Laag Diep Rond

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

QQQQ

Re: Laag Diep Rond

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 10:46

shan schreef:
qqqq heeft wat moeite met dit democratische verhaal.
hij luisterd niet, denkt niet na over wat iemand anders zegt, stelt zijn mening niet bij, en gaat erbij voorbaat van uit dat zijn wil (mening) wet is.
Waar hij wel goed in is, is het werken met woorden en mensen zoveel mogelijk te pakken op wat ze zeggen, dit draagt op zich niets bij aan het onderwerp van dit topic: ldr
Het hele topic verzandt nu dan ook in het pakken op elkaars woorden.

qqqq gaat niet naar een clinic van Anky of wie dan ook die ldr rijdt want dit vind hij te duur.

sorry, voor deze rechtstreekse aanval qqqq maar het gaat helemaal nergens meer over.

Ga eerst eens wat praktijk ervaring opdoen en je werkelijk verdiepen in ldr voordat je er een oordeel over kunt vellen.
FF voor jouw info: Ik heb al meerdere clinics van Anky en ook Tineke bezocht, ook vóór deze discussie zo hoog opliep. Weet dus ook welk verhaal er van die kant bij hoort.
Misschien verstandig om je in je opmerkingen te beperken tot zaken waar je iets vanaf weet?

DL_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 10:46

Het begint er steeds meer op te lijken dat sommige mensen hier op zoek zijn naar één juiste manier van rijden. Maar al deze mensen (noem geen namen, weten zelf wel wie ik bedoel) lopen compléét voorbij aan het feit dat bij ieder paard een andere trainingsmethode gewenst is. Ieder paard leert op een andere manier, geen een paard is het zelfde, waarom de trainingsmethode dan wel? De voorgebrachte methode's in dit topic (klassiek en LDR) zijn ook beide niet perfect! Ook de klassieke rijkunst brengt problemen (waar je als ruiter of als paard tegen aan loopt) met zich mee, net zoals LDR dat doet. Stop nu eens met dat ongeloofelijk naïve gedoe dat er één methode de beste is, want dat is het niet! Béide methodes zijn niet perfect! Als we nu eens allemaal op ons zelf gaan letten, dan word er op iedereen gelet. En als we nu eens niet iedereen gaan veroordelen op wat je dénkt dat ze doen maar op wat ze nu wérkelijk doen!

Zélfs Q moet toegeven dat ook klassiek niet perfect is, en dat bij ieder paard een andere trainingsmethode vereist is!

QQQQ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 10:58

DresslOver schreef:
Het begint er steeds meer op te lijken dat sommige mensen hier op zoek zijn naar één juiste manier van rijden. Maar al deze mensen (noem geen namen, weten zelf wel wie ik bedoel) lopen compléét voorbij aan het feit dat bij ieder paard een andere trainingsmethode gewenst is. Ieder paard leert op een andere manier, geen een paard is het zelfde, waarom de trainingsmethode dan wel? De voorgebrachte methode's in dit topic (klassiek en LDR) zijn ook beide niet perfect! Ook de klassieke rijkunst brengt problemen (waar je als ruiter of als paard tegen aan loopt) met zich mee, net zoals LDR dat doet. Stop nu eens met dat ongeloofelijk naïve gedoe dat er één methode de beste is, want dat is het niet! Béide methodes zijn niet perfect! Als we nu eens allemaal op ons zelf gaan letten, dan word er op iedereen gelet. En als we nu eens niet iedereen gaan veroordelen op wat je dénkt dat ze doen maar op wat ze nu wérkelijk doen!

Zélfs Q moet toegeven dat ook klassiek niet perfect is, en dat bij ieder paard een andere trainingsmethode vereist is!

Het is in mijn ogen geen kwestie van klassiek vs LDR. Men ziet LDR als een toevoeging. "Goede" LDR wordt niet gereden zonder de klassieke basis.

Klassiek is niet een strak stramien van opleiden, maar een duidelijke richtlijn. Door de verschillende aspecten toe te passen in verschillende volgorde, pas je de opleiding aan de individuele combinatie aan ("het vele wegen leiden naar Rome" principe).

LDR wijkt te sterk af op meerdere punten om binnen de klassieke richtlijn te passen. Vandaar de discussies.

