paardrijden, dat is helemaal geen sport!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

max66

Re: paardrijden, dat is helemaal geen sport!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 21:06

Ik heb 25 jaar niet gereden en eigenlijk uberhaupt niets aan sport gedaan. Mijn conditie was dus 0,0 en ik was zo stijf als een hark.

Nu rijd ik een aantal maanden. In het begin kon ik een uur rijden (les) bijna niet volhouden conditioneel. Mijn hart ging tekeer als een gek en van de spierpijn kon ik in het begin een halve week bijna niet lopen.

Ik moet zeggen dat het allemaal steeds beter gaat, ik voel me ook fitter, minder stijf en energieker Ook ben ik nauwelijks meer buiten adem met het rijden. Spierpijn heb ik ook niet meer. Fysiek doet het dus zeker wel iets met je spieren en conditie. Natuurlijk heb je veel sporten die fysiek veel zwaarder zijn, maar ik ben er blij mee dat ik toch iets aan mijn conditie en mijn lichaam doe!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 21:18

En wat wil je hier nou mee zeggen? Dat bewegen goed is voor je conditie? Ben ik zonder meer met je eens ;)

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 11:48

ik wil daarmee zeggen dat paardrijden zeker wel iets doet voor je conditie en je spieren, dus hoezo geen sport??

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 11:50

max66 schreef:
ik wil daarmee zeggen dat paardrijden zeker wel iets doet voor je conditie en je spieren, dus hoezo geen sport??

Tuinspitten is goed voor je conditie en je spieren, dus ook een sport???? }:)

Yvonne1313

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 11:59

mensen die zeggen dat het geen sport is adviseer ik altijd een rondje op m'n paard te rijden ( de meeste haken dan af ) :)

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 12:09

Waratje schreef:
max66 schreef:

Tuinspitten is goed voor je conditie en je spieren, dus ook een sport???? }:)

Mensen vergeten gewoon dat er een verschil is tussen inspanning en sport.
En ze vergeten te lezen. Daarom zie je hier pagina na pagina (varianten van) de oneliner "Ik moet hard werken, word er moe van en krijg spierpijn dus paardrijden is een sport" terugkeren.

Sport is pas sport als je het gereguleerd in wedstrijdverband doet of eventueel daarvoor aan het trainen bent.
Sport kan best inspannend zijn, maar niet iedere inspanning is per definitie sport.

Als jij traint voor het kampioenschap tuinspitten, dan sport je. Ben je alleen maar je tuin aan het voorbereiden op een nieuw seizoen, dan is dat vast heel inspannend, vermoeiend, gezond, etc., maar het wordt er geen sport van.
Idem met fietsen. (Trainen voor) de Tour de France is sport, van A naar B rijden om naar je werk te gaan niet.
Als jij op een loopband traint voor een marathon, dan is dat sport. Doe je hetzelfde om beter/mooier in je vel te zitten, dan is het wel inspanning, geen sport.
Voor je plezier op je paard door het bos rijden is geen sport en in de bak nog steeds niet. Doe je dat met het doel om wedstrijden te rijden, dan wordt het wel een sport. (Al is de vraag hoe concreet dat doel moet zijn. Is het ook sport als je als kind recreatief rijdt maar 's nachts wel droomt van een toekomst als Anky?)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 12:18

Hmmm ligt aan de definitie van sport. Uurtje fitness wordt ook uurtje sporten genoemd en als je op een gezondheidsform van de arts sporten moet invullen, bedoelen ze ook het maken van stevige wandelingen, hartlopen etc.
Sporten hoeft m.i. niets met wedstrijden te maken hebben, maar is gewoon lichaamsbeweging
http://www.woorden.org/woord/sport

Ik sport volgens die definitie dus wel als ik smorgens een pittige wandeling maak met de honden of mijn tai chi oefeningen doe.
Ik betwijfel zelf ernstig of ik sport als ik paardrij, want ik maak alleen rustige buitenritjes en dat is volgens mij toch meer werk voor mijn paard dan voor mij.
Als ik met lange lijnen werk, beweeg ik dan toch weer meer. :)

