Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 23:43

ankem schreef:
De vraag is of ze dat nog wel aan kan, omdat ze soms ook wat door dat been zakt. Hebben we het eerder ook wel over gehad. Vraag ik nu teveel aan haar. Is het nog wel reëel om dit te vragen en te verwachten. Kan een paard van deze leeftijd dit nog opbouwen. Genoeg om voor mezelf eens over na te denken.

@peetstap
Ik vind het heel moeilijk om hier in Friesland iemand te vinden.
Ik heb er de afgelopen jaren heel wat versleten. Ik merk dat men in mijn omgeving niet echt open staat voor deze manier van rijden. Men is meer van de quickfix en het plaatje.
Voor tips houd ik me aanbevolen.

Ga eens kijken bij Liesbeth Jorna. Zit in friesland. Ze heeft mij les gegeven totdat mijn paard 28 was ;)

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 23:44

Hoi Knollentuin :) Leuk dat je meekletst.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 11:02

Horseware schreef:
Die is tussen de 25 en 30; nog steeds geen 35 helaas.
Vanaf 20 is een paard bejaard, dus een 22-jarige is niet te vergelijken met een 47-jarig mens. Was het maar zo.

Het is niet altijd het management; soms ook een kwestie van gewoon geluk hebben. Op een manege waar ik met mijn vorige paard stond, stond een pony van 35 op pensioen. Zn hele leven manegewerk gedaan zonder problemen. Hij mocht daar dus ook blijven tot zijn dood (wat ie dan inmiddels geloof ik ook wel is). Een vriendin van mij heeft ook zo'n kerngezond oudje. 27 nu en tot een jaar geleden nog gereden. Die heeft dr bouw (flink overbouwd) toch ook echt niet mee gehad. Nu wel met pensioen. Ze wilde daarmee niet wachten tot ze gebreken gaat vertonen. Maar vanaf 20 zijn ze inderdaad "bejaard" en zul je er rekening mee moeten houden wat ze nog aankunnen.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-16 12:29

Ik had even niets te doen en scharrelde nog wat rond rondom die paardenleeftijd.
Niet om ergens gelijk over te moeten hebben maar opvallend.

Iedereen die iets over de paardenleeftijd denkt te moeten schrijven haalt kennelijk zijn informatie uit dezelfde bron, het internet, zo schrijft dus iedereen hetzelfde.
En, zoals bekend, wanneer iedereen hetzelfde schrijft dan is het waar.
De eerste onderzoekers hebben waarschijnlijk hun info gevonden bij de verschillende staatsstatistieken.
Daar vinden we dat de gemiddelde leeftijd ergens tussen 25 en 30 jaar is.
Maar dat is niet gecorrigeerd op het feit dat het merendeel van de sportpaarden niet boven de 16jaar komt (Amerikaanse statistiek van een ministerie, rond 70%)
Naar alle waarschijnlijkheid is de gemiddelde leeftijd van paarden die op een redelijk natuurlijke manier zijn gehouden en onderhouden (dus niet vernietigd zijn in de "sport") ruimschoots hoger dan de 25 à 30 jaar.

Ik denk dit ook aan de hand van mijn beperkte persoonlijke ervaringen.
Tot een jaar of 30 doen ze het prima, kun je ze met beperkingen gewoon rijden.

Citaat:
Spaanse rijschool
Als jonge hengsten van 4 jaar worden aangewezen voor gebruik in de Hofreitschule, hier staat hen een lange opleidingstijd te wachten. Pas 8 jaar later, als ze 12 zijn, bereiken ze het hoogste niveau, waarna een jarenlange verfijning en verbetering plaatsvindt. Door de voorzichtige opbouw kan een paard lang mee: hengsten van 25 in de rijschool zijn geen uitzondering.

Azmay

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 12:32

De paarden die nu de Spaanse rijschool binnen komen zullen helaas ook niet lang meer mee gaan. Zie veel foute foto's voorbij komen en heb zelfs een citaat gelezen van een van de hogere mensen daar dat ze "meer naar het beeld van de hedendaagse sport" willen gaan..

