Ben je een slechte ruiter als je valt?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lisaislisa

Re: Ben je een slechte ruiter als je valt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 19:58

Van mijn vorige pony viel ik ook best wel vaak, heb er van geleerd dat je nooit er vanuit moet gaan dat je pony alles doet :')
Van mijn huidige pony ben ik in de 3 jaar dat ik hem nou heb 2 of 3 keer gevallen.
Vooral omdat ik hem gewoon aanvoel tijdens het bokken enz.

LibertyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 20:02

nee, natuurlijk niet.
als je een keer valt of vaker, dan rijd je heus niet slecht!
mijn vriendin dacht ook dat ze slecht reed omdat ze zo vaak
van het paard viel, ik heb haar gezegd dat dat neit zo is
en dat ze supergoed kan rijden.

nikkialex

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 20:02

elke ruiter valt,
en je bent niet slecht als je valt.
Dat hoort erbij.

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 20:03

ik heb anky ook wel eens van paard zien vallen, kan zij dan ook niet rijden??
k heb respect voor de mensen die gewoon weer doorrijden.
( doe ik ook )

tenzij het gewoon niet anders kan ( blesure)

Cyruss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 20:06

Denk meer hoe vaker je valt hoe beter je word. :) Aangezien je er van leert hoe je langer het kan uitzitten en op een gegeven moment (had ik tenminste) leer je ook 'goed' te vallen. Om door te rollen, waardoor je nergens last van hebt en er gelijk weer op kan stappen.

Sja, zandhappen hoort er helaas soms bij. Moet zeggen dat het al weer een poos geleden is, ik rij momenteel niet, maar ook daarvoor was het een poos geleden. En toen ik net leerde paardrijden (ik was toen 6) lag ik er geregeld naast. Ach er is niet mis met af en toe trakteren :') Ik ga er ook van uit dat ik als ik weer begin, zeker een paar keer mag gaan zandhappen, ik hoop het natuurlijk niet. Ik denk dat ik later rare bokkesprongen wel weer uit kan zitten, omdat je dan weer conditie en de spieren er voor hebt. En anders lekker trakteren!

Laviina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 23:27

nee absoluut niet soms kun je het gewoon niet meer uitzitten

Aurorae

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 18:32

Nee echt niet. Er zo'n een of ander spreekwoord in het engels: You are not a real rider, if you didnt fall off 7 times. Waarschijnlijk heel veel spellingsfouten, mijn engels is echt vreselijk. :+ Zelf ben ik er zo vaak dom afgevallen; bv waren ik en de pony heel chill aan het stappen. Opeens laat ze een scheet en gaat aan de kletter. WHAM daar ga ik. 2 minuten later lag ik er door hetzelfde weer naast. :')

Isabella90

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 19:25

Lijkt me stug, als hij schikt en je let even niet op ben je zo de sjaak.

Panimra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 21:09

vind ik niet, ik val niet snel. iemand die ik ken en heel goed kan rijden heeft niet zon goede balans en valt daarom wel is bij een bok enzo.. maar dat maakt haar zeker geen slechte ruiter!

horzlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 21:13

Colway schreef:
Heb ooit eens op een manege gereden toen ik een jaar of 8 was. Daar was de regel "bij 3 keer in een les vallen moet je trakteren" Ik viel die les 12 keer :') Huilend naar huis gegaan met het idee dat ik nu 4 keer moest trakteren.

Maar OT vallen hoort erbij, het heeft wel met je stabiliteit op het paard te maken, dus het vallen zou wel minder moeten worden met de jaren. Maar een paard blijft je altijd verrassen dus valvrij ben je denk ik nooit

ben 1000 keer vallen ik ben geen anky maar zo heel beroerd rijd ik niet hoop ik..

Debola_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 21:20

Ochja, wie zo'n uitspraken doet als wie valt kan niet rijden, zijn natuurlijk de beste ruiters 8)7

Ikzelf heb een gekkie die graag (als de frisse wind door de neusgaten raast) eens een spurtje doet en een bokje plaatst en ik heb een explosief lammetje( zeer braaf, tot ze iets anders leuker vindt). Van de laatste ben ik al talloze keren gevallen, vooreerst omdat het een gemene stopper is (geen die vanop 2 galopsprongen al zegt dat ze gaat stoppen, maar echt gemeen) en ook, tjah... het is mn lieveling, daar doe ik al wat vaker gekke stoten mee, lekker zonder zadel springen, ook iets minder oplettend :oo.

Laat dat nu de meest voorkomende reden zijn dat ik van mijn paard val... *\o/*

thyra89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 21:26

Nee, ik vind niet dat je een slechte ruiter bent als je valt ;)
Van vallen leer je juist. Want als je valt ga je bedenken wat je fout deed, en hoe je dat de volgende keer anders kunt doen :)

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 21:31

Vallen houd me scherp.
Maar ik ben een brokkenpiloot. Heb elke 3 maanden wel een ongeluk. Of dat nu met paard, fiets of kart is. :')

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 21:35

Het ligt er meer aan op welke paarden je stapt ;)

