Totilas, ongezond lichaamsgebruik

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 16:35

MarjanB schreef:
996981 schreef:
Ik hoop dat je met ezel een echte ezel bedoelt en niet je vriend? :D
gekkigheid...

Leuk om te zien :) Voor mij mist ze in alle filmpjes, ook in de laatste, voorwaartse drang. Ze zou nog meer uit zichzelf aan mogen blijven trekken en je mag zelf een stuk luier zijn. Minder hulp willen geven, met meer reactie. Het ideaal is dat je er alleen ''achter'' hoeft te zitten. Dus het gevoel dat je veel paard voor je hebt, weinig achter je en dat ze jou meeneemt naar voren zonder dat je daarvoor iets hoeft te doen.
Als je dat hebt kun je gaan focussen op de aanleuning, rechtgerichtheid en verzameling.

Ik denk dat dit ook beter wordt zodra je eigen balans beter wordt. Je zit vrij zwaar, achterin je zadel. Probeer ''licht, licht te rijden''. Dus enkel je zitvlak even in contact brengen met je zadel, zonder echt te gaan zitten.

Jullie zitten elkaar daar een beetje in de weg. Ze is van nature flegmatiek en dat versterkt doordat jij een beetje zwaarmoedig zit en veel hulpen geeft. Als je een lesklant van mij zou zij dan ligt daar de focus. Jouzelf meer in balans proberen licht te leren rijden en het paard beter laten reageren op de tweezijdige, voorwaartse kuithulp. Die twee dingen houden heel sterk verband met elkaar, waardoor ze in mijn ogen tegelijkertijd en als eerste aangepakt ''moeten'' worden :)

Ik denk dat je dan heel snel heel veel progressie gaat boeken!

Hmm noem tot nu toe alleen de donkerbruine ezel, misschien de rooie ook eens uittesten wat die er van vind :')

Dank je voor inhoudelijk. Houding stukje is onder constructie :) ik ben hypermobiel in m’n onderrug en heupen dus voor mij is m’n houding niet altijd iets wat makkelijk is en lijkt het door m’n rondvliegende benen dat ik harder werk dan ik doe. Nu een ander zadel waardoor ik fijner zit en hoop daarmee ook weer rust in m’n lijf te krijgen. Overweeg om ook te kijken naar een springzadel omdat dat vroeger de oplossing was voor m’n houding.

Als ik weer wat kan filmen wat enigszins zin heeft zal ik het plaatsen.

Zo op het filmpje lijkt het niet echt je houding te zijn (is hoe het eruit ziet, zit iemand met een bochel bijvoorbeeld) maar vooral je zit (is hoe je inwerkt op je paard). Je zit er best heel netjes op, maar lijkt te weinig balans te hebben. Of dat kan samenhangen met je hypermobiliteit weet ik niet. Daar heb ik persoonlijk gelukkig geen ervaring mee :)

Wel zou ik het echt als prioriteit voor verbetering zien (binnen je mogelijkheden uiteraard) wil je stappen vooruit maken :)

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 16:40

Jup! Denk ook dat m’n gewicht nog parten speelt, heb een lang revalidatietraject gehad en daar waren ze juist over m’n balans te spreken.

snap je helemaal hoor! Voor mij ook echt iets waarvan ik baal en waarvan ik hoop ooit nog de oude te worden.

Maar goed, kaatje verbetert wel ondanks m’n houding al kan dat vast sneller :) onze gezamenlijke reis naar herstel.

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-21 17:22

Mooi @Marjanb, wat een mooi project en wat fijn om aan de hand van deze filmpjes al te kunnen zien dat het al een veel evenwichtiger paard is geworden bij jou ondanks alle veranderingen.
Dit kan mi alleen nog maar meer uit groeien!
Ik vind dat je haar prettig rijd, nog wat gebrekkig in jou zit idd maar dat is ook een proces.
Ze loopt al veel meer in balans en ontspannen.
Ik maak zelf altijd onderscheid tussen “ voorwaartse drang’ en ‘ voorwaarts denken’.
En vind deze niet synoniem aan elkaar.
Een paard met een voorwaartse drang kan zijn motivatie tot die drang halen uit bv. sneller willen lopen vanwege gebrek aan balans, sneller lopen vanwege een ruiter die het paard naar voren jaagt, dus onder of -van de ruiter weg willen lopen.
Zo kan een actief voorwaarts gejaagd paard nog steeds terugdenkend zijn in wat zicht dan bv. uit in het achter de hand kruipen.
Een ‘voorwaarts denkend’ paard zoekt de ruiterhand en is daarin ontspannen en evenwichtig.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 18:10

