Niet bitloos voor de wedstrijden = egoïstisch...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Niet bitloos voor de wedstrijden = egoïstisch...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 15:32

runningkawa schreef:
Ik reageerde op deze zin van je Lachen
Daarbij zeg ik niet dat iemand wedstrijden hoeft te rijden Lachen

oke. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 15:33

Maar als je het wilt promoten en echt bekend wilt maken.
Daardoor het ook voor elkaar wilt krijgen dat knhs haar regels aanpast, is bokt niet erg verkeerd om daar je foto's enzo te plaatsen als reclame.

Want de reclame die er nu staa zijn paarden op de voorhand en het hoofd in de lucht. (nee nee niet van allemaal, maar wel de meeste)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 15:35

ik heb even door de foto's van Josien gekeken, ik moet allereerst melden dat ik het stuk voor stuk sympathieke plaatjes vind. Maar ik heb er misschien 3 gezien die rijtechnisch op meer dan B niveau zou komen, en dan moet ik er nog aan toevoegen dat ik in de zijgangen onvoldoende lengtebuiging + te weinig verzameling zie en daarnaast een hoofd/halshouding die in de ring iig ongewenst is. Over nageeflijkheid doe ik geen uitspraak, die vind ik lastig te beoordelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 15:38

Ik zie heel veel lol met de knol.
Maar ik mis ook de foto's van een mooie nette proef op een beetje nivo.

Nogmaals, paarden stralen zeker rust uit en dat is ook mooi om te zien, maar geen wedstrijd nivo, waar dit topic dan toch over gaat Lachen

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 15:40

russel schreef:
Volgens mij is Josien hier op bokt zo iemand.

Heb even gezocht, maar kan niks vinden...

runningkawa schreef:
Bijdrage van de maand

Inderdaad ja Haha!

runningkawa schreef:
Zo ontzettend veel bitloze rijders die weten hoe het moet en hoort...zelfs vaak (lees niet altijd) neerbuigend doen over het rijden met bit en dan aan die ruiters wel zeggen dat het anders kan.

Van die attitude krijg ik ook altijd een beetje de kriebels...

runningkawa schreef:
Maar als je dan vraagt naar voorbeelden, krijg je er nooit van hunzelf, maar van wat bekende buitenlanders

Erg jammer, want ik ben daar wel benieuwd naar. Ik sta er altijd voor open mij te laten overtuigen van een knap staaltje rijkunst Haha!

Is er nou geen enkele bitloze die zijn/haar paard tot Z2 of hoger heeft opgeleid zonder bit en die een Z2 proefje op de film heeft en die hier neer kan zetten?

runningkawa schreef:
Als je kijkt hoeveel mensen er in de wereld paardrijden...hoeveel % rijd dan een leuk nummer zonder dat bit (vanaf bitloos af aan)

Tsja, maar dan krijg je weer zo'n dooddoener als "ja maar niet iedereen heeft de ambitie om op hoog niveau/wedstrijden te rijden" Dat snapt mijn oma ook nog wel natuurlijk... Beweer dan ook niet dat je een paard bitloos op kan leiden tot hoog niveau zonder bit als daar geen/nauwelijks of ondefinieerbare (dat wil zeggen: niet duidelijk of het paard echt totaal zonder bit is opgeleid) voorbeelden van zijn....

Nadya schreef:
haar website staat vermeld in mijn profiel, RK, want ik heb haar hoofdstel gekocht).

Ik ga ook even kijken...

JoviBan schreef:
Ik kan wel weer zeggen dat die mensen niet op Bokt zitten en/of geen zin hebben om topics te openen en foto's en filmpjes van zichzelf te gaan plaatsen, maar dat wordt toch weer afgedaan als een zwak excuus.

Inderdaad een zwak excuus, want als jullie ze wel kunnen vinden, kunnen jullie ze toch plaatsen of ernaar verwijzen?

Er worden toch ook regelmatig foto's en films van Anky en Edward e.d. ter discussie gesteld hier op bokt? Die zijn hier toch ook niet door henzelf geplaatst?

