heb ik dat nou :S,.. wat is volgens jullie 'rijden'...

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Boktpony

Re: heb ik dat nou :S,.. wat is volgens jullie 'rijden'...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 14:50

Alane schreef:

jeuh een sabel..... zo gevaarlijk zijn hier de bakkabouters niet dat ik mijn dochter gewapend op een paard zou moeten zetten...

nou ik heb in het verleden toch echt wel hele agressieve bakkabouters gehad hoor Clown

trouwens snachts rijden heeft echt wel iets hoor Haha! of savonds in het pikkedonker...je komt niemand tegen behalve dieren die van jou schrikken Cool kijk dan ga ik wel niet door de bergen enzo net als HC maar gewoon over land en bos Pling

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 18:54

Rianneke schreef:
trouwens snachts rijden heeft echt wel iets hoor Haha! of savonds in het pikkedonker...je komt niemand tegen behalve dieren die van jou schrikken Cool kijk dan ga ik wel niet door de bergen enzo net als HC maar gewoon over land en bos Pling

...in Polen kwam ik van alles tegen, vooral véél wilde zwijnen.

Een allercharmantste babushka heeft toen een leuke houtskool-schets van mij en mijn setje gemaakt....

Afbeelding

Tong uitsteken

HC

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 19:25

Huertecilla schreef:
Rianneke schreef:

...in Polen kwam ik van alles tegen, vooral véél wilde zwijnen.

Nors opkijken

De dichstbijzijnde bergen is voor ons Haaksbergen...
s'nachts rijden zit er hier absoluut niet in.... ten eerste de straatverlichting, ten tweede het verkeer en dan woon ik in een dorp.... ten derde: je komt dus heeeeeel veeeeeel mensen tegen Ja
ten vierde: heb ik er weinig behoefte aan s'nachts achter mijn dochter aan te fietsen terwijl overdag genoeg tijd voor zou zijn als het verkeerstechnisch minder gevaarlijk zou zijn Haha!

zwijntjes hertjes/reeen gevogelte ( fazenten, patrijzen) kom je hier bijna overal tegen .. zeer dichtbij zijn zelfs flamingo's te bewonderen in het wild...

maar dat gaat wel heel errug off-topic.

Britt heeft vandaag gereden in:
zwarte cap, blauwe jas, witte broek, zwarte laarzen, witte handschoenen, zwarte zweep, witte pad... uitslag 202 punten en een 9 voor de verzorging Tong uitsteken

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 19:28

's nachts rijden is wel apart. Qua dieren gaat het hier niet verder dan vosjes (laatst liep er eentje een heel stuk mee over het strand) en konijnen.
Beide zie je echter ook overdag en overdag krijg je daar nog zeehonden bij ook.

's Nachts rijden vind ik toch een stuk linker. Doe het altijd samen en op het strand ga ik ook niet harder dan draf.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 21:06

...in mijn uppie, optomingsloos, x-terrein, ook in galop = ¡ge-wel-dig!

Staat al een klein jaar een stukje over op mijn site onder het kopje 'De Beloning'.

Van vitaal belang is dat je de spullen functioneel voor elkaar hebt.
Vanmiddag met strak setje een demo gegeven, maar waar het om gáát is Pling

Ik ga zo weer op pad. Voor morgen wordt weer wat sluierbewolking verwacht en als die weg is, is de maan en een stuk minder en een stuk later. Kortom nog even van genieten...

HC

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 21:08

Rij je dan op bekende paden of zoek je ook nieuwe paden op?

