Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Tyrza schreef:hns schreef:jaja...
Maar ik ga toch geen elektriciteit gebruiken
Lame raden... dat heb je zeker van horen zeggen??
Tip: je moet niet alles geloven wat ze zeggen.
Ik hoorde onlangs ook dat men op een stal hier vlakbij zeiden dat ik een paard (and I quote)
verwaarloosde en ging navragen bij mijn smid, die ook bij hen langs komt![]()
achach, die roddels ook he
jjs schreef:Ik denk dat HC jou hier nog antwoord op gaat geven
horseyfries schreef:Je kunt paarden beperkt dwingen om iets te doen. Om echter in de ring een topprestatie neer te zetten heb je een paard nodig wat het leuk vind en dat ook uitstraalt. Ik vind het dan ook onjuist om telkens weer te suggereren dat topsportpaarden dingen gedwongen en gecontroleerd door pijn doen want dan zie je dat terug in de ring en kan de score nooit hoog uitvallen.
Ben trouwens nog altijd aan het wachten op die voorbeeld video, is die nu nog niet klaar?
Huertecilla schreef:Daarbij zijn er maar HEEL weinig mensen met Wil, Mogelijkheden en Kennis om een hengst weerstandsloos bij de les te houden.
Kijk eens naar een willekeurig standbeeld van een historisch persoon te paard, 9 van de 10 keer is het dier diep en achter de loodlijn. Wat dus wél iets van deze tijd lijkt te zijn is het gevoel dat alleen voor de loodlijn mooi en vrij is.Citaat:Dus de methode is niet nieuw.
Huertecilla schreef:jjs schreef:Ik denk dat HC jou hier nog antwoord op gaat geven
Ik vind dat tenzij je een HEEL zwaarwegende fokreden hebt of tenzij je een hengst bij zijn familie kan laten lopen, je een hengst als ruin van zijn leven moet laten genieten.
Daarbij zijn er maar HEEL weinig mensen met Wil, Mogelijkheden en Kennis om een hengst weerstandsloos bij de les te houden.
De ruiters die aan twee bovenstaanden kunnen voldoen zijn uitzonderingen en de rest.... niet aan beginnen en ik ga er dus niet op in. Parelli ook niet trouwens. Die stelt terecht heel eenvoudig dat level 1 tm 3 niet voor hengsten is...
@Goofy, Dr.Nicholson gaat het boek ook bestellen.
HC
jjs schreef:Horsefries, ik ben nog steeds benieuwd welke cursus NH jij gedaan hebt en bij wie.
horseyfries schreef:Het is wel zo dat ik ook beginners adviseer om een hengst te laten castreren, simpelweg omdat ze een gevaar zijn voor zichzelf en hun omgeving anders. Vele mensen die NH beoefenen vallen onder die categorie en ik kan me het advies van Parelli dan ook levendig voorstellen.
Huertecilla schreef:@Kim. Jouw overtuigen is R-, zwaarder wordt snel P+ in de perceptie van het paard. Geduld is een schone zaak en langer dan 3 dagen duurt het nooit![]()
Het betreffende paard bepaalt wat het als fase 1 tm 4 ervaart en haast van de trainer geen enkel element in het leerproces van het paard...
Je maakt het effect van R- (en P+) nog veel groter als je ook met R+ (zit niet in Parelli, is o.a. klikkeren) werkt. Je krijgt wat je beloont![]()
Huertecilla schreef:Zoals ik al eerder aangeef, vind IK dat aan de basis ALLEEN gestreefd moet worden naar een betrouwbare en veilige omgang met paarden. Daarom vind IK dat voorbeeldfiguren geen methodes dienen te gebruiken die dit bemoeilijken. Hoe die methode ook heet, wie die methode ook gebruikt
KiWiKo schreef:Graag in begrijpelijke taal, hier snap ik niks van....... Blijf blonT
TT zijn we al een poosje mee bezig, samen met Nelleke Deen, die eens per week komt en mij de geheimen van pressurepunten enzo wijsmaakt.
Daar ben ik het wel mee eens, wie niet...Citaat:Zoals ik al eerder aangeef, vind IK dat aan de basis ALLEEN gestreefd moet worden naar een betrouwbare en veilige omgang met paarden.
Maar hier nietCitaat:Daarom vind IK dat voorbeeldfiguren geen methodes dienen te gebruiken die dit bemoeilijken.
Huertecilla schreef:@Kim. Jouw overtuigen is R-, zwaarder wordt snel P+ in de perceptie van het paard. Geduld is een schone zaak en langer dan 3 dagen duurt het nooit![]()
hns schreef:http://www.petatv.com/tvpopup/video.asp ... speed=_med
Na de olifanten komen de paarden.
En hoe wil je dit dan verklaren?
Dat ze het vanuit zichzelf doen of vrije wil?
Misschien zelfs omdat ze het leuk vinden?
Ze worden gedwongen en gecontroleerd door pijn.
Paarden kun je dwingen vergis je je niet daarin.