Waarom is Schouderbinnenwaarts de moeilijkste zijgang?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-09 23:29

@ Paardentango:
Sorry dat ik het zo stel maar ik vind Uw eerste stelling müssig (ja en met opzet gebruik ik een duits woord, dat betekend; 'nodeloos', 'nutteloos'). Waarom dit wedstrijdje wie nu 'n oefening uitvoerde; waar, wanneer en als eerste?? Is dat echt van belang? Iemand heeft altijd van iemand anders geleerd, en als het hoog komt dan heeft de eerste 'iemand' misschien iets aan zijn/haar eerder verworven kennis, toegevoegd. Hoe zit het dan met de 'val' van Constantinopel en de daaruit voortvloeiende culturele vlucht naar het westen? Hebben 'kunstruiters' uit die stad, in die tijd, geen invloed gehad op ruiters van de spaanse legers (als ik mij niet vergis is zo de familie de Borgia naar dat land gekomen) in Italië. En voor Constatinopel, was er wellicht nog 'iets'. Is het nu van belang? Ik denk dat daar weinig argumenten voor te vinden zijn.

En inderdaad in Saumur wordt een schoolpas getoond en wil men liever geen spaanse pas zien (net als in de 'gangbare' dressuur, tot mijn spijt).( Hhmm!!! Een 'Schaukel' uitgevoerd met schoolpas, is echt heel mooi! :9 , duits en frans samen?) Maar is het Cadre Noir gelijk aan Frankrijk? Van grote invloed; WEL, maar geheel Frankrijk; NEEN!! Er zijn meer dan zat afwijkende stromingen te vinden. De Hooggeleerde heer Professor is wellicht duits, maar Duitsland is niet gelijk aan de Hooggeleerde heer Professor. En hierin zou hij mij toch niet willen tegenspreken, of wel?.
Maar U moet het toch prachtig vinden dat hetgeen men in het Cadre Noir 'levade' noemt, uitgevoerd wordt met gestrekte achterbenen. Mijns inziens meer in de richting van strijgeren. Deze uitvoerings methode is, als ik goed geïnformeerd ben, vooral toegepast, omdat het in de praktijk (=slagveld) sneller, krachtsparender, dus doeltreffende uitgevoerd kon worden. Hieraan lag dus geen hoogdravende overwegening ten grondslag (Haute Ecole), maar pragmatisme. Daar aan (hoogdravende Hoge School) hebben zich later anderen 'schuldig' gemaakt.

Ofschoon ik een ferm voorstander ben van duidelijke taal en daarbij horen heldere definities, vind ik toch dat historische gegevenheden moet respecteren en ze tegelijkertijd laten voor wat ze zijn: HISTORISCHE GEGEVENHEDEN, niet meer. Ik heb het gevoel dat hierover belangrijkere aspecten te bespreken zijn. Zoals daar zijn; nut, doel, effect op de africhting in z'n geheel, effect op het paard, etc.
In dit verband komt bij mij trouwens altijd de volgende vraag naar boven: Stel ik heb een accute blindedarm-ontsteking, en ik zou de keuze hebben; zou ik mij dan laten helpen door een chirurgijn die dienst deed op een van de schepen van admiraal de Ruyter??? Ik vermoed van niet. Waarschijnlijk zou ik mij met gezwinde spoed begeven naar het eerst beste ziekenhuis, uitgerust met de verworvenheden van de moderne tijd. Iemand die de voorkeur zou geven aan de eerste keus is ofwel 'Catweasel' (hoop dat ik de naam goed spel) of er zou op z'n minst een bezwarend psychiatrisch rapport over worden opgesteld. In die zin vraag ik mij ook af of het 'vroeger' allemaal zo mooi was. Of ik Pluvinel, en wat dat betreft velen van deze grote voorbeelden, niet zou moeten zien voor wat ze zijn: Belangrijke PERSOONLIJKHEDEN in de ONTWIKKELING van paardrijden en niet meer dan dat. Siegmund Freund was zeker één van de, zoniet DE, belangrijkste figuur in de ontwikkeling van de wetenschap over de menselijke geest. Toch is bijna geen enkele van zijn stellingen overeind gebleven. Dat is niet erg want zijn bijdrage aan de ontwikkeling is desalniettemin Enorm te noemen.