Ik leg mezelf nl deze beperkingen op vanwege het terrein waarin ik rij. Nl het strand. Het strand is altijd anders, altijd onvoorspelbaar.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 22:40

Hier heb je ook wilde zwijnen. En vossen. De paden zijn onverhard, maar dat wil hier niet zeggen zacht... Soort van droge klei met rots en stukjes rots gewoonlijk. En dan op en neer en met ravijnen ernaast, erg goed voor de hoognodige adrenaline stoot af en toe. Als je een vrachtwagen met hout tegen komt bv...en je zit op een 3 jarige die net onder het zadel is...
Met dat paardje wel eens op het randje van en afgrond gestaan en toen kwam ze omhoog en stapte achteruit. Dat ging net niet, haar hoef zakte weg, dus sprong ze gelukkig naar voren...
Ze steigerde omdat er paarden op haar af kwamen galopperen en ze wist dat ze van mij niet mocht omkeren en vluchten, maar ze voelde zich toch wel wat bedreigd.
Door de sprong naar voren trokken we de aandacht van de andere ruiter (met handpaard) en die hing toen in stap over. Toen was de paniek weg.

Is dit niet vreselijk off topic?

Ik wil maar zeggen op zulke momenten is het vooral belangrijk dat je harnachement blijft zitten, maar hoe het eruit ziet is niet zo belangrijk en wat je aan hebt al helemaal niet Clown
Rijkunst en ervaring zijn dan veel belangrijker.
(reed dat paardje trouwens met hoofdstel plus halster met teugels en geleend zadeltje, soms zonder stijbeugels eraan)

´snachts rijden heb ik nog niet gedaan. Mijn ex wel (mijn paard, over de weg galopperend met bandana voor zijn gezicht...), maar dat is een ander verhaal...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 23:00

'paden'??? x-terrein Pling
Natuurlijk rij ik óók over, onverharde, paden maar zo weinig mogelijk.

Ik probeer zoveel mogelijk 'hoogtelijnen' te volgen om mijn paard niet ál te zwaar te laten werken s'nachts. Overdag gaan ze toch de zonnige wei in, maar 's nachts de vorst.
Ook zijn natuurlijke hindernissen zoals boomstammen, greppels, rotspartijen en houtwallen in het donker niet zo simpel te nemen.
Pas verder het tempo aan van zeg 30 km. in 2 uur naar 20. Probeer niet meer dan 30 te rijden want 's nachts pauzeer ik niet om teveel afkoelen te voorkomen. Stap hooguit even af op een zware klim of er na, maar loop wel door dan.
Letterlijk zijn de routes die ik kies dus een verschil van dag en nacht.

De maan gluurt nu over de bergrug dus ik ga pielemans over een uurtje roepen. Nu ja, roepen, hij rent al naar het hek als ik de deur uit stap Lovers

Oh, Lusitana, ja, off-topic op het punt na dat het bij rijden wel om kennis, kunde en vaardigheid gaat en niet om alles in roze gaat. Dat zie je 's nachts niet eens Haha! Is dat niet exact de kern van dit topic?!

HC

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 00:34

mischien toch het eerste bericht op blz nog even doorlezen Haha!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 14:28

HC, het terrein naast de paden is zeer verradelijk daar het hier stikt van de stropers. Al een keer mijn hond uit een strik moeten halen. Daarbij is het meeste zwaar begroeit met braam en het is in mijn omgeving allemaal privé terrein. De bossen zijn hier van particulieren, die hebben allemaal een hectare of wat aaneengesloten. En waag het niet om met een "knol" over hun terrein te komen.... er zijn beleefdheidsregels waar ik me aan moet houden. Ik blijf liever geliefd onder het volk, want voor je het weet krijgen ze een hekel aan ruiters en dan worden er regels gemaakt...

Er is wel een grote quinta die zijn terrein vrij geeft aan motoren en dus ook aan paarden, maar daar ligt een renbaan en een mooi vlak stuk om te dressuren, erg groot is het niet.

Dus voor mij de paden waar de vrachtwagens over gaan die hout uit de bossen halen. Helaas zijn die op zondag bezaaid met quads, dus zondag rustdag voor paardjes, of rijden op die quinta.

Dit is het soort terrein waar ik rijdt:
Afbeelding

(in volle galop van andere amzone genomen:)
Afbeelding

http://www.mijnalbum.nl/Foto=MPV3BJSP
http://www.mijnalbum.nl/Foto=8J3L3RAQ
http://www.mijnalbum.nl/Foto=YYGMC4JQ

Nodigt ook net echt uit om te betreden.

