Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Fransje_70

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 12:31

Ooit heb ik les gehad met aangespannen rijden en ik heb toen geleerd dat je met je zweep het paard af en toe corrigeert met zachte tikjes als hij scheef loopt. Dus dan gebruik je dat als 'been'. Een hele kunst hoor, je paard goed voor de koets hebben.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-16 12:37

Mennen in dressuur is een hele kunst net als dressuurrijden.
Het lijkt me dat om het scheef lopen voor de kar correct te kunnen corrigeren je als menner net zoveel ervaring moet hebben als een dressuurruiter die het correct kan onder het zadel, het is een proces, ik heb die menervaring niet. (slechts 6 jaar)
Ik rijd mijn paard voor de kar als in dressuur, zacht fluisterend.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 12:42

Mijn eerste paard was betuigt (niet door mij).
Ik zou het best willen leren maar je hebt er zo ontzettend veel materiaal voor nodig dat ik er toch maar vanaf zie. Wie weet, als ik ooit mijn dieren aan huis zou hebben..... (dream on :+ ).

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-16 12:45

Een redelijke kar al voor 800, tuig 300.
ONTZETTEND VERRIJKEND om te doen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 12:51

Je moet dat ook allemaal weer ergens kwijt en dat gaat op veel pensionstallen niet zo handig.
Ik hou het voorlopig gewoon bij lange lijnen, daar kan ik ook prima mee naar buiten en dan blijf ik zelf ook nog een beetje in conditie :D

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-16 13:06

ankem schreef:
Ik ben nog steeds erg bezig met het onderhouden van het contact met het bit. Ze komt vaak los van het bit. Ze zakt al wel mooie stukjes, maar het net alsof we wat bijven hangen. Mis ook gewoon ogen die vanaf de grond met me mee kijken. We zijn nu al aardig wat maanden verder. Misschien wil ik te snel, maar soms wil je gewoon ook een stijgende lijn zien, ook al is hij maar klein.

Ze volgt mijn hand mee naar beneden en als we beneden zijn, komt ze los van het bit en gaat dan weer ergens op boeghoogte hangen. Ik begin dan weer helemaal overnieuw het riedeltje.
Soms begint ze erg te duwen op het bit en daar ben ik ook wel blij om, omdat er altijd achter kroop.
Ik ben bezig geweest met het uitpersen van de sinaasappel, maar dan ziet ze het bit niet echt als een begrenzing, waardoor ze steeds harder gaat.
Bij halthouden in een lage halshouding ook, dan dramt ze gewoon door het bit heen.

Onthoudt steeds dat alle problemen die je van voren hebt problemen van achter zijn.
Vooraan zijn ze onoplosbaar.
Alle oplossingen komen voort vanuit oefeningen van de achterhand.
Bij het strekken van de hals MOET een paard meer buigen in de knieën en MOET het energieker afdrukken, MITS je de voorwaartse drang onderhoudt.
NEERWAARTS én VOORWAARTS.
Bij het rijden van gebogen lijnen, mét stelling en buiging, MOET je paard zijn binnenachterbeen inbuigen en MOET hij energieker afzetten hiermee.
Bij het rijden van overgangen MOET hij even inbuigen in de knieën en MOET hij energieker afzetten.
Je hebt hier bijna geen hand voor nodig, het zijn logische en natuurlijke lichamelijke reacties waarmee we het paard manipuleren zich extra in te spannen precies daar waar we willen.
Hier komt uiteindelijk de mosterd vandaan, niet uit het bit.

Het gaat om het VOORWAARTS, de acceleratie in de pas.
Dat is spieropbouw en gewoonteopbouw.

