Wat kun je doen met een jong paard en wat is onverstandig?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

esther_sonja

Re: 2,5 jarige paarden zadelmak maken, nieuwe trend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 12:05

ik ben er voor om met 3,5 jaar a 4 jaar een paard inte gaan rijden..
zadelmak maken vind ik geen probleem met 2, 2,5 jaar...

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 12:21

Sammie schreef:
Het antwoord zal vaak nee zijn. Voornl. omdat er tegenwoordig handelaren ergens een stal (of meerdere) huren en ze niet meer aan huis hebben staan op een stukje grond met stallen.

Dat zal dan dus per handelaar bekeken moeten worden.

chuky

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 17:09

gwennelien schreef:
De discussie of het wel of niet goed is wil ik even in het midden laten, daar zijn al meerdere verschillende meningen over gegeven.
Mijn persoonlijke mening is dat het nergens voor nodig is om zo vroeg te beginnen. Waarom moet het allemaal zo snel, om zo snel mogelijk wedstrijden te kunnen gaan rijden en punten te scooren of dat het paard dan makkelijk te verkopen is omdat ie nog zo jong is en al vanalles kent en dan veel geld opbrengt??
Wat is de reden om zo jong al te "willen" beginnen???

helemaal mee eens!!

ik heb ook wel eens gehoord dat paarden die later ingereden worden langer meegaan, neem bijvoorbeeld ijslanders, die worden normaal pas ingereden als ze vijf zijn OK dan! en ze worden behoorlijk oud en kunnen ook lang blijven werken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 22:31

Is ook helemaal waar.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 13:34

ik vind het maar niks een 2,5 jarig paard in te rijden laat staan aan te rijden!
het zijn nog maar "kindjes" op deze leeftijd.
spelen aan de longe (mits een grote cirkel) en laten wennen aan dingen zoals tuig kan wel gedaan worden op deze leeftijd, meestal vinden de paarden dit ook nog leuk ook.
ik zou pas met 3 of zelf pas met 4 beginnen, zo hebben ze de tijd fatsoenlijk te groeien en zich te ontwikkelen en kunnen ze ook langer mee dan de paarden die op zeer jonge leeftijd ingereden en dus eigelijk belast worden.

Zitah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 13:34

Ik weet nu al dat met de foto die ik nu ga plaatsen veel discussie zal opwekken:

Afbeelding

Dit paard is nu 2,5 jaar. Het is de tweede keer dat ik opstap. Ik had ze eens gelongeerd met zadel en dacht, laat ik eens opstappen.

Ja ik weet een hoop kritiek, ze is te jong. Maar nu (zonder dat ze conditie heeft) heeft ze het een keer meegemaakt en is alles ontzettend makkelijk verlopen. Vanaf nu t/m juni zal ze weer lekker gaan spelen en in het voorjaar wordt ze keuringsklaar gemaakt. Na de keuring is ze lekker in conditie, een stuk verder uitgegroeid en dan zal ik weer eens opstappen. De vorige ervaring was goed voor haar, dus niks engs en raars voor haar en zal het waarschijnllijk dan ook allemaal makkelijk verlopen en is het voor haar ook veel makkelijker, want met een goede conditie kunnen ze aardig vechten en voor zichzelf is dat ook niet prettig.

Ik hou ervan dat alles op een gemoedelijke sfeer gaat en denk daarom ook dat er niks slecht aan is om eens op te stappen, of je dat nu doet met of zonder zadel of op welke manier dan ook.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 14:14

Zitah, het zou altijd op een gemoedelijke manier moeten gaan. Maar het gaat er toch ook om of het lichamelijk kan, een 2,5 jarige of 3 jarige is nog lang niet sterk genoeg!

Liberte

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 14:16

Zitah: ik zelf zou het echt nooooooit doen, mijn paard is over 2 maandjes 3 en hij heeft nog geen eens ooit een zadel op zijn rug gekregen, overigens vind ik het er wel goed uit zien op je foto. Knipoog

Parce

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 14:18

Kinke schreef:
Zitah, het zou altijd op een gemoedelijke manier moeten gaan. Maar het gaat er toch ook om of het lichamelijk kan, een 2,5 jarige of 3 jarige is nog lang niet sterk genoeg!

Afgod

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 14:43

Zitah schreef:
Ik weet nu al dat met de foto die ik nu ga plaatsen veel discussie zal opwekken:

Afbeelding

Dit paard is nu 2,5 jaar. Het is de tweede keer dat ik opstap. Ik had ze eens gelongeerd met zadel en dacht, laat ik eens opstappen.