Yvonne1313

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 12:20

ligt er denk ik ook aan of je braaf rustig lopend paard hebt, of eentje die zowel zichzelf als jou aan het werk houdt....

laura123456

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 12:22

Vreselijk hoe vaak ik dat hoor :oo
Meestal zegt mijnbroer dat tegen me echt vreselijk ambetant en dan zeg ik probeer het eens en dan ineens neenee laatmaar :+
Ook altijd mensen dien zeggen paardrijden is rondhobbelen je krijgt er geen spieren van enkel een dikke kont en benen , het paard moet alles doen en blabla :/

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 12:27

Yvonne1313 schreef:
ligt er denk ik ook aan of je braaf rustig lopend paard hebt, of eentje die zowel zichzelf als jou aan het werk houdt....

ja idd, maar ik heb een braaf paard :D

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 13:53

Bij mij verschilt het heel erg per paard.
Op het ene paard moet ik heel hard werken en op het andere veel minder hard.
Ik ben bijrijder sinds een paar maanden van een jonge fries van 4 jaar en ik moet zeggen ik ben kilo's kwijt hoor.
Ze is niet zo voorwaarts dus ik ben eigenlijk constant bezig met haar naar voren te houden en ik rij natuurlijk ook veel meer, zo'n 8 uur per week. Dan ben ik eindeloos aan het zeulen met zadels etc, veel aan het poetsen, erheen fietsen
Maar ik ben kilo's kwijt hoor en ik heb een hele hoop buikspieren erbij en elke keer na het rijden ben ik doorweekt van het zweet.
Nu kan het zijn dat ik wat verkeerd doe hoor maar op een ervaren voorwaarts paard hoef ik echt minder hard te werken.
Dus is het sport? Ik vind van wel maar het hangt af van hoe je rijd en op wat voor paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 13:59

Nou dan is het transport

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 14:01

_Pretty schreef:
Nou dan is het transport

:D

marenmar85

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 10:50

de mensen die dat zeggen reageer ik niet eens op, of krijgen de opmerkingen kom maar eens een lesje doen.

en wat maakt het uit of nou uit of het sport of geen sport is, wij vinden het toch leuk
het hoef toch geen stempel te krijgen ;)

Renske_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 10:43

oomens schreef:
Sport is pas sport als je het gereguleerd in wedstrijdverband doet of eventueel daarvoor aan het trainen bent.
Sport kan best inspannend zijn, maar niet iedere inspanning is per definitie sport.

Als jij traint voor het kampioenschap tuinspitten, dan sport je. Ben je alleen maar je tuin aan het voorbereiden op een nieuw seizoen, dan is dat vast heel inspannend, vermoeiend, gezond, etc., maar het wordt er geen sport van.
Idem met fietsen. (Trainen voor) de Tour de France is sport, van A naar B rijden om naar je werk te gaan niet.
Als jij op een loopband traint voor een marathon, dan is dat sport. Doe je hetzelfde om beter/mooier in je vel te zitten, dan is het wel inspanning, geen sport.
Voor je plezier op je paard door het bos rijden is geen sport en in de bak nog steeds niet. Doe je dat met het doel om wedstrijden te rijden, dan wordt het wel een sport. (Al is de vraag hoe concreet dat doel moet zijn. Is het ook sport als je als kind recreatief rijdt maar 's nachts wel droomt van een toekomst als Anky?)