Overal zitten vóór en nadelen aan, ook aan klassiek. Klassiek bestaat echter uit zoveel "onderdelen", dat er altijd wel een geschikte route voor een combinatie te vinden is - meestal zelfs meerdere geschikte routes. LDR wil één zo'n onderdeeltje zijn. Naar MIJN mening, is het daar niet voor geschikt, omdat het te ver van de basisbegrippen afstaat.

DL_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 11:04

QQQQ schreef:
DresslOver schreef:

Het is in mijn ogen geen kwestie van klassiek vs LDR. Men ziet LDR als een toevoeging. "Goede" LDR wordt niet gereden zonder de klassieke basis.

Klassiek is niet een strak stramien van opleiden, maar een duidelijke richtlijn. Door de verschillende aspecten toe te passen in verschillende volgorde, pas je de opleiding aan de individuele combinatie aan ("het vele wegen leiden naar Rome" principe).

LDR wijkt te sterk af op meerdere punten om binnen de klassieke richtlijn te passen. Vandaar de discussies.

Overal zitten vóór en nadelen aan, ook aan klassiek. Klassiek bestaat echter uit zoveel "onderdelen", dat er altijd wel een geschikte route voor een combinatie te vinden is - meestal zelfs meerdere geschikte routes. LDR wil één zo'n onderdeeltje zijn. Naar MIJN mening, is het daar niet voor geschikt, omdat het te ver van de basisbegrippen afstaat.

maar waarom zou ldr niet goed zijn? omdat het teveel verschilt van klassieke dressuur? wie zegt dat de klassieke dressuur dan perfect is?
sorry Q, maar je zou je oogkleppen eens af moeten zetten!

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 11:10

Het wijkt sterk af van de klassieke rijkunst volgens Steinbrecht, niet iedereen had dezelfde ideeën als hij onder andere als gevolg van het soort paarden waar ze op reden

QQQQ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 11:12

DresslOver schreef:
maar waarom zou ldr niet goed zijn? omdat het teveel verschilt van klassieke dressuur? wie zegt dat de klassieke dressuur dan perfect is?
sorry Q, maar je zou je oogkleppen eens af moeten zetten!
De "regels" van de klassieke dressuur zijn over de eeuwen ontwikkeld door mensen die 100% met en voor paarden leefden. "Natuurlijk paardrijden" is hier de achtergrond: zoveel mogelijk aansluiten bij de natuur van het paard om deze te trainen en in staat te stellen ons zo goed mogelijk te dragen.

De regel van het gewicht naar de achterhand verplaatsen bijvoorbeeld: dat is fysiek onmogelijk in de LDR houding.

De regel van neus voor de loodlijn bijvoorbeeld, is een heel essentiële. Zo essentieel dat deze regel geldt binnen ALLE stromingen van paarden opleiden (niet alleen die van Steinbrecht, Karl), behalve LDR. Pro-LDRers vinden dit opeens onbelangrijk. Wie heeft er dan oogkleppen op?

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 11:20

Als jij zo goed weet hoe het volgens de verschillende stromingen moet, kan jij dan jouw ideeën hoe er volgens Fillis en Baucher gereden moet worden met ons delen?

DL_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 11:20

@ karl + Q ; maar dat een trainingsmethode (in het algemeen, niet alleen LDR) afwijkt van de klassieke dressuur maakt een methode niet pertinent 'slecht' of 'niet goed'

@ Q ; Aller eerst ik ben niet pro-ldr laten we dat even voorop zetten.

Q zegt : De "regels" van de klassieke dressuur zijn over de eeuwen ontwikkeld door mensen die 100% met en voor paarden leefden. "Natuurlijk paardrijden" is hier de achtergrond: zoveel mogelijk aansluiten bij de natuur van het paard om deze te trainen en in staat te stellen ons zo goed mogelijk te dragen.

Q: Maar de paarden van nu zijn niet dezelfde paarden als die van eeuwen geleden. En wie zegt dat de klassieke dressuur heilig is? Je doet net alsof de klassieke dressuur alles is! Heer en meester! Nee Q, óók in de klassieke dressuur zitten fouten/misverstanden! Dat die manier van rijden is ontwikkeld door mensen die 100% met en voor paarden leefden wil niet zeggen dat dat dan de juiste manier is.
Q, paarden veranderen, mensen veranderen ga met je tijd mee en sta ook eens open voor andere methode's er zal een wereld voor je open gaan!

Q zegt: De regel van het gewicht naar de achterhand verplaatsen bijvoorbeeld: dat is fysiek onmogelijk in de LDR houding.

