Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 21:22

Professor schreef:
cherie78 schreef:
Natuurlijke beweging en houding heeft het paard zeer zeker nodig tijdens het "buitenrijden"
Opgelegde houding en daardoor beweging is wat men van het schoolpaard verlangd.

Natuurlijke beweging en houding is veel economischer dan een opgelegde.
Die opgelegde houding wordt veelal gebezigd in de "rijbaan"

Dus de beweging in de baan is niet natuurlijk???
Een paard kan men bij de gelijkmatige bodem verhoudingen in de rijbaan constant in de houding rijden, dit kan niet in het terrein.
Dat de Natuurlijke beweging economischer is is een stelling die u heeft overgenomen, en wat indruist tegen dat wat u rechtrichten noemt.
Hoe verklaart u dat?
De stelling dat een paard dat bereden word wanneer deze niet in de houding gaat, aan een grotere slijtage onderhevig is daar heeft u klaarblijkelijk nog niets van gehoord????
En wat is dan een natuurlijke houding????
Dan is het paard toch ook Durchs Genick?
Denk dat u teveel blind overneemt wat in boeken staat, en de daarvoor uitgelegde bladzijde vluchtig overleest.

prof, een natuurlijke beweging is een beweging die het paard uit zichzelf aanneemt en uitvoert.
De opgelegde beweging is dan vanzelfsprekend een beweging die door de ruiter wordt voorgeschreven maw opgelegd wordt aan het paard.
Niet zo moeilijk, toch ;)

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 21:32

Citaat:
een natuurlijke beweging is een beweging die het paard uit zichzelf aanneemt en uitvoert.
De opgelegde beweging is dan vanzelfsprekend een beweging die door de ruiter wordt voorgeschreven maw opgelegd wordt aan het paard.
Niet zo moeilijk, toch

Een opgelegde beweging??? Men heeft de drie basis gangen, die zijn natuurlijk, men vraagt alleen om in die gang te gaan, en door training worden de gangen mooier en eleganter.
Men kan het stimuleren maar nooit opleggen. Bovendien heeft u de houding overgeslagen.
Dus u meent dat in het terrein ik als ruiter niet de gang bepaal en het tempo, dan heeft u nooit een cross gereden wanneer ik dit als ruiter niet zou doen dan gaat het mis, red de combinatie nooit de finish.
Bovendien zodra men op een paard zit gaat men die rijden en men lift niet mee, het paard bepaald niet waar wij naar toe gaan en ook niet in welke gang, dit is niet alleen bij het rijden dat is met het aangespannen werk ook zo.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 21:42

Citaat:
Een opgelegde beweging??? Men heeft de drie basis gangen, die zijn natuurlijk, men vraagt alleen om in die gang te gaan, en door training worden de gangen mooier en eleganter.
Men kan het stimuleren maar nooit opleggen. Bovendien heeft u de houding overgeslagen.
Dus u meent dat in het terrein ik als ruiter niet de gang bepaal en het tempo, dan heeft u nooit een cross gereden wanneer ik dit als ruiter niet zou doen dan gaat het mis, red de combinatie nooit de finish.
Bovendien zodra men op een paard zit gaat men die rijden en men lift niet mee, het paard bepaald niet waar wij naar toe gaan en ook niet in welke gang, dit is niet alleen bij het rijden dat is met het aangespannen werk ook zo.

Je hebt gelijk, hoor prof :j
Ik laat het hier maar bij :j

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 21:51

Wat vinden jullie hiervan.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 22:00

Anja Beran: Nuno Oliveira ten voeten uit (pirouettes in galop en de galop/stap oefening) Paard loopt bij de traversalen over de schouder weg, waarom alles op stang en trens?

je ziet haar aandraven en wegschieten. dus paard wordt niet correct in de aanleuning gereden.

paarden zijn totaal niet durchs Genick, ze rijden op de binnenteugel en handen breed, ook met stang en trens

ik zet mezelf alvast schrap voor de reaktie van Professor

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 22:12

ik ben net kapot van A.Beran niet mijn ding

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 22:12

quadripes schreef:
ik zet mezelf alvast schrap voor de reaktie van Professor

:D :D

En wat vind je dan van onderstaand filmpje?

of deze?

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 22:30

Moll schreef:
ik ben net kapot van A.Beran niet mijn ding

Deze dan wel, moll?

Moll

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 22:35

Dhr. T.Ritter valt meer in mijn smaak catogarie

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 22:37

Moll schreef:
Dhr. T.Ritter valt meer in mijn smaak catogarie

Het valt me wel op, dat deze lippizaner zijn slokdarm wel op de "goede" plek heeft zitten (gelukkig)

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 22:47

En welk filmpje spreekt jou aan cherie?