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-16 12:38

Ik heb dat ook gehoord, de kort door de bocht africhting neemt stap voor stap toe.
De Spaanse Rijschool is geprivatiseerd.......
Hoe kun je het bedenken.

Gelukkig zijn er twee andere instituten die de oude waarden voortdragen,
Lissabon en Jerez, in Saumur schijnt het weer wat beter te gaan.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 13:32

Simpelman schreef:
.
Maar dat is niet gecorrigeerd op het feit dat het merendeel van de sportpaarden niet boven de 16jaar komt (Amerikaanse statistiek van een ministerie, rond 70%)
Naar alle waarschijnlijkheid is de gemiddelde leeftijd van paarden die op een redelijk natuurlijke manier zijn gehouden en onderhouden (dus niet vernietigd zijn in de "sport") ruimschoots hoger dan de 25 à 30 jaar.

En daar is ie weer, de aloude discussie hoe slecht "de sport" toch voor de paarden is.
Nou Simpelman kom maar eens op met dat (een of ander vage Amerikaanse) van weet ik hoeveel jaar geleden onderzoek. (ooit eens eerder om gevraagd, nooit gekregen van je).
Een bewering "naar alle waarschijnlijkheid" is niet onderbouwd. Het is dus gewoon "jouw mening".
Ik ken toch heel wat sportpaarden van respectabele leeftijd. En je moet ze de kost geven, de recreatiepaarden die vernaggeld zijn door slechte zadels en dito management, eigenlijk niet meer gereden kunnen worden, maar waarvan de eigenaar niet eens in de gaten heeft hoe kreupel het arme dier eigenlijk is. Die komen niet in "de statistieken" terecht.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 13:47

Ik denk idd met de juiste training, management en een beetje geluk dat een paard tussen de 25 en 30 kan worden.. Mijn oudje overigens nog op de voor mij old fasion manier getraind.. ( dus voordat ik nog ooit van rechtrichten oid had gehoord) wordt hopelijk a.k zomer 25..Omdat ik op hem zoveel fouten heb gemaakt en ik zoveel aan hem te danken heb hoop ik dat hij nog heel lang bij me mag blijven!!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 13:52

Bij ligt de gemiddelde leeftijd op een jaar of 8 helaas -O-
En niets daarvan is rijtechnisch gerelateerd, 2 waren nog niet eens gereden.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 14:08

Mijn oma wordt straks 24 :D
Maar…ik heb vandaag de missing link gevonden…

Ik heb gisteren en eergisteren weer eens wat video's bekeken van Will en toen ik dit filmpje zag, viel er weer een kwartje. Will zegt in dit filmpje dat je je tijdens het longeren moet focussen op de achterhand en dat je de achterhand meer naar buiten moet sturen, als ze teveel de schouders naar buiten duwen en naar buiten kijken.

Vanmorgen gaan longeren met dit filmpje in mijn achterhoofd en toen zag ik het gebeuren. Vooral op de rechterhand, maar ook lichtjes op de andere hand. Dus ik ben me gaan focussen op die achterhand en heb hem meer naar buiten gezet met de zweep. En toen strekte ze (zelfs zonder chambon) haar hals en bleef daar ook meer. Dat was hem dus. Toen nog even onder het zadel gevoeld en als ik haar achterbeen er meer onder laat zetten, verbetert de aanleuning direct en blijft mooi met een gestrekte hals lopen, met een heel mooi licht contact. Ik heb eigenlijk voor het eerst sinds een poosje weer het werken positief afgesloten.

