Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 14:39

Dat ligt een beetje aan je paard.
Grofweg gaat men bij een kwpners met stap uit van ca. 50-70 cm, draf 100 cm en galop 130-150 cm.
Maar voor mijn paard leg ik draf op 1.10-1.20 en galop wat kleiner op dit moment omdat ze anders te enthousiast wordt in galop en dan de rug niet meer gebruikt.
Gaat alles mooi gecontrolleerd dan ga ik de balken zo'n 10-20 cm verschuiven zodat ze niet allemaal meer precies evenver liggen en dan wordt het dus opletten geblazen.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 14:54

Ik probeer altijd wel 1 x in de week balkjes te gebruiken. Die van mij liggen op ongeveer 1.20.

Simpelman

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-16 14:59

Afstanden cavaletti/balken (D/E-pony - paard):
stap:
ongeveer 0.80 - 0.90 m.

draf:
ongeveer 1.20 - 1.50 m.
gebogen lijn 1.20 m.

galop:
ongeveer 3.00 - 3.50 m.
gebogen lijn 2.80 - 3.00 m.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 15:03

Die afstanden zijn ook terug te vinden op paardenblaadjes.nl ik gebruik die ook die simpelman aangeeft. De galop wat korter en de draf wat ruimer. Dat moet je aankijken per paard

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 15:05

Wat @Simpelman aangeeft, hou ik voor mijn Tinker x Fries Bonte Japie ook aan. "t is net wat ik beoog, wil ik gangen verruimen dan leg ik in draf ipv 1.20 er tussen zeg 1.40 er tussen.
Overigens sta ik natuurlijk niet met een meetlint in de bak, ik meet het met mijn voetlengtes. Dus de eerte keer gebruik ik een afmeetlint (of stok), en loop dat tussen de balkeen met de ene voet na de andere precies na, zodat ik weet hoeveel "voeten" van mij gelijk zijn aan een bepaalde afstand (is dit nog te volgen, hahaha).
Zo kan ik ook makkelijk afstijgen, en met paard aan de teugl de balkjes op elk moment op de gewenste afstand verplaatsen.
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 11-02-16 15:13, in het totaal 1 keer bewerkt

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 15:11

Ik doe het ook met voetpassen en wat op het oog. Merk ik dat het was verkeerd ligt pas ik het aan. Beetje passen en meten

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 15:24

Voor de afstanden werk ik met voetjes, ik heb geen goed zicht wat betreft afstanden :+

Stap: 3-4 voetjes
Draf: 5-6 voetjes
Galop: 10-11 voetjes ongeveer (ben ik nog aan het uittesten )

Ik heb schoenmaat 36 :=

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 15:36

Milkberry schreef:
Ik denk dat het de manier is WAAROP je uit dat je iets niet gaat proberen/het ergens niet mee eens bent, Picasso.
Ergens kritisch over nadenken is prima. Daar is dit topic voor gestart.
De kat uit de boom kijken is ook prima. Er zijn er meer die zich daar prettiger bij voelen.
Maar de woorden die je gebruikt voor het uitdrukken van je mening, vind ik persoonlijk denigrerend/afwijzend overkomen.

Dingen als onzin bestempelen die voor anderen prima werken, vind ik onaardig.
Hoe je reageerde een aantal blz terug vond ik ook onaardig.
Ik denk dat dit hetzelfde is als de discussie met Gast5428 zo'n 100 blz geleden. Het is niet de kritische noot die in het verkeerde keelgat schiet, maar de manier waarop het gebracht wordt.

Valt me wel op dat sommigen hier ook wel heel erg gevoelig kunnen reageren. Heb nog eens terug gelezen maar ik kan Picasso's bewoordingen nu niet echt denigrerend vinden. Ik zie ook nergens persoonlijke beledigingen. Het is maar hoe je het leest.
Voor degenen de zich snel op hun teentjes getrapt voelen: bedenk dat ieder individu zijn/haar eigen manier van uitdrukken heeft. Niet iedereen is even "begaafd" achter het toetsenbord en het geschreven woord komt ook anders over dan gesproken.
Dus een paard stevige schoenen aan helpt ook. Iedereen mag zijn/haar mening hebben; dat houdt een discussie juist altijd verfrissend.

