[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel IV

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 23:13

Fry schreef:
Ik blijf hier lekker mee doen :)
Vind het reuze interresant en vooral omdat ik sws altijd al opzoek was naar een manier van rijden dat paard en ruiter leuk vindt. Daarom ben ik ook bitloos gaan rijden, grondwerk gaan doen en nu met bit deze blije manier van rijden toe te passen :)
Toen ik nog 9 was kreeg ik les maar dat was echt paard moet doen wat je vraagt anders hard slaan, ook als hij het misschien niet snapte. Ik werd daar totaal niet BLIJ van en ben gestopt omdat ik ( en het paard denk ik ook ) het straffen niet gepast vond en dus het plezier in rijden ook verloor.
Nu (sinds ong 3 maanden) ben ik weer begonnen met rijden maar nu op mijn manier, dus de blije manier en niemand haalt me daar van weg. Ik kies wanneer ik straffen echt nodig vind, en niet de instructrice ook als ik nog niet goed kan rijden.

Je bent 14, en je KIEST. Je zegt "niemand haalt me daar van weg".
WOW.
WOW.

WOW.

Iemand die op 14-jarige leeftijd kiest over iets dat cruciaal is. Dat wordt nog wat, met jou. <3
We gaan je vast ergens terugzien over 10 of 20 jaar!
Hou het vol, je EIGEN weg te gaan!

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 23:14

bertie schreef:
Fry schreef:
Ik blijf hier lekker mee doen :)
Vind het reuze interresant en vooral omdat ik sws altijd al opzoek was naar een manier van rijden dat paard en ruiter leuk vindt. Daarom ben ik ook bitloos gaan rijden, grondwerk gaan doen en nu met bit deze blije manier van rijden toe te passen :)
Toen ik nog 9 was kreeg ik les maar dat was echt paard moet doen wat je vraagt anders hard slaan, ook als hij het misschien niet snapte. Ik werd daar totaal niet BLIJ van en ben gestopt omdat ik ( en het paard denk ik ook ) het straffen niet gepast vond en dus het plezier in rijden ook verloor.
Nu (sinds ong 3 maanden) ben ik weer begonnen met rijden maar nu op mijn manier, dus de blije manier en niemand haalt me daar van weg. Ik kies wanneer ik straffen echt nodig vind, en niet de instructrice ook als ik nog niet goed kan rijden.

Je bent 14, en je KIEST. Je zegt "niemand haalt me daar van weg".
WOW.
WOW.

WOW.

Iemand die op 14-jarige leeftijd kiest over iets dat cruciaal is. Dat wordt nog wat, met jou. <3
We gaan je vast ergens terugzien over 10 of 20 jaar!
Hou het vol, je EIGEN weg te gaan!

Hier wordt ik ook BLIJ van *\o/*

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 23:20

jij gaat misschien nu niet naar bed, maar ik lekker wel. :j
Ben natuurlijk ook een oude knar (gna gna), maar moet morgen wel weer aan het werk.
Welterusten iedereen! <3

TurboTinker

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 23:21

je bent zo oud als dat je je voelt hoor :D trusten~!

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 23:22

Truste :)

SaSalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 23:28

Nou.. mijn 12jaar dan _O- En hetzelfde: amper ervaring..

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 23:39

bertie schreef:
.

Wat leuk dat je er weer bent, peindumaitre!
Ben je nu in Frankrijk?
Een beetje 'op stee' (zoals we dat hier in het Noorden zeggen)?

Ja ben in Frankrijk en af en toe als het topic niet te snel ga en ik heb er tijd voor dan plaats ik iets. In huis zijn we aardig "op stee" maar buiten is nog een hoop werk voordat de paarden kunnen komen en ik heb nog maar één week de tijd. Er liggen hier zoveel bladeren dat ik wel ze moet opruimen hetgeen veel en naar zwaar werk is (arme rug van mij).

Met mijn stukjes probeer ik vanuit eigen doorleefde ervaring iets toe te voegen aan dit topic in de hoop dat we daar iets beter van worden.

Zo heb ik zelf onlangs ontdekt hoe waardevol en belangrijk het is om je benen op de goede plek zachtjes aanwezig te laten zijn. door je paard goed door de nek te houden, je benen altijd aanwezig waardoor je paard aan één stuk blijft met goed rug gebruik. Voelbaar is dat als je paard goed aan één stuk is en door de nek ze zo sensibel zijn op de lichte been hulpen. Tempo wisselingen rijden helpen dat je paard actief vanuit achteren de hulpen laten doorkomen. Het correct rijden heeft met zoveel zaken te maken dat ik met mijn beschrijvingen te kort doe aan de werkelijkheid. Maar ik blijf het proberen.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 23:46

Maar dan is je been altijd aanwezig.
Krijg je dan niet het * ik val om * effect bij je paard als je dan je been los laat?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 00:02

Fry, zoals jij kan ik ook wel een14 jarige verzorger/bijrijder er op na houden, alleen zoveel zijn die als jij niet te vinden.