Door het halsstrekken en de aanleuning, komt de rug ook mooier omhoog, waardoor haar rug het zadel ook helemaal mooi ondersteunt en vult en dan is ook direct de spanning uit mijn bovenbenen weg. Mooie inzichten waar ik weer mee verder kan *\o/*

Bedankt voor de tips qua instructie. Ik zal ze beide eens gaan benaderen.
@Sanne83 Liesbeth vraagt een stevig tarief. Nu vind ik dat helemaal niet erg, want ik ben voor goede les best bereid om te betalen. Vind jij haar lessen kwalitatief goed? En verwacht je dat ze voor deze manier van rijden open staat?

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 14:12

Wat goed Ankem *\o/*

Paarden KUNNEN gemiddeld tussen de 25 en 30 worden. Heeft verder dus niets met rijden te maken.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 14:20

Alleen denk ik ( en dat heeft wel degelijk te maken met rijden/ belasten) als je een paard op de juiste manier traind het paard veel langer ook echt bruikbaar blijft..Mijn oudje staat al jaren met pensioen..En wat had ik hem graag langer willen trainen en kunnen blijven berijden!!

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 14:22

pol1 schreef:
Alleen denk ik ( en dat heeft wel degelijk te maken met rijden/ belasten) als je een paard op de juiste manier traind het paard veel langer ook echt bruikbaar blijft..Mijn oudje staat al jaren met pensioen..En wat had ik hem graag langer willen trainen en kunnen blijven berijden!!

Dat weet ik wel zeker :j

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-16 14:27

Babootje schreef:
Simpelman schreef:
.

En daar is ie weer, de aloude discussie hoe slecht "de sport" toch voor de paarden is.
Nou Simpelman kom maar eens op met dat (een of ander vage Amerikaanse) van weet ik hoeveel jaar geleden onderzoek. (ooit eens eerder om gevraagd, nooit gekregen van je).
Een bewering "naar alle waarschijnlijkheid" is niet onderbouwd.
Het is dus gewoon "jouw mening".

Ik ken toch heel wat sportpaarden van respectabele leeftijd.

En je moet ze de kost geven, de recreatiepaarden die vernaggeld zijn door slechte zadels en dito management, eigenlijk niet meer gereden kunnen worden, maar waarvan de eigenaar niet eens in de gaten heeft hoe kreupel het arme dier eigenlijk is. Die komen niet in "de statistieken" terecht.

Je trekt het zoals vaak weer uit zijn verband.

Dat" vage Amerikaanse" onderzoek betreft statistische gegevens van de A. staat.

Dat waar je eerder om gevraagd hebt betrof het door prof. dr. dierenarts en GP ruiter Frank van Wessum vastgestelde verschijnsel dat de in GP getoonde verzameling geen noemenswaardige gewichtsverplaatsing tussen voor en achterhand ten gevolge heeft en dat er dus niet van een rijkunstige verzameling gesproken kan worden. En dit natuurlijk op het moment van het experiment.
Wanneer je over bovenstaanden het naadje van de kous van wilt weten, doe je best.

Het moet niet zo heel moeilijk uit te vissen zijn, vraag de stamboeken om gegevens en je vindt vrij gemakkelijk de gemiddelde eindleeftijd van een sportpaard.
En, het is niet de sport die slecht is het is de wijze waarop paarden regelmatig gedwongen worden te functioneren in de sport.
Het is de toegepaste rijkunst in de sport waar veelal wat aan schort.

Ik ken ook sportpaarden op respectabele leeftijd, ik ken er ook die met 6 jaar naar de slacht gingen, dit soort van opmerkingen hebben dus niet zoveel waarde.

"Naar alle waarschijnlijkheid" staat hier voor er zit een zekere mate van logika in deze veronderstelling.

