Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 11:27

Simpelman schreef:
Het zijn geen spelletjes, het is gestyleerd gevaar.
Het waardevolle is dat de "gevaarlijke" situaties niet fout af kunnen lopen.
Een paard leert zo op een veilige manier met dit soort situaties om te gaan, de ruiter trouwens ook.
Beter dan improviseren in het echt.

Okay, ik zie het dus verkeerd. Maar is dat dan de enige manier om ze dat soort dingen aan te leren?

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 11:31

Ik ben ook niet zo van de schrik training met zeilen e.d. en ga ook liever op buitenrit en dan kijken wat we tegen komen. Je moet werken aan de vertrouwensbasis, altijd en overal. Maar bij anderen kan het wel goed werken heb ik om mij heen gezien. Met name als de ruiter zelf ook onzeker is. Je bent in een omheinde ruimte met instructie, voelt en is natuurlijk toch veiliger dan op de weg tussen het verkeer door langs een wapperend zeil moeten. Gelukkig hier de luxe op zondagochtend een rustige route te kunnen wandelen waar we vanalles tegenkomen.

Anoniem

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 11:48

Inderdaad; ik zie het ook niet als persé nodig om alle 'gevaren' in de buitenwereld af te dekken/in te dammen. Er zullen altijd onverwachte dingen gebeuren die je met deze oefeningen niet zal kunnen opvangen. Ik denk dat je ook een vertrouwensband kan opbouwen daarbuiten (en in de bak zonder zeilen en touwen): longeren/rijden in de bak, het bos in, dan rustige wegen opzoeken en vervolgens door het dorp rijden. Al zie ik mezelf dat laatste niet zo snel doen... gewoonweg omdat ik het niet leuk vind: houd van stilte en natuur om me heen....

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 11:57

Bij jonge dieren doe ik het wel als voorbereiding en om voor mijzelf te leren hoe ze reageren op onverwachtte zaken zodat ik beter kan anticiperen.
Maar na 2x heeft het eigenlijk al amper zin meer omdat ze dan al weten wat er komt.

Zelfs al kun je ze thuis 3x omwikkeken met plastic dan is het niet gezegt dat ze ook braaf zijn als er een zijl tussen de bosjes ligt te wapperen dat er voorheen niet was.
Er staat hier een pony dat echt de rust en goedheid zelve is. Zitten soms 3x kindjes tegelijk op. Bomproof en verkeersmak. Komt van een boerenbedrijf dus grote tractoren zijn geen probleem.....behalve als hij blauw is :+
Dan begint hij ineens dom te doen en wil het liefst naar huis. Negatieve ervaringen heeft hij daarmee niet, maar blijkbaar heeft hij besloten dat een blauwe tractor echt heeeeeeel raar is _O-

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 12:36

Hier maak ik mee dat bij de 1 de schriktraining met zeil heel goed werkt (bij mij en Kilian bijvoorbeeld).
Maar ik maak ook mee dat de schriktraining de paarden juist banger maakt. Onze Yesterdayman heeft niet met plasticzakken. Vuilniszakken langs de weg eten paarden. En het wordt alleen maar erger als we er op focussen. We besteden er nu geen aandacht aan. Laten Kilian voorop (die wandelt overal rustig langs), en dan is het opgelost. Hoe meer aandacht we aan de plasticzakken schenken, hoe erger het wordt.

Altijd blijven kijken welke methode er het best bij je paard past.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-16 13:01

Lante schreef:
Ik ben ook niet zo van de schrik training met zeilen e.d. en ga ook liever op buitenrit en dan kijken wat we tegen komen. Je moet werken aan de vertrouwensbasis, altijd en overal. Maar bij anderen kan het wel goed werken heb ik om mij heen gezien. Met name als de ruiter zelf ook onzeker is. Je bent in een omheinde ruimte met instructie, voelt en is natuurlijk toch veiliger dan op de weg tussen het verkeer door langs een wapperend zeil moeten. Gelukkig hier de luxe op zondagochtend een rustige route te kunnen wandelen waar we vanalles tegenkomen.

Denk nog even aan @Peetstap een week of zo geleden.
Die ging met zijn groene paard een lang recht smal weggetje op met een kleine berm en kwam een simpele trekker tegen met een baal hooi op de vork. :+
Dit soort situaties moeten we voorbereiden, bijvoorbeeld met een stuk zeil, als een paard daar dan niet bang voor is dan is hij niet bomproef, hij is niet bang voor zeil.
Het is slim om te gaan zoeken naar situaties waar je paard wél bang voor is en die dan te styleren om dan samen uit te werken hoe je hier mee om kan gaan.
Dit is voor iedere paard anders, veel zijn bang voor zeiltjes in de wind, zo ja dan gebruiken we die, zo nee, op zoek.

