Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 09:17

Gister maar weer aan de longe gegaan. Flink voorwaarts gevraagd om zijn gangwerk te verbeteren en de chambon eraan. 20 min zonder en 20 met. Hij ging niet heel goed moet ik zeggen. Nu volhouden totdat hij zoals met op de foto's door de bak kan.

Het is raar maar als hij zijn rug weg duwt stapt hij verder over dan als hij zich ontspant. Dit zou anders om moeten zijnn toch?

In draf
Afbeelding

In stap
Afbeelding

Babootje

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 09:55

Leuk beestje DarkoFoitzik. Is dat een welshcob?
Zou kunnen dat je pony nog moeite heeft met het loslaten van de rug.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 10:01

Eergister was het rijden dramatisch dus ga komende tijd meer longeren. Die 6 weken maar even volmaken.

Best grappig dat je hem een welsh noemt. Hij oogt kwa dimensies inderdaad klein. Hij is in het verleden op afstand ookal ezel genoemd en pony etc. Het is een belgisch trekpaard van ongeveer 180cm en 1000kg. *\o/*

Hij heeft al weinig zweeft moment en minder kwaliteit gangwerk. Zijn stap is verre weg zijn beste gang.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 10:04

Wauw: 1.80m hoog? :wow: Flinke jongen! Flinke uitdaging ook om die lekker lossig en fijn door de baan te laten gaan lijkt me!

Hartelijk dank voor jullie meedenken wb de blessure van mijn bijna 4 jarige. Nog een vraagje: als het aan de patella ligt, had dat probleem dan niet naar voren moeten zijn gekomen (is dit nl???) bij de aankoopkeuring in de buigproeven?

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-16 10:08

Geduld, @Darkofoitzik.
Lichamelijke ontwikkeling gaat langzaam en gestadig.
Verbetering komt als golven op de vloed, op en af maar toch vooruit.

Het vormen van een paard duurt jaren.
Rustig en stabiel doorwerken, met gevoel en gezond verstand.
Denk is perioden van 6 weken.

Losgelatenheid, tact en regelmaat.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 10:11

Simpelman schreef:
FCSA schreef:
Ik krijg bij PK altijd een beetje een academische-rijkunst-gevoel door die legerté zonder aanleuning - of ben ik nu aan het vloeken in de kerk? :o

Lichtheid is iets anders dan zonder aanleuning.

[ Afbeelding ]

Ik heb dit soort beelden in gedachten ('lichtheid' creëren door met de handen het hoofd omhoog te halen), maar je hebt gelijk: er zijn ook veel fijne plaatjes van PK te vinden.

https://www.google.nl/search?q=philippe ... 1bkcMaM%3A

https://www.google.nl/search?q=philippe ... CRlQp2M%3A

https://www.google.nl/search?q=philippe ... 5LD2E1M%3A

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 10:24

Picasso schreef:
Wauw: 1.80m hoog? :wow: Flinke jongen! Flinke uitdaging ook om die lekker lossig en fijn door de baan te laten gaan lijkt me!

Hartelijk dank voor jullie meedenken wb de blessure van mijn bijna 4 jarige. Nog een vraagje: als het aan de patella ligt, had dat probleem dan niet naar voren moeten zijn gekomen (is dit nl???) bij de aankoopkeuring in de buigproeven?

Niet per se. De mijne is praktisch altijd correct bij een buigproef. Behalve als er een ontsteking opzat.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-16 10:25

@FCSA,
De plaatjes die je linkte zijn piaffes.
In de piaffe heb je een maximale oprichting en geen voorwaartse verplaatsing meer, het paard heeft zijn evenwicht maximaal op de achterhand, de hand kan niets meer toevoegen. (halve ophoudingen)

Er is nog al een verschil tussen PK en de andere twee....

Ik leidde overigens Horseware naar Ph K omdat hij duidelijk laat zien dat je de alom toegepaste en meestal afgedwongen "rondheid" niet nodig hebt voor oprichting, integendeel.
Het is die ingeconditioneerde "rondheid" waar ze mee kampt.
Paarden die achter de loodlijn gaan moeten hier eerst uit vandaan voor je verder kunt gaan naar oprichting.
Hij laat zien hoe hij dat doet.

Ik voeg daar aan toe, dat hij vervolgens/tegelijkertijd het paard de schoft uit laat waaieren.

De piaffeplaatjes zetten ons vaak op het verkeerde been, ze zijn het eind van een africhtingsproces.

Lichtheid en oprichting.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 10:37

Picasso schreef:

Hij is inderdaad een krote knuffelbeer. Het is een zeer grote uitdaging om hem lekker los te laten bewegen. Maar we doen ons best. Dit forum is echt een uitkomst.