Dit moest ik even kwijt, geachte Paardentango. U gaf de aanleiding, maar U bent niet de oorzaak van mijn gedachten, hierboven geuit. Ik hoop dat U het mij niet al te zeer kwalijk neemt.

Met vriendelijke groet,
Kadankovitch

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 13:55

Ik vind het wel jammer dat de discussie hier zo stil is gevallen nadat Kadankovitch heeft uitgelegd hoe hij de piaffe rijdt in combinatie met voorwaarts/neerwaarts.

Het zou wel fijn zijn om daar wat meningen over te krijgen. Als nieuwe impuls voor de discussie doe ik er een citaat bij uit een interview met Hubertus Schmidt:

Citaat:
Can you tell you are working in the correct way, if the horse is always ready to take the rein and stretch and go long?

“That is one way to check that you are on the right way – in the high collection you must be able to stretch them so they follow the bit and they are not stuck up there. In every situation you must be able to stretch them – even a piaffe or a pirouette, even then, I must be able to do it. Okay if I do it for a longer period of time, they will lose the self carriage and come more on the front legs, but I must be able to do it because 90% of the horses are too short in the high collection, they are not really using the back, they come up and short by themselves, and the rider can’t make them longer or deeper.”

Hier een link naar het hele interview uit Horse Magazine, daarin worden interessante dingen gezegd over actuele onderwerpen:
http://www.horsemagazine.com/ARTICLES/S/Schmidt,%20Hubertus/The%20Great%20Debate/Great%20Debate.html

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 19:04

Hmm.. 'k doe wel even mee.
In discussies kom je vrij snel op details uit waar verschillende ideeen over zijn vrees ik. Toch denk ik dat het er toe doet waar iets vandaan komt omdat de oorsprong van een specifieke oefening vaak veel zegt over de werkwijze (training) en daarmee de uitvoering van de gewenste oefening.

Als ik naar de hedendaagse ' Nederlandse' uitvoering van de dressuur zoals beschreven kijk weet ik niet zo goed wat ik moet vinden. Wat is het doel, en wat is de wijze waarop dat doel wordt bereikt.
Voor mij is die basis van belang. Hoe verzamelt een paard en hoe wordt iets gevraagd. Welke weg wordt bewandeld in de weg er naartoe.
Daarom kijk ik steeds scpetischer naar de huidige Nederlandse dressuur. Hoe komt men tot het doel.

Wie volgt...

PS Levade met gestrekte benen vind ik niet erg fraai, het is me te onnatuurlijk en te veel aangeleerd. Mijn idee is dat een paard moet stralen, moet lachen als het ware. Dat hebben enkele in mijn beleving dan erg goed begrepen.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 20:51

Geachte Paardentango,
De door mijn hierboven beschreven uitvoering is in het geheel niet afkomstig ui de nederlandse dressuur. De eerste keer dat ik het zag was in Domain de Chalait, Frankrijk uitgevroerd door een oud-lid van het Cadre Noir (deze heer was toen over de tachtig), later heeft van Loon mij hier een en andere over uitgelegd. Otto Schuman deed het o.a. En naar zijn zeggen zou ook Stensbeck zo gwerkt hebben. Maar zoals Smidt, in het citaat aangeleverd door Hermelientje, stelt (dit expliciet te vermelden was ik vergeten, excuus) wordt deze manier niet langdurig geoefend.
Niets Nederlands dus. Gewoon een middel om de piaffe te verbeteren en de aanleining, het deinen van de rug, de actieviteit van het achterbeen te controleren.
Met alle respect; voor mijn part komt een methode uit 'Verweggiestan', als het niet dierenbeulerij betreft en functioneert voor het doel, is het mij best. Een slechte methode uit de nobelste landen is voor mij waardeloos. Ik neem eigenlijk aan dat U het daar mee eens kunt zijn.

