Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Air

Berichten: 19801
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 19:56

piepenfiets schreef:
Ik vind AdB net zo klassiek als AR niet dus,als je een onderdeel gebruikt (en versleuteld) heeft het niets meer met het origineel te maken,koetjesreep, sekte-achtig, goeroe-achtig, als mensen dat prettig vinden prima maar niet mijn kop koffie.


En een mier is een paard :j

Jammer dat er onder de klassiekers dus ook mensen zijn niet om het welzijn van paarden geven.

cherie78
Berichten: 3284
Geregistreerd: 26-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 19:57

laura1986 schreef:
AdB pakt stukjes van klassiek.

Juist het geheel maakt het klassiek..?

En jij zegt dan wel dat het voor het welzijn van de paarden is, maar dan is klassiek juist. Dus ik snap je probleem niet eigenlijk.


Maak het niet te persoonlijk, laura1986 ;)

Lees even aub wat prof schrijft

Professor schreef:
Weet u, werkelijke instructeurs weten dat een paard door goed rijden ontlast kunnen worden, en dat men paarden met bepaalde beperkingen beter laten bewegen, maar deze man maakt er een soort Black Magic van.


Dan zou volgens jou, ook "klassiek" black magic zijn.

Professor schreef:
Kan alleen beoordelen wat hij zegt en schrijft, en daar zijn vele ongerijmdheden dat dat zuivere Klassieke Dressuur is.


En hier wordt beweerd dat het dus geen zuivere klassieke dressuur is.

piepenfiets

Berichten: 716
Geregistreerd: 11-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 20:04

Air schreef:
Daarom verwijst hij natuurlijk telkens naar Klassieke dressuur en naar Reiner Klimke :)

De methode is ontstaan, niet bij voorbaat gemaakt. Dat het zou winstgevend is vind hij vast leuk meegenomen, maar je gaat mij niet vertellen dat hij ermee begonnen is om de winst, dat heeft hij nooit kunnen weten.
En nu geef je hem de schuld dat zijn systeem winstgevend is... beetje omgekeerde wereld :)

Maar ik neem toch aan dat jij niet onder de naam van een Klassieke ruiter lesgeeft maar onder je eigen naam? Same thing.



Laura1986: ? Ik snap je post niet echt...


Je kan natuurlijk best verwijzen maar wat Klimke deed ligt een melkweg af van wat meneer de Bodt doet

Ik wens ieder een winstgevend bedrijf,jij praat over ego en je weet best dat het niet zo is dat de man gewoon les geeft onder zn eigen naam
maar een systeem zijn naam gegeven heeft net als bv parelli. Dát is ego,narcisme zo je wil.

Air

Berichten: 19801
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 20:20

Dan is een melkweg wel klein bij jou. :D

laura1986

Berichten: 2447
Geregistreerd: 20-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 20:20

Cherie ik maak niks persoonlijk. Zo´n knipoog hoef je er ook niet bij te zetten. Vind er ook niks grappigs aan.

Ik heb mn post verduidelijkt, het zou handig zijn als je die dan ook quote in je bericht (en het dus even aanpast).

Air

Berichten: 19801
Geregistreerd: 15-11-06

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 20:21

Ik snap je post als nog niet....

laura1986

Berichten: 2447
Geregistreerd: 20-11-06

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 20:23

Wat snap je er niet aan?

Air

Berichten: 19801
Geregistreerd: 15-11-06

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 20:25

Ik weet niet wat je er nou mee wil zeggen en tegen wie je het hebt :?
Ik heb hier namelijk niemand zien zeggen dat KR slecht voor het welzijn is.

cherie78
Berichten: 3284
Geregistreerd: 26-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 20:28

laura1986 schreef:
Cherie ik maak niks persoonlijk. Zo´n knipoog hoef je er ook niet bij te zetten. Vind er ook niks grappigs aan.

