MarjanB schreef:996981 schreef:Ik hoop dat je met ezel een echte ezel bedoelt en niet je vriend?
gekkigheid...
Leuk om te zienVoor mij mist ze in alle filmpjes, ook in de laatste, voorwaartse drang. Ze zou nog meer uit zichzelf aan mogen blijven trekken en je mag zelf een stuk luier zijn. Minder hulp willen geven, met meer reactie. Het ideaal is dat je er alleen ''achter'' hoeft te zitten. Dus het gevoel dat je veel paard voor je hebt, weinig achter je en dat ze jou meeneemt naar voren zonder dat je daarvoor iets hoeft te doen.
Als je dat hebt kun je gaan focussen op de aanleuning, rechtgerichtheid en verzameling.
Ik denk dat dit ook beter wordt zodra je eigen balans beter wordt. Je zit vrij zwaar, achterin je zadel. Probeer ''licht, licht te rijden''. Dus enkel je zitvlak even in contact brengen met je zadel, zonder echt te gaan zitten.
Jullie zitten elkaar daar een beetje in de weg. Ze is van nature flegmatiek en dat versterkt doordat jij een beetje zwaarmoedig zit en veel hulpen geeft. Als je een lesklant van mij zou zij dan ligt daar de focus. Jouzelf meer in balans proberen licht te leren rijden en het paard beter laten reageren op de tweezijdige, voorwaartse kuithulp. Die twee dingen houden heel sterk verband met elkaar, waardoor ze in mijn ogen tegelijkertijd en als eerste aangepakt ''moeten'' worden
Ik denk dat je dan heel snel heel veel progressie gaat boeken!
Hmm noem tot nu toe alleen de donkerbruine ezel, misschien de rooie ook eens uittesten wat die er van vind![]()
Dank je voor inhoudelijk. Houding stukje is onder constructieik ben hypermobiel in m’n onderrug en heupen dus voor mij is m’n houding niet altijd iets wat makkelijk is en lijkt het door m’n rondvliegende benen dat ik harder werk dan ik doe. Nu een ander zadel waardoor ik fijner zit en hoop daarmee ook weer rust in m’n lijf te krijgen. Overweeg om ook te kijken naar een springzadel omdat dat vroeger de oplossing was voor m’n houding.
Als ik weer wat kan filmen wat enigszins zin heeft zal ik het plaatsen.
Zo op het filmpje lijkt het niet echt je houding te zijn (is hoe het eruit ziet, zit iemand met een bochel bijvoorbeeld) maar vooral je zit (is hoe je inwerkt op je paard). Je zit er best heel netjes op, maar lijkt te weinig balans te hebben. Of dat kan samenhangen met je hypermobiliteit weet ik niet. Daar heb ik persoonlijk gelukkig geen ervaring mee

Wel zou ik het echt als prioriteit voor verbetering zien (binnen je mogelijkheden uiteraard) wil je stappen vooruit maken