Wie durft er voor uit te komen?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bellissima_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 17:37

geert100 schreef:
Aprella schreef:
Van af een toe is een snok te geven gaat je paard echt niet dood. quote]

Wat is een snok eigenlijk? :o?

een ruk(je)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 17:45

Nooit van gehoord, klinkt meer als 'snot' in mijn oren. :D
Van een ruk(je) gaat een paard niet dood nee, maar is het niet heel oneerlijk als je je paard zo behandeld om je eigen fouten te verdoezelen?
Ik zie namelijk in het dagelijks leven veel meer geruk bij paarden wat totaal onterecht is, dan terecht. ;(

Zombie

Re: Wie durft er voor uit te komen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 21:50

Ik denk dat iedereen wel eens iets doet wat niet volgens het boekje is.
Persoonlijk vind ik dat het niet iets is om je voor te schamen, paarden gedragen zich immers ook niet altijd volgens het boekje, dat kun je dat imo beter een keer corrigeren dan constant met een paard gaan lopen etteren.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 22:07

Achja iedereen verliest weleens zijn geduld
En die heilige ruiters die zich nu zelfs beledigt voelen om zich te moeten verdedigen zijn ook zeker niet heilig en beweren ze van wel dan bewijst dat maar weer dat een mens altijd perfect wilt zijn ,wat ie zeker niet is.
Ik heb ook weleens acties waar ik later van baal ,maar gebeurd is gebeurd en met een glimlach en een aai en een snoepje de volgende dag begin je weer goed opnieuw ;)

Steeph33

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 23:48

zoals apple zei: Als het niet gaat zoals het moet dan moet het maar zoals het gaat

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 11:23

WTF schreef:
Persoonlijk vind ik dat het niet iets is om je voor te schamen, paarden gedragen zich immers ook niet altijd volgens het boekje,

Mmm, paarden gedragen zich doorgaans wel volgens het boekje hoor. Paarden zijn instinctieve gewoontedieren en op eenzelfde situatie zullen veel paarden een gelijkaardige reactie geven. Het probleem ontstaat wanneer we niet genoeg kennis of geduld hebben om dat boekje aan dat van de mensen aan te passen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 11:24

Ik kom ervoor uit :) Ik ben niet altijd even correct. Ik heb soms ook een baaldag waardoor ik minder kan hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 20:22

Ik vind volgens het boekje rijden ook niet altijd even vriendelijk. Op youtube staan héél veel filmpjes van proeven van dressuurruiters die hun paarden in draf bij iedere stap omhoog prikken met hun sporen.
prik..prik..prik..prik... dan ben ik liever 1 van mijn paarden! Dan heb ik liever een keer een snork in de mond dan iedere dag prik..prik..prik..prik.. :\

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 22:03

Dat is naar mijn idee ook niet volgens het boekje rijden, Lamar. :n
Want volgens het juiste boekje gebruik je geen druk, indien het niet nodig is. ;)
Veel van die dressuurruiters doen dat ook gewoon verkeerd, vind ik, maar dat mag je vaak niet zeggen. :+
Maar al die wannabe typjes doen het allemaal na. Helaas.

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 13:15

ik denk als alles alleen maar volgens het boekje zou gaan het niveau in nederland ( wat de top betrefd) ineens een heel stuk lager zou liggen......

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 16:20

*meelezer loopt binnen*

Is ietwat offtopic, mat dat laatste betreft: ik sta geregeld versteld van wat er tegenwoordig als aanvaardbaar spoorgebruik en normale teugeldruk gezien wordt, en beloond wordt met voldoendes of hoger op dressuurwedstrijden. "Geen druk, indien het niet nodig is" en daarmee effectieve hulpen zie je weinig meer. En dan wordt mij aangegeven dat ik te weinig druk in mijn rijden zou hebben en mijn paard dus zwaarder op het been/in de hand zou moeten zijn, nou schiet mij maar lek :+ Bij mijn weten is paardrijden dan wel sport, maar voor fitness en spierballen ga ik toch echt gewoon naar de sportschool...of uitmesten :')

