Tips en commentaar over rechtrichten (klassieke dressuur)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-10 08:03

Moll schreef:
wat je eens kan proberen is Ubertreten, hier is geen lengtebuiging voor nodig, echter een zeer rustige stap, je zet elke pas het paard zijn achterhand opzij en zorgt er voor dat voor de aanleuning licht en niet geforceerd blijft echter wel dat de nageeflijkheid aanwezig blijft ,waar daar de rug soepel blijft en de bekken licht gekantelt en het dier meer op de achterhand komt, zo laat je hem op een volte van 6 meter zonder lengte buiging in verzamelde stap elke keer zijn achterhand opzij plaatsen, en dan gaat het er om dat het binnenachterbeen voor het buitenachterbeen heen schaart. in de begin fase klein beetje overstappen, naar mate de oefening bekent word bij het paard en begeleider, en het paard soepeler word kan de overstap groter gemaakt worden, let wel op hoe ruimer de scharing van de stap hoe langzamer de oefening, en hoe schuiner de achterhand word weg gezet hoe zwaarder de oefening.
hier in zou je paard sneller losser van worden, bijde kanten zo 10 min aan de hand.

mol

Ik zou dat eerst eens willen zien op een foto of filmpje, dan kan ik goed zien wat je bedoelt. Ik denk dat ik wel een beetje snap wat je bedoelt, maar hoewel het allemaal heel vanzelfsprekend klinkt is het denk ik nog best lastig om goed te doen.

Tis al redelijk lastig om hem in de winter rustig en verzameld te laten stappen (de filmpjes en foto's die je van mij in dit topic vindt zijn dan ook allemaal uit de zomer, in de winter ziet het er heul anders uit). Met alleen stappen krijg ik hem niet warm. En ik zal toch eerst moeten zorgen dat hij warm is want met een koud lijf werkt het hele rechtrichtgebeuren bij hem sowieso allemaal niet. Dat verzamelde stappen kom je dan in feite pas na een half uur aan toe. Heeft het dan wel zin?

Dat was ook de reden waarom mijn lesgeefmens mij voor de winter aangeraden had om hem toch maar eerst warm te longeren (met een dekentje) en dan pas met oefeningen te beginnen.

Nou biedt de zomer wel wat meer perspectieven wat dit betreft, want hij is dan 1000 % rustiger, in de winter is het gewoon erg lastig allemaal. Ik verwacht dat het straks allemaal wel weer wat makkelijker zal gaan.

Heb je misschien een foto of een filmpje van dat ubertreten dan kan ik even zien wat je nou precies bedoelt.

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 10:17

HannahFrouk schreef:
Ik zou dat eerst eens willen zien op een foto of filmpje, dan kan ik goed zien wat je bedoelt. Ik denk dat ik wel een beetje snap wat je bedoelt, maar hoewel het allemaal heel vanzelfsprekend klinkt is het denk ik nog best lastig om goed te doen.

Zoek op Youtube eens op Anja Beran, daar zitten ook fragmenten ubertreten in (wel op vergevorder niveau, dus voor jou is het veel minder dwars op de volte). Ik heb dat een aantal pagina's terug ook gepost, met tijd erbij.

Let iig op dat je paard niet gaat draaien in zijn voorbenen, zichzelf niet raakt en vooral dat hij ook voorwaarts blijft, dus dat je dat wat achter gebeurt terug voelt in je hand! Je paard moet je hand op blijven zoeken en zich vwnw willen strekken, maar vóórdat dat gebeurt moet je paard los laten rond zijn schoft en zich daar opbollen, anders is de oefening zinloos. Let op de begrenzing van de buitenschouder!

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 11:15

Citaat:
="HannahFrouk]

Tis al redelijk lastig om hem in de winter rustig en verzameld te laten stappen (de filmpjes en foto's die je van mij in dit topic vindt zijn dan ook allemaal uit de zomer, in de winter ziet het er heul anders uit). Met alleen stappen krijg ik hem niet warm. En ik zal toch eerst moeten zorgen dat hij warm is want met een koud lijf werkt het hele rechtrichtgebeuren bij hem sowieso allemaal niet. Dat verzamelde stappen kom je dan in feite pas na een half uur aan toe. Heeft het dan wel zin?