Pas wanneer die gewoonte van én het kunnen van het voorwaarts gaan is bevestigd gaat de hand een grotere rol spelen in de regulering van de bewegingen.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 13:17

ankem schreef:
Ik ben nog steeds erg bezig met het onderhouden van het contact met het bit. Ze komt vaak los van het bit. Ze zakt al wel mooie stukjes, maar het net alsof we wat bijven hangen. Mis ook gewoon ogen die vanaf de grond met me mee kijken. We zijn nu al aardig wat maanden verder. Misschien wil ik te snel, maar soms wil je gewoon ook een stijgende lijn zien, ook al is hij maar klein.
Heb je echt geen lesgever in de buurt die op dezelfde lijn zit en om de twee weken bv een half uurtje jullie huiswerk kan meegeven ?
Iemand die meekijkt is belangerijk in leerproces, ik werd zelf deze week met aantal feiten geconfronteerd die ikzelf niet zo ervaarde maar die wel kloppen.
Dan is er werk aan de winkel en/of actie ondernemen met soms dingen waar je zelf niet zo snel opkomt.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 13:44

Hier ook voor de wagen.
En langzaam onder zadel.

Liever een dag langer werk met tevredenheid. Dan sjor sjor en na tien jaar paard stuk.

In haar hoofd was ze dat al door degene die haar voor de koop dr had beleerd.
Naam geef ik enkel op pb.

Heb meer paarden gereden van deze man in het verleden. En allen zijn n blok beton in de mond met wantrouwen en kop op de borst.
Een sensibel paard werd daar goed in elkaar getrokken en aangestampt.

Daarom beginnen wij opnieuw.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 15:40

riegje schreef:
zijn er misschien ook mensen die hun "dressuurpaard'' voor de koets zetten?
Een van mijn paarden loopt voor de koets en onder het zadel. en begint het onder het zadel best aardig te doen, alleen als ik op de bok zit mis ik'' soortje van mijn lichaam/benen'' om hier en daar te kunnen corrigeren en met m'n zweepje ben ik te onhandig.
En ik wil voor de koets ook proberen om dezelfde lijn erin te houden.
ben dus op zoek naar ervaringen en tips.

Zweep is vaak toch echt een must, dus koop een fijne die licht is goed in de hand ligt en is al heel noodzakelijk vaak bij buiging vragen.
Ik mis mijn benen ook en ben ook niet hoogbegaafd met zweep mikken (voor de niet menners, je raakt vaak het paard alleen aan, om aanwijzingen te geven, die zweep is er niet voor om tik mee uit te delen als je bv buiging wil)
En stemcommando's als je ook rijdt onder het zadel er ook goed op bevestigen, maar ik geef toe.. mis mijn benen en zit ook.
Goede instructie ook hier een must.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 15:49

Bedankt voor het delen van het verhaal, Simpelman. Dat plaatst alles meer in perspectief :-)

Vandaag maar even rustig aan gereden (met bit, braaf hé :D ). En gestopt op een hoogte punt waarbij hij geheel zelf goed voorwaarts gaat in een mooie stretch (neusje nog wel pietsie achter loodlijn door het bit). Paard was blij en ik ook. Ondanks de storm was hij zo braaf <3 Elk nadeel heeft zijn voordeel zullen we maar zeggen.

Het lijkt mij ook heel leuk om mijn IJslander ooit eens voor de kar te zetten. Kan ik samen met mijn dochter op pad :-)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 16:51

:wave: vinden jullie het goed als ik hier kom meelezen? En misschien mee ga posten?

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-16 16:55

knollentuin schreef:
:wave: vinden jullie het goed als ik hier kom meelezen? En misschien mee ga posten?

Welkom Knollentuin. *\o/*

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 17:06

knollentuin schreef:

Dag ex-buurvrouw :D

NotYourLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 17:56

Gezellig knollentuin! Welkom. :)

Fijn dat het zo lekker gaat zeg Jenny! :j

Wij hebben vandaag op neckrope zonder zadel gereden. Voor degenen die denken "die is gek", hoor ik vaker. O:) Maar goed, ging erg lekker. Ze zakte ook hier weer mooi in voorwaarts/neerwaarts met dr neus eruit. Wel nog wat op de voorhand, maar dat geeft voor nu nog even niet. Rijden jullie wel eens met neckrope? Ik vind het een hele fijne afwisseling om ze o.a. scherp te houden op lichaamshouding & voor mezelf een bevestiging dat ik niet per se teugels "nodig" heb.