Dit soort van discussie heeft niet zoveel zin @Babootje, probeer opbouwend te zijn. ;)
Laatst bijgewerkt door Simpelman op 09-02-16 14:34, in het totaal 5 keer bewerkt

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-16 14:29

ankem schreef:
Vanmorgen gaan longeren met dit filmpje in mijn achterhoofd en toen zag ik het gebeuren. Vooral op de rechterhand, maar ook lichtjes op de andere hand. Dus ik ben me gaan focussen op die achterhand en heb hem meer naar buiten gezet met de zweep. En toen strekte ze (zelfs zonder chambon) haar hals en bleef daar ook meer. Dat was hem dus. Toen nog even onder het zadel gevoeld en als ik haar achterbeen er meer onder laat zetten, verbetert de aanleuning direct en blijft mooi met een gestrekte hals lopen, met een heel mooi licht contact. Ik heb eigenlijk voor het eerst sinds een poosje weer het werken positief afgesloten.

Door het halsstrekken en de aanleuning, komt de rug ook mooier omhoog, waardoor haar rug het zadel ook helemaal mooi ondersteunt en vult en dan is ook direct de spanning uit mijn bovenbenen weg. Mooie inzichten waar ik weer mee verder kan *\o/*

Goed dat je dit deelt!
Daar kunne anderen ook hun voordeel mee doen.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 14:40

Hier gaat het ook goed :D

Timo houdt steeds makkelijker verbinding (ruim) voor de loodlijn. Mijn verbinding wordt ook steeds constanter en stabieler. Gisteren kon ik hem voor het eerst zelfs in stap oppakken met zijn neus voor de loodlijn (stap was altijd het lastigst). Hij heeft dan niet meer dat knikje in zijn nek en het voelt heel fijn.

Manolito heb ik gisteren weer voor de eerste keer gereden en vandaag voor de tweede keer. Ik kon hem vandaag ook voor de eerste keer een beetje oppakken in stap zonder dat hij meteen achter de loodlijn kroop. Hij blijft er nog niet zo mooi ver voor als Timo maar hij loopt ook achter op hem, dus dat is logisch. Het aller lastigste waar ik bij hem tegenaan blijf lopen is zijn rennerigheid en zijn paniekerigheid. In stap is het te managen, maar vooral in draf is het zo lastig! Gelukkig drukt hij zich er niet meer zoveel uit als in het begin, dan is het zon wegrennend hert waar je helemaal niets mee kan.
Al met al mag ik zeker niet klagen over hoe hij loopt maar als iemand nog tips heeft om wat rust in hem te krijgen hoor ik het graag. Hem uit laten rennen werkt niet; dit is het type loopt-zich-dood paard.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-16 14:52

Wat betreft Timo, verdiep je in bodywerk voor paarden.
Het helpt paarden aanzienlijk in een betere staat van welzijn te komen door meer lichaamsbewustzijn te krijgen.
Van nature hebben ze héél weinig bewustzijn van hun lichaam en dat maakt dat ze veel angstgevoelens ervaren door onbegrip van zichzelf.

Je kunt hier werkelijk fascinerende resultaten mee behalen.
Ik gebruik het zelf héél veel en al héél lang en zou er niet buiten kunnen, het is wel heel slecht voor de osteopathen en de chiropracters. :+
Denk aan de Masterson method, TTEAM maar er zijn er vele andere, "elck wat wils", er is erg veel kennismakings materiaal op Youtube te vinden, vind je iets dat je aanstaat dan koop je een videootje met de hele info en ga je een nieuwe wereld van horsemanship binnen. ;)

Wat betreft het achter de loodlijn gaan, dan wel het je paard ervoor brengen in het algemeen, snuffel eens rond in de video's rond Phillip Karl.
Even doorbijten, het is wat minder "populair gepresenteerd" dan Will Faerber.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 15:09

ankem schreef:

Ik heb gisteren en eergisteren weer eens wat video's bekeken van Will en toen ik dit filmpje zag, viel er weer een kwartje. Will zegt in dit filmpje dat je je tijdens het longeren moet focussen op de achterhand en dat je de achterhand meer naar buiten moet sturen, als ze teveel de schouders naar buiten duwen en naar buiten kijken.
[ Video ]

@Sanne83 Liesbeth vraagt een stevig tarief. Nu vind ik dat helemaal niet erg, want ik ben voor goede les best bereid om te betalen. Vind jij haar lessen kwalitatief goed? En verwacht je dat ze voor deze manier van rijden open staat?

interessant, ik heb altijd geleerd dat je de achterhand van het paar dnooit mag stellen maar altijd de voorhand voor de achter hand te zetten. Ik zal het vanavond eens proberen. Hoe doe je het precies.