@ Q : ooh, dus Anky &Co. hebben allemaal paarden die op de voorhand zijn? dus dát is dan vast de reden waarom ze zo lekker kunnen passageren en piafferen, omdat ze op de voorhand zijn!

Nee Q, jij blijft degene met oogkleppen, je staat totaal niet open voor andere methode's je ziet ze niet en wíl ze ook niet zien. je snapt ons niet maar je wíl ons ook niet snappen! Je bent gewoon bij voorbaat al tégen omdat het teveel van de klassieke dressuur verschilt. Q, ga eens met je tijd mee, word wakker sta eens voor nieuwe dingen open!

QQQQ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 11:32

Paarden veranderen, maar niet ZOveel DresslOver . Ze lopen nog altijd het liefst in de wei, in de kudde, en in dezelfde houding, die overeenkomt met de klassieke rijwijze.

Mensen veranderen en ja, DIE zijn heel veel veranderd de laatste eeuw. Dat is zeker een goede verklaring voor de populariteit van LDR.

Anky & Co hebben idd hun paarden op de voorhand op het moment dat ze hun paarden LDR instellen.

Ik sta open voor nieuwe dingen, maar ga niet blind nieuwe dingen toepassen op mijn paarden.

DL_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 11:35

goed paarden veranderen niet zoveel, maar dat iets eeuwen geleden ontwikkeld is maakt het nog niet altijd perfect, paard en wagen is ook eeuwen geleden ontwikkeld maar dat wil ook niet zeggen dat dat nu nog steeds werkt.

edit; paarden lopen van nature 70 % op de voorhand en 30% op de achterhand, dát is natuurlijk, maar zélfs bij de klassieke dressuur word dat omgedraait. dus ook de klassieke dressuur is niet perfect Q. word nou eens wakker

QQQQ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 11:43

DresslOver schreef:
goed paarden veranderen niet zoveel, maar dat iets eeuwen geleden ontwikkeld is maakt het nog niet altijd perfect, paard en wagen is ook eeuwen geleden ontwikkeld maar dat wil ook niet zeggen dat dat nu nog steeds werkt.
Met paarden werkt paard&wagen nog steeds prima. Voor mensen niet meer nee. My point exactly.

DresslOver schreef:
edit; paarden lopen van nature 70 % op de voorhand en 30% op de achterhand, dát is natuurlijk, maar zélfs bij de klassieke dressuur word dat omgedraait. dus ook de klassieke dressuur is niet perfect Q. word nou eens wakker
Dat klopt helemaal. Het op de rug gaan zitten is al niet natuurlijk. Dat is echter geen vrijbrief om alles maar zo onnatuurlijk mogelijk te maken. Ik hoop dat ik je niet hoef uit te leggen waarom we het gewicht naar achteren willen verplaatsen...?

Ook is het niet zo alsof klassieke dressuur sinds eeuwen niet is veranderd. Dat is het zeker wel en dat uit zich ondermeer in verschillende "stromingen" waarbij men het ook niet altijd onderling eens is. Echter, over de regels die met LDR worden "geschonden" is men het binnen elke niet-LDR stroming eens. Van dat gegeven alleen zou jij wakker moeten worden.

Aimee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 11:51

QQQQ schreef:
De "regels" van de klassieke dressuur zijn over de eeuwen ontwikkeld door mensen die 100% met en voor paarden leefden. "Natuurlijk paardrijden" is hier de achtergrond: zoveel mogelijk aansluiten bij de natuur van het paard om deze te trainen en in staat te stellen ons zo goed mogelijk te dragen.

De regel van het gewicht naar de achterhand verplaatsen bijvoorbeeld: dat is fysiek onmogelijk in de LDR houding.

De regel van neus voor de loodlijn bijvoorbeeld, is een heel essentiële. Zo essentieel dat deze regel geldt binnen ALLE stromingen van paarden opleiden (niet alleen die van Steinbrecht, Karl), behalve LDR. Pro-LDRers vinden dit opeens onbelangrijk. Wie heeft er dan oogkleppen op?

Kennis van de precieze bewegingsafloop van dieren werd pas mogelijk met de uitvinding van fotografie.... aan het eind van de 19e eeuw dus.
Bewegingswetenschappen met oa haar biomechanica is pas iets van de laatste decennia. De toepassing daarvan op sport is iets uit de jaren '90.
Kenmerkend hiervoor is bijvoorbeeld de enige faculteit bewegingswetenschappen in Nederland aan de VU.... toen een aantal vrienden van me hun studie daar begonnen, waren er ongeveer 20 nieuwe studenten per jaar. Nu, ongeveer acht jaar later, zitten ze op zeker 200 nieuwe studenten per jaar. De universiteit heeft dit oplopende aantal vooral te danken aan toepassing van haar onderzoeken op sport, met als bekendste resultaat wel de klapschaats, wat enorme verbetering van de schaatsresultaten opleverde.