Over de buigpeoeven weet te weinig. Ik kan me voorstellen dat hij zijn lijf verkeerd gebruijt door die hoefzweren. Als dat de oorzaak is van eventuele verkeerde of overbelasting, zie je dat niet terug in die buigproeven.

@simpelman, ik weet het. Het is soms wat frustrerend.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 10:48

Dat is wel een echte uitdaging natuurlijk zo'n trekpaard.
Ik heb wel diverse zadels aangepast bij grote maat Merens paarden en die hebben een vergelijkbare bewegingsafloop.
Wat ik daar steeds weer zie is dat die paarden zo gefokt zijn op kracht in de schouder dat ze haast niet te motiveren zijn om hun in verhouding zwakke rug te gebruiken. Die 60kg ruiter zetten ze het liefst op de schouder waar het aanvoelt als een klein musje voor ze.
Wat er dan gebeurd is dat ze dan in de beweging de spieren direct achter de schouder lekker laten hangen. Een zadel dat in stand dan goed past begint daardoor in de beweging te wippen zodat het lijkt of het te breed is. Maar eigenlijk is dit aan het bewegingspatroon van het paard te wijten.
Vwnw helpt je wel om het lenden gebied sterker te maken, maar daarmee heb ik dan ook gezien dat het paard de ruiter dan nog verder in de schouder duwt. Een zinvolle manier om het paard te motiveren de schoftbespiering op te bollen is vwnw en dan heuvel op stappen. Dat is lastig in Nederland.
De vraag is ook in hoeverre het zo dramatisch is dat het paard in dit geval af en toe compenseert op de manier waarop het nou eenmaal gefokt is.
Het is lastig :j

ikheetesmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 10:49

Als ik t me goed herinner is er op 5 maart een open dag/clinic dag op stal bij Ingrid klimke. Miss voor sommige mensen hier interessant? Ik woon zelf vlak aan de Duitse grens en hoop nog te gaan.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 10:50

ikheetesmee schreef:
Als ik t me goed herinner is er op 5 maart een open dag/clinic dag op stal bij Ingrid klimpke. Miss voor sommige mensen hier interessant? Ik woon zelf vlak aan de Duitse grens en hoop nog te gaan.

Is het een Duitse of een Engelse open training? Ik had me ingeschreven voor die van september maar die ging uiteindelijk niet door (of werd door haar broer gegeven).

ikheetesmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 10:52

Ik dacht duits maar dat weet ik niet geheel zeker..
Vgm is er ergens een Fb pagina van.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 10:58

FCSA, de plaatjes dat je gelinkt hebt is absolute oprichting.
Dat is aangetoond zeer belastend voor de rug in vergelijkbare mate van schade als LDR.
Een hoop ruiters die uit de hoek van de klassieke rijkunt met absolute oprichting komen bestreiden dit met veel vuur uiteraard, maar in beide gevallen kan het paard de schoft niet omhoog houden omdat het zich in een maximale strek positie bevind waar de 'veer' eruit is.

Er is veel zinvols te halen bij PK, maar de absolute oprichting zou ik persoonlijk lekker laten voor wat het is.

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 11:00

Als er mensen zijn die geïnteresseerd zijn in de werkwijze van Philippe Karl, in Maart is er een 2 daagse clinic olv Sabine Mooser, zij is bij dhr Karl in opleiding geweest. Het is is wel helemaal in Limburg. Een vriendin van mij is vorig jaar eens wezen kijken en vond het wel interessant, alleen was het niveau van de deelnemers allemaal wel heel basis.
Wat ik vaak zie is dat het lossen van de kaak door de teugels wat hoger te houden dan vaak het enige is wat mensen doen op het laatst, er komt natuurlijk veel meer bij kijken dan dat, maar dat beeld blijft dan zo hangen. Dhr Karl heeft zijn hele pallet van allerlei hulpen natuurlijk strak op orde, dat itt alle mensen die met zijn manier van rijden beginnen, waardoor ik dan vooral de hele tijd dat hengelen met de hoge handen zie. In Duitsland zijn de clinics al veel langer en is het niveau van rijden veel hoger. Maar nog nooit tijd gehad daar eens naar af te reizen.
Dit is de link naar de 2 daagse clinic:
http://marjanstevens-legerete.nl/service/ecoledelegeretedressuurclinic/

