[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 12:30

_Marinke_ schreef:
Ik was net tijdens het auto rijden even geestelijk aan het 'paardrijden' :') .
Althans, er schoot me ineens een gedachten kronkel binnen waar ik over na ging denken. Als ik van mijn paardje weer kom en de woonwijk weer in rijd kom ik eerst een 'normalere' drempel tegen (dan ga je van 60 naar 50), maar vlak daarna rijd je de wijk binnen en moet je 30. Het punt waar je de wijk inrijd zit zo'n gemene rot drempel, die moet je echt heel rustig nemen anders gaat dat niet helemaal goed. :')

Nu zat ik zo te denken, als ik met de auto daar aan kom rijden, ik weet dat ik moet afremmen en niet te hard die drempel over kan. Dus wat doe ik, ik laat tijdig het gas los. Dan remt de auto al wat af, zonder echt te remmen en kan ik (als ik optijd het gas los heb gelaten) zonder te remmen die drempel moeiteloos over. ZOnder vervelende schokken of iets. Daarnaast heb ik dat natuurlijk met ervaring 'geleerd', zo ben ik ook wel eens al remmend die drempel over geknald (oepsie, laat het pap en mam maar niet horen :P ). Dat ging NIET fijn haha! Maar zo ben ik ook wel eens met een erg laag tempo (15km/h) al remmend die drempel over gemoeten en ook dat ging niet fijn.

Toen dacht ik ineens, hmm maar in een bocht mag je eigenlijk met een auto ook niet remmen en ook zo'n bocht kom je niet al remmend fijn door. Terwijl wanneer je gas los laat en de auto de bocht door laat 'rollen' en desnoods zelfs nog wat gas bij geeft het ineens veel makkelijker gaat.

Nu koppelde ik dat ineens terug aan het paardrijden... Jups, ik ben raaaaaar haha! Want wat heeft auto rijden nou met paard rijden te maken??? :P Nou ik zat dus te denken, als je met een auto remt dan 'denk' je niet meer voorwaarts en die auto mindert dusdanig veel vaart dat hij niet meer lekker voorruit rolt (dat wil je ook niet natuurlijk als je remt). Terwijl dat als je gas los laat je ook 'remt' maar de auto wel in die voorwaartse drijving blijft gaan. Nu willen wij ook met paardrijden dat het paard voorwaarts blijft denken dus zo koppelde ik ze eigenlijk aan elkaar en ging ik nadenken..

Wat gebeurd er als je op het paard te veel gaat remmen (dus van voor tegenhouden zonder drijving van achteren uit). Beetje het idee van wanneer je met een auto remt, je haalt alle voorwaartse 'drang' weg. Nou, het paard gaat dan ten eerst de grond in lopen en als je dan een wending door moet of een hindernis over dan gaat dit gewoon niet soepel. Je hebt veel haperingen en storingen, eigenlijk het zelfde als wanneer je met een auto al remmend een bocht door gaat of een drempel over. :+ Toch? :P

Dus waar moet je dan voor zorgen tijdens het paardrijden dat je net als in de auto een voorwaartse drang blijft houden, niet te abrupt remmen (iets begrenzen / met zit terugnemen) is al voldoende, zelfde als het gas loslaten met de auto. Je remt wel af maar niet abrupt. Vervolgens vul je wat aan met been zodat het paard niet volledig terugvalt (het idee van iets gas bij geven in een bocht met de auto, dan trekt de auto zich zelf van zelf de bocht door). Bij het paardrijden is dat eigenlijk dus niet veel anders. Als jij in een wending dan zorgt dat het achterbeen voldoende gaat doen (dus je geeft eigenlijk iets 'gas' met je been) dan kom je ineens vééél gemakkelijker die bocht door.

