duidelijke foto paard die goed 'door de rug' loopt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: duidelijke foto paard die goed 'door de rug' loopt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 10:18

_angela_ schreef:
Yamcha schreef:
@ Kuiken: Slangenvoltes zijn fijn, vooral als je in de volte overgangen maakt... als ie makkelijk aanspringt in de galop, zijn ze helemaal leuk, want dan kan je dat binnenachterbeen er goed onder krijgen...
Maar gewoon heel veel basis werk. (schijn)overgangen, wendingen, voltes, SB, wijken, gewoon de basis tot je er niet goed van wordt....
De moeilijkere oefeningen kun je dan gebruiken als test of je paard al sterk genoeg is.

Ook leuk: (gaat ie wel moeilijk vinden) bij draven, halthouden, zo mogelijk vanuit draf, op je zit, paar passen achterwaarts, en dan proberen direct aan te draven, als ie sterker is, kun je gelijk aangalopperen.
De theorie achter die oefening is, dat het paard door het halthouden op de zit, vanuit de draf, wel op de achterhand móet, doet hij dat niet, dan valt ie op zijn smoel. Vinden paarden niet grappig.
Door daarna onmiddelijk aan te draven, draaft hij weg op de achterhand en kun je het binnenachterbeen makkelijker activeren. Op beide kanten doen uiteraard.
(gaat wel een paar bokken opleveren wss, in het begin).

idd. en doordat je paard terug moet komen, kan hij ook niet anders als zichzelf rechtrichten, want anders krijg je ook het op de smoel effect Haha!

Klopt, is best een hele gave oefening Haha! En goed uitgevoerd, voelt het errug goed!!! En paardje vindt zichzelf ook heel knap, hihi.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 10:19

Kuiken schreef:
Moet ik eerst even die achteruitknop monteren, maar dat zal geen probleem zijn, thanks! Ik heb weer flink wat huiswerk Lachen
Graag gedaan!! Wel foto's plaatsen, hè?

elcke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 10:20

ja ze heeft nog moeite me ontspannen, vooral met andere paarden in de bak dan is het gewoon maar proberen dat ze niet van me weg loopt, alleen in de bak is ze rustiger en dan kan ik dus werken eerst dus achterhand en dan de rest Knipoog

Kuiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 10:21

Van de bokkensprongen die hij zeer zeker zal gaan maken Haha! Haha!

Nee, natuurlijk ga ik jullie op de hoogte houden Ja

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 10:22

Nibbit schreef:
Mijn paard is ook rechtsgebogen, maar wil rechts niet loslaten. Weer wat anders...

Dat probleem heb ik net zo!!!!

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 10:22

Yamcha schreef:
En idd, dat vroegrijpe. Een oud spreekwoord: "vroeg rijp, vroeg rot". Er zit wat in, een sportpaard wordt hier in NL gemiddeld 7 jaar oud. En dat terwijl een paard op zijn 8ste volwassen is...
Natuurlijk kun je het een en ander wijten aan het vroege inrijden (ik hoop echt dat ze daar weer op terugkomen), en aan de rijstijl van mensen zelf, maar ook aan de fokkerij.

En als een paard voor de keuring met 3 jaar onder het zadel moet zijn, kun je problemen verwachten, ja. Men wil zo snel mogelijk zien wat een paard kan en waard is, maar haastige spoed is zelden goed. (alweer zo'n oud spreekwoord). En ik vraag me echt af of je een 3-jarige in die zin al kunt beoordelen, tja exterieur en gangen misschien, maar het exterieur verandert nog wel (moet je voor de gein eens een 7-jarige naast een 3-jarige zetten, zit best een groot verschil in) en hoe stabiel zijn die gangen? Met 3 jaar zijn het vaak nog van die slungels, en zeker als je ze hoog op de benen fokt.
Rare beoordeling dan...

Vooral die laatste alinea ben ik het mee eens. Paarden moeten zo vroeg al zoveel presteren. In april was ik naar de hengstenshow in Lunteren (De Nieuwe Heuvel) en daar werd ook een paard voor het eerst bereden en die moest 6 weken later alweer op het wedstrijdterrein aan de slag. Dat is toch niet normaal meer?
Ook de fokker van mijn jaarling (overbuurman 80jr) loopt iedere keer te zeuren of ik al op mijn andere paard heb gezeten (vandaag precies 3,5jr) en steeds zeg ik nee, want ik wil er de tijd voor nemen enzo en steeds komt ie dan met: 'durf je niet ofzo?'. Is het paard de tijd gunnen tegenwoordig niet durven?!

Maar inderdaad 'het verrichtingsonderzoek' voor de hengsten 70 dagen presteren terwijl sommigen bij aanvang nog niet eens 3 jaar op de wereld staan! Gelukkig zijn er een paar mensen die pas hun hengsten later aanbieden (najaaronderzoek of voorjaarsonderzoek als ze 4 worden), maar dit zijn er zo weinig! Hoeveel hengsten verlaten het onderzoek niet vroegtijdig omdat ze het werk nog niet aankunnen?! Gek he?! Ook de nieuwe IBOP voor de merries, nu 7 ipv 5 weken, want dan kan je je merrie ook nog in laten rijden, als ik zie wat een jonge beessies daar nog tussen lopen..

