[AC]Ervaring met Antoine de Bodt?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 07:37

Zaterdag mijn tweede les gehad en begonnen met de slingerlijn en volte.
Mijn paard heeft geen beenproblemen, maar staat in S en kan haar bovenlijn eigenlijk niet stretchen. Ze kruipt in haar eigen houdinkje en is niet echt nageeflijk.
Ik vind het best lastig.

Naomi_Star

Re: [AC]Ervaring met Antoine de Bodt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 12:31

Ankem, het is ook best lastig hoor! Vooral als je altijd anders hebt gereden :j
Renske fijn dat je weer bijna kunt beginnen met wis! Hopelijk gaat het van nu af aan alleen beter met jullie! Hilde doet het ook erg goed he?

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 13:44

lekker dat het zo goed gaat Renske :)

vandaag ging het best redelijk kreeg hem mooi in de buiging, al was hij erg afgeleid door de storm

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 13:54

Naomi_Star schreef:
Ankem, het is ook best lastig hoor! Vooral als je altijd anders hebt gereden :j
Renske fijn dat je weer bijna kunt beginnen met wis! Hopelijk gaat het van nu af aan alleen beter met jullie! Hilde doet het ook erg goed he?

Ik heb eerst "gewoon" gereden en heb daarna een overstap gemaakt naar de academische rijkunst. Het tempo in de AR is veel langzamer. Ook werk je met lossere teugels. En nu dus weer wat anders, dus dat is wennen.
Mensen op stal bekijken me ook wel vreemd. Zijn meer van geen gelul, trek hem in de krul.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 16:01

Woon je in de buurt van regio Eindhoven/Tilburg/Belgische grens en heb je zin om een les van Mireille mee te rijden, met voorafgaand een uurtje theorie, dan laat het me maar even weten!

Het zal bij mij thuis zijn, of anders op het clubterrein hier in het dorp.

We zijn nu met zn 3en en 2 die interesse hebben, maar we zoeken er nog een paar mensen bij!
Hier in de buurt zit helaas niemand die op deze manier lesgeeft, dus wellicht een mooie kans om het eens uit te proberen of om gewoon te komen kijken!

Het zal wrsch een zondag in april worden, maar als we weten wie er mee doet gaan we opzoek naar een zondag waarop iedereen kan!

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 16:07

Leuk initiatief Renske!

Wig_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 16:59

Hier Toelichting::

Ik vind het een rare manier. van het gewicht verplaatsen kan ik snappen, maar nietop de manier. je moet het paard rustig omstellen, en dan gaat het gewicht ook om, niet door hem van ene kant naar de andere kant te trekken. en van links naar rechts te crosse om het zo te zeggen (weet even niet hoe ik het anders moe verwoorden). er zullen hier vast wel mensen zijn die het ermee eens zijn op zijn manier maar ik absoluut niet. want vind het een heel apparte manier!

Wig_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 17:03

Succubi schreef:
@Wig_love: Wat valt bij jou wel onder recht richten?
En wat bedoel je met 2e hoefslag? Maar niet dat?

Rechtrichten, 2de hoefslag recht uit en tempowisselingen, optijd volte make. veel van hand verrandere, en duidelijk rechtstellen! en veel tempowisselingen ;)

Even te benadrukkn: Ik vind deze manier abslouut niet fijn en prettig werken. en onhandig. er zijn hier ook mensen die het er waarschijnlijk wel goed mee kunnen vinden, en het fijn vinde.! dan moet je ermee door gaan. ieder zijn eigen mening!

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 17:12

Wig_love schreef:

Ik vind het een rare manier. van het gewicht verplaatsen kan ik snappen, maar nietop de manier. je moet het paard rustig omstellen, en dan gaat het gewicht ook om, niet door hem van ene kant naar de andere kant te trekken. en van links naar rechts te crosse om het zo te zeggen (weet even niet hoe ik het anders moe verwoorden). er zullen hier vast wel mensen zijn die het ermee eens zijn op zijn manier maar ik absoluut niet. want vind het een heel apparte manier!

