Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Abacab

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 14:37

@Simpelman, mijn betoog is dat goed dressuurrijden gaat om maatwerk. Maatwerk voor ruiter en paard. Want het ene paard is het andere niet, en dat gaat ook zo op voor ruiters. Daar hoort een trainer bij die dat begrijpt.
Zou jij er wat voor voelen om dmv een clinic wat combinaties hier op weg te helpen?

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 14:49

Ik zou graag goede, ervaren instructie vinden die mij verder kan helpen op de Will faerber manier of soortgelijk. Ik heb alleen geen idee waar ik dat zou kunnen vinden hier in de buurt.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 14:50

Een clinic van Simpelman daar zou ik bijvoorbeeld graag aan mee doen :)

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-15 14:54

@Abacap,
Er zijn algemene: principes, kaders, normen, richtlijnen, technieken, reglementen.
Ook kunnen we aan de hand van foto's en video's beoordelen in hoeverre het getoonde van bovenstaande afwijkt of te verbeteren valt.

Daar hebben we het op dit topic over.

Clinics hebben onvoldoende impact op lange termijn, zij hebben als voornaamste doel vermaak en het vullen van de zakken.
Leren paardrijden gaat met vallen en opstaan en daar heb je goede lange termijn instructie bij nodig.
Dat is maatwerk.
Theoretische basis kennis en daar uit voortkomend inzicht zijn een noodzaak om een gegeven les te kunnen begrijpen.
Het overgrote merendeel van de lessen bestaat uit "een beetje meer buitenteugel of binnenbeen", we praten niet over de driehoekjes....en daar leert natuurlijk niemand iets van.

Ik heb jaren weekend workshops gegeven en problemen begeleid.
Helaas ben ik niet opgewassen tegen de gevolgen die de waardering hiervoor bij mensen opwekt.
Ik doe het niet meer en daarom ben ik volstrekt anoniem. :)
Laatst bijgewerkt door Simpelman op 30-06-15 14:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 14:58

Dat is jammer Simpelman! Het leek mij erg interessant, en dan misschien meer de theoretische kant op i.p.v. een echte clinic te paard. Maar helemaal begrijpelijk dat je het niet meer wilt doen :) .

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 15:00

Zeker jammer, het had me erg leuk en leerzaam geleken!

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 15:02

Inderdaad erg jammer, ik zou er ook zeker interesse in hebben. Maar wat je zegt over clinics klopt in mijn ogen wel. Vaak merkt de clinicgever een paar kleine puntjes op en gaat daar in korte tijd even mee aan het werk, maar verder dan een paar tips komt het eigenlijk nooit. Natuurlijk is het fijn als iemand anders dan je eigen instructeur even meekijkt, maar echte begeleiding is inderdaad wel iets van de langere termijn.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 15:09

Het ligt er echt aan wat voor soort clinic, of misschien bedoel ik meer een cursus?

Ik vind meer-daagse cursussen juist heel fijn, juist omdat je ook tijd hebt om uitgebreid theorie te bespreken in een klaslokaal, simulaties te doen en echt tijd hebt om veranderingen door te voeren. Soms kan je zo'n grote sprong vooruit maken door een paar dagen achter elkaar les, dan in elke keer maar een uurtje.

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 15:17

Meerdaagse cursus vind ik ook zeer leerzaam (Deze zomer nog een gepland :D ) clinics ook wel maar is toch beperkter

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 15:21

Abacab schreef:
er zijn maar 2 manieren van rijden, dat is goed rijden en fout rijden. Ik heb in de klassieke hoek ook heel veel misstanden gezien van mensen die hun paarden murw trainen waardoor er learned helplessness ontstaat. Of mensen die zo gefixeerd zijn op de verzameling en daarmee compleet vergeten dat een paard ook in verzameling over de rug moet gaan, met allerlei nare blessures tot gevolg.

Het is belangrijk om selectief te zijn in waar je je kennis vandaan haalt. Een goede trainer is niet goedkoop. Maar zo lang mensen nog denken dat ze via een on-line cursus, een boek, dit forum of YT filmpjes echt kunnen leren paardrijden zullen er misstanden blijven bestaan. Ongeacht de stroming die je aanhangt.

Je hebt helemaal gelijk.Klassiek en modern zijn geen duidelijke hokjes en zolang je alles in het ene (of juist het andere) vakje bestempelt als "goed" en het andere als "fout, dan kan je nooit verder leren. Het ligt allemaal veel genuanceerder. Sommige stukjes uit iemand z'n training vind ik heel goed, andere stukjes vind ik minder etc. Zo kan je, geleid door de juiste theorie wat betreft gedragstraining, biomechanica etc., zelf de juiste strategieën bij jouw paard vinden.