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 18:12

In een discussie is het wijs om je bewoording zorgvuldig te kiezen.
Een woord als "onzin" gebruiken, komt onaardig over. Hoe je het ook bedoeld. Het laat degene die de bijv. schriktraining wel gebruikt, denken dat het tussen de oren zit als het werkt. Dat wat je zelf ziet, er niet toe doet. Dan is een discussie ook overbodig.

Natuurlijk mag iedereen zijn mening hebben. Daar is het een discussietopic voor. Maar je kunt wel de manier van die mening uiten aanpassen.

Zeggen dat je het ergens niet mee eens bent, of iets commerciele onzin noemen, komt heel anders over.
We proberen elkaar hier allemaal zo goed mogelijk te begrijpen. Dat gaat nou eenmaal het makkelijkst als je vriendelijk bent.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 18:30

sanne83 schreef:
@picasso: Je hoeft niet gelijk ergens achteraan te rennen, je hoeft er zelfs helemaal niet geïnteresseerd in te zijn, maar als je gelijk roept (zonder onderbouwing) dat het "commerciële onzin" is, dan gooi je de discussie zo dicht.

Daarnaast begrijp ik eigenlijk gewoon niet wat er commercieel is aan schriktraining of kussentjes onder je paard leggen :?

Ik heb zelf trouwens nog nooit kussentjes onder m'n paard gelegd, maar ik zie ook geen enkele reden waarom ik het bij voorbaat al zou afkraken.

Dit is helemaal wat ik bedoel!! Ik heb liever spijt van de dingen die ik wel heb gedaan dan de dingen die ik niet heb uitgeprobeerd..verassend genoeg heb ik hierdoor veel meer kennis vergaard!

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 18:33

pol1 schreef:
sanne83 schreef:
@picasso: Je hoeft niet gelijk ergens achteraan te rennen, je hoeft er zelfs helemaal niet geïnteresseerd in te zijn, maar als je gelijk roept (zonder onderbouwing) dat het "commerciële onzin" is, dan gooi je de discussie zo dicht.

Daarnaast begrijp ik eigenlijk gewoon niet wat er commercieel is aan schriktraining of kussentjes onder je paard leggen :?

Ik heb zelf trouwens nog nooit kussentjes onder m'n paard gelegd, maar ik zie ook geen enkele reden waarom ik het bij voorbaat al zou afkraken.

Dit is helemaal wat ik bedoel!! Ik heb liever spijt van de dingen die ik wel heb gedaan dan de dingen die ik niet heb uitgeprobeerd..verassend genoeg heb ik hierdoor veel meer kennis vergaard!

Ik hoop toch wel verrassend genoeg :D ;)
Verassend is ook zo sneu :+

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 21:40

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-16 22:10

@FCSA,
Dank je wel, ik heb het vanmorgen al gelezen.
Het me bewustzijn van het resultaat van dat kleine onderzoekje deed voor mij een hele reeks van stukjes van een puzzel in elkaar vallen.
Waarom staat ergens op de vorige pagina's.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 22:21

Ze lezen uiteraard ook je zelfverzekerdheid.
Mijn man heeft niets met paarden, hij kan een beetje lichtrijden wat hij in 3-4 lessen op Dallas geleerd heeft. Verder nooit iets met paarden te maken gehad.
Maar geef hem een longeerlijn en menig paardenmeisje zal jaloers zijn op zijn handigheid.
Geef hem een paard in zijn handen en hij loopt er zo mee de trailer op.
Hij leest hun emotie feilloos en de paarden zien zijn rust en zelfverzekerdheid. Daarom is hij echt TOP als hulp bij het inrijden.
Die uitstraling heb je of heb je niet.