Dat was ook de reden waarom mijn lesgeefmens mij voor de winter aangeraden had om hem toch maar eerst warm te longeren (met een dekentje) en dan pas met oefeningen te beginnen.

Nou biedt de zomer wel wat meer perspectieven wat dit betreft, want hij is dan 1000 % rustiger, in de winter is het gewoon erg lastig allemaal. Ik verwacht dat het straks allemaal wel weer wat makkelijker zal gaan.

Heb je misschien een foto of een filmpje van dat ubertreten dan kan ik even zien wat je nou precies bedoelt.

Ik heb naar je foto's gekeken maar wat mij opvalt is dat je paard niet rond is in de hals dit is esencieel vor het openen van de schoft, door dat hij de de hals rond maakt en zijn hoofd draag op de bovenhals spier opend deze de schoft en kom de rugspier vrij waardoor de bekken gekantel worden om in balans te blijven, ook zie ik dat er geen aanleuing in de hand is, het paard loopt wel laag met zijn hoofd maar niet nagevelijk en staat niet in de hand gesteld, mij advies in deze is dat je daar eerst eens aan gaat werken, werken aan de hand is eigelijk gewoon rijden, echter je loopt er naast dus het paard moet in de hand gesteld zijn, zoals het paard op de foto loopt, loopt hij op de voor hand en doet de achterhand niet mee, ook loopt hij weg over de buitenschouder omdat de buitentegel niet aan wezig is, en de deur niet sluit om het zo maar even te zeggen, het is jammer dat je niet echt in de buur woont anders had ik je eens kunnen komen helpen

ik zal eens kijken of vrouwtje lief van de week wat fotos kan maken, van dit onderdeel en want andere onder delen.

mol

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-10 11:27

Uuuuuuuuuuuuh, you all lost me now.
Ofwel, ik snap hier niets van. Schoft sluiten, in de hand stellen, bovenhals openen .... ik wil niet oenig doen hoor, maarruh ..... pardon?

Ik ga wel even proberen om een filmpje te kijken, daar heb ik meer aan. Dan snap ik het misschien beter.
Laatst bijgewerkt door HannahFrouk op 24-03-10 11:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 11:27

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 11:35

Wat een gave filmpjes trouwens van die Anja Beran. Als ik dat zie dan wil ik altijd meteen weer oefenen.

Snelheid is echt alles inderdaad. Ik ben met de les altijd veel sneller en consequenter met alles dan wanneer ik zelf bezig ben. Zo vervelend is dat.

Hannah ik denk wel dat ik moll begrijp. Ik denk hetzelfde bij de filmpjes alleen ik kan het niet uitleggen en Moll doet dat heel goed.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 11:49

Jeannine schreef:
@ Moll Ubertreten is dat wat hier gebeurd bij 1 minuut 35?
http://www.youtube.com/watch?v=TJlIHQu5q-E

Bedankt voor je al je uitleg daar hebben we heel wat aan :-)

ja inderdaad, alleen zie ik liever dat de hals en hoofd voor het lichaam blijven en niet zoals op de film, maar wie ben ik.

mol

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-10 11:59

Wat ik bijvoorbeeld al niet begrijp is hoe je van aanleuning zou kunnen spreken als je (tijdens les) de teugel he-le-maal los moet laten (helemaal overdreven toegeven als je paard loslaat op je vraag). ik ben volgens mij nog helemaal niet in het stadium dat je van aanleuning kunt gaan spreken.

Maar misschien begrijp ik die term verkeerd?

Jeannine

Re: Tips en commentaar over rechtrichten (klassieke dressuur)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 12:08

@Mol, je bedoeld zijn hoofd voor zijn boeg?
Ik vind het een beetje lijken alsof hij gewoon uitzwaait met zijn achterhand.