Ja ik weet een hoop kritiek, ze is te jong. Maar nu (zonder dat ze conditie heeft) heeft ze het een keer meegemaakt en is alles ontzettend makkelijk verlopen. Vanaf nu t/m juni zal ze weer lekker gaan spelen en in het voorjaar wordt ze keuringsklaar gemaakt. Na de keuring is ze lekker in conditie, een stuk verder uitgegroeid en dan zal ik weer eens opstappen. De vorige ervaring was goed voor haar, dus niks engs en raars voor haar en zal het waarschijnllijk dan ook allemaal makkelijk verlopen en is het voor haar ook veel makkelijker, want met een goede conditie kunnen ze aardig vechten en voor zichzelf is dat ook niet prettig.

Ik hou ervan dat alles op een gemoedelijke sfeer gaat en denk daarom ook dat er niks slecht aan is om eens op te stappen, of je dat nu doet met of zonder zadel of op welke manier dan ook.

Ik heb geen kritiek dat je op een 2,5 jarige stapt. Je zult zelf wel weten of je paard er klaar voor is, en je geeft zelf al aan dat ze in de zomer van haar weidegang mag gaan genieten. Wat ik wel levensgevaarlijk vind is om op een 2,5 jarige paard te gaan zitten zonder cap op. Nou ben ik echt geen prediker voor de cap, maar bij een onbeleerd paard altijd een cap opdoen.

Waventy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 20:27

Oke dan even kort door de bocht.. Voor de mensen die zeggen pas met 4 jaar beginnen..
Mijn 3,8 jarige is officieel nu 4 jaar geworden. Kan ik hem dan gewoon gaan inrijden en er mee aan de slag?
Hij is nog maar 3.8. Nu is die van mij nu 3 maanden onder het zadel ik ben dus met 3,5 begonnen met inrijden.
met 2.8 ( officieel 3) begonnen met zadelmak maken --> Wat is dan het verschil tussen een 3 en een 2.5 jarige als jullie me nog kunnen volgen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 21:11

Kinke schreef:
Ben het met Kinke eens, je paard is gewoon nog niet sterk genoeg, de groeiplaten zijn nog niet gesloten. Ik vind dit echt véél te vroeg, en heel slecht voor het paard. Waarom is dit? Wil je er geld aan verdienen? Ben je ongeduldig? Waarom?
En dan nog iets: je paard heeft maar 1 rug, en de groeiplaten in de rug zijn pas gesloten met 6 jaar, dit kan echt serieuze rugproblemen opleveren over een aantal jaar. Waarom dat risico nemen?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 21:14

tja Wjerdo, wat is het verschil tussen een 2,5 jarige en een 2 jarige..etc.etc.....De liefhebbers van lekker jong inrijden zouden toch eens beter het groeischema van paarden moeten bestuderen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 21:17

wjerdo schreef:
Wat is dan het verschil tussen een 3 en een 2.5 jarige als jullie me nog kunnen volgen?

Leeftijd, groei, ect. ect. het is dus niet zo dat je op z'n 3de verjaardag er gelijk hop op kunt. Zo werkt het niet. Paarden met 2,5 jaar zijn heel duidelijk er niet klaar voor, alleen al voor de 'innerlijke groei' van de botten. Maar vaak geestelijk nog niet. 3 jarige zou ik ook niet inrijden, maar toch een half jaar of een jaar (want ik zou langszaam met 3,5 met inrijden gaan beginnen en zeer voorzichtig) kan geestelijk heel veel schillen. En dan zijn er ook nog paarden die er duidelijk lichamelijk én geestelijk er niet aan toe zijn om met 3 of 3,5 ingereden te worden. Die kun je dan ook beter lekker laten staan en uitgroeien. Er is geen magische bovenwaarde die stelt van hij is 3 geworden in januari dus húp we MOETEN erop, want zo zijn de regels (en dan zijn ze dus vaak 2,5). Een magische onderwaarde is er dus wel en dat vind ik dus minimaal ruim ná de 3de echte levensjaar. Persoonlijk ligt deze voor mij op minimaal 3,5.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 21:25

Tja Zitah, ook ik vind het echt niet kunnen om nu al op dat paard te gaan zitten, al is het voor 1x.
Ik heb zelf een paard van bijna 3 jaar en ik heb er echt nog niet opgezeten, hoor. Fysiek is 'ie daar nog helemaal niet klaar voor, mentaal misschien wel. Maar ik doe liever rustig aan. Waarom al zo snel? Om 'm keuringsklaar te krijgen? Nou, al dit soort dingen er dan voor moeten, kunnen ze bij de keuringen echt mijn rug op. Clown

Daarbij ben ik ervan overtuigd dat als mijn paard 3,5 a 4 is, ook prima in te rijden is, hoor. Sterk is 'ie nu allang en die kracht gebruikt 'ie ook bij 'vreemde' mensen, maar onze band is zo goed inmiddels dat hij zijn kracht niet tegen mij gebruikt. Ik zie er naar uit om hem in te rijden en ik maak me er totaal geen zorgen om. Maar ik doe het pas als hij er echt fysiek en mentaal klaar voor is en dan nog doe ik tot 'ie een jaar of 6 is heel rustig aan......

