Totilas, is het niet te extreem?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 11:45

Als je kijkt naar het achterbeen van Totilas en even niet let op dat aparte voorbeen, dan zie jij toch ook verschil?

Of bedoel je iets anders met die ruimte?

Wat het volgens mij zo moeilijk maakt om de kracht van de beweging op waarde te schatten is het feit dat hij zijn voorbenen zo hoog opheft dat ze op het hoogste punt naar een richting wijzen waar ze niet kunnen landen (tenzij hij een helikoptertje wordt en daadwerkelijk opstijgt.... :D ) terwijl een paard als Parzival wel zijn beweging van het voorbeen afmaakt naar het punt waar het been naartoe wijst.
Maar dit is ook weer niet beschreven als "fout" in de FEI reglementen, het is alleen anders dan wat we gewend zijn. Waarmee bewezen is dat Totilas inderdaad "buitenaards goed is". *\o/*

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 12:37

Soms lijkt het wel een beetje alsof men bang is voor het nieuwe en het onbekende...... :)
In elke sport zitten wel één of meer uitblinkers in, die ontstaan gewoon! :) Misschien mede door de mens, ik weet het niet.
In ieder geval, ik weet zeker dat er 10 jaar geleden ook vást een gigantische uitblinker was! (kan me er zo snel niet één herinneren,
ben niet zo thuis in de hoge sporten enzo). En dat we nu toevallig zien dat een paard gi-gan-tisch loopt, misschien bijna inderdaad
'overdreven', moet er een heuse discussie ontstaan van wel 40 pagina's waarom en hoe en waardoor hij zo loopt :+

Vraag me af of er vroeger dan ook al eens zo'n discussie is geweest, hihi! :+ In ieder geval, misschien zien we andere 'extreme'
toppaarden wel over het hoofd maar richt men zich nu zo enorm op Totilas omdat 'ie nu eenmaal gewoon opvalt! :)

(bedoel dit zeker niet aanvallend, bedacht het me op school en wou het even hier zeggen :) )

jenga_8

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 12:49

JA! helemaal met je eens NHevaVD!

Ik heb oude instructie boeken van mijn opa (zat bij de cavaleri en de bereden politie 40 jaar geleden) en daar is dressuur ff-tjes anders dan hoe er nu gereden wordt!

Rond rijden, bestond toen niet! aan de teugel was toen gewoon neus naar voren hals omhoog. achter de teugel was toen NOT DONE!

Dressuur is door de jaren heen trentgevoelig gebleken.

Totilas geeft ons weer stof tot nadenken. Zolang het het welzijn of gezondheid van het paard niet schaadt en mensen het mooi vinden, moeten we het zeker niet veroordelen. Dat mag de grand prix-jury doen ;)!

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 12:50

@ jenga_8: Dat heb je erg mooi verwoord :) Ik lees nu al een tijd mee hier op het topic en zie tal van geweldige teksten staan, maar eigenlijk moet het helemaal niet zo moeilijk zijn! :+

Simone1969

Re: Totilas, is het niet te extreem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 12:59

ik vind Totilas een geweldige knol. Ik zou willen dat mijn paard de helft van zijn beweging had en ik natuurlijk de helft van de rijkunst van Edward Gal!!!

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 14:09

Wat hoort ook alweer het hoogste punt van de nek te zijn?

En het zo hoog opheffen van het voorbeen dat ze naar een richting wijzen waar ze niet kunnen landen kan ik met geen mogelijkheid mooi vinden in de dressuur, of een paard nu wel of niet achter aktief is.
De een vindt dat blijkbaar buitenaards goed, terwijl de ander het vreselijk vindt om te zien.

Mijn vraag blijft staan: Moet er in de toekomst een paard komen die zijn benen nog hoger opheft om Totilas te kunnen verslaan?

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 14:20

ThePast03, een interessante vraag, nee ik denk niet dat er een paard moet komen die zijn benen nog hoger op kan gooien.
het gaat om uitstraling, hoe imponerend is het paard, hoe gemakkelijk loopt het paard, ik geloof dat er best wel een paard kan zijn die totilas kan verslaan, maar niet door de benen nog hoger op te gooien...