JoviBan schreef:
Wat ook kan meespelen (zit ik zo 'es te denken), is dat het een paar jaar geleden nog niet bij veel mensen opkwam om jonge paarden bitloos te gaan opleiden. En die nu dan op Z-niveau zouden lopen.

Opleiden tot Z is binnen 3 jaar gebeurd... Hoeft geen tientallen jaren te duren. En volgens mji is bitloos al langer dan 3 jaar in opkomst...

JoviBan schreef:
Ik denk zomaar dat we over een aantal jaar wel foto's en filmpjes gaan zien van bitloos opgeleide paarden op Z-niveau. Want nu zie je wel de tendens dat mensen hun paard bitloos gaan inrijden. We wachten af.

Dus jullie wachten zelf ook nog op goede voorbeelden?

russel schreef:
Josien kan je via haar profiel bekijken en volgens mij is ze iemand die redelijk goed klassieke dressuur beheerst. Of je daar wedstrijden voor moet hebben gereden vind ik een extra die volgens mij er niet toe doet, je kunt het of je kunt het niet.

Als je de kennis/kunde wil vergelijken dan moet je wel de oefeningen met elkaar KUNNEN vergelijken. Over het algemeen kom ik vanuit de klassieke hoek veel voorbeelden tegen. Maar het gros zou niet scoren in de ring, omdat er in de klassieke hoek over het algemeen met te weinig impuls wordt gereden, en ze rijden praktiesch geen midden/uitgestrekte gangen. Dus dan wordt het een beetje appels en peren vergelijken. Daar liep ook een topic over Klassiek versus GP.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 15:41

Misschien was dat ook niet het doel en zijn die foto's niet met dat doel gemaakt, maar ik vind het nu wel weer jammer dat bokt haar nu gaat bespreken zonder dat ze zelf in het topic zit. Heb spijt haar naam genoemd te hebben. Haar doel is niet wedstrijden en ook niet om besproken te worden op bokt.

Haar lol met knol is meer lol dan op wedstrijdnivo, als is het M met het bekende krulletje en die spierballen die niet door de jury al in de B is afgerekend en daar heb ik meer problemen mee. Of de paarden van Josien ondertussen zo ver zijn dat ze wel met meer lengtebuiging kunnen lopen, weet ik niet, weet ook niet hoe oud die foto's zijn.

Maar goed dat was ook niet de discussie. Dat bitgebruikers eens na gaan denken over hun bitgebruik is wel een goed item met dit soort topics.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 15:48

russel schreef:
Misschien was dat ook niet het doel en zijn die foto's niet met dat doel gemaakt, maar ik vind het nu wel weer jammer dat bokt haar nu gaat bespreken zonder dat ze zelf in het topic zit. Heb spijt haar naam genoemd te hebben. Haar doel is niet wedstrijden en ook niet om besproken te worden op bokt.

Daarom heb ik verder geen namen genoemd, want degenen die ik in real life ken, die bitloos en klassieke dressuur rijden, hebben wel een account op bokt, maar doen nooit mee aan discussies, of het nou over bitloos gaat of niet. Knipoog
Ik heb geen behoefte hen af te laten branden door mensen die ze niet kennen.

Josien ken ik ook niet persoonlijk, heb haar nooit zien rijden, al hoewel ik wel een heel fijn emailcontact met haar gehad heb m.b.t. haar bitloze optoming destijds. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 15:50

Russel
jij haalt het aan als iemand die op nivo rijdt.
Nu kunnen we die foto's niet terug vinden en dan vind je het jammer dat je haar naam hebt genoemd?
Nogmaals, ik vind haar foto's en rijden er heel fijn uitzien, dat meen ik oprecht. Ja
Maar het gaat in dit topic toch over wedstrijden? Lachen

Spierballen en een bit (of zonder)...dan weet jij toch ook wel dat ik ga blèhren dat het zo niet moet Lachen

Ik ben gewoon fel tegen op vol getrek.
Maar zou dat zelfs eerder in een ander topic bespreken Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 15:55

Waarom af branden nadye.... jij hebt een hoge dunk van andere Haha!
geloof dat het afbranden meer gebeurt over de bit rijders dan andersom Lachen

Nogmaals, ik heb niets tegen bitloos. Ga dus ook niet "bekeren" dat je het maar met een bit moet gaan doen. Lekker zo doorgaan als jij en je paard dat fijn vinden Lachen

maar als we dan gaan kijken wie rijd er vergelijkbaar aan wedsrijd nivo eens een lekkere proef neerzet...dan zijn er ineens erg weinig bokker te vinden...maar het zijn wel diegene die wijzen met de vinger naar de bit rijders...ze kunnen het zelf beter...

