Niveau is bedroevend...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 13:24

@DDW1190 Ik voel me in het geheel niet aangesproken want ik doe dit nooit, vroeger toen ze kleiner was bij de pony's mss, en dan schreeuwde ik nog niet over het veld maar riep haar bij me om uit te leggen waarom ze het een en ander moest doen of laten.
Wat jij zegt, reëel blijven, kijken en luisteren naar je paard dan ben je al een heel eind op de goede weg. En idd kijken wat een paard aankan maar ook niet onbelangrijk naar jezelf kijken of jij het aankunt.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 14:00

Om te beginnen heb ik lang niet alles gelezen, maar wil toch even mijn mening geven.

Ook ik vind het niveau vaak bedroevend. Komt imo omdat de dressuur niet meer is wat het hoort te zijn, namelijk de opleiding van het paard.
Een paard dat correct opgeleid is heeft de kracht, balans en lenigheid, is rechtgericht en loopt vanuit de ontspanning naar de aanspanning en kan de verschillende oefeningen te laten zien, dit alles op zeer kleine (lees bijna niet zichtbaar) hulpen van de ruiter.

De wedstrijd sport is commercieel, dus heb je mensen die het om het trainen van een paard gaat en mensen die successen willen halen en het paard gebruiken voor de sport.
Dus mensen die thuis trainen om vooral lol te hebben met hun paard en de dressuur gebruiken om het paard in staat te stellen ons te dragen en hem te ontwikkelen om zo sterk, los en recht mogelijk als een blij paard het gevraagde van ons te doen. Deze mensen gebruiken een wedstrijd als toets-moment voor hun training, niet als wedstrijd.
En ruiters die een paard hebben voor de wedstrijden en thuis trainen om zo snel mogelijk naar een hoger niveau te komen.
(wil zeker geen hokjes ruiters er van maken, wil slechts aangeven dat er om verschillende redenen wedstrijden gereden worden, voel je dus vooral niet aangevallen)

IMO zitten er te weinig jury leden tussen die kijken naar de ontwikkeling van het paard. Dus opbouw van spieren, plezier die het dier heeft in de training, ongedwongenheid waarmee de ruiter samen met het paard werkt.
Ik heb steeds meer het idee dat wedstrijden meer een soort van show element aan het worden is dan de opleiding van het paard. Weet dat ik waarschijnlijk half bokt over me heen krijg, maar....
Heb je een paard dat leuk met zijn benen kan zwaaien scoor je veelal hoger dan dat je een "gewone" combinatie in de ring ziet die technisch gezien een vele betere proef rijdt. Maar ja dan heb je het over de correctheid van een paard rijden, en laten we wel wezen daar zijn we het veelal niet eens met elkaar hier op bokt.

Anoeska

Re: Niveau is bedroevend...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 14:08

Lijkt me een aanname van jou dat sport commercieel is en geen feit. Ik rij al m'n hele leven in de wedstrijdsport, en heb er nog nooit een cent aan verdient. (Ja, een paar cadeaubonnen voor een ruitersportzaak in Herejesusveen, en wat prijzengeld van een paar euro).

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 15:17

Toch vind ik het mooi verwoord Japeloup!
Commercieel interpreteer ik dan als een breed begrip, dus niet alleen in de zin van gericht op geld maar ook op prestige.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 16:09

Rhys schreef:
Commercieel interpreteer ik dan als een breed begrip, dus niet alleen in de zin van gericht op geld maar ook op prestige.

Ja zo bedoel ik het ook. Kijk maar naar de hele mikmak er om heen, spullen, kleding, blingbling en blabla. Hoe mooier je paard en je uitrusting, hoe makkelijker het wordt om je punten te halen.

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 16:12

Anoeska schreef:
Optiwolk schreef:
Thuis, of op wedstrijd?

