Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
SheeNegro schreef:Ik denk dat als je een vergelijking wilt maken, een duidelijke populatie moet kiezen.
Als in:
Paarden op de leeftijd van 25 jaar, die voor de basissport of topsport werden gebruikt. Op welke leeftijd gingen ze op pensioen of welke worden nog recreatief gereden. Dan kun je verder specificeren naar rijmethode en een conclusie trekken.
Maar zomaar in het wilde weg sterftes verzamelen, zonder duidelijke populaties..
Sizzle schreef:Zelfs als je een kneitergezond paard hebt en heeeel voorbeeldig rijdt dan kun je alsnog gewoon de pech treffen dat hij door een vriendje onhandig inelkaar gebeukt wordt.
Er staat bij ons op stal een oude volbloed die nog fit en monter is, maar echt nog nooit van zijn leven correct gereden is, noet sociaal is naar andere paarden en altijd stress heeft. Toch blijft het gewoon als een volvo doorlopen.
Dan zie je iemand anders die altijd bezig is om het beste te willen voor het paard en die treft de een na de andere pech.
1 paard moest bijv. ingeslapen worden door een bijwerking van een suffe verdovingspasta.
knollentuin schreef:Mijn dierenarts zei altijd als je je paard lang goed wil houden moet je m in de vriezer stoppen
Picasso schreef:Rijden gaat hier echt vreselijk prut: de 3 jarige kampt met een hardnekkige blessure: ik gok dat het z'n knieën zijn, maar de fysio dacht het bekken... al met al nog weinig kunnen rijden met deze pony in het half jaar dat we hem nu hebben: ziek, hoefzweer, nog een hoefzweer en steeds van die rare pijntjes en dingetjes. De andere (12 jarige) is ook geen stuiver waard (op een enkele dag na); staat sinds een dikke 2 weken op de Prascend omdat hij PPID heeft.... Ik geniet dus maar even mee van jullie succesverhalen...
ChocooPrins schreef:Picasso schreef:Rijden gaat hier echt vreselijk prut: de 3 jarige kampt met een hardnekkige blessure: ik gok dat het z'n knieën zijn, maar de fysio dacht het bekken... al met al nog weinig kunnen rijden met deze pony in het half jaar dat we hem nu hebben: ziek, hoefzweer, nog een hoefzweer en steeds van die rare pijntjes en dingetjes. De andere (12 jarige) is ook geen stuiver waard (op een enkele dag na); staat sinds een dikke 2 weken op de Prascend omdat hij PPID heeft.... Ik geniet dus maar even mee van jullie succesverhalen...
Wat balen Picasso! Knieëen zijn echt ondingen. En bekkenproblemen kan door knieën komen en andersom kan het ook. Goed laten bekijken, anders word het moeilijk om er uit te komen.
Watermill schreef:Kent iemand trouwens Florien de Graaf (klassieke dressuur lees ik op haar site). Ze woont in Drenthe. Volgens mij zitten er best wat mensen uit Drenthe op dit forum....
Ze geeft een combi-lesdag samen met Mireille, ik zit nog te denken om me in te schrijven, maar ik vind zo veel interessant....
Sizzle schreef:Knieproblemen en longeren gaan niet best samen over het algemeen.
Lieve veel km rechtuit op verschillende bodems.