Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 14:50

Moll schreef:
cherie78 schreef:
Ik denk, dat Marc de Broissia geen AR-knutselaar is.
Maar juist een franse klassieker met (wellicht door zijn training in Duitsland) een duits sausje aangevuld met de spaanse rijkunst.
Die man blijft en bleef niet hangen in een stramien, maar keek verder dan de welbekende, spreekwoordelijke neus

Een ieder die deze man vergelijkt met een BB is toch wel op het "verkeerde" spoor bezig.

En rechtrichten is de voorwaarde om in "balans en evenwicht" te kunnen gaan opleiden.

hneeft u deze man zien werken op zijn DVD? als u dit de ware KR vind dan moet ik u toch zeggen dat u het padje af bent hoor. zijn paarden kunnen niet eens normaal galoperen, dat hij garismatish is is zeker, en het heel mooi kan vertellen, maar viel mij vies tegen.

Lees mijn post aub nog eens terug, moll :D
Ik schrijf nergens dit ik "deze man" de ware KR-rijder vind.

En nee, zijn DVD heb ik niet volledig bekeken, alleen dat stukje op Youtube.

Wil jij dan eens iets laten zien, wat perfect de ware KR is??
Daar ben ik nog steeds benieuwd naar ;)

Want op al die voorbeelden van de "Klassiekers" die al gepasseerd zijn, valt ook nog genoeg aan op te merken.
De foto van dat lange-teugel-paard staat me nog helder op mijn netvlies ;(
En dan is het voor mij ook gemakkelijk om te schrijven, dat jij van het padje af bent, hoor :+
Laatst bijgewerkt door cherie78 op 29-05-11 14:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Moll

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 14:57

ik hoef de ware klassieker niet te laten zien, zijn al vaak genoeg besproken vandaar.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 15:02

Moll schreef:
ik hoef de ware klassieker niet te laten zien, zijn al vaak genoeg besproken vandaar.

Dus deze foto is "de ware klassieker"?

Afbeelding

Andere namen die genoemd zijn, bv Klimke.
Trainde deze klassieker altijd volgens het "boekje" der ware klassiekers?

Of is Von Neindorff een "ware klassieker"?

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 15:06

de foto is uitvoerig besproken zo ook het ras, dus begrijp niet waarom het dan weer opgehaald moet worden, en von Neindorff is voor mij een waare klassieker.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 15:13

Moll schreef:
de foto is uitvoerig besproken zo ook het ras, dus begrijp niet waarom het dan weer opgehaald moet worden, en von Neindorff is voor mij een waare klassieker.

Als Von Neindorff, voor jou, een ware klassieker is, dan klopt die foto voor 100% totaal NIET.
Sorry, dat ik het woordje "niet" met hoofdletters typ, want die foto laat totaal iets anders zijn, dan waar Von Neindorff voor staat.

Die schrijft, dat de hoofd/halshouding van het paard ontstaat vanuit de rug en achterhand.
Die schrijft dat de zit de belangrijkste hulp is, been en teugel zijn aanvullende hulpen.
Aanvullend, indien nodig.

Op die foto zie ik totaal niets wat daar ook maar op lijkt ;( deze hoofd/halshouding is verkregen door de teugel en nergens anders door.
Natuurlijk :D niet afkomen, dat dit "lange-TEUGEL-werk is.
Want ook aan de lange teugel zijn rug en achterhand het instrument voor de hoofd/halshouding.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 15:18

nogmaals het is uitvoerig besproken, ik vind het onnodig dit nog maals te doen

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 15:20

Het is weer appels met peren vergelijken, mijnheer Moll ik weet wat u bedoeld, maar wat cherie steeds weer vergelijkt is: Wat is het verschil tussen een appel en een Peer antwoord: "ja een Banaan is ook een vrucht."

Men kan elke momentopname bekijken, nergens is het perfect, u mijnheer Moll noemt de galop, en dan wordt er weer een foto getoond van een paard, uitvergroot uit een filmpje dat aan de langeteugel in Passage gaat.

Waarom steeds deze vergelijken, Iberische School is heel erg hard, daar gaat het niet om het paard maar de Macho die erop zit, dat hebben wij al eerder gezien hier op het topic.

En wanneer men niet kan zien, wat KR of AR is het verschil niet tja die zou toch werkelijk zich meer te verdiepen in de Rijkunst, er zijn talloze voorbeelden beschreven.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 15:23

Professor schreef:
Het is weer appels met peren vergelijken, mijnheer Moll ik weet wat u bedoeld, maar wat cherie steeds weer vergelijkt is wat ik bedoelde met de vraag: Wat is het verschil tussen een appel en een Peer antwoord: "ja een Banaan is ook een vrucht."

Men kan elke momentopname bekijken, nergens is het perfect, u mijnheer Moll noemt de galop, en dan wordt er weer een foto getoond van een paard, uitvergroot uit een filmpje dat aan de langeteugel in Passage gaat.