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 11:01

Sizzle schreef:
Dat is wel een echte uitdaging natuurlijk zo'n trekpaard.
Ik heb wel diverse zadels aangepast bij grote maat Merens paarden en die hebben een vergelijkbare bewegingsafloop.
Wat ik daar steeds weer zie is dat die paarden zo gefokt zijn op kracht in de schouder dat ze haast niet te motiveren zijn om hun in verhouding zwakke rug te gebruiken. Die 60kg ruiter zetten ze het liefst op de schouder waar het aanvoelt als een klein musje voor ze.
Wat er dan gebeurd is dat ze dan in de beweging de spieren direct achter de schouder lekker laten hangen. Een zadel dat in stand dan goed past begint daardoor in de beweging te wippen zodat het lijkt of het te breed is. Maar eigenlijk is dit aan het bewegingspatroon van het paard te wijten.
Vwnw helpt je wel om het lenden gebied sterker te maken, maar daarmee heb ik dan ook gezien dat het paard de ruiter dan nog verder in de schouder duwt. Een zinvolle manier om het paard te motiveren de schoftbespiering op te bollen is vwnw en dan heuvel op stappen. Dat is lastig in Nederland.
De vraag is ook in hoeverre het zo dramatisch is dat het paard in dit geval af en toe compenseert op de manier waarop het nou eenmaal gefokt is.
Het is lastig :j

Interessant stukje, hij heeft momenten waar hij goed over de rug gaan, ook onder het zadel. Dit is en blijft, zoals simpelman zegt, een kwestie van geduld. Hij loopt al een stuk beter dan dat hij voorheen deed. De moderne dresuur werkte bij hem niet omdat het getrek en gepluk er alleen maar voor zorgde dat hij sterker en gevoellozer werd. Ik heb gelukkig het voordeel dat hij graag voor mij werkt en goevoelig te maken is. Daartegen blijft hij zwaar en een beetje overbouwd helaas.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 11:04

Bedankt Simpelman.
@pol1, als ik tegen problemen aan zou lopen, dan zou ik verder kijken. Echter gaat mijn paard juist erg goed op de weg die ik reeds bewandel. Door M werd bevestigd dat mijn paard inderdaad goed verbeterd was. Ik had mij aangemeld, omdat ik dacht dat de werkwijze meer overeen zou komen. Ik werk van achter naar voor en door begrenzen van de schouders. Dat werkt voor mij al jaren goed. Mijn paarden hebben nooit blessures (hoefzweer noem ik geen blessure). Ik geloof niet in geluk hebben. Ik geloof dat training aan de hand van het skala gecombineerd met de kennis van het rechtrichten en de biomechanica gewoon klopt.
Ik laat dus mijn visie zeker niet los.

Daarbij zullen er meer wegen naar Rome leiden, maar ik blijf mijn eigen pad volgen.
Laatst bijgewerkt door Lante op 10-02-16 11:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 11:05

Klimke! Ik kan daar echt uren naar kijken... Prachtig en zeer inspirerend! +:)+ Dat is een beeld wat ik in mijn hoofd heb als ik ga rijden.... Echt een voorbeeld!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 11:06

Darko, Ik heb er respect voor hoe goed je dat doet :)

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 11:07

Picasso schreef:
Klimke! Ik kan daar echt uren naar kijken... Prachtig en zeer inspirerend! +:)+ Dat is een beeld wat ik in mijn hoofd heb als ik ga rijden.... Echt een voorbeeld!

Same here!

@Sizzle: dank voor de toelichting! Verklaart mijn afkeer van dit soort plaatjes.

ikheetesmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 11:08

Picasso schreef:

Ik ook! Vandaar dat ik ook graag naar de clinic wil! Heel inspirerend altijd

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 11:08

Klimke is top, lijkt mij ook zeker interessant.

Watermill

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 11:10

@simpelman, je plaatst een stuk van Anne Müller van Akasha. Ik denk dat ze prima weet waar ze het over heeft, maar schrijven kan ze i.m.o. niet. Ik heb 2 boeken van haar, maar ik kan me er niet toe zetten om er verder in te lezen. Niet doorheen te komen, qua schrijfstijl.
Dit doet niets af aan haar kennis en visie, maar is wel jammer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 11:19

Is het raar dat die spelletjes met een plastic zeil en touwen mij niet zo aanspreken? Ik 'speel' wel met de pony's; los in de bak, soms met een grote bal.... maar ik kan mezelf er niet toe zetten om zeilen en touwen te gaan gebruiken. Ik voel daar echt niks bij.... vind het een soort van raar... Ik maak dan liever een wandeling buiten en laat ze verschillende dingen zien of ben ik de bak bezig met ze naar me toe laten komen en van me af laten gaan. Verder vind ik het ontzettend leuk om gewoon ergens te gaan zitten in de bak of aan de rand van de bak en naar ze te kijken... Hoe ze met elkaar omgaan, wat ze doen, wie er bepaalt van de twee en hoe dat gaat.... Kan ik ook tijden mee zoet zijn. Mijn bruine heeft zoveel 'gezichtsuitdrukkingen': prachtig om te zien.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-16 11:26

Het zijn geen spelletjes, het is gestyleerd gevaar.
Het waardevolle is dat de "gevaarlijke" situaties niet fout af kunnen lopen.
Een paard leert zo op een veilige manier met dit soort situaties om te gaan, de ruiter trouwens ook.
Beter dan improviseren in het echt.