Moll schreef:wat je eens kan proberen is Ubertreten, hier is geen lengtebuiging voor nodig, echter een zeer rustige stap, je zet elke pas het paard zijn achterhand opzij en zorgt er voor dat voor de aanleuning licht en niet geforceerd blijft echter wel dat de nageeflijkheid aanwezig blijft ,waar daar de rug soepel blijft en de bekken licht gekantelt en het dier meer op de achterhand komt, zo laat je hem op een volte van 6 meter zonder lengte buiging in verzamelde stap elke keer zijn achterhand opzij plaatsen, en dan gaat het er om dat het binnenachterbeen voor het buitenachterbeen heen schaart. in de begin fase klein beetje overstappen, naar mate de oefening bekent word bij het paard en begeleider, en het paard soepeler word kan de overstap groter gemaakt worden, let wel op hoe ruimer de scharing van de stap hoe langzamer de oefening, en hoe schuiner de achterhand word weg gezet hoe zwaarder de oefening.
hier in zou je paard sneller losser van worden, bijde kanten zo 10 min aan de hand.
mol
Ik zou dat eerst eens willen zien op een foto of filmpje, dan kan ik goed zien wat je bedoelt. Ik denk dat ik wel een beetje snap wat je bedoelt, maar hoewel het allemaal heel vanzelfsprekend klinkt is het denk ik nog best lastig om goed te doen.
Tis al redelijk lastig om hem in de winter rustig en verzameld te laten stappen (de filmpjes en foto's die je van mij in dit topic vindt zijn dan ook allemaal uit de zomer, in de winter ziet het er heul anders uit). Met alleen stappen krijg ik hem niet warm. En ik zal toch eerst moeten zorgen dat hij warm is want met een koud lijf werkt het hele rechtrichtgebeuren bij hem sowieso allemaal niet. Dat verzamelde stappen kom je dan in feite pas na een half uur aan toe. Heeft het dan wel zin?
Dat was ook de reden waarom mijn lesgeefmens mij voor de winter aangeraden had om hem toch maar eerst warm te longeren (met een dekentje) en dan pas met oefeningen te beginnen.
Nou biedt de zomer wel wat meer perspectieven wat dit betreft, want hij is dan 1000 % rustiger, in de winter is het gewoon erg lastig allemaal. Ik verwacht dat het straks allemaal wel weer wat makkelijker zal gaan.
Heb je misschien een foto of een filmpje van dat ubertreten dan kan ik even zien wat je nou precies bedoelt.