M'n vos loopt thuis appuyementen alsof hij een GP-paard is ... Maar terugkomen uit galop naar stap vind hij op wedstrijd soms erg moeilijk.
Ben er op wedstrijd L (niveau 2) & 5 handicappunten ver mee geraakt. Ik weet niet hoe dit vertaalt naar't Nederlandse systeem, ik zou de proeven eens naast elkaar moeten leggen.

-Tussentijdse opmerking: wordt hier soms vergeten, dat paarden thuis héél anders kunnen zijn dan op locatie. Zo kan een paard dat er op wedstrijd nog niet klaar voor lijkt dit wèl al zijn!-

....

Als je paard er op de wedstrijd niet klaar voor lijkt, dan is 'ie nog nog klaar voor dat niveau. Dat is juist het doel van de wedstrijdsport. Dat je de oefeningen onder wedstrijdomstandigheden op het gevraagde moment kan laten zien. Thuis rijden we allemaal GP :D

Ik ben het hier niet mee eens.
Zonder paarden als mens te behandelen (!), ontleed ik hun karakter en persoonlijkheid als ware het menselijk.
Soms klapt een paard gewoon toe. En daar mag je nu nog de beste ruiter van de hele wereld opzetten, als het geen competitiebeest is dan is het er geen. Net zoals bij mensen dus ;)

Doel van de wedstrijdsport voor mij is trouwens zien in hoeverre mijn paard het gewenste niveau behaalt. De jury beoordeelt dit en ik kijk kritisch naar de beoordeling van de jury. Ik en mijn team. Iemand meehebben die er niets van kent en een nuchtere kijk heeft doet soms wonderen!

Want helaas, pindakaas, als je met dubbele jury gequoteerd word komen er soms ècht verschillen te boven.
Het is al meer dan 1 keer gebeurt dat ik van de ene jury een vijfje kreeg en van de andere een 7 of zelfs een 8.
Wie is er dan fout? Of ligt het aan het gezichtspunt? Jury die 5 gaf (op M), gaf dit voor protest (staartzwiep) maar jury die 8 gaf zag dit niet, want zat op C.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 16:19

Japeloup schreef:
Rhys schreef:

Ja zo bedoel ik het ook. Kijk maar naar de hele mikmak er om heen, spullen, kleding, blingbling en blabla. Hoe mooier je paard en je uitrusting, hoe makkelijker het wordt om je punten te halen.

:+ wat een onzin....

Werkte het maar het maar zo :Y) in de praktijk ervaar ik dat toch heel anders :))
Ik heb op concour een apart paard qua verschijning met goede bewegingen en mooie spulletjes
maar ik moet er ook echt voor rijden anders scoor ik echt niet, loopt het niet dan scoor ik ook niet!

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 16:30

Japeloup schreef:

Ons paard draagt deze frontriem op CC
Afbeelding
Dan zou hij toch zeker altijd een WP moeten scoren :Z
Maar helaas als ze niet naar behoren presteren zit het er niet in.

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 16:36

De openingspost is eigenlijk ook de reden dat 't me allemaal niet zoveel meer doet die sport. Heb het tot het M1 geschopt, en toen werd het mij idd lastig. Maar ik wilde dat op de meest diervriendelijke manier oplossen :o Poeperd die ik ben.

Maar idd, mensen die er al trekkend, schoppend en brullend komen. No thanks. Die komen er wellicht wel, maar of dat dan de manier is??

Mensen die paarden bij de vleet inruilen omdat ze niet genoeg punten halen op concours. Ik durf niet meer, val een keer van het paard, en oprotten ermee. Volgende :7 Hoe groter de vrachtwagens hoe mooier.