Wat doet je paard als er een trailer met oplegger langs komt of een maaidorser, of een tukje zilverpapier in de berm ziet enz..
Het gaat er om wat hij dan doet, een paard mag dan bang zijn maar niet op de vlucht gaan, hij moet gaan kijken voor hij wil gaan vluchten en dat kun je ze leren.

Eén keer geleerd werkt het in vrijwel alle situatie en dat vermijdt dan "improvisatie".....die kan leiden tot een drama.

Iemand postte een tijdje geleden een video van een dressuuramazone met rondom haar een enorme keet, haar paard ging stoicijns door, zo hoort en kan het zijn.
Het is slim om daar moeite voor te doen, het kan ernstige trauma's voorkomen.
Laatst bijgewerkt door Simpelman op 10-02-16 13:11, in het totaal 3 keer bewerkt

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-16 13:09

Picasso schreef:
Simpelman schreef:
Het zijn geen spelletjes, het is gestyleerd gevaar.
Het waardevolle is dat de "gevaarlijke" situaties niet fout af kunnen lopen.
Een paard leert zo op een veilige manier met dit soort situaties om te gaan, de ruiter trouwens ook.
Beter dan improviseren in het echt.

Okay, ik zie het dus verkeerd. Maar is dat dan de enige manier om ze dat soort dingen aan te leren?

Het maakt niet uit hoe je het aanleert, het is wel slim om bij voorbaat te zorgen dat het experiment goed afloopt.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 13:30

Je moet inderdaad wel je paard kennen voor je de weg op gaat. En het vertrouwen van je paard hebben, vertrouwen in jezelf hebben, een goede leider zijn en helder en oplossingsgericht kunnen blijven nadenken in 'crisissituaties'.
Je kunt het vluchten ook in je voordeel gebruiken. Een paard wil graag vluchten, prima, maar wel in de richting en het tempo wat ik aangeef (meestal in draf er langs). Mijn paard is nog nooit opgegeten en krijgt dus steeds meer vertrouwen in mijn beslissingen onderweg. Het meest handig vind ik echter altijd nog om samen te rijden met een ervaren paard/paarden.
Ik bedenk me net, voor de liefhebber:
Liesbeth J.orna (sport & horsemanship united) organiseert weer een cursus onverstoorbaar paard. Als je een goede schriktraining wil volgen wel een aanrader.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 13:34

Maar je leert je paard pas echt kennen door dingen aan te gaan... Ik doe dat gaandeweg... nooit alles tegelijk. Merk dat mijn bijna 4 jarige snel overdonderd raakt door teveel prikkels. Maar bij hem helpt het wel om te laten kijken. Bij de 12 jarige heeft dat nooit geholpen, die moet ik gewoon doorrijden of doorlopen als ik hem aan de hand heb.

jannico

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 14:40

Fransje_70 schreef:
Als er mensen zijn die geïnteresseerd zijn in de werkwijze van Philippe Karl, in Maart is er een 2 daagse clinic olv Sabine Mooser, zij is bij dhr Karl in opleiding geweest. Het is is wel helemaal in Limburg. Een vriendin van mij is vorig jaar eens wezen kijken en vond het wel interessant, alleen was het niveau van de deelnemers allemaal wel heel basis.
Wat ik vaak zie is dat het lossen van de kaak door de teugels wat hoger te houden dan vaak het enige is wat mensen doen op het laatst, er komt natuurlijk veel meer bij kijken dan dat, maar dat beeld blijft dan zo hangen. Dhr Karl heeft zijn hele pallet van allerlei hulpen natuurlijk strak op orde, dat itt alle mensen die met zijn manier van rijden beginnen, waardoor ik dan vooral de hele tijd dat hengelen met de hoge handen zie. In Duitsland zijn de clinics al veel langer en is het niveau van rijden veel hoger. Maar nog nooit tijd gehad daar eens naar af te reizen.
Dit is de link naar de 2 daagse clinic:
http://marjanstevens-legerete.nl/service/ecoledelegeretedressuurclinic/

Action reaction ("hengelen" met hoge handen if you will) wordt minder toegepast dan men doet voorkomen. Wel wordt de hand meer gedragen dan wat tegenwoordig de norm is. Action reaction past men alleen toe wanneer het paard als uitvlucht altijd boven de hand komt, de reactie wordt eerst vanaf de grond aangeleerd zodat wanneer begrepen dat hand niet langer dan noodzakelijk hoog moet blijven.

