Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 12:55

Aanleuning komt uit het voorwaarts zijn.
Ik vind het dus niet raar dat een paard geen correcte aanleuning neemt als je gewoon stil gaat staan.
Het is anders als je vanuit een hogere gang actief gaat halthouden waarbij het paard dus alert is op de komende voorwaartse hulp op dat moment volgt het ook nog de hand.

Branderup doet veel 'rijden in stilstand' Eigenlijk is dat gewoon buigen en strekken in de zin van gymnastiek maar niet rijkunstig aangezien het voorwaartse element volledig mist. Als die paarden dan uiteindelijk van hun plek mogen komen gaat dat vaak half dwijlend en krom omdat de motor niet aan staat.
Een vriendin van mij heeft haar paard maandenlang bij Branderup op stal (deed daar stage) in stilstand 'gereden' omdat hij kreupel was. Ze was heel trots dat hij schouderbinnenwaarts en travers in stilstand kon (ik denk er het mijne van... :+ ), maar nu 2 jaar later is het paard nog niet in draf te krijgen in de bak.
De voorwaartse drang is dood.

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 13:04

Goed punt Sizzle! Zo had ik het nog niet bekeken. Maar is indd logisch.
Ik snap eigenlijk niet hoe je travers en schouderbinnen in stilstand kunt doen. Dat maakt bij mij even kortsluiting.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 13:09

Ze buigen het paard dan zo dat het het benenpaar belast dat in die oefening in het echt ook meer belast zou zijn. Ze nemen dus traver houding aan in stilstand, en stellen het dan weer terug op 4 benen.

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 13:21

Aha!
Om ze soepeler te krijgen ofzo? Want dan kun je dat toch net zo goed in beweging doen?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 13:26

Sizzle schreef:
Ik vind het dus niet raar dat een paard geen correcte aanleuning neemt als je gewoon stil gaat staan.
Het is anders als je vanuit een hogere gang actief gaat halthouden waarbij het paard dus alert is op de komende voorwaartse hulp op dat moment volgt het ook nog de hand.

Branderup doet veel 'rijden in stilstand' Eigenlijk is dat gewoon buigen en strekken in de zin van gymnastiek maar niet rijkunstig aangezien het voorwaartse element volledig mist. Als die paarden dan uiteindelijk van hun plek mogen komen gaat dat vaak half dwijlend en krom omdat de motor niet aan staat.
Een vriendin van mij heeft haar paard maandenlang bij Branderup op stal (deed daar stage) in stilstand 'gereden' omdat hij kreupel was. Ze was heel trots dat hij schouderbinnenwaarts en travers in stilstand kon (ik denk er het mijne van... :+ ), maar nu 2 jaar later is het paard nog niet in draf te krijgen in de bak.

Zou het zelf niet mooier kunnen zeggen :Y)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 13:28

Milkberry schreef:
Ik vraag me trouwens af of we de titel van dit topic niet moeten veranderen naar : alles over paarden discussie topic :P
Volgens mij is de helft van al onze posts offtopic. Wanneer ging het voor het laatst over dressuur? :=

Haal die foto's en fimpje _O- beoordeling dan ook maar weg idd

Trouwens Sizzle heeft ons weer "on topic" gebracht met haar bijdrage over de academische "rijkunst".

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 13:34

Sizzle schreef:

Helemaal mee eens!!

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 13:39

Ik was laatst aan het dromen, nu met de nieuwe proeven dat het halsstrekken/voorwaartsneerwaarts tot z1 gaat worden gevraagd. Hoe ga ik dat ooit kunnen doen als ik steeds mijn kleine neusriem nodig heb als verlengstuk van mijn teugels.. :')
Want ik dacht eerst, gewoon inrijden met de kleine neusriem aan de teugels en dan voor het binnenrijden van de proef terug correct optomen. Maar ik kan dan in de proef niet meer laten zien wat hij kan :Y)

ikheetesmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 13:47

Kennis van mij reed haar paard met een pony slofteugel maar dan gebruikt als gewone teugel. Valt niet op maar dan kunnen ze wel halsstrekken.. Die van haar is echt enorm en heeft ook een mega lange hals :') die komt met een normale teugel nog niet eens halverwege

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-16 13:51

Milkberry schreef:
Overigens heb ik vandaag in stilstand het contact maken met de mond uitgeprobeerd van Simpelman zijn filmpje een tijdje geleden.
Nou daar snapt hij weinig van. Stilstaan is sowieso al niet echt zijn ding, en als ik contact maak, houdt hij zijn hoofd op dezelfde hoogte.
Zodra we een stap doen, zakt hij wel tot de grond.
Maar stilstaand doet hij niks.
Volgende keer nog maar eens proberen.