Het is best wel heel erg ver gezocht, ik ben gewoon heel raar wat dat betreft, maar vond het ergens wel grappig dat het min of meer nog klopt ook. :=

Nu is het niet zo dat ik te veel remmend op mijn paard zit ofzo hoor! Maar het schoot me zo ineens binnen en eigenlijk is het bijna hetzelfde.. _O-

Ik vind het helemaal niet raar hoor. Ik had ooit eens springles en mijn paard had een uitzonderlijk fanatieke bui. Iedere keer als ik afwendde om op de sprong af te rijden ging hij ineens keihard of sprong hij in galop aan. Hierdoor trok ik op de rem en werd de sprong niet mooi afgewerkt. Hij kwam er wel overheen, maar vraag niet hoe haha.
Toen zei mijn instructeur dat ik minder abrupt moest remmen, dus gewoon van tevoren al een beetje inhouden, en indien nodig wat extra been bijgeven en verrekt! Hij sprong ineens veel soepeler en rende ook niet meer zo hard weg.

Ik heb de afgelopen tijd (sinds vorige week dinsdag) echt ruzie met Ebke. Er is 1 hoek van de bak waar ze gewoon niet doorheen loopt. Daar zit iets engs en ik heb geen idee wat. Afgelopen vrijdag kwam ze zelfs omhoog toen ik haar die hoek door wilde hebben. En alleen maar vanwege uitproberen want er is niks veranderd daar wat eng zou moeten zijn. Dus heb een half uur lang allemaal kleine voltes daar gereden, op ten duur probeerde ze weer in galop weg te rennen, maar dat kon niet op die kleine volte dus ging ze in een pirouette :') Zaterdag weer gekloot, al was het een stuk minder erg. Op ten duur had ik haar zelfs zover dat ze in die hoek goed ontspannen liep, maar schijnbaar was er in de verte wat te zien (alle paarden keken die kant op) waardoor ze overal gespannen was behalve in die ene hoek. Ik snap die knol echt niet :') Afgelopen dinsdag alleen even gelongeerd, ze was weer bezig, maar op ten duur liep ze normaal de hoek door. Was eigenlijk wel van plan er nog op te stappen, maar heb het uiteindelijk niet gedaan omdat ik vermoedde dat ze weer zou gaan vechten. Af en toe is het best een frustrerend paard. Morgen ga ik weer, dus ik hoop dat ze dan het licht ziet en weer normaal doet.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 12:34

LoveUggs schreef:
Sofy, vergis je daar niet in hoor! Ik heb dat ook.. Op gaspard dan veel minder, maar ook op de manege spoor ik aan met mijn hak.. Maar toen ik Gas met spoortjes reed, was er iets in me dat zei; ohja, niet met mijn hak, eerst met mijn kuit. Loopt hij daar doorheen, dan mag ik even prikken met het spoortje. Ik ben toen die tijd dan elke keer net zo lang op de volte blijven rijden, totdat hij om mijn been heen boog. Doet hij dit? Dan gaan we weer wat anders doen. Vervolgens kwam de stap dat ik even met spoor en zweep reed. Om de omschakeling te maken dat als ik mijn zweep achter mijn kuit leg, dat hij even wakker word, en beseft dat hij om mijn been heen moet buigen. Hierna gingen de spoortjes af, en nu rijd ik zonder. Bij mij was het dus zo, dat zonder dat ik het doorhad, toch wist dat ik niet moest prikken, en niet met mijn hielen moest aansporen. Dus vergis je daar niet in..

Ik heb eigenlijk een beetje hetzelfde gemerkt als jij LU. Reed vroeger altijd met een klein spoortje, vanuit de gedachte (waar moet het anders heen). Maar daar liep meneertje dus dwars doorheen. Poosje met grof wiel gereden, zodat hij goed leerde "ertussen" te blijven en een goede reactie te geven op het been (want, geen reactie kwam spoor). Resultaat is, dat hij nu alles doet ook zonder spoor.

