Uit de Taboe!!! Ruiters met overgewicht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje1990

Re: Uit de Taboe!!! Ruiters met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 16:53

Snoevie schreef:
heb je er onderzoek naar gedaan?
dan zou ik de resultaten wel eens willen lezen,uit intresse

nou uh.. onderzoek heb ik er níet naar gedaan ik zeg ook misschien heb ik dat gedaan (wat niet het geval is) maar er staan nu wél al onderzoeksresultaten hier in het topic. van de schildklier wist ik trouwens ook. biologie op school hé Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 16:55

Oke Haha! Opala

Ik heb gewoon de ziekte van pfeiffer gehad, die door toen er niet aan toete geven chronisch is geworden.
Als ik zeg, dat ik me nog steeds voel alsof ik pfieiffer heb zal het bij vele duidelijk zijn wat het inhoud.
Veel moe zijn, ook al slaap je goed.
Wat dus inhoud dat je helaas niet de energie hebt om extra te bewegen.
En zelf vind ik dat verschrikkelijk.
Ik ben altijd een bezige bij geweest.
Nu met wat extra kilo's baal ik nog veel meer, want ik krijg ze er dus niet afgesport...
En natuurlijk zou ik dat willen en mijn paard vast ook Lachen

Twinkle81

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 16:59

Iefke: het lijkt me niet gezond als je zo'n crashdieet van 1000Kcal per dag neemt. Dat hou je niet lang vol en als je ermee stopt, gaat je lichaam veel meer vet opslaan om het volgende crashdieet te overleven. Gevolg: het uiterst vervelende jojo effect.

Veel belangrijker dan gewicht is het meekomen met de beweging van het paard. Als je wat/veel zwaarder bent dan het gemiddelde en netjes met de beweging meegaat heeft je paard er veel minder last van dan iemand die licht is en constant het paard in zijn beweging hindert.

Mariska_28: ik vind je er helemaal niet slecht uitzien op de foto. Eigenlijk is het wel een hele leuke combi.

Even voor de duidelijkheid: ik ben zelf 1.66m en weeg 62 kilo. Door het stoppen met een hele actieve baan (+/-9 uur per dag bewegen) en de overgang naar een zittend beroep, ben ik opeens van 55 kg naar 65 kg gegaan in een paar weken. Inmiddels zijn er dus weer een paar kilo's af. Te dik ben ik dus (nog) niet, maar ik weet wel wat het is om opeens heel erg aan te komen zonder dat je er iets tegen kunt doen.

iefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 17:02

Twinkle81 schreef:
Iefke: het lijkt me niet gezond als je zo'n crashdieet van 1000Kcal per dag neemt. Dat hou je niet lang vol en als je ermee stopt, gaat je lichaam veel meer vet opslaan om het volgende crashdieet te overleven. Gevolg: het uiterst vervelende jojo effect.

I know.. maar op dat moment was dat voor mij de oplossing. Het is alles of niets. Ik weet dat het niet goed is hoor!!! En het jojo-effect, Ja it's me!

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 17:11

iefke schreef:
Twinkle81 schreef:

I know.. maar op dat moment was dat voor mij de oplossing. Het is alles of niets. Ik weet dat het niet goed is hoor!!! En het jojo-effect, Ja it's me!

Kan het me zo goed voorstellen.. Ik ben net zo`n type. Ik zeg dan ook altijd dat je makkelijker kan stoppen met roken (want dan neem je gewoon niets meer) als met eten (dat mag niet, dat wel maar alleen een klein beetje etc etc). Bij mij is het probleem gewoon dat ik het lijnen een maand ofzo vol houdt, en dat de depressiegevoelens die ik elke maand rond mijn mentruatie krijg er dan voor zorgen dat ik me zo lamlendig voel dat ik nog maar 1 ding wil, eten (en dan nog het liefste chocolade Haha! ). Maar daarnaast zit het dik zijn bij ons ook echt in de familie.

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 17:15

Ik heb respect voor de mensen 'met een maatje meer' die er verantwoordelijk mee omgaan...
* Paard kopen naar hun vermogen
* Opletten bij de belasting van hun dier
* En zelf opletten wat ze eten
Petje af OK dan!

