Slaan tussen de oren, wel of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Re: Slaan tussen de oren, wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 11:59

Misschien was het idd duidelijker geweest wanneer je het zelf had opgeschreven Ylona, want nu was het allemaal wat verwarrend.
Ik begreep uit het verhaal dat jullie met de pony binnen 1 week op de nieuwe plek alweer flink aan het trainen waren.... dat heb ik dus verkeerd begrepen waarschijnlijk?
Hoe dan ook, een forum blijkt de ideale plek om elkaar regelmatig verkeerd te begrijpen.
Ik vind echter wel, en dat is niet zozeer tegen jou gericht, dat je een paard/ pony flink de tijd moet geven te wennen aan een nieuwe plek en de arbeid maar mondjesmaat moet oppakken de eerste maand a twee maanden...

Jimb0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 12:19

Ik ken de pony van Ylona__ ook.
Er is hier best veel verwarring over en mensen oordelen snel.
Ze hadden de pony toen net 3 weken en gingen echt niet meteen M trainen hoor! Ze hebben haar nu ruim 2,5 jaar en rijden pas sinds 1,5 jaar wedstrijden. Alles is verder rustig opgebouwd. De pony heeft rustig kunnen wennen aan alles.
De pony krijgt echt genoeg aandacht en heeft zeker wel een goede band met haar eigenaren.
En over de vrije beweging worden ook wel snel conclusies getrokken hoor, deze pony komt minimaal 6 dagen per week in de wei met mijn pony. Ook rijden ze echt niet alleen dressuur,maar ook bosritten, springen, carrousel enz. Deze pony heeft genoeg afwisseling en is echt niet zielig hoor. Ik ken genoeg beestjes die slechter af zijn.
Dat van dat slaan tussen de oren was toen ze haar nog niet zo lang hadden en ik denk dat het ook gewoon uitproberen was van de pony.

FenDT

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 16:17

Aangenaam, ik ben Fenna, zus van Ylona en dus mede-eigenaar van onze pony Vicky Lachen

Ik zal ons verhaal even uitleggen, want iedereen vertelt wel weer wat anders maar ik denk dat wij op dit moment het beste weten hoe alles is gebeurd..

Wij hebben Vicky 2,5 jaar geleden gekocht van een meisje die er een beetje voor de lol mee reed, verder niks. Wij waren ook nog niet zo ervaren en we reden zeker geen M! We reden in het begin ook een beetje voor de lol met een lang teugeltje en verder niks. En zo zag dat er uit:

Afbeelding

Alles was leuk en aardig maar Vicky bleek nogal een eigenwijze merrie te zijn. Als ze geen zin had of ongeduldig werd ging ze steigeren. Uit volle galop stond ze in één keer stil en dan draaide ze al steigerend om. Ook als ze te lang stil moest staan voor haar doen, of als ze achterwaarts moest kwam ze omhoog. Niet uit angst, pijn of wat dan ook, puur eigenwijs gedrag. Natuurlijk begonnen we niet gelijk met slaan, dat doe je echt niet zomaar! In het begin losten we dit op door voorwaarts te rijden. Dus als ze omhoog kwam handen naar voren en heel hard aandrijven. Helaas trok mevrouw zich hier niet zo veel van aan en na een tijdje moesten we dus iets anders verzinnen. In het begin gaven we haar een klap met onze hand tussen de oren.. Volgens mij voelde ze dat niet eens door het kopstuk van het hoofdstel en zoveel kracht heb ik ook niet.. Toen heb ik, dus alleen IK en niet mijn zusje of mijn moeder, op aanraden van een instructeur haar een keer met de zweep 2 of 3 tikken tussen haar oren gegeven en daarna heeft ze haast nooit meer gesteigerd. Heel soms komt ze nog een klein stukje omhoog, en dan vooral bij mijn moeder omdat ze dan te lang stil staat en pas voorwaarts mag als ze luistert (Nageeflijk/achterwaarts enz.) en ze weet dat mijn moeder haar minder goed aanpakt dan wij doen.

