Wáárom nou bij 2.5 inrijden..... voor en tegens...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nikkielvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 11:18

Lovely schreef:
Een beetje afhankelijk van het paard rijd ik 2 of 3 dagen achter elkaar en dan zo kort mogelijk.
Als je een paard wilt weg zetten, dan kan dat pas op het moment dat hij alles goed begrepen heeft, dan is oppakken ook geen punt.

Dat is nou wat ik bedoel :D

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 11:24

Krijg allerlei incest ideeën bij het lezen van de posts.
Sorry hoor, maar het idee 'je kunt niet vroeg genoeg beginnen met wat IK wil' getuigt niet echt van respect voor dat dier.

Zet je baby in de maxi cosi in de college zaal, kan hij vast wennen aan later. :+

Om maar te zwijgen over de 2 of 3- jarige veulens die zelf nog niet eens volgroeid zijn en al veulens moeten baren. Waar zit je verstand? Mensenkinderen kunnen ook vanaf het 12e levensjaar baren, gek dat we dat niet (meer) doen in ons landje. Want het kàn wel.

Overigens worden ook vele slachtoffers van misdrijven best oud, duss...

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 11:41

hoe bedoel je overdreven :S incest????!?!

dus jij vind het ook niet kunnen dat er hengstenkeuringen bestaan... en jonge paarden competities.. enz.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 11:42

Nou, het is toch bekend dat kinderen op peuter leeftijd heel goed in staat zijn om verschillende talen te leren. Waarom dan daarmee wachten tot ze volwassen zijn? Dat is niet in het belang van het kind.

Ik vind ook niet dat we ons land als standaard moeten nemen voor het baren van kinderen. Hier zijn vrouwen extreem laat en daar zitten ook genoeg nadelen aan.

Kortom wat wil je bereiken met je post?

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 11:49

Paardentango schreef:
Om maar te zwijgen over de 2 of 3- jarige veulens die zelf nog niet eens volgroeid zijn en al veulens moeten baren. Waar zit je verstand? Mensenkinderen kunnen ook vanaf het 12e levensjaar baren, gek dat we dat niet (meer) doen in ons landje. Want het kàn wel.

Even om te vergelijken, paarden zijn vanaf ongeveer 1 jaar vruchtbaar. Het menselijk bekken is tussen 15 en 18 jaar het meest geschikt om te baren. De leeftijd waarop mensen hierzo kinderen krijgen is eigenlijk heel erg ongezond, hoe ouder je bent hoe groter de kans is dat er iets mis gaat en keizersnedes zijn ook vaak echt nodig. Niet echt zoals de natuur het heeft bedoeld.

Fysiek gezien horen wij ons voort te planten op een leeftijd waarop het volgens de maatschappij van nu veel te vroeg is. Maargoed we doen wel meer dingen precies zoals 't niet hoort volgens de natuur...

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 11:52

idd en dat is nou de grote fout die heel veel penny mensen maken... ze vergelijken de paarden met mensen .. :S 8)7

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 12:13

Nee, je kunt niet vroeg genoeg beginnen, dat ouderwetse geduld en wijsheid en dat gedoe in de natuur. Daar zijn de paarden ook veel te laat met drachtig worden.
Wij mensen weten wel beter.

Een kind intimideren is en stuk eenvoudiger dan een volgroeid iemand intimideren. Bij de eerste heb je een stuk minder nodig dan bij de tweede, de tweede is wat rijper. Dit geldt voor alle levende wezens.

Knap hoor, héél knap.