Ik kan alleen echt niet tegen de mensen die hun kop in het zand blijven steken en toch eigenwijs een slank arabiertje volop aan het werk zetten e.d.
Sorry, maar voor die mensen kan ik echt geen greintje respect opbrengen!

Ik had ook vroeger een smal klein arabiertje en als ik klein en slank was gebleven had ik dat diertje nu nog gehad! Maar dat is gewoon niet fair tegenover dat onschuldige diertje!
Nu heb ik een groot stevig paard van 1.74 en hoef me echt niet druk te maken of ze mij wel aankan....Op deze manier zijn én de pony, én mijn paard én ik happy....wat wil je nog meer? Lachen

Dus voor onze struisvogels: kom op...kop uit het zand en knokken... of een andere oplossing zoeken!! Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 17:20

Ik heb echt nog nooit een te dik persoon op een arabier gezien...
Echt niet

Woon ik hier nu zo apart of hoe ziet dat?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 17:23

Ondertussen alweer een paar paags verder, maar wou er toch op terug vallen.

runningkawa schreef:
Zo lees ik het wel.
Dikke mensen missen de logica van beredeneren dat ze te zwaar zijn voor hun paard.
Dus dan zullen ze vast ook wel de gevoelens voor hun paard hebben zoals men dat vroeger had toen het nog een werk machine was...

Ik heb dat niet zo bedoeld dus!
Ik heb duidelijk 2 dingen gescheiden opgeschreven die ook niets met elkaar te maken hebben.
Men ging "vroeger" erbij halen..... Nou ik vind dat ze vroeger heel anders met paarden omgaan dan nu. Niks te maken met dik of dun!!!

en een ander deel, (er is zelfs ruimte tussen gelaten) dat het logisch is dat te zwaar belasten van de paardenrug nooit goed kan zijn.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 17:24

Ik wel, maar die reed er endurancewedstrijden mee op volgens mij best een hoog nivo... Lijkt me dat het dier het dan goed kan hebben.

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 17:26

@ RK: Ik denk dat jij een apart deel werkt ja....ik zie ze hier in de buurt namelijk genoeg Clown
Niet specifiek op arabje, maar gewoon de verhouding groot/stevig meisje vs smalle pony....zie ik hier genoeg (ook op bokt overigens hoor Clown )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 17:26

Ik denk dat het dan fijn is SW dat je duidelijker bent in hoe je je berichten bedoeld.
Want in meerdere berichten krijg ik het gevoel dat je nogal afgeeft op mensen die te dik zijn. Lachen

Even een kleine regel ertussen schept voor mij dan echt die duidelijkheid niet, en bij meerdere niet.
We hebben hier namelijk geen klank en gezichtsuitdrukkingen Lachen
Hoogstens een smiley

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 17:28

Nou, hier hebben we zulke mensen zat, zelfs zo erg dat ze van de instructrice niet meer in galop mag zonder verlichte zit, ze stuiterd zo op de rug van het beest dat hij tegenwoordig niet eens meer wil lopen..Geen commentaar op mensen met een maatje meer, want bij deze groep hoor ik ook, met mijn 1,75 & 75kg pas ik ook niet bepaald meer goed op mijn Haflinger van 1,47. Dat is dus ook de reden waarom ik tegenwoordig de paarden om mijn stage meer ga rijden en mijn Haflinger meer ontlast (zij is ook al 20 jaar oud)..Ik rij haar 1x een uur les per week en voor de rest span ik haar voor de koets..

Snap gewoon niet dat sommige mensen zo naief kunnen zijn, door nog op een te iele pony teveel gewicht te "zetten"...Meisje uit mn klas ook, ze wil wel graag rijden enz, maar een groot paard durft ze niet, kleine ponys kunnen haar niet dragen..Daar mag ze niet op..Tsjah, tijdens praktijk is dat wel lastig, zelfs pony's wil ze met krukje erop geloof ik..Vraag me dan serieus af wat zo iemand ook doet op de opleiding Paardenhouderij..Want ze wil wel afvallen en ze is niet ziek ofzo, ze doet er gewoon te weinig voor...Wel sneu voor het meisje maarja...