Maar goed Nederlandse ruiters hebben niet met dat soort terrein te maken en worden daarom wellicht ook niet meer zo all round opgeleid om dit soort dingen te tackelen.

mMijn vriendin van de ruitervakanties maakt alle jaren mee dat mensen die zich "zeer ervaren" nomen in huin broek scheiten van anagst en er af lazeren. Dat sort ervaringen zul jij ook wel hebben. En dan komen ze in de hele range van mountainrider hoor en bodyprotectors en alles nieuw , duur en mooi... Maar spullen maken nog geen ruiter en jarenlang in een manège op steeds dezelfde paarden rondrijden ook niet...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 14:59

Lusitana schreef:
Dat sort ervaringen zul jij ook wel hebben.

Niet veel. De kloof is té groot. Zowel die naar hoe onze paarden gereden moeten worden als naar het terrein.
De paden die jij laat zien zijn zo makkelijk als het hier doorgaans wordt.
Kijk, ik draai geen rijschool of paardverhuur. Ik heb daar de paarden niet voor en zelf geen trek in de routes die ik dan zou moeten rijden en al helemaal niet in het benodigde tempo.

Ik heb alle begrip voor de kloof. Toen ik hier pas woonde ben ik vooral met de motorfiets veel met strepen ín mijn broek tot gebroken ribben thuisgekomen ondanks complete lichaamsbepantsering.
Ik had toen ik hier met paarden begon ook niet kúnnen voorstellen hoe ik daar nu mee rij en dan had ík nog een heel ander ethisch vertrekpunt dan de modale ruiter heeft als referentiekader.

Wat het terrein betreft is dat hier ook particulier eigendom en ja, daar moet je respect voor hebben, rekening mee houden. Je kan niet overal en zeker niet altijd rijden waar je wil. Er zijn echter ook veel dingen wél mogelijk. Na de oogst bijvoorbeeld kan je tot het ploegen bijna naar hartelust over alle velden rossen. Idem olijfboomgaarden, maar anders.
Ik ben erg goede maatjes met twee jachtopzichters hier en met reden Pling
'Peter, het is boven in de San Jorge nu érg mooi'. "Ja, maar daar mag ik toch niet rijden, niet eens kómen!?" 'Nee, maar dat doet toch niemand dus ga je gang hoor....'

Dit

Afbeelding

is, 3½ jaar terug alweer, op circa 1400 meter hoogte onderweg naar de top van de Gibalto op 1600.
Reservaat en eígenlijk strikt verboden, maar ik vraag keurig toestemming en een paar maanden terug kwam ik de eigenaar tegen van het stuk grond waar het toegangshek op staat 'wanneer kom je weer? we hebben je al een tijdje gemist!'

HC

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 15:26

...nog een leuke gevonden van de Gibalto-klim. Neem zelf verder nooit een camera mee.

Arabella staat daar wellicht in verwonderig te kijken naar waar we net naar beneden zijn gekomen.
We staan hier bij een poel even te pauzeren. Singel losser, beugels opgebonden, kan ze even lekker ademhalen, drinken en wat eten.

Waar het pad lager tegen de helling begint kunnen we hiervandaan net zien. Een hele opluchting voor me was dat.
Aan de ándere kant omhoog houdt het pad namelijk ook ongeveer halverweg op en er is tussen die twee open eindjes niets, NIETS. Omdat er daarboven niets te eten is wat de moeite van de klim waard is, zijn er op een heel stuk zelfs geen geitenpaden.
De stafkaart geeft wit met hoogtelijntjes, dus die kan je wel thuislaten want het terrein zelf bepaalt waar je wel-niet kan rijden. Navigeren dus Haha!

HC

Afbeelding

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 17:10

colette_007 schreef:
kortom ik denk dat de mensen veel te ver van hun paard afstaan tegenwoordig... ...
Als ze op een vreemd paard stappen pakken ze zich helemaal in met bodyprotectors grootste cappen etc...