Hopke89

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 16:50

Ik weet niet meer wie vroeg wat uit dit topic mij heeft geholpen dat de fries mijn hand op ging zoeken.
Klinkt misschien heel stom, maar eigenlijk alleen maar de bewustwording dat ik niet moet denken dat iedereen om me heen het wel kan en ik niet. Dat iedereen tegen bepaalde dingen aan kan lopen en paardrijden niet vanzelf gaat en ik gewoon moet durven vragen om hulp tijdens de les op de momenten dat ik niet de gewenste reactie van het paard krijg in plaats van hele tijd door rijden en denken, ik los dit wel op.
Verder dat de achterhand van het paard echt wel actief moet zijn. Ik ben meer overgangen gaan rijden en dan niet zoals ik ze eerst reed, maar overgang terug naar stap en dan meteen actief door laten stappen en van stap naar draf ook meteen zorgen dat ik een actieve draf heb. Neem nu meer figuren mee in het rijden. Eigenlijk reed ik gewoon wat te lui. Nu ik zelf weer actiever rijd, het paard actiever laat lopen, heeft de instructrice ineens ook weer opmerkingen op mijn rijden waar ik echt wat mee kan en dan ineens loopt het paard als een tierelier :D

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 17:31

Jullie zullen geen foto´s meer zien van mij en de topper.

Als je echt wilt weten waarom -> Pbtje :)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 20:16

Fry schreef:
Jullie zullen geen foto´s meer zien van mij en de topper.

Als je echt wilt weten waarom -> Pbtje :)

?

Instructie, ach Veulen, aantal heb ik er nog nooit zien rijden en 1 ervan heb ik gruwelijk veel van geleerd,
die zag veel, kon dan zeggen wat je er mee moest en dan voelde je dat het beter ging.
Dat is in mijn ogen een goede instructie, mijn geluk, dat dat 1 van de eerste instructies was die ik heb gehad.

Verder ken ik er ook, die best goed kunnen rijden en dan allicht niet helemaal mijn stijl er op na houden en derhalve afvallen,
of diegenen die het een preken en zelf in galop op passage en piaffe van stal komen en paard ook zo weer terug zetten,
daar hoef ik ook geen priveles van.

Hopke, dat is eigenlijk precies waar dit topic voor bedoeld is, dat we gaan nadenken en anderen aan het nadenken zetten.
Wat willen we eigenlijk en is datgene wat we willen reeël en is hoe snel we het willen reeël?
Voor iedere combinatie geld denk ik een ander tijdspad en gelden er andere aandachtspunten.
Het belangrijkste is dat je het je realiseert en wat met die kennis gaat doen.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-13 00:06

Poeeeehhh vanavond had ik weer les op de manege. Zat weer op mijn vertrouwde vriendinnetje! En... We gingen springen... Ik vind springen echt heel leuk, maar heb altijd wel wat (gezonde) spanning. Ik moet dan eerst een paar keer soepel de hindernis over wil die spanning weg zijn. Ik KAN ook springen, heb een meter gesprongen met een haflinger, ook heeeeel veel zonder zadel gesprongen, dus ik kan het wel.. Maar die spanning was toch wat meer dan normaal vandaag... Eerste keer springen op mijn nieuwe stal, vorige stal reed ik toch een jaar of 7 dus ik kende alle paarden daar door en door... Dat is toch vertrouwder omdat je weet wat je moet verwachten. Daarbij ben ik nadat ik voor het laatst gesprongen heb, minstens 3 gaatjes langer gaan zitten met mijn beugels.. Dus de eerste paar sprongen gingen echt heeeeel slecht.. :( ik schaamde me dood! Het voelde echt alsof ik niet kon springen terwijl in dit wel kan :p maar ik gaf niet op... Door de spanning gaf ik niet goed mee waardoor het niet goed ging, waardoor de spanning bleef en daar bleven we dus in cirkelen. Cleo loopt ook in de springlessen en die is gek op springen dus iedere keer trok ze heel erg op de sprong af.. Ik gaf aan dat ik altijd wat last van spanning had, en dat die er in bleef zitten vandaag... Mijn instructrice zei dus: leer vertrouwen op Cleo. Die springt wel, vertrouw haar maar. Ik moest me dus een beetje door haar laten leiden, wel in MIJN tempo maar vertrouwen in haar. De sprongen werden beter, maar nog altijd had ik het gevoel dat ik gelanceerd werd. Ik bleek mijn handen naar voren te moeten doen, en dit was de oplossing. Ik heb toen miss 3 x ontspannen kunnen springen en toen was Dees voorbij.. :( maar we hebben goed afgesloten en daar gaat het om. En ik weet zeker, dat als we vandaag een gewone dressuur les gehad hadden, dat te echt super was gegaan. Ze zocht vandaag namelijk echt mijn hand op, en ik kon haar achterhand mee nemen vandaag... Misschien moeten we voortaan maar gewoon een hindernis in de bak neer zetten zodat ze denkt: leuk! We gaan springen, en lekker mee werkt :+. Of begin ik stiekem toch wat meer te leren, en kan ik eindelijk lekker op een paard rijden dat het liefst alle kantjes er vanaf loopt en je in de maling neemt?:o
Stiekem toch wel trots!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 10:40