Tjaldur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 17:29

Heb niet het hele topic doorgelezen, maar ik heb ook overgewicht (weeg 80 kilo, ben 1.74). Die kilo's zijn er vrij snel aangekomen toen ik gestopt ben met roken.
Ik denk niet dat mijn paard (IJslander, 1.47) er veel last van heeft. Maar ik moet zeggen dat het me zelf in de weg zit. Ik heb soms het gevoel dat ik alle kanten op klots en heb sneller minder controle over mijn spieren. Ik ben dus druk aan het fitnessen op het moment, want ik vind het niet prettig rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 17:30

Groot zie ik idd wel vaak.
En bij de pony's daardoor ook wel te zwaar.

Maar bij de paarden(rassen), waar ik dan toch het meest rondkijk, zie ik dat toch echt als uitzondering dat ik eens denk, mmm, dat is niet zo'n mooie combi.
En op wedstrijd kan ik me 1 persoon voor de geest halen die ik echt niet vind kunnen.
Ze is dik en rijd ook nog eens grof. En vooral door het laatste storend voor het paard.

Op maneges kom ik nooit.

Gjilke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 18:28

iefke schreef:
Citaat
"Overgewicht is altijd het gevolg van meer energie innemen dan je verbruikt. Bevordering van lichaamsbeweging is dan ook van groot belang."
Prof. Dr. Ir. J.C. Seidell, Hoogleraar Voeding en Gezondheid, VU Medisch Centrum - Amsterdam

Om hier nog even op terug te komen, het klopt wel wat die prof. zegt.
Wanneer je (bv) een schildklierafwijking hebt, gaat het verbruik van energie (in dit geval in de vorm van suikers/vetten/enz) alleen sneller of juist langzamer dan bij gezonde mensen. Hierdoor kan je dus heel mager of dik worden.

Ik heb zelf sinds kort officieel geen overgewicht meer (ben 1.78 en 78 kg).
Mijn bijrijdster heeft (nog) wel overgewicht. In de eerste les die ze van mijn instructrice kreeg, is haar verteld dat ze (als ze serieus verder wil met deze pony) zal moeten afvallen. Ten eerste voor het mooiere beeld, ten tweede omdat ze vooral haarzelf in de weg zit. Goed zitten gaat moeilijk. Conditie laat ook te wensen over, waardoor het moeilijk is lang door te rijden.

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 18:42

RK: bij ons op de manege geld de regel dat wanneer je zwaarder bent dan 90kg, je gewoon niet meer deel kunt nemen aan de lessen..Het stoort de paarden (zeker als het beginners zijn) in het lopen en ze wil haar pony's paarden goed houden, als er steeds een stuiterende 120kg op zit, dan werkt dat niet..

Idd, ik ben ook gezond bezig, ik ben vanmorgen begonnen met hardlopen (met school jaja Pling..) en ik ga vanavond weer op pad, trainingbroek aan en trainen maar Tong uitsteken..Bij mij mogen de kilo's eraf, zeker aangezien ik net een rijjasje gekocht heb, wat niet meer goed past als ik aankom (als extra zetje in de rug, dat motiveert me iig )

Gjilke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 18:46

Even een quote uit een ander topic:

Uums schreef:
Dat een slanke, gespierde bouw en een zekere lengte zeer voordelig zijn staat mijns inziens buiten kijf, maar heb je daarbij de motoriek van Bonnie St. Claire, het lontje van John McEnroe, de subtiliteit van Patty Brard en de drive van een bankhanger, dan kun je het ook schudden.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 19:00

Ik was vroeger van mezelf best dun. Woog goed onder de 60kg met mijn 1.75M en voelde mij goed. Door medicijngebruik was ik zeker zo'n 10 kg aangekomen. Ik was niet heel dik, maar had wel een buikje. Ik voelde mij er niet goed bij.
Nu ik heel streng voor mijzelf ben, is het mij gelukt om die 10kg weer af te vallen. Voornamelijk door meer te bewegen, maar ook door minder te snoepen. Meer drinken (water) helpt ook om afvalstoffen af te voeren.
Ik voel mij weer veel beter en dat weerhoudt mij om terug te vallen in mijn oude eetpatroon.

Ik hoop dat iemand hier wat aan heeft en zich aangemoedigt voelt om er wat aan te doen. Natuurlijk is het niet makkelijk, maar probeer de voordelen er van te bekijken. Zonder motivatie lukt het niet.