Sport is een fenomeen uit de tweede helft van de 19e eeuw....
Sindsdien heeft sport een enorme ontwikkeling doorgemaakt. Niet alleen als het gaat om de mate waarin sport beoefend wordt, maar ook de sportresultaten blijven alsmaar ontwikkelen in positieve zin.
Dat laatste heeft voor een groot deel te maken met nieuwe kennis van zaken; door gedegen onderzoek weet men nu veel beter dan vroeger hoe een atleet tot topprestaties te brengen is. Niet zoals de DDR-sportsters met dope daartoe werden gebracht, nee, tegenwoordig weet men veel meer van lijf en leden. Daar past men trainingstechnieken op aan en dat levert resultaat. Geen enkele sporter die er maar over pijnst om trainings'technieken' toe te passen van 50 jaar geleden, laat staan uit de vorige eeuw.

Ook binnen de paardensport is tegenwoordig véél meer bekend, bijvoorbeeld over het bewegingsmechanisme van een paard. Nieuwe wetenswaardigheden hebben, net zoals in alle andere sporten, tot nieuwe trainingsinzichten geleid. Ook binnen de paardensport heeft dat geleid tot een enorme vooruitgang van de sportresultaten.

Voor sport geldt de regel niet dat iets dat oud is, ook het meest wijs is.
Denk bijvoorbeeld aan marathon-lopen... de eerste Griek die van Marathon naar Athene liep, viel dood neer aan het eind.

Voor paardensport geldt wat voor al die andere sporten geldt; de vooruitgang zit in nieuwe wetenswaardigheden, niet in conservatieve ideeën. Met dien verstande dat de mens zorg moet dragen voor het welzijn van het paard. Ook daarvoor lijkt het me redelijk verstandig om hedendaagse kennis te gebruiken.....
Om terug te grijpen op de dode griekse marathonloper; geen enkele hedendaagse marathonloper die er over pijnst op eenzelfde wijze en met eenzelfde training een marathon te lopen, alleen omdat die wijze wel uit de oudheid stamt, uit de bakermat van onze westerse samenleving.

WinBinChes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 11:53

Wow hoe langer de discussie hope groter de smoesjes Zoals ik net al zei ben ik neutraal en sta overal voor open, maar op een of andere manier kan alleen QQQQ mijn boeien die met goede argumenten komt en hemaal niet beweert dat klassiek perfect is, maar er wordt niet gelzen naar mijn idee.
Ik heb al wel meerdere discussie's gevolgt, maar me er niet echt in vermengt, toch kan het LDR mij nog niet boeien, dus de pro-LDR's zullen toch met wat betere argumenten moeten komen.

En haal steeds Anky en Co niet aan... De pro klassiekers halen hun toppers ook niet aan maar komen met betere argumenten.

Dit is hoe ik deze discussie tot nu toe ervaar. Misschien dat iemand kort maar duidelijk de voordelen van LDR neer kan zetten en dan vooral voor welk type paard dit het beste werkt.

WinBinChes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 11:54

@ Aimee. Jij beweert dus dat alles wat in de vorige eeuw ontwikkeld is niet meer bruikbaar is, en dat terwijk de klassieke trainingsmethode doorgaans zich heeft aangepast met de tijd mee....

odetteke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 11:55

[***] schreef:
Hahaha, traag richting grond
Ik ben trouwens wel benieuwd of jullie dit ook zien als LDR, om het voorbeeld van moyra maar eens te volgen De bak loopt hier wat schuin af naar beneden, dus hij loopt wat meer op de voorhand als op rechte stukken en de foto is wat schuin genomen zoals je kan zien.
Afbeelding

Nog meer mensen een mening of je dit nu wel of niet als LDR kan zien?

Aimee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 11:56

Marije1984 schreef:
@ Aimee. Jij beweert dus dat alles wat in de vorige eeuw ontwikkeld is niet meer bruikbaar is, en dat terwijk de klassieke trainingsmethode doorgaans zich heeft aangepast met de tijd mee....

