Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 16:26

Ik heb even een beetje terug zitten lezen voor ik mee ga posten, ik lees terug over Will Faerber, ik heb daar eerlijk gezegd niet zoveel mee, maar meer omdat ik hier in de regio iemand bezig zie volgens zijn theorie en dat gaat werkelijk nergens over ( in mijn ogen dan hé?)
Om maar even binnen te komen..
Maar zij is wel een officieel opgeleide instrukteur van hem...
Daarbij las ik over leeftijden van paarden- sportpaarden, ligt er hier een verschil in de posters bij die paarden? Mijn opa is tot en met 24 actief in het ZZZ geweest en is door banketstaaf dingetje uit de sport geraakt en met pensioen, zo ook m'n merrie, liep met 21 ZZL, ook door een ongelukje buiten werk om- uit de runnen, staat nu lekker pensionado te zijn.
Ik denk juist goed getraind en in conditie worden ze ouder..?
( met de nadruk op goed getraind..

SheeNegro

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 16:37

Ik denk dat als je een vergelijking wilt maken, een duidelijke populatie moet kiezen.
Als in:
Paarden op de leeftijd van 25 jaar, die voor de basissport of topsport werden gebruikt. Op welke leeftijd gingen ze op pensioen of welke worden nog recreatief gereden. Dan kun je verder specificeren naar rijmethode en een conclusie trekken.

Maar zomaar in het wilde weg sterftes verzamelen, zonder duidelijke populaties..

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 16:42

Juist :j
Want zo ligt de gemiddelde leeftijd van Freibergers vreselijk laag terwijl ze ijzersterk zijn.
Domweg omdat veel fokkers nog steeds werken met het systeem: geen 1e premie=slacht.
Veel veulenvlees dus ;)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 17:13

En hoi frederique en hoi Jenny!!
:)

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 19:21

Leuk om te lezen over het longeren Ankem :j
Ik heb vanavond weer les, erg veel zin in. We zijn lekker op weg.

@Knollentuin: de headshaker die jij gezien hebt bleek helaas een vergroeiing in zijn rug te hebben (wat het shaken triggerde). Ik heb inmiddels een nieuw jong (spring)paard, een paar pagina's terug te zien :)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 19:34

Ja ik heb het gevolgd in het headshake topic, vreselijk want het was een heel leuk en braaf paard.
Jammer idd van dat schudden,vomd t erg jammer dat hij met schudden begon en je dus niet verder met paard helpen kon

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 19:36

SheeNegro schreef:
Ik denk dat als je een vergelijking wilt maken, een duidelijke populatie moet kiezen.
Als in:
Paarden op de leeftijd van 25 jaar, die voor de basissport of topsport werden gebruikt. Op welke leeftijd gingen ze op pensioen of welke worden nog recreatief gereden. Dan kun je verder specificeren naar rijmethode en een conclusie trekken.

Maar zomaar in het wilde weg sterftes verzamelen, zonder duidelijke populaties..

Maarja vraag ik me af dan wat is t topsport? Mijn oudje ( hopelijk wordt 25 a.k juni) is actief geweest tot zijn 16e in de sport ( Z2 dressuur/ Z springen).. Ik weet vrijwel zeker als ik de rijmethode toendertijd had aangepast dat ie langer mee had gegaan in de sport..Ik heb inmiddels genoeg voorbeelden om me heen van paarden waarbij geruk/ gepluk/ langdurig doorgereden in de scheefheid geleid heeft tot een versneld einde van hun sportcarriere..Ik heb daar zelf ( weliswaar onbewust ) aan mee gedaan.. Ook mij is de basis niet goed aangeleerd en ik hoop alsnog in t nu en in de toekomst mijn inhaalslag te doen..ruim 4 jaar geleden is het roer bij mij volledig omgegaan.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 19:47

Zelfs als je een kneitergezond paard hebt en heeeel voorbeeldig rijdt dan kun je alsnog gewoon de pech treffen dat hij door een vriendje onhandig inelkaar gebeukt wordt.
Er staat bij ons op stal een oude volbloed die nog fit en monter is, maar echt nog nooit van zijn leven correct gereden is, noet sociaal is naar andere paarden en altijd stress heeft. Toch blijft het gewoon als een volvo doorlopen.
Dan zie je iemand anders die altijd bezig is om het beste te willen voor het paard en die treft de een na de andere pech.
1 paard moest bijv. ingeslapen worden door een bijwerking van een suffe verdovingspasta.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 20:07

Sizzle schreef:
Zelfs als je een kneitergezond paard hebt en heeeel voorbeeldig rijdt dan kun je alsnog gewoon de pech treffen dat hij door een vriendje onhandig inelkaar gebeukt wordt.
Er staat bij ons op stal een oude volbloed die nog fit en monter is, maar echt nog nooit van zijn leven correct gereden is, noet sociaal is naar andere paarden en altijd stress heeft. Toch blijft het gewoon als een volvo doorlopen.
Dan zie je iemand anders die altijd bezig is om het beste te willen voor het paard en die treft de een na de andere pech.
1 paard moest bijv. ingeslapen worden door een bijwerking van een suffe verdovingspasta.