Voor mijn pony is het ook veel fijner. Ik heb een haflinger van 1.52 en ook al zijn die sterk, ik merk dat hij het prettiger vind. Weer een reden dus!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 19:14

jarrah schreef:
Ik kan alleen echt niet tegen de mensen die hun kop in het zand blijven steken en toch eigenwijs een slank arabiertje volop aan het werk zetten e.d.
Sorry, maar voor die mensen kan ik echt geen greintje respect opbrengen!

Ik had ook vroeger een smal klein arabiertje en als ik klein en slank was gebleven had ik dat diertje nu nog gehad! Maar dat is gewoon niet fair tegenover dat onschuldige diertje!

Ik ben even benieuwd bij welk gewicht volgens jou dan de grens ligt om op een 'slank Arabiertje' te mogen/kunnen rijden.

Dit even met de FEI-gewichten in mijn achterhoofd. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 20:04

Qimm schreef:
Yamcha schreef:
Dat klopt, maar het is vaak ook de buitenwereld, hoor... ik ken een man, die rijdt met zweep en sporen, maar kan er gewoon niet mee omgaan. Die man is ontzettend gek met paarden, echt waar, hij adoreert ze gewoon... ik weet zeker dat als de instructeur hem zou vertellen dat hij het paard zeer doet met die zweep en sporen, dan gooide hij ze vandaag nog weg. Het is ook vaak een stuk onwetendheid van mensen.
Ik heb het ook vaak, dan sta ik aan de kant en zeg niks, ook omdat ik niet wil kwetsen (beetje laf, misschien, maar toch), soms ook omdat ik niet weet hoe ik iets moet zeggen, zo dat het wel aankomt, en toch geen mensen kwets. Op internet is dat toch makkelijker, je hebt die emoticons, en mensen zien je gezicht niet... pfff... vind het maar lastig, hoor...

Kun je die man niet op een subtiele wijze uitleggen dat hij zijn hulpmiddelen niet goed gebruikt en hiermee zijn paard pijn doet? Misschien kun je (met zijn toestemming) eens een stukje filmen zodat hij kan zíen wat er niet goed gaat, hij doet het immers niet expres verkeerd.
Als iemand een deur open wil maken en maar duwt en duwt en het lukt niet want je moet trekken aan de deur, dan wijs je diegene daar ook op lijkt me? ipv ze in onwetendheid te laten klungelen.
Ik ben ook (na jouw reactie eigenlijk) eens van plan om voorzichtig met hem te gaan praten... maar of het effect heeft weet ik niet... ik zie wel... vind het ook heel moeilijk om die dingen goed te formuleren zonder iemand voor de kop te stoten, en wil niet overkomen als een betweter...

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 20:37

Toen ik 18 was, was ik heel slank, een maatje 36/38. Ik ben 40 kg aangekomen na een zwaar ongeluk (anderhalf jaar revalideren, 2 operaties en medicatie) en dat is al verschrikkelijk pijnlijk omdat ik nu met een lichaam zit dat niet eens voelt als het mijne. Door de operatie's (zeer gecompliceerde breuk van het enkelgewricht- hele gewricht lag aan gort en dat hebben ze weer in elkaar getimmerd met allemaal pluggen enzo, om het even makkelijk te zeggen) kan ik veel sporten die ik vroeger beoefende niet meer doen, en is het nu gewoon zwaar behelpen. Buiten dat mijn zelfbeeld daar een behoorlijke klap van heeft gekregen werken de reacties van de buitenwereld ook bepaald niet mee, het is gewoon zo dat je heel anders behandeld wordt als je zwaar bent, triest maar waar.

Ik hou er zoveel mogelijk rekening mee, rij maar 1 keer in de 2 a 3 weken, en dan gewoon rustig aan, lekker buiten, en voor mijzelf komt er een heel stevig ouderwets type fries. Natuurlijk probeer ik er wat aan te doen, ik sport 3 keer per week en veel eten doe ik al helemaal niet, eet volgens de dietist steevast te weinig. Maar toch wordt ik er net zo hard op veroordeeld als iemand die wel door eigen schuld en bankhangen dik is geworden.

