TEGEN bitloos rijden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 15:11

JoviBan schreef:
Het gaat er niet om of het bit of de neusriem bij het paard doorkomt.
Het gaat er om of jij als ruiter bij het paard doorkomt.
Die onzichtbare lijn tussen mens en paard, en de bereidheid van het paard om te stoppen wanneer jij dat vraagt/aangeeft. Dàt is de "rem".

Ik denk dat het instinct van het paard voor mijn wil gaat. En terecht, ik zou ook niet willen dat het anders was dat zou ongezond zijn.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 15:12

Dat zijn ervaringen die voor iedereen anders is, ik ben al een paar keer erg blij geweest dat het paard een bit in had, ondanks dat ik op buitenritten vaak de teugels wat laat vieren. Die keren heb ik overigens niet ervaren dat het paard nog meer gestrest werd, in tegendeel. Het leek even of ze weer begrepen dat er nog iemand op zat waardoor ze vaart verminderen om ze vervolgens rustig terug te kunnen nemen.

Danique_G, zo overtuigd ben ik ook. Je hebt ook te maken met mede weggebruikers en daarom is veiligheid zo belangrijk.

JoviBan, normaal gesproken geef ik je gelijk. Ware het niet dat als het paard echt in blinde paniek is, ik twijfel of je er als ruiter wel doorheen komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 15:15

Danique_G schreef:
Ik denk dat het instinct van het paard voor mijn wil gaat. En terecht, ik zou ook niet willen dat het anders was dat zou ongezond zijn.

Nee, dat is nièt terecht. Dat is een tekortkoming in of misschien wel het ontbreken van de basis.

amazing_lady

Re: TEGEN bitloos rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 15:22

Heb niet alles gelezen, maar vind eigenlijk dat iedereen zelf móet weten wat ie doet. Als ze mij er maar niet mee lastig vallen.
Ben van mening dat je móet gebruiken wat je paard en jezelf het fijner vindt. Bit of geen bit. Dat zal bij iedereen verschillen. Ieder mens en ook ieder paard is anders.

Ben niet bekend met bitloos rijden, (nog nooit gedaan), maar eerlijk gezegt trekt het mij ook niet.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 15:23

JoviBan schreef:
Danique_G schreef:

Nee, dat is nièt terecht. Dat is een tekortkoming in of misschien wel het ontbreken van de basis.

Mijn paard heeft een vluchtinstinct en dat vind ik geen probleem tot op zekere hoogte. Ik kan niet verwachten dat het paard niet naar zijn instinst luistert voor mij. Maar ik kan het paard na zoveel meter al kalmeleren binnen 1 meter soms wel. Instinct is simpelweg wegrennen, dat kan ik niet veranderen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 15:35

Nee, instinct is schrikken, dat is een reflex, die je idd niet kunt voorkomen. Maar als jij de veilige plek bent voor je paard, zal je paard niet willen vluchten, maar de bescherming bij jóu willen zoeken omdat ze weet dat ze bij jou altijd veilig is......
Als dat vertrouwen ontbreekt, is dat idd het ontbreken van de basis van je relatie met je paard, omdat die niet gebaseerd moet zijn op baasje spelen, maar op vertrouwen. En als jij die veilige haven bent, krijg je het leiderschap cadeau van je paard, omdat het niet de leiding zal willen hebben, omdat jij (volgens het paard) het beter weet :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 15:37

Tja Danique_G, dan laat jij je paard toch lekker vluchten en probeer je dat toch te hanteren met een stuk ijzer in z'n mond. Jouw feestje toch? |o

Beckydevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 15:40

Mijn paard heeft een vluchtinstinct en dat vind ik geen probleem tot op zekere hoogte. Ik kan niet verwachten dat het paard niet naar zijn instinst luistert voor mij. Maar ik kan het paard na zoveel meter al kalmeleren binnen 1 meter soms wel. Instinct is simpelweg wegrennen, dat kan ik niet veranderen.[/quote]

Dat is niet helemaal waar... Sommige paarden verstijven van schrik, sommige rennen weg, sommige vechten en sommigen vallen spontaan neer. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 15:41

Ja, die van mij gaat altijd knock out, die moet ik terug naar huis slepen :D

Gelukkig heb ik daarvoor een bit }>

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 15:44

JoviBan schreef:
Tja Danique_G, dan laat jij je paard toch lekker vluchten en probeer je dat toch te hanteren met een stuk ijzer in z'n mond. Jouw feestje toch? |o

Sorry, maar waar heb ik dat gezegd? Ik gebruik het om contact te houden en concentratie terug te krijgen. Trekken heeft geen zin dan raakt ze alleen maar in paniek. Feest is volgende week, dan ben ik jarig *\o/*

stienmasjien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 15:50

Dat van vertrouwen is zo juist, Yamcha. Ik vertrouw mijn paard ook nog niet voor de volle 100% aangezien hij soms nogal durft bokken of schrikken. Bitloos rijden zou ik met hem dus ook (nog) niet durven, ondanks dat dat misschien eerder in mijn hoofd zit. Met andere paarden die ik al langer ken, durf ik dat wel. De meeste mensen zijn trouwens ook gewoon vertrouwder met het bit dan met bitloze optomingen, vandaar dat gevoel van 'veiligheid'.

Anja1965

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 15:52

Danique_G schreef:
Mijn paard heeft een vluchtinstinct en dat vind ik geen probleem tot op zekere hoogte. Ik kan niet verwachten dat het paard niet naar zijn instinst luistert voor mij. Maar ik kan het paard na zoveel meter al kalmeleren binnen 1 meter soms wel. Instinct is simpelweg wegrennen, dat kan ik niet veranderen.

Je hebt dan al zeker 100 signalen van het paard gemist als hij simpelweg wilt wegrennen omdat het zijn instinct is!