Jij hebt denk ik een heeeeele erge basisles gezien/gereden, met een nog scheef paard en/of onervaren ruiter.
Naar mate je zelf handiger bent en je paard verder in de africhting is zijn de hulpen nml heel erg subtiel en gaat het sturen enz niet meer grof en groot van links naar rechts enz.

Kan me idd voorstellen als je een hele erge basisles ziet je het maar apart vindt, dat denken mensen ook weleens als ze mij zien losrijden of met Wis zagen rijden ;)
Maar als ze me vervolgens op de wedstrijd in de ring zien hoor je ze niet meer :Y)

Wig_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 17:21

Renske_ schreef:
Wig_love schreef:

Jij hebt denk ik een heeeeele erge basisles gezien/gereden, met een nog scheef paard en/of onervaren ruiter.
Naar mate je zelf handiger bent en je paard verder in de africhting is zijn de hulpen nml heel erg subtiel en gaat het sturen enz niet meer grof en groot van links naar rechts enz.

Kan me idd voorstellen als je een hele erge basisles ziet je het maar apart vindt, dat denken mensen ook weleens als ze mij zien losrijden of met Wis zagen rijden ;)
Maar als ze me vervolgens op de wedstrijd in de ring zien hoor je ze niet meer :Y)

Dit was toen een Z2 ruiter.! en nog een L2 ruiter uit me hoofd. nee ik von het heel raar.. weet niet of er mensen in de buurt van gorinchem/ utrecht zo rijden. niet meer het 'basisles'. dit zou ik dan wel is graag willen zien hoe het anders is.! want het idee wat ik nu heb vin ik echt zo slecht.! Hoe wil je je paard verkl*te?!

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 17:26

Ik woon in Amersfoort, doe nog wel basis maar ik doe niet aan trek werk en je bent welkom om te komen kijken en uitleg te krijgen :).
En ik denk dat niveau wat je hiervoor hebt gereden niet maakt dat je met deze methode "beter" zou rijden dan dat je als beginner met deze methode begint.
Ik zal eens kijken of ik morgen mijn filmpjes van gister kan uploaden dan denk ik dat je iig al een ander idee krijgt van de slingerlijnen.
In het begin kan het wat "grof" overkomen omdat je je paard bewust maakt om links en rechts te belasten, zodra ze dat doorhebben kan je heel subtiel sturen.

xFioon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 17:27

ik denk dat je het juist al Z- ruiter moeilijker heb om opnieuw te beginnen door deze methode... in dde Z rijd je natuurlijk al met stang en trens, en denk je alles te kunnen en zit alles er nog meer ingesleten, heb je veel oefeningen al op een 'verkeerde' manier geleerd, dus heb je nog meer af te leren...

Wig_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 17:31

@Succubi; dat zou leuk zijn ja!
nja 'grof' als je paard x niet luister of tegenwerkt en duidelijk omzet vin ik niet zeer grof. maar vin het van links naar rechts gaan zeer raar en verwarrend. als ik met die mensen in de bak rij weet ik echt me god niet waar ze naar toe gaan!! want ze schieten van de ene kant in 1x naar de andere kant!
Les je ook bij hem zelf?

xFioon schreef:
ik denk dat je het juist al Z- ruiter moeilijker heb om opnieuw te beginnen door deze methode... in dde Z rijd je natuurlijk al met stang en trens, en denk je alles te kunnen en zit alles er nog meer ingesleten, heb je veel oefeningen al op een 'verkeerde' manier geleerd, dus heb je nog meer af te leren...

Deze persoon reed er al langer bij! en ging ook weekende weg om bij hem te gaan traine.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 17:38

Dat vind ik dan maar raar Wig_love
Ik ben zelf nml ook een Z-ruiter geweest met mn vorige paard, en nu ik op de AdB manier rij moest ik idd opnieuw leren rijden, en met mn moeilijkste paard is het idd veel groot sturen, alsmaar van die linkerschouder af en puur op ontspanning.