Prima, want wellicht kunnen ze het ook beter...maar eerst zien dan geloven Lachen

En nogmaals, niets geen betere reclame dan een mooie proef. Ja
daarmee kom je wellicht binnen bij de KNHS
Maar niet met een paard met het hoofd in de lucht, daar zitten ze in de B niet op te wachten, niet met en zonder bit

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 15:57

jasmijn78 schreef:
Inderdaad een zwak excuus, want als jullie ze wel kunnen vinden, kunnen jullie ze toch plaatsen of ernaar verwijzen?
Er worden toch ook regelmatig foto's en films van Anky en Edward e.d. ter discussie gesteld hier op bokt? Die zijn hier toch ook niet door henzelf geplaatst?

Ik vind het géén zwak excuus. Ik vind het jammer, maar respecteer het wel van mensen.
En nee, het is niet aan mij om foto's en filmpjes van andere mensen openbaar te maken. Zo zit ik niet in elkaar, ik vind het niet bepaald integer om dat zomaar te doen.
Anky en Edward zijn publieke figuren, die kom je ook in de pers tegen. Da's heel wat anders dan foto's plaatsen en bespreken van mensen die niet bekend zijn. Vreemd dat jij dat verschil niet ziet.

jasmijn78 schreef:
Dus jullie wachten zelf ook nog op goede voorbeelden?

"Jullie"?
Nee, "we" wachten nergens op. JIJ vraagt om beeldmateriaal van combinaties op Z-niveau waarvan de paarden bitloos zijn opgeleid en nooit een bit in hebben gehad. Die voorbeelden ken ik persoonlijk nog niet. Ik ken alleen voorbeelden van ruiters die zijn overgestapt op bitloos of ruiters die zondermeer met een altijd met bit gereden paard, bitloos wegrijden (op Z-niveau).

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 16:15

bokt lag er bij mij even uit, maar ik wilde dit nog wel even kwijt

Citaat:
het is mijn doel zeker niet om haar af te kraken, ik vind het een heel sympathiek beeld en ik zie er heel veel goed in. Maar ik vind het geen mooi voorbeeld van bitloos op wedstrijdniveau, en misschien kan ze dat wel, alleen is dat op deze foto's niet te beoordelen.

Je laatste zin ben ik het in zoverre mee eens, dat dat net zo goed andersom geldt.een bit is niet zaligmakend, maar bitloos is dat ook niet. En zolang 'beide partijen' zich van die nuance bewust zijn, kun je zinnig discussieren. Als iemand er al bij voorbaat ervan overtuigd is dat er maar 1 universele oplossing is voor alle paarden en ruiters (en of dat nu met of zonder bit is is voor mij irrelevant), levert een discussie niets meer op. En ook met iemand die ervan overtuigd is dat bit/bitloos ALTIJD beter is, is het lastig praten.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 16:18

russel schreef:
Misschien was dat ook niet het doel en zijn die foto's niet met dat doel gemaakt

Oke, maar zij/de foto's worden wel aangehaald als voorbeeld van een rijtechnisch bitloos op hoog niveau opgeleid paard... Overigens wel prachtige foto's, vooral die ene dat het paard steigert Lachen

russel schreef:
Heb spijt haar naam genoemd te hebben. Haar doel is niet wedstrijden en ook niet om besproken te worden op bokt.

Wel/geen wedstrijden staat hier toch niet ter discussie? Het gaat om het niveau wat bitloos rijtechnisch gereden zou moeten kunnen worden. Bovendien: maak je je ook zo druk als Anky, of EG ter discussie staan?

russel schreef:
Haar lol met knol is meer lol dan op wedstrijdnivo,

Dat is op zich prima, maar zie mijn eerdere opmerking. Het werd aangehaald als voorbeeld. Ik vind de foto's leuk, maar een hoog kunstjes/VD gehalte. Weinig raakvlakken met een rijtechnische dressuurmatige opleiding tot hoog dressuur niveau. Verder niks ten nadele van het grietje hoor Vork

russel schreef:
als is het M met het bekende krulletje en die spierballen die niet door de jury al in de B is afgerekend en daar heb ik meer problemen mee.