Mijn instructeur was hier wel scherper op en benoemde dit ook explicieter dan Sabine Mosen (van wie ik ook les gehad heb) in mijn ervaring.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 15:44

Simpelman schreef:
Iemand postte een tijdje geleden een video van een dressuuramazone met rondom haar een enorme keet, haar paard ging stoicijns door, zo hoort en kan het zijn.

Ja die zag ik op FB. Geweldig filmpje :D :D

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 16:56

Babootje schreef:
Simpelman schreef:

Zo rij ik thuis altijd, kinderen op trampoline, kippen naast de baan, man sleept de baan ondertussen, gewoon doorgaan...

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 17:27

Zo hoort het ook, Lekker druk. Die van mij vind dat ook allemaal prima maar weeohwee als er een ander pasrd in de bak is die stress heeft. Laat staan als dat paard ook nog springt. Gek genoeg wordt hij heel erg gespannen van paarden die gelongeerd worden door vrouwen met hoge stemmen....... elk beest heeft wat zullen we maar zeggen

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 17:37

DarkoFoitzik schreef:
Eergister was het rijden dramatisch dus ga komende tijd meer longeren. Die 6 weken maar even volmaken.

Best grappig dat je hem een welsh noemt. Hij oogt kwa dimensies inderdaad klein. Hij is in het verleden op afstand ookal ezel genoemd en pony etc. Het is een belgisch trekpaard van ongeveer 180cm en 1000kg. *\o/*

Hij heeft al weinig zweeft moment en minder kwaliteit gangwerk. Zijn stap is verre weg zijn beste gang.

180 :D :D Zo dat zou je op die foto echt niet zeggen. Lijkt zo op de foto echt op een wat ouderwets type Cob zo. Een vriendin van mij heeft er zoeentje.
Mooie longeerring trouwens. :D

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 17:43

Simpelman schreef:

Babootje schreef:

knollentuin schreef:
Zo rij ik thuis altijd, kinderen op trampoline, kippen naast de baan, man sleept de baan ondertussen, gewoon doorgaan...

Worden ze een stuk makkelijker van. s Zomers sta ik (ivm weidegang) op een stal waar een grondwerkbedrijf is gehuisvest. Dus is ie al wat gewend aan groot materieel.
S Winters sta ik op een stal (dichter bij huis) waar ook een manege is gevestigd. Zijn georienteerd op kinderen dus dan weet je het wel. Dr zat een kinderspeeltuintje met glijbaan naast de buitenbak en bij sommige evenementjes regelmatig een springkussen. Dus ik hoef ook de "enge dingen" niet op te zoeken.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-16 17:55

De zaken waar paarden vanuit hun eigen omgeving aan gewend zijn zijn niet interessant.
Maar wat gebeurt er als je langs een dijkje loopt, aan een kant een sloot en aan de andere kant komt de trein aangedenderd met 120km/h.
Waar het om gaat is het vinden van zaken waar ze bang voor zijn en ze dan leren met die angst om te gaan.
Dat is recht tegenovergesteld aan ze dan bij de kop pakken, de andere kant uit laten kijken en ze er langs schoppen.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 17:59

Trein reageren ze niet op, de spoorlijn steek ik geregeld over en als ik nieuwe paarden mee heb reageren die ook niet, als ik op t land rijdt en de buurman gaat daar met z'n trekken aan de gang- die is iets groter als de onze en er hangt altijd wel iets anders aan achter of op ga ik daar op af en rij erlangs mee, door de vaart langs huis varen bootjes en de andere buurman heeft twee vrachtwagens, een met kieper en een met een kraan, ik kan de wereld niet stilzetten als ik ga rijden...

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-16 18:06

OK, gillende varkens...

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 18:07

Simpelman schreef:
De zaken waar paarden vanuit hun eigen omgeving aan gewend zijn zijn niet interessant.
Maar wat gebeurt er als je langs een dijkje loopt, aan een kant een sloot en aan de andere kant komt de trein aangedenderd met 120km/h.
Waar het om gaat is het vinden van zaken waar ze bang voor zijn en ze dan leren met die angst om te gaan.
Dat is recht tegenovergesteld aan ze dan bij de kop pakken, de andere kant uit laten kijken en ze er langs schoppen.

