Met of zonder cap ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

CharleyT

Re: Met of zonder cap ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 19:17

frisiangirl schreef:
Lees eens het bericht over politiepaard te water op voorpagina nieuws en vertel dan nog eens dat je weet dat wat er kan gebeuren...

En dan snap je waarom je MET cap moet rijden?? Zo zijn er ook voorbeelden van overleden ruiters MET cap en MET bodyprotector, dus eigenlijk .................................. stoppen met rijden?

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 19:23

juudje84 schreef:
ik rij met cap op de jonge paarden en de paarden die ik al langer heb en weet wat ik kan verwachten rij ik eigenlijk meestal zonder (ik weet dat het ""fout '' is)
Als ik in binnenbak, of les of concours ben rij ik altijd met cap, gewoon omdat het verplicht is

Wat is er 'fout'aan? In ruim 30 jaar werkzaam in de paarden, zijn mijn ziekenhuis bezoeken n.a.v. een ongeval met een paard als volgt: drie hechtingen in wenkbrauw, paard sloeg tijdens hoef uit krabben, drie gekneusde ribben, gebroken sleutelbeen, paard kreeg hartaanval en we vielen samen op de straat, zo links en rechts wat blauwe nagels als ik mijn voet weer eens onder een hoef terug vond, tsja, dat was het eigenlijk wel geloof ik. Genoemde voorbeelden waren ook gebeurd als ik cap op had.
Voordat de 'je-moet-altijd-een-cap-dragen maffia over me heen valt: ik ben voorstander van het dragen van de beschikbare beschermingsmiddelen, zeker als het om kinderen gaat.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 19:24

met .. rij nu 33jaar
vroeger reed ik altijd met tot er een hete zomer was
en ik dat ding meer dan zat
een vriendin van mij was buiten wezen rijden
met cap met laarsen op haar dood maar dan ook echt doodbrave paard welke ze al 15 jaar had
haar paard kwam bezweet aan op stal en zij is later gevonden
naast een ruiterpad naast de weg
ze had echt alles gebroken wat er te breken viel
en heeft paar maanden in coma gelegen
na 2 jaar revalideren is ze weer gaan rijden
en kon alles weer
ze heeft zo zooo enorm veel geluk gehad
ondanks de laarzen is ze , aan de eugel om haar voet en sleep sporen te zien , een behoorlijk eind meegesleurd , dus toch door de beugel geschoten

zondr cap had ze iig dood geweest , te zien aan de zeer zwaar gehavende cap
sindsdien draag ik weer braaf mijn cap Bloos

verder is het ieder zijn eigen verantwoording
al vind ik bij kids die van de ouders
en dus MET , als je zelf oud en wij genoeg bent kan je zelf de afweging maken
hoe wat waar en waarom

Marindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 21:14

Mét natuurlijk! Waarom zou je zonder rijden Knipoog

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 21:20

Bij iedereen die meerderjarig is vind ik het gewoon eigen keuze en eigen verantwoordelijkheid.
Maar bij minderjarigen (kinderen) vind ik wel dat de ouders er op moeten toe zien en dat zij verantwoordelijk zijn.

Esmiralda_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 21:11

altijd met cap Haha!

Besje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 21:15

ik rijd altijd met cap met mijn paard, 't is namelijk een jong paard en bovendien hengst... dusja Knipoog met het hoofdje zwieren en de baas een bloedneus geven enzo... Knipoog cap is veiliger bij hem dus :p Knipoog
en ook voor bos, laag hangende takken enzo... :p
vroeger heel lang zonder gereden, maar tegenwoordig terug altijd met... is kwestie van gewoonte... Lachen

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 22:10

CharleyT, ik bedoelde eigenlijk daarmee te zeggen dat je nooit kan weten wat er gebeurd....of het nu een jong groen paard is of een ouder ervaren paard.

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 23:17

Een paar pagina's geleden vroeg ik het al....

Voor diegenen die met cap rijden en er wel eens mee gevallen zijn:
Wanneer vervangen jullie je cap, ik hoorde/las laatst ergens dat je dat eigenlijk na iedere val zou moeten doen?

xladytjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 13:04

Wrvoor zyn der anders Cappen:p?

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 13:08

Annemiek80 schreef:

Wanneer vervangen jullie je cap, ik hoorde/las laatst ergens dat je dat eigenlijk na iedere val zou moeten doen?

Moet eigenlijk wel als je flink op je hoofd stuitert. De mijne was na de laatste val helemaal opengebarsten. Daar schijnen ze ook op gemaakt te worden. Misschien we heel erg goed. Ik heb dus nu een mooie nieuwe.

Ik vraag me alleen af of je hem wel zo gauw vervangt als je zo'n dure GPA hebt van een paar honder euri's...

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 13:27

beantsje schreef:
Annemiek80 schreef:

Moet eigenlijk wel als je flink op je hoofd stuitert. De mijne was na de laatste val helemaal opengebarsten. Daar schijnen ze ook op gemaakt te worden. Misschien we heel erg goed. Ik heb dus nu een mooie nieuwe.

Ik vraag me alleen af of je hem wel zo gauw vervangt als je zo'n dure GPA hebt van een paar honder euri's...

Ik ben een paar maanden geleden dus gevallen, niet zozeer in een keer op mijn hoofd, maar wel de grond geraakt met mijn hoofd (zat zand op Haha! ), geen hoofdklachten oid erna.
Ik kan geen beschadigingen zien oid.
Aan de andere kant is mijn cap al zo'n 7 jaar oud, en zie ik tegenwoordig comfortabelere caps om me heen, dus vervangen zou geen kwaad kunnen.