Ontopic: ik ben nogal een gauw opgefokt heethoofd, en ben vroeger dan ook geregeld mijn geduld verloren en heb mijn paard/bijrijdpaard/manegepaard onredelijk hard aangepakt. Ben ik niet trots op, en achteraf volgt altijd spijt maar ja dan ben je te laat. Dus: I plead guilty :+
Met name mijn huidige eigen paard kon echt doordraaien van de schok als ik tijdens dat ze liep te drammen zowat brullend aan de teugels trok van frustratie :(:) Het duurde dan ook een week eer dat we weer "normaal" door de bak konden... En laterna bleek het hele probleem in mijn houding te zitten, paardje dacht doorlopend dat ze hard moest en snapte er geen kloot van dat ik er dan wel weer boos om werd, arm beest. Ze heeft een hoop van me gepikt, dat is een ding wat zeker is. Maar ik heb er wel van geleerd, als ik nu onredelijk dreig te worden herken ik dat en ga wat anders doen ( :+ ) en dan eerst nadenken over waar het aan kan liggen- dat betekent dus dat ik eens in de zoveel tijd na een paar minuten rijden met zowat de stoom uit mijn oren knarsetandend van het beheersen ga stappen, iets makkelijks vraag wat goed gaat en dan acuut afstap. Paard blij, ik kan frustratie ergens anders in kwijt gaan krijgen, en de dag erna stap ik op en is er geen vuiltje meer aan de lucht en ben ik dus ook blij.
En tuurlijk halen we nog wel eens het bloed onder elkaars nagels uit door o.a. miscommunicatie, maar er komt geen "gesnok" zoals dat hier genoemd wordt of afstraffen bij kijken.

Ik denk trouwens dat de essentie zit in de woorden "terecht" en "zelfkennis", bij een combinatie van levende wezens zullen boekjes echt niet altijd toereikend zijn. En in zelfkennis is helaas niemand ooit helemaal uitgeleerd :)

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 16:23

tsja, op sommige momenten is ook mijn geduld op!
Vooral bij een wat mindere bui is mn lontje wat korter dan normaal..
geeft niks, ik kreeg ook een draai om mn oren als ik niet luisterde, ben ik groot en sterk van geworden :P

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 16:29

Dan moet je dus niet op je paard gaan zitten Martine. Als jij in een slecht humeur bent en je al weet dat je lontje korter is, en je reageert je af op je paard dan doe je in mijn ogen iets verkeerd.

Zombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 17:16

Gini schreef:
WTF schreef:
Persoonlijk vind ik dat het niet iets is om je voor te schamen, paarden gedragen zich immers ook niet altijd volgens het boekje,

Mmm, paarden gedragen zich doorgaans wel volgens het boekje hoor. Paarden zijn instinctieve gewoontedieren en op eenzelfde situatie zullen veel paarden een gelijkaardige reactie geven. Het probleem ontstaat wanneer we niet genoeg kennis of geduld hebben om dat boekje aan dat van de mensen aan te passen.

Een paard leert door herhaling, ik ben zelf meer van de ponies dan van de paarden en die kleine muppetjes weten vaak heel goed wat wel en niet de bedoeling is. Als de pony een ruiter puur gaat uitproberen dan vind ik niet dat "niet volgens het boekje" gedrag en dan mag je imo een paard best even laten weten dat, dat niet de bedoeling is, zolang het daarna weer vergeten en vergeven is.

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 18:06

Kinke schreef:
Dan moet je dus niet op je paard gaan zitten Martine. Als jij in een slecht humeur bent en je al weet dat je lontje korter is, en je reageert je af op je paard dan doe je in mijn ogen iets verkeerd.

Ben ik het niet mee eens, als ik geen leuke dag gehad heb ga ik JUIST paardrijden om te ontspannen, als mn paard en ik elkaar niet begrijpen geef ik wel eens een snauw ja, dat kan toch geen kwaad?
Het is echt niet zo dat ik hem meteen afros ofzo..