LU leuk! Ik ben heel erg voor springen. Het is een leuke afwisseling voor je paard. Als we hebben gesprongen, heb ik de dag erna een heerlijk los paard. En zelf wordt je er veel vrijer van op je paard. Met springen moet je los kunnen laten :D :D . Ik heb zelf ook gesprongen. Af en toe nog, maar niet zo hoog. Tiesto kan ook goed springen (is B met winst). Voor hem betekent dat een parcours van 90 cm hoog. Van de zomer kijken we of we L kunnen worden. Als het hoger wordt, springt hij beter (meer met zijn rug). Op deze foto is hij nog wat vlak.

Afbeelding

_iDj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 10:52

nadja15 schreef:
Goed, laat ik het ook eens proberen :)

Dit ben ik met mijn verzorgpaard op wedstrijd. Sinds eind augustus rijd ik haar en sinds kort zijn we dus ook in de B gestart. Het gaat best lekker en er zijn al een aantal winstpuntjes binnen! :D Maargoed, er is nog enorm veel werk aan de winkel. Ten eerste is ze als een plank; er zit echt totaal geen stelling/buiging in. Ik ben hier dus heel erg mee bezig d.m.v. voltes, achtjes, slangenvoltes etc. Er kwam enigszins verbetering in, wat ook door de eigenaar werd gezien, maar nog steeds hield het niet over. Nu krijg les en heb ik van de instructrice bevestiging gekregen; ze is superlastig te buigen, want ze loopt door je binnenbeen heen. Daarom rijd ik nu met een zweepje als hulp voor mijn binnenbeen. Dit pakt ze goed op! Maar er is een kans dat het buigen niet zelf op te lossen is, maar dat er misschien een fysiotherapeut o.i.d. bij moet komen! Ten tweede heeft ze een zwak rechterachterbeen, waardoor er snel impulsverlies is en ook het ondertreden van de achterhand lastig is. Door middel van overgangen, tempowisselingen, balkjes lopen e.d. probeer ik hier verbetering in te krijgen!

Maar nu de foto's! :D
[ Afbeelding ]
Sorry voor de vreemde hoek van de foto! :o Opzich ben ik blij met dit beeld. Ze lijkt redelijk onder te treden met haar achterhand en ze loopt fijn tegen mijn hand aan, zonder te hangen. Volgens mij klopt ze qua tact ook wel aardig, maar hier heb ik niet zoveel verstand van... Zover ik kan zien is de nek hier ook het hoogste punt? Wel moet ik zorgen dat ik mijn tenen naar binnen houd en mijn handen rechtop heb!

[ Afbeelding ]
Deze foto om aan te geven hoe het ook kan gaan. Hier is bijna geen uitleg bij nodig geloof ik :') Teugels te lang, waardoor ze uit elkaar valt en ik mijn handen vreemd ga plaatsen. Geen achterhandgebruik, mijn onderbeen te ver naar achter. Kortom, naar mijn idee niet een fijn beeld.