Geef mij tegenwoordig het bos maar. Ik start één keer in de zoveel tijd om m'n 'niveau' een beetje op peil te houden en daar gaat het mee ophouden vrees ik := Vroeger de droom om te gaan fokken, paarden aan huis, vereniging erbij, pensionstal. Sja, ik weet niet of ik dat nog wel wil. Liever een manege en dan de ruiters leren hoe het wél moet :) Natuurlijk leiden er meerdere wegen naar Rome. Maar mijn weg vind ik tot nu toe prima :')

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 16:43

pizza64 schreef:

Ik zeg toch niet dat je ze krijgt!!!
Ik bedoel alleen dat het imo meer op een show lijkt dan dat het gaat over de opleiding van het paard. En een show vind ik commercieel. En laten er wel wezen er zijn mensen die al die show er mooi vinden en daardoor niet meer objectief kijken naar waar het imo om gaat, de opleiding van het paard.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 16:48

Japeloup schreef:
pizza64 schreef:

Ik zeg toch niet dat je ze krijgt!!!
Ik bedoel alleen dat het imo meer op een show lijkt dan dat het gaat over de opleiding van het paard. En een show vind ik commercieel. En laten er wel wezen er zijn mensen die al die show er mooi vinden en daardoor niet meer objectief kijken naar waar het imo om gaat, de opleiding van het paard.

Ik weet niet of jezelf wedstrijden rijdt of vaak op een (landelijk) concour komt,
ik start regelmatig maar in mijn omgeving is hier totaal geen sprake van :n

was het maar waar, dan zou ik iedere week 1e staan :+

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 16:53

@ mikkk:
Geef je groot gelijk, en deel deels je mening. Ik wilde vroeger ook zo hoog mogelijk komen in de wedstrijd sport, maar nu wil ik mijn paarden heel fijn aan de hulpen, sterk in hun lijf en geest, recht, blij en los. En of een jury nou vind dat ik bij een bepaald niveau hoor vind ik niet meer belangrijk. Hecht veel meer waarde aan het rijden van clinics bij gerenommeerde trainers. Die kijken naar hoe ik mijn paard aan het trainen ben niet of ik in 7 min dat gene kan laten zien wat een jury wil zien.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 16:56

Japeloup schreef:
@ mikkk:
Geef je groot gelijk, en deel deels je mening. Ik wilde vroeger ook zo hoog mogelijk komen in de wedstrijd sport, maar nu wil ik mijn paarden heel fijn aan de hulpen, sterk in hun lijf en geest, recht, blij en los. En of een jury nou vind dat ik bij een bepaald niveau hoor vind ik niet meer belangrijk. Hecht veel meer waarde aan het rijden van clinics bij gerenommeerde trainers. Die kijken naar hoe ik mijn paard aan het trainen ben niet of ik in 7 min dat gene kan laten zien wat een jury wil zien.

Alsof het niet het streven is van een wedstrijdruiter om het paard fijn aan de hulpen, recht en los etc etc te hebben. Of het allemaal lukt is een ander verhaal, maar die insteek zou je wel moeten hebben.

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 17:01

@Japeloup Nee je zegt: hoe mooier de spullen en hoe mooier het paard, hoe makkelijker het wordt om je punten te halen.
Nou en dat is in mijn opinie onzin. Je moet echt wel een winstpunt waardige proef rijden om je punten te krijgen. Die krijg je echt niet omdat je de ring in komt met een bepaald merk dekje of cap.
Natuurlijk word er door het bedrijfs leven ingespeeld op de "mode" rond het paard maar door daar aan mee te doen ben je niet verzekerd van een winstpunt of prijs.

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 17:44

Nou, om even te verduidelijken: ik bedoelde met prestige niet 'hoe mooier de spullen, hoe hoger de punten', maar meer de instelling van ruiters.
Niet de africhting en het correct gaan van je paard, maar status en snelheid (zsm naar de volgende klasse, zoals Japeloup schrijft niet op concours om je training te toetsen maar trainen om zsm hoger te kunnen starten etc) lijkt het belangrijkste - en juist dat zou een verklaring kunnen zijn voor het beeld dat de TS ziet op een willekeurig wedstrijdterrein.
Een bijkomstigheid is idd het blingen etc., wat des te meer aangeeft dat in de sport meer de show centraal staat dan het paard dat het beste is afgericht/getraind. Natuurlijk wil iedereen op concours goed voor de dag komen, maar je kunt ook overdrijven.