Die is vooral èrg leuk !

essiesilly schreef:
idd en dat is nou de grote fout die heel veel penny mensen maken... ze vergelijken de paarden met mensen .. :S

Het zijn maar paarden bedoel je?
Die zijn biologisch en mentaal heéééééél anders dan mensen.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 12:20

adem in adem uit! sjees...
ik bedoel helemaal niet "het zijn maar paarden" maar het blijven wel beesten die zitten anders in elkaar dan mensen!
ik word gek van die mensen die paarden behandelen als kindjes... sommigen worden heeelemaal ingepakt want wij hebben het koud , dus paardje ook, ik ben verdrietig, dus paardje ook, ik denk dat dat niet kan, dus paardje ook :S :S

horseyfries

Re: Wáárom nou bij 2.5 inrijden..... voor en tegens...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 12:23

"Driejarige veulens" bestaan niet PT! ;)

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 12:31

"Wij" noemen paarden tot het vijfde levensjaar veulen horseyfries, met wij bedoel ik de Iberische paarden.
;)

Er zijn meer landen die zich met paarden bezig houden, of al veel langer bezig hebben gehouden.

Maar doe wat je wil, je kan tegenwoordig niet vroeg genoeg beginnen.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 12:43

Jullie noemen het ene uiterste ook wel tegen het andere uiterste. Er zijn ook paarden die NOOIT daglicht zien, die nooit lekker vrij mogen lopen! Zo kunnen we wel bezig blijven :roll:

Als jouw kind naar school gaat moet hij toch ook direct 5 dagen? Zou kunnen we wel bezig blijven.. Ik ben van mening dat als je een paard beleerd je door moet zetten.. En niet hem daarna op het land moet klappen. Een paard heeft stabiliteit nodig vooral in zijn jonge jaren. En van 3 x 20 minuten rijden gaat een paard echt niet dood hoor :n

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 12:51

Paardentango schreef:
"Wij" noemen paarden tot het vijfde levensjaar veulen horseyfries, met wij bedoel ik de Iberische paarden.
;)

Er zijn meer landen die zich met paarden bezig houden, of al veel langer bezig hebben gehouden.

Maar doe wat je wil, je kan tegenwoordig niet vroeg genoeg beginnen.

Ook in die landen is het blijkbaar normaal om driejarige paarden te berijden PT!
Ken je "veulentanden"? Worden die in andere landen ook pas later gewisseld dan? ;)

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 12:59

Klopt hoor, er zijn overal verschillende mensen die zich met paarden bezig houden. Alleen, niet zomaar zeggen dat iets niet bestaat.
Het topic gaat over 2,5.

Ik ben van mening dat het niet goed is om paarden te vroeg in te gaan rijden, màg ik een andere mening hebben dan de massa?

Zullen we een beetje volwassen blijven doen tegen elkaar? Ik probeer ook niet te 'katten'.
Er is al genoeg agressie op dit forum.

Allemaal mensen die zich bezig houden met paarden.

PS: Overigens denk ik dat ik nu een van de weinige NL ben die de paarden tot nu toe NIET met een deken in buitenboxen heeft staan. Waarom niet? Omdat het paarden zijn.
Tot het gaat waaien, dan ga ik misschien ook overstag.

en deze:
Citaat:
Als jouw kind naar school gaat moet hij toch ook direct 5 dagen?

Nee, wordt langzaam opgebouwd.
Laatst bijgewerkt door Paardentango op 22-12-09 13:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 13:02

Ten eerste. Ik bedoel het niet agressief. Maar we moeten wel elkaars mening in de waarde laten!

Onze paarden staan meestal ook zonder dekens op stal. Maar nu het zo koud is staan de rijpaarden wel met deken.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 13:06

Het was ook niet tegen iemand persoonlijk.
Snap het ook allemaal wel, maar ik wil me af blijven vragen 'waar ben ik mee bezig' en 'is wat ik doe wel goed? Waarom doe ik dit, en wat levert het bij de ander (paard) op?'

Alleen door kritisch te blijven lukt dat. Je vormt in de loop der jaren vanzelf een eigen mening.