Zielig? Gemeen? Ik vind van niet. Ieder zijn eigen mening maar liever een paar tikken tussen haar oren en dat het daarna klaar is dan dat ze maar blijft steigeren en het op een gegeven moment verkeerd afloopt! (En het werd gevaarlijk want af en toe stond ze echt recht overeind met dus het risico dat je omvalt.)

We hebben dit niet zelf verzonnen en we hebben genoeg hulp gehad van mensen die er echt verstand van hebben, wij waren immers ook nog maar leken.

We zijn pas na een jaar en 3 maanden begonnen met wedstrijden en toen waren we er helemaal klaar voor gezien de snelheid waarmee Ylona en ik door de klasses gingen. Toen we haar net hadden reden we gewoon met een lang teugeltje en we hebben eigenlijk samen met haar geleerd om beter te rijden. Dus als zij leerde wijken, leerden wij dat ook.. Als zij nageeflijk leerde open, leerden wij tegelijkertijd hoe dat moest...

En heeft Vicky er een trauma aan overgehouden? Zie haar nu lekkerrennen door de wei 6 dagen per week, springen, carrousellen, buitenrijden, dressuren.. We vertrouwen elkaar voor de volle 100%, we kunnen naast haar liggen in de stal, zonder optoming rijden en ze loopt als een hondje achter ons aan en zo zijn er nog wel 100 dingen op te noemen.. Dus een vertrouwensbreuk of wat dan ook? Nee.... Ik denk dat door deze duidelijkheid in het niet accepteren van haar gedrag onze band alleen maar sterker is geworden en we nu daardoor helemaal geen last meer hebben van het steigeren. En die sterke band zouden we niet hebben als ze dat nog wel zou doen..

Nogmaals, ieder zijn eigen mening! Wij hebben het op ónze manier opgelost en dat heeft blijkbaar dus geholpen...

(In mijn profiel staan nog veel meer foto's en ik denk dat die ook voor zich spreken....)

Elise_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 16:34

Fenna, bedankt voor deze duidelijkheid Lachen

Nathaliia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 19:03

Hopenlijk snappen ze het nu dat het wel goed opgelost is Lachen

FenDT

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 20:30

Nouja, ieder zijn eigen mening, misschien vinden zij het niet goed.. Maar ik ben nu wel benieuwd inderdaad wat de rest er van vindt...

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 20:35

Ik kan mij helemaal vinden in jouw verhaal/uitleg. Je moet er niet aan denken dat je een plat zusje of geplete moeder in de bak vindt en je hebt het geprobeert op een andere wijze op te lossen maar dat had niet het gewenste effect. Bovendien heb je deskundige hulp gezoch om dit probleem op te lossen en dan zijn soms niet de leukste maatregelen nodig om aan bepaald gedrag paal en perk te stellen.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 20:52

ik zie op die foto zowiezo al een zadel dat op de schouder ligt ipv erachter, veel te ver naar voren dus. dit belemmert het paard in de beweging en kan inderdaad verzet oproepen.

verder komt het van de rug af aan de achterkant wat betekent dat het te smal is (waardoor de voorkant blijft 'staan), of dat het te wijd is (waarbij de voorkant te ver naar beneden kan zakken).

ik vind het niet gek dat een pony met zo'n zadel in verzet komt, dat zou ieder paard doen. helaas krijgen zulke dieren al snel het stempel 'eigenwijs', en krijgen ze op hun kop.

zowiezo schrijf je dat ze af en toe nog een beetje omhoog komt, het probleem is dus niet opgelost, ze hint nog steeds naar 'iets'. als ze zo'n band met jullie heeft is dat écht niet zonder reden, dat dier probeert je daarmee iets te vertellen. slaan is in zo'n geval naar mijn mening beslist geen oplossing, enkel symptoombestrijding. het steigeren is drastisch verminderd, DUS is het goed?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 20:57

Fenna, in elk geval bedankt voor je uitgebreide uitleg.
Maar ik ga wel mee met de woorden van merrieveulen. Ja
Ik geloof niet meer in 'eigenwijze' paarden. Die tijd heb ik allang achter me gelaten......