De fries rij ik sinds kort op deze manier, en het losrijden is idd met sturen, vierkante volte's enz maar al heel snel pak ik haar op en wordt het subtieler sturen, schouderbinnen/schouderbuiten pasje wijken enz en heb ik haar mooi in de aanleuning, neus op de LL en mn hand vor me en stil!
En ik ben nu na 7 proefjes in de B inmiddels al L1 startgerechigd met haar dus ook de jury kan het waarderen.

Ik les bij Mireille, en heb ook bij AdB zelf in een clinic meegereden, maar zoals jij het verteld heb ik zelf nog niet meegemaakt.
Rij ook weleens op Mireille's paarden en die zijn al zo ver doorgereden dat ik echt maar mini hulpen hoef te geven en al snel te veel doe, dus het alsmaar groot sturen enz kan ik buiten het losrijden om echt niet plaatsen.

Wig_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 17:43

@Renske_;

ik geloof je graag. maar lieg er toch echt niet om ;).
weet niet of je een filmpje heb? ben ik wel benieuwd naar.! want zoals je misschien gelezen heb ken ik alleen deze manier van het rijden zoals ik vertelde. en verhalen die ik hoorde toen maakte mij indruk er niet positiever op! maar als ik dit zo lees word ik wel gekriebelt om er meer van te eten te komen!

Rukaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 19:48

Ik denk dat je hebt gezien hoe een paard die op of over zn schouder valt, in een nieuwe, rechte balans 'gezet' wordt. Dat je niet weet welke kant de ruiter opgaat kan ik mee ook goed voorstellen: vaak weet de ruiter dat ook niet :+ Je reageert namelijk op wat je paard doet. Valt ie naar links, ga je naar rechts en anders om. Dat kan altijd en overal gebeuren en wanneer je de ruimte hebt kan je er voor kiezen 'ineens' de andere kant op te sturen. Zeker in het beginstadium zal dit er soms wat abrubt uit kunnen zien, dat betekent echt niet dat er getrokken en geplukt wordt. Wel zijn er, net als bij alle andere manieren van rijden, altijd combinaties die er wat minder gevoel voor hebben en er misschien wat meer moeite mee hebben. Toch is ook mijn ervaring dat ik steeds subtiler kan sturen en dat die grote correcties steeds minder nodig zijn.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 19:53

Wig_love schreef:
@Renske_;

ik geloof je graag. maar lieg er toch echt niet om ;).
weet niet of je een filmpje heb? ben ik wel benieuwd naar.! want zoals je misschien gelezen heb ken ik alleen deze manier van het rijden zoals ik vertelde. en verhalen die ik hoorde toen maakte mij indruk er niet positiever op! maar als ik dit zo lees word ik wel gekriebelt om er meer van te eten te komen!

Ik geloof je wel hoor!
Ben alleen blij dat het bij mij een stuk subtieler gaat en ik dit niet herken in mijn eigen rijden!
Een filmpje heb ik helaas nog niet, wel een redelijk recent topic met foto's hoe ik train met de fries.
[RIJ-ITP] Knappe fries Hilde weer @ work na blessure (AdB methode)
je ziet in t begin wat groter sturen met het losrijden, daarna zie je dat mn handen wat subtieler op hun plaats blijven.
Ze mogen nog iets lager en meer voor me, en mag mn ellebogen niet afsteken maar dat sluipt er bij mij steeds weer in.
Hilde was op die foto's net hersteld van een vervelende blessure en had een paar weken stilgestaan dus het ging iets minder dan hoe het nu inmiddels weer gaat :)

Zal eens kijken of ik een keer een filmpje kan laten maken bv van mn les en die hier kan plaatsen!