Dacodaco

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 18:33

Willen we niveau weten? Wordt het dan toch gewoon weer een topic van kijk mij, kijk mij? Ik rijd Z of nog hoger, dus ik weet hoe het zit? Dubieus. Voor de oudjes onder ons, toen ik als een van de weinige amateurs bij de VVDR reed, moest ik noodgedwongen van instructeur wijzigen. Ik reed toen al niet geheel onverdienstelijk ZZ-Z (lees: met prijzen en punten) en was eigenlijk, net als de jury’s, dik tevreden over mijn kwaliteiten.

Deze nieuwe instructeur keek de eerste les een rondje en nog eens een rondje en zei….. “zo, dan gaan we nu eens aan de teugel leren rijden”. Pas toen ik daar leste, ben ik gaan beseffen hoe weinig ik eigenlijk wist en nog steeds weet. Hoe moeilijk echt goed paardrijden eigenlijk is en zal blijven.

Toen al, had hij het over het belang van een vrolijk paard dat voor je wil werken en gemotiveerd blijft door beloond te worden voor de dingen die het goed doet (de happy athlete van nu, denk ik?). Toen al had hij het over het verschil tussen wedstrijdruiters en echte ruiters en ook toen al zei hij, ach ja, waar de ruitersport ophoudt, begint de ruitersportwinkel. Hij zag bij voorkeur een goede wissel anderhalve meter na X dan een gekunstelde op X. Ik hoor hem nog zeggen “alleen de echte goede rijden de wissel en goed en op X, maar dat zijn er maar bar weinig”.

De man had geen systeem. Geen LDR geen AR geen Hollandse school. Hij keek naar het paard en paste daar zijn training op aan. De ene wat hoger ingesteld en met de neus er uit, de ander wat ronder en dieper. De een al met 5 jaar naar een pasje verzameling, de ander pas met 10. Ongetwijfeld deed hij aan rechtrichten, alleen was dat bij hem gewoon simpelweg onderdeel van de algehele basis. Denk dat de term als zodanig niet eens bestond.

De man is nu, in Nederland althans, een beetje “uit”. De jongeren kennen hem niet eens meer. Misschien was hij iets te confronterend? Hij ging, denk ik, in ieder geval absoluut niet snel genoeg voor de meeste.

Ik werd uiteindelijk steeds meer 1 met mijn paard, de procenten en prijzen bleven echter altijd het zelfde. Ik ben gestopt met de wedstrijden, ik vond en vind trainen zoveel leuker. Lekker zonder stress fitnessen met mijn paard. En als mijn huidige paard dan, bij wijze van spreken, de wissel heel blij en goed en op X springt, heb ik een Topdag (en ik hoop mijn paard ook)! De overige dagen heb ik vaak genoeg stof te nadenken en in ieder geval, met veel plezier, wederom getracht mijzelf te verbeteren.

Oh Bokt, geef mij uw verlossende woord: mag ik wel of niet mee praten?

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 18:44

Hmmm, heb het idee dat ik een beetje uit de toon val qua ervaring. Mijn grootste passie is sgw, vanwege een blessure (voorlopig) gaan dressuren. Als mijn paard drachtig wordt ben ik er nog een jaar uit met wedstrijden of beter gezegd dan zal ik me weer meer op de dressuur richten. Huidig niveau M2 dressuur ( met mijn huidige paard M1) L springen (hik tegen de 3 sprong aan in het M :o ) en Z sgw. Daarnaast ben ik terreinjury in de sgw voor de klasse B. In tegenstelling tot het springen krijgen de ruiters in de sgw vaker een onvoldoende voor de rijstijl en dus geen winstpunten. Het kromme is dat ze eventueel wel een prijs kunnen behalen. Ik sta wel bekend als 1 van de strengere juryleden, zeker toen het net was ingevoerd. Na een aantal jaar jureren zie ik echter wel verbetering en geef ik minder onvoldoendes dan een paar jaar geleden.
Bij sgw is het alleen lastig, zo niet onmogelijk om de ruiters door de hele cross te beoordelen. Er zijn dan altijd (dat moet wel) 2 juryleden. Meestal zit ik wel op 1 lijn met het andere jurylid, maar soms ook niet. Dat is ook niet raar, we zitten allebei op een heel ander punt in de cross.

