Tango1979 schreef:Als je het niet kunnen zien als een fout ding zie, waardoor LDR fout zou zijn, dan vraag ik me af hoe fout het rijden met oogkleppen voor de kar is. Ik vraag me trouwens ook af wat het verschil in zicht is tussen op de ll en twee centimeter achter de ll. Mss amper?
Ik heb ook het idee dat het woord controle een vies woord is? Vraag me af waarom. Een ruiter zonder controle vind ik een veel enger idee.
Het idee dat we geen dwang (druk) uitoefenen lijkt me ook niet realistisch.
Je kan niets vragen aan je paard zonder hem dat duidelijk te maken, dus een bepaalde mate van dwang/druk heb je sowieso.
Dat die druk zo klein mogelijk moet zijn, ik denk dat er hier niemand is die dat bestrijd.
Dat je iets niet met geweld afdwingt, lijkt me ook geen discussiepunt.
2cm Achter de loodlijn heeft niets met LDR te maken, LDR is gewoon off topic.
Er is een mooi gezegde in de paarden wereld, "je kunt beter met 500 gr hersenen werken dan met 500 kilo spieren".
Zoek je "controle" in de actieve medewerking van je paard en dit gaat zichzelf controleren, écht.
Als simpel en duidelijk voorbeeld: mijn paard gaat als ik een tocht met de wagen voorbereid, dat ziet hij natuurlijk gebeuren, en de paddock open zelf naar de wagen en wacht dan voor de kar om aanwijzingen te krijgen om zich tussen de bomen te plaatsen, dat kan hij niet alleen, is te ingewikkeld...
Ik doe dit met handgebaren.
Dwang? heeft hij nooit van gehoord.
Je hoeft geen dwang uit te oefenen om de medewerking van een paard te krijgen, ze hebben als natuurlijke eigenschap vanuit zichzelf mee te werken.
Hit is een kwestie van bewustwording van de ruiter en de bereidheid hiermee te gaan werken.
Heel verrijkend.