@Rukaro, zoiets dacht ik idd ook, maar als het een combi is die al langere tijd op deze methode rijdt en ik zag L2 en Z2 voorbij komen van niveau en trainingsweekenden enz dan snap ik het niet helemaal, want als het paard al een tijdje bezig is wordt het sturen zelfs bij de moeilijkste dieren veel subtieler.

Rukaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 19:59

Ik snapte niet helemaal hoe ze die L2 en Z2 bedoelde. Als ze nu op dat niveau rijden en al tijden met AdB bezig zijn, dan vind ik het ook zeer vreemd. Ik merk namelijk nu al dat ik mijn hulpen flink kan verfijnen.

Wig_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 21:02

Rukaro schreef:
Ik snapte niet helemaal hoe ze die L2 en Z2 bedoelde. Als ze nu op dat niveau rijden en al tijden met AdB bezig zijn, dan vind ik het ook zeer vreemd. Ik merk namelijk nu al dat ik mijn hulpen flink kan verfijnen.

Dit waren ze toen! die L2 valt dan mee en werd vanzelf rustiger in handwerk om het zo te noemen maar die van het Z2 vond ik niet, bleef nogal van links naar rechts gaan!! als ik het zo mag noemen ..

@ Renske_ ;
ik zie je foto's en het is al heel anders dan ik het daar zag! hoop dat je een filmpje kan laten make! zou wel heel erg leuk vinde.!
maar ik zag dat je in het begin in galop verlicht stond, maar doe je dat ook in draf? en doeje veel van 2x staan 1x zitten?

xFioon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 21:34

ja dan ontzie je de rug meer. aan het begin moest ik ook hele rondjes in draf in de verlichte zit, om te leren een goed evenwicht te krijgen en een 'onafhankelijke' zit en goed op je beugels te staan en niet elke keer achterover te kukelen...

Freeconnect

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 23:07

Wig_love: hoop dat je snel een keer mensen ziet rijden volgens AdB waar je wel een goed gevoel over krijgt. Jammer dat je kennismaking met deze rijmethode niet goed is. De afgelopen jaar heb ik meerdere clinics gezien en dan vooral veel mensen zien rijden die echt voor de eerste keer met deze manier van rijden in aanraking komen. Voor een buitenstaander kan het stuurwerk er in het begin "te" uitzien. Zoals jij beschrijft heb ik gelukkig zelf nooit ervaren, wel licht stuurwerk, rijden van contrastelling en bewust worden van gewichtsverplaatsing en balans.

Renske: top hoe Hilde het doet, zeg! Ik ben heel benieuwd hoe je straks (met WOW zadel!) weer met Wiske aan de slag gaat. Gaaf dat je een lesdag gaat organiseren. Heb het hierover afgelopen vrijdag na de les met Mireille ook nog over gehad. Mijn stalgenoten zijn best nieuwsgierig, waaronder 2 Z-amazones. Nu kijken wanneer wij ook iets dergelijks kunnen organiseren. Laat je weten wanneer jullie een dag plannen? Wellicht kan ik komen kijken, altijd leerzaam/1

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 23:22

Ik heb meneer de bodt ongelovelijk vaak zien les geven, ik vind hem wel goed, daar niet van. Kan moeilijk iemand met jarenlang ervaring de grond in trappen met mijn eigen 13 jr. Maar wat mij vaak opvalt is dat hij soms net doet alsof hij heeft bedacht dat een paard van nature scheef is en jij als ruiter hem recht moet maken en je gewicht niet op de verkeerde manier moet gebruiken en zo zijn er nog wel wat dingen...
En misschien kan iemand me hier het een en ander even duidelijk maken. Want wat ik soms zag als ik bij zijn lessen keek is dat de ruiter zijn handen hoog moet houden en het hoofd van het paard als het ware de lucht in tilt. Ik snapte het nut daar nooit van... nog steeds niet eigenlijk...