Zonder iemand aan te (willen) vallen, en dat is vaak al moeilijk genoeg.
Laatst bijgewerkt door Paardentango op 22-12-09 13:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 13:08

Het is al moeilijk genoeg om zelf een beslissing te maken wat goed is.. En ik heb ook wel eens een pony veel te jong beleerd, ik wist niet eens dat de pony zo jong was!! Dat hoorde ik pas achteraf :( Maar ik heb er wel van geleerd. En durf nu ook naar mijn paarden te kijken en dan te beslissen wat we doen. En onze paarden zijn echt opgegroeid met ons, ze vertrouwen ons voro 100% en dat scheelt erg veel.

aimeesakes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 13:11

Ik rijd mijn paard pas met 4 jaar in, dan zijn inderdaad alle botten vergroeid en daarvoor heb ik haar al aan alles laten wennen en dat gaat goed :)

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 13:13

Een paard bij 4 jaar volgroeid en volwassen??

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 13:17

Paardentango schreef:
Nee, je kunt niet vroeg genoeg beginnen, dat ouderwetse geduld en wijsheid en dat gedoe in de natuur. Daar zijn de paarden ook veel te laat met drachtig worden.
Wij mensen weten wel beter.

Een kind intimideren is en stuk eenvoudiger dan een volgroeid iemand intimideren. Bij de eerste heb je een stuk minder nodig dan bij de tweede, de tweede is wat rijper. Dit geldt voor alle levende wezens.

Knap hoor, héél knap.

Die is vooral èrg leuk !

essiesilly schreef:
idd en dat is nou de grote fout die heel veel penny mensen maken... ze vergelijken de paarden met mensen .. :S

Het zijn maar paarden bedoel je?
Die zijn biologisch en mentaal heéééééél anders dan mensen.

PT, je kunt niet buitenlandse benamingen letterlijk vertalen naar het nederlands. We zijn hier in Nederland en in Nederland is een veulen niet een driejarige. Daarom zeg ik dat een driejarig veulen niet bestaat. Dat in andere talen zoiets wel bestaat maakt niet dat veulen in het Nederlands ook ineens driejarig paard betekent toch?

Ik begrijp niet goed wat je hierboven zegt. Zeg je dat paarden in de natuur LATER drachtig worden dan bij ons mensen in "gevangenschap"?

Phillipa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 13:22

daisies schreef:
Jullie noemen het ene uiterste ook wel tegen het andere uiterste. Er zijn ook paarden die NOOIT daglicht zien, die nooit lekker vrij mogen lopen! Zo kunnen we wel bezig blijven :roll:

Als jouw kind naar school gaat moet hij toch ook direct 5 dagen? Zou kunnen we wel bezig blijven.. Ik ben van mening dat als je een paard beleerd je door moet zetten.. En niet hem daarna op het land moet klappen. Een paard heeft stabiliteit nodig vooral in zijn jonge jaren. En van 3 x 20 minuten rijden gaat een paard echt niet dood hoor :n

Tegenwoordig gaan kinderen vaak van tevoren al één dagje in de week naar school of naar de crèche een paar dagen in de week (geen 5). Ik denk dat dat toch wel een voorbereiding is voor het naar school gaan, maargoed.

Ik denk ook dat een jong paard stabiliteit nodig heeft. Sterker nog, ik denk dat álle paarden dat nodig hebben. Dat je duidelijk en consequent bent. Maar of je dat bereikt door 3x 20 minuten te rijden dat vraag ik me af. Een paard beleren op z'n 3e in een maand en dan weer een half jaar het land opgooien lijkt me ook niet fijn voor het paard. Dat betekent dus dat hij in die maand zowel lichamelijk als geestelijk ineens heel veel indrukken en prikkels krijgt en dan ineens weer helemaal losgegooid wordt. Ik denk dat je het beleren het beste kan uitspreiden over 1-2 jaar. Daarmee bedoel ik dat je eerst begint met het opbouwen van spiermassa voordat je er ook daadwerkelijk op gaat zitten. Een keer laten wennen aan een singel, en daarna gewoon weer zonder longeren. En zo stapje voor stapje het paard geestelijk ook de tijd geven om mee te komen want volgens mij wordt daar vaak geen rekening mee gehouden.