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 14:23

Het winnen van een proef hang niet af van het hoog opheffen van de benen, maar van het correct laten zien van de oefeningen. Omdat Totilas nu nog wel eens een foutje in een serie wissels maakt is dat al iets waar iemand het op kan winnen. Zo liet Adelinde met Parzival al zien hem te kunnen verslaan, terwijl Parzival zijn knieën niet hoger optrekt. Waaruit al blijkt dat dat niet een richtlijn op zich is.

Je vraag over het hoogste punt is wel grappig, ik denk dat je het anders bedoelt dan je het schrijft ThePast03? ;)

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 14:28

horseyfries schreef:
Je vraag over het hoogste punt is wel grappig, ik denk dat je het anders bedoelt dan je het schrijft [*olduser*]? ;)

Het zal best grappig zijn. Ben op het moment niet helder genoeg om de grap te begrijpen, maar ik ga er vanuit dat je wel begrijpt wat ik bedoel. ;)

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 14:29

Als de vraag is "wat hoort het hoogste punt te zijn", dan is het antwoord "de nek".

Maar jij vraagt "wat hoort het hoogste punt van de nek te zijn".
Mag jij het antwoord geven!

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 14:32

horseyfries schreef:
Als de vraag is "wat hoort het hoogste punt te zijn", dan is het antwoord "de nek".

Haha! Goed opgemerkt :o

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 14:33

horseyfries schreef:

Hehe, lekker flauw.

Mij is geleerd dat dat net achter de oren hoort te zijn. Maar ik denk dat ik het allemaal verkeerd geleerd heb, aangezien ik ook geen kippenvel krijg van de bewegingsvorm van Totilas. ;)

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 14:36

Net achter de oren = nek. De rest = hals. Maar ik snap wat je bedoeld ;)

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 14:38

De nek zit ook net achter de oren. De rest heet namelijk hals. Dit wekt soms verwarring omdat in het Engels de "neck" de hals is, en de nek dan weer "poll" heet. Hierdoor worden dingen soms verkeerd vertaald (vooral als de vertaling door een niet-paardenkenner gebeurd).

marrianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 14:39

ja dat heb ik ook gehoord, de vraag die altijd bij mij in het achterhoofd schuild is hoe lang totilas heel blijft, met die belasting van zulke gangen, ik vind het wel frapant hoe dat paard verandert is in de jaren dat hij een andere ruiter gekregen heeft

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 14:41

Dat vraag ik me altijd af bij elke topper die ik zie. Niet omdat ik denk dat het dier geforceerd word maar omdat het risico op blessures nu eenmaal altijd aanwezig is, en het zou zonde zijn als hij de Olympische Spelen niet haalde.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 14:44

NHevaVD schreef:
In ieder geval, ik weet zeker dat er 10 jaar geleden ook vást een gigantische uitblinker was!

Rembrandt van Nicole Uphoff werd toen als 'geniaal' bestempeld, Volgens mijn werd die combi ook aardig bediscussieerd omdat dat paard altijd op het randje balanceerde tussen gek en geniaal (was nogal een heet gebakerd beest) Maar volgens mij werd hij ook geroemd om zijn lichtvoetigheid en elegantie.

Verder zijn er altijd al een soort van 'trends' geweest als het gaat om dressuurpaarden. Zal ook altijd zo blijven omdat topdressuurpaarden qua type nu eenmaal best kunnen verschillen. Neem nu het verschil tussen Parzival en Totilas, of destijds tussen Bonfire en Gigolo.... Dergelijke paarden hebben allemaal zo hun sterke punten en kunnen qua type en beweging flink van elkaar verschillen. De een is meer een balletdanser, en de andere imponeert weer meer door kracht. Voor een deel zal het smaak zijn welk paard/type je het meest aanspreekt. Aan de jury is het de (gecompliceerde) taak te bepalen wie de beste is, verschillen in bewegingsmechanisme af te zetten tegen de rijtechnische correctheid.

Persoonlijk vind ik Totilas en Edward prachtig om te zien! En ik kan ook heel erg genieten van een combi als Adelinde en Pazival of Anky en Salinero. Maar Totilas en Edward vind ik een klasse apart. Ik vind al dat geneuzel over te extreem, en hij zal wel getrixt zijn etc allemaal typisch Bokt. Iedereen moet er wat over zeggen, er wat van vinden. Noem me naief, maar ik kan alleen maar genieten als ik hen bezig zie. Ik geloof niets van al dat soort roddels, ik geloof er niets van dat je een paard zo kun laten bewegen, zo'n kur kun rijden alleen maar onder dwang (en daarna zo relaxt aan een lang teugeltje langs het publiek stappen). Dat gaat er bij mij niet in. Daarover hoef ik geen gedetailleerde discusse te voeren. Voor mij is het toch altijd al een raadsel waar veel bokkers zulke wijsheden vandaan halen.