Ik zie een paard dat op het eerste filmpje beter in balans is dan in de rest van de filmpjes.
In het 1e filmpje zie ik een geschoold duidelijk beter dragend paard. Mag wat meer naar voren, maar zeker niet verkeerd. Het paard loopt met rug en de amazone kan comfortabeler zitten.

Tweede filmpje is dat beeld eigenlijk al weg. Ik zie een paard dat het daar niet naar de zin heeft (oren in de nek, staartzwaaien) Het paard loopt uit de rug en ik zie een amazone die nog zwaar in het zadel terecht komt, niet mee is in de beweging en moeite heeft met haar balans.
Op de latere filmpjes lijken paard en amazone meer aan elkaar(s) bewegingen gewend en is het paard wat meer voorwaarts maar nog steeds uit elkaar en op de voorhand.

Ik vind het paard er eerlijk gezegd onder het zadel - zo op het oog - juist niet op vooruit gegaan.
Het is zeker niet rot bedoeld Marjan; ik vind je een vriendelijke amazone verder, maar als je je paard zo uit elkaar laat lopen en je zit er zo "zwaar" in (en daarmee bedoel ik niet zozeer je gewicht) is dat slecht voor de rug van je paard (en je doet je eigen rug er ook geen plezier mee).

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 18:16

Babootje schreef:
Ik zie een paard dat op het eerste filmpje beter in balans is dan in de rest van de filmpjes.
In het 1e filmpje zie ik een geschoold duidelijk beter dragend paard. Mag wat meer naar voren, maar zeker niet verkeerd. Het paard loopt met rug en de amazone kan comfortabeler zitten.

Tweede filmpje is dat beeld eigenlijk al weg. Ik zie een paard dat het daar niet naar de zin heeft (oren in de nek, staartzwaaien) Het paard loopt uit de rug en ik zie een amazone die nog zwaar in het zadel terecht komt, niet mee is in de beweging en moeite heeft met haar balans.
Op de latere filmpjes lijken paard en amazone meer aan elkaar(s) bewegingen gewend en is het paard wat meer voorwaarts maar nog steeds uit elkaar en op de voorhand.

Ik vind het paard er eerlijk gezegd onder het zadel - zo op het oog - juist niet op vooruit gegaan.
Het is zeker niet rot bedoeld Marjan; ik vind je een vriendelijke amazone verder, maar als je je paard zo uit elkaar laat lopen en je zit er zo "zwaar" in (en daarmee bedoel ik niet zozeer je gewicht) is dat slecht voor de rug van je paard (en je doet je eigen rug er ook geen plezier mee).

Ik lees al even mee op bokt, en vaak snap ik jou wel, maar in dit geval snap ik je niet. Ik zie dat namenlijk helemaal niet. Ik zie op de eerste film een paard wat helemaal op de handrem staat, omdat ze gewoon een soort van verdoofd is ofzo. En het is logisch dat het paard in de andere filmpjes minder bij elkaar is, omdat ze weer helemaal opnieuw moet beginnen.

Marjan, zou het denk je helpen als je gewoon blijft doorzitten? Ik zit mijn rijpaard soms ook wat in de weg in het lichtrijden, als ik ga doorzitten krijg ik veel meer rust en het paard dus ook.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 18:20

Is je de scheve staart, de slechte bespiering in de rug niet opgevallen? In het eerste filmpje? Loopt in een houding en is daar niet uit te krijgen.

Wil niet in de defensieve modus schieten maar tweede filmpje was tweede keer dat ik er op zat :') dus knap dat ik haar in de tussentijd kapot heb gereden.. als je kijkt naar de beweging in het lijf en de bespiering in de rug, dan is ze vooruit gegaan ipv achteruit. Het is nu 1 paard ipv een paard in 3 stukken.