Ik had gister weer een dike terugval, bij mezelf. hij was zo gestresst door de springpaarden in de bak en de opgebouwde spanning dat ik weinig me them aankon. werd toe zelf gefrustreerd waardoor ik iets terug viel in het oude rijden. ik hoop oprecht dat ik niet te veel kapot heb gemaakt kwa vertrouwen. ik ga vandaag maar wee rbraaf longeren met chambon. Zucht.....

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 15:16

Horseware, sizzle was ook zo'n renner.
Die heb ik leren terugkomen op het been.
Ik deed voor verzameling beide benen wat verder naar achteren en daarop kwam ze dan goed terug zonder verlies van activiteit. Ze kon daardoor de voorwaartse en terugwerkende hulpen blijkbaar beter scheiden zodat ze niet meer zo op de zaken vooruit liep.

Ik zie trouwens om me heen ook totaal uiteenlopende opvattingen of een paard nog rijdbaar is of niet.
Heb er pas 1 gezien van 30 waar de eigenaar trots vertelde hoe fit hij nog was. Maar ik kreeg er buikpijn van toen ik het zag.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 15:32

Simpelman schreef:
Dat waar je eerder om gevraagd hebt betrof het door prof. dr. dierenarts en GP ruiter Frank van Wessum vastgestelde verschijnsel dat de in GP getoonde verzameling geen noemenswaardige gewichtsverplaatsing tussen voor en achterhand ten gevolge heeft en dat er dus niet van een rijkunstige verzameling gesproken kan worden. En dit natuurlijk op het moment van het experiment.
Wanneer je over bovenstaanden het naadje van de kous van wilt weten, doe je best.

Dit onderzoek idd ook naar gevraagd. Niet ontvangen. Uitgebreid gegoogled, maar het hele onderzoek niet kunnen vinden, helaas.
Maar de sportpaardendiscussie hebben we (weet ik heel zeker) ook eerder gevoerd.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 15:48

DarkoFoitzik schreef:
ankem schreef:

[ Video ]

interessant, ik heb altijd geleerd dat je de achterhand van het paar dnooit mag stellen maar altijd de voorhand voor de achter hand te zetten. Ik zal het vanavond eens proberen. Hoe doe je het precies.

Ik had gister weer een dike terugval, bij mezelf. hij was zo gestresst door de springpaarden in de bak en de opgebouwde spanning dat ik weinig me them aankon. werd toe zelf gefrustreerd waardoor ik iets terug viel in het oude rijden. ik hoop oprecht dat ik niet te veel kapot heb gemaakt kwa vertrouwen. ik ga vandaag maar wee rbraaf longeren met chambon. Zucht.....

In het filmpje legt Will precies uit hoe je het aan de longeerlijn kunt doen. Onder het zadel gewerkt met schoudervoor en contrastelling en laterale oefeningen die Will aangeeft zoals wijken en schoudervoor.
Het was voor mij vooral proberen, zoeken en voelen wat er gebeurt.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 16:03

Simpelman schreef:
Het moet niet zo heel moeilijk uit te vissen zijn, vraag de stamboeken om gegevens en je vindt vrij gemakkelijk de gemiddelde eindleeftijd van een sportpaard.
En, het is niet de sport die slecht is het is de wijze waarop paarden regelmatig gedwongen worden te functioneren in de sport.
Het is de toegepaste rijkunst in de sport waar veelal wat aan schort.

