Overgewicht van de ruiter, negatief effect op het paard..

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kendra

Re: Overgewicht van de ruiter, negatief effect op het paard..

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 12:38

De genoemde gewichten lijken me echt te laag...een KWPN-er van 1.72 is zeker 500 kg.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 14:03

makkelijk! Mijn ruintje weegt ongeveer 500 kilo, en is 1.62 hoog. Zeer gespierd maar geen gram te dik. Hij is afgelopen winter gewogen. De ruin van mijn vriend woog om en nabij 620 kilo en die is ongeveer 1.76 (is gemeten als 3 jarige op 1.70 maar zeker gegroeit!!). Die loopt momenteel Z2 dressuur met mij en we springen L, geloof mij dat hij niet te dik is! Dit jaar zelfs een beeeetje schraal.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 14:11

Brainless schreef:
@Waves
Bij de internationale wedstrijden van endurance geldt er in de hogere klasse een minimaal gewicht van 75 kilo... vaak lopen er dravers en arabieren mee.....

Is dat niet compleet met harnachement en kleding? Als ik in paardrijkleding op de weegschaal ga staan ben ik bijna 4 kg zwaarder dan naakt.

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 18:33

Kendra schreef:
De genoemde gewichten lijken me echt te laag...een KWPN-er van 1.72 is zeker 500 kg.

500!! minimaal!! Mijn Kwpn er van 1.74 weeg 681 kilo, en nee, is niet te dik. Wel een grof type.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 12:14

idefix4 schreef:
Een gemiddelde KWPN is zwaar hoor bij 500 kilo. Ik heb een heel zware gehad en die woog in Utrecht 480 kilo. Dat was een flinke merrie met een lage schoft en een lange rug en ze was 1.65 hoog. Wij waren verbaasd, dat ze maar zo weinig woog en ze was toen niks te mager!

Ik weet zeker dat een arabier dat gewicht absoluut niet haalt en die wordt momenteel in jullie gesprek het meeste aangehaald. Zitten er hier geen studenten tussen die iets met dieren doen? Ik zou zeggen: Onderzoek het! Dit is nou een leuke om iets mee te doen!

En om de P.R.E nog eens aan te halen... Die zijn ook maximaal 1.60. Die van ons is 1.53 en die haalt de 500 kilo ook zeker niet. Zeg 350 kilo en dan een gewicht van 30%. Dat is dan iemand van ruim 100 kilo. De sint was behoorlijk aan de maat en ik zie nog hoe onze P.R.E. voorzichtig vooruitstapte, omdat ie bang was dat ie om zou vallen. We hebben het doorgezet, omdat het maar een ritje van een goeie 50 meter was in stap. Maar met zo'n gewicht echt serieus gaan paardrijden? Nee, geen denken aan!

Mijn arabier (1,52.) is aan de magere kant en weegt 410 kilo. (officieel gewogen!!).
Mijn KWPN-er weegt 540 en is 1,62 groot.

De Haflinger (grote maat, 1.50m) van een vriendin weegt ong 425.
De Gelderse merrie van mijn opa (1,66m) weegt 625 kilo. Dus 480 vindt ik wel weinig voor een normaal paard van 1,65.

xSnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 15:26

bij ons op de manege hebben ze nu ingesteld dat mensen boven de 82 kilo niet meer mogen paardrijden.
zelf ben ik wel iets zwaarder, maar ik vind het zo'n onzin omdat je ook als je 75 kilo weegt je het paard meer tot last kan zijn dan als je zwaarder bent.
en daarnaast, hoe gaan ze het controleren?

ik vind dat het ook ligt aan je pony/paard en de bouw en ook aan hoe je rijd.
maar volgens mij vind iedereen dat hier :+

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 15:54

xSnn schreef:
bij ons op de manege hebben ze nu ingesteld dat mensen boven de 82 kilo niet meer mogen paardrijden.
zelf ben ik wel iets zwaarder, maar ik vind het zo'n onzin omdat je ook als je 75 kilo weegt je het paard meer tot last kan zijn dan als je zwaarder bent.
en daarnaast, hoe gaan ze het controleren?