Waarom steeds deze vergelijken, Iberische School is heel erg hard, daar gaat het niet om het paard maar de Macho die erop zit, dat hebben wij al eerder gezien hier op het topic.
En wanneer men niet kan zien, wat KR of AR is het verschil niet tja die zou toch werkelijk zich meer te verdiepen in de Rijkunst, er zijn talloze voorbeelden beschreven.

Wat heeft de Iberische School met de galop van Marc de Broissia van doen?
Dat is ook appels met peren vergelijken :j

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 15:26

cherie78 schreef:
[

Wat heeft de Iberische School met de galop van Marc de Broissia van doen?
Dat is ook appels met peren vergelijken :j

Leest u zijn levensloop dan weet u dat.
Hij is nu in Passau Zuid Duitsland en verteld dat zelf op zijn website.
Hij zegt dat hij veel geleerd heeft van de KR maar hij rijdt Iberisch benut ook meerdere rassen van het Iberische schiereiland, daarom niet alleen een filmpjes bekijken ook luisteren wat hij verteld en zegt, vertellen doet hij veel zeggen minder.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 15:27

Ik vraag me af wat jullie vinden van een rijstijl zoals Antoine de Bodt die uitdraagt..... ?!

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 15:31

Maris schreef:
Ik vraag me af wat jullie vinden van een rijstijl zoals Antoine de Bodt die uitdraagt..... ?!

Kundig voor paarden die extreem scheef zijn en daardoor belastingskreupel zijn of iets in die geest.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 15:32

Maris schreef:

Kan alleen beoordelen wat hij zegt en schrijft, en daar zijn vele ongerijmdheden dat dat zuivere Klassieke Dressuur is.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 15:34

Kunnen jullie dat ook vertellen wat jullie goed vinden aan de methode van de Bodt en wat minder goed ? Ik zie altijd veel paarden op de voorhand lopen bj de Bodt, maar misschien zijn dat beginners ?

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 15:36

Maris schreef:
Kunnen jullie dat ook vertellen wat jullie goed vinden aan de methode van de Bodt en wat minder goed ? Ik zie altijd veel paarden op de voorhand lopen bj de Bodt, maar misschien zijn dat beginners ?

Een paard wat over zijn tempo gaat, loopt heel vaak, tot altijd, op de voorhand.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 15:39

Maris schreef:

Weet u, werkelijke instructeurs weten dat een paard door goed rijden ontlast kunnen worden, en dat men paarden met bepaalde beperkingen beter laten bewegen, maar deze man maakt er een soort Black Magic van.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 15:43

Professor schreef:
Maris schreef:

Weet u, werkelijke instructeurs weten dat een paard door goed rijden ontlast kunnen worden, en dat men paarden met bepaalde beperkingen beter laten bewegen, maar deze man maakt er een soort Black Magic van.

Heb je ooit wel eens de DVD van AdB bekeken, prof?

Ik mag toch hopen, dat er uit je tekst geen jaloezie meespeelt?
Deze man heeft veel goeds te vertellen.
Zodra een paard geen "kreupelheid" of overbelasting meer vertoond, worden ze "klassiek" gereden.
En ja, hij verdient er bergen geld mee.
Blijkbaar voorziet AdB in een enorme behoefte.
Veel paarden hebben er baat bij gehad en zijn hun laatste reis daardoor nog niet begonnen.

Dat deze man veel geld verdient aan de "onkunde" van ruiters is ook wel een feit.
Wellicht schuilt daar het nog grotere probleem.
Goede instructie had dit kunnen voorkomen!!!

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 15:48

Nadeel is dus het over het tempo rijden ( wat overigens niet iedere A de Bodt instructeur vraagt in de lessen ).
Nog meer voor en nadelen ?

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 15:51

Maris schreef:
Nadeel is dus het over het tempo rijden ( wat overigens niet iedere A de Bodt instructeur vraagt in de lessen ).
Nog meer voor en nadelen ?

Qua "klassiek" rijden zijn er in het eerste stadium wel meer nadelen.
Bv de contra-stelling.
Maar ook dat is, die contra-stelling, blijkbaar nodig voor die extreem scheve paarden.

Het zou heel mooi zijn, als een AdB gelijk zou kunnen beginnen aan de klassieke opleiding.
Lees maar even terug in mijn vorige post.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 15:55

En wat bedoel je dan met het klassiek rijden ? Dan geen contrastelling meer neem ik aan ?
antoine werkt vooral met het verplaatsen van de schouders toch ?

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 15:59

Ghehe, ik mag dan aannemen Professor dat je hem nog nooit hebt ontmoet?

Juist hij maakt er geen black magic van, op zijn lesdag heb ik flink wat keren uit zijn mond gehoord: het is eigenlijk zo simpel.