Zqw39

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 21:43

Ik vind 2.5 jaar gewoon te jong.Je kan op 2.5 jarige leeftijd wel beginnen met longeren(niet teveel) maar gewoon zonder hulpteugels.Het ene paard is eerder volwassen dan het andere maar ik vind dat je pas echt kan gaan beginnen met zadelmak maken op 3 jarige leeftijd. Is je paard er op 3 jarige leeftijd nog niet klaar voor dan zul je moeten wachten todat hij/zijn 3.5(4) jaar is.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 02:18

Zo had ik van de week longeerles met mijn 2.9 jarige (whaha, om even in maanden achter de komma te spreken).

En voordat de discussie losbrand dat ik mijn paard te zwaar belast door serieus te gaan longeren, nu het volgende:

Omdat ik er bewust voor heb gekozen om mijn paard niet met 2,5 jaar in te rijden (omdat ik dit onnodig en onverstandig vind) had ik me voorgenomen om het longeren langzaam wat uit te bouwen. Dus dat begon met een keer 10 a 15 minuutjes en dat heb ik kunnen uitbouwen tot een goed half uur. Enkele lijn, dubbele lijn, ze doet het heel braaf.

Toen dit goed ging, heb ik besloten om longeerles te nemen. Dit omdat GOED longeren nog best een kunst is en iets is wat van essentieel belang is bij het jonge paard.

Deze les heb ik genomen bij iemand die lesgeeft op de spaanse rijschool, op de franse militaire rijschool en op diverse stallen in Belgie, Duitsland etc. Iemand die er dus echt heel veel vanaf weet.

Hij vroeg mij: "Hoe oud is jouw paard?" en vervolgens heel voorzichtig "Heb je er al opgezeten", waarop ik (gelukkig) "nee" kon antwoorden, want toen brak de tirade los. Hij gaf aan dat het rijden van een paard met de leeftijd van 2,5 absurd is en niet zou moeten kunnen. Paarden zijn dan nog niet sterk genoeg, waardoor het gewicht verkeerd verdeeld wordt. Een paard zal de voorbeengewrichten te zwaar moeten belasten omdat het binnenachterbeen het gewicht gewoonweg nog niet KAN dragen. Dit heeft te maken met essentiele factoren die in de (duizend) keer benoemde schema's zijn terug te vinden.

Uiteraard toont ieder paard, op iedere leeftijd anders. Bovendien fokken we paarden ook op massa en vlees, zodat ze met 2,5 goed voor de dag komen. Dit zegt niets over de inwendige groei. Deze is bij nagenoeg ieder paard redelijk overeenkomstig. Er zit zeker speling in, maar dit is beperkt. Vaak WILLEN wij graag zien dat een paard ergens lichamelijk aan toe is...

Hij liet mij zien hoe moeilijk het is om een jong paard recht te laten draven. Dit was heel bijzonder om te zien. Want zoals jullie weten, lopen jonge paarden van nature niet recht over 4 benen. Dat vinden ze gewoon moeilijk. Hij gaf aan dat dit dus ook weer te maken heeft met gewichtsverdeling, groei van het lichaam etc. Zo zijn we een halfuurtje bezig geweest, waarbij we vooral veel hebben gepraat. In de tussentijd heeft mijn paardje voorzichtig wat belangrijke dingen geleerd. En het mooie was... Je zag het hele paard veranderen, haar houding, haar gangen. Je zag dat ze "begreep" wat zei bedoelde.

Ik denk dat hij me wel 5 keer op het hart heeft gedrukt, dat ik er AB-SO-LUUt niet op mocht klimmen. En dan te bedenken dat die van mij al redelijk "paard" is, naar bokt-maatstaven berekend.

Het enige wat ik vooral met haar moet doen is voorzichtig trainen aan de longe (met les!!!), maar vooral niet te veel en zeker niet langer als een half uur en dit maximaal 3 dagen in de week. Maar dat ook heel rustig aan opbouwen. Daarnaast vooral veel freestyle oefeningen.