En aangezien ik weersafhankelijk ben ga ik geen rekening houden met mn buien en ongemakken :P

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 18:37

MartineC1711 schreef:
Kinke schreef:

Ben ik het niet mee eens, als ik geen leuke dag gehad heb ga ik JUIST paardrijden om te ontspannen, als mn paard en ik elkaar niet begrijpen geef ik wel eens een snauw ja, dat kan toch geen kwaad?

En aangezien ik weersafhankelijk ben ga ik geen rekening houden met mn buien en ongemakken :P

Raar vind ik dat. Als ik echt niet goed in mijn vel zit, ga ik ook niet rijden, soms zelfs niet eens grondwerken. Ik ben ook weersafhankelijk.
Als ik mijn hoofd er niet bij kan houden, kan ik van mijn paard niet verwachten dat hij zijn koppie er altijd bij houdt. ;)
Overigens ben ik geen type die een slechte bui op een paard (of dier) afreageert. Op mensen kan ik het wel :o op zijn tijd, maar dieren vind ik
te afhankelijk van ons, mensen. Het zit gewoon niet in me. :n

Ben het met Kinke eens dus! :j

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 19:11

WTF schreef:
Een paard leert door herhaling, ik ben zelf meer van de ponies dan van de paarden en die kleine muppetjes weten vaak heel goed wat wel en niet de bedoeling is. Als de pony een ruiter puur gaat uitproberen dan vind ik niet dat "niet volgens het boekje" gedrag en dan mag je imo een paard best even laten weten dat, dat niet de bedoeling is, zolang het daarna weer vergeten en vergeven is.

Tuurlijk mag je een pony dat even laten weten. Door redelijk, evenredig en consequent te straffen. NIET door buiten je boekje te gaan, gefrusteerd te raken, je kort lontje laten opbranden,....(vul maar in). ;)

Natje_Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 19:27

Ik durf :D ik ben geen zeer goeie ruiter maar ook geen super slechte, ja ik ben soms streng met mijn handen (is al veel verbeterd) en ja hij heeft al een draai rond zijn oren gehad en een paar stampen onder zijn kont als het moet en ja ik heb al eens geschreeuwd tegen hem. Maar enkel en alleen als het nodig is, is mijn paard lief ben ik lief :) is hij gemeen of lastig dan mag ik dat ook zijn. Soms rij ik met een pessoabit maar dat komt omdat m'n paard nogal sterk is en buiten heb ik het soms wel nodig, ik probeer dan wel om zo veel mogelijk met een lossere teugel te rijden. In de piste of even naar buiten om uit te stappen is dan weer met mijn dubbelgebroken bitje of zelfs bitloos (piste/terrein) Al met al mag hij zeker niet klagen en meestal ben ik nog veel te lief voor hem :+ ben dan ook veel te dol op hem om kwaad te worden :+:

Met een slecht humeur poets ik hem alleen maar, hij neemt meestal mijn humeur over en als we alle 2 een slecht humeur hebben
... dat komt niet goed :=

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 21:58

@kinke & @Twiggy2008
Gaat het er hier nou om wat ik in andermans ogen fout doe of over dat ik WEL eerlijk durf toe te geven dat ik ook niet alles volgens het boekje doe, zoals de titel van dit topic is?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 22:01

Bij mijn weten staat dit topic onder 'discussies' dus volgens mij gaat het om beide.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 00:03

Twiggy2008 schreef:
MartineC1711 schreef:

Raar vind ik dat. Als ik echt niet goed in mijn vel zit, ga ik ook niet rijden, soms zelfs niet eens grondwerken. Ik ben ook weersafhankelijk.
Als ik mijn hoofd er niet bij kan houden, kan ik van mijn paard niet verwachten dat hij zijn koppie er altijd bij houdt. ;)
Overigens ben ik geen type die een slechte bui op een paard (of dier) afreageert. Op mensen kan ik het wel :o op zijn tijd, maar dieren vind ik
te afhankelijk van ons, mensen. Het zit gewoon niet in me. :n