Ja, je hebt zomaar pech.
Ik heb m'n paard laten opereren aan een tumortje op z'n ooglid en paard kwam kreupel uit kliniek,wat er gebeurd was is niet duidelijk, misschien uit narcose niet goed overeind gekomen en dat is nooit goedgekomen. Pech kan je hebben.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 20:11

En dan niet te spreken over koliek.

Een darmdraai kan je zo maar overkomen.

En inderdaad, een verkeerde speelse tik van een ander, kan de dood van jouw paard betekenen.

nou, als dat zo is, dan is dat maar zo.
Is niet anders.
Liever in een happy gezelschap met een vreugdebokje hier en daar, ipv geisoleerd staan met bubbeltjesplastick.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 20:14

Mijn dierenarts zei altijd als je je paard lang goed wil houden moet je m in de vriezer stoppen :+

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 21:28

Natuurlijk kun je pech hebben..jaren geleden onze 2 jarige moeten laten inslapen..kreeg griep en als secundaire bijziekte werd ze hoefbevangen..Er was geen houden meer aan.. Ben er nog steeds stuk van!
Maar hier ging het toch over de gemiddelde leeftijd van paarden die daadwerkelijk in de sport hebben gelopen?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 21:35

En dan is maar weer de vraag, welke sport en vanaf wanneer heet het sport.
Zulke cijfers zijn er gewoon niet en zeker niet betrouwbaar.
Paard van een vriendin liep ZZZ, kreeg vervolgens een veulen maar had zo'n zware dracht en bevalling dat het daarbij een aanhechting bij het spronggewricht overbelast heeft. Paard is dus door blessure vervroegd uit de sport, maar de sport had er niets mee te doen.

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 21:43

Dan zou je de populatie nog kunnen indelen in sport gerelateerde blessures en niet gerelateerde blessures. Word al een ingewikkelde kwestie..

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 21:48

knollentuin schreef:
Mijn dierenarts zei altijd als je je paard lang goed wil houden moet je m in de vriezer stoppen :+

_/-\o_

Hier heb ik uitbundig om gelachen. Zelfs mijn vriend geniet ervan.

EDIT: En bij het plaatsen weer mijn halve bericht weg natuurlijk.

Ankem; HOERA!!!! *\o/* Ik ben blij voor je dat je de vooruit-knop weer hebt gevonden. Hopeloos he? Als het allemaal even stagneert. Ik heb daar zo'n hekel aan. Maar het hoort er gewoon bij. 2 stappen vooruit, 1 terug.

ikheetesmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 21:55

Ik heb vandaag erg fijn kunnen rijden! De juiste knopjes lijken gevonden te zijn en nu daar hard op voort borduren!

Zaterdag hebben we een rondje impuls dressuur, gewoon voor de afwisseling en de lol. Ik verwacht er dan ook niks van :)

Ook heb ik leren longeren met dubbele lijnen, was ff lastig maar wel een fijne uitbreiding op de training.

Erg interessant dat met die leeftijden. Als ik mijn profielwerkstuk niet al had gedaan had ik dat miss wel als onderwerp kunnen doen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 22:00

Rijden gaat hier echt vreselijk prut: de 3 jarige kampt met een hardnekkige blessure: ik gok dat het z'n knieën zijn, maar de fysio dacht het bekken... al met al nog weinig kunnen rijden met deze pony in het half jaar dat we hem nu hebben: ziek, hoefzweer, nog een hoefzweer en steeds van die rare pijntjes en dingetjes. De andere (12 jarige) is ook geen stuiver waard (op een enkele dag na); staat sinds een dikke 2 weken op de Prascend omdat hij PPID heeft.... Ik geniet dus maar even mee van jullie succesverhalen... :)

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 22:13

Ik lees nog steeds mee. En spring even in. Jullie gaan zodanig snel dat ik geen tijd had bij te lezen. Ben eindelijk terug beetje mee. :)

Denk dat het ook sterk afhangt welk paard je hebt.
De 1 ligt al uit de sport door spat. En de ander kan artrose hebben op 4 benen en nog relatief soepel de baan doorgaan.
Mijn oude merrie was zo. Met een beetje opstartproblemen welliswaar, maar voor de rest echt nog enorm werklustig. En liep helemaal niet slecht, en zeker niet als je wist wat daar allemaal aan mankeerde.
En nu mijn huidig paard zie je direct als iets niet helemaal ok is. Die zou nooit met artrose de baan door lopen. Hij is veel te sensibel op ongemakken.

