Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Kadankovitch schreef:Iets is niet "fout" omdat iemand dat in z'n eentje bepaald. Daarvoor moet de overgrote meerderheid van ALLE vakmensen tot overeenstemming komen met betrekking tot dat specifieke onderwerp. Zeker niet bij een zo complexe en subjectieve materie als dressuur. Zelfs in de exacte wetenschap is men zeer huiverig om met absolute conclusies te komen. Indien het in die wetenschappen dus al moeilijk is, dan kan men met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid stellen dat dit in de zo subjectieve kennis van de Dressuur a fortiori onmogelijk is.
sanne83 schreef:Met het "plaatje" bedoelde ik alleen het orenspel.
Waar staat precies dat iemand (of Karen Rohlf zelf) beweert dat dit hét toonbeeld is van de perfecte dressuur zoals omschreven in artikel huppeldepup? Er is meer dan alleen fysieke ontwikkeling
Kadankovitch schreef:Kan ik uw opmerking begrijpen als aanvullend of is het bedoeld als tegenspraak van hetgeen ik beweer? Waarbij u zeker meer ingaat op de specifieke effecten van het hoofdstelloos rijden. Daarmee heb ik weinig of geen ervaring behalve wat ik ooit eens met mijn oude merrie gespeeld heb. Ik zou dat niet storend vinden, daarvoor is een forum.
En kan ik uit uw opmerking begrijpen dat u ook van mening bent dat de stand van de oren niet per sé negatief beoordeeld hoeft te worden.
sanne83 schreef:Mijn opmerkingen waren bedoeld als aanvullendIk beoordeel inderdaad de stand van de oren niet als per sé negatief.
Kadankovitch schreef:Trouwens het is niet aan één persoon of aan één groep om te bepalen wat anderen als 'goed' mogen beoordelen. Dat is hoogmoed.
Kadankovitch schreef:sanne83 schreef:Mijn opmerkingen waren bedoeld als aanvullendIk beoordeel inderdaad de stand van de oren niet als per sé negatief.
Bedankt voor uw antwoord, ik was mij niet geheel zeker. Ik zelf ben geen dierenarts, heb echter wel 40 ervaring. Maar toch durf ik meestal niet naar achtergronden te 'raden' omdat ik mij daarvoor te weinig gekwalificeerd vind. Maar nu u het zegt, kan ik wel toegeven dat ik ook de indruk had dat het hier niet meer om een jonkie gaat. Ik neem dan aan dat u niet op Kelso doelt.
Maar het is inderdaad belangrijker om duidelijk te maken dat beide video's niet als voorbeelden zijn bedoeld van wat de enig juiste dressuur zou moeten zijn. Volgens mij bestaat dat zelfs niet. Men kan slechts aangeven waaraan men zelf de voorkeur geeft in de uitoefening van deze mooie kunst. Het was voor mij slecht een voorbeeld hoe men speels met een paard kan omgaan en tot mooie leuke resultaten komt, niet meer , niet minder.
Trouwens het is niet aan één persoon of aan één groep om te bepalen wat anderen als 'goed' mogen beoordelen. Dat is hoogmoed.
Simpelman schreef:Mijn persoonlijk streven is het om zoveel mensen te doen komen tot lief en rijkunstig goed, het is daarbij nodig dat men inziet waar het fout gaat en dat doen we o.m. door geplaatste beelden te analyseren.![]()
Dat is goed voor onze paarden en dat is goed voor de dresuurruiters.
Kadankovitch schreef:Ik kan u het beste aanraden [indien u daar tijd voor hebt] om hier een tijdje 'rond te hangen'. Er zijn meerdere instructeurs aanwezig. Wellicht komt u door te lezen wat ze te schrijven hebben erachter wat ze bieden, welk standpunt ze innemen en of hun 'huisstijl' u bevalt. De keuze van instructeur is zo persoonlijk en zó belangrijk, dat mijn enige advies kan zijn: laat u door niets haasten. Maar wellicht vertel ik u niets nieuws.
sanne83 schreef:De vraag is alleen al: wat is biomechanisch goed bezig?
Ook in een biomechanisch juiste houding kan je niet 24/7 lopen of staan.
Het heeft dus geen nut om mij op m'n verzameling te gaan beoordelen op een buitenrit, want dat vraag ik op dat moment helemaal niet.
Loopt dit paard in een perfect biomechanisch dressuurmatige houding? Nee, maar daar beoordeel ik zo'n filmpje ook niet op.
Heeft ze een enorm goede communicatie en laat ze goed zien dat je geen hoofdstel nodig hebt om je paard te sturen, te stoppen en zelfs (in grote lijnen) een communicatie over de lichaamshouding van je paard te hebben. Ja, dat laat ze enorm goed zien
sanne83 schreef:Kadankovitch schreef:
Ik weet toevallig dat het paard ouder is, omdat ik een clinic bij haar volgde en dat paard plotseling overleed terwijl zij in Nederland was. Het paard was toen rond de 25 geloof ik en dat is al 5 jaar geleden.
Maris schreef:Zeg maar je hoorWat ik verwacht van een instructeur ? Jeetje dat is ook niet zomaar te vertellen !
Inzicht in het paard, goede manier van instructie geven, paard kunnen verbeteren op eerlijke goede manier. Dat soort dingen ?! Gewoon goede instructie dus, ook mbt grondwerk.
Kadankovitch schreef:Dan kan men toch gerust stellen dat haar werk nauwelijks negatieve invloed op het paard gehad kan hebben.
Ik deel uw mening over 'tijdelijkheid' van een houding, als ik uw uitleg zo mag noemen. Mijn inziens, past afwisseling bij een goede africhting. En spelen evenzeer.
Babootje schreef:@Kandankovic: Wat mij betreft altijd een eindeloze discussie. Zodra je erop gaat zitten is er volgens mij niets "natuurlijks" meer aan.
Wat je volgens mij probeert met dressuur is het paard (met een last op zijn rug) zo optimaal mogelijk te laten bewegen om ervoor te zorgen dat het die last kan dragen en waarbij we ook het geestelijk welzijn in het oog houden. Omdat het paard niet kan praten is dat laatste natuurlijk afhankelijk van hoeveel oog/gevoel je daarvoor hebt.