Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 22:13

Zal ik het eens opschrijven??????????
Of doet u allen nog een poging dus ook de werking van de halve parade/ophouding.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 22:14

Professor schreef:
liberty22 schreef:
maar de buiging naar binnen toe hoef je daar dan niet zoveel aandacht aan te besteden?

De buiging is relatief net zo als de oprichting, het paard dient van maantop tot en met staart op de gebogenlijn te gaan, op twee sporen. Dit is dito op de rechtelijn, dus links acher in linksvoor en rechtsachter in rechtsvoor.
Eigenlijk anders om omdat men de voorhand instelt op de achterhand, de achterhand is een aandrijvende motor die in principe rechtuit gaat. De voorhand kan men sturen dit mag men nooit met de achterhand.
Een voorbeeld achterwaarts gaan, men corrigeert wanneer het paard scheef gaat, niet de achterhand nee men brengt de voorhand naar die zijde waar de achterhand naar toe gaat.
Dat doet men door de 1e teugelwerking te geven????? Dit is de hand zonder naar voor of achter te bewegen zijwaarts van de hals af. De buitenhand gaat tegen de hals aan (3e teugelwerking) natuurlijk drukt het been aan die kant waar de achterhand naar wijkt iets meer als het andere been.[/quote

Laatste stukje klinkt wel simpel, maar is zo simpel nog niet.
Mijn nieuwe zwartje trekt vnl in galop nog best scheef (achterhand naar binnen (voor de hilariteit, met buiging :o :( )), ik probeer dat te corrigeren, op de manier die hier boven staat.
Echter hij vind het dan blijkbaar weer makkelijker om dan dwars door je binnenbeen heen te vallen en voor je het weet rij je 2 m van de hoefslag.
Ondertussen dat onder controle aan het krijgen en is hij ook weer terug te sturen door meer binnenbeen te geven.
Als we middendraf oid proberen zelfde probleem, allen is het relatief gezien niet zozeer de achterhand die hij naar binnen steekt, dan wel zijn schouder die aan de bakrand plakt. Maar ook bij een diagonaal trekt hij scheef en het probleem is naar rechts.
Dit doet het paard met minder buiging dan in galop, vind dan ook zelf de correctie in draf lastiger dan in galop, omdat nu de voorhand moeilijker te plaatsen is.
(galop, achterhand naar binnen, met buiging, draf gaat op bakrand plakken met schouder met relatief recht lijf)

Nog ideeen daarover?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 22:15

Citaat:
Helder, maar blijft voor mij het duistere punt, hoe je dan het bekken naar voren krijgt? Bij een stilstaand paard, door stelling in de hals te vragen.

Dit kan ook nooit van zijn leven of ik hengst er met de zweep op.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 22:17

Professor schreef:
Zal ik het eens opschrijven??????????
Of doet u allen nog een poging dus ook de werking van de halve parade/ophouding.

nou schrijf maar op dan zetten wij onzelf ook niet meer zo voor l*l :')

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 22:17

Professor schreef:
Citaat:
Helder, maar blijft voor mij het duistere punt, hoe je dan het bekken naar voren krijgt? Bij een stilstaand paard, door stelling in de hals te vragen.

Dit kan ook nooit van zijn leven of ik hengst er met de zweep op.

doet u dit nooit dan ?? nu zo heb ik mijn paard alles geleerd werkt erg goed _/-\o_

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 22:19

liberty22 schreef:
[

doet u dit nooit dan ?? nu zo heb ik mijn paard alles geleerd werkt erg goed _/-\o_

Wanneer ik alleen voor iets doe in stand, dan veranderd er achter echt niets, omgekeerd wel.
Het is meer schijn dan zijn wanneer men denkt dat dit zo is.
Bovendien stelling in de hals bestaat niet, dat is verbuigen.
Stelling is in de nek.
Laatst bijgewerkt door Professor op 07-02-11 22:21, in het totaal 1 keer bewerkt

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 22:20

Professor schreef:
liberty22 schreef:
[

Wanneer ik alleen voor iets doe in stand, dan veranderd er achter echt niets, omgekeerd wel.

was een grapje mijnheer professor :o die doelde op de het zweepgebruik

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 22:21

Professor schreef:
liberty22 schreef:
[

Had ik het toch gesnapt... (met dat ik het niet snapte.)

liberty22

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 22:26

halve ophouding?

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 22:27

Professor schreef:
liberty22 schreef:
[

Bovendien stelling in de hals bestaat niet, dat is verbuigen.
Stelling is in de nek.

u bent mij hier in voor echter kan ik ook in stilstand het gewicht verdelen over 4 benen

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 22:29

Of verdelen over 3 of zelfs maar 2 (diagonale benen paard dan he, anders valt hij om), echter dan buigt het paard nog steeds niet, want de standplaats van zijn benen blijft gelijk.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 22:30

Sjolvir schreef:
Of verdelen over 3 of zelfs maar 2 (diagonale benen paard dan he, anders valt hij om), echter dan buigt het paard nog steeds niet, want de standplaats van zijn benen blijft gelijk.

inderdaad.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 22:32

de halve parade en hele parade zorgen toch dat de achterhand er meer onderkomt en meer tot dragen komt?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 22:34

quadripes schreef:
de halve parade en hele parade zorgen toch dat de achterhand er meer onderkomt en meer tot dragen komt?