Jouw mening en ik ben het er niet mee eens. Ja m’n zit is poedersuiker maar dat weet ik nu na 3 Posts wel..

@earth doorzitten was helemaal drama maar misschien met nieuwe zadel wel te doen. Goed idee om eens te proberen :)

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 18:57

Clasical schreef:
Mooi @Marjanb, wat een mooi project en wat fijn om aan de hand van deze filmpjes al te kunnen zien dat het al een veel evenwichtiger paard is geworden bij jou ondanks alle veranderingen.
Dit kan mi alleen nog maar meer uit groeien!
Ik vind dat je haar prettig rijd, nog wat gebrekkig in jou zit idd maar dat is ook een proces.
Ze loopt al veel meer in balans en ontspannen.
Ik maak zelf altijd onderscheid tussen “ voorwaartse drang’ en ‘ voorwaarts denken’.
En vind deze niet synoniem aan elkaar.
Een paard met een voorwaartse drang kan zijn motivatie tot die drang halen uit bv. sneller willen lopen vanwege gebrek aan balans, sneller lopen vanwege een ruiter die het paard naar voren jaagt, dus onder of -van de ruiter weg willen lopen.
Zo kan een actief voorwaarts gejaagd paard nog steeds terugdenkend zijn in wat zicht dan bv. uit in het achter de hand kruipen.
Een ‘voorwaarts denkend’ paard zoekt de ruiterhand en is daarin ontspannen en evenwichtig.

Voorwaarts denken en voorwaartse drang staan heel dicht naast elkaar. Een paard dat niet voorwaarts denkt, heeft bij voorbaat geen voorwaartse drang (in ieder geval op de momenten dat het niet voorwaarts “denkt”). Voorwaartse drang, liever nog impuls (opgewekt door de ruiter) heb je wel degelijk nodig :). Een paard wat niet uit zichzelf voorwaarts beweegt is heel lastig recht te richten en te verzamelen, laat staan een reeks oefeningen achter elkaar te rijden.

Dat wij jij verstaat onder voorwaartse drang noemen wij loperigheid. Voorwaartse drang vind ik altijd iets positief, loperigheid niet.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 19:12

MarjanB schreef:
Is je de scheve staart, de slechte bespiering in de rug niet opgevallen? In het eerste filmpje? Loopt in een houding en is daar niet uit te krijgen.

Wil niet in de defensieve modus schieten maar tweede filmpje was tweede keer dat ik er op zat :') dus knap dat ik haar in de tussentijd kapot heb gereden.. als je kijkt naar de beweging in het lijf en de bespiering in de rug, dan is ze vooruit gegaan ipv achteruit. Het is nu 1 paard ipv een paard in 3 stukken.

Jouw mening en ik ben het er niet mee eens. Ja m’n zit is poedersuiker maar dat weet ik nu na 3 Posts wel..

@earth doorzitten was helemaal drama maar misschien met nieuwe zadel wel te doen. Goed idee om eens te proberen :)

Ik kijk sec naar de filmpjes los van het verhaal erachter en vind dat het paard op het eerste filmpje beter in balans loopt, achterbeentje netjes onder, beter dragend. Mag wat meer voorwaarts. Of het in een houding loopt of niet is van zo'n kort filmpje lastig beoordelen.

En ik zeg helemaal niet dat je het paard kapot hebt gereden. Dat maak jij ervan. Maar het fijne beeld van een gedragen lopend paard is het 2e filmpje toch echt weg. En hoe het komt, komt het. Het lijkt erop, dat jullie daar beide nog niet goed communiceren qua zit en beweging.

En dan naar de foto's Voor wat betreft de bespiering vind ik ze lastig om te beoordelen. Je paard is flink in gewicht toegenomen. Ik zie vetpockets op de schouders en op de billen bij de staartimplant en de manenkam. Verder is ze is enorm buikig geworden. Je zou verwachten als de rugspieren zijn toegenomen op de juiste manier, dat ook gebeurt bij de buikspieren. Dat is echter niet te zien, waardoor ik de indruk heb dat het vooral gaat om toegenomen vetjes dan toegenomen spieren.

Doorzitten is inderdaad drama als je paard uit de rug loopt. Dat heeft echt niets met het zadel te maken.