Ik heb met 2 paarden Z1/Z2 gereden, nu weer jong dier in het L1 en mooi vorige week nog de grond mogen kussen hoor! *\o/*
Nu ook naast cap een bp-tje aan en aan de bak! ~~}>

iilovemc

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 22:14

Ik denk van niet

EmmieEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 17:17

Ik denk inderdaad ook dat je er door gaat leren, nou ben ik zelf een keertje vanaf gevallen dus ik heb er niet zoveel ervaring mee, maar dat wil niet zeggen dat ik een topruiter ben. Verre van zelfs haha. Wat ik wel heb geleerd en een beetje hetzelfde werkt als bij vallen, is dat ik de eerste keer dat een paardje ervan doorging waar ik op zat, helemaal niet wist wat ik moest doen. Daarna is dit vaker gebeurd en ik leer steeds meer wat ik moet doen. Eerste keer ging ik namelijk naar voren zitten :')

Larosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 13:52

Chaos schreef:
Vallen houd me scherp.
Maar ik ben een brokkenpiloot. Heb elke 3 maanden wel een ongeluk. Of dat nu met paard, fiets of kart is. :')

haha lijkt net of ik het mezelf zie in die woorden haha! *\o/*

Spruitje56

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 15:03

hey
ben het helemaal met je eens
vind datsoort ruiters beter in hun schoenen staan en het gewoon weer opakken
ik ben zelf ook weleens gevallen niet hard, moest effe ademhalen en instructeur
: ok ga er maarweer op heb even gedraaft en ging goed!!
echt heb respect voor je niks van die andere ruiters aantrekken hoor die kunnen niet op
zulke paarden waar jij oprijd rijden , zijn gewoon jaloers!!
gr hackny

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 23:15

ik krijg het op de een of andere manier voor elkaar om met mijn eigen paard alleen maar samen te vallen, en niet ik los van hem :') toen ik hem net had is hij gestruikeld, en door onbalans opzij gevallen. een paar jaar terug in een springwedstrijd weigerde hij maar had hij teveel vaart, door de hindernis heen op z'n knieën, en gisteren gingen we met inspringen voor een oefenparcours dwars door een oxer heen, balk klem tussen zn benen, paard half onderuit en ik ben er flink hard afgedonderd, want ik was even bewusteloos en kon me weinig meer herinneren :\ en ik heb nu een heel groot gat in mn lip en een lichte hersenschudding, maar gelukkig heeft paard er niks aan overgehouden :)

Racheel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-11 22:13

Van vallen leer je weer zeggen wij altijd :)
En ik vind het ook leuk om gewoon gek te doen met de pony's, laatst gingen we in de les voetballen met de pony's xd Paardje waar ik op zat is nogal een schijtert, nam een sprintje en dacht laat ik is met de volle vaart in de hoek omdraaien xd Gelukkig stond ze stil en kon ik me dr nog ophijsen voordat ik de grond dichterbij zag komen haha

amayziah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 15:23

Ruiters die bij het minste hupsje, bokje, noodrem, schijnbeweging etcetera al liggen te zandhappen, vind ik inderdaad geen goede ruiters.
Een goede ruiter zijn, begint met de zit. Wanneer je een goede, stabiele en onafhankelijke zit hebt, dan lig je er niet zomaar naast en is je basis in ieder geval goed.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 16:59

Hangt dat ook niet een beetje van "de manier van bokken" af?
Mijn Bonte Jaopie (Tinker x Fries) houdt ook wel van een fikse bok weggeven al je er op zit en buiten aanzet tot galop geeft. En die kan dan ook wel eens een knal geven, dat we bijna verticaal staan.
Maar dat is toch nog makkelijk uit te zitten.
De jonge merrie van 2,5 Khavanna, zie ik in de wei wel eens bokken van een geheel andere aard!
Dat heb ik bij Jaopie nog nooit gezien in alle 7,5 jaren dat ik hem heb niet, ook niet toen hij nog niet beleerd was.
Jaopie bokt gewoon met twee achterbenen uitslaande.
Maar Khava springt met vierbenen en bolle rug helemaal knots de hele wei door.
Lijkt wel een rodeo paard.
Okee, ze is piep-jong, maar als zo'n paard dit bijvoorbeeld ook doet al je er na belering eenmaal op zit...? Dan lazer je er waarschijnlijk wel vanaf, ja.
Hou me ten goede: geen IDEE hoe zij eenmaal onder het zadel zou zijn (kom ik vanzelf achter), maar ik zie natuurlijk wel verschillen.

Sowieso is het geen schande of een brevet van onvermogen om van je paard af te vallen, lijkt me.
De ene is de andere niet, en we hebben met levende wezens te maken..

Het is natuurlijk wel een beetje zo, dat als je een onafhankelijke zit hebt (m.a.w. geen teugels of beugels nodig hebt om zelf in balans op je paard te blijven) en in plaats van tegen zit mee zit (ontspanning), je veel minder snel ergens vanaf klettert....

Joyamu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 22:43

Ik denk dat iedereen wel eens valt.
Je hoeft dan niet meteen een slechte ruiter te zijn.

Het paard waar ik laatst op reed schrok onverwachts ergens van en schoot weg, ik zat erg ontspannen in het zadel en zag het echt niet aankomen.
Meestal blijf ik wel gewoon goed zitten als het paard een schijnbeweging [etc.] maakt.

sammy_rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 15:57

slechte ruiter als je valt?
in mijn ogen is dat dus absoluut niet zo XD
want dan zou ik wel een héél slechte ruiter moeten zijn als dat zo is.
je kan ook een paard hebben dat zo moeilijk is dat het onmogelijk is om er op te blijfen zitten(ervaring := )

juultiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 15:59

ik vind van niet want het blijft een dier en een ruiter een mens
en soms kan je iets uitzitten en de andere keer niet ,heeft soms ook met geluk te maken toch :)