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 20:59

wat ik er nog aan wil toevoegen: ook instructeurs hebben niet de wijsheid in pacht. zo moest ik van mijn vorige mijn paard slaan met de zweep omdat hij meer voorwaarts moest. ze zei ook dat hij best mocht weten dat ik hem met de zweep pijn kon doen.

ik heb geen les meer daar gehad en heb mijn paard dmv belonen geleerd hoe hij meer voorwaarts moest lopen, en dat gaat nu heel erg goed. zo zie je maar, ook 'experts' kunnen het fout hebben, en daar waar een instructeur geweld adviseert vliegt ie er bij mij uit.

FenDT

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 21:12

merrieveulen schreef:
ik zie op die foto zowiezo al een zadel dat op de schouder ligt ipv erachter, veel te ver naar voren dus. dit belemmert het paard in de beweging en kan inderdaad verzet oproepen.

verder komt het van de rug af aan de achterkant wat betekent dat het te smal is (waardoor de voorkant blijft 'staan), of dat het te wijd is (waarbij de voorkant te ver naar beneden kan zakken).

ik vind het niet gek dat een pony met zo'n zadel in verzet komt, dat zou ieder paard doen. helaas krijgen zulke dieren al snel het stempel 'eigenwijs', en krijgen ze op hun kop.

zowiezo schrijf je dat ze af en toe nog een beetje omhoog komt, het probleem is dus niet opgelost, ze hint nog steeds naar 'iets'. als ze zo'n band met jullie heeft is dat écht niet zonder reden, dat dier probeert je daarmee iets te vertellen. slaan is in zo'n geval naar mijn mening beslist geen oplossing, enkel symptoombestrijding. het steigeren is drastisch verminderd, DUS is het goed?

Goed, daar gaan we weer..........................................................................

Ten eerste is deze foto gemaakt toen we voor het eerst op haar gingen rijden toen we haar gingen kopen.. Dit is dus bij de oude eigenaren en we hebben haar daar niet zelf op gezadeld.. Sinds een jaar hebben we een nieuw zadel en met dat nieuwe zadel komt ze dus ook heel af en toe omhoog.. En nee dit zadel hebben we niet bij de speelgoedwinkel gekocht maar bij een goede zadelmaker. Met het "oude" zade spring ik nu en ze heeft er zeker geen last van.. Naar dit zadel heeft in het begin ook een zadelmaker gekeken... Jammer dat je al deze conclusies van 1 foto trekt en dat je niet even naar andere foto's in mijn profiel hebt gekeken, met het nieuwe zadel...

Ze komt nu nauwelijks meer iets van de grond.. Heeeeeeeeeeel soms doet ze dit wel bij mijn moeder in de les en als ik bijvoorbeeld in mijn eentje het bos in ga of opsplits van andere paarden.. Dat wil ze natuurlijk niet, een teken van verzet en dat ze bij haar vriendjes wil blijven en dit los ik dan ook op met naar voren drijven.. Als ze écht omhoog komt krijgt ze toch een tik en dit vind jij dus fout, goed........ ieder zijn mening.. Het verzet van niet van andere paarden weg willen gaan zie ik niet als een uiting van pijn oid maar gewoon een eigenwijze streek.. Ze wil liever niet alleen weg, jammer dan, het moet! Als ze er even door heen is heeft ze het prima naar haar zin... (En ik moet zeggen dat dit eigenlijk al heel lang niet meer gebeurd is, jaar geleden denk ik)

Bij mij moeder komt ze omhoog als ze bijv moet stilstaan en dan nageeflijk moet komen.. Mijn moeder zet dan door maar mevrouw heeft gen zin om te uisteren en dan gaat ze staat hupsen.. Pijn of iets duidelijk willen maken? Ja, dat ze geen zin heeft en dat ze dondersgoed in de gaten heeft dat mijn moeder op haar rug zit die haar minder streng aanpakt.. Bij mijn zusje en bij mij steigert ze namelijk nooit meer! Ook niet als wij exact dezelfde oefening uitvoeren!