Daar gaat het niet om Simpelman. Dat gewenningsproces aan enge dingen gebeurt in hun eigen omgeving ook. Het zijn ook niet altijd dingen ze kunnen verwachten. Een pallet met palen die van een trekker valt. Of een bal voor zn benen langs (Mag wel niet met een bal gespeeld worden daar, maar kinderen vinden heel wat uit). Het gaat geleidelijk. Je staat er vaak bij en dan gaat het er ook om hoe je zelf daarop reageert. Hoe meer ze zien hoe beter het is Het vergroot hun eigen vertrouwen en het vertrouwen in jou als begeleider.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 18:15

Ik denk dat het niet uitmaakt wat het enge object of ding is. Is het een verkeersbord of een trein...
Maar eerder hoe het paard zijn mens vertrouwd.
Je kan niet alles uit de kast halen om op alles voorbereid te zijn. Je kan wel dingen zoals een zeil, vlaggen ect uithalen om eens te zien hoe het paard erop reageerd.
En natuurlijk kunnen ze nog schrikken bij onverwachtse omstandigheden, maar bij een rustige assertieve begeleider, die een vertouwensband heeft met het dier, is het paard volgens mij meteen terug gefocussed op zijn begeleider.

En wat betreft in hun vertrouwde omgeving zijn nieuwe dingen juist het examineren waard. Terwijl hetzelfde op een vreemde locatie niet zo bijster interessant kan zijn.
Denk maar eens om een tent naast de bak te zetten. Zou wel eens spannend kunnen zijn. Terwijl als je op vreemde locatie gaat en die tent is daar al ter plaatse, kan het totaal niet bijzonder zijn.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-16 18:18

Daargaat het helaas wél om @Babootje.
Het gaat om het leerproces, hoe te reageren bij schrik angst, paniek.
Dat kan een paard aanleren.

Daarbuiten hebben we te maken met het wennen aan veel verschillende zaken.

Het feit dat jij je daar niet mee bezig houdt geeft je geen expertise op dit gebied, je hebt er gewoon geen ervaring mee, zou je dat wel hebben dan zou je nu heel goed begrijpen waar ik het over probeer te hebben.

Je kunt een paard niet leren niet te schrikken, je kunt hem leren na de schrik te wachten en te kijken wat er nu echt aan de hand is.
De raecties van de ruiter spelen daar vanzelfsprekend een grote rol bij maar dat is er maar een deel van.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-16 18:20

@Cchocooprins, dan is die tent naast de bak dus een bruikbaar object om een paard te leren hoe het hiermee ook om kan gaan ipv vluchten.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 18:24

Daar kan ik me wel in vinden simpelman. (Edit: ik doel op je voorlaatste bericht :) )

Ik ken iemand met een redelijk koel, maar groen paard.
Zelf een iets brutale en nerveuze ruiter. Paard was koel, in het zadelmak maken niets verkeerd gedaan.
Maar nu bij een schrikreactie (wat je al dan niet kan voorkomen) zet het paard nu gevaarlijk aan.
Ik denk niet dat dit paard dit zou doen bij een minder brutale en minder nerveuze ruiter.
Ondertussen wel, omdat hij dit heeft aangeleerd.

Ben wel blij dat ik geen zulke paarden heb gekweekt :+. Ik ben best een zenuwpees... Maar toch heb ik geen gevaarlijke paarden. En meestal ook totaal niet schrikachtig. Ik schrik meestal meer dan het paard.
Ooit eens mijn merrie op training gedaan (totaal verkeerde keuze geweest, weet ik nu) en ik kreeg het paard heel schrikachtig terug. Vond dat altijd heel bizar, en begrijp nu pas hoe dat zou kunnen komen.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 18:28

Bedoel je dan de methode die Tristan Tucker ook aangeeft.. niet desensibiliseren voor van alles en nog wat (want je vind dan altijd die blauwe trekker ... je kan immers niet met alle dingen die er ooit kunnen gebeuren van te voren trainen) maar juist paard nieuwsgierig maken en leren angstreacties zelf te reguleren door te aan te leren dat bij "gevaar" juist ontspannen de beste reactie is.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-16 18:38

Precies @Evelijn, die ideeën komen overigens niet van Tr T, hij exploiteert ze, niets mis mee, ze zijn al oud, American Natural Horsemanship.

Wanneer we die kennis en ervaring opnemen, en dat is al een tijdje gaande, in onze Klassieke Dressuur dan tillen we deze naar een hoger plan.
Hebben we ook geen slofteugels meer nodig om problemen op te lossen.