@ Hannah als je de teugels helemaal los hebt kun je volgens mij geen aanleuning hebben...uhh toch?
Voor onspanning hoef je toch een aanleuning te hebben, maar voor aanleuning wel ontspanning. Of zeg ik nu iets heel vreemds ..?

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 12:12

HannahFrouk schreef:
Wat ik bijvoorbeeld al niet begrijp is hoe je van aanleuning zou kunnen spreken als je (tijdens les) de teugel he-le-maal los moet laten (helemaal overdreven toegeven als je paard loslaat op je vraag). ik ben volgens mij nog helemaal niet in het stadium dat je van aanleuning kunt gaan spreken.

als je aan de hand werk moet er aanleuning zijn, en dus een gedragen rond afgebogen hals, als er geen aanleuning is dus het paard niet aan de teugel loopt kan je dus bepaalde oefeningen niet doen zoals SV of SB, deze oefening word gereden of aan de hand gedaan via de buiten teugel, de hand begeleid je paard in die stellen en waakt en begrenst tegelijkertijd dat hij niet over de buitenschouder weg loopt en dat er onspanning blijft in hoofdhals houding, en begrenst het paard niet van de hoefslag af te lopen door een verfijnde ophouding te geven wanneer hij er drijgt van er af te lopen, zoals veel aan gegeven zit de motor achterin de stuwing van de achterhand, echter moet je de sleutel omgedraait worden om de motor te starten, en dit zit in de hoofd hals houding als deze niet correct is, blijft de motor uitstaan dus de achterhand doet niet mee.

mol

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 12:26

Jeannine schreef:
@ Hannah als je de teugels helemaal los hebt kun je volgens mij geen aanleuning hebben...uhh toch?
Voor onspanning hoef je toch een aanleuning te hebben, maar voor aanleuning wel ontspanning. Of zeg ik nu iets heel vreemds ..?

Voor ontspanning hoef je geen aanleuning te hebben, slechts nageeflijkheid.

Voor CORRECTE aanleuning dien je wel ontspanning(nageeflijkheid) te hebben. Anders is het een getrokken verbinding.

Maarrr nu gooi ik er ff een nieuwe doorheen.

Je kunt zelfs aanleuning hebben met de teugels doorhangend. Als je hand maar gevoelig genoeg is, je voldoende ontspannen kunt in je lijf, dan voel je zelfs met doorhangende teugels nog precies wat je paard doet in de mond en vice versa, dus paard voelt jou ook.

Dat dit niet binnen een week gerealiseerd is, uiteraard, je moet op elkaar ingespeeld raken.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 12:29

Jeannine schreef:
@Mol, je bedoeld zijn hoofd voor zijn boeg?
Ik vind het een beetje lijken alsof hij gewoon uitzwaait met zijn achterhand.

precies je begrijpt wat ik bedoel, want inderdaad zo lijkt het net of dat het dier uitzwaait.

mol

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 13:02

HannahFrouk schreef:

wat mischien wel leuk en intresant is voor jou

de DVD Pferde schulen an der Hand van Richard Hinrichs

Afbeelding

en het boek Het atletische paard

hier word goed uitgelegt hoe het paard werkt kwa lichaam

mol

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-10 13:17

Dat lijkt me wel goed om die begrippen wat beter te leren ja.
Ik zal kijken of ik die titel ergens kan bemachtigen.

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 13:50

Ik doe het ubertreten ook vaak als schouderbinnen op de volte, waardoor je 4 sporen hebt ipv 3. De paarden van Anja zijn al in een zeer ver gevorderd stadium, wij beginnen net. Het is belangrijk de schouder erbij te houden als 'beginner'!