Toch weer jammer dat er 100 conclusies van 1 foto getrokke kunnen worden.. Kom een keer langs? Kun je met eigen ogen aanschouwen hoe wij onze pony incorrect behandelen!

FenDT

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 21:15

merrieveulen schreef:
wat ik er nog aan wil toevoegen: ook instructeurs hebben niet de wijsheid in pacht. zo moest ik van mijn vorige mijn paard slaan met de zweep omdat hij meer voorwaarts moest. ze zei ook dat hij best mocht weten dat ik hem met de zweep pijn kon doen.

ik heb geen les meer daar gehad en heb mijn paard dmv belonen geleerd hoe hij meer voorwaarts moest lopen, en dat gaat nu heel erg goed. zo zie je maar, ook 'experts' kunnen het fout hebben, en daar waar een instructeur geweld adviseert vliegt ie er bij mij uit.

Natuurlijk weten instructeurs ook niet alles! Het slaan tussen de oren is door onze instructrice nooit benoemd.. Dit heb ik als tip gekregen van onze vorige carrouselinstructeur.. Onze instructrice heeft het en lost het nog steeds met voorwaarts rijden op! van die carrousel-instructeur heb ik hoogstens 5 of 6 keer carrouselles gehad... Maar moet ik mijn pony nu door middel van belonen het steigeren afleren?

FenDT

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 21:17

En dan zou ik aan jullie willen vragen:

Hoe lossen wij het steigeren van onze pony op? BHoe bij mijn moeder? En hoe als ze het doet als ze niet een bepaalde kant op wil, als ze haar eigen weg wil kiezen?

Ze steigert dus eigenlijk nooit meer, ik denk dat ze nu 1 keer in de drie maanden met haar voetjes een klein stukje van de grond komt en dat ze 1 keer in het jaar écht steigert...

FenDT

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 21:19

En dan heb ik nog een toevoeging:

Een jaar geleden had onze carrouselgroep wedstrijd op de Zilfias Hoeve. Bij het afgroeten moesten we een hele tijd stilstaan omdat de commandante bij ons moest komen staan om af te groeten. Vicky vond dat allemaal te lang duren en toen kwam ze dus ook heel steil omhoog. Wat is dit dat voor uiting? Geen eigenwijs, ongeduldig gedrag maar pijn? Wat wil ze daar dan mee zeggen??

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 21:40

als ze zo weinig steigert en amper van de grond komt en er is geen aanwijsbare reden voor, dan zou ik het lekker zo laten. aangeleerd gedrag is ook een mogelijkheid, en als het dan toch amper voorkomt en ze het niet gevaarlijk hoog doet, is er imo geen probleem.

overigens is op die foto wel degelijk prachtig te zien hoe beroerd dat zadel ligt. de haf van mijn zusje had dit ook, zij steigerde door een pijnlijk zadel en heeft dat gedrag wel onthouden. het heeft heel lang geduurd voor dat gedrag eruit was. en dat is inderdaad gebeurd dmv het belonen van goed gedrag en negeren van slecht gedrag zonder het te laten escaleren.

maar goed, ik zeg niet dat dit DE reden is, als je de reden en een oplossing wilt zou je er iemand naar moeten laten kijken.

ik vraag me af hoe jullie dat doen, stilstaan en nageeflijk laten komen. wellicht door met de teugels te 'spelen'... dat is iets wat bij een hoop paarden verzet oproept namelijk, en kan heel het halthouden erg onaangenaam maken.

niet alleen van stal weg willen geeft niets meer aan dan een gebrek aan vertrouwen. wil een paard 'blind' met je meegaan van zijn vertrouwde stek of kudde dan moet hij je 100% vertrouwen. blijft hij liever bij zijn 'huisje' of kudde, dan heb je gewoon nog wat werk aan je band met het dier te doen.
Laatst bijgewerkt door merrieveulen op 02-05-08 21:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 21:41