Wanneer je hem daadwerkelijk slecht vind ben je dus liever met je eigen ego bezig dan dat je het fijn vind dat er meer paarden beter gereden worden.

Maris: Waarom nadeel? Wat heb ik ondervonden is dat paarden niet over hun tempo gereden werden maar in het tempo waarin het mogelijk was om ze hun balans te laten vinden. Kan het paard daarin ontspannen dan kan er ook naar een lager tempo worden gegaan waarin het paard correct blijft gaan.
Want wat je bij de AR ziet is dat de paarden op een laag tempo gereden worden zonder impuls en daarbij op de voorhand vallen.

Cherie78: Ook voor de niet extreme is het een fijn, simpel iets om gelijke aanleuning te krijgen. De stelling hangt dan af van de scheefheid. :j

De slingerlijnen is nog zoiets wat veel mensne vreemd vinden. Maar dat is juist voor de ruiter heel fijn om te leren voelen en zelf verfijnder te worden.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 16:00

Maris schreef:
En wat bedoel je dan met het klassiek rijden ? Dan geen contrastelling meer neem ik aan ?
antoine werkt vooral met het verplaatsen van de schouders toch ?

Schouders verplaatsen = rechtrichten en van wat ik hier heb gelezen is dat gewoon klassiek.
Voorhand voor de achterhand plaatsen ipv. de achterhand achter de voorhand plaatsen.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 16:14

Ja air, dat snap ik ( schouders verplaatsen voorhand voor achterhand).
Maar ik heb de Bodt b.v. nooit zien rechtrichten dmv travers b.v.. Dus minder het trainen van de achterbenen. maar ik kan het mis hebben hoor.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 17:02

Citaat:

Juist hij maakt er geen black magic van, op zijn lesdag heb ik flink wat keren uit zijn mond gehoord: het is eigenlijk zo simpel.

Wanneer je hem daadwerkelijk slecht vind ben je dus liever met je eigen ego bezig dan dat je het fijn vind dat er meer paarden beter gereden worden.

Begrijp uw redenering niet, wanneer men zuiver vanuit de Klassieke Rijkunst uitgaat, heeft men zovele oefeningen die een paard weer kunnen verbeteren in de beweging, dat een zg toevoegsel niet nodig is.
Waarom zo´n man ontmoeten?
Het is een afdwaling van Klassiek, en dat is mijn ding niet, omdat Klassiek mij nooit teleur gesteld heeft, daarom vind ik deze mijnheer niet rechtlijnig aangaande de Klassieke opvattingen, dat zegt niets tegen de man, maar wel dat hij geen zuivere Klassieke opvattingen heeft.
En dat is niet persoonlijk maar een opmerking waarover het hier op dit topic overgaat.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 17:10

Professor schreef:
Citaat:

Begrijp uw redenering niet, wanneer men zuiver vanuit de Klassieke Rijkunst uitgaat, heeft men zovele oefeningen die een paard weer kunnen verbeteren in de beweging, dat een zg toevoegsel niet nodig is.
Waarom zo´n man ontmoeten?
Het is een afdwaling van Klassiek, en dat is mijn ding niet, omdat Klassiek mij nooit teleur gesteld heeft, daarom vind ik deze mijnheer niet rechtlijnig aangaande de Klassieke opvattingen, dat zegt niets tegen de man, maar wel dat hij geen zuivere Klassieke opvattingen heeft.
En dat is niet persoonlijk maar een opmerking waarover het hier op dit topic overgaat.

prof, het zou heel goed zijn, als je posten van andere gebruikers eens goed zou lezen en begrijpen.
Want er staat geschreven, dat AdB heel goed is voor EXTREEM scheve paarden.
Die zijn zeer moeizaam recht te richten volgens de "klassieke" leer en dat duurt veel te lang.
Die extreem scheve paarden hebben vaak al last van een overbelasting dat zich ook nog eens vaak uit in kreupelheden.
Dat zijn dan van die kreupelheden die op een foto niet aan te tonen zijn.
Voor DAT soort paarden is AdB echt een uitkomst.

Toch maar eens de DVD van AdB aanschaffen :j Is echt een "eye-opener" ;)

Het verschil met "gewone" paarden is dat elk paard in meer of mindere mate scheef is.
Daar zijn de "klassieke" oefeningen waarschijnlijk wel voldoende voor.
Maar ook dan worden er compensatie-patronen zichtbaar

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 17:11

Citaat:
Ik mag toch hopen, dat er uit je tekst geen jaloezie meespeelt?
Deze man heeft veel goeds te vertellen.

Weet u jaloers ben ik niet op anderen, waarom de wereld bestaat al veel te veel uit jaloezie, jaloezie heeft alleen diegene die zwak.

De jaloezie groeit, zo lang men twijfelt. Ze word tot razernij of het gaat voorbij, zodra de twijfel zekerheid wordt.
(Rochefoucauld, 1613 – 1680, Literat)