Ik ga er van uit dat je het filmpje bedoeld met de Franse springruiter van 80 jaar?
Zo ja, de bedoeling ligt daar iets anders.
Het gaat niet om aanleuning, het gaat om het doen strekken.
Hij wil dat conditioneren en begint vanuit het niets.

De intentie is hier dat hij/man iets doet en wacht op het juiste antwoord, krijgt hij dat dan bevestigd hij dit.
Maar daar zit meer onder.

Wanneer je iets nieuws vraagt aan je paard dan snapt je paard dat je iets van hem wilt.
Hij snapt alleen niet wat, hij probeert dat uit te dokteren en doet in eerste instantie niets, het lijkt net of hij niet geluisterd heeft of niet mee wil werken of dat hij dom is.
Geen van dat is het geval.

Wanneer je je in dit soort van africhting begeeft zul je extreem alert moeten zijn op iedere reactie.
In de zin, je vraagt iets en wacht al vragend af, je paard veranderd nu bijvoorbeeld zijn evenwicht, spant zich iets aan op bepaaalde plaatsen in zijn lijf, misschien niets zichtbaars, dat laat zien dat hij een antwoord voorbereid, hij weet nog niet welke.
Daar moet je dan al op reageren met "is goed" en het stoppen van je vraag, wat hij ook doet.
Hij snapt nu dat je een activiteit vraagt.
Zo bouw je dat op in kleine brokjes tot je bij je doel bent.

Jij vraagt, je paard zoekt met jouw hulp de oplossing, hij vindt het prettig om je een plezier te doen.
Je moet hem dan wel zélf de gelegenheid geven om de oplosssing te vinden.
Het is slim om de oplossing voor te bereiden, bijvoorbeeld wil je dat hij opzij gaat voor een lichte druk van je rechterbeen dan zet je hem rechts tegen een wand en met zijn neus naar een andere wand.
Zo vindt hij gemakkelijk en snel de oplossing met zo min mogelijk stress.
Dit heeft nauwelijks met conditioneren te maken, het is echt leren en begrijpen.
Je bouwt geen automaat maar een zelfstandig meewerkend wezen.

Hoe meer je paard zo leert hoe beter hij leert leren, hoe sneller hij gaat reageren, hoe lichter alles wordt.
Neem van mij aan dat is de moeite waard.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 13:58

Milkberry schreef:
Aha!
Om ze soepeler te krijgen ofzo? Want dan kun je dat toch net zo goed in beweging doen?

I don't know
Ik heb er verder helemaal niets mee :P
Maar mijn regio is er mee overspoeld dus heb ik maar eens een clinic bekeken.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 14:01

SheeNegro schreef:
Ik was laatst aan het dromen, nu met de nieuwe proeven dat het halsstrekken/voorwaartsneerwaarts tot z1 gaat worden gevraagd. Hoe ga ik dat ooit kunnen doen als ik steeds mijn kleine neusriem nodig heb als verlengstuk van mijn teugels.. :')
Want ik dacht eerst, gewoon inrijden met de kleine neusriem aan de teugels en dan voor het binnenrijden van de proef terug correct optomen. Maar ik kan dan in de proef niet meer laten zien wat hij kan :Y)

Halsstrekken in de proef is kniehoogte.
Het gaat daar niet om wie lang langer langst kan, maar het is een controle oefening of het paard de hand volgt. Het vwnw trainen is deel van de basisopleiding, geen uiteindelijk wedstrijd doel.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 14:25

SheeNegro schreef:

Het halsstrekken in de hogere klassen hoeft volgens mij maar tot boeghoogte, heb ik gehoord althans; als hij lager kan is dat natuurlijk beter. :Y)
Verbazingwekkend hoeveel Z-ers dat al niet eens kunnen. Ik vind het heel goed dat deze basis oefening in de totale basissport wordt meegenomen.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 14:56

[quote="Picasso"]

Jullie maken er echt meer van dan dat ik gezegd heb hoor: het is prima dat je dit soort dingen wil proberen en daar 200 dollar voor wil neertellen... Het enige wat ik bedoelde te zeggen (en dat zal gerust beroerd mijn strot eh toetsenbord uit-/afgekomen zijn, is: denk aan de andere kant eens na over het nut ervan en dat het misschien zo zou kunnen zijn dat iemand hier heel slim inspeelt op de onzekerheid (bijv) van paardenmensen om zijn/haar portemonnee te spekken. Ik vond het grappig hoe er een idee gelanceerd werd en dat met enthousiasme werd ontvangen.... Ik kan over zoiets pas echt enthousiast zijn als ik gelezen en gezien heb wat het doet en waarvoor het nuttig is. Raar? Volgens mij niet: kijk gewoon de kat uit de boom en lees de ervaringen wel....