Dacoda, ik kan nog steeds alle dagen genieten van mijn paarden. Als ik zie hoe mijn paard na 2,5 jaar niet springen/crossen door een blessure opbloeit als ze hout ziet dan geniet ik daar enorm van en ik irriteer me aan mezelf als ik dan zit te mutsen, want dat doe ik na zolang niet gesprongen en gecrosst te hebben. Alleen overheerst het fijne gevoel van een superblij en overenthousiast paard onder je kont.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 18:45

ja jij mag meepraten ! en ik wil graag de naam van je instrukteur,ben best nieuwsgierig ;ik krijg nl ook al jaren zo les en geniet idd van hetzelfde.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 18:56

Rhys schreef:
Nou, om even te verduidelijken: ik bedoelde met prestige niet 'hoe mooier de spullen, hoe hoger de punten', maar meer de instelling van ruiters.
Niet de africhting en het correct gaan van je paard, maar status en snelheid (zsm naar de volgende klasse, zoals Japeloup schrijft niet op concours om je training te toetsen maar trainen om zsm hoger te kunnen starten etc) lijkt het belangrijkste - en juist dat zou een verklaring kunnen zijn voor het beeld dat de TS ziet op een willekeurig wedstrijdterrein.
Een bijkomstigheid is idd het blingen etc., wat des te meer aangeeft dat in de sport meer de show centraal staat dan het paard dat het beste is afgericht/getraind. Natuurlijk wil iedereen op concours goed voor de dag komen, maar je kunt ook overdrijven.

Volgens mij snap je mij, je schrijft in iedergeval wat ik bedoel, maar kreeg het er niet zo mooi uit als jij.

tteettt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 19:00

@japeloup kom je vaak op westrijden? Want in mijn ervaring is het toch anders hoor.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 19:09

tteettt schreef:
@japeloup kom je vaak op westrijden? Want in mijn ervaring is het toch anders hoor.

Kom minder op wedstrijden om zelf te starten, om redenen die ik eerder genoemd heb.
Heb wel leerlingen die starten. En ik zie veel mensen thuis trainen en hoor dan hoe hun verrichtingen waren op wedstrijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 19:15

listiglistje schreef:
Japeloup schreef:

:+ wat een onzin....

Werkte het maar het maar zo :Y) in de praktijk ervaar ik dat toch heel anders :))
Ik heb op concour een apart paard qua verschijning met goede bewegingen en mooie spulletjes
maar ik moet er ook echt voor rijden anders scoor ik echt niet, loopt het niet dan scoor ik ook niet!

Geloof mij, dat werkt echt zo. Ik zie het te vaak gebeuren. Een combinatie die mooie spullen op zich heeft hangen en wat ook nog een knap dressuurpaard is scoort voor het beeld alleen al een paar punten hoger, ik heb ook geschreven en jury´s zijn daar weldegelijk gevoelig voor...