Een paard is volgens mij helemaal volgroeid op z'n 8e. Of het dan ook schadelijk is dat je er al eerder opzit weet ik niet. Persoonlijk vind ik 4 jaar een mooie tijd om te beginnen met grondwerken, vrijwerken, longeren etc richting het zadelmak maken. We hebben toch helemaal geen haast? :D

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 13:25

Gerenomeerde stallen hebben wel haast.. En daar worden de hengsten na hun 2e jaar op stal gehaald en worden ze allemaal met 2,5 beleerd. tsja.. Of het goed is.. Ik ben er geen voorstander van. Maar ik ben van zoveel dingen geen voorstander!

Een paard dat de ene week 6 x gereden wordt en de andere week 1 x vind ik ook niet goed :n een paard heeft regelmaat nodig en moet weten waar hij/zij aan toe is.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 13:43

ben het zeker met je eens dat een paard regelmaat nodig heeft, maar zoals ik al zei, rij ik ze eerst netjes aan, dan krijgen ze even een paar maandjes rust, kinderen hebben toch ook vakantie nodig? ( om even in de taal te praten die veel mensen hier hebben,) ;)

ik begin met opvoeden al met de 1e levens dag.. sommigen vinden dat ook te vroeg, maar je voedt een hond toch ook niet op als hij pas 3 jaar is... daar worden ze niet leuker van ;)

en PT waarom zijn paarden alleen paard als ze zonder deken buiten staan :S ... de (bijv. kwpn) paarden van tegenwoordig maken niet meer zo n dikke vacht aan dat ze tegen deze weersomstandigheden kunnen.. mijn rijpaarden gaan dan ook naar buiten met deken, de jonkies niet.. waarom? omdat ik graag een iets dunner vachtje wil hebben met rijden dan een shetlander jas ;)

ik ben er absoluut niet op tegen om met 3 / 4 jaar te beleren . .maar ja ik doe het graag zo :)

nikkielvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 13:44

Een paard beleren op z'n 3e in een maand en dan weer een half jaar het land opgooien lijkt me ook niet fijn voor het paard. Dat betekent dus dat hij in die maand zowel lichamelijk als geestelijk ineens heel veel indrukken en prikkels krijgt en dan ineens weer helemaal losgegooid wordt.

Dat is ook niet de bedoeling van het inrijden.
Een maand erop zitten en dan weer terug gooien en niet naar omkijken.
Dat bedoel ik in ieder geval niet. :D

Laat ik het zo zeggen voor de meeste argumenten die ik in dit topic lees valt wel wat voor te zeggen.
Vind wel dat er vaak een beetje (kattig) gereageerd wordt bij sommige.
Laat iedereen in zijn waarde.
Als iedereen zijn/haar paard met respect behandeld zijn we al een heel eind.

Een van de argumenten die ik niet goed vind (en dat is mijn mening) een jong dier van 2 a 2.5 jaar inrijden omdat je ze dan wel aan kan en kan breken.
Het lijkt mij leuker om met je paard samen te werken en dat hij ook dingen voor je wil doen.
:D :D

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 13:46

helemaal mee eens! een paard breken is absoluut niet de manier, om er naar te kijken vind ik al walgelijk
gelukkig zijn er niet heel veel mensen die dat doen

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 13:47

Het komt wel zo over hoor.. Even bellen en dan huppa het land op!

Onze paarden gaan ook niet in opfok en komen elke dag in handen. Ze zijn ook allemaal makkelijk te handhaven. En ik heb onze 2 jarige hengst bijv wel eens moeten aanpakken maar nu gedraagt hij zich keurig.

Ieder zijn eigen methode.. Als ik eenmaal met een paard begonnen ben wil ik er ook mee door.. En vrij krijgen ze genoeg.. Ben niet iemand die er 7 dagen op stapt. Op geen enkel paard.

mijn paard is beleerd toen hij 3 was bij Annemarie van der Toorn. Volgens de Monty Roberts methode. Was erg leerzaam!