Nee...
Q beweert dat paardensport moet vasthouden aan trainingsideeën die door de eeuwen heen zijn ontwikkeld. Ik geef aan, dat dat geen argument is tegen LDR.

QQQQ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 11:58

Sport is een streven van de mens, inderdaad om te pushen en presteren. Het paard krijgt die sportdrang van de mens opgelegd. De aanpassingen zijn doorgaans in het belang van het vergroten van de sportieve resultaten.

In dressuur gaat het om het hoogste %. Niet geheel objectieve beoordeling van juryleden bepaald dit %.

Je marathon voorbeeld heeft een heel objectieve beoordeling: 1. Leeft iemand nog na de finish? 2. Wat is de tijd? (overigens was die eerste marathon niet gelopen uit sportieve overwegingen).

De ontwikkelingen in de dressuur zijn dus niet zomaar te vergelijken met de ontwikkelingen in objectieve sporten als hardlopen en afstandschaatsen.

WinBinChes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 12:03

Aimee schreef:
Marije1984 schreef:

Nee...
Q beweert dat paardensport moet vasthouden aan trainingsideeën die door de eeuwen heen zijn ontwikkeld. Ik geef aan, dat dat geen argument is tegen LDR.

oke duidelijk

Aimee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 12:05

Marije1984 schreef:
Wow hoe langer de discussie hope groter de smoesjes Zoals ik net al zei ben ik neutraal en sta overal voor open, maar op een of andere manier kan
alleen QQQQ mijn boeien die met goede argumenten komt en hemaal niet beweert dat klassiek perfect is, maar er wordt niet gelzen naar mijn idee.

Ik heb al wel meerdere discussie's gevolgt, maar me er niet echt in vermengt, toch kan het LDR mij nog niet boeien, dus de pro-LDR's zullen toch met wat betere argumenten moeten komen.

En haal steeds Anky en Co niet aan... De pro klassiekers halen hun toppers ook niet aan maar komen met betere argumenten.

Dit is hoe ik deze discussie tot nu toe ervaar. Misschien dat iemand kort maar duidelijk de voordelen van LDR neer kan zetten en dan vooral voor welk type paard dit het beste werkt.

Vetgedrukte: je hebt duidelijk niet genoeg gelezen. Q is juist degene die beweert dat klassiek de enige juiste trainingsmethode is. Q is degene die niet leest wat er geschreven wordt.... zou hij dat namelijk wel doen, dan zou hij niet telkens dezelfde argumenten hoeven te herhalen. Die zijn namelijk al veelvuldig in veel oudere topics besproken, de mening en/of tegenargumenten van LDR-voorstanders is daarover geuit. Q kan ze echter niet bevatten, herhaald telkens weer zijn eigen hersenspinsels. Wat ertoe heeft geleid dat LDR-voorstanders geen zin meer hebben om hun argumenten ook telkens te herhalen.

Het zijn juist de klassiekers die Anky en co telkens weer aanhaalden, met foto's van hen kwamen om hun slechtheid te bewijzen.

Als je de discussie daadwerkelijk zou hebben gevolgd, zou je de laatste vraag niet hebben gesteld.

Aimee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 12:08

QQQQ schreef:
Sport is een streven van de mens, inderdaad om te pushen en presteren. Het paard krijgt die sportdrang van de mens opgelegd. De aanpassingen zijn doorgaans in het belang van het vergroten van de sportieve resultaten.

In dressuur gaat het om het hoogste %. Niet geheel objectieve beoordeling van juryleden bepaald dit %.

Je marathon voorbeeld heeft een heel objectieve beoordeling: 1. Leeft iemand nog na de finish? 2. Wat is de tijd? (overigens was die eerste marathon niet gelopen uit sportieve overwegingen).

De ontwikkelingen in de dressuur zijn dus niet zomaar te vergelijken met de ontwikkelingen in objectieve sporten als hardlopen en afstandschaatsen.

Helaas, die stelling is niet waar.
Zal ik je het telefoonnummer geven van de enige hoogleraar sportgeschiedenis in Nederland? Theo Stevens is de vriendelijkheid en behulpzaamheid zelve, noem mijn naam en hij helpt je

Dacht jij dat nieuwe trainingstechnieken niet werden toegepast in andere jurysporten? Grapjas.....