Ik heb mn post verduidelijkt, het zou handig zijn als je die dan ook quote in je bericht (en het dus even aanpast).


Ik vond je post ook niet zo "grappig"
Waarom leg jij mij een "probleem" in mijn schoenen?

Ik heb geen zin om je post, die je gewijzigd hebt, aan te passen.
Ik krijg door die wijziging nu net het idee, dat je je sterker voelt staan, door andere antwoorden.
Maar nogmaals, dat is mijn idee, na je gewijzigde post nog eens gelezen te hebben.

Raineri
Berichten: 6385
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 20:32

Vandaag was er wedstrijd. Wat mij opviel is dat veel paarden eigenlijk hun hals niet strekte tijdens het halsstrekken. Maar wat betekent halsstrekken eigenlijk? Of is het echt alleen of het paard je hand volgt. In hoeverre wordt dit eigenlijk binnen de KR gebruikt? Ik zie ook veel mensen hun handen wijd doen, maar ik denk dan, als je van achter naar voor werkt, dan heb je toch contact en zou dat toch niet hoeven.
Ik zou deze dit ook graag van de AR willen horen maar helaas zijn er geen aanhangers in dit topic.
Nog even een filmpje, ik heb geen idee in hoeverre dit goed is, maar ik dacht dat dit paard e hand redelijk volgde
http://www.youtube.com/watch?v=Bxej2bUG4ak

quadripes

Berichten: 1363
Geregistreerd: 30-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 20:33

maar Laura heeft het wel begrepen, en haar gewijzigde post is een stuk begrijpelijker nu ze het heeft aangepast.

quadripes

Berichten: 1363
Geregistreerd: 30-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 20:33

dat filmpje is gewoon paard naar beneden dwingen door de hand breed te zetten.

paarden strekken de hals niet, omdat mensen met hun handen rijden.

als je werkelijk van achteruit rijdt, dan strekt het paard de hals zodra de teugellengte verandert. dus het paard volgt niet de handhouding (breed en laag).

'hand volgen' is vlgs mij ook weer zo'n Nederlandse uitdrukking die in de klassieke rijkunst niet wordt gebezigd.

vwnw is een logisch gevolg van de training. In de Ar dwingen ze het af dmv de kaptoom en druk op de neus uit te oefenen en het hoofd naar beneden te brengen. dat is net zo fout als met de handen via het bit afdwingen.

laura1986

Berichten: 2447
Geregistreerd: 20-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 20:37

Ik heb mijn post verduidelijkt omdat daar om gevraagd werd. Het was blijkbaar niet duidelijk wat ik bedoelde en toen ik mijn post ging nalezen kon ik dat wel begrijpen.

Mijn post was in eerste instantie gericht aan ´cherie´.
Die het blijkbaar nog niet snapt (wat klassiek is en wat AdB is).

Mijn antwoord is blijkbaar niet welkom, want nu wordt ik ineens beticht van het persoonlijk worden?

Zoek het dan zelf uit.

cherie78
Berichten: 3284
Geregistreerd: 26-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 20:37

Danique_G schreef:
Vandaag was er wedstrijd. Wat mij opviel is dat veel paarden eigenlijk hun hals niet strekte tijdens het halsstrekken. Maar wat betekent halsstrekken eigenlijk? Of is het echt alleen of het paard je hand volgt. In hoeverre wordt dit eigenlijk binnen de KR gebruikt? Ik zie ook veel mensen hun handen wijd doen, maar ik denk dan, als je van achter naar voor werkt, dan heb je toch contact en zou dat toch niet hoeven.
Ik zou deze dit ook graag van de AR willen horen maar helaas zijn er geen aanhangers in dit topic.
Nog even een filmpje, ik heb geen idee in hoeverre dit goed is, maar ik dacht dat dit paard e hand redelijk volgde
http://www.youtube.com/watch?v=Bxej2bUG4ak