Met vriendelijke groet,
Kadankovitch

ladylay

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 23:05

als jij je paard correct rijdt{op been, geen gepluk, betere trek werk of 'spelen' , zachtje knijpen etc. etc.}
aan het been. recht. dan zijn de oefeningen geen probleem.
je been iets aan leggen en hij moet al 3 meter opzij zijn.

Kadankovitch

Re: Waarom is Schouderbinnenwaarts de moeilijkste zijgang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 02:50

Sorry Ladylay,
Maar ik kan het even niet volgen, waarna verwijst U?

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 07:43

Het lastige van een discussie is dat soms de essentie niet overkomt of anders wordt opgevat dan bedoeld wordt.
Ik ben niet zo bekend met allerlei namen en befaamde trainers/ruiters. Voor mij is dat niet zo boeiend geweest. Wat ik bedoel is dat in de hedendagse ruiterij voor mij een ander gevoel opwekt dan wat ik zie in de oude rijscholen, zoals ook Spanje een school heeft. In dat land heb ik de laatste jaren uitvoeringen gezien waar ik van dacht "JA" dat is paardwaardig, hij straalt.
Ik oordeel en spreek dan ook zuiver voor mezelf over wat ik zie en wat ik ergens van vind, voel of ervaar bij een specifieke oefening en uitvoering. Hoe kijkt het paard uit zijn ogen en wat straalt het dier uit.

Zo ontstond mijn zoektocht enige jaren terug naar de verschillen. Waarom rijdt het ene instituut zus en het andere zo en waar is de relatie met de sport? Niet dat ik het antwoord daarop heb hoor,maar wel een eigen visie daarop. De verschillen in uitvoering zijn dan op het eerste gezicht soms nihil, maar als je echter verder kijkt zie je, vind ik dus, dat die verschillen steeds groter zijn. Zelfde dier, andere uitstraling.
Dat is denk ik wat in het stuk waar Hermelientje aan refereert ook te lezen.

Het is te vergelijken met de hededaagse jury sport waar in mijn beleving anno 2009 andere beoordelingen uit voort komen dan enige jaren terug. De lat ligt steeds hoger en het paard zou perfect zijn voor de eisen. Als dat zo is waarom worden dan zoveel trainingsmethodes toegepast waar de paarden in onderdrukt worden. Ik generaliseer nu, niet bedoeld om te (ver)oordelen maar om een punt duidelijk te maken.

Blijft staan, wat is nu goed en wat is slecht...

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 07:54

Nog steeds krijg ik de indruk dat veel bokkers/ ruiters meer internetruiters zijn dan dat ze werkelijk ervaring hebben op het gebied van paardrijden.
Ook ik ben een groot voorstander van correct zijn naar een dier/paard. Maar soms moet je daarvoor gewoon wat duidelijker zijn. Dat wil niet zeggen dat je grof moet zijn maar met alleen maar een zacht hulpje geven en zeggen 'goed zo' kom je er niet.
Wees eerlijk naar je paard maar ga niet 'trutten'. Aan de ervaring van een aantal mensen zoals professor en kodankovitch twijfel ik niet . Ook Horseyfries heeft haar sporen verdiend. Maar ik denk dat een aantal toch alleen theoretisch onderlegt zijn en juist die ruiters zou ik erg graag op de clinicdag te paard willen zien. Op papier paardrijden en in het echt zijn toch echt twee verschillen dingen.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 10:48