Ik vind het anders ook wel sport als ik een rondje ga hardlopen... dat is dan wel niet om aan een of andere wedstrijd mee te doen, maar je conditie verbetert erdoor, dat vind ik het wel een sport maken.
Volgens mij verbetert je conditie niet echt door tuinieren (je spieren misschien wel idd) dus wat dat betreft vind ik dat niet echt een sport, maar van mij mag dat ook best zo heten hoor :D

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 21:04

Bij ons op de manege zijn er ook een aantal partners die hebben geroepen dat paardrijden geen sport is, daarom hebben we een proefles voor ze georganiseerd. -:)
Aan het einde van de les zijn ze allemaal teruggekomen op hun standpunt dat paardrijden geen sport is! :)*

iisabelle6

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 21:13

Renske_M schreef:
oomens schreef:

Voor je plezier op je paard door het bos rijden is geen sport en in de bak nog steeds niet. Doe je dat met het doel om wedstrijden te rijden, dan wordt het wel een sport. (Al is de vraag hoe concreet dat doel moet zijn. Is het ook sport als je als kind recreatief rijdt maar 's nachts wel droomt van een toekomst als Anky?).

Ik vind dat je aan de ene kant wel gelijkt heb.. :j
Maar als je echt geconsentreerd ,let niet op die spellingsfouten, en inspannend aan het paardrijden bent, om beter te worden noem ik het wel een sport
Want je bent aan het trainen, voor misschien later, een eventuele wedstrijd, of ooit een eigen pony, de droom natuurlijk. An iedere paardengek <3
Ik vind een paar rondjes hardlopen of een paa kilometer hardlopen geen sport, dat vindik het sowieso niet, ook niet met wedstrijden, maar een hobby, en of je daar nu opbouwend mee bezig bent, of voor meer conditie, of voor de sport, datmaakt mij nietuit... :o

Ik bind bijvoorbeeld, turnen ook een sport, niet alleenals je wedstrijden doet, maar bijvoorbeeld elke dag een ratslag, handstant, overslag in je huis te doen of waar dan ook, noem ik geen sport, zit je bij een vereniging, om hogef te komen, of gewoon omdt je het leukmvind om te turnen, noem ik het wel een sport :P

Ik vind het anders ook wel sport als ik een rondje ga hardlopen... dat is dan wel niet om aan een of andere wedstrijd mee te doen, maar je conditie verbetert erdoor, dat vind ik het wel een sport maken.
Volgens mij verbetert je conditie niet echt door tuinieren (je spieren misschien wel idd) dus wat dat betreft vind ik dat niet echt een sport, maar van mij mag dat ook best zo heten hoor :D

NicKIMoN

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 11:52

Paardrijden is ook gewoon een sport, mensen denken dat je niet moe wordt na lang rijden, da's ook gewoon gelul. en dat het makkelijk is, slaat ook nergens op.

Vlindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 19:11

Nou het ligt er voor mij wel aan wat ik op dat moment ga doen ..
Ga ik lekker even een stukje naar buiten, ben ik echt niet aan het sporten. Ligt ook aan mn verzorgpony die ik meeneem naar buiten, daar kun je lekker relaxed op zitten en niks doen. :9
Maaaar gaan we een even intensief doen, dan kan ik ook zeggen: "oooh ik heb echt even lekker gesport!", maar na een buitenritje kan ik dat niet :') . Maar dat is vast voor iedereen weer anders! Ik doe gewoon niet zoveel op buitenrit ..

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 16:52

Paardrijden is gewoon een sport punt uit! Daarom heet het paarden sport!!!
Ja oké, je hebt gelijk als je zegt dat de meeste van ons geen 400 meter kunnen rennen binnen een bepaalde tijd, of een bal in een goal kunnen schoppen.
Maar als paardrijden geen sport is waarom hebben ruiters en amazones dan beenspieren waar je u tegen zegt?
En als paardrijden geen sport is, waarom heet het dan paardensport?

Als je er nog steeds van overtuigd bent dat paardrijden geen sport is, lees dan verder...