Ben het met Kinke eens dus! :j

Als ik me oliebol voel ga ik ook juist wel rijden! Nu hoeven mijn paarden zich sowiezo niet netjes aan de regels te houden of in de krul te lopen, laat staan presteren. Ik knap altijd enorm op van een buitenritje :)
En ik heb nog nooit meegemaakt dat ze chagerijnig werden van mijn gechagerijn.

frangelica

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 00:11

uhmmm... :roll: :o nou uhmm... :o tja ik ben ook wel eens strant met de handjes...doe ik dat niet...tja zal ik zeggen....dan gaat meneer gewoon eigenwijs door met waar die mee bezig was :j en kunnen ze wel zeggen achterover gaan zitten en terug nemen bla bla ....en geloof mij lief vragen helpt echt niet al zou ik dat nog zo graag willen.....maar daarin tegen gebruik ik met rijden nooit zweep niet nodig hij is al zo gek als een deur :x

Citaat:
Met een slecht humeur poets ik hem alleen maar, hij neemt meestal mijn humeur over en als we alle 2 een slecht humeur hebben
... dat komt niet goed

hier is dat net zo......dan maar niks doen of idd alleen poetsen maar meestal gaat dat zelfs niet........hij lijkt wel copie van mij :D ......gelukkig ben ik weinig dagen per jaar zo.... :j (zegt ook me vriendje :D )

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 05:14

Lamar schreef:
Als ik me oliebol voel ga ik ook juist wel rijden! Nu hoeven mijn paarden zich sowiezo niet netjes aan de regels te houden of in de krul te lopen, laat staan presteren. Ik knap altijd enorm op van een buitenritje :)
En ik heb nog nooit meegemaakt dat ze chagerijnig werden van mijn gechagerijn.

Nou ben ik eigenlijk nooit chagerijnig, ik doelde meer op als ik enorme stress heb ofzo (heb ik helaas wel eens last van). Dan kan ik me niet richten op mijn paard. Dan ga ik liever bij hem in het land zitten of gewoon wat tutten ofzo. Of wandelen buiten. Een buitenrit is dan ook wel lekker, zolang ik mijn focus maar even niet hoef te gebruiken. Dat bedoel ik meer. ;)

Maar ik heb niets met mensen die chagerijnig zijn, korte lontjes hebben en dan hun paard afsnauwen of boos worden omdat het rijden dan ook helemaal niet lukt misschien. ;)
Kun je het wel prima aan, nou, dat is dan toch juist fijn! :j

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 08:47

Ik ga ook ECHT niet dressuren of springen als ik een wat mindere bui heb, dat is nl. niet ontspannend genoeg.. nee lekker een buitenritje..
Ik begrijp dan ook niet waarom dat niet zou kunnen?

chanel07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-11 10:27

ik geef toe dat ik ook wel een keer me pony op haar donder geef maar dat betekent niet dat ik haar helemaal verot trap/sla.
Was een keer op concour was ik klaar paardje even water gegeven.
Waren we aan het wachten op de prijsuitreiking voor het springterein.
Was er iemand uitgebeld omdat 2 van de 3 keer het paard gewoon echt niet uit kwam en de 3de keer weigerde het paard gewoon.
Was hij uit de ring met het paard 10x raden:

Hij mept hartstikke hart waarna het paard omhoogkwam.
Nog een paar vette tikken verder rent het beest keihard.
Stuurt hij het paard om naar de hindernis springt hij er over heen en zo racete hij nog een tijd door ook.
Ik kan DAAR dus echt niet tegen dat is gewoon zielig.

Toen me pony en ik met bb springen niet rondkwamen werd ik eerlijk gezegt niet boos maar heel erg teleurgesteld.
Dit kwam ook doordat we mega lang ingesprongen hadden omdat het erg uitliep.