Watermill

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 18:21

Welkom Knollentuin (leuke namen kom je hier toch tegen :) )
Vandaag heb ik voor de derde keer weer gereden (je weet wel: KS diagnose). Ik was helemaal happy, ze liep hartstikke lekker en liet haar rug lekker los (was altijd een probleem in het verleden). Vooral linksom ging super, als ik haar goed recht houd, zakt ze zo in mn hand. Rechtsom is wat moeilijker, ze valt snel op haar binnenschouder, ik probeer dan veel schoudervoor te rijden en af en toe een stukje gewoon rechtuit om te kijken of de balans al beter is. En het verbetert zeker! Ik merk ook aan de longe dat ze rechtsom beter haar balans kan houden en had vandaag een hele mooie overgang galop-draf, zonder balansverlies. Ja, waar je al blij mee kunt zijn. Maar wij komen van ver, dus ik kon haar wel zoenen vandaag *\%/*

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 20:36

Iedereen blij lees ik al!!

Hier ook weer. Ondanks de wind, en het spoken in de bosjes, was ze super braaf!!
Wilde echt naar ontspanning toe.... Zónder de chambon!!

VWestra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 21:00

ankem schreef:
Horseware schreef:
Ik heb vandaag mijn eerste centered riding les gehad en het was zo leuk! Wat haar het meeste opviel was de spanning in mijn benen. Dus eerst hebben we wat oefeningen gedaan om die te ontspannen. Daarna was spontaan mijn beenligging een stuk mooier. We hebben de beugels 1 gaatje korter gedaan want ik bleek spanning op te bouwen omdat ik teveel naar de beugels moest reiken. Dat was opgelost met de beugels iets korter. Toen moest ik leren rijden met losse gewrichten ahw. Er mocht geen spanning in mijn heupen, knieën en enkels optreden. Moeilijk! Zodra er iets veranderde (lees: zodra ik een oefening moest inzetten) bouwde ik direct weer spanning op. Ze heeft mij laten zien welke invloed dit op Timo heeft. Ik moest eerst spannen en daarna loslaten. Dan weer spannen en weer loslaten. Iedere keer als ik losliet gaf Timo een zucht en ging ruimer stappen. Kortom: spanning = rem en afsluiting voor Timo. Onvoorstelbaar hoe een beetje spanning in je benen al zoveel kan doen bij je paard. Dat had ik nooit geloofd en moest ik echt zelf ervaren. Gelukkig liet Timo mij keer op keer het verschil duidelijk zien.
Vervolgens moest ik aandraven. Aandraven moest door alleen mijn kuiten, zonder spanning, iets naar achteren te leggen. Ik mocht ze niet aandrukken. In het begin gebeurde er niets. Dan moest ik voorzichtig met mijn zweepje op het sjabrak tikken, totdat hij ging, daarna meteen releasen ter beloning. Dat had hij snel door: na de 3e keer draafde hij direct netjes weg. Heel leuk en makkelijk om daar niet meer voor te hoeven drijven.
Ook hebben we gewerkt aan minder buiging in zijn hals en meer in zijn lijf. Moeilijk voor mij en voor paard! En aan correct sturen, met minder teugel.

Het was een hele leuke, leerzame les. Ik heb ontzettend veel geleerd en wil heel graag meer hiervan leren. Het is een hele uitdaging, maar wel een hele leuke.
Dit was overigens een les van de level 1 instructrice. Woensdag heb ik les van de level 2 instructrice en dan kies ik wie het beste bij mij past.

Heel herkenbaar die spanning in je benen. Ik heb er ook een handje van. Gekomen doordat ik me altijd omhoog moest hijsen tijdens het lichtrijden, doordat veel zadels me in een stoelzit drukten (heb enorm lange bovenbenen). Die spanning zit er nog steeds. Tips altijd welkom :)

Voor de spanning in de bovenbenen gebruik ik nu een foamroller met nopjes. Dit 'masseert' de spierknopen weg waardoor ik minder spanning in mijn bovenbenen heb (bewust/onbewust).