Dit is dan weer flauw. Wij kraken Josien verder helemaal niet af, en er wordt direct weer een sneer naat wedstrijdruiters gemaakt. Triest...

russel schreef:
Of de paarden van Josien ondertussen zo ver zijn dat ze wel met meer lengtebuiging kunnen lopen, weet ik niet, weet ook niet hoe oud die foto's zijn.

Misschien Kan Nadya dat vragen? Zij heeft een hoofdstel van haar gekocht en dus kennelijk contact met haar?

russel schreef:
Maar goed dat was ook niet de discussie. Dat bitgebruikers eens na gaan denken over hun bitgebruik is wel een goed item met dit soort topics.

Ai... jammer deze opmerking Huilen de discussie was inmiddels of een paard bitloos hoog opgeleid konden worden tot hoog dressuurmatig niveau. Dat kan niet worden aangetoond, en nu zet je de bit-rijders maar weer in de zeik? Hoezo moeten wij nadenken over bitgebruik? Is het zo dat als je met bit rijdt je automatisch niet je verstand gebruikt/nergens over nadenkt en zonder bit wel?

Nadya schreef:
Daarom heb ik verder geen namen genoemd, want degenen die ik in real life ken, die bitloos en klassieke dressuur rijden, hebben wel een account op bokt, maar doen nooit mee aan discussies, of het nou over bitloos gaat of niet.

Ook een zwak excuus... Alle websites en zogenaamde onderzoeken worden tot in de treuren aangehaald door bitloze bokkers. Ik kan mij niet voorstellen dat als er hele goede voorbeelden zijn, dat ze die NIET te pas en te onpas aanhalen. Ik kan hierdoor alleen maar concluderen dat ze er kennelijk dus niet zijn?

Nadya schreef:
Ik heb geen behoefte hen af te laten branden door mensen die ze niet kennen.

Hoezo afbranden? ik heb toch gezegd dat ik mij graag laat overtuigen door een knap staaltje rijkunst (dressur technische rijkunst welteverstaan)

runningkawa schreef:
maar als we dan gaan kijken wie rijd er vergelijkbaar aan wedsrijd nivo eens een lekkere proef neerzet...dan zijn er ineens erg weinig bokker te vinden...maar het zijn wel diegene die wijzen met de vinger naar de bit rijders...ze kunnen het zelf beter...

Prima, want wellicht kunnen ze het ook beter...maar eerst zien dan geloven

En DAT is waar het mij ook om gaat...

runningkawa schreef:
En nogmaals, niets geen betere reclame dan een mooie proef.
daarmee kom je wellicht binnen bij de KNHS
Maar niet met een paard met het hoofd in de lucht, daar zitten ze in de B niet op te wachten, niet met en zonder bit

Precies.

JoviBan schreef:
Anky en Edward zijn publieke figuren, die kom je ook in de pers tegen. Da's heel wat anders dan foto's plaatsen en bespreken van mensen die niet bekend zijn. Vreemd dat jij dat verschil niet ziet.

Dus? Mensen die zich met een eigen site, hoofdstellenverkoop, shows, als goeroe of op bokt profileren zijn net zo goed publiek.
Ik vind het vreemd dat het er op lijkt alsof jij hen kennelijk de hand boven het hoofd aan het houden bent? dat zou toch niet nodig zijn als het rijtechnisch daadwerkelijk zo goed was? Een betere promotie/reclame van bitloos kun je niet hebben.

JoviBan schreef:
JIJ vraagt om beeldmateriaal van combinaties op Z-niveau waarvan de paarden bitloos zijn opgeleid en nooit een bit in hebben gehad. Die voorbeelden ken ik persoonlijk nog niet. Ik ken alleen voorbeelden van ruiters die zijn overgestapt op bitloos of ruiters die zondermeer met een altijd met bit gereden paard, bitloos wegrijden (op Z-niveau).