FenDT schreef:

Een jaar geleden had onze carrouselgroep wedstrijd op de Zilfias Hoeve. Bij het afgroeten moesten we een hele tijd stilstaan omdat de commandante bij ons moest komen staan om af te groeten. Vicky vond dat allemaal te lang duren en toen kwam ze dus ook heel steil omhoog. Wat is dit dat voor uiting? Geen eigenwijs, ongeduldig gedrag maar pijn? Wat wil ze daar dan mee zeggen??

Dat ze niet geleerd heeft om X minuten stil te staan misschien?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 21:44

er is niet zoiets als een 'eigenwijs' paard. een paard dat liever z'n eigen plan trekt ipv jou te volgen heeft redenen om niet voor 100% op jouw beslissingen te vertrouwen. toch maar aan de vertrouwensband werken dan...
als die eenmaal écht goed is volgt je paard je 'blind', dat wil zeggen dat hij zelf de beslissingen bij jou legt en deze niet in twijfel trekt. zo zit een paard nu eenmaal in elkaar, van nature.

FenDT

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 21:51

k

FenDT

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 22:18

Rosita schreef:
FenDT schreef:

Dat ze niet geleerd heeft om X minuten stil te staan misschien?

Omdat ze thuis wel stilstaat en dan opeens niet......... Gestoord

FenDT

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 22:18

Ik weet weer genoeg, typische boktdiscussie waar geen einde aan komt,.. Ieder zijn mening, ieder zijn eigen manier.. Ik heb in ieder geval heel veel plezier met mijn pony en dan vertrouwt ze met niet voor de vole 100%.... Dan zijn het er 99.... Rolleyes

Adios!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 22:20

ach Fendt............. het heeft jou en je pony een hoop ellende gescheeld die paar tikken op dr hooffie........

jullie kunnen nu allemaal weer door een deur........... what's the problem?????

FenDT

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 22:31

Voor mij zijn er geen problemen, ieder zijn eigen manier Haha! Maar we kunnen keer op keer wel 20 argumenten aanvoeren maar deze discussie zal blijven bestaan, vandaar dus dat ik zeg dat we beter kunnen ophoude met deze eindeloze discussie Lachen

sweetytommy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-08 23:07

Fardauxzep schreef:
Hee allemaal Lachen

ik hoor heel vaak dat mensen (vooral mannen Tong uitsteken)
paarden tussen de oren meppen als het niet luistert..

nou vind ik dit zelf dus echt vreselijk,
maar ik wou graag weten wat jullie er van vinden ???

groetjes fardau.

hoi , tussen de ooren meppen is heel heel onverstandig want dat vergeten ze niet zo snel en dan ,
kunnen ze fals worden.
En het i sheel zileig,
maar je moet zelf wten of je het doet maar ik zou het niet doen maar ja dat is mijn mening

nickyforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 19:46

vind het erg jammer merrieveulen dat jij het zo goed schijnt te weten zet zelf eens dapper foto's op het forum dan kunnen we jou pony ook afzeiken jammer hoor maar met belonen kom je niet altijd een heel eind.
Fenna behandelt haar pony goed en als je het niet gelooft kom langs dan kun je het met eigen ogen aanschouwen.
Wat betreft het vertrouwen tussen hun beter kan niet gezien wat ze samen al hebben bereikt.
Fenna laat je niet opjutten hoor jij weet zelf wat het beste is voor vicky.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 19:53

kijk maar in de foto's in de topics in mijn onderschrift, en dan vooral de filmpjes (blauwe link)... en dat is allemaal bereikt dmv belonen, paardje heeft nooit één tik gehad.

overigens zeg ik nergens dat ook maar iemand zijn paard slécht behandeld, ik probeer alleen mogelijkheden te laten zien om het nog béter op te lossen eventueel.