WinBinChes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 12:17

Juist wel. Ik rijdt geen LDR. Goed geeft niet. De discussie's die hier worden gehouden zijn voor mij erg verwarrend.
Ik heb het idee, maar ik kan er naast zitten, dat er veel pro LDR's zijn die geen idee hebben waar ze mee bezig zijn en die hier posten. Dat is voor mij erg verwarrend.
Daarbij lees ik erg selectief en lees alleen de positieve over LDR en Klassiek en probeer die dan met elkaar te vergelijken.
QQQQ weet waar hij over praat en dat schort het bij sommige Pro LDR's aan.
Toch weet ik behalve de hals houding weinig verschillen te bedenken met deze twee trainings methode's...
Maar dan moet ik eerlijk zeggen dat ik een geheigen heb als een zeef en slecht onthoudt.
Ik rijdt op mijn manier. Niet echt klassiek maar ook niet echt LDR. Ik rijdt gewoon lekker en dat vindt ik belangrijk.
Maar ik sta wel open voor nieuwe dingen als dit mijn paard zou kunnen verbeteren.

en wees eerlijk: het plaatje van LDr op extreme manier toegepast ziet er ook niet mooi uit en ziet er ook niet paardvriendelijk uit.
Let op ik zeg ZIET en niet dat het zo is...

Ik geef je gelijk dat dat geen reden is om het LDR af te keuren, want als ik het goed begrepen heb is is het niet schadelijk voor het paard, maar mag het pas vanaf het 6e jaar teogepast worden??

Of sla ik nu helemaal de plank mis?

Ik vraag dus omdat ik graag meer wil weten en reageer dus. Niet omdat ik het er niet mee eens ben... I

QQQQ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 12:24

Aimee schreef:
Helaas, die stelling is niet waar.
Zal ik je het telefoonnummer geven van de enige hoogleraar sportgeschiedenis in Nederland? Theo Stevens is de vriendelijkheid en behulpzaamheid zelve, noem mijn naam en hij helpt je
Misschien niet helemaal volledig, maar sport komt niet van het paard uit i.i.g.
Aimee schreef:
Dacht jij dat nieuwe trainingstechnieken niet werden toegepast in andere jurysporten? Grapjas.....
In andere jurysporten hebben alle sporters inspraak in welke trainingstechnieken worden toegepast. In paardensport enkel de ruiter. Dat is een wezenlijk verschil, en dat snapt een lolbroek als jij ook best wel.

WinBinChes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 12:26

Goh ik wordt nu wel benieuwd. Q? Dus LDR wordt door de paarden als onprettig beschouwt omdat ze geen inspraak in de trainings methode hebben.
Ik denk dat een paard snel genoeg aan geeft wat het wel en niet prettig vindt

QQQQ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 12:40

Marije1984 schreef:
Goh ik wordt nu wel benieuwd. Q? Dus LDR wordt door de paarden als onprettig beschouwt omdat ze geen inspraak in de trainings methode hebben.
Ik denk dat een paard snel genoeg aan geeft wat het wel en niet prettig vindt
De oorzaak->gevolg conclusie klopt hier niet. Nee, aanpassingen die uit sportieve-prestatie overwegingen worden opgelegd, moeten met voorzichtigheid worden benaderd.
Een paard geeft dat snel genoeg aan, maar dit wordt niet altijd opgepikt en vaak genoeg ook genegeerd. "daar moet ie even doorheen". Klopt. Op een gegeven moment geeft ie de strijd wel op, meestal.

Aimee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 12:47

QQQQ schreef:
Misschien niet helemaal volledig, maar sport komt niet van het paard uit i.i.g.

Oftewel; je zat er volledig naast

QQQQ schreef:
In andere jurysporten hebben alle sporters inspraak in welke trainingstechnieken worden toegepast. In paardensport enkel de ruiter. Dat is een wezenlijk verschil, en dat snapt een lolbroek als jij ook best wel.

Mwah..... vraag eens aan een topvoetballer wie de trainingstechniek bepaald Precies, de trainer.... de ruiter is de trainer van het paard. Net zoals voor de voetbaltrainer, is het voor de ruiter de taak om de beste trainingstechniek te zoeken. Net zoals de voetbaltrainer dit zoveel mogelijk doet zoals het voor de voetballer het beste is, zoekt de ruiter naar de beste trainingsmethode voor het paard.
Dat kan misgaan.... vraag bijvoorbeeld eens aan Van der Vaart waarom hij nou werkelijk naar HSV ging.

Het mooie van al die nieuwe wetenswaardigheden door modern onderzoek en moderne onderzoekstechnieken, is dat de training veel beter afgestemd kan worden op de sporter of op het paard.