[ Afbeelding ]
Hier loopt ze te diep, maar opzich wel een redelijk beeld naar mijn idee. De tact klopt (?) en het achterbeen gebruik is redelijk. Ik weet dat ze nog veel meer mag en kan ondertreden, maar daar werken we aan! Imo oogt ze ontspannen, maar hier heb ik ook niet zoveel verstand van :o Wel ben ik hier blij met mijn eigen houding, ik zit mooi rechtop, handen fijn, kijk mooi voor me uit. Wel mogen mijn tenen meer naar binnen, haha :')

Nou, ik ben benieuwd naar jullie commentaar! :D

Geweldig hoe je je eigen foto's beoordeeld <3 Ben het grotendeels met je eigen commentaar eens en met dat van Sofy.
Je paard loopt nog wel op de voorhand. Bij de eerste foto treedt hij met zijn achterbeen inderdaad aardig onder, maar hij mag zijn achterhand wel iets meer laten zakken (waardoor je meer "hoeken" krijgt in de achterbenen), zodat hij ook meer gewicht gaat dragen met zijn achterbenen (op alle foto's "steekt" paard zijn achterhand omhoog). Ik geloof wel dat hij aardig goed aan je been is en actief is, maar paard blokkeert nog iets te veel in stelling en buiging waardoor hij niet tot meer dragen komt (hij stuwt nu meer met de achterbenen). Dus je plan met je instructrice om de stelling en buiging bezig te gaan, lijkt mij heel goed. Door buiging te oefenen, leert je paard al met één achterbeen (het binnenachterbeen) meer onder te treden en van daar uit kan je hem gymnastiseren en leren om met beide achterbenen meer onder te treden. Je zou ook stelling links/rechts kunnen oefenen op de lange zijde binnenhoefslag om te oefenen dat je paard goed wil stretchen & aanspannen en los blijft laten in de bovenlijn (in de stelling proberen ook hals uit te schuiven om te testen of je paard inderdaad goed los (blijft) laat (/laten)).

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-13 12:44

Ik kan op een gegeven moment ook wel los laten hoor met springen! :j Maar ik moet er altijd even vertrouwen in hebben dat het goed gaat :+ mn paard dat stukje vertrouwen durven geven, maar wel de leiding durven houden. En dan gaat mn paard pas goed en los springen, en krijg je een paard dat echt springt. De keren gister dat ik nog niet los kon laten, kwam ze dan ook verkeerd uit =p en kreeg ik van die ENORME sprongen.. Toen ik eenmaal los liet, ging het wel goed =p

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 21:02

Iedereen heeft een PB, graag alleen via PB antwoorden want ik wil niet dat iedereen het kan lezen.
Sorry dat het zo laat komt, maar jullie kunnen begrijpen... dat ik het druk had.

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 23:23

Afbeelding

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 08:01

Verkeerde topic Fry :=

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 09:09

S_en_Z schreef:
Verkeerde topic Fry :=

Oh hahha!
Nou rijdt ze goed lol := ?

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 09:11

Ze zit netjes rechtop ;)

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 09:13

Snackie schreef:
Ze zit netjes rechtop ;)

:=

Succes straks he!

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 09:14

Dankje!