Mijn moeder daarentegen helpt zels het makste paard over de zijk, puur door aanwezigheid. Dan heeft ze nog niets gedaan.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 00:25

Sizzle schreef:
Mijn moeder daarentegen helpt zels het makste paard over de zijk, puur door aanwezigheid. Dan heeft ze nog niets gedaan.

Valt nog mee. Die van mij kan dat op afstand :P
Wat paarden betreft is er genetisch ergens wat fout gegaan. :D

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 07:31

Vraag me altijd toch af wat dat is waarom de invloed/uitstraling van mensen een bepaalde uitwerking kan hebben op het paard. .Ik zie het hier op mn pension zoveel..Ik weet bijna aan het gedrag van paarden bij welk baasje ze horen. Een paard spiegelt absoluut. Het blijft echter lastig aangeven naar mensen toe zeker als paarden echt naar gedrag vertonen..

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 09:18

Wat ik zelf in galop een hele leuke oefening met balken vind, is her en der een paar balken "los" door de bak strooien. Niet op 1 of 2 galopsprongen, maar gewoon random een stuk of 5 balken verspreid door de bak. Daarover gaan galopperen, eerst gewoon arbeidsgalop en paard zelf uit laten vinden, zelf tellen hoeveel sprongen hij maakt tussen 2 balken. Vervolgens ga je het aantal passen tussen 2 balken te vermeerderen of te verminderen. Maakt ze heel schakelbaar in de galop, voor jouzelf een goede controle of je echt verruimd en verkort ipv versnellen/traag worden. En zeker niet onbelangrijk, in mijn ervaring vinden de paarden het ook heel leuk om te doen!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 09:50

Klopt Oji. Eigenlijk de "spring"manier. Paarden leren zo zelf goed mee te kijken en worden er heel attent van. Leuk om te doen.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 09:59

Ik krijg mijn paard amper over een balk heen als ik ernaast loop, dus laat staan als ik erop zit. Ze heeft nooit hoeven balkjes lopen of springen en dus denkt ze nu bekijk het maar! Daar zijn we dus mooi mee aan het wennen aan de hand nu, want ik vind die balkjes wel belangrijk in de training. Goed leerpunt geweest en ik heb mijn jonge paard (jaarling) nu al geleerd om over balkjes te lopen, dat scheelt later al een hele hoop. Zo ook met schriktraining. Mijn oudere paard heeft veel te weinig gezien en beleefd met als gevolg dat ze veel eng vindt. De jonge leert nu al veel en steeds nieuwe dingen, zodat ze straks ongecompliceerd is. Ik denk dat het wel degelijk zinvol is. Ik ben geen buitenrijder, dus in het bos komen de mijne niet veel, maar in de training en in de ring is ook genoeg te zien, leren en beleven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 10:21

pol1 schreef:
sanne83 schreef:

Jullie maken er echt meer van dan dat ik gezegd heb hoor: het is prima dat je dit soort dingen wil proberen en daar 200 dollar voor wil neertellen... Het enige wat ik bedoelde te zeggen (en dat zal gerust beroerd mijn strot eh toetsenbord uit-/afgekomen zijn, is: denk aan de andere kant eens na over het nut ervan en dat het misschien zo zou kunnen zijn dat iemand hier heel slim inspeelt op de onzekerheid (bijv) van paardenmensen om zijn/haar portemonnee te spekken. Ik vond het grappig hoe er een idee gelanceerd werd en dat met enthousiasme werd ontvangen.... Ik kan over zoiets pas echt enthousiast zijn als ik gelezen en gezien heb wat het doet en waarvoor het nuttig is. Raar? Volgens mij niet: kijk gewoon de kat uit de boom en lees de ervaringen wel....

Sizzle: ik heb ook zo'n man... Geen ruiter, wel een heel evenwichtig persoon en een meester in longeren en grondwerk.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 11:32

Ik snap m wel Picasso, zo sta ik er eigenlijk ook in, en kom vaak ook er direct binnen bij mensen krijg ik vaak genoeg terug.
Hé zo een man heb ik ook..