Flauwe opmerking. Als jij je bewering wil onderbouwen, mag jij dat lekker zelf uitzoeken. Je vindt bij de diverse stamboeken - als je ze al zou krijgen en volgens mij weet jij ook best dat je ze zomaar niet krijgt - gegevens over paarden met "een papier", afstamming en of ze nog leven of niet. Je weet niet waaraan ze zijn overleden en ook niet of een paard in de sport is gebruikt of niet. Gegevens van het KNHS krijg je niet (privacy) Op horsetelex vind je of en hoe hoog een paard in de sport heeft gelopen, maar horsetelex is niet compleet. Als een eigenaar een paard daar niet heeft toegevoegd, vind je hem daar niet. En wat zegt dat over de papierloze paarden die "in de sport" lopen?
Toevallig heb ik een paar jaar geleden onderzoek gedaan naar de paardenpopulatie in het zuidplaspoldergebied. Hoeveel paarden, hoe ze worden gebruikt (sport of recreatie), hoe ze worden gestald, hoeveel in eigendom, hoeveel fokdieren. Niet aan te komen. Alleen grove tellingen per provincie van ca 3 jaar eerder. Niet bij LNV via transpondergegevens, niet bij KWPN, KNHS of de Sectorraad. Het is er niet.

Simpelman schreef:
Ik ken ook sportpaarden op respectabele leeftijd, ik ken er ook die met 6 jaar naar de slacht gingen, dit soort van opmerkingen hebben dus niet zoveel waarde

Mijn waarneming heeft net zoveel waarde als jouw Amerikaanse statistische gegevens.
Jij beweert dat het merendeel, zo rond 70% van de sportpaarden niet ouder wordt dan 16 jaar. En baseert dit op statistische gegevens uit Amerika. Uit wanneer? En waar zou ik die kunnen vinden? Want ik zou dan willen weten hoe dit te vergelijken is met ons NL sportpaardenbestand. Wat is de Amerikaanse definitie van sportpaarden en in welke verhouding komen die voor in de statistische gegevens? Ik kan me best voorstellen dat de Tennesee walking horse niet oud wordt, maar die hebben we niet in NL. Is er inzicht in de doodsoorzaak? En hoe wordt het afgezet tegen de andere categorie paarden (recreatie, fok, etc).
Statistische gegevens zeggen helemaal niets Simpelman. Het is een waarneming, geen onderzoek.

Simpelman schreef:
"Naar alle waarschijnlijkheid" staat hier voor er zit een zekere mate van logika in deze veronderstelling.
Dit soort van discussie heeft niet zoveel zin @Babootje, probeer opbouwend te zijn. ;)

Ik mis eerlijk gezegd de logica; het is niet meer dan een niet onderbouwde veronderstelling.
Wat bedoel je trouwens met "dit soort discussie heeft geen zin, probeer opbouwend te zijn? Dat ik het met je eens moet zijn? Dat hoeft toch hoop ik niet?
Laatst bijgewerkt door Babootje op 09-02-16 16:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 16:11

Als je ongereden paarden meeneemt ligt de leeftijd extreem laag.
Dat is te wijten aan de hoge uitval in de eerste 3 jaar.
Als je een dood geboren veulen tegenover een 30 jarige zet dan zit je met je gemiddelde al maar op 15.
Veel paarden sterven aan koliek, dat maakt het gemiddelde ook niet al te best.
Heb je net de pech een paard te treffen dat op 4 jarige leeftijd dood ligt door een aorta breuk dan schiet het ook niet op met je gemiddelde.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 16:16

Nee precies Sizzle. Naar mijn mening kun je niet zomaar op basis van statistieken de conclusie trekken dat sportpaarden niet oud worden. Daar is onderzoek voor nodig. Dat zou nog wel eens tot verrassende conclusies kunnen leiden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 16:22

Er staat mij zoiets bij dat veulen uitval al gemiddeld op 25-30% ligt.
Op horse telex zijn al mijn paarden nog in leven volgens mij :+
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 22-07-24 01:48, in het totaal 1 keer bewerkt