Dat is heel simpel: ze zetten een weegschaal klaar, iedereen die er uitziet alsof het een twijfelgeval zou kunnen zijn moet op die weegschaal voordat ze op een paard mogen. Helemaal niet moeilijk om te realiseren en heel goed dat die manege dit doet +:)+

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 16:09

Ik ben echt verrast! Die van mij was gewogen in de dierenkliniek toen. Ik weet nog dat ik dacht: Zo weinig? Ik kan het niet opnieuw laten wegen, want ze is met 22 jaar overleden. Ze had wel een tandenkwaal. Dat moet ik er bij melden. :o Maar toen ze gewogen werd was ze in redelijk goede conditie.

In Spanje was het ook een eis. Boven 80 kilo mocht je er niet op. Ik merk zelf toch ook wel verschil nu ik minder weeg. Ik let er nu wel op. Ik vind het zelf ook fijner rijden als ik minder weeg en mijn paard reageerde er ook positief op.

En idd kun je vaak al op meters afstand zien of een combi overbelast is of niet. Van een manege vind ik het een goed streven. Het nodigt uit tot bewustwording!

En met 'dat gewicht' doelde ik op 500 kilo. Maar 410 vind ik eigenlijk ook nog behoorlijk! En onze P.R.E. had moeite met dat gewicht hoor! Echt. ;)

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 16:13

Ik vind deze discussie wel een mooie, ga ik toch even aankaarten bij mijn bron... hihi

Amytj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 16:14

Het licht eraan of het gaat om 1 kilo overgewicht of 30 en idd over de verhouding. Ik ken iemand die behoorlijk overgewicht heeft en op een pony rijd die het gewicht gewoon niet meer aankan en daardoor erg kort gaat lopen terwijl als je er een lichter iemand opzet hij hartstikke goed kan lopen.
Het is trouwens ook af te raden om als je boven de 100 kilo bent paard te gaan rijden op wat voor type paard dan ook.

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 16:20

Bij ons op de manege is ook 80 kilo het max. Alleen in een ver verleden toen ik nog 85 woog (helaas weeg ik nu een heel stuk meer) ben ik daar eens komen rijden, maar niemand die vroeg of ik wel echt 80 of minder woog? Reden, je ziet het bij heel veel mensen aan de buitenkant niet. 85 kilo is voor mij mijn streefgewicht, ik heb dan maat 40/42 en bij mijn lengte ziet dat er normaal uit. Net zoals heel veel mensen er met dat gewicht normaal uit zien, maar dus wel boven de norm zitten die een manege stelt. Dus als ze de regel hanteren, moet men eigenlijk een inschrijfformulier hanteren ofzo, iets waarop je dan je gewicht invult.

Overigens vind ik het, ondanks dat ik met heel wat meer kilo’s wel gewoon op mijn eigen paard stap, wel heel goed dat manege’s die regels hanteren.

MerensBibi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 09:28

Ik denk, dat er zeker een grens is waarmee je op een paard kan gaan zitten/rijden.'
Een paard is nl niet 'gemaakt' om te dragen..Dat wij erop gaan ziten is een anders verhaal.
En de grote van een paard heeft niets te maken met zijn 'draagkracht'..
Mijn liefje van 1.48(Merens) heeft een tax van ong 80kg. Ik laat haar ook elk half jaar nakijken, hoe het met haar gestel is...spieren etc.
Maar er zijn genoeg 'echte paarden' voor wie 70kg het matje is.
Alleen, wij stappen er gewoon op, omdat wij het idee hebben dat het gewoon kan!

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 10:57

Nou ja....we zitten al zó lang op paarden dat selectie op draagkracht ondertussen wel heeft plaatsgevonden.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 12:32

Kendra schreef:
Nou ja....we zitten al zó lang op paarden dat selectie op draagkracht ondertussen wel heeft plaatsgevonden.

Dat is wel een interessante stelling.. ik heb geen verstand van fokkerij, letten ze daar echt op sterke ruggen? Ook bij rassen die wat langere ruggen hebben van zichzelf? Fokken ze weke ruggen er dan uit?

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 12:40

Dat zeg ik niet - maar het paard is de afgelopen eeuwen natuurlijk wel zodanig geëvolueerd dat ie geschikt is om een mens te dragen. Dat was nl. (gedeeltelijk) zijn bestaansrecht...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 13:57

Kendra schreef:
Dat zeg ik niet - maar het paard is de afgelopen eeuwen natuurlijk wel zodanig geëvolueerd dat ie geschikt is om een mens te dragen. Dat was nl. (gedeeltelijk) zijn bestaansrecht...

Is dat een aanname of heb je daar onderbouwende feiten voor?

