Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Sammie schreef:Het antwoord zal vaak nee zijn. Voornl. omdat er tegenwoordig handelaren ergens een stal (of meerdere) huren en ze niet meer aan huis hebben staan op een stukje grond met stallen.
gwennelien schreef:De discussie of het wel of niet goed is wil ik even in het midden laten, daar zijn al meerdere verschillende meningen over gegeven.
Mijn persoonlijke mening is dat het nergens voor nodig is om zo vroeg te beginnen. Waarom moet het allemaal zo snel, om zo snel mogelijk wedstrijden te kunnen gaan rijden en punten te scooren of dat het paard dan makkelijk te verkopen is omdat ie nog zo jong is en al vanalles kent en dan veel geld opbrengt??
Wat is de reden om zo jong al te "willen" beginnen???
Kinke schreef:Zitah, het zou altijd op een gemoedelijke manier moeten gaan. Maar het gaat er toch ook om of het lichamelijk kan, een 2,5 jarige of 3 jarige is nog lang niet sterk genoeg!
Zitah schreef:Ik weet nu al dat met de foto die ik nu ga plaatsen veel discussie zal opwekken:
Dit paard is nu 2,5 jaar. Het is de tweede keer dat ik opstap. Ik had ze eens gelongeerd met zadel en dacht, laat ik eens opstappen.
Ja ik weet een hoop kritiek, ze is te jong. Maar nu (zonder dat ze conditie heeft) heeft ze het een keer meegemaakt en is alles ontzettend makkelijk verlopen. Vanaf nu t/m juni zal ze weer lekker gaan spelen en in het voorjaar wordt ze keuringsklaar gemaakt. Na de keuring is ze lekker in conditie, een stuk verder uitgegroeid en dan zal ik weer eens opstappen. De vorige ervaring was goed voor haar, dus niks engs en raars voor haar en zal het waarschijnllijk dan ook allemaal makkelijk verlopen en is het voor haar ook veel makkelijker, want met een goede conditie kunnen ze aardig vechten en voor zichzelf is dat ook niet prettig.
Ik hou ervan dat alles op een gemoedelijke sfeer gaat en denk daarom ook dat er niks slecht aan is om eens op te stappen, of je dat nu doet met of zonder zadel of op welke manier dan ook.
Kinke schreef:Ben het met Kinke eens, je paard is gewoon nog niet sterk genoeg, de groeiplaten zijn nog niet gesloten. Ik vind dit echt véél te vroeg, en heel slecht voor het paard. Waarom is dit? Wil je er geld aan verdienen? Ben je ongeduldig? Waarom?Zitah, het zou altijd op een gemoedelijke manier moeten gaan. Maar het gaat er toch ook om of het lichamelijk kan, een 2,5 jarige of 3 jarige is nog lang niet sterk genoeg!
wjerdo schreef:Wat is dan het verschil tussen een 3 en een 2.5 jarige als jullie me nog kunnen volgen?
Zitah schreef:Natuurlijk wist ik dat ik met het plaatsen van deze foto een hele discussie los zou maken (die toch al behoorlijk gaande was).
Maar nu wat vragen aan jullie:
1. Jullie hebben natuurlijk je paard van veulen tot hun derde allemaal Pavo Podo of zoiets dergelijks gegeven?
2. Jullie paarden hebben allemaal in hun jonge levensjaren 24/7 buiten gelopen?
3. Jullie stappen allemaal niet op voor hun 5-de (voor die tijd zijn ze echt nog niet uitgegroeid)?
4. Jullie gaan elke dag naar jullie paard. Laten nooit je paard een dag staan (met de gedachten dat hij lekker buiten loopt, want dat doen die paarden van jullie) en denken we pakken hem morgen wel weer op. Jullie trainen volgens een bepaald van te voren opgesteld schema, afgestemd op jullie paard. Denken nooit na het zien van een goede wedstrijd, kijk dat wil ik ook en gaan daardoor de paarden ineens harder trainen.
Ik denk, zeker het laatste punt, dat daar de meeste paarden aan kapot gaan. Het niet goed trainen van de paarden, te veel binnen staan, te weinig regelmaat in de training waardoor het opbouwen van een goede conditie van lichaam en spieren nooit optimaal kan zijn. Ik denk dat het te vaak laten staan van de paarden en het verkeerd trainen de grootste oorzaak is van het kapot gaan van de paarden en niet van 1x opstappen als ze 2,7 maanden zijn!! Maar dat is mijn mening
Zitah schreef:Natuurlijk wist ik dat ik met het plaatsen van deze foto een hele discussie los zou maken (die toch al behoorlijk gaande was).
Maar nu wat vragen aan jullie:
1. Jullie hebben natuurlijk je paard van veulen tot hun derde allemaal Pavo Podo of zoiets dergelijks gegeven?
2. Jullie paarden hebben allemaal in hun jonge levensjaren 24/7 buiten gelopen?
3. Jullie stappen allemaal niet op voor hun 5-de (voor die tijd zijn ze echt nog niet uitgegroeid)?
4. Jullie gaan elke dag naar jullie paard. Laten nooit je paard een dag staan (met de gedachten dat hij lekker buiten loopt, want dat doen die paarden van jullie) en denken we pakken hem morgen wel weer op. Jullie trainen volgens een bepaald van te voren opgesteld schema, afgestemd op jullie paard. Denken nooit na het zien van een goede wedstrijd, kijk dat wil ik ook en gaan daardoor de paarden ineens harder trainen.
Ik denk, zeker het laatste punt, dat daar de meeste paarden aan kapot gaan. Het niet goed trainen van de paarden, te veel binnen staan, te weinig regelmaat in de training waardoor het opbouwen van een goede conditie van lichaam en spieren nooit optimaal kan zijn. Ik denk dat het te vaak laten staan van de paarden en het verkeerd trainen de grootste oorzaak is van het kapot gaan van de paarden en niet van 1x opstappen als ze 2,7 maanden zijn!! Maar dat is mijn mening