Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 12:08

@picasso: Je hoeft niet gelijk ergens achteraan te rennen, je hoeft er zelfs helemaal niet geïnteresseerd in te zijn, maar als je gelijk roept (zonder onderbouwing) dat het "commerciële onzin" is, dan gooi je de discussie zo dicht.

Daarnaast begrijp ik eigenlijk gewoon niet wat er commercieel is aan schriktraining of kussentjes onder je paard leggen :?

Ik heb zelf trouwens nog nooit kussentjes onder m'n paard gelegd, maar ik zie ook geen enkele reden waarom ik het bij voorbaat al zou afkraken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 12:17

sanne83 schreef:
@picasso: Je hoeft niet gelijk ergens achteraan te rennen, je hoeft er zelfs helemaal niet geïnteresseerd in te zijn, maar als je gelijk roept (zonder onderbouwing) dat het "commerciële onzin" is, dan gooi je de discussie zo dicht.

Daarnaast begrijp ik eigenlijk gewoon niet wat er commercieel is aan schriktraining of kussentjes onder je paard leggen :?

Ik heb zelf trouwens nog nooit kussentjes onder m'n paard gelegd, maar ik zie ook geen enkele reden waarom ik het bij voorbaat al zou afkraken.

Ik zeg dat ik inderdaad wat argwanend ben tegenover dit soort 'dingen'.. ik ben niet zo van het experimenteren zonder dat ik weet wat het gaat doen en kijk daarom graag de kat uit de boom. Wat wil je onderbouwd hebben? Ik schrik soms van het feit dat mensen zo ergens achteraan hollen en daar veel geld in steken zonder te zien wat het doet en of het iets doet. Maar dat mag hier blijkbaar niet gezegd worden... Volgens mij gooit dat een discussie helemaal niet dicht? Men moet vooral doen wat men niet laten kan en zijn geld besteden hoe hij/zij dat wil, maar een kritische noot plaatsen en mensen triggeren tot nadenken kan volgens mij nooit verkeerd zijn.... Ik zit soms inderdaad op een andere golflengte dan velen hier, maar lees wel mee omdat het me interesseert. Dat ik niet overal in mee kan gaan, is toch niet erg?

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 12:18

Ik ook niet, maar wel watten :+

Lekker flauw ook.. :')

Ik was laatst aan het bijlezen en kwam een stukje over Phillipe Karl tegen, over het handen hoog dragen enz.. Volgens mij is dit ook iets wat ik nu toepas met mijn nieuwe lesgeefster. Waar wij nu aan werken: goede balans zoeken, daar ontspanning in zoeken. Is dit goed, op de achterhand vragen mbv handen hoog, daar activeren en als hij dan los laat toe staan. Alleen is goede timing een groot probleem voor mij :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 12:20

Wat ik dus zeg is: het zou zo KUNNEN zijn dat bijvoorbeeld de kussentjes inderdaad een BRILJANT nieuw idee is om de portemonnee te spekken van deze persoon zonder dat je weet of het een verschil gaat maken met rijden/omgang/longeren van je paard. En als iemand daar geen problemen mee heeft.... prima.

Milkberry

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 12:32

Ik denk dat het de manier is WAAROP je uit dat je iets niet gaat proberen/het ergens niet mee eens bent, Picasso.
Ergens kritisch over nadenken is prima. Daar is dit topic voor gestart.
De kat uit de boom kijken is ook prima. Er zijn er meer die zich daar prettiger bij voelen.
Maar de woorden die je gebruikt voor het uitdrukken van je mening, vind ik persoonlijk denigrerend/afwijzend overkomen.

Dingen als onzin bestempelen die voor anderen prima werken, vind ik onaardig.
Hoe je reageerde een aantal blz terug vond ik ook onaardig.
Ik denk dat dit hetzelfde is als de discussie met Gast5428 zo'n 100 blz geleden. Het is niet de kritische noot die in het verkeerde keelgat schiet, maar de manier waarop het gebracht wordt.