Nou, laat dan bij gebrek aan beter/bitloos opgeleidde paarden dan maar de bitloze paarden die een goede volledige Z2 proef of hoger rijden dan maar zien. daar ben ik ook wel benieuwd naar...
Laatst bijgewerkt door jasmijn78 op 19-06-08 16:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 16:19

RK, ik geloof niet dat ik ooit heb beweerd beter te rijden dan bitrijders. Knipoog
Ik zou niet durven, want ik heb nog veel te leren. Haha!
Ik ben wel overtuigd dat het zonder bit ook kan. Verder vind ik dat het gewoon mogelijk moet zijn om bitloos aan wedstrijden deel te nemen. Wat doe het KNHS nou moeilijk? Als het allemaal zo onmogelijk is, dan merken we/ze dat vanzelf wel. Clown

Dat Jasmijn het een slap excuus vindt dat ik geen namen wil noemen moet zij weten. Mij een biet. Haha!
Overigens hebben die mensen geen website, dus dat wordt ook al een beetje lastig en ik weet hoe zij over bokt denken. Haha!

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 16:25

Nadya schreef:
Ik ben wel overtuigd dat het zonder bit ook kan.

Helaas kun je het niet onderbouwen met argumenten en voorbeelden. Dat maakt discussieren lastig.

Nadya schreef:
Verder vind ik dat het gewoon mogelijk moet zijn om bitloos aan wedstrijden deel te nemen. Wat doe het KNHS nou moeilijk?

Wat mij betreft is dat ook prima hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 16:29

stond je naam er dan bij Nadya?

Maar ik wacht nog wel op foto;s van iemand met een grote mond die Z reed, maar ze niet mag plaatsen...
En haar andere enige geplaatste foto's nog geen B halen Haha!

Nou ik ben er geen voorstander van...simpelweg omdat rijden met een bit zo moeilijk niet is
Is dat je ding niet, prima, ga je toch wat anders doen Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 16:36

jasmijn78 schreef:
Dus? Mensen die zich met een eigen site, hoofdstellenverkoop, shows, als goeroe of op bokt profileren zijn net zo goed publiek.
Ik vind het vreemd dat het er op lijkt alsof jij hen kennelijk de hand boven het hoofd aan het houden bent? dat zou toch niet nodig zijn als het rijtechnisch daadwerkelijk zo goed was? Een betere promotie/reclame van bitloos kun je niet hebben.

Huh? Hoezo zouden die mensen een eigen site hebben, hoofdstellen verkopen en zich als goeroe profileren? Doe niet zo raar...

jasmijn78 schreef:
Nou, laat dan bij gebrek aan beter/bitloos opgeleidde paarden dan maar de bitloze paarden die een goede volledige Z2 proef of hoger rijden dan maar zien. daar ben ik ook wel benieuwd naar...

Nogmaals, ik ga hier op Bokt niks laten zien aan de hand van beeldmateriaal van andere mensen. Als je iets wilt zien, ga dan naar de site www.bitloos.nl en/of breng een bezoek aan bitloze demo's, zou ik zeggen.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 16:44

Ik volg de discussie al even en vind het wel interessant / grappig. Ik ga me er verder maar niet in mengen wat dat heb ik wel vaker gedaan in dergelijke discussies en ze draaien toch altijd op hetzelfde uit.

Maar wat baal ik er van dat ik mijn paard niet nét nog even iets verder doorgetraind heb en wat mooie plaatsjes aan jullie kan laten zien van een mooi appuyement of iets dergelijks, wie weet over een paar maanden Lachen Ik rij zaterdag bij mij op de vereniging een (niet officele) wedstrijd mee in de L2, hoop dat ik goed ga scoren om hiermee het bitloze rijden wat te promoten.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 17:07

jasmijn78 schreef:
Nadya schreef:
Ik ben wel overtuigd dat het zonder bit ook kan.

Helaas kun je het niet onderbouwen met argumenten en voorbeelden. Dat maakt discussieren lastig.

Nadya schreef:
Verder vind ik dat het gewoon mogelijk moet zijn om bitloos aan wedstrijden deel te nemen. Wat doe het KNHS nou moeilijk?