Kortom, jij mag anders vinden. Ik geef alleen eerlijk aan wat ik zie. Je paard was niet in 3 stukken en is dat nu wel.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 04-01-21 19:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-21 19:13

Een voorwaartse drang vanuit een positive motivatie = voorwaarts denken.
Een voorwaartse drang vanuit negatieve motivatie= Loperig
Voorwaarts denken is niet alleen voorwaarts gaan op de hulpen maar ook voorwaarts willen vanuit de rust en vertrouwen dat hij aan de voorkant niet tegen een muur aanloopt maar een begeleidende ruiterhand vind.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 19:15

Clasical schreef:
Voorwaarts denken is niet alleen voorwaarts gaan op de hulpen maar ook voorwaarts willen vanuit de rust en vertrouwen dat hij aan de voorkant niet tegen een muur aanloopt maar een begeleidende ruiterhand vind.

Eens :)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 19:26

Clasical schreef:

Voorwaartse drang is gewoon het voorwaarts denken van een paard en is altijd positief.
Bij voorwaartse drang gaat je paard energiek voorwaarts, maar blijft de energie onder je. Het paard gaat dus niet sneller, maar met meer impuls. Dat zorgt er ook voor dat je paard direct naar voren reageert als jij dat wil.

Clasical

Re: Totilas, ongezond lichaamsgebruik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-21 19:32

Ja maar voorwaarts denken vertaald zich ook van de hand af en dat is niet wat ik zie in het filmpje van Helgstrand.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 19:43

Clasical schreef:
Ja maar voorwaarts denken vertaald zich ook van de hand af en dat is niet wat ik zie in het filmpje van Helgstrand.

Dat ben ik dus niet met je eens. Ik vind de amazone in het filmpje van Helgstrand (dat is dus niet Helgstrand zelf :+ ) juist heel "los" van de hand en naar voren toestaan met haar hand. Het paard kan daardoor mooi van achter naar voren bewegen.

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-21 19:47

Babootje schreef:
Clasical schreef:

Dat ben ik dus niet met je eens. Ik vind de amazone in het filmpje van Helgstrand (dat is dus niet Helgstrand zelf :+ ) juist heel "los" van de hand en naar voren toestaan met haar hand. Het paard kan daardoor mooi van achter naar voren bewegen.

Ik zie een paar momenten aan het begin van het filmpje waarin de ruiter de handen naar voren steekt.
Het paard doet hier niks mee.
Daarna zie ik het niet meer gebeuren

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 19:52

Babootje schreef:
Clasical schreef:

Clasical schreef:
Ik zie een paar momenten aan het begin van het filmpje waarin de ruiter de handen naar voren steekt.
Het paard doet hier niks mee.
Daarna zie ik het niet meer gebeuren

Het paard "moet" daar ook niets mee doen; sterker nog, het is niet de bedoeling dat het daarmee wat doet. Bij een "voorwaarts denkend" paard dat met impuls loopt blijft de energie onder je. Het naar voren steken van de hand is ter controle of het paard dan ook bij je blijft. Het paard loopt dan "op eigen benen" en dan heb je weer een goede voorwaarde om wat te veranderen, een overgang te rijden etc. Verder zie ik een hele vriendelijke hand die met een licht contact de beweging van het paard goed begeleid en volgt.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 04-01-21 19:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Clasical

Re: Totilas, ongezond lichaamsgebruik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-21 19:56

Als het paard niet achter de loodlijn zou zijn zou ik daar mee akkoord gaan.
Maar hier wil je het neusje eruit rijden en het achterbeen naar je hand rijden

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 19:58

Clasical schreef:

Het paard is jong. Dan is het echt volkomen normaal dat het soms wat achter de LL komt. Heeft met kracht te maken. Het paard wordt nergens aan de kop gesleurd of met de kin op de borst getrokken in een onnatuurlijke houding. Ik vind het dier juist heel vriendelijk en correct gereden.

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-21 20:00

Babootje schreef:
Clasical schreef:

Het paard is jong. Dan is het echt volkomen normaal dat het soms wat achter de LL komt. Heeft met kracht te maken. Het paard wordt nergens aan de kop gesleurd of met de kin op de borst getrokken in een onnatuurlijke houding. Ik vind het dier juist heel vriendelijk en correct
gereden.