Neem Sizzle nou bevoorbeeld. Die "loopt ook niet overal achteraan". Maar die weet dat toch in hele andere bewoording naar voren te brengen.
Ik denk dat trouwens niemand hier "overal achteraan loopt", zoals jij graag doet laten denken. JIJ kijkt graag de kat uit de boom. ANDEREN proberen misschien graag nieuwe dingen. Ik doe een beetje van beide. Nieuwe dingen uit willen proberen, vind ik iets anders dan OVERAL achteraan willen lopen. Dat vind ik dan weer een beetje overdreven uitgedrukt.

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 12:35

Bij mij ging het rijden vandaag overigens erg fijn.
Hij strekte met zijn neus helemaal tot de grond in draf en dit begint hij steeds langer vol te houden *\o/*
Zelfs tijdens de voltes blijft hij strekken.
En de stap ging zo goed, dat we een ietsepietsje hebben opgepakt richting werkhouding. De stap vertraagde voor het eerst niet, en de neus bleef VOOR de loodlijn!!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 12:55

Wat fijn zeg dat hij het goed oppakt.

Wat schriktraining betreft is het maar net hoe je het definieert. In de meeste gevallenis het eigenlijk gewoon een gehoorzaamheidsoefening.

Friet is met vlagen behoorlijk brutaal en koppig. Dan zet ze gewoon de peuter 'nee' knop aan. Vaak zie ik het al bij het poetsen of uit de wei halen want dan probeert ze net even te langzaam of te snel te lopen, staat 3 pasjes later stil dan gewenst of iets anders wat duidelijk aangeeft dat ze vandaag haar grenzen weer wil verleggen.
Dan provoceer ik het tegenwoordig door iets in de bak te zetten waar ze dan normaal eigenlijk niet van op kijkt (plastic balkje bijv) maar dan op zo'n dag gewoon moeilijk gaat staan doen.
Op het moment dat ze dan uiteindelijk luid zuchtend toch maar gewoon doet wat ik vraag dan is de 'nee' knop weer uit en kan ik daarna moeiteloos aan een lange teugel het erf af naar buiten. Probeer ik naar buiten te gaan als de 'nee' nog aan staat dan zijn we eerst een half uur achteruit aan het lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 13:02

Ben inderdaad vrij direct en reageer nogal primair... Ben niet zo goed met woorden en een gevoelsmens. Maar zal er op proberen te letten. Ik krijg alleen soms het gevoel dat als je op een iets andere golflengte zit en niet meegaat in sommige dingen die voorgesteld worden, je je niet mag uiten. Sizzle schrijft (voor zover ik weet) voor haar beroep en weet de zaken iets genuanceerder en beter uit te leggen. Die gave heb ik niet. Maar ik ga voor nu wel weer even in de meelees-stand....

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 13:06

sanne83 schreef:
Als ik de verhalen lees, heb ik het idee dat de meeste mensen hier geen ervaring mee hebben. De technieken van parelli en warwick shiller zijn op geen enkele manier te vergelijken met "gewoon je paard overal aan blootstellen". Tegenwoordig hoef je niet eens meer naar een alternatief :+ persoon, als je dat niet wilt. Tristan Tucker vertelt hetzelfde (alleen dan in een mooie witte rijbroek :+ ) en bijv. Andrew Mclean legt het mooi in wetenschappelijke termen uit.

Beetje storend om alles wat nieuw/anders is gelijk af te doen als "commerciële onzin" (zelfde met de kussentjes onder de hoeven).

Ik ga 20 maart naar Tristan. Commerciële onzin of niet, het lijkt mij juist erg interessant.
Wat Sizzle zegt, het is maar net hoe je het definieert. Je leert je paard hoe hij mag reageren als hij iets eng vindt. Ik hoop bij Tristan dus wel het e.a. te leren. Je kan namelijk nooit je paard aan alles blootstellen.