Mijn niveau? Je kunt het deels lezen in mijn profiel. Reed op jonge leeftijd al handelspaarden, toen ik 14 was begon ik officieel wedstrijden(reed daarvoor al jaren onderling, oh en daar leer je echt van rijden. van 50/60 cm tot M parcoursen) te rijden, paard ging toen ik L Springen en dressuur was dood, helaas. Kocht ik een paard, ook na 2 maanden dood(beide koliek). Kocht ik een nieuw paard, wat achteraf veels te veel paard voor mij was, bleek ook nog klophengst te zijn, dressuurmatig was hij simpelweg te sterk, springen waren we L. Na een jaar had hij achter een peesblessure vanwege zn glijstops in het land. In zijn revalidatie werd hij te gevaarlijk dus moest ik hem verkopen(in de wei uitbreken, tijdens wandelen ontploffen, zelfs met tranquiliser). Toen kocht ik een merrie met problemen. Deed ik bewust. Merrie was heel bang met rijden, met springen mogelijk gebarreerd en dus heel veel stress. Ik heb haar 2 jaar gehad en ondanks dat ze heel erg tot rust kwam, kon ik helaas niet met haar doen wat ik wilde en de klik was er niet altijd.
Diablo heb ik als laatste gehad. Een superbraaf dier met een moeilijk lijf. Ik kocht hem toen hij 4 was en heb hem eerst een jaar getraind voordat ik aan wedstrijden begon, hier kwam ook nog een 3 maanden stop tussen vanwege een darmvirus. Helaas door een trauma spat opgelopen en daarom kon ik helaas niet meer van hem vragen wat ik graag met hem wil doen, wedstrijden rijden. Iets wat hij ook heel leuk vond... We waren dus L springen en M1 dressuur.
Geen hoog niveau dus, maar ik blijf erbij dat niveau in dit topic niet uit maakt...

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 19:18

Ik denk dat het vooral zo lijkt, dat mensen met mooiere/betere spullen makkelijker in de prijzen rijden.
Volgens mij komt het omdat de meesten die er tiptop uitzien en daar geld aan uit willen/kunnen geven. Dat ook doen aan degelijke begeleiding en instructie. Grappig trouwens joolien dat je zegt dat niveau niets uitmaakt. Dat is namelijk waar heel dit topic om draait :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 19:23

themuisje schreef:
Ik denk dat het vooral zo lijkt, dat mensen met mooiere/betere spullen makkelijker in de prijzen rijden.
Volgens mij komt het omdat de meesten die er tiptop uitzien en daar geld aan uit willen/kunnen geven. Dat ook doen aan degelijke begeleiding en instructie. Grappig trouwens joolien dat je zegt dat niveau niets uitmaakt. Dat is namelijk waar heel dit topic om draait :+

Ik bedoel dat je geen niveau hoeft te hebben om er iets over te mogen zeggen ;)
EDIT: Ik weet voor mezelf dat ik goed bezig ben met de paarden in de omgang en training. Hoe en waarom ga ik hier niet neerzetten maar leerlingen van mij gaan er allemaal hardop vooruit dus blijkbaar doe ik iets goed...En dan maakt het geen fiets uit dat ik geen Z ben...

Ik ken genoeg combinaties die in hun Animo jasje en Burberry setje rondrijden maar geen goede begeleiding hebben dus dat gaat niet altijd op. Natuurlijk is het wel zo dat mensen met geld meer over hebben voor goede paarden en goede instructie, maar ook dat is nog geen garantie op succes. Hoe vaak gebeurd het dat geld boven talent komt? Vaker dan je denkt. er rijden zat ruiters rond die zonder een rijke papa niet zo ver waren gekomen als dat ze nu zijn.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 19:31

hmm ik weet niet, blijf dat wel lastig vinden. Ik kan ook voor de tv gaan zitten en zeggen dat het niveau van de wielrenners die de Tour fietsen belabberd is. Maar ik kan zelf amper een heuvel op fietsen. Ik vind dus dat ik dan geen recht van spreken heb.

Je hebt je er blijkbaar wel in verdiept als je weet wat een Animo jasje is? :))
Nee, maar even zonder dollen: wat is wel garantie op succes? dat is er niet. Goed rijden is de enige manier om de eventuele top te halen. en ook dan is het niet gezegd dat het lukt. Het moet qua geld, sponsors, gezondheid, gelukfactor, gunfactor en paarden ook maar net lukken. En ja met een rijke papa heb je inderdaad meer kansen in de sport, maar volgens mij niet alleen in de sport. Maar in de gehele maatschappij.