Ik ben juist een enorme voorstander van online-cursussen, boeken, filmpjes etc., op die manier wordt je speelveld veel groter. Je moet eerst weten wat er allemaal is, om überhaupt een keuze te kunnen maken.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 15:40

Mijn instructrice doet ook geen clinnics en trainingsweeken oid. Zij zegt: 'Neem gewoon wekelijks les,dat is prima'. Zij sluit qua inhoud van de lessen tot nu toe ook steeds volledig aan bij inhoud van dit topic. Zit in Friesland.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-15 15:43

Het meest kenmerkende aan dat wat we moderne dressuur noemen is, even in op zijn slechtst neergezet om het begrijpen, het gaan met aangespannen voorrug en hoog opgerichte hals, dat geeft die "prachtige" door het grote publiek bejuigde voorbeenactie.
De hals wordt over het natuurlijke draagpunt heen naar achteren geplaatst/getrokken.
Aanleuning is dan meer mogelijk, paarden lopen in de krul en tegen de teugel.
Om aan de druk van het bit te ontkomen gaan ze achter de loodlijn, de hand volgt, verder ontwijken kan dan niet.
Omdat dat niet mag wordt de hals nog verder naar achteren gebracht zodat het paard, fysiek onmogelijk, verder achter de loodlijn kan inknikken, het gaat nu op de loodlijn.

Het recht tegenovergestelde van dat wat men in de KD beoogt.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 19:07

@simpelman
Als je een clinic goed opzet zou die meer waarde moeten hebben dan wat adviezen op een forum. En hoe je dat in wilt vullen is aan jezelf. Maar als je niet wilt, om welke reden dan ook, dan houdt alles op. Ik vind het wel jammer en een gemiste kans.

Modern rijden op zijn slechts neergezet is niets meer of minder dan slecht rijden. Als je meent dat dat de essentie van modern rijden i, tja........verhaal van de bel en de klepel. Hetzelfde kan ik doen voor klassiek rijden. En dan vertel jij me exact hetzelfde.

Het heeft vooral te maken met hoe je als mens in het leven staat. Verdeel je alles in goed en fout, of ben je in staat nuances te ontdekken en te leren respecteren, waarderen. Pas in het laatste geval ben je in staat om te leren. Sta je open om jezelf continue te verbeteren. En ik kan je verzekeren dat je er een veel blijer en gelukkiger mens van wordt.

PS. had je de performance van de jonge Sõnke al gezien? Ook bij Rothenberger/Gordijn trainen ze nu op de moderne manier, net als van Balen en vele anderen die vroeger het boegbeeld waren voor het klassieke rijden. Ik heb respect voor mensen die open staan voor nieuwe dingen en zichzelf iedere dag verbeteren.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-15 19:25

Ik weet hoe je hier komt en hoe het voelt.

En, ik weet hoe je hier aankomt en hoe het voelt.

Het zijn twee benaderingen van hetzelfde, als onvolledig, onverbeterbaar, maar toch wel gelukkig mens ik kies voor de tweede, ze zijn voor mij niet te verenigen, dat heeft iets met gevoel te maken.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 20:40

Abacab schreef:
Het heeft vooral te maken met hoe je als mens in het leven staat. Verdeel je alles in goed en fout, of ben je in staat nuances te ontdekken en te leren respecteren, waarderen. Pas in het laatste geval ben je in staat om te leren. Sta je open om jezelf continue te verbeteren. En ik kan je verzekeren dat je er een veel blijer en gelukkiger mens van wordt.

PS. had je de performance van de jonge Sõnke al gezien? Ook bij Rothenberger/Gordijn trainen ze nu op de moderne manier, net als van Balen en vele anderen die vroeger het boegbeeld waren voor het klassieke rijden. Ik heb respect voor mensen die open staan voor nieuwe dingen en zichzelf iedere dag verbeteren.

Ik ben het helemaal eens dat het geen zwart-wit is, ook binnen de klassiekers zie ik dingen die ik goed vind en dingen die ik minder vind of beter anders opgelost hadden kunnen worden.

Aan de andere kant zijn er heel weinig mensen in het moderne rijden die mij aanspreken, dus ik ben niet (meer) snel geneigd om naar een meer modern gerichte dressuur clinic te gaan kijken. Kan me dus ook voorstellen dat je dus bepaalde groepen wel volledig "afschrijft" voor jezelf, zeg maar.

Ik ben wel heel erg fan van andere "moderne" dingen, om maar zo te zeggen :D . Bijv. wat Andrew Mclean doet, het rijden en de horsemanship echt wetenschappelijk uiteen zetten.