Geachte Hopla,
Ook ik heb me herhaaldelijk gekeerd tegen theorie, die in de praktijk niet voldoet, waarbij ik niet zover ben gegaan zo duidelijk te betwijfelen dat de betreffende schrijvers niet kunnen tonen wat zij beschrijven; Wat mij betreft, ik heb een aantal personen opgenoemd die kunnen bevestigen wat ik hiervoor beschreven heb over de uitvoering van de piaffe. Een manier van uitvoeren die ook nog bevestigd door de uitlatingen van Hubestus Smidt. Me dunkt bewijs genoeg dat deze manier in de praktijk uit te voeren is; dan hoeft nog altijd niemand het er mee eens te zijn.
Ik heb op het daartoe dienende topic duidelijk uitgelegd waarom ik op die bepaalde praktijkdag niet met paard aanwezig zal/kan zijn, maar hier dan nog een keer. Mijn gezondheid maakt dat erg moeilijk, daar ik niet de ene dag weet of ik de andere dag op kan staan, of kan rijden. Het lijkt mij erg onjuist dat ,daardoor gehinderd, ook nog aan mijn woorden getwijfeld moet worden. Een ander punt is dat ik niet iedereen, die bij deze discussie betrokken is, mijn werk kan demonstreren. Dat is practisch onmogelijk. Een geheel andere reden waarom ik niet op deze praktijkdag aanwezig ben, ligt in het feit dat ik tot een uit de mode zijnde stroming behoor (als je dat al zo kunt stellen) die nog bij de 'nietbestaande hollandse school', noch bij de 'zelfbenoemde klassieke school' aanleunt. In die zin sta ik buiten die discussie die aanleiding is voor het ontstaan van deze praktijkdag.
Daarnaast heb ik al eens uitvoerig uitgelegd, dat ik ook niet de persoon ben om als een 'waar gelovige' mijn opvatting te verdedigen. Ik uit mijn mening, mij kennis zodat men (de openstaande lezer) haar/zijn eigen mening kan vormen. Te weten kan komen welke mogelijkheden er op het vlak van africhting bestaan. Mijn mening voor een ander.
Voor het overige ben ik het geheel eens met uw standpunt.

Met vriendelijke groet,
Kadankovitch

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 11:00

Dank voor het antwoord Kadankovitch.
Jammer dat u niet op de praktijkdag komt. Overigens behoor ik ook niet tot een bepaalde stroming en ik ben dus niet persé voor of tegen een richting.
Wel vind ik dat men vanuit het paard moet denken, diervriendelijk en vooral duidelijk naar het paard toe. En daar schort het wat mij betreft nog het meeste aan in de dressuur.
Ik denk dus, maar dat is persoonlijk, dat paarden die 'truttig' worden gereden/ mee wordt omgegaan ook heel ongelukkig kunnen zijn.
Paarden worden vaak zo slecht begrepen door hun verzorgers/ berijders dat het i.m.o. ook een soort dierenmishandeling is.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 11:11

Daar is geen woord spaans aan! Ik ben het er volledig mee eens, maar als man druf ik het woord truttig niet in de mond te nemen, uit angst gevierendeeld en daarna gekookt te worden in lauw bier.
Met vriendelijke groet,
Kadankovitch

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 18:53

hopla schreef:
Nog steeds krijg ik de indruk dat veel bokkers/ ruiters meer internetruiters zijn dan dat ze werkelijk ervaring hebben op het gebied van paardrijden.
Ook ik ben een groot voorstander van correct zijn naar een dier/paard. Maar soms moet je daarvoor gewoon wat duidelijker zijn. Dat wil niet zeggen dat je grof moet zijn maar met alleen maar een zacht hulpje geven en zeggen 'goed zo' kom je er niet.
Wees eerlijk naar je paard maar ga niet 'trutten'. Aan de ervaring van een aantal mensen zoals professor en kodankovitch twijfel ik niet . Ook Horseyfries heeft haar sporen verdiend. Maar ik denk dat een aantal toch alleen theoretisch onderlegt zijn en juist die ruiters zou ik erg graag op de clinicdag te paard willen zien. Op papier paardrijden en in het echt zijn toch echt twee verschillen dingen.