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 23:49

@Wig_Love en de rest: Ik ben nu filmpjes aan het uploaden van van de week. :)

@Femke16: Ja, misschien heeft hij wat air... maar "zijn" methode werkt wel (voor veel paarden) en misschien is het paard van nature scheef en is veel al algemeen bekend... Er zijn maar weinig instructeurs die er wat mee doen ;)

En handen hoog houden? Je moet vanaf het bit tot aan je elleboog 1 rechte lijn hebben. Dan heb je vaak je handen wat hoger maar zo heb je wel 1 lijn en daar heb je de ruimte om te kúnnen sturen.
Ik zie veel mensen met hun handen bij de bekken zitten maar daar kan ik niet sturen.
Je begint vaak met je handen iets wijder en stuur je wat ruimer en als je dat onder de knie hebt dan word het sturen steeds subtieler en je handen meer bij elkaar.

Rukaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 00:07

@ Femke16
Met de wat hogere handhouding zorg je ervoor dat je in de mondhoeken stuurt ipv druk uit oefent op de lagen. Trek zelf maar eens in je mondhoek, dit doet geen pijn (tenzij je héél hard trekt natuurlijk, maar dat doe je ook niet tijdens het rijden).
Het 'tillen' van het hoofd zo als jij dat omschrijft heb ik nog nooit hoeven doen. Volgens mij is het ook geen onderdeel van deze methode. Wat wel van belang is, is dat je ten alle tijden contact maakt wanneer het paard dit niet doet. Dus ook wanneer het paard het hoofd omhoog brengt, moet de ruiter een constant contact onderhouden. Door de wat hogere handhouding en de hoge positie van het paardenhoofd, kan ik me voorstellen dat het er uit heeft gezien als tillen. Maar zoals ik al zei, volgens mij is dat geen onderdeel van de methode. Een paard doet zijn hoofd omhoog als het niet kan ontspannen, vooral in het begin zal een paard veel met zijn hoofd omhoog lopen omdat het een nieuwe balans moet aannemen. Door voorwaarts te rijden en contact de maken (dus géén ophoudingen, hand sluiten, druk etc. echt alleen contact) brengt het paard, wanneer het zijn balans vindt en gaat ontspannen, uit zicht zelf zijn hoofd naar beneden en naar voren, en voelt de ruiter een soort van drukken. Door dan de handen naar voren te brengen krijgt het paard de ruimte om na te geven. Maar dat gebeurt dus pas wanneer het paard ontspanning vindt, daarvoor zal het zijn hoofd een stuk hoger dragen. Hoelang dit duurt is per paard verschillend.

Klopt dit een beetje met wat je gezien hebt?

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 00:09

Oke, ik heb het 1 en ander geupload.
Even voor de duidelijkheid dat ik een jaar niet heb gereden en net begonnen ben met rijden én deze methode. Vandaar dat mijn houding nog verbeterd mag worden en ik niet áltijd goed omzet ;).

Eerst de slingerlijn. Dit is niet de mooiste die ik gereden heb maar even als voorbeeld :o
http://s48.photobucket.com/albums/f244/ ... V01932.flv

Dit filmpje laat het slingeren door de gehele bak zien ;) (slingerlijn in het begin is géén goed voorbeeld ;))
Ik snap dat je de weg kwijt kan raken met AdB mensen in de bak. Daarom probeer ik in de middag alleen te rijden ;)
Wat de bedoeling is als je pony recht is, inbuigt en nageeft om hem weer om te stellen.
De laatste omstelling was ik net iets te vroeg. Maar let erop hoe makkelijk ze zich om laat stellen :)
http://s48.photobucket.com/albums/f244/ ... V01933.flv

En als laatst het wachten tot ze inbuigt, nageeft en om stelt :)
http://s48.photobucket.com/albums/f244/ ... V01930.flv

Ik kijk ff of ik nog een filmpje van vóór de lessen kan vinden dan kan je goed het verschil zien van een echt stijf nijlpaard en zoals nu een nijlpaard met een tutu om :D