Straks duikt er weer een of andere onbekende goeroe op die met een of ander paard van ondefinieerbare afkomst (vooral natuurlijk geen KWPN-er! want daar rijden alleen maar mensen op die uit zijn op prestatie, geld en dit alleen maar doen ten koste van het paard) wat discutabele dressuur laat zien (ondersteund met een feel-good verhaal en flink wat kritiek op de wedstrijdsport) en dan hobbelt heel bokt daar weer achter aan met een hoop oh en ah... Zodra je opvalt in de wedstrijdsport MOET je haast wel slecht voor je paard zijn en er foute trainingsmethoden op nahouden, zo lijken veel bokkers te denken. Kennelijk kunnen mensen zich zelf daar veel beter mee identificeren.... (een niveau behalen als dat van Edward is tenslotte maar voor een enkeling weggelegd, dus is het makkelijker jezelf te identificeren met iets wat meer binnen je bereik ligt en dat op te hemelen als goed/beter/best/fantastisch en het onhaalbare af te kammen. Het lijkt ook wel typisch iets Nederlands te zijn dat veel mensen zich altijd meer identificeren met de 'underdog' dan dat ze een winnaar bewonderen, of op zijn minst zijn prestatie op waarde kunnen schatten)Wat dat betreft snappen bijvoorbeeld de Amerikanen het toch een stuk beter..... In Amerika wordt je echt bewonderd en gewaardeerd als je op sportief vlak een topprestatie neerzet. In Nederland gaan we eerst eindeloos op zoek naar allerlei 'bewijzen' dat de prestatie niet eerlijk/op eigen kracht etc. behaald is. En als we die niet kunnen vinden dan gaan we over tot het doen van voorspellingen dat de 'ondergang' niet lang uit kan blijven. Vermoeiend is dat, en zeker niet (altijd) eerlijk tegenover topsporters!

Rana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 14:49

ben het volledig met je eens Jasmijn. Ik ben als Nederlander trots op de combinatie. Heb gelukkig een aantal trainingen bij mogen wonen (ik reed niet zelf) en die heb ik als heel prettig ervaren. Zowel bij Ed als bij Nicole.... Fijn en respectvol... Toppers zijn het

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 14:50

jasmijn78 schreef:
Straks duikt er weer een of andere onbekende goeroe op die met een of ander paard van ondefinieerbare afkomst (vooral natuurlijk geen KWPN-er! want daar rijden alleen maar mensen op die uit zijn op prestatie, geld en dit alleen maar doen ten koste van het paard) wat discutabele dressuur laat zien (ondersteund met een feel-good verhaal en flink wat kritiek op de wedstrijdsport) en dan hobbelt heel bokt daar weer achter aan met een hoop oh en ah... Zodra je opvalt in de wedstrijdsport MOET je haast wel slecht voor je paard zijn en er foute trainingsmethoden op nahouden, zo lijken veel bokkers te denken. Kennelijk kunnen mensen zich zelf daar veel beter mee identificeren.... (een niveau behalen als dat van Edward is tenslotte maar voor een enkeling weggelegd, dus is het makkelijker jezelf te identificeren met iets wat meer binnen je bereik ligt en dat op te hemelen als goed/beter/best/fantastisch en het onhaalbare af te kammen. Het lijkt ook wel typisch iets Nederlands te zijn dat veel mensen zich altijd meer identificeren met de 'underdog' dan dat ze een winnaar bewonderen, of op zijn minst zijn prestatie op waarde kunnen schatten)Wat dat betreft snappen bijvoorbeeld de Amerikanen het toch een stuk beter..... In Amerika wordt je echt bewonderd en gewaardeerd als je op sportief vlak een topprestatie neerzet. In Nederland gaan we eerst eindeloos op zoek naar allerlei 'bewijzen' dat de prestatie niet eerlijk/op eigen kracht etc. behaald is. En als we die niet kunnen vinden dan gaan we over tot het doen van voorspellingen dat de 'ondergang' niet lang uit kan blijven. Vermoeiend is dat, en zeker niet (altijd) eerlijk tegenover topsporters!