Ik weet niet helemaal waar je naar toe wilt met dit bericht, ook omdat Horsefries ongetwijfeld haar sporen verdiend heeft maar helemaal niet mee heeft gedaan op dit topic ;)
Ik ben het niet oneens met wat je zegt maar ik kan je boodschap niet helemaal plaatsen in het kader van dit topic over schouderbinnenwaarts. Volgens mij heeft hier nog niemand gezegd dat dat met "trutten" het beste lukt. :?

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 19:03

Hermelientje, deze post had eigenlijk bij de clinic moeten staan.
Mijn excuses, ik heb niet goed opgelet.

Gerner

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 21:49

ladylay schreef:
als jij je paard correct rijdt{op been, geen gepluk, betere trek werk of 'spelen' , zachtje knijpen etc. etc.}

Woww, dan is je paard wel heel erg bang voor je been!

ladylay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 21:55

Gerner schreef:
ladylay schreef:

Woww, dan is je paard wel heel erg bang voor je been!

Euhmm...nee, bewijze van spreke 3 meter opzij.
actie is reactie, dus als jij bewijze van spreken het al denkt moet hij het al doen.
Dus super scherp op je been. Uiteraard niet een paard dat afschrikt op je been. Dat is alleen maar ellende :Y)

Kadankovitch

Re: Waarom is Schouderbinnenwaarts de moeilijkste zijgang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 00:55

Nog steeds snap ik niet wat U opmerking met, naar nu blijkt,superscherp voor het been zijn met het bovenstaande.

Met vriendelijke groet,
Kadankovitch

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 09:30

Wat een zin!!! OPNIEUW:

Geachte Ladylay,

Nog steeds begrijp ik het verband niet tussen uw "super scherp" voor het ben zijn de paard en hetgeen daarboven geschreven is de Paardentango, Hermelientje (en haar prachtige verwijzing) en mijzelf. Kunt U het nader verklaren?

Bij voorbaat dank,
Kadankovitch

Mystique92

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 09:32

Met je buitenteugel binnenbeen komt alles goed!
Oefening baart kunst!

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 09:52

Mystique92 schreef:
Met je buitenteugel binnenbeen komt alles goed!
Oefening baart kunst!

heb je heel het toppic gelezen toevallig?

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 10:26

Neen Geachte Moll,

Ik wordt er mistroostig van, ze lezen niets. Wij hebben het over voorwaarts-neerwaarts in schouderbinnenwaarts en in andere oefeningen zoals piaffe (toeggeven, dat is of topic). En dan komt de 'verhelderende opmerking: "Met je buitenteugel binnenbeen komt alles goed! Oefening baart kunst!" Wie moet hier oefenen?
Zo gestelt is het nog goed FOUT ook, want in die hulpengeving ontbreekt de inwerking van het buitenbeen om de achterhand recht te houden: het gaat immers om SCHOUDERBINNENwaarts en niet om ACHTERHANDbuitenwaarts en dat laatste verkrijg je indien het buitenbeen verwaarloosd wordt.
Ik zie ook geheel geen verband met het voorgaande.

Met vriendelijke groet,
Kadankovitch

Eliza_18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 11:23

Professor schreef:
Zaina schreef:
het IS niet de moeilijkste zijgang, jij VINDT het een moeilijke oefening.

HIERkun je onder andere lezen over het hoe en wat van schouderbinnenwaarts. Nog handiger lijkt het me om goed les te nemen voordat je aan dit soort oefeningen begint.

Heb het gelezen.
Op de tekening heeft u dat gezien, minder stelling, op de foto veel stelling?
Heeft u gezien dat op de tekening de achterbenen rechtuit gaan, dus de toon van de hoef?
Maar op de foto niet?
Dat op de foto in stap is, omdat de combinatie het aan het verbeteren is en aan het leren.
Maar het is nog geen schouderbinnenwaarts die perfekt is bij lange na niet.