He artikel vind ik erg mooi, interessant en leerzaam.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 10:24

Nou laat ik het anders zeggen, hij wil op de rechgterhand links niet aannemen en daardoor rechts niet los laten Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 10:27

Kuiken schreef:
Van de bokkensprongen die hij zeer zeker zal gaan maken Haha! Haha!

Nee, natuurlijk ga ik jullie op de hoogte houden Ja

Graag!!! Uiteraard wil ik de bokkesprongen ook wel zien hoor!!! Duivel Ja

Kuiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 10:30

Haha!

De schimmel weet mij altijd zover te krijgen dat ik sterk ben met rechts en links een beetje vergeet Bloos Daar moet ik heel bewust mee bezig zijn.
Van Imke kreeg ik de tip links erbij te houden als een soort constante bijzet en dan spelen met rechts om hem recht te maken aan de teugels.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 10:33

Judje schreef:
Yamcha schreef:
En idd, dat vroegrijpe. Een oud spreekwoord: "vroeg rijp, vroeg rot". Er zit wat in, een sportpaard wordt hier in NL gemiddeld 7 jaar oud. En dat terwijl een paard op zijn 8ste volwassen is...
Natuurlijk kun je het een en ander wijten aan het vroege inrijden (ik hoop echt dat ze daar weer op terugkomen), en aan de rijstijl van mensen zelf, maar ook aan de fokkerij.

En als een paard voor de keuring met 3 jaar onder het zadel moet zijn, kun je problemen verwachten, ja. Men wil zo snel mogelijk zien wat een paard kan en waard is, maar haastige spoed is zelden goed. (alweer zo'n oud spreekwoord). En ik vraag me echt af of je een 3-jarige in die zin al kunt beoordelen, tja exterieur en gangen misschien, maar het exterieur verandert nog wel (moet je voor de gein eens een 7-jarige naast een 3-jarige zetten, zit best een groot verschil in) en hoe stabiel zijn die gangen? Met 3 jaar zijn het vaak nog van die slungels, en zeker als je ze hoog op de benen fokt.
Rare beoordeling dan...

Vooral die laatste alinea ben ik het mee eens. Paarden moeten zo vroeg al zoveel presteren. In april was ik naar de hengstenshow in Lunteren (De Nieuwe Heuvel) en daar werd ook een paard voor het eerst bereden en die moest 6 weken later alweer op het wedstrijdterrein aan de slag. Dat is toch niet normaal meer?
Ook de fokker van mijn jaarling (overbuurman 80jr) loopt iedere keer te zeuren of ik al op mijn andere paard heb gezeten (vandaag precies 3,5jr) en steeds zeg ik nee, want ik wil er de tijd voor nemen enzo en steeds komt ie dan met: 'durf je niet ofzo?'. Is het paard de tijd gunnen tegenwoordig niet durven?!

Maar inderdaad 'het verrichtingsonderzoek' voor de hengsten 70 dagen presteren terwijl sommigen bij aanvang nog niet eens 3 jaar op de wereld staan! Gelukkig zijn er een paar mensen die pas hun hengsten later aanbieden (najaaronderzoek of voorjaarsonderzoek als ze 4 worden), maar dit zijn er zo weinig! Hoeveel hengsten verlaten het onderzoek niet vroegtijdig omdat ze het werk nog niet aankunnen?! Gek he?! Ook de nieuwe IBOP voor de merries, nu 7 ipv 5 weken, want dan kan je je merrie ook nog in laten rijden, als ik zie wat een jonge beessies daar nog tussen lopen..

He artikel vind ik erg mooi, interessant en leerzaam.

En dat bedoel ik. Dat is toch belachelijk of niet dan?
Ik vind 4 jaar eigenlijk nóg heel jong voor een verrichtingsonderzoek. Ik vind het altijd van die baby's nog dan. Maar wat dat betreft slaat het onderzoek helemaal nergens op, kun je veel beter uitvoeren als ze 8 jaar of daaromtrent zijn en er een goede basis inzit. (maar dat kan ook niet, want die gekken van tegenwoordig willen dat een paard van 8 al Grand Prix loopt...)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 10:34

Kuiken schreef:
Haha!

De schimmel weet mij altijd zover te krijgen dat ik sterk ben met rechts en links een beetje vergeet Bloos Daar moet ik heel bewust mee bezig zijn.
Van Imke kreeg ik de tip links erbij te houden als een soort constante bijzet en dan spelen met rechts om hem recht te maken aan de teugels.

Goeie tip! Misschien is een slofje iets om erbij te pakken (hoeft maar heel lichtjes hoor) om op links iets meer die ondersteuning te kunnen geven...