En die nageeflijkheid waar we het nu over hebben, dat is precies wat ik bedoel met de focus op VWNW hier in dit topic ;) Eers moet je paard nageeflijk zijn, en pas dán mag hij zakken. Die nageeflijkheid heeft niets met positie te maken, het is het openen van de schoft, het kunnen kantelen van het bekken en het los laten van het kaakgewricht. Dit laatste is een gevolg, geen oorzaak, net zoals dat het zakken van de hals een gevolg hiervan is, niet een beginpunt. Alleen geloof ik dat de focus op éérst VWNW iets typisch van Marijke de Jong is, het past je of niet :)

En zoals Noor ook al schrijft, je kunt ook met losse teugels verbinding hebben, maar dan moeten er al heel wat andere voorwaarden voor elkaar zijn.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-10 14:06

Maar toch even zeuren. Als ik mijn lesgeefmens goed begrepen heb, dan is het even helemaal mogen zakken iets van de eerste fase. Waarbij je goed duidelijk maakt van: als jij dat doet DAN mag je even helemaal los bungelen. Het is dan bedoeld als beloning om even iets heel goed duidelijk te maken.

Dat moest ik de eerste paar lessen dus doen. Wat later was het de bedoeling dat ik hem mee op ging richten en begon het eigenlijke trainen eigenlijk pas. maar de nadruk bleef liggen op; als hij loslaat op die vraag om stelling , dan vraag je niet verder en dan laat jij ook los. Hij moet dan zelf die positie (ik bedoel dus stelling) vast gaan houden. Ik bedoel dan niet dat hij dan ook maar meteen helemaal naar beneden mag zakken, da's weer wat anders.

Zoals ik het dan zie heb je op dat moment nog wel een lichte verbinding (en noemen jullie DAT dan aanleuning?) maar het paard "steunt" niet ergens op om in zijn houding te lopen. Hij steunt niet op het touw en jouw hand en ook niet op het bit (zit er ook niet in). Hij moet het zelf doen.

Zo begrijp ik het toch goed? Zo heb ik het namelijk tot nu toe geleerd.

Ik stuur mezelf voorlopig even weer helemaal terug naar af, d.w.z. hij mag van mij nu even om er zich weer mee te kunnen verenigen, helemaal zakken als hij het even helemaal goed doet . In het tweede deel van het oefenen vraag ik hem dan wat hoger. Maar ik merk wel dat hij op dit moment erg weinig kan geven. Omdat hij ook al wat ouder is, en ik wel rekening wil houden met het feit dat er natuurlijk altijd een echt probleem KAN zijn (hoewel hij net behandeld is), ben ik daar wel voorzichtig mee.

Vanmiddag zal er helaas helemaal niets van oefenen komen, omdat mijn mams in het ziekenhuis is opgenomen. Jammer, ik had goeie plannen maar ja, dit gaat even voor.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 15:08

HannahFrouk schreef:
Maar toch even zeuren. Als ik mijn lesgeefmens goed begrepen heb, dan is het even helemaal mogen zakken iets van de eerste fase. Waarbij je goed duidelijk maakt van: als jij dat doet DAN mag je even helemaal los bungelen. Het is dan bedoeld als beloning om even iets heel goed duidelijk te maken. .

in preciepe klopt dit ook wel, echter is het zo dat het paard in een rechte lijn te laten lopen, maar dan nog de hals te dragen inplaats van deze te laten leunen op de voorhand, je leert je paard in deze fase dat hij de losheid naar beneden moet zoeken, en niet naar boven moet gaan.

Citaat:
Dat moest ik de eerste paar lessen dus doen. Wat later was het de bedoeling dat ik hem mee op ging richten en begon het eigenlijke trainen eigenlijk pas. maar de nadruk bleef liggen op; als hij loslaat op die vraag om stelling , dan vraag je niet verder en dan laat jij ook los. Hij moet dan zelf die positie (ik bedoel dus stelling) vast gaan houden. Ik bedoel dan niet dat hij dan ook maar meteen helemaal naar beneden mag zakken, da's weer wat anders.