Op speciaal verzoek dan nog eens terug naar de topicstart.

Staat een interessante tegenstelling in.
Je staat per definitie ver van een paard wat je niet kent. Ik zelfs letterlijk want stap daar niet op.

Een goede band met een paard moet je verdíenen want waarom zou een paard zonder érg goede reden diens leven aan iemand toevertrouwen? Dat kan alleen met het investeren van heel veel tijd en het laten opdoen van succes-ervaringen met jou en, nog belangrijker, het níet laten opdoen van ongewenste 'succes'-ervaringen.

Het door Lusitana gemelde eraf kukelen van bange ruiters zijn twee van de redenen van mij om dat niet te laten gebeuren. Dat zijn namelijk erg nare ervaringen voor een paard die niet bijdragen aan hun vertrouwen in ruiters en al helemaal niet in hun vetrouwen aan mij, hun baas die dit zou moeten voorkomen. Als je werkelijk wil kunne sámenwerken met jouw paard, dan moet dat paard er er niet eens in hoeven te vertrouwen, maar er zéker van zijn, dat jij alleen vraagt wat het kan en begrijpt, dat je voor veiligheid zorgt.

Een interessant element dat eigenlijk níet over 'setjes' gaat, maar wel over iets elementairs.
Namelijk over goed rijden, dat een goed ruiter geen lastige situaties overwint, maar ze voorkomt Pling

HC

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 17:15

mischien dan toch eerst nog wat meer praktijk ervaring opdoen met verschillende paarden en dan met name jonge paarden....

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 18:02

Alane schreef:
mischien dan toch eerst nog wat meer praktijk ervaring opdoen met verschillende paarden en dan met name jonge paarden....

Als je daarmee op mij doelt, begrijp ik niet wat je wil zeggen eigenlijk. Wat, waarom?

Wat een ander doet en aan risico wil lopen valt buiten mijn invloedssfeer. Als ik twijfel aan het met succes introduceren van één nieuw element, dan investeer ik meer tijd in de basis daarvoor. Punt. Met een paard van een ander kan ik dat niet.
Het paard van een ander is niet mijn verantwoordelijkheid, heb ik geen uur ingestoken. Ik heb dat paard níets te bieden. ik verwacht ook niets van dat paard, dus ga er ook niet op. Ik ken dat paard niet en omgekeerd.
Voor mij is dat gezond verstand en vele malen veiliger dan wat voor valbescherming ook.

Als dat 'niet kan' omdat er productie gedraaid moet worden, geld verdiend moet worden, dan is dat een argument dat niets de kwaliteit of verstandig te maken heeft, maar een argument om verkort te kiezen uit economische motieven en niet omdat dit vanuit de psychologie van het paard 'beter' is.

Vorige week een jonge merrie van ons voor het eerst een ruiter laten ervaren. Ze heeft nu weer 'leerpauze' wat de ruiter betreft. Ze heeft nog nooit teugels ervaren en ik wil dat met haar zo houden. Ze, Zomer, is een driekwart arabier van 3½.
Van de andere paarden is Arabella 7, Luna 6, Capricho 5 en Zorro nog geen 1.

HC

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 19:00

ik moet zeggen dat ik de foto's van jullie allebei erg mooi vind! wist wel dat natuur mooi kan zijn, maar in vergelijking met wat jullie hebben en wat nederland heeft...stelt nederland niks meer voor Clown
en over het rijden...ik weet zeker dat je daar zeker van je paard MOET zijn... je kan je het niet veroorloven dat een paard gek in zen kop is op zulk terrein!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 19:13

ging het niet over hulpteugels, sporen, zwepen en setjes?
vind het terrein waar je op rijd niet echt iets toevoegen over 'rijden'.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 20:32

Wel als je dat dus doet zonder enig hulpmiddel als in HC´s geval zonder hoofdstel en in mijn geval zo simpel mogelijk, zonder neusriem, zadel met een gevouwen deken eronder. Het gaat er om dat je al die setjes en poespas helemaal niet nodig hebt. Als ruiters dat willen, moeten ze dat zelf weten, maar het is heus niet beter voor het paard (waar ze zich dan achter schuilen) het is gewoon voor het imago of lol van de ruiter.
Maar, en dat heb ik ook al gezegd, als je dure spullen hebt en het op dat gebied alles voor elkaar hebt, ben je niet vanzelf een goede ruiter, want, als gezegd, die hebben het in dergelijk terrein moeilijk.