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-13 09:15

Hmmm.. Ze heeft haar handen ook netjes dragend en rechtop..
Volgens mij mag ze haar hakken iets meer uitdrukken, en de teugels mogen korter. :j
Leuk paard, welk ras is het? :+

Pfffff en dan ben ik zo vroeg op op mn vroege zondag..! Om 10 uur moet ik bij Gaspard zijn, dan gaan we eens even kijken hoe het rijden vandaag gaat, en rond 1 uur ga ik dan Babootje ontmoeten bij de clinic bij haar op stal! Heb het er het vroege opstaan wel voor over! :j

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 13:22

LoveUggs schreef:
Volgens mij mag ze haar hakken iets meer uitdrukken, en de teugels mogen korter. :j

Pfffff en dan ben ik zo vroeg op op mn vroege zondag..! Om 10 uur moet ik bij Gaspard zijn, dan gaan we eens even kijken hoe het rijden vandaag gaat, en rond 1 uur ga ik dan Babootje ontmoeten bij de clinic bij haar op stal! Heb het er het vroege opstaan wel voor over! :j

Haha,
Paint :P

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 16:22

Loopt wel wat bergaf... letterlijk...

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 21:20

Snackie!!
Hoe is het gegaan????

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 21:53

LoveUggs schreef:

Zooo, vandaag leuke en leerzame clinic gehad van Denne Mieras. Een clinic is natuurlijk altijd een clinic en geen priveles, dus blijft het eenvoudig, maar wij hebben bij Dennes gelest van de zomer en de winter niet (omdat we nu op een andere stal staan, waar geen instructeurs van "buiten" mogen komen). Maar we teren nog steeds op die basis. Babette had toch iets van een half jaar geen les meer gehad. En gaat hij toch echt weer top. Tuurlijk moet er weer flink aan geschaafd worden, maar ben best tevreden.
En Melissa ge-meet (LU's). Die een dik uur op me had staan wachten (omdat ik nog stond te koken aan de Indische rijsttafel die we aan het einde van de dag op stal hadden georganiseerd). Super dag en super gezellig.

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 21:55

Clinic's love it!
Heb er 9 mei ook een, wel zonder paard :+
Over de karaktereigenschappen van een paard en hoe je daar mee om kunt gaan, kortom super interessant!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 22:02

Kijk nou een mini-meeting! LU en Babootje.
Ken Dennes wel en zijn lesgeven, hij was hier tot voor kort groepsinstructeur op de vereniging.

Indische rijsttafel heeft niets met paardrijden te maken, maar klinkt wel heel lekker!

Nog iemand leuke foto's of filmpjes om van commentaar te voorzien?
Of leuke doordenker om over na te denken en lekkere discussie over te beginnen?

Karakter eigenschappen..
Hmm, de ene is stik eigenwijs, zelfstandig en dominant en een dame, altijd met 2 woorden spreken en alsjeblieft zeggen.
De andere is van adel, wenst niet onheus bejegend te worden, kan tikje afwezig zijn, is dominant, maar held op sokken
en grote bemoeial die het liefst met je mee naar huis gaat..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 22:04

Sjolvir schreef:
Nog iemand leuke foto's of filmpjes om van commentaar te voorzien?
Of leuke doordenker om over na te denken en lekkere discussie over te beginnen?

Ik heb op de vorige pagina 2 filmpjes geplaatst, maar nog niemand die er op gereageerd heeft, dus als je wil?
Leef je uit :D

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-13 22:17

Jaa! Een mini-meeting! :D En idd, Bea (Babootje) had gezegt: ik ben er pas na 1 uur! Had haar nummer gekregen (kreeg een nummer met 9 cijfers:+), zodat ik haar een smsje kon sturen. Dus de stoute schoenen aan getrokken en iemand gevraagt of ze haar en Tiesto kende, en hoppa, ik had een telefoon nummer :p vervolgens 2 clinic's (hoe noem je dat?) In mijn eentje bij gewoont, en koud dat het was! Maar toen was ze daar dan eindelijk. Erg leuk om eens te doen! En had nog nooit een clinic bij gewoont, dus ook erg leerzaam. En natuurlijk kwamen er wat Bokt- dingetjes ter spraken. Wat verwacht je anders met Babootje! En als er binnenkort tijd is, staat er een 2e meeting op de planning want dan komt ze met haar dochter gezellig een keertje langs bij Gaspard! Dus hier ook een geslaagde dag!
Verslag van het rijden bij mij komt later! Mijn oppas kindje huilt..