Verder welkom aan de nieuwkomers!

Watermill

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 22:13

Kent iemand trouwens Florien de Graaf (klassieke dressuur lees ik op haar site). Ze woont in Drenthe. Volgens mij zitten er best wat mensen uit Drenthe op dit forum....
Ze geeft een combi-lesdag samen met Mireille, ik zit nog te denken om me in te schrijven, maar ik vind zo veel interessant....

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 22:15

Picasso schreef:
Rijden gaat hier echt vreselijk prut: de 3 jarige kampt met een hardnekkige blessure: ik gok dat het z'n knieën zijn, maar de fysio dacht het bekken... al met al nog weinig kunnen rijden met deze pony in het half jaar dat we hem nu hebben: ziek, hoefzweer, nog een hoefzweer en steeds van die rare pijntjes en dingetjes. De andere (12 jarige) is ook geen stuiver waard (op een enkele dag na); staat sinds een dikke 2 weken op de Prascend omdat hij PPID heeft.... Ik geniet dus maar even mee van jullie succesverhalen... :)

Wat balen Picasso! Knieëen zijn echt ondingen. En bekkenproblemen kan door knieën komen en andersom kan het ook. Goed laten bekijken, anders word het moeilijk om er uit te komen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 22:19

Bij Dallas kwamen achteraf haar vage knieklachten door de PSSM.
Hielt zich dan vast in het bekken waardoor de knieen te veel belasting kregen.

Sterkte Picasso, niets aan zulk blessure leed.

Hier waait het ook eens flink voor de verandering (gebeurd hooguit 2-3x per jaar of zo), dus de schriktraining is in de bonus aanbieding :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 22:24

ChocooPrins schreef:
Picasso schreef:

Wat balen Picasso! Knieëen zijn echt ondingen. En bekkenproblemen kan door knieën komen en andersom kan het ook. Goed laten bekijken, anders word het moeilijk om er uit te komen.

Ik ga een afspraak maken in de kliniek, ben er zo klaar mee... Als 'ie goed is, is het net een balletje elastiek..... Maar steeds terugkerende klachten: hij maakt een soort van kort stapje rechtsachter en kan slecht terugkomen van draf naar stap... Gisteren bleef hij een soort van 'haken' met het rechter achterbeen tijdens het longeren , hij moest echt stilstaan en uitrekken om het beentje daarna weer te kunnen gebruiken. (ik longeer trouwens door de halve bak tegenwoordig om hem genoeg ruimte te geven. Fijne bijkomstigheid: zo loop ik mijn km ook :) ) Rijden hebben we nauwelijks gedaan de afgelopen maanden. Heb een herhalingsafspraak staan met de fysio over 2,5 week, maar ik ga er niet op wachten, vertrouw het niet en wil weten wat er aan de hand is en of ik me serieus zorgen moet gaan maken. Moet van de fysio blijven longeren maar het voegt weinig toe op het moment; ik wil niet iets (nog meer) kapot gaan maken...

De andere is elke dag kort onder het zadel; is prima los (kreeg complimenten van de fysio), maar heeft weinig energie... dus lekker stappen.... voor mij wel goed: even een pas op de plaats.... terug naar ontspanning.... Voor hem niet leuk die bijwerkingen van de medicatie....

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 22:27

Knieproblemen en longeren gaan niet best samen over het algemeen.
Lieve veel km rechtuit op verschillende bodems.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 22:30

Watermill schreef:
Kent iemand trouwens Florien de Graaf (klassieke dressuur lees ik op haar site). Ze woont in Drenthe. Volgens mij zitten er best wat mensen uit Drenthe op dit forum....
Ze geeft een combi-lesdag samen met Mireille, ik zit nog te denken om me in te schrijven, maar ik vind zo veel interessant....

Ik heb een poosje geleden ook hier gevraagd of men haar kende en kreeg toen terug dat ze meer academisch werkt dan klassiek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 22:31

Sizzle schreef:
Knieproblemen en longeren gaan niet best samen over het algemeen.
Lieve veel km rechtuit op verschillende bodems.

Je hebt gelijk, maar ook op rechte stukken is 'ie gewoon echt niet goed... stap hem ook aan de hand en ook dan heeft 'ie er last van... Ik ga 'm in de kliniek na laten kijken, voelt gewoon niet goed, wil weten wat er precies aan de hand is. Wie weet valt het allemaal wel mee en maak ik me druk om niks, maar mijn gevoel zegt anders. Zullen zien.