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 13:30

Annemiek80 schreef:

Ja. Ik ben een paar jaar geleden tijdens een ruitervakantie met paard en al omgestuiterd en had gelukkig mijn cap op. Ondanks dat wel een hersenschudding, div. kneuzingen en een gezicht vol met schrammen, maar dat had waarschijnlijk wel erger kunnen zijn denk ik dan maar. Ik droeg eigenlijk altijd m'n cap maar sinds die keer zeker altijd.

Toen ik een paar maanden na het ongeluk weer ging rijden heb ik eerst een nieuwe cap gekocht. Je zag er niets aan, maar ik wilde geen risico lopen, omdat je hoort dat het beter is na een val en volgens mij had hij toch een flinke klapper gemaakt.

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 14:44

CharleyT schreef:
juudje84 schreef:
ik rij met cap op de jonge paarden en de paarden die ik al langer heb en weet wat ik kan verwachten rij ik eigenlijk meestal zonder (ik weet dat het ""fout '' is)
Als ik in binnenbak, of les of concours ben rij ik altijd met cap, gewoon omdat het verplicht is

Wat is er 'fout'aan? In ruim 30 jaar werkzaam in de paarden, zijn mijn ziekenhuis bezoeken n.a.v. een ongeval met een paard als volgt: drie hechtingen in wenkbrauw, paard sloeg tijdens hoef uit krabben, drie gekneusde ribben, gebroken sleutelbeen, paard kreeg hartaanval en we vielen samen op de straat, zo links en rechts wat blauwe nagels als ik mijn voet weer eens onder een hoef terug vond, tsja, dat was het eigenlijk wel geloof ik. Genoemde voorbeelden waren ook gebeurd als ik cap op had.
Voordat de 'je-moet-altijd-een-cap-dragen maffia over me heen valt: ik ben voorstander van het dragen van de beschikbare beschermingsmiddelen, zeker als het om kinderen gaat.

fout bedoel ik dus in wat jij al noemt 'je-moet-altijd-een-cap-dragen maffia
zeker gebeuren er ook die ongelukken.
ik ben paar jaar geleden met een paard over de kop gegaan, met cap. zware hersenschudding wervels verschoven en cap is in mn nek geslagen dus auw auw en de hele zooi moest recht gezet worden.
tijdje later viel ik zonder cap. ook hersenschudding en verder geen last, dus tja wat is veiliger.....
als je op de harde stoep valt oke haha dan is het veiliger Tong uitsteken ..
maar ja een breuk in je been of arm voorkom je niet door een cap, das dan wel weer zo..

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 14:48

Ik draag meestal m'n cap. Waarom? Op de manege is het verplicht, bij m'n verzorgpony's is het de verantwoordelijkheid van de eigenaars, en al hebben ze me nooit gezegd dat ik het moet doen, ik vind toch dat ik daarom mezelf zoveel mogelijk moet beschermen. Op mijn eigen paardje zou ik het denk ik ook wel doen, voor de veiligheid, je weet het maar nooit.

xhoneyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 17:23

met cap, maar meer omdat het MOET op de manege en omdat het MOET van mijn ouders.

Melissaaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 17:29

ik rijd ook altijd met cap.. Haha!

fetisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 17:30

Altijd met...

lisanne1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 17:54

Ik rijd ook altijd met cap. Heb één keer zonder cap gereden, toen ik voor de eerste keer op mijn bijrijdpaard ging rijden, ik was hem vergeten. Het voelde wel fijn maar ik voelde me toch niet zo veilig als met cap op, zeker als je voor de eerste keer op een vreemd paard gaat rijden.

J92

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 21:58

Ik rij met cap. Voor de veiligheid natuurlijk
Er kan altijd iets gebeuren en dan heb ik toch liever mijn cap op mijn koppie Lachen

Feminsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 21:59

tja als het echt heel warm is wil ik um wel eens "vergeten" Bloos ..,maar eigenlijk als ik verstandig ben moet ik altijd met cap rijden van mijzelf! Haha!

tiffclaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 22:01

Altijd met cap. Ik heb jaren niet gereden en voor die tijd was een Cap echt niet gewoon, toen had je nog van die butsmutsen met zo'n stiekje onder, die knipte we altijd gelijk eraf Knipoog

De kinderen rijden hier standaard met cap en bodyprotector, ze weten niet beter...

Snuitje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 17:13

Sowieso met cap! Geen zin om op mijn hoofd te vallen met alle gevolgen van dien!

_BlackPearl_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 17:26

ik rij altijd met cap

Annemiek80 schreef:

ik heb 1X mn cap vervangen door een nieuwe nadat ik gevallen was, maar dit moest ook wel, want mn cap was helemaal gescheurd :S
maar verder ben ik maar 1X nog eens afgevallen,, maar toen was er niks mee aan de hand...
maar als ik een nog eens afval zou ik gewoon geen nieuwe kopen hoor als hij niet stuk is, is volgens mij gewoon niet nodig...

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-08 17:31

Ik vind mijn rug breken wel voldoende groot letsel...door dat ongeluk weet ik hoe kwetsbaar je lichaam is en hoe verschrikkelijk het kan zijn om even uit je fijne, ongedwongen leventje te worden 'weggerukt'...

..ik heb altijd een cap op net als dat ik altijd een autogordel om heb...

iedereen moet zelf weten wat hij doet, maar ik ga niet zonder cap op een paard zitten Haha!