Je vraagt om advies en tips maar op elke reactie weet je weer commentaar te geven!
Wil je nou wat leren ofniet?

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 11:58

Geachte Eliza_18,

De zeeredelgeleerde Heer Professor vraagt geen advies, hij vraagt uw mening, om dan de gelegenheid te hebben die te kunnen 'corrigeren'. Maar als het te moeilijk wordt, is de zeeredelgeleerde heer nergens te bekennen, daar is namelijk geen eer uit te behalen. Zo wacht ik nog altijd op enig levensteken na mijn bijdrage alhier. De heer noemt zichzelf, heel bescheiden, professor, een zeldzame familienaam. Hij neemt geen les, hij geeft les. Hij is zo iemand als de Scarlet Pimpernel. Niemand weet wie hij is, waar hij woont, welke heldendaden hij te paard verricht. Maar binnenkort zal hij zijn grote rijkunst tonen aan ons, tijdens de PRAKTIJKDAG, alwaar hij defintief zal afrekenen met de dwaalwegen van de hedendaagse rijkunst, zo verfoeilijk gedemonstreerd door de aanhangers van de NIET-BESTAANDE hollandse school. Sorry ik heb mij in alle bewondering iets laten gaan.

Met vriendelijke groet,
Kadankovitch

Eliza_18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 12:07

Kadankovitch schreef:
Geachte Eliza_18,

De zeeredelgeleerde Heer Professor vraagt geen advies, hij vraagt uw mening, om dan de gelegenheid te hebben die te kunnen 'corrigeren'. Maar als het te moeilijk wordt, is de zeeredelgeleerde heer nergens te bekennen, daar is namelijk geen eer uit te behalen. Zo wacht ik nog altijd op enig levensteken na mijn bijdrage alhier. De heer noemt zichzelf, heel bescheiden, professor, een zeldzame familienaam. Hij neemt geen les, hij geeft les. Hij is zo iemand als de Scarlet Pimpernel. Niemand weet wie hij is, waar hij woont, welke heldendaden hij te paard verricht. Maar binnenkort zal hij zijn grote rijkunst tonen aan ons, tijdens de PRAKTIJKDAG, alwaar hij defintief zal afrekenen met de dwaalwegen van de hedendaagse rijkunst, zo verfoeilijk gedemonstreerd door de aanhangers van de NIET-BESTAANDE hollandse school. Sorry ik heb mij in alle bewondering iets laten gaan.

Met vriendelijke groet,
Kadankovitch

Aha ik snap het!

KDS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 19:11

Ik volg dit topic al een tijdje, en lees al een tijd mee. Heb alleen zelf niet zoveel zinnigs toe te voegen, maar gisteren kreeg ik van iemand deze link toegestuurd van JP Giacomini die uitlegt hoe buiging werkt en van daaruit halfpasses (appuyement?) en ook een stukje schouderbinnenwaarts. Zelf heb ik hier nog even geen ervaring mee, en ben druk bezig met mijn mening vormen. En hoor overal tegenstrijdige verhalen waar ik de beste voor het paard en mij uit probeer te zoeken/combineren. Maar ik ben eigenlijk wel benieuwd wat de reacties hierop zijn omdat ik het zelf totaal niet weet.

http://www.youtube.com/watch?v=VkGcT1xh73M

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 20:42

Dit is wel erg grappig. Ik krijg het ook ze geleerd alleen de uitleg hoe het werkt bij een paard wist ik niet zo zoals hij het vertelt. Maar ja, dat het werkt, was voor mij eigenlijk wel genoeg, maar toch leuk om te horen. Mij werd gezegd dat het paard beter zijn balans kon houden als ik op het buitenbeen ging zitten. ;)