Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Abacab schreef:er zijn maar 2 manieren van rijden, dat is goed rijden en fout rijden. Ik heb in de klassieke hoek ook heel veel misstanden gezien van mensen die hun paarden murw trainen waardoor er learned helplessness ontstaat. Of mensen die zo gefixeerd zijn op de verzameling en daarmee compleet vergeten dat een paard ook in verzameling over de rug moet gaan, met allerlei nare blessures tot gevolg.
Het is belangrijk om selectief te zijn in waar je je kennis vandaan haalt. Een goede trainer is niet goedkoop. Maar zo lang mensen nog denken dat ze via een on-line cursus, een boek, dit forum of YT filmpjes echt kunnen leren paardrijden zullen er misstanden blijven bestaan. Ongeacht de stroming die je aanhangt.
Abacab schreef:Het heeft vooral te maken met hoe je als mens in het leven staat. Verdeel je alles in goed en fout, of ben je in staat nuances te ontdekken en te leren respecteren, waarderen. Pas in het laatste geval ben je in staat om te leren. Sta je open om jezelf continue te verbeteren. En ik kan je verzekeren dat je er een veel blijer en gelukkiger mens van wordt.
PS. had je de performance van de jonge Sõnke al gezien? Ook bij Rothenberger/Gordijn trainen ze nu op de moderne manier, net als van Balen en vele anderen die vroeger het boegbeeld waren voor het klassieke rijden. Ik heb respect voor mensen die open staan voor nieuwe dingen en zichzelf iedere dag verbeteren.
sanne83 schreef:Ik ben wel heel erg fan van andere "moderne" dingen, om maar zo te zeggen. Bijv. wat Andrew Mclean doet, het rijden en de horsemanship echt wetenschappelijk uiteen zetten.
sanne83 schreef:Ben laatst bij een clinic met de teugeldrukmeter geweest, was ook erg interessant. Er reed een meisje uit de stal van van Baalen, ze had een gemiddelde druk van 10kg met pieken tot 20kg![]()
En ik moet eerlijk zeggen dat het er helemaal niet vreselijk uitzagJe zag wel dat het haar moeite koste, maar dat het zo hoog zou zijn, had ik echt niet verwacht.
Simpelman schreef:Dat is moderne dressuur, het is maar een uitdrukking om onderscheid te maken.
Milkberry schreef:Meelezer komt even onder haar steen vandaan.
Ik ben super geinspireerd geraakt door horseware, Starbreeze en simpelman (onder andere).
Ik begin morgen met stretchen! Reed al vrij veel vwnw. Vind dit echt een ontzettend interessant topic.
Hopelijk kan ik binnenkort ook een foto plaatsen, maar rij bijna altijd alleen (vind ik prettig).
damian23 schreef:Starbreeze, dat heeft ze ook. Net als Anky overigens.
Maar inderdaad. 10 kilo is best veel. Maar als een paard zwaar in de hand is, hangt er ook wel behoorlijk wat in je handen.