Het is raar maar als hij zijn rug weg duwt stapt hij verder over dan als hij zich ontspant. Dit zou anders om moeten zijnn toch?
In draf

In stap

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Simpelman schreef:FCSA schreef:Ik krijg bij PK altijd een beetje een academische-rijkunst-gevoel door die legerté zonder aanleuning - of ben ik nu aan het vloeken in de kerk?
Lichtheid is iets anders dan zonder aanleuning.
[ Afbeelding ]
Picasso schreef:Wauw: 1.80m hoog?Flinke jongen! Flinke uitdaging ook om die lekker lossig en fijn door de baan te laten gaan lijkt me!
Hartelijk dank voor jullie meedenken wb de blessure van mijn bijna 4 jarige. Nog een vraagje: als het aan de patella ligt, had dat probleem dan niet naar voren moeten zijn gekomen (is dit nl???) bij de aankoopkeuring in de buigproeven?
Picasso schreef:Wauw: 1.80m hoog?Flinke jongen! Flinke uitdaging ook om die lekker lossig en fijn door de baan te laten gaan lijkt me!
Hartelijk dank voor jullie meedenken wb de blessure van mijn bijna 4 jarige. Nog een vraagje: als het aan de patella ligt, had dat probleem dan niet naar voren moeten zijn gekomen (is dit nl???) bij de aankoopkeuring in de buigproeven?
ikheetesmee schreef:Als ik t me goed herinner is er op 5 maart een open dag/clinic dag op stal bij Ingrid klimpke. Miss voor sommige mensen hier interessant? Ik woon zelf vlak aan de Duitse grens en hoop nog te gaan.
Sizzle schreef:Dat is wel een echte uitdaging natuurlijk zo'n trekpaard.
Ik heb wel diverse zadels aangepast bij grote maat Merens paarden en die hebben een vergelijkbare bewegingsafloop.
Wat ik daar steeds weer zie is dat die paarden zo gefokt zijn op kracht in de schouder dat ze haast niet te motiveren zijn om hun in verhouding zwakke rug te gebruiken. Die 60kg ruiter zetten ze het liefst op de schouder waar het aanvoelt als een klein musje voor ze.
Wat er dan gebeurd is dat ze dan in de beweging de spieren direct achter de schouder lekker laten hangen. Een zadel dat in stand dan goed past begint daardoor in de beweging te wippen zodat het lijkt of het te breed is. Maar eigenlijk is dit aan het bewegingspatroon van het paard te wijten.
Vwnw helpt je wel om het lenden gebied sterker te maken, maar daarmee heb ik dan ook gezien dat het paard de ruiter dan nog verder in de schouder duwt. Een zinvolle manier om het paard te motiveren de schoftbespiering op te bollen is vwnw en dan heuvel op stappen. Dat is lastig in Nederland.
De vraag is ook in hoeverre het zo dramatisch is dat het paard in dit geval af en toe compenseert op de manier waarop het nou eenmaal gefokt is.
Het is lastig