dit klopt ook echter moet er in deze fase goed gelet worden op een gedragen hals, de toplijn van de hals moet gelijk staan aan de schoft, en mag niet verder zakken nog stijgen, dit is trouwens heel goed te oefenen aan de dubbele longe, dat hij in deze zelf moet leren zijn eigen te balanseren en te dragen klopt helemaal echter moet je hem daar in wel begeleiden want hij zal zelf daar in de weg van de minste weerstan kiezen boven het idiale beeld wat veel zwaarder en moeilijker is voor hem.
los laten is van esencieel belang echter is het los laten alleen in de ruimte die jij hem daarvoor beschikbaar stelt, alles er boven er onder er voor of er achter is dus niet mogelijk, omdat daar dus de weerstand biedende hand zeg nee vriendje niet daar maar hier wil ik die losgelatenheid hebben, en als jij hier los laat dan doe ik met je mee, en dan is het niet dat je hand verstart of trekt maar in de beweging van het paard iets wat druk opbouwen tot dat het paard dat kinkje geeft en de hand als een wespensteek gestoken naar voren schiet en hem dus los latend begeleid, en hier in het achterbeen activeerd.

Citaat:
Zoals ik het dan zie heb je op dat moment nog wel een lichte verbinding (en noemen jullie DAT dan aanleuning?) maar het paard "steunt" niet ergens op om in zijn houding te lopen. Hij steunt niet op het touw en jouw hand en ook niet op het bit (zit er ook niet in). Hij moet het zelf doen.

Zo begrijp ik het toch goed? Zo heb ik het namelijk tot nu toe geleerd.

klopt ook wel echter is er geen ronding in de hals en deze word dus niet gedragen, het punt van aanleuning is dat het paard de hand meeneemt zonder dat hij er aan trekt of er op hangt, en als dit helemaal daar is dat de ruiter het hoofd naarvoren duwt op de teugel, maar das even een heel ander onderdeel en totaal nog niet van toepassing.
waar het omdraait is dat de hals gedragen word door het achter been, dus even op een rijtje gezet, hoofd hals houding, opend de schouder, rug komt los, rug komt omhoog en word ronder, bekken kantelen been kom verder onder de massa en draagt meer gewicht buikspieren trekken aan waar door de lende spier het dragen de achterbeen meer onder laat treden.

mol

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 15:40

stelling, buiging en rechtrichten
gebeurd altijd vanachter uit...
als je paard achter recht is, kan je alles, voltes, wijken ......
een paard stuurt vanachter
ik begrijp in deze ook niet het aan de hand het paard zover met het hoofd naar binnen te buigen.

je voelt als ruiter of je paard recht is of niet, aan de beweging en vering in het bekken.

schoft open, die term begrijp ik niet....wordt allemaal veel te ingewikkeld gemaakt.
als ruiter is het echter van belang bewust te zijn van je eigen zit/inwerking...
is de ruiter wel recht???

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 15:50

nombrado schreef:
ik begrijp in deze ook niet het aan de hand het paard zover met het hoofd naar binnen te buigen.

je voelt als ruiter of je paard recht is of niet, aan de beweging en vering in het bekken.

schoft open, die term begrijp ik niet....wordt allemaal veel te ingewikkeld gemaakt.
als ruiter is het echter van belang bewust te zijn van je eigen zit/inwerking...
is de ruiter wel recht???

hey hallo, het gaat hoofdzakelijk over werken aan de hand, dus voelenzoals jij aan geeft, dan moet je er toch op gaan zitten

MoniqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 16:59

nombrado schreef:

Tja maar voor dat het zover is moet er toch eerst heel veel voorbereidend werk gebeuren.