Ik persoonlijk, heb meer respect voor de ruiter die met simpele middelen door ruig terrein kan rijden, dan die met dure spullen en moeite heeft zijn paard onder controle te houden, en erger nog denkt dat hij spullen nodig heeft OM zijn paard onder controle te houden.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 20:44

HC, de paarden van mijn vriendin hebben een of twee weken lang dezelfde ruiter en doen een rit per dag. Het is dus niet zo dat ze dag in dag uit tig mensen moeten rondsjouwen.
Ze doen dat een seizoen lang en daarna is alles weer gewoon (vrij tot een maand voor het seizoen, dan worden ze weer in conditie gebracht). Ze doen dit al een jaar of tien, zijn gewoon gezond en vrolijk. Ze hebben tussendoor vaak ook nog een week of soms zelfs langer vrij. Ze is niet het hele seizoen volgeboekt.

creool

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 20:47

Lusitana schreef:
Wel als je dat dus doet zonder enig hulpmiddel als in HC´s geval zonder hoofdstel en in mijn geval zo simpel mogelijk, zonder neusriem, zadel met een gevouwen deken eronder. Het gaat er om dat je al die setjes en poespas helemaal niet nodig hebt. Als ruiters dat willen, moeten ze dat zelf weten, maar het is heus niet beter voor het paard (waar ze wie is ze??? zich dan achter schuilen) het is gewoon voor het imago of lol van de ruiter. Inderdaad!
Maar, en dat heb ik ook al gezegd, als je dure spullen hebt en het op dat gebied alles voor elkaar hebt, ben je niet vanzelf een goede ruiter, want, als gezegd, die hebben het in dergelijk terrein moeilijk. Dat is niet per definitie zo!

Ik persoonlijk, heb meer respect voor de ruiter die met simpele middelen door ruig terrein kan rijden wat een onzin! ik heb meer respect voor Anky, Imke en Edward!, dan die met dure spullen en moeite heeft zijn paard onder controle te houden, en erger nog denkt dat hij spullen nodig heeft OM zijn paard onder controle te houden.Dat mag nooit de bedoeling zijn en zal in maar weinig gevallen zo zijn.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 21:21

Lusitana schreef:
HC, de paarden van mijn vriendin hebben een of twee weken lang dezelfde ruiter en doen een rit per dag.

Ik heb daar geen enkel waardeoordeel over Lusitana.
Míjn paarden zijn daar niet geschikt voor door de manier waarop ze gereden worden en gewend zijn behandeld te worden. De kloof tussen wat de modale ruiter geleerd heeft en wat mijn paarden verwachten is .... groot. Daarbíj komt dat mijn paarden niets met die mensen hebben en er dús niets voor doen en waarom zouden ze ook?! En dat laatste geeft aan hoe ze opgevoed zijn-worden Knipoog

HC

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 21:49

@creool Wie "ze" zijn staat er: die zeggen dat hun setjes en dure spullen voor het welzijn van het paard zijn aangeschaft.

Natuurlijk is het niet per definitie zo dat elke ruiter die dure spullen heeft het moeilijk heeft in het terrein, maar het is even om aan te geven dat de spullen niet vanzelf een goede ruiter maken. Maar je hebt gelijk dat ik het niet zo kon stellen als het er stond.

Ik heb ook respect voor Anky (de rest kan ik niet zo over oordelen). Ik zeg dat ik meer respect heb voor ruiters die zich in het terrein bewijzen dan die moeite hebben hun paarden onder controle te houden of denken dat ze spullen nodig hebben om paarden onder controle te houden. Wel alles even in de context houden.