Ik heb vaker mensen gezien die op hoog niveau een sport beoefenen, zoals bijvoorbeeld voetbal, atletiek, wielrennen, of basketbal, die dachten dat ze paardrijden er wel even bij konden doen.
Dat viel ze vaak vies tegen. Ze voelde spieren die ze nog nooit eerder gevoeld hadden.
En de kunst om met hun spieren 600 kg massa goed in beweging te krijgen, ging ze ook niet gemakkelijk af.
Als ik mensen wel eens vraag wat paardrijden volgens hen inhoudt, krijg ik dit vaak als antwoord: 'Ja, je gaat erop zitten, je pakt die touwtjes vast en je schopt een keer als je harder wilt. En als je wilt springen ren je gewoon op die balken af en trek je aan de touwtjes'.
Ik kan je zeggen dat menig paardenliefhebber je vierkant uit zal lachen. Want écht, soms zouden we willen dat het zo makkelijk ging...

Er is natuurlijk een verschil tussen op je paard hobbelen en samen met je paard trainen.
Maar hoe dan ook is paardensport een onderdeel van de Olympische Spelen.
Toch blijven mensen naar mijn hoofd gooien dat paardrijden geen sport is.
Maar softbal, honkbal, rugby of dansen zijn toch ook sporten?
Ja zeker! Maar zie je die terug in de Olympische Spelen? Didn't think so.

Bovendien: een sport mag officieel een sport genoemd worden, wanneer er een (sport)bond bestaat die is aangesloten bij de NOC*NSF.
De bond van paardensport, de KNHS (Koninklijke Nederlandse Hippische Sportfederatie) is gewoon aangesloten bij de NOC*NSF.
Eigenlijk valt er dus niet meer veel over te discusiëren...
Trouwens, veel mensen, waaronder de sporters, drinken toch wel eens AA drink? Weet je wel, dat sportdrankje?
Kijk eens goed erop, daar zie je 'KNHS' op de voorkant staan...

Maar goed, hoe eenvoudiger het er voor een buitenstaander uitziet, hoe beter je rijdt

Ten slotte dit, aan al jullie mensen die nog steeds menen dat paardrijden geen sport is en dat het paard al het werk doet op gewoon op een simpel commando:
Ga eens op een paard zitten, vraag het paard lief of hij alsjeblieft eens wilt draven en galopperen.
Of hij vervolgens wilt wijken voor het linkerbeen, een galopswissel maakt zo af en toe.
En als het even kan de piaffe en passage doet. En niet te vergeten de hele tijd aan de teugel loopt..
Ik voorspel dat je een uur lang op dezelfde plek staat...

Try riding a horse, I dare you!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 17:02

emilyslaluna schreef:
Paardrijden is gewoon een sport punt uit! Daarom heet het paarden sport!!!
Ja oké, je hebt gelijk als je zegt dat de meeste van ons geen 400 meter kunnen rennen binnen een bepaalde tijd, of een bal in een goal kunnen schoppen.
Maar als paardrijden geen sport is waarom hebben ruiters en amazones dan beenspieren waar je u tegen zegt?
En als paardrijden geen sport is, waarom heet het dan paardensport?

Niks "punt uit" }>
Paardrijden heet niet "paardensport", paardrijden is paardrijden en dat kun je doen als sport, maar ook als vrije hobby, als transportmiddel, als gereedschap bij je werk (b.v. koeienwerk). Zie de uitleg elders in dit topic over de definitie van "sport" (regels, competitie etc.). Overigens is er ook paardensport waarbij je helemaal niet op een paard zit...... :P
Die beenspieren heb je omdat je die spieren gebruikt, hoewel ook steeds minder naarmate je niveau hoger wordt.

emilyslaluna schreef:
Try riding a horse, I dare you!