De rechtrichtende buigingsarbeid dmv van grondwerk zoals in dit topic door veel mensen wordt beoefend, moet je zien als een voorloper (voorbereiding) op het rijden. Het heeft diverse functies. De ruiter leert het paard te bekijken en te corrigeren Bijvoorbeeld aan de longe, hoe beweegt het paard, kan hij in balans lopen, maakt hij zijn passen af, kan hij in de lengte buigen of valt hij alleen maar op de binnenschouder enz enz. Bij deze en de andere oefeningen leren ruiter en paard de werking van de kaptoom en leert het paard zich uit balanceren, zonder ruiter op zijn rug en kan de ruiter ook weer van een afstandje zien of het paard bijvoorbeeld een goede schouder binnenwaarts loopt. Het grondwerk is dus geen doel op zich maar ondersteund het rijden. Dat er foto's voorbij komen dat het hoofd zover naar binnen is gebogen, is geen foto van het eindresultaat, maar een moment uit een training, en zal er nog heel veel geoefend moeten worden. Het is in de praktijk voor veel paarden lastig om goede stelling en buiging aan te nemen, als in het grondwerk het paard zich daar onderuit werkt, dan is het de taak van de "ruiter" omdat op tijd te zien en te corrigeren. het is een leerproces van beide.

nombrado schreef:
...

Dat is een beetje een ouderwets begrip, je hoort het idd niet veel meer tegenwoordig. Maar eigenlijk is het een hele duidelijke term en verwoord niets anders dan het correct VWNW gaan.

Door het zakken van hoofd en hals opent zich de schoft. De dorsale spierketen wordt in werking gezet ofwel de bovenlijn spieren, de strekkers van de nek en hals, de overgang van de hals naar borstwervels, rug en achterhand
Afbeelding

links "open schoft" sorry, weer een plaatje ;) maar dat zegt soms meer dan woorden.
Laatst bijgewerkt door MoniqueB op 24-03-10 17:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 17:16

Rechts moet links zijn vlgs mij :D

Open schoft is DE voorwaarde voor het correct over de rug kunnen gaan. Zonder dat is de rugspier niet vrij en kan het paard met de achterhand dus al niks meer. En aangezien we het paard van achter naar voren willen hebben zal de schoft dus open moeten zijn.

MoniqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 17:30

Mindfields schreef:
Rechts moet links zijn vlgs mij :D

O shoot :o :D = gewijzigd!

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 17:31

Mooi plaatje Monique :) Bedenk alleen wel dat het niet het zakken van het hoofd is dat de schoft laat openen... Dat is het bol worden van de rug doordat het bekken kantelt! Vandaar ook, eerst nageven, dan zakken!

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 17:34

Moll schreef:
los laten is van esencieel belang echter is het los laten alleen in de ruimte die jij hem daarvoor beschikbaar stelt, alles er boven er onder er voor of er achter is dus niet mogelijk, omdat daar dus de weerstand biedende hand zeg nee vriendje niet daar maar hier wil ik die losgelatenheid hebben, en als jij hier los laat dan doe ik met je mee, en dan is het niet dat je hand verstart of trekt maar in de beweging van het paard iets wat druk opbouwen tot dat het paard dat kinkje geeft en de hand als een wespensteek gestoken naar voren schiet en hem dus los latend begeleid, en hier in het achterbeen activeerd.

De grote truc achter een correcte weerstand biedende hand is een ontspannen lichaam, arm en hand. Op het moment dat het paard druk neemt, blijft de ruiter ontspannen maar wel geaard zitten. Hierdoor trek je niet naar achteren als je weerstand probeert te bieden, en hoef je ook niet naar voren te gaan met je hand als je paard loslaat. Hij released zijn eigen druk immers zelf, jij hebt nooit druk gemaakt!

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-10 17:38

Woodstock schreef:
Moll schreef:

De grote truc achter een correcte weerstand biedende hand is een ontspannen lichaam, arm en hand. Op het moment dat het paard druk neemt, blijft de ruiter ontspannen maar wel geaard zitten. Hierdoor trek je niet naar achteren als je weerstand probeert te bieden, en hoef je ook niet naar voren te gaan met je hand als je paard loslaat. Hij released zijn eigen druk immers zelf, jij hebt nooit druk gemaakt!

goed verwoord, de kunst in deze is dat je hand eigelijk voor de mond blijft en weerstand bied wanneer het paard druk uit oefend op de hand en wanneer hij lost jij lost, moeilijk uit teleggen zo :D
het rijkunstiggevoel ontwikkelen
mol