En als jij denkt dat dat er weinig zijn, waarom zien we dan nog zo verschrikkelijk veel hulpteugels en strakke neusriemen? Denk je dat die mensen dat er voor de sier omhangen? Nee, die voelen zich niet zeker en denken meer controle te hebben met een dergelijk gadget of strakkere neusriem. Soms geven ze zelfs toe dat het echt tussen de oren zit en ze het nodig hebben voor hun gevoel. Dat is eerlijker dan lopen roepen dat een paard het nodig heeft.

In plaats van kijken waar je mij op kunt pakken, zou je een eigen mening kunnen geven of andere waardevollere bijdrage kunnen leveren aan de discussie.

Kun je bv aangeven wanneer een gadget nut heeft? Of welke?
Ik vind een flessenhouder of een zakmeshouder aan een zadel ofzo weer niet overdreven. Maar kleedjes in twintig kleuren weer wel.
Overigens ben ik er persoonlijk nog niet over uit hoeveel last een paard heeft van eenzijdige (ongelijkmatige) belasting aan het zadel (vol flesje bv, of en hoevenkrabber) of in je zakken, zelfs....
Meningen?

Keukenkast

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 22:01

Mijn definitie van paardrijden is min of meer 'één zijn met je paard tijdens het rijden'. Zolang je maar eerlijk naar je paard toe bent, geen dingen vraagt die helemaal nog niet aan de orde zijn.

Of je er nou bandages, setjes, anky's of pessoa's opgooit, helemaal geen punt. Zolang je er maar plezier in hebt. Voor iedereen is het immers anders! De een wil graag ver komen, terwijl de ander blij is met zijn rondje bos!

Leven en laten leven.. Ja

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 22:09

Lusitana schreef:
Overigens ben ik er persoonlijk nog niet over uit hoeveel last een paard heeft van eenzijdige (ongelijkmatige) belasting aan het zadel (vol flesje bv, of en hoevenkrabber) of in je zakken, zelfs....
Meningen?

Meet!
Met de hartslagmeter kan je dat feilloos en accuraat registreren. Het is verrassend wat allemaal invloed heeft en dat is waarom ik niet meer met een borsttuig rij als de zwaarte van de hellingen dat niet absoluut noodzakelijk maakt. Of het nu daadwerkelijk hinderlijk ís of dat een paard het als verstorend erváárt komt voor het paard op hetzelfde neer.

Wat jij in je zakken hebt is irrelevant voor het evenwicht want dat compenseer jij zelf.

Het verschil tussen éénzijdig een fles of evenwichtige aan beide zijden is meetbaar. Het belastingsverschil zal daar de oorzaak niet van zijn, eerder de irritatie van de onevenwichtige 'storing'.

De invloed van extra spullen is verder gerelateerd aan het gewicht ervan. Op wat jij en ik gemiddelde bergritten noemen is de extra arbeid voor het dragen van gewicht ruwweg de helft meer als in NL.
Dit vergroot dus ook wat je méét.

HC

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 23:25

Ik weet dat Florita (Lusitana van zo´n 600 kilo, om alles even in proportie te zien) het niet storend vond om een washandje met mijn inhaler en plastic hoevenkrabber ergens achter aan haar zadel te hebben(ze draaide haar hoofd om te laten zien wat er fout zat aan haar hoofdstel, zo gevoelig was ze, dus dan had ze er wel naar "gewezen", deed ze wel bij onevenredig verdeelde boodschappen in tassen bv), maar ik maakte me altijd zorgen of dan een (deel van)spier dan niet stijver gehouden worden om (onbewust) tegendruk te geven zeg maar, na een rit van zes uur, moet dat dan toch iets doen?
Iets dat "wappert" tikt toch steeds tegen een klein oppervlak wat doet dat voor een spier daaronder?
Dat soort dingen kunnen me bezighouden. Helaas heb ik nog geen hartslagmeter. Maar dat is eigenlijk wel een idee. Vooral gezien het verhaal van mijn nieuwe paard.