Wat mij betreft is dat ook prima hoor.

Voorbeelden van anderen heb ikzelf wel in het dagelijks leven. Knipoog
En inderdaad, ook wat Joviban zegt, er is steeds meer te doen op bitloos gebied. Ga eens naar wat clinics en demo's, als je het in het dagelijks leven niet tegen komt. Lachen

Ik kan het helaas niet zelf aanbieden met mijn paardje hier op bokt en de redenen daarvoor heb ik al diverse keren aangegeven Knipoog .
Daarbij is het een feit dat steeds meer mensen bitloos gaan rijden, sommigen daarvan ook wedstrijden zouden willen gaan rijden en ik overtuigd ben dat zodra dat mag, je ook meer zal zien dat het op hoger niveau ook echt mogelijk is. Ja

Ik zou wel eens willen zien hoe sommige bitrijders hier op hoog niveau presteren, maar van de meesten is niets te zien in hun profiel. Clown

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 17:07

Daan_Ordeal schreef:
Ik volg de discussie al even en vind het wel interessant / grappig. Ik ga me er verder maar niet in mengen wat dat heb ik wel vaker gedaan in dergelijke discussies en ze draaien toch altijd op hetzelfde uit.

Maar wat baal ik er van dat ik mijn paard niet nét nog even iets verder doorgetraind heb en wat mooie plaatsjes aan jullie kan laten zien van een mooi appuyement of iets dergelijks, wie weet over een paar maanden Lachen Ik rij zaterdag bij mij op de vereniging een (niet officele) wedstrijd mee in de L2, hoop dat ik goed ga scoren om hiermee het bitloze rijden wat te promoten.

Hahaha, je hebt helemaal gelijk en ik verklaar mezelf ook voor gek dat ik me er in blijf mengen. Clown

Succes, meis, en hou ons op de hoogte!!! Go jij! Go jij!

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 17:24

Volgens mij heeft het paard van Daan_O regelmatig een bit in, of zit ik ernaast (ik meen me een topic te herinneren, met en zonder bit?)

Verder vind ik ook dat de KNHS niet moeilijk moet doen en het gewoon moet toestaan. Zoals hierboven voorzichtig geopperd hebben de niet-bitlozen (zoals ik) weinig van ze te vrezen.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 17:25

Jeetje 39 pagina's.
Het is net bokt Knipoog

Maar dat ben ik wel met je eens.. Gewoon lekker bitloos toestaan. Dat lijkt me niet zo'n probleem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 17:28

en wanneer mogen western zadels dan? Lachen

En peesbeschermers?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 17:35

Nou niet lijkt me. Alhoewel ze tegenwoordig barefoots toch ook toestaan tot en met de l dacht ik?

Nee maar als je teruggaat naar de basis dan moet een jury oordelen of je in staat bent een aantal vooraf opgegeven verrichtingen met je paard op een correcte manier uit te voeren. Daarop wordt vooral behoordeeld. Daaromheen zitten dan wat zaken die met protocol te maken hebben: witte broek, witte bloes, jasje en laarzen (moutainhorse mag toch ook tegenwoordig?). En dan zijn er nog wat eisen aan optoming. Engels zadel (het is tenslotte engelse rijkunst, dus westernzadel valt af) en engels hoofdstel. Zolang dat er ongeveer zo uitziet, kan ik me voorstellen dat ze zich niet druk maken over wel of geen bit. Zolang het paard de verrichtingen maar laat zien. Je mag toch ook bitloos springen? Dacht ik? Maar ik ben niet zo goed thuis in de regels voor engelse wedstrijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 17:38

Bitloos is helemaal niet zo nieuw hoor, maar het is misschien niet voor niets dat er ook mensen zijn die het helemaal niet vriendelijker of natuurlijk vinden?

Jasmijn78, erg met je eens. Thuis achter de heg is het allemaal al gauw fantastisch Lachen. En dat mag Lachen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 17:39

Er zijn geen verschillen tussen B en Z
Het moet een engels uitziend uiterlijk hebben of een barefoot dat is? Geen idee

Springen sinds kort, maar dan heb je ook ooit een B dressuurpunt met bit moeten halen Lachen