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 22:57

piepenfiets schreef:
En welk filmpje spreekt jou aan cherie?

Van de filmpjes die ik gepost heb, spreekt Anja Beran mij het meest aan :j

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 23:07

Zie je de dingen die quadripes noemt niet? Ik vind de schimmel in de galoppirouette ronduit onprettig.
Korrekturpaarden met s&t rijden? Wat spreekt je dan zo aan?

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 23:11

piepenfiets schreef:
Zie je de dingen die quadripes noemt niet? Ik vind de schimmel in de galoppirouette ronduit onprettig.
Korrekturpaarden met s&t rijden? Wat spreekt je dan zo aan?

De harmonie, de rust en de "elegantie"

Dat niet alles "perfect" gaat ;) ik kan geen enkel filmpje vinden, wat helemaal correct en perfect is.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 23:26

cherie78 schreef:

Dat niet alles "perfect" gaat ;) ik kan geen enkel filmpje vinden, wat helemaal correct en perfect is.

Nee het kan nooit 100% perfect gaan. Maar zo'n paard als die Leo, die kennelijk enkele problemen had, die zou ik toch eerder op een trensje rijden ipv stang en trens.

Niet dat ik een wonder ruiter ben, maar dat was wat mijn eerste gevoel zei toen ik dat filmpje bekeek.

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 23:27

Die 3 vind ik bij de anderen ook maar dat is misschien kwestie van smaak en referentiekader.
Anja Beran doet me een aan AR denken.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 23:33

Danique_G schreef:
cherie78 schreef:

Nee het kan nooit 100% perfect gaan. Maar zo'n paard als die Leo, die kennelijk enkele problemen had, die zou ik toch eerder op een trensje rijden ipv stang en trens.

Niet dat ik een wonder ruiter ben, maar dat was wat mijn eerste gevoel zei toen ik dat filmpje bekeek.

Ze zal er haar reden wel voor hebben, net zoals anderen een reden hebben om met een kneveltrens te rijden.
Ik vind het in ieder stukken vriendelijker ogen dan die andere filmpjes die ik gepost heb.

Phillipe Karl spreekt mij ook aan.
En natuurlijk Marc de Broissia.
Maar zo zijn er meerdere "dingen" die mij aanspreken :j Zo zag ik een tijdje geleden een paar foto's van een gebruiker van Bokt die hoofdstel-loos reed, ook sprongen maakte zo.
Ik weet zo gauw niet meer wie dat was, maar dat vond ik echt heel leuk om te zien :j

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 23:34

piepenfiets schreef:
Die 3 vind ik bij de anderen ook maar dat is misschien kwestie van smaak en referentiekader.
Anja Beran doet me een aan AR denken.

Geef mij AR dan maar, als het er zo uit kan zien :D

Deel 1 laat beter zien wat ik bedoel.

Da's dus mijn referentiekader.
En wat ik al eerder postte, Philipe Karl.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 00:14

Ik mis een ding in die filmpjes en dat vind ik een hele belangrijke: takt en zuiverheid van de gangen.
Die zijn er wel in dat filmpje van Biotop.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 07:46

Gewoon verschrikkelijk, moet iemand die zegt en schrijft ik rij zonder handen (uitspraak cherie) zulke beelden laten zien op dit filmpje??? Die areets die deze tante geeft zijn werkelijk aan de harde kant, buiten dat de Piaffe matt en zonder uitdrukking en zonder takt zelfs gedeeltelijk zeer onregelmatig zijn waar 1 achterbeen helemaal niet onder de massa komt.
Dit is geen Klassieke amazone, dit is AR.

ullaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 09:28

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 09:42

die passage vond ik echt prachtig om te zien en dat paard galoppeert ook mooi van de grond af - heel veerkrachtig, dat is een verzamelde galop. in mijn ogen is dit inderdaad wat wij bedoelen met klassieke dressuur.

maar goed, ik ken de man niet verder dus ik durf er geen werkelijk oordeel over te geven.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 09:48

hier mag ik ook graag naar kijken en valt in mijn smaak catogarie

ullaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 09:52

Ik krijg dus les op deze manier,
en dat maakt dat ik plezier heb in het rijden van mijn paard.
Goddank dat zulke leermeesters nog bestaan, al word ik niet altijd serieus genomen als ik vertel bij wie ik les, er word me regelmatig verteld dat ik op deze manier niet veel verder zal komen
( letterlijk gezegd door een aantal Subtop juryleden )

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 09:56

dergelijk commentaar is heel herkenbaar... (helaas)