Beetje kinderachtig deze post, als je het topic goed gelezen had weet je dat het niet om kritiek gaat.
Om het kwpn erbij te halen is bijna lachwekkend, ben inmiddels meer dan 30 jaar lid van het kwpn en dat zou ik niet zijn als ik daar kritiek op zou hebben.

Het is gewoon een discussie over de bewegingsvorm.
Het zegt toch al genoeg dat er niet zo'n topic over Parzival is? Die is ook Europees Kampioen geworden en heeft ook wereldrecord verbroken.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 14:53

ThePast03 schreef:
Om het kwpn erbij te halen is bijna lachwekkend, ben inmiddels meer dan 30 jaar lid van het kwpn en dat zou ik niet zijn als ik daar kritiek op zou hebben.

Ik denk dat je de strekking van mijn opmerking niet helemaal begrijpt....

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 14:54

jasmijn78 schreef:
Rembrandt van Nicole Uphoff werd toen als 'geniaal' bestempeld, Volgens mijn werd die combi ook aardig bediscussieerd omdat dat paard altijd op het randje balanceerde tussen gek en geniaal (was nogal een heet gebakerd beest) Maar volgens mij werd hij ook geroemd om zijn lichtvoetigheid en elegantie.

En vooral om het feit dat hij absoluut niet kon stappen, maar dat kwam in die tijd meer voor op wereldniveau, was ook geen sterk punt van Bonfire

jasmijn78 schreef:
gaat er bij mij niet in. Daarover hoef ik geen gedetailleerde discusse te voeren. Voor mij is het toch altijd al een raadsel waar veel bokkers zulke wijsheden vandaan halen!

Dit is van een hele verse bokker en naar aanleiding van een artikel op Horses en in de Paardenkrant.
Ik vind het altijd wat gemakkelijk als iemand die het ergens mee eens is roept van "weer typisch Bokt", je bokt zelf toch ook. Het zijn gewoon reacties van diverse mensen met diverse meningen, al dan niet relevant.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 14:59

sarabande schreef:
Ik vind het altijd wat gemakkelijk als iemand die het ergens mee eens is roept van "weer typisch Bokt", je bokt zelf toch ook. Het zijn gewoon reacties van diverse mensen met diverse meningen, al dan niet relevant.

Het is maar goed dat het "typisch Bokt" is om te discusseren en het soms zelfs niet met elkaar eens te zijn.
Wat een saaie bedoeling zou het zijn als er geen discussies meer waren en iedereen alleen nog maar ah en ooh kon roepen, we niet meer zouden kunnen leren van elkaar door te discusseren.

Van mij mag er een verbod komen op de uitspraak "typisch Bokt", wordt overal gebruikt en meestal zonder argumenten.

Marleen74

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 15:02

Ik keek naar Edward en Totilas en dacht maar èèn ding,WOW!!

Ik kijk naar de foto`s en denk,het klopt gewoon niet.De verhouding is gewoon weg....

En laten we wel zijn,het voorbeen alleen is al een tijdje een hype.
Ik hou van een sterk achterbeen !
Daar moet een paard het van hebben. :D

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 15:06

Victory2000 schreef:
Ik keek naar Edward en Totilas en dacht maar èèn ding,WOW!!

Ik kijk naar de foto`s en denk,het klopt gewoon niet.De verhouding is gewoon weg....

En laten we wel zijn,het voorbeen alleen is al een tijdje een hype.
Ik hou van een sterk achterbeen !
Daar moet een paard het van hebben. :D

Kan een paard piafferen en galoppirouettes maken op een dubbeltje zonder een sterk achterbeen?

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 15:12

jenga_8 schreef:
...en mensen het mooi vinden...

Ja en daar gaat nu dus de discussie over. En ik vind het persoonlijk dus niet mooi. Ik vind het zoals de TS te extreem. Ik zie een paard met een opgekropte nek en zo ongeveer in Spaanse pas lopen. En dan meen ik dat dat ook niet de bedoeling van dressuur was.
Ik meen me ook dingen als "lossigheid" te herinneren. En het plezier van het paard wat ik in een Bonfire wel meende terug te zien, meen ik in een Totilas ook niet terug te zien. En dat wat ik aan Anky altijd enorm bewonderde: nauwelijk zichtbaarheid van de hulpen, ook dat doet Edward niet. Maar het is en blijft smaak en over smaak valt niet te twisten....