De rem van een auto die zorgt ervoor dat hij remt?????????????????
Maar hoe en wat doet een halve parade de inwerking op het paard.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 22:36

liberty22 schreef:
[quote="quadripes schreef:
halve ophouding: been, kruis aantrekken, buitenteugel. Deze zou je eigenlijk om de zoveel meter moeten rijden (paradepunten in de rijbaan oftewel de letters) om het paard weer in evenwicht terug te brengen. Ik ben mezelf er niet genoeg van bewust, meestal pas weer veel te laat.

De paradepunten is een verbastering uit het Duits, die hebben wij niet het zijn baanpunten en circelpunten.
Een ophouding dus de halve ophouding wat doet hij en hoe word hij gegeven???
De hulpen die kent bijna iedereen maar de uitwerking.
Zonder halve ophoudingen is er geen rijden mogelijk.

uitbalanceren , fractie gewicht naar achter brengen , attenderen , onderhouden controleren van het naar de hand toe zijn en het doorgelaten zijn van het paard , als er iets niet goed gaat blokkert je halve ophouding op de dan bestaande blokkade

( oei oei)[/quote] niet goed?

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 22:38

de halve Parade/arret, is naar mij weten het atent maken op,
nagevelijk maken van
en het plaatsen op het achterhand

het is altijd in combinatie metzit en been

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 22:40

Naar mijn weten is een arrets een onderverdeling van de halve ophouding ook wel halbe Parade genoemt.
Maar nu heb ik nog steeds niet van niemand gehoord wat een halve parade nu werkelijk doet?????????

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 22:44

u bedoelt de uitwerking ervan , als de halve ophouding uitgevoerd op het moment dat het paard goed in balans is en doorgelaten , vloeit die energie naar de achterbenen tegelijkertijd kunt u zich ervan verzekeren of het paard in balans en doorgelaten is als dit gebeurd ?
goh ik schaam me dood , maar doe het toch onder het mom leren

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 22:45

Wat ik zou willen, is echter dat als ik de achterhand er meer onder wil hebben, is bij eigenlijk gelijk blijvende
aanleuning, door meer te activeren en stil te zitten dat het paard dan van achteren af aan gaat treden en
omdat je voor op dat moment geen ruimte geeft aan de voorkant dus niet je teugeldruk die zo zwaar kan zijn als het gewicht van je teugels (of is het zo licht?) tegen je hand aan loopt.
Overvraag je daarbij het paard te veel, door te veel in te komen, zal je ook van voren moeten opvangen en tijdig weer moeten nageven.
Dus door wel te activeren, maar niet te geven (dus halve ophouding?) wil ik zijn achter hand eronder zien te krijgen?
Dat doe je dus met halve parade.

In mijn beleving is het namelijk zo, dat als ik bijdrijf en ik wil een hoger tempo hebben, dat ik dan ruimte geef, dus de rem eraf gooi als het ware.

???????????

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 22:50

Een halve ophouding zorgt er voor dat het paard het gewicht gelijk over 4 benen verdeeld en zo mooi in balans gaat lopen. Tevens kan je middels een halve ophouding checken of het paard in balans is en waar eventueel de storing is (niet nageven op betreffende hand).

?

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 22:50

Professor schreef:
Naar mijn weten is een arrets een onderverdeling van de halve ophouding ook wel halbe Parade genoemt.
Maar nu heb ik nog steeds niet van niemand gehoord wat een halve parade nu werkelijk doet?????????

het zorgt er voor dat het paard onspant in nek en kaak, dus nagevelijk blijft.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 22:51

nou ik ben benieuwd

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 22:53

liberty22 schreef:
u bedoelt de uitwerking ervan , als de halve ophouding uitgevoerd op het moment dat het paard goed in balans is en doorgelaten , vloeit die energie naar de achterbenen tegelijkertijd kunt u zich ervan verzekeren of het paard in balans en doorgelaten is als dit gebeurd ?
goh ik schaam me dood , maar doe het toch onder het mom leren

Het begin is er al.
Wanneer ik energie opwek dan moet ik die in bedwang houden, die wil ik van achteren naar voren hebben, die wil ik ook weer terug laten vloeien.
Deze energie dien ik steeds weer aan de praat te houden omdat ik dat vanachter naar voor en weer terug niet eeuwig zonder nieuwe impulsen aan het lopen houd.

Nu heb ik alles geschreven alleen in onverstaanbare taal maar maakt u het met z´n allen eens in de Paardentaal/Vaktaal.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 22:54

Moll schreef:
Professor schreef:

het zorgt er voor dat het paard onspant in nek en kaak, dus nagevelijk blijft.

Nageeflijkheid en Nageven zijn 2 verschilende dingen.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 22:55

Hoop 1 ding dat niet bepaalde mensen deze inhouden die wij nu schrijven steeds benutten om op andere fora vragen te beantwoorden, trekke diegene de schoen aan die hem past.