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 15:58

Anja1965 schreef:
Danique_G schreef:

Je hebt dan al zeker 100 signalen van het paard gemist als hij simpelweg wilt wegrennen omdat het zijn instinct is!

Ja dat kan wel eens gebeuren omdat ik dan zit te kletsen tijdens de bosrit. Dom? Misschien een beetje. Over het algemeen heb ik het wel van te voren door, maar meestal gebeurd het in een split second.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 16:01

stienmasjien schreef:
Dat van vertrouwen is zo juist, Yamcha. Ik vertrouw mijn paard ook nog niet voor de volle 100% aangezien hij soms nogal durft bokken of schrikken. Bitloos rijden zou ik met hem dus ook (nog) niet durven, ondanks dat dat misschien eerder in mijn hoofd zit. Met andere paarden die ik al langer ken, durf ik dat wel. De meeste mensen zijn trouwens ook gewoon vertrouwder met het bit dan met bitloze optomingen, vandaar dat gevoel van 'veiligheid'.

Dan moet je dat ook nog niet doen, als ik 1 ding heb geleerd, is dat een paard ongelooflijk sterk reageert op het gevoel van de ruiter. En als jij om wat voor reden dan ook nog niet helemaal durft te ontspannen, dan zal het paard eerder willen vluchten, opspannen is immers een bevestiging van: zie je wel, het ís ook eng. En als je met een bitje niet spant, is dat dus niet alleen voor jou relaxter, maar ook voor je paard. Met bit is niet persé veiliger uiteraard, jouw gevoel van rust, jouw "zen" is de veiligheid, maar als een bit daartoe bijdraagt, is dat prima. Je kunt ook teugels aan een aansnoerneusriem maken, en daarop gaan rijden, teugels aan het bitje maken, kun je het bitje erbij pakken als je wilt, maar je rijdt wel bitloos :D
Ik vind bitloos rijden wel leuk trouwens, doe het ook regelmatig. Dressuurmatig rijd ik wel met bit, mijn paard vindt allebei helemaal prima.

HxSunlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 16:06

je kan gewoon het beste zonder hoofstel eigenlijk helemaal niks om het hooft hebben
want het is eigenlijk even slecht
met bit trek je aan de mond
en zonder bit zit je te trekken aan zijn hooft
dus gewoon met niks rijden halstertouw om nek klaar

ik vindt de zweep ook slecht
want ik vindt als je met zweep rijd en soms hard slaat dat je het paard niet
respecteerd
kom op je moeten werken beest
en als je niet doorloopt krijg je een slag tegen je kont of borst
als ik je pijn doe moet je wel
en als het paard echt geen zin heeft laat je hem even extra lang crossen aan de longeer touw
want met de longeerzweep mag je het paard niet raken

sorry voor de gene die wel eens een slag geeft tegen zijn paard

het is mijn mening

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 16:09

Je kan ook je paard op de toendra gooien en er niks meer mee doen........ dat ie dan door de wolven opgevroten wordt is slechts bijzaak, toch?

Tesssaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 16:10

Hai
ik heb een paar pagina's terug gereageerd
maar ik wil jullie even wat laten zien,
[SPR-ITP] Springen met zadel maar het kan natuurlijk ook zonder
Dit is een topic waar ik met bit spring en zonder iets of wat dan ook
Je ziet duidelijk dat ik me pony MET bit veel meer in de weg zit
dan met de neckrope en met neckrope was hij netzo makkelijk te sturen

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 16:23

Tessa, dus het bit zorgt ervoor dat jij je paard in de weg zit en de neckrope dat je dat niet goed? Naar mijn weten heeft dat nog altijd te maken met je eigen balans. Overigens zijn het wel leuke foto's, je doet het prima met bitloos.

En nogmaals er niets mis met bit(loos), als het maar goed gebruikt wordt.

iza_viv

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 16:27

ben er totaal niet tegen je hoort juist heel vaakdaT PAARDEN HET EGT EERLIJK VINDEN

iza_viv

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 16:27

SSRY DOM ADT ZE HET EGT HEERLIJK VINDEN

iza_viv

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 16:28

weer dom adt moet dat zijn

Tesssaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 16:29

sorry jouw taal gebruik slaat nergens op nu normaal nederlands

HxSunlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 16:33

hmm zo taal van jou hoef je hier niet te spreken ?

Tesssaaa: wat heb jij een prachtig paard <3

Anja1965

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 17:27

Danique_G schreef:

Ja dat kan wel eens gebeuren omdat ik dan zit te kletsen tijdens de bosrit. Dom? Misschien een beetje. Over het algemeen heb ik het wel van te voren door, maar meestal gebeurd het in een split second.

Dan nog heb je 100 signalen gemist ... vluchten gebeurt in een split second ... maar daarvoor een scala van signalen, ook als je zit te kletsen moet je het op zijn minst voelen. Omdat jij iets niet ziet of voelt, hoeft het paard daar nog niet de dupe van te worden hé?

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 17:32

Anja1965 schreef:
Danique_G schreef:

Dan nog heb je 100 signalen gemist ... vluchten gebeurt in een split second ... maar daarvoor een scala van signalen, ook als je zit te kletsen moet je het op zijn minst voelen. Omdat jij iets niet ziet of voelt, hoeft het paard daar nog niet de dupe van te worden hé?

Nee daar heeft u helemaal gelijk in, maar u zegt zelf al dat het in een split second gebeurd en een mens heeft ook een bepaalde reactietijd. Ingrijpen voor het schrikken.. ik geloof niet dat dat kan of je moet genetisch gemanipuleerd zijn ofzo(uitgaande van split second). Ik kan alleen ingrijpen als ik het letterlijk zie aankomen.