Zaterdag weer fijn les gehad. We hebben gewerkt aan de impuls en behoud van de losgelatenheid in de werkhouding (en dit voelen). Ging eigenlijk heel fijn.

ikheetesmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 13:17

Doen jullie wel eens dingen met balkjes of cavaletti? Echt springen doe ik (helaas) de laatste tijd niet meer maar ik ben altijd geïnteresseerd in goede oefeningen dmv balkjes en cavaletti

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 13:30

Ik probeer wekelijks balkjes te leggen. Leuke oefeningen kun je hier op vinden: paardenblaadjes.nl
Wij leggen ze de laatste tijd op de cirkel, gaat hij lekker van lopen :j

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 13:36

Jep, wekelijks als het even lukt.
Vooral galopbalken en dan afstanden wisselen. Goed voor het ruimtelijk inzicht en lichaamsgebruik. Maakt ze zich mooi rond in de bovenlijn om te kunnen anticiperen.
Morgen mag mevrouw weer springen :)
Gisteren heel fijn gereden, echt goed de voorwaartse versnelling erop in werkhouding. Uiteindelijk nog wat 8-jes gereden met de neus op de grond.
Het is echt een goed paard, nu nog een beetje aan haar koppigheid werken :P
Heb ik uiteraard ook aan mijzelf te wijten. Ik was net bevallen na het eerste inrijden dis ben daardoor waarschijnlijk het eerst half jaar niet altijd consequent genoeg geweest en dat krijg je dan terug.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 13:39

ik gebruik het onder het zadel best vaak (ik sta op een springstal) helaas kan dit alleen als er niemand anders rijdt. heerlijk tijdens de carnival trouwens. anders doe ik het in de vrijspring-bak-dinges. daar hebben ze een "springsluis". dit werkt erg goed bij mijn pony. als ik de balken neerleg kijkt hij enthausiast mee en als ik hem vervolgens in draf vraag doet hij alles zelf. moet zeggen dat het wel ideal is als alle dingen aanwezig zijn. Dan kun je ze zelf even verslepen naar de locatie die je wilt.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 13:41

Sizzle schreef:
Jep, wekelijks als het even lukt.
Vooral galopbalken en dan afstanden wisselen. Goed voor het ruimtelijk inzicht en lichaamsgebruik. Maakt ze zich mooi rond in de bovenlijn om te kunnen anticiperen.
Morgen mag mevrouw weer springen :)
Gisteren heel fijn gereden, echt goed de voorwaartse versnelling erop in werkhouding. Uiteindelijk nog wat 8-jes gereden met de neus op de grond.
Het is echt een goed paard, nu nog een beetje aan haar koppigheid werken :P
Heb ik uiteraard ook aan mijzelf te wijten. Ik was net bevallen na het eerste inrijden dis ben daardoor waarschijnlijk het eerst half jaar niet altijd consequent genoeg geweest en dat krijg je dan terug.

hoe bedoel je afstanden wisselen. als ik de balken niet op de 280-290cm leg voor de gallop sprong dan hapt hij zand ben ik bang -O-

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 13:44

Ieder paard kan verruimenen verkorten.
Je moet ze alleen leren dat ze dat ook op eigen initiatief kunnen en niet alleen als jij het zegt. Dat maakt ook het verschil tussen een dressuur en springpaard. Een springpaard wordt geacht ook zelf op te letten. Uiteraard moet je wel binnen het redelijke blijven.
Bij hele onhandige paarden kun je ze helpen door met je tong te klikken of met de zweep te wapperen op het moment dat ze moeten afzetten.

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 13:48

Wij hebben geen echte balken op stal. Dus voor nu nog even niet. Ik oefen ook graag 1 ding tegelijk. Anders weet ik helemaal niet meer waar ik moet beginnen. Dingen worden snel chaotisch in mijn hoofd.
Maar in de toekomst ben ik wel van plan om iets met balken te gaan doen. Springen gaat hem voor ons niet meer worden. Heeft de DA ivm artrose afgeraden. (is ook niet echt mijn ding, vind het spannend)
Maar af en toe springt hij nog wel eens over een plas in het bos tijdens endurancetraining. Hij heeft nog wel eens een jolige bui ;)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 13:54