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 10:37

Had ik met mijn paard ook, die was heel erg rennerig met gevolg dat ik heel sterk op rechts werd, en haar daarmee ging vast houden, en links ook maar liet voor wat het was....met het gevolg dat zij rechts weer ging vast pakken en daardoor nóg meer ging rennen...
ze wou dus op gegeven moment helemaal niet meer inbuigen op rechts, en liep als een plank met linkerstelling door de bocht op de rechterhand....

Ik heb het nu opgelost, moet er nog wel heel erg op letten, want je vervalt zo snel in je oude patroon.... maar t gaat nu goed, en heb het opgelost door beide kanten, binnenhand heel hoog te doen('t ziet er niet uit Haha! maar het is wel een hele vriendelijke methode),, dus overdreven stelling te vragen, buitenhand begrenzen maar niet teveel mee doen, en daardoor kreeg ik haar weer op 2 teugels. het rennerige heb ik aangepakt door eerst terug naar grondwerk te gaan en haar heel veel op de stem te trainen, dat vervolgens met zit te combineren, en ze loopt nu weer super op 2 teugels, van achter naar voor, én ontspannen! Lachen

Kuiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 10:40

Ik vind mezelf niet handig genoeg met een slof dus dat laat ik maar even zitten. Zo lukt het ook aardig maar in moet daar veel consequenter mee zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 10:42

Dan moet je het niet doen, idd. Eerlijk van je!

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 10:44

Kuiken schreef:
Haha!

Zo moest ik het ook doen van mijn instuctrice. Alleen als ik zelf train wil ik het nog wel eens vergeten

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 10:46

Citaat:
Een paard dat links vastpakt, heeft aan de linkerkant de holle, sterke kant.

Dit verhaal klopt niet.
Bovendien zou je als je de termen sterk en zwak gebruikt, ook moeten duidelijk
maken
wat je onder sterk en zwak precies verstaat in relatie tot dit onderwerp.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 10:47

Hoi! ik had eve neen vraagje. Wat vinden jullie van deze foto: http://img528.imageshack.us/img528/1001/iknemone6.jpg ?
Hij is al van een paar weken/enkele maanden geleden, ik geef zelf ff geen commentaar erop ik wil graag wat van jullie horen Tong uitsteken

Ik vind trouwens die oefening van achteruit-draf ook wel mooi. Achteruit lopen is die alleen nog niet zo'n held in (ohz)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 11:19

Goofy44 schreef:
Citaat:

Dit verhaal klopt niet.
maken

Ik gaf later al aan dat ik lag te slapen en links en rechts door elkaar heb zitten halen.

Een paard dat links vastpakt heeft links de bolle, zwakke kant.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 12:20

Goofy44 schreef:
Citaat:

Dit verhaal klopt niet.
maken

Hoe zit het dan als een paard rechtsom loopt en rechts vastpakt en links niet aan neemt? en dus eigenlijk met de schouder naar binnen komt in de wending.

Kuiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 12:28

WinBinChes schreef:
Hoe zit het dan als een paard rechtsom loopt en rechts vastpakt en links niet aan neemt? en dus eigenlijk met de schouder naar binnen komt in de wending.

Hoe zit het bij jouw paard dan linksom?

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 12:32

WinBinChes schreef:

Linksgebogen: rechts is bolle kant, links holle.
Je merkt dan vooral dat het moeilijk is hem rechtsom meer op de (linker) buitenteugel te krijgen.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 12:34

Mijne gaat rechtsom aardig fijn, kan ik m netjes met m'n buitenteugel sturen. En neemt ie gewoon stelling en buiging aan. Maar linksom niet. Ik heb zelf ook enorme moeite om links los te laten. Is echt een wisselwerking. Want als ik m loslaat gaat ie gewoon met z'n hoofd naar rechts lopen soms. Nagelbijten / Gniffelen
En alleen op m'n been wilt ie nog niet buigen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 12:43

Het is ook een wisselwerking. Eigenlijk zou je jezelf ook moeten "rechtrichten"... een paard gaat toch lopen naar de hand van de ruiter, als de ruiter niet loslaat, laat het paard ook niet los...

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 13:19

Rechtrichten is een vrij ingewikkelde materie. Het gaat niet alleen om recht op 2 teugels, maar vooral over hoe de achterbenen zich plaatsen t.o.v. de voorbenen.

Alle respect voor Imke Schellekens, maar spelen met een binnenteugel om je paard op 2 teugels te krijgen vind ik redelijk onzinnig. Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-07 13:26

Ik niet helemaal. Als je sterk wordt op de kant waar het paard vastzit, dan versterk je het probleem. Ga je op de andere kant meer steun geven, en alleen een beetje "spelen" op de kant waar het paard vastzit, wordt ie wel recht op 2 teugels.
Maar dan moet je niet vergeten dan binnenachterbeen te blijven activeren, anders werk je alleen aan de voorkant, en daar zit het probleem niet. Knipoog