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 22:33

Simpelman schreef:
ankem schreef:

Ze volgt mijn hand mee naar beneden en als we beneden zijn, komt ze los van het bit en gaat dan weer ergens op boeghoogte hangen. Ik begin dan weer helemaal overnieuw het riedeltje.
Soms begint ze erg te duwen op het bit en daar ben ik ook wel blij om, omdat er altijd achter kroop.
Ik ben bezig geweest met het uitpersen van de sinaasappel, maar dan ziet ze het bit niet echt als een begrenzing, waardoor ze steeds harder gaat.
Bij halthouden in een lage halshouding ook, dan dramt ze gewoon door het bit heen.

Onthoudt steeds dat alle problemen die je van voren hebt problemen van achter zijn.
Vooraan zijn ze onoplosbaar.

Alle oplossingen komen voort vanuit oefeningen van de achterhand.
Bij het strekken van de hals MOET een paard meer buigen in de knieën en MOET het energieker afdrukken, MITS je de voorwaartse drang onderhoudt.
NEERWAARTS én VOORWAARTS.
Bij het rijden van gebogen lijnen, mét stelling en buiging, MOET je paard zijn binnenachterbeen inbuigen en MOET hij energieker afzetten hiermee.
Bij het rijden van overgangen MOET hij even inbuigen in de knieën en MOET hij energieker afzetten.
Je hebt hier bijna geen hand voor nodig, het zijn logische en natuurlijke lichamelijke reacties waarmee we het paard manipuleren zich extra in te spannen precies daar waar we willen.
Hier komt uiteindelijk de mosterd vandaan, niet uit het bit.

Het gaat om het VOORWAARTS, de acceleratie in de pas.
Dat is spieropbouw en gewoonteopbouw.

Pas wanneer die gewoonte van én het kunnen van het voorwaarts gaan is bevestigd gaat de hand een grotere rol spelen in de regulering van de bewegingen.

De vraag is of ze dat nog wel aan kan, omdat ze soms ook wat door dat been zakt. Hebben we het eerder ook wel over gehad. Vraag ik nu teveel aan haar. Is het nog wel reëel om dit te vragen en te verwachten. Kan een paard van deze leeftijd dit nog opbouwen. Genoeg om voor mezelf eens over na te denken.

@peetstap
Ik vind het heel moeilijk om hier in Friesland iemand te vinden.
Ik heb er de afgelopen jaren heel wat versleten. Ik merk dat men in mijn omgeving niet echt open staat voor deze manier van rijden. Men is meer van de quickfix en het plaatje.
Voor tips houd ik me aanbevolen.

Watermill

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 23:07

Ankem: komt Monique de Rijk (Atletische rijkunst) niet in Friesland? Mss kun je eens op haar site kijken:
www.atletischerijkunst.nl

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-16 23:12

Ankem,
Dat door het been zakken gaat over, het is voor je paard een kwestie van leren zich in de spieren op te vangen i.p.v. op gewrichten en banden.
Denk aan wandelen, als je je been naar voren zet en je gewicht ernaar overbrengt, dan doe je dat laatste op het moment dat je been gestrekt is.
Zo deed je paard het ook altijd tot je aan hem vroeg te gaan joggen, dat doe je met iets doorgebogen knieën, je paard moet daar aan wennen.

Een paard wordt omstreeks 35jaar oud, een mens 80.
Een paard van 22jr is dus in mensen leeftijd een jaar of 47.
Not a big deal.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 23:15

Gemiddeld wordt een paard 25; 35 is echt een uitzondering helaas. Pony's zie je wel vaak ouder worden.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-16 23:18

Dat geldt voor paarden die onder niet al te natuurlijke omstandigheden worden gehouden.
Ik heb er gehad die 32, 37 werden, er lopen er nu nog ergens een van 28 en een van 29, kerngezond.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 23:20

Daarom zeg ik ook: gemiddeld. Dat die van u gemiddeld ouder worden is super Simpelman, dan heeft u duidelijk een goed management :)

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-16 23:23

Ja, maar het ging er hier om een gemiddelde natuurlijke leeftijd te vergelijken met een gemiddelde mensenleeftijd om een vergelijkingsfactor te krijgen. :)

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 23:29

Die is tussen de 25 en 30; nog steeds geen 35 helaas.
Vanaf 20 is een paard bejaard, dus een 22-jarige is niet te vergelijken met een 47-jarig mens. Was het maar zo.