Dat doe ik met regelmaat en ik zeg nog steeds dat paardrijden niet per definitie een sport is :j

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 19:06

Wow dat je paard als gereedschap ziet. Ook al gebruik je ze voor koeien opfokken geen een paarden liefhebber ziet een paard als tuig!!! Maar ja, jou mening. Als je alles hebt gelezen dan hebben we over dat paardrijden ( elke dag trainen met je paard om hoger te komen) een sport is. Ja tuurlijk heb je het als hobby. Het is mijn hobby en mij SPORT!!! Het ligt eraan hoe je ernaar kijkt. Iedereen die zegt dat paardrijden geen sport is, het kan een sport zijn. Ligt eraan wat je ermee doet. Als jij het neit als sport ziet dan moet je het zelf weten.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 20:33

emilyslaluna schreef:
Wow dat je paard als gereedschap ziet. Ook al gebruik je ze voor koeien opfokken geen een paarden liefhebber ziet een paard als tuig!!! Maar ja, jou mening.

Niet zozeer mijn mening, maar op diverse plaatsen in de wereld gewoon de praktijk. Dat kun je leuk vinden of niet, maakt geen verschil voor koeiendrijvers in bijvoorbeeld Argentinie en omstreken. Een paard is voor hun een werktuig, een zeer essentieel en belangrijk werktuig waar je ook een relatie mee kunt opbouwen, maar dat is geen noodzaak.

emilyslaluna schreef:
Als je alles hebt gelezen dan hebben we over dat paardrijden ( elke dag trainen met je paard om hoger te komen) een sport is. Ja tuurlijk heb je het als hobby. Het is mijn hobby en mij SPORT!!! Het ligt eraan hoe je ernaar kijkt. Iedereen die zegt dat paardrijden geen sport is, het kan een sport zijn. Ligt eraan wat je ermee doet. Als jij het neit als sport ziet dan moet je het zelf weten.

Maar niet iedereen die paardrijdt zal "elke dag trainen met paard om hoger te komen", er zijn genoeg mensen die geen ambitie hebben om verder te komen dan gezellig een rondje bos/polder te doen op een comfortabele manier. Ikzelf train zeker niet elke dag, maar wel met regelmaat om mijn paard goed gezond te houden, ook op haar ondertussen wat meer gevorderde leeftijd. Dit heeft als bijwerking dat we wat verder komen met het niveau van de oefeningen, maar het primaire doel is om te zorgen dat het paard nog jaren door kan gaan met mij te dragen.
Het laatste wat je schrijft klopt beter dan waar je mee begon, inderdaad het KAN een sport zijn, maar het HOEFT NIET. Voor mij is het geen sport, wat heel veel ruiters/amazones in NL doen is in mijn ogen ook geen paardensport, geeft niets als ze maar samen met hun paard plezier hebben in wat ze doen. Maar jij mag gerust vinden dat jij aan paardensport doet, geen probleem. Als je maar niet "paardrijden" synoniem stelt aan "paardensport", want dat is dus pertinent niet waar. ;)

Baily12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 21:59

het is voor hun al een hele sport om erop te komen :') ik zeg altijd dat het gedoe om het paard heen al een hele sport is. (uitmesten,eten geven etc..)

connepon85

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 22:44

Ik heb eerlijk gezegd niet alle reacties gelezen, maar reageer even op de beginpost:

Voor mij is paardrijden echt een sport; ik train mijn paarden bijna dagelijks. Het is voor mij intensief op lichamelijk gebied. Het onderscheid met andere bezigheden (zoals het werken in de tuin zoals ik in een flits voorbij zag komen) is voor mij dat het ook een behendigheidssport is. Je moet volledige controle over je lichaam hebben en dat is iets wat, in mijn ogen, paardrijden een sport maakt.

Ik ben wel van mening dat er veel mensen zijn die paardrijden op een dusdanige manier uitvoeren dat ik het niet als een sport beschouw. Ik denk ook niet dat dit de intentie is en ik beoordeel dat ook niet. Iedereen moet paardrijden op een manier uitvoeren waar hij of zij zich prettig bij voelt. Dat is voor de een een buitenrit en voor de ander trainen in de bak. Maar ik denk wel dat onder andere daarom vaak gezegd wordt dat paardrijden geen sport is.