_Marinke_ schreef:Ik was net tijdens het auto rijden even geestelijk aan het 'paardrijden'.
Althans, er schoot me ineens een gedachten kronkel binnen waar ik over na ging denken. Als ik van mijn paardje weer kom en de woonwijk weer in rijd kom ik eerst een 'normalere' drempel tegen (dan ga je van 60 naar 50), maar vlak daarna rijd je de wijk binnen en moet je 30. Het punt waar je de wijk inrijd zit zo'n gemene rot drempel, die moet je echt heel rustig nemen anders gaat dat niet helemaal goed.
Nu zat ik zo te denken, als ik met de auto daar aan kom rijden, ik weet dat ik moet afremmen en niet te hard die drempel over kan. Dus wat doe ik, ik laat tijdig het gas los. Dan remt de auto al wat af, zonder echt te remmen en kan ik (als ik optijd het gas los heb gelaten) zonder te remmen die drempel moeiteloos over. ZOnder vervelende schokken of iets. Daarnaast heb ik dat natuurlijk met ervaring 'geleerd', zo ben ik ook wel eens al remmend die drempel over geknald (oepsie, laat het pap en mam maar niet horen). Dat ging NIET fijn haha! Maar zo ben ik ook wel eens met een erg laag tempo (15km/h) al remmend die drempel over gemoeten en ook dat ging niet fijn.
Toen dacht ik ineens, hmm maar in een bocht mag je eigenlijk met een auto ook niet remmen en ook zo'n bocht kom je niet al remmend fijn door. Terwijl wanneer je gas los laat en de auto de bocht door laat 'rollen' en desnoods zelfs nog wat gas bij geeft het ineens veel makkelijker gaat.
Nu koppelde ik dat ineens terug aan het paardrijden... Jups, ik ben raaaaaar haha! Want wat heeft auto rijden nou met paard rijden te maken???Nou ik zat dus te denken, als je met een auto remt dan 'denk' je niet meer voorwaarts en die auto mindert dusdanig veel vaart dat hij niet meer lekker voorruit rolt (dat wil je ook niet natuurlijk als je remt). Terwijl dat als je gas los laat je ook 'remt' maar de auto wel in die voorwaartse drijving blijft gaan. Nu willen wij ook met paardrijden dat het paard voorwaarts blijft denken dus zo koppelde ik ze eigenlijk aan elkaar en ging ik nadenken..
Wat gebeurd er als je op het paard te veel gaat remmen (dus van voor tegenhouden zonder drijving van achteren uit). Beetje het idee van wanneer je met een auto remt, je haalt alle voorwaartse 'drang' weg. Nou, het paard gaat dan ten eerst de grond in lopen en als je dan een wending door moet of een hindernis over dan gaat dit gewoon niet soepel. Je hebt veel haperingen en storingen, eigenlijk het zelfde als wanneer je met een auto al remmend een bocht door gaat of een drempel over.Toch?
Dus waar moet je dan voor zorgen tijdens het paardrijden dat je net als in de auto een voorwaartse drang blijft houden, niet te abrupt remmen (iets begrenzen / met zit terugnemen) is al voldoende, zelfde als het gas loslaten met de auto. Je remt wel af maar niet abrupt. Vervolgens vul je wat aan met been zodat het paard niet volledig terugvalt (het idee van iets gas bij geven in een bocht met de auto, dan trekt de auto zich zelf van zelf de bocht door). Bij het paardrijden is dat eigenlijk dus niet veel anders. Als jij in een wending dan zorgt dat het achterbeen voldoende gaat doen (dus je geeft eigenlijk iets 'gas' met je been) dan kom je ineens vééél gemakkelijker die bocht door.
Het is best wel heel erg ver gezocht, ik ben gewoon heel raar wat dat betreft, maar vond het ergens wel grappig dat het min of meer nog klopt ook.
Nu is het niet zo dat ik te veel remmend op mijn paard zit ofzo hoor! Maar het schoot me zo ineens binnen en eigenlijk is het bijna hetzelfde..
Ik vind het helemaal niet raar hoor. Ik had ooit eens springles en mijn paard had een uitzonderlijk fanatieke bui. Iedere keer als ik afwendde om op de sprong af te rijden ging hij ineens keihard of sprong hij in galop aan. Hierdoor trok ik op de rem en werd de sprong niet mooi afgewerkt. Hij kwam er wel overheen, maar vraag niet hoe haha.
Toen zei mijn instructeur dat ik minder abrupt moest remmen, dus gewoon van tevoren al een beetje inhouden, en indien nodig wat extra been bijgeven en verrekt! Hij sprong ineens veel soepeler en rende ook niet meer zo hard weg.
Ik heb de afgelopen tijd (sinds vorige week dinsdag) echt ruzie met Ebke. Er is 1 hoek van de bak waar ze gewoon niet doorheen loopt. Daar zit iets engs en ik heb geen idee wat. Afgelopen vrijdag kwam ze zelfs omhoog toen ik haar die hoek door wilde hebben. En alleen maar vanwege uitproberen want er is niks veranderd daar wat eng zou moeten zijn. Dus heb een half uur lang allemaal kleine voltes daar gereden, op ten duur probeerde ze weer in galop weg te rennen, maar dat kon niet op die kleine volte dus ging ze in een pirouette