Het paard is jong, dus kan er al geen sprake zijn van überstreichen, want dat doe je pas veel later in de opleiding om te laten zien dat het paard niet in een houding loopt.
Hier wil je je hand naar voren kunnen steken en de neus eruit kunnen rijden.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 20:05

Clasical schreef:
Het paard is jong, dus kan er al geen sprake zijn van überstreichen, want dat doe je pas veel later in de opleiding om te laten zien dat het paard niet in een houding loopt.

Dit is geen uberstreichen maar tempo controle en het paard op eigen benen laten lopen en voorwaartse drang te bewaren. Het lijkt wat op uberstreichen maar is het niet (helemaal).
Het voorwaarts, neerwaarts zal bij dit paard ook echt wel lukken, maar is een ander moment van de training.
En een hele andere oefening.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 04-01-21 20:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-21 20:09

Babootje schreef:
Clasical schreef:

Dit is geen uberstreichen maar tempo controle en het paard op eigen benen laten lopen en voorwaartse drang te bewaren. Het lijkt wat op uberstreichen maar is het niet (helemaal).
Het voorwaarts, neerwaarts zal bij dit paard ook echt wel lukken, maar is een ander moment van de training.
Daar start en eindig je meestal mee.

Ik heb het nog niet eens over voorwaarts neerwaarts maar de neus voor of igg op de loodlijn.
Mi probeert de ruiter verbinding te maken door de hand steeds op te tillen.
Het paard blijft zich hierin ‘verstoppen’.
De ruiter kan de teugels met gemak 20 cm korter nemen zonder dat er iets veranderd aan de halshouding/lengte.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 20:12

Clasical schreef:
Ik heb het nog niet eens over voorwaarts neerwaarts maar de neus voor of igg op de loodlijn.
De ruiter kan de teugels met gemak 20 cm korter nemen zonder dat er iets veranderd aan de halshouding/lengte.

Eveb als meelezer inbreken. In dat filmpje laten ze dat optillen juist zien als iets wat niet goed is. Dat leggen ze juist uit, dat er daardoor helemaal geen goed contact komt en neusje ook niet naar voren gaat. Daarna proberen ze juist te laten zien dat de hand richting de mond laten gaan langzaam ervoor zorgt dat neusje naar voren gaat.

Maar dat hele optillen zeggen ze dus zelf van dat mensen dat vaak doen maar niet de juiste manier is. En gaven ze ook aan dat dit een moeilijk punt van dit paard is

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 20:14

MyWishMax schreef:
Clasical schreef:

Eveb als meelezer inbreken. In dat filmpje laten ze dat optillen juist zien als iets wat niet goed is. Dat leggen ze juist uit, dat er daardoor helemaal geen goed contact komt en neusje ook niet naar voren gaat. Daarna proberen ze juist te laten zien dat de hand richting de mond laten gaan langzaam ervoor zorgt dat neusje naar voren gaat.

Maar dat hele optillen zeggen ze dus zelf van dat mensen dat vaak doen maar niet de juiste manier is.

Precies. Als je het hele filmpje van voor naar achter af kijkt zie je dat het beeld dat ze tonen niet het beeld is dat ze nastreven. Het is een educatief filmpje voor mensen die tegen dit probleem aanlopen.

Clasical

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-21 20:29

Ah ok, dus ze doen het bewust verkeerd begrijp ik?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 20:31

MyWishMax schreef:

Maar dat hele optillen zeggen ze dus zelf van dat mensen dat vaak doen maar niet de juiste manier is. En gaven ze ook aan dat dit een moeilijk punt van dit paard is

En dat is precies wat ik net ook wilde zeggen, want dat stukje bedoel ik juist niet.
dat optillen van het hoofd was idd om te illustreren wat niet moet bij een correctie om het paard op eigen benen te laten lopen.
Wat ik bedoel is dat je ziet dat de amazone meer malen en door de hele rit heen haar handen toesteekt, de schouders lost zodat het paard juist niet op de hand leunt.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 20:31

Clasical schreef:
Ah ok, dus ze doen het bewust verkeerd begrijp ik?

Ja... om te laten zien hoe je dingen niet moet oplossen.