Ik kan je makkelijk voorrekenen dat door de fok van hogere en rechthoegige model paarden geometrisch bezien de belasting is toégenomen, de constructie zwákker is gefokt. Het aantal wervels en -verbindingen is gelijk doch de lengte is toegenomen = meer belasting per kraakbeenschijf bij hetzelfde gewicht!
Daar komt nog bij dat het eigen gewicht door toename ook al is toegenomen = meer belasting.
Ik kan nergens ook maar één indicatie vinden dat de ruggengraat sterker is gefokt. Die zie ik gráág!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 14:01

Waves schreef:
Kendra schreef:

Dat is wel een interessante stelling.. ik heb geen verstand van fokkerij, letten ze daar echt op sterke ruggen? Ook bij rassen die wat langere ruggen hebben van zichzelf? Fokken ze weke ruggen er dan uit?

Nee. De zwakkere ruggen lijden (bb) gewoon eerder naar het slachthuis, maar voor de fok is het geen kriterium.

De arabier is onderbouwing voor de stelling dat selectie door de mens juist níet tot sterkere ruggen leidt :)*

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 14:05

Huertecilla schreef:
Nee. De zwakkere ruggen lijden (bb) gewoon eerder naar het slachthuis, maar voor de fok is het geen kriterium.

De arabier is onderbouwing voor de stelling dat selectie door de mens juist níet tot sterkere ruggen leidt :)*

Sorry, ik heb echt geen kennis van fokkerij :o Zijn arabieren nu dan zwakker in vergelijking met de "originele" arabier? Ben daar wel benieuwd naar :)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 15:38

Ja.

Gefuseerde ruggenwervels en of lendenwervels komen typerend frequent voor. Dat maakt de rug én stijver én de belasting op het geringere aantal overgebleven ´gewrichten´ groter en de ruggengraat als geheel gevoeliger voor belastiging.

Je kan er makkelijk meer over vinden.

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 16:01

ik denk echt niet dat sterke ruggen voorrang krijgen bij de fok eerlijk gezegd. waarom fokken ze dan van die kastelen van paarden met lange, weke ruggen?

MerensBibi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 17:57

Ik denk idd dat er te veel op uiterlijk schoon, en mooie gangen etc worden gefokt, daar zit geld in..
Iedereen kent het toch wel, een zwaarder persoon op een paard...en je ziet het paard letterlijk pijn hebben, alleen zijn ze te goedmoedig, en lopen door..
Ik denk echt dat je jezelf een limiet moet stellen, als je zwaarder bent dan een kilo of 75.
Ooit heb ik op een manege gereden, en daar mocht je echt niet zwaarder zijn..ik vind het eerlijk tegenover het paard.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 18:37

MerensBibi schreef:
Ik denk idd dat er te veel op uiterlijk schoon, en mooie gangen etc worden gefokt, daar zit geld in..
Iedereen kent het toch wel, een zwaarder persoon op een paard...en je ziet het paard letterlijk pijn hebben, alleen zijn ze te goedmoedig, en lopen door..
Ik denk echt dat je jezelf een limiet moet stellen, als je zwaarder bent dan een kilo of 75.
Ooit heb ik op een manege gereden, en daar mocht je echt niet zwaarder zijn..ik vind het eerlijk tegenover het paard.

Een limiet stellen, ok, maar 75 kg als maximum? Voor endurance is dat het minimum!
Als 75 kg de limiet is, kunnen mannen dus doorgaans niet meer paardrijden. Bijna elke man is zwaarder.

Iris_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 19:49

ik heb het topic door zitten lezen, en ik zie heel veel cijfertjes.. maar wanneer is de verhouding dan goed volgens jullie? Hoeveel procent mag jouw gewicht zijn ten opzichte van het gewicht van het paard (wat is het beste voor het paard)? Want daar verschillen de meningen hier nogal over, weet niet of er een vastgestelde norm is bijv. ;)

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 01:02

Volgens HC mag je nooit meer paardrijden, mits je voldoet aan zijn criteria.
En bull, de kissing spines werden ooit toegschreven aan fout en dus te weinig graasgedrag, niet aan overgewicht of fokkerij. Maar alles kan je verdraaien.

Dinges11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 01:11

Volgens mij zijn de meeste mannen toch echt wel zwaarder dan 80 Kilo? Zou dat dan betekenen dat die helemaal niet meer kunnen rijden?