Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Brainless schreef:@Waves
Bij de internationale wedstrijden van endurance geldt er in de hogere klasse een minimaal gewicht van 75 kilo... vaak lopen er dravers en arabieren mee.....
idefix4 schreef:Een gemiddelde KWPN is zwaar hoor bij 500 kilo. Ik heb een heel zware gehad en die woog in Utrecht 480 kilo. Dat was een flinke merrie met een lage schoft en een lange rug en ze was 1.65 hoog. Wij waren verbaasd, dat ze maar zo weinig woog en ze was toen niks te mager!
Ik weet zeker dat een arabier dat gewicht absoluut niet haalt en die wordt momenteel in jullie gesprek het meeste aangehaald. Zitten er hier geen studenten tussen die iets met dieren doen? Ik zou zeggen: Onderzoek het! Dit is nou een leuke om iets mee te doen!
En om de P.R.E nog eens aan te halen... Die zijn ook maximaal 1.60. Die van ons is 1.53 en die haalt de 500 kilo ook zeker niet. Zeg 350 kilo en dan een gewicht van 30%. Dat is dan iemand van ruim 100 kilo. De sint was behoorlijk aan de maat en ik zie nog hoe onze P.R.E. voorzichtig vooruitstapte, omdat ie bang was dat ie om zou vallen. We hebben het doorgezet, omdat het maar een ritje van een goeie 50 meter was in stap. Maar met zo'n gewicht echt serieus gaan paardrijden? Nee, geen denken aan!
xSnn schreef:bij ons op de manege hebben ze nu ingesteld dat mensen boven de 82 kilo niet meer mogen paardrijden.
zelf ben ik wel iets zwaarder, maar ik vind het zo'n onzin omdat je ook als je 75 kilo weegt je het paard meer tot last kan zijn dan als je zwaarder bent.
en daarnaast, hoe gaan ze het controleren?
Kendra schreef:Nou ja....we zitten al zó lang op paarden dat selectie op draagkracht ondertussen wel heeft plaatsgevonden.
Kendra schreef:Dat zeg ik niet - maar het paard is de afgelopen eeuwen natuurlijk wel zodanig geëvolueerd dat ie geschikt is om een mens te dragen. Dat was nl. (gedeeltelijk) zijn bestaansrecht...
Waves schreef:Kendra schreef:Nou ja....we zitten al zó lang op paarden dat selectie op draagkracht ondertussen wel heeft plaatsgevonden.
Dat is wel een interessante stelling.. ik heb geen verstand van fokkerij, letten ze daar echt op sterke ruggen? Ook bij rassen die wat langere ruggen hebben van zichzelf? Fokken ze weke ruggen er dan uit?
Huertecilla schreef:Nee. De zwakkere ruggen lijden (bb) gewoon eerder naar het slachthuis, maar voor de fok is het geen kriterium.
De arabier is onderbouwing voor de stelling dat selectie door de mens juist níet tot sterkere ruggen leidt
MerensBibi schreef:Ik denk idd dat er te veel op uiterlijk schoon, en mooie gangen etc worden gefokt, daar zit geld in..
Iedereen kent het toch wel, een zwaarder persoon op een paard...en je ziet het paard letterlijk pijn hebben, alleen zijn ze te goedmoedig, en lopen door..
Ik denk echt dat je jezelf een limiet moet stellen, als je zwaarder bent dan een kilo of 75.
Ooit heb ik op een manege gereden, en daar mocht je echt niet zwaarder zijn..ik vind het eerlijk tegenover het paard.