Tuurlijk moet je rekening houden met je paard, helemaal mee eens, maar waar leg je die grens? Ik vind het een heel moeilijk onderwerp. Ik beaam absoluut dat ik prettiger reed toen ik slanker was en meer conditie had, maar ik hou er zeker rekening mee tijdens het rijden. Ik vecht inmiddels al 5 jaar tegen mijn eigen lijf- en de veroordeling. En hoewel ik wel weet hoe het zit, is het af en toe heel moeilijk om niet moedeloos te worden en het maar gewoon op te geven. Ik ben bijna een ongelooflijke dierenbeul, als ik sommige mensen in dit topic moet geloven. Ik ben me zeker bewust van de complicaties die mijn gewicht leveren bij het rijden, en daar handel ik dan ook naar, het paard staat gewoon op nummer 1.

Mensen hebben het hier in het topic over het "bewust maken van dikke mensen" , nou geloof me, dat is niet nodig, dat doet de maatschappij al voor jullie Knipoog

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 20:44

Citaat:
Mensen hebben het hier in het topic over het "bewust maken van dikke mensen" , nou geloof me, dat is niet nodig, dat doet de maatschappij al voor jullie

Dat zal zeker pijnlijk zijn, dat begrijp ik!
Toch zijn er mensen die dáárdoor juist over schijt aan hebben en doen wat ze zelf willen.
Als er iemand zegt dat het wel kan, die gewoon geloven, omdat het in hun voordeel is.
"kop in het zand".

Zoals jij zelf verteld zoek jij een paard die bij je past. Dat is erg correct vind ik.
Ik zal zelf ook niet op een te kleine pony gaan rijden ofzo, dat vind ik gewoon niet kunnen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 20:50

@ kjoetie: Mensen als jij zullen ongetwijfeld verantwoordelijk met hun paarden omgaan, daar twijfel ik niet aan, en het is gewoon oliebol dat de goeden weer eens onder de kwaden moeten lijden... mensen als jij voelen zich gekwetst terwijl dat niet de bedoeling is, en de mensen die het aangaat doen waarschijnlijk niets met zo'n topic als dit... 't is toch soms een pokkezooi in deze wereld....

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 20:56

superwoman schreef:
Citaat:
Mensen hebben het hier in het topic over het "bewust maken van dikke mensen" , nou geloof me, dat is niet nodig, dat doet de maatschappij al voor jullie

inderdaad soms erg gewoon. Boos! Vorige keer aan het fietsen in gent roepen ze doodleuk uit de auto ey vetboebel. Verdrietig Hallo doe je toch niet

Citaat
"Overgewicht is altijd het gevolg van meer energie innemen dan je verbruikt. Bevordering van lichaamsbeweging is dan ook van groot belang."
Prof. Dr. Ir. J.C. Seidell, Hoogleraar Voeding en Gezondheid, VU Medisch Centrum - Amsterdam

niet altijd bij mij is dik zijn door mijn darmen. Ik kan op twee uur tijd 40 cm in mijn buik (echt gemeten in het ziekenhuis) lengte bijkrijgen en dat kan soms een week aanblijven.

Ik sport vier uur per week, vroeger wel tien ma zit nu op unief. Ik eet bloemenbrood met lichte ham. En soep zonder bouillion of hoe je het schrijft) Weet niet hoe ik minder energie kan innemen ze.

krijg altijd dat ik minder moet eten. Boos! Tot ze me kennen en dan ist je eet wel weinig en toch ben je zo....
Dus ik mag ook niet paardrijden. Word ik niet gestraft door men lichaam blijkbaar ook door de maatschapij. Binnekort werkgevers mogen mensen met obesitas weigeren ofzo.....

tja gaat er nog van komen hier in belgie op de meir is 38 het grootste dat je kan vinden

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 21:08

superwoman schreef:

Zoals jij zelf verteld zoek jij een paard die bij je past. Dat is erg correct vind ik.

en toch is de eerste reactie die ik krijg als ik een foto van mezelf op een dergelijk paard post dat ik mijn kop niet in het zand moet steken en moet afvallen Knipoog

Dat is dus wat ik bedoel..

En ik denk niet dat er zo gek veel mensen zijn die overal maar schijt aan hebben als ze dik zijn. Ik denk eerder dat ze bij hun paarden eens niet veroordeeld worden, daar hun troost vinden en dat daarom liever niet opgeven, ook al zou dat misschien verstandiger zijn.