Ik gebruik balken geregeld ook in de lessen, je kan de balken ook op 2,3,4 of 5 sprongen leggen darkofoitzik?? ( wat een naam om te typen.. En dan kan je idd kijken of je meer of minder sprongen ertussen kan maken.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 13:57

in de bak leg ik meestal een hindernis met4 a 5 draf balken klaar en een hindernis met 3 a 4 galopsprongen. het draven gaat altijd heel goed en daar kan hij dan ook verruimen en verkorten maar in de gallop is hij nogal onhandig. (darko is de naam van mijn pony foitzik mijn achternaam, Bij de melding van darko snap ik wel wie je bedoeld ;))

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 13:59

Ik zie werkelijk nu voor het eerst dat je geen Darkofitz heet zoals mijn hoofd dat onthouden heeft }:0

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 14:00

Oh dan weet ik een leuke oefening voor je, leg op een grote volte op elk kwart een balk, dus 1 op 12 u een op 3 u een op 6 u en een op 9 u, snap je m? De balken leg je binnen de hoefslag en zo kan je op de volte draven stappen en galopperen, maak je de buiten cirkel heb je meer ruimte pak je de binnenkant van de balken is je ruimte minder.

Ik heb echt 3 x teruggescrolld voor ik je naam goed had :D

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 14:01

wahahahah best leuk hoe dat werkt, ik heb daar ook vaker last van. :x

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-16 14:09

Ik zou me voor kunnen stellen dat het vermogen emoties vanuit gelaatsuitdrukking te lezen een aangeboren eigenschap is die in het leven aangevuld wordt met de individuele ervaringen van een paard.
Heel is fijn dat ik me er nu bewust van ben, in het verleden heb ik zoveel keer "wonderbaarlijke" ervaringen gehad met "probleempaarden" die helemaal geen spoor van een probleem lieten zien terwijl ik er mee bezig was.

Ik kan me ook voorstellen dat dat vermogen emoties bij mensen waar te nemen veel verder gaat dan alleen de gelaatsuitdrukking, dat er een groot scala van waarnemingen bestaat waarmee paarden op soortgelijke wijze onze intenties lezen.
Dat kan verklaren waarom een deel van de mensen bezig is met conditioneren en ik me daar helemaal niet mee bezig houd, het werkt al.

Paarden zijn kuddedieren, ze meten niet zoals wij, ze volgen de kudde boven alles.
De kudde is de leidmerrie, ik ben de leidmerrie.

Mijn paard heeft nog nooit een zweep gezien of een spoor, maar werkt zich uit de naad, om me een plezier te doen want dan mag ze emotioneel dicht bij me blijven.
Op iedere nieuwe vraag zoekt ze naar een oplossing, vindt ze die dan doet me dat plezier.....
De weg van deze benadering heb ben ik 20 jaar geleden ingeslagen en ik ga er steeds verder in.
Het toveren. ;)

Interessant onderzoek.
Bedankt voor de links.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 14:23

Weet je wat ik bijzonder vind aan dat onderzoek?
Ze hebben een lachende mens genomen als positieve emotie.
Maar 'lachen' is bij dieren eigenlijk altijd een uiting van agressie of onzekerheid (bij enkele mensen ook een uiting van passief aggressief of onzekerheid).
Dat is voor mij een reden om op dit moment aan te nemen dat dit gezichten lezen een conditionering is (zoals bij het tellende paard).
Wellicht wordt het nog vervolgt.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-16 14:26

Duidelijk.
Wat daar achter steekt, daar gaat het om, het paard conditioneert waarschijnlijk zichzelf om in de kudde te mogen blijven.

Wanneer je daar even over doordenkt dan moet het duidelijk zijn dat onze algemeen gebruikelijke manier van denken over africhting en opvoeding rudimentair is.
Laatst bijgewerkt door Simpelman op 11-02-16 14:37, in het totaal 2 keer bewerkt

RoyalMemory

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 14:33

Welke afstand gebruiken jullie tussen de balkjes? Dat kan ik nooit echt vinden. Dus we doen maar wat. Dat werkt ook; zo hadden we laatst per ongeluk een 'piaffe' te pakken en als hij in galop niet uitkomt maakt ie een hele krachtige ruime sprong. Ook leuk, maar wat is nou een goede afstand voor 'balkjes' lopen?