Ben laatst bij een clinic met de teugeldrukmeter geweest, was ook erg interessant. Er reed een meisje uit de stal van van Baalen, ze had een gemiddelde druk van 10kg met pieken tot 20kg :wow:
En ik moet eerlijk zeggen dat het er helemaal niet vreselijk uitzag := Je zag wel dat het haar moeite koste, maar dat het zo hoog zou zijn, had ik echt niet verwacht.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-15 21:01

sanne83 schreef:
Ik ben wel heel erg fan van andere "moderne" dingen, om maar zo te zeggen :D . Bijv. wat Andrew Mclean doet, het rijden en de horsemanship echt wetenschappelijk uiteen zetten.

Naar mijn mening zijn dat gewoon nieuwe zaken die in de "stroom" van de klassieke dressuur opgenomen worden, net zoals dat door de tijd gebeurd is.
Alles dat goed is behoud je de rest verdwijnt in het niets.

sanne83 schreef:
Ben laatst bij een clinic met de teugeldrukmeter geweest, was ook erg interessant. Er reed een meisje uit de stal van van Baalen, ze had een gemiddelde druk van 10kg met pieken tot 20kg :wow:
En ik moet eerlijk zeggen dat het er helemaal niet vreselijk uitzag := Je zag wel dat het haar moeite koste, maar dat het zo hoog zou zijn, had ik echt niet verwacht.

Dat is moderne dressuur, het is maar een uitdrukking om onderscheid te maken. ;)

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 21:07

Serieus 10 kilo :wow: wauw, nou ik vraag me dan echt af of er wat met mn paard is hoor als ik zo zou moeten rijden pfffff :oo zij had zeker armen als een bodybuilder!

Ik dacht trouwens dat ze bij van Baalen een klassieke achtergrond hadden?

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 21:58

Meelezer komt even onder haar steen vandaan.
Ik ben super geinspireerd geraakt door horseware, Starbreeze en simpelman (onder andere).
Ik begin morgen met stretchen! Reed al vrij veel vwnw. Vind dit echt een ontzettend interessant topic.

Hopelijk kan ik binnenkort ook een foto plaatsen, maar rij bijna altijd alleen (vind ik prettig).

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 22:11

Starbreeze, dat heeft ze ook. Net als Anky overigens.

Maar inderdaad. 10 kilo is best veel. Maar als een paard zwaar in de hand is, hangt er ook wel behoorlijk wat in je handen.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 22:28

Simpelman schreef:
Dat is moderne dressuur, het is maar een uitdrukking om onderscheid te maken. ;)

Dat snap ik, maar wie bepaalt dat onderscheid dan? Ik vind Uta Graf bijv. echt heel fijn, maar dit vond jij weer modern. De spaanse rijschool is klassiek, maar tegenwoordig kan ik dat niet meer echt mooi vinden.

Ik kan alleen maar aan de hand van mijn eigen criteria kijken wat ik van iemand vind:
Is de persoon paardvriendelijk?
Gebruikt de persoon weinig hulpen/druk?
Kijkt de persoon naar wat biomechanisch gezond is voor het paard?
Bereikt de persoon uiteindelijk wat hij wil bereiken?

Kan ik ja op alle vragen antwoorden, dan wil ik best eens gaan kijken of ik van die persoon iets kan leren :D

Ik ga aankomend weekend naar een twee daagse clinic van Pat & Linda Parelli, Uta graf, Luis Lucio en Christoph Hess :D Nu al zin in!

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 23:03

Milkberry schreef:
Meelezer komt even onder haar steen vandaan.
Ik ben super geinspireerd geraakt door horseware, Starbreeze en simpelman (onder andere).
Ik begin morgen met stretchen! Reed al vrij veel vwnw. Vind dit echt een ontzettend interessant topic.

Hopelijk kan ik binnenkort ook een foto plaatsen, maar rij bijna altijd alleen (vind ik prettig).

Dank je wel :) en super dat je het ook wil gaan doen!

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 23:05

damian23 schreef:
Starbreeze, dat heeft ze ook. Net als Anky overigens.

Maar inderdaad. 10 kilo is best veel. Maar als een paard zwaar in de hand is, hangt er ook wel behoorlijk wat in je handen.

Ja maar dat geeft sowieso toch aan dat het paard op de voorhand loopt? Of bedoel je dat ook? Dan moet je juist los laten. Een paard is niet zomaar zwaar op de hand.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 23:18

Vandaag net teugeldruk meter gereden. Ik kom eigenlijk niet in het rode stukje. Dus was daar erg tevreden over. Mijn paard was erg energiek (hyper). Heb bewust er niet aangezeten. Helaas wel eraf gevallen toen hij even heel hard weg schoot. Kost wel veel discipline om hem dan niet vervolgens met teveel hand te rijden. Stond helaas net op mijn voet, dus enkel is giga. Balen.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 23:40

Wat is het rode stukje op jouw teugeldrukmeter? Ik ken alleen de meter die via de computer aangeeft hoeveel kilo het is.

Vervelend dat je gevallen bent :(:)

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 01:52

Afbeelding