Halstrekken heeft tot doel om de lange rugspier te ontspannen.
En in de wedstrijdsport heeft het nog een tweede reden, nl om te laten zien, dat het paard "gewillig" de hand volgt.

quadripes

Berichten: 1363
Geregistreerd: 30-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 20:38

Laura: ik zeg dat je gelijk hebt met je post: 'jij hebt het punt mbt AdB wel begrepen' bedoelde ik. (of was je opmerking niet tegen mij gericht?)

laura1986

Berichten: 2447
Geregistreerd: 20-11-06

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 20:39

Quadripes ja ik heb je post gelezen maar dat was me wel duidelijk :j

cherie78
Berichten: 3284
Geregistreerd: 26-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 20:41

laura1986 schreef:
Ik heb mijn post verduidelijkt omdat daar om gevraagd werd. Het was blijkbaar niet duidelijk wat ik bedoelde en toen ik mijn post ging nalezen kon ik dat wel begrijpen.

Mijn post was in eerste instantie gericht aan ´cherie´.
Die het blijkbaar nog niet snapt (wat klassiek is en wat AdB is).

Mijn antwoord is blijkbaar niet welkom, want nu wordt ik ineens beticht van het persoonlijk worden?

Zoek het dan zelf uit.


Kijk, je wordt nu weer "persoonlijk"
Want wie zegt, dat ik het niet snap.
Ik weet heel goed wat klassiek is en wat AdB is :j

Het enige dat ik niet snap, is dat jullie volhouden dat AdB NIET klassiek zou zijn :\

laura1986

Berichten: 2447
Geregistreerd: 20-11-06

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 20:44

Cherie
Je snapt het niet en daarom vraag je ook steeds naar uitleg. Dat zou prima zijn als je er verder ook gewoon over doet. Iedereen leert (hoop ik).
Ik heb het idee dat je persoonlijk worden opvat in de zin van ´het komt me nu uit om iets rottigs te zeggen wat niet over de inhoud gaat´ en dat combineert met iemand die op je bericht reageert.

Ik ben er weg van, tot een andere keer.

Air

Berichten: 19801
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 20:45

Tja ik zie toch heel iets anders. Ik zie geen stukjes. Ik zie hetzelfde.
Maar dan vooral eerst bezig met de scheefheid om zo tot de juiste ontspanning en nageeflijkheid te komen om zo verder te kunnen. En dat daar een paar oefeningen zijn bijgevoegd die de klassiekers niet ontdekt hebben of niet gebruikten maakt het voor mij niet opeens heel anders.
Ik zie dezelfde paarden die met plezier aan het werk willen en zijn. Paarden die gaan.


Danique_G; Doordat ze haar handen laag en breed plaatst zal het paard pijn voelen wanneer het niet omlaag gaat.

Wanneer het paard juist wordt gereden zal het paard juist graag en makkelijk halsstrekken.

Air

Berichten: 19801
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 20:47

laura1986 schreef:
Cherie
Je snapt het niet en daarom vraag je ook steeds naar uitleg. Dat zou prima zijn als je er verder ook gewoon over doet. Iedereen leert (hoop ik).
Ik heb het idee dat je persoonlijk worden opvat in de zin van ´het komt me nu uit om iets rottigs te zeggen wat niet over de inhoud gaat´ en dat combineert met iemand die op je bericht reageert.

Ik ben er weg van, tot een andere keer.


Weet je wel wat AdB inhoud? Ooit eens een paar lessen in gevolgd, of naar een lesdag geweest?

Professor

Berichten: 4300
Geregistreerd: 11-02-05
Woonplaats: Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 20:51

cherie78 schreef:
Maar je geeft hiermee toch wel duidelijk aan, dat AdB wel zeker klassiek is :j
En prof beweert van niet.

Lezen en begrijpen dat zijn twee paar schoenen.

cherie78
Berichten: 3284
Geregistreerd: 26-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 20:57

Professor schreef:
cherie78 schreef:
Maar je geeft hiermee toch wel duidelijk aan, dat AdB wel zeker klassiek is :j
En prof beweert van niet.