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 11:43

Sizzle schreef:
Hij leest hun emotie feilloos en de paarden zien zijn rust en zelfverzekerdheid. Daarom is hij echt TOP als hulp bij het inrijden.
Die uitstraling heb je of heb je niet.

.

Om in de stijl van Picasso haar opmerkingen te blijven:
Hier verdienen dus fiks aantal slimmeriken grof geld mee... Clinics geven paardje <> mens begrijpen.

Overigens nuanceer ik voor mezelf bovenstaande als volgt:
Je kunt een sterke en duidelijke uitstraling hebben naar paarden toe , waardoor ze het fijn vinden om bij je te zijn, dat is zelfs voor deel ook aan te leren.

Het lezen van diepere emotie van paarden is heel ander gebied, wat je niet vlot aan kunt leren.
Paarden kunnen communiceren , in mijn beleving en praktijk ervaring, op een dieper nivo als wij mensen normaal doen.
Voorbeelden zat hiervan, waar je haren van overeind komen.
Het zijn sterke beelddenkers in mijn gevormde beleving.

Ken dus paarden eigenaars , koele kikkers , bmw type's en super rationeel, die kunnen lezen en schrijven ermee, maar totaal niet aanvoelen wat paard uitstraalt en aangeeft dieper.
Paard geeft dit wel aan overigens, maar is dus wel braaf.
Lol, is dit vaag gebied aan het worden in deze context ??

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 11:55

Picasso,
Zoals je het nu uitlegt, is het veel vriendelijker :)
En beter te begrijpen. Maar zoals al eerder aangegeven, het is prima als je nieuwe ideeen niet wilt proberen toch? Iedereen wil het beste voor zijn paard. Jij weet zelf wat het beste is voor je paard.
Dit topic bestaat wel voornamelijk uit mensen die wel graag iets nieuws proberen. Dus ik denk dat je wel meer kussentjes, schriktrainingen, ttouch enzo voorbij ziet komen.

Overigens heb ik vandaag in stilstand het contact maken met de mond uitgeprobeerd van Simpelman zijn filmpje een tijdje geleden. Nou daar snapt hij weinig van. Stilstaan is sowieso al niet echt zijn ding, en als ik contact maak, houdt hij zijn hoofd op dezelfde hoogte. Zodra we een stap doen, zakt hij wel tot de grond. Maar stilstaand doet hij niks.
Volgende keer nog maar eens proberen.

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 11:59

Ik vraag me trouwens af of we de titel van dit topic niet moeten veranderen naar : alles over paarden discussie topic :P
Volgens mij is de helft van al onze posts offtopic. Wanneer ging het voor het laatst over dressuur? :=

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 12:19

Milkberry schreef:
Picasso,
Zoals je het nu uitlegt, is het veel vriendelijker :)
En beter te begrijpen. Maar zoals al eerder aangegeven, het is prima als je nieuwe ideeen niet wilt proberen toch? Iedereen wil het beste voor zijn paard. Jij weet zelf wat het beste is voor je paard.
Dit topic bestaat wel voornamelijk uit mensen die wel graag iets nieuws proberen. Dus ik denk dat je wel meer kussentjes, schriktrainingen, ttouch enzo voorbij ziet komen.

Overigens heb ik vandaag in stilstand het contact maken met de mond uitgeprobeerd van Simpelman zijn filmpje een tijdje geleden. Nou daar snapt hij weinig van. Stilstaan is sowieso al niet echt zijn ding, en als ik contact maak, houdt hij zijn hoofd op dezelfde hoogte. Zodra we een stap doen, zakt hij wel tot de grond. Maar stilstaand doet hij niks.
Volgende keer nog maar eens proberen.

Inderdaad, hetkenbaar dat hij niet zakt bij het stilstaan. Zodra je gaat stappen gaat de hals naar de grond en lopen hij aangeleund.