Na de les liet hij me een foto zien van een (hogeschool)paard van 28 jaar in blakende gezondheid, dat nog iedere dag piaffeerd. Toen dacht ik: "Dat wil ik ook"...

Daarmee wilde hij ook een punt maken. Ik begreep het... Begrijpen jullie het ook???

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 10:59

Wie was dat dan? Dhr Kottas?

Ik snap je punt Lachen

Zitah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 11:01

Natuurlijk wist ik dat ik met het plaatsen van deze foto een hele discussie los zou maken (die toch al behoorlijk gaande was).

Maar nu wat vragen aan jullie:
1. Jullie hebben natuurlijk je paard van veulen tot hun derde allemaal Pavo Podo of zoiets dergelijks gegeven?
2. Jullie paarden hebben allemaal in hun jonge levensjaren 24/7 buiten gelopen?
3. Jullie stappen allemaal niet op voor hun 5-de (voor die tijd zijn ze echt nog niet uitgegroeid)?
4. Jullie gaan elke dag naar jullie paard. Laten nooit je paard een dag staan (met de gedachten dat hij lekker buiten loopt, want dat doen die paarden van jullie) en denken we pakken hem morgen wel weer op. Jullie trainen volgens een bepaald van te voren opgesteld schema, afgestemd op jullie paard. Denken nooit na het zien van een goede wedstrijd, kijk dat wil ik ook en gaan daardoor de paarden ineens harder trainen.

Ik denk, zeker het laatste punt, dat daar de meeste paarden aan kapot gaan. Het niet goed trainen van de paarden, te veel binnen staan, te weinig regelmaat in de training waardoor het opbouwen van een goede conditie van lichaam en spieren nooit optimaal kan zijn. Ik denk dat het te vaak laten staan van de paarden en het verkeerd trainen de grootste oorzaak is van het kapot gaan van de paarden en niet van 1x opstappen als ze 2,7 maanden zijn!! Maar dat is mijn mening

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 11:16

Nee 1 keertje, daar gaat een paard niet dood aan hoor Lachen

Maar het gros die stapt er dan nog eens een keer op, en nog een keer en dan iedere week en al gauw 3 keer in de week een heel uur. Te snel gaan, is ook een manier van verkeerd trainen Knipoog

Kijk ik geloof best dat je weet waar je mee bezig bent, maar ik snap de reacties van de anderen ook wel. Die kennen jou niet en zien dan voor de zoveelste keer hoe een te jong paard te intensief getraind wordt. En ja, iedereen zegt dat ie voorzichtig met zn paard omgaat. Eigenlijk kan je daarover pas oordelen als je degene kent in real live Lachen

Om even antwoord te geven op je vragen Haha!

1) Nee mijn paard heeft geen Pavo Podo gehad, wel Pavo Veulenbrok tot aan zijn 2,5 Lachen
2) Ja, ze heeft zowiezo in de zomer 24/7 buiten gelopen en in de winter zoveel mogelijk
3) Nee, ik stap erop als ze drie is Lachen
4) Mijn paarden staan aan huis en komen iedere dag buiten. Bij het zien van een wedstrijd krijg ik kriebels om aan de slag te gaan, maar ik hou rekening met het paard. Ik stem de training af op wat het paard aanbiedt en zijn leeftijd. Op dit moment komt ze een paar keer in de week aan de longe voor ongeveer 10 minuten. Afgelopen week was dat iets minder, ivm de storm.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 11:35

Ik vindt het niet zo verkeerd wat Zitah doet. Maar de reden voering dat het dan gemoedelijker gaat is flauwekul. Ook als ze 2 jaar ouder zijn moet het op een gemoedelijke manier.
Wees eerlijk en zeg gewoon dat je paard het tijdens het longeren aangaf dat hij er klaar voor was. Heel goed dat je hem straks nog even laat genieten. Maar ze even een antaal rondjes niks mis mee. Maar ik vindt een keer erop zitten wat anders dan dat er 4 keer in week op gereden wordt.

Bij ons komen ze het jaar dat ze 3 worden in april onder het zadel. Nooit problemen meegehad

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 12:39

Zitah schreef:
Natuurlijk wist ik dat ik met het plaatsen van deze foto een hele discussie los zou maken (die toch al behoorlijk gaande was).