Lezen en begrijpen dat zijn twee paar schoenen.


Lezen en begrijpen gaat bij mij geweldig goed samen wb paarden :j
En anders vraag ik het wel :j

Professor

Berichten: 4300
Geregistreerd: 11-02-05
Woonplaats: Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 21:04

Citaat:
cherie:prof, je kan het heel "mooi" opschrijven
Maar nu haal je de natuurlijke en opgelegde bewegingen en houdingen door elkaar


Legt u dat eens uit?

cherie78
Berichten: 3284
Geregistreerd: 26-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 21:09

Professor schreef:
Citaat:
cherie:prof, je kan het heel "mooi" opschrijven
Maar nu haal je de natuurlijke en opgelegde bewegingen en houdingen door elkaar


Legt u dat eens uit?


Natuurlijke beweging en houding heeft het paard zeer zeker nodig tijdens het "buitenrijden"
Opgelegde houding en daardoor beweging is wat men van het schoolpaard verlangd.

Natuurlijke beweging en houding is veel economischer dan een opgelegde.
Die opgelegde houding wordt veelal gebezigd in de "rijbaan"

cherie78 schreef:
Professor schreef:
Van onderwerping spreekt of schrijft men niet, men bedoeld in de oorspronkelijke taal, dat het paard gehoorzaam is, in elke situatie, dat het paard zelf initiatief heeft wanneer het op de jacht gaat, en in het terrein, dat men het paard veel afwisseling moet geven, door te springen enz....
Dat beschreven de echte Klassieke Leermeesters, maar Baucher reed alleen in de Manege.
Daarop die dwang en onderworpenheid die elke natuurlijke voorwaarts drang verstikte enz enz.. dat beschreven zowel Fillis en Steinbrecht, het paard al zijn natuurlijke instincten ontnemen, ik heb dat al eens op het topic geschreven.
Onderwerpen is hersenspoelen, en dat wilden zij juist niet, zij wilden een briljant en geen diamant.
Het voorwaarts rijden, en de Schwung, en de natuurlijke bewegings afloop van het paard nog meer tot uitdruk brengen door gymnastieserende oefeningen.
Daarom neigt de AR naar Baucher, en schrijft die ook in het lijstje van Grootmeesters.
En het zelfde principe hanteert dus SJ met zijn gecopieerde Baucher methode de 1e wel te verstaan.


prof, je kan het heel "mooi" opschrijven :j
Maar nu haal je de natuurlijke en opgelegde bewegingen en houdingen door elkaar.

Professor

Berichten: 4300
Geregistreerd: 11-02-05
Woonplaats: Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 21:15

cherie78 schreef:
Natuurlijke beweging en houding heeft het paard zeer zeker nodig tijdens het "buitenrijden"
Opgelegde houding en daardoor beweging is wat men van het schoolpaard verlangd.

Natuurlijke beweging en houding is veel economischer dan een opgelegde.
Die opgelegde houding wordt veelal gebezigd in de "rijbaan"

Dus de beweging in de baan is niet natuurlijk???
Een paard kan men bij de gelijkmatige bodem verhoudingen in de rijbaan constant in de houding rijden, dit kan niet in het terrein.
Dat de Natuurlijke beweging economischer is is een stelling die u heeft overgenomen, en wat indruist tegen dat wat u rechtrichten noemt.
Hoe verklaart u dat?
De stelling dat een paard dat bereden word wanneer deze niet in de houding gaat, aan een grotere slijtage onderhevig is daar heeft u klaarblijkelijk nog niets van gehoord????
En wat is dan een natuurlijke houding????
Dan is het paard toch ook Durchs Genick?
Denk dat u teveel blind overneemt wat in boeken staat, en de daarvoor uitgelegde bladzijde vluchtig overleest.