Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Rhys schreef:Commercieel interpreteer ik dan als een breed begrip, dus niet alleen in de zin van gericht op geld maar ook op prestige.
Anoeska schreef:Optiwolk schreef:Thuis, of op wedstrijd?
M'n vos loopt thuis appuyementen alsof hij een GP-paard is ... Maar terugkomen uit galop naar stap vind hij op wedstrijd soms erg moeilijk.
Ben er op wedstrijd L (niveau 2) & 5 handicappunten ver mee geraakt. Ik weet niet hoe dit vertaalt naar't Nederlandse systeem, ik zou de proeven eens naast elkaar moeten leggen.
-Tussentijdse opmerking: wordt hier soms vergeten, dat paarden thuis héél anders kunnen zijn dan op locatie. Zo kan een paard dat er op wedstrijd nog niet klaar voor lijkt dit wèl al zijn!-
....
Als je paard er op de wedstrijd niet klaar voor lijkt, dan is 'ie nog nog klaar voor dat niveau. Dat is juist het doel van de wedstrijdsport. Dat je de oefeningen onder wedstrijdomstandigheden op het gevraagde moment kan laten zien. Thuis rijden we allemaal GP
Japeloup schreef:Rhys schreef:Commercieel interpreteer ik dan als een breed begrip, dus niet alleen in de zin van gericht op geld maar ook op prestige.
Ja zo bedoel ik het ook. Kijk maar naar de hele mikmak er om heen, spullen, kleding, blingbling en blabla. Hoe mooier je paard en je uitrusting, hoe makkelijker het wordt om je punten te halen.
Japeloup schreef:Ja zo bedoel ik het ook. Kijk maar naar de hele mikmak er om heen, spullen, kleding, blingbling en blabla. Hoe mooier je paard en je uitrusting, hoe makkelijker het wordt om je punten te halen.
pizza64 schreef:Ons paard draagt deze frontriem op CC
Dan zou hij toch zeker altijd een WP moeten scoren![]()
Maar helaas als ze niet naar behoren presteren zit het er niet in.
Japeloup schreef:pizza64 schreef:Ons paard draagt deze frontriem op CC
Dan zou hij toch zeker altijd een WP moeten scoren![]()
Maar helaas als ze niet naar behoren presteren zit het er niet in.
Ik zeg toch niet dat je ze krijgt!!!
Ik bedoel alleen dat het imo meer op een show lijkt dan dat het gaat over de opleiding van het paard. En een show vind ik commercieel. En laten er wel wezen er zijn mensen die al die show er mooi vinden en daardoor niet meer objectief kijken naar waar het imo om gaat, de opleiding van het paard.
Japeloup schreef:@ mikkk:
Geef je groot gelijk, en deel deels je mening. Ik wilde vroeger ook zo hoog mogelijk komen in de wedstrijd sport, maar nu wil ik mijn paarden heel fijn aan de hulpen, sterk in hun lijf en geest, recht, blij en los. En of een jury nou vind dat ik bij een bepaald niveau hoor vind ik niet meer belangrijk. Hecht veel meer waarde aan het rijden van clinics bij gerenommeerde trainers. Die kijken naar hoe ik mijn paard aan het trainen ben niet of ik in 7 min dat gene kan laten zien wat een jury wil zien.
Rhys schreef:Nou, om even te verduidelijken: ik bedoelde met prestige niet 'hoe mooier de spullen, hoe hoger de punten', maar meer de instelling van ruiters.
Niet de africhting en het correct gaan van je paard, maar status en snelheid (zsm naar de volgende klasse, zoals Japeloup schrijft niet op concours om je training te toetsen maar trainen om zsm hoger te kunnen starten etc) lijkt het belangrijkste - en juist dat zou een verklaring kunnen zijn voor het beeld dat de TS ziet op een willekeurig wedstrijdterrein.
Een bijkomstigheid is idd het blingen etc., wat des te meer aangeeft dat in de sport meer de show centraal staat dan het paard dat het beste is afgericht/getraind. Natuurlijk wil iedereen op concours goed voor de dag komen, maar je kunt ook overdrijven.
tteettt schreef:@japeloup kom je vaak op westrijden? Want in mijn ervaring is het toch anders hoor.
listiglistje schreef:Japeloup schreef:Ja zo bedoel ik het ook. Kijk maar naar de hele mikmak er om heen, spullen, kleding, blingbling en blabla. Hoe mooier je paard en je uitrusting, hoe makkelijker het wordt om je punten te halen.
wat een onzin....
Werkte het maar het maar zoin de praktijk ervaar ik dat toch heel anders
![]()
Ik heb op concour een apart paard qua verschijning met goede bewegingen en mooie spulletjes
maar ik moet er ook echt voor rijden anders scoor ik echt niet, loopt het niet dan scoor ik ook niet!
themuisje schreef:Ik denk dat het vooral zo lijkt, dat mensen met mooiere/betere spullen makkelijker in de prijzen rijden.
Volgens mij komt het omdat de meesten die er tiptop uitzien en daar geld aan uit willen/kunnen geven. Dat ook doen aan degelijke begeleiding en instructie. Grappig trouwens joolien dat je zegt dat niveau niets uitmaakt. Dat is namelijk waar heel dit topic om draait