Wie heeft t nou over 200 dollar neertellen?? Zoals ik al zei de meeste info geeft Internet..Gratis en voor niks! Ik probeer dingen juist liever uit en als ik het dan niks vind kijk ik puur of het voor mijn paard werkt.. ( die geeft uiteindelijk het antwoord )

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 15:00

Ik geloof dat simpelman voor zijn kussens 6 euro kwijt was :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 15:36

Ja daar hebben jullie een mooie oplossing op gevonden las ik. Prima toch? Echter de kussens van genoemde mevrouw kosten 200 dollar werd eerder gemeld. En daar maakte ik de opmerking over dat het voor haar een lucratieve handel zal zijn.... Maar kom op, nu weer on topic hoor... :)

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 15:38

Babootje schreef:
SheeNegro schreef:

Het halsstrekken in de hogere klassen hoeft volgens mij maar tot boeghoogte, heb ik gehoord althans; als hij lager kan is dat natuurlijk beter. :Y)
Verbazingwekkend hoeveel Z-ers dat al niet eens kunnen. Ik vind het heel goed dat deze basis oefening in de totale basissport wordt meegenomen.

Halsstrekken in een proef is sowieso niet de bedoeling dat je verder zakt dan circa kniehoogte. Verder is het in principe de bedoeling dat je je hand gewoon op de plaatst houdt en niet zoals in de filmpjes van Will Faeber, breed en hoog. Dan kom je prima uit met een hele normale standaard teugel.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 16:15

Kan iemand me uitleggen waarom Will z'n handen zo hoog en breed zet? Wat is daar de bedoeling van? Ik zie nl dat daaraan gekoppeld mensen erg snel achterin gaan zitten, dan belast je de rug richting de lendenen behoorlijk en dat kan nooit de bedoeling zijn?

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 16:16

Ze kunnen het wel! *\o/* ;)

Afbeelding

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 16:24

knollentuin schreef:
Kan iemand me uitleggen waarom Will z'n handen zo hoog en breed zet? Wat is daar de bedoeling van? Ik zie nl dat daaraan gekoppeld mensen erg snel achterin gaan zitten, dan belast je de rug richting de lendenen behoorlijk en dat kan nooit de bedoeling zijn?

je zet de handen niet per definitie breed en hoog. je zorgt dat er te allen tijde contact is met de mond. dit contact is te allen tijde evenredig en neemt in het begin niet toe. om die manier leer je het paard en bit aannemen. de hoge handen zorgen ervoor dat het bit naar de tanden toe buigt en niet op de lagen inwerkt maar in de monhoeken. hierdoor is de verbinding heel zacht. dat is het doel, je volgt dus het hoofd van het paard mat je handen. als het paard vwnw is dna heb je de handne gewoon laag.

@ Jennyxx, ziet er leuk uit. ik ben van mening dat elk ras het gewoon kan. en de Z blijft uiteindelijk gewoon basis

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 16:31

Oh ik zie echt mensen volgens dit systeem rijden met de handen bij de eigen oren, ellebogen achter het lichaam en gewicht volledig achterin het zadel, ik kan hier totaal niets positiefs in zien.en ik vind het er ook nog eens niet uit zien... :=
De mensen die het hier hebben over lange teugels, je kan gewoon bij bepaalde merken xl lengte bestellen hoor, voor alletwee m'n paarden gewoon laten maken bij passier of stubben

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 16:42

Volgens mij is het vooral bedoeld om de onervaren ruiter/amazone te leren voelen wat er gebeurt in de mond en de handen niet vast te zetten in de rechtstel fase. Niet de bedoeling dat je met je handen hoog blijft rijden. Nageven doen ze niet op de mondhoeken. Het is maar afhankelijk van de ruiter/amazone of de verbinding op die manier zacht is :D :D Zie Antoine de Bodt methode.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 16:49

Ja, nou ik zal het wel niet snappen maar ik zie een heleboel valkuilen in deze methode.
En om er helemaal speciale lange teugels voor te hebben... Ik heb lange teugels omdat m'n paarden 176 en 180 zijn dus flink aan de maat, verder heb ik het hals strekken en stofzuigeren op m'n 168 ruin en 164 merrie altijd gered met normale teugels.
Natuurlijk kunnen ze het wel jenny, elk paard, mits gezond kan qua africhting op z Nivo lopen, daarna komt t een beetje meer op aanleg en vermogen aan, zoals er genoeg wpners nooit grand prix zullen halen zullen er ook echt hafjes fjorden en ijsjes zijn die wel het talent en vermogen voor piaffe hebben

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 17:02

Ik kwam er echt niet met mijn korte springteugels van 1.25 ;)
Ging dubbel over het zadel

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 17:06

Ahhhhhhh zoooo, wij doen noet aan springen, wij zijn dressuurprikkers, wij doen huppeltjes met lange dressuurteugels :D