1. Jullie hebben natuurlijk je paard van veulen tot hun derde allemaal Pavo Podo of zoiets dergelijks gegeven?
3. Jullie stappen allemaal niet op voor hun 5-de (voor die tijd zijn ze echt nog niet uitgegroeid)?
4. Jullie gaan elke dag naar jullie paard. Laten nooit je paard een dag staan (met de gedachten dat hij lekker buiten loopt, want dat doen die paarden van jullie) en denken we pakken hem morgen wel weer op. Jullie trainen volgens een bepaald van te voren opgesteld schema, afgestemd op jullie paard. Denken nooit na het zien van een goede wedstrijd, kijk dat wil ik ook en gaan daardoor de paarden ineens harder trainen.

Ik denk, zeker het laatste punt, dat daar de meeste paarden aan kapot gaan. Het niet goed trainen van de paarden, te veel binnen staan, te weinig regelmaat in de training waardoor het opbouwen van een goede conditie van lichaam en spieren nooit optimaal kan zijn. Ik denk dat het te vaak laten staan van de paarden en het verkeerd trainen de grootste oorzaak is van het kapot gaan van de paarden en niet van 1x opstappen als ze 2,7 maanden zijn!! Maar dat is mijn mening

1. Mijn paard krijgt nuPavo basisbrokken vanaf half september tot het voorjaar, 1/2 kg per dag, meestal met wat wortels. Verder krijgt hij onbeperkt kuilgras in het land. Wat 'ie als veulen kreeg, geen idee.
2. Mijn paard loopt vanaf zijn geboorte buiten en zo hou ik hem ook de rest van zijn leven. Hij staat op een enorm landgoed in een kudde, met brede sloten, struiken, bomen en hier en daar een houten hek als afscheiding.
3. Ik denk dat ik rond zijn 3,5 a 4 jaar er voor het eerst op stap (ligt ook aan zijn fysieke gesteldheid) en ga er niet meer dan 3x per week 15 a 20 minuutjes op rijden, als hij gewend is aan mij op zijn rug. Daarbij heb ik een boomloos zadel van niet meer dan 3,5 kg en weeg ik niet meer dan 50 kg (ja, ik ben toevallig erg licht). Zwaardere mensen mogen er tot zijn 4de van mij echt niet op. Na het 'inrijden' laat ik hem dan een half jaartje (herst/winter) met rust qua rijden, zodat hij nog lekker verder kan groeien zonder teveel belasting.
4. Ik doe freestyle grondwerk met mijn paardje en als hij straks een jaar of 5 is, ga ik ook wat beginselen van de klassieke dressuur doen. Ik train mijn bijna 3 jarige (over ruim 2 maanden) nu met los werken, grondoefeningen aan de hand, wandelen (verkeersmak maken) en over een tijdje laat ik hem wennen aan het zadel en ga ik werken aan de dubbele lange lijnen). Dat doe ik niet elke dag, zo'n 3x per week. Wedstrijden, daar geef ik totaal niets om. Ik werk liever samen met mijn paard en bereik rustig de doelen die ik wil bereiken. Heb daarbij gewoon geen behoefte aan de prestatiedwang. Wij doen het samen in ons eigen tempo, dus lekker rustig aan. Knipoog

En ik weet zeker dat ik het zo heel netjes doe, dat is ook bevestigd door professionals, waar ik o.a. les van krijg en/of die al heel lang met paarden werken. Ik wist van tevoren dat ik geduld moet hebben met een jong paard en dat heb ik dus ook. Daarbij vind ik dat je al zoveel kan doen met een oningereden paard. Het draait bij mij niet alleen maar om het rijden. Knipoog

Whoepi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 17:45

Zitah schreef:

Hier ben ik helemaal mee eens

roylinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 17:50

ik zal er niet aan moeten denken om op een 2 1/2 jarig paard te stappen....
Als ik ooit een paard ga beleren doe ik dit zelf pas rond 3 1/2 jaar of zelfs 4 jaar.
Ik vind het namelijk belangerijk dat het paard lekker de tijd heeft om te groeien, ik kan dr nog lang genoeg op zitten Lachen

maar daar in tegen vind ik somige paarden inderdaat wel sneller volwassen als anderen...
En ik denk dat iedereen hier toch verschillend in is.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 19:39

Verkeerd inrijden en te vroeg inrijden is appels met peren vergelijken.

Men moet ALTIJD een kundige ruiter inzetten voor het beleren van een jong dier. Of dit nu met 2,5 is of met 3,5 jr. Dat dit niet gebeurd is vaak te wijten aan het feit dat men denkt het zelf wel te kunnen.

En dat blijkt in de praktijk nog wel eens vies tegen te vallen...

Doet niets af aan het feit dat 2,5 jong is.