Zat net te denken, dat het zo jammer is dat er mensen zijn de missen hoe fijn het BLIJ rijden kan zijn.
Het is ook niet iets dat je kan uitleggen, het is iets dat iemand een keer moet ervaren.
Waarbij het trieste is dat sommige mensen het nooit zullen ervaren en dus niet weten wat ze missen.
Beetje dit.
Better to have loved and lost than never to have loved at all...
Ook al moet ik de komende 10 of 20 jaar blijven ploeteren, ik weet dat het het waard is, ook al zakt de moed je bij tijd en wijle wel in de schoenen.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 00:04

Ik had ooit een onderschrift van een vriendin gestolen.

Als je iets over de hele dag wil doen. Lukt het in 15min. Maar wil je het in 15 min doen dan kost het je de hele dag. Monty roberts. Maar dan in t engels

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 00:58

Snackie schreef:
Krijg je dan niet het * ik val om * effect bij je paard als je dan je been los laat?

Hoezo zou je je benen willen afsteken dan? En waarom zou je een "ik val om"-effect krijgen?

Als ik achter je sta en m'n handen op je armen hou/leg zonder iets te doen val je toch ook niet om als ik m'n hand weg haal? WEL als ik je toesta tegen mijn hand aan te leunen als ik wil dat je opzij gaat door je zachtjes te duwen(begrenzen)(als in: tegen been aanlopen) en dan ineens m'n hand weg haal. Door mijn hand DAN even weg te halen wijs ik je er op dat je op eigen benen moet blijven staan en op moet letten. Of ik geef je een korte por om je de andere richting uit te wijzen :+

Nee lieverd.. Als ik m'n handen op je armen leg hebben wij contact. Wanneer ik je dan een kneepje geef weet je dat ik iets van je wil.

Als ik zonder contact telkens plots in je armen knijp schrik je een paar keer en daarna ga je eigenlijk al telkens (zonder ontspanning) wachten op de volgende kneep. Je concentreert je dan op de kneep. Niet op de oefening die ik met die kneep van je verwacht.

Vanuit je contact wil je dat een paard zich ontspant en je hand opzoekt. Om vervolgens je hulpen te kunnen doorgeven Als je iets vraagt en die afvloeien.

En het grappige is.. Dat je je nu waarschijnlijk bedenkt dat jij al contact hebt voor je een hulp geeft.
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 19-02-13 01:25, in het totaal 6 keer bewerkt

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 01:09

bertie schreef:
Joolien schreef:
Ik zie heel veel spanning op dat plaatje en het paard is op de voorhand, aangezien het voorbeen nog staat :D

Paard lijkt ook achter de teugel te kruipen. Hij drukt hier dus zijn rug weg en komt zo van de achterhand af. Ik zou veel meer lengte in de hals willen zien. Het paard is ook erg voorwaarts en jij zit ook voorwaarts, wat naar voren. Je mag hier meer zitten, meer zelf terug zijn.

Joolien, wat denk je..
Stel je voor we hangen een beetje rond bij de Almelose Ruiterdagen, als ik klaar ben met jureren.
Lekker ontspannen kijken naar combinaties.
Lekker samen off-the-record commentaar geven op wat we zien.
Nou ja, mét S_en_Z, natuurlijk, want die schrijft bij mij! :)
Fantastisch!

Eh .. voor mensen die deze bijdrage niet kunnen plaatsen: Joolien komt uit Almelo (en ik ben daar geboren en getogen), en ik vind dat zij vaak verrassend fris commentaar geeft.
En over S_en_Z .. een van mijn alter ego's op Bokt, dat behoeft geen uitleg.

Ik verheug me er nu al op!!!!

Oh en Bertie.. <3 (< minder dan 3)

(hihihihihi)

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 09:33

S_en_Z schreef:
Snackie schreef:

Hoezo zou je je benen willen afsteken dan? En waarom zou je een "ik val om"-effect krijgen?

Als ik achter je sta en m'n handen op je armen hou/leg zonder iets te doen val je toch ook niet om als ik m'n hand weg haal? WEL als ik je toesta tegen mijn hand aan te leunen als ik wil dat je opzij gaat door je zachtjes te duwen(begrenzen)(als in: tegen been aanlopen) en dan ineens m'n hand weg haal. Door mijn hand DAN even weg te halen wijs ik je er op dat je op eigen benen moet blijven staan en op moet letten. Of ik geef je een korte por om je de andere richting uit te wijzen :+

Nee lieverd.. Als ik m'n handen op je armen leg hebben wij contact. Wanneer ik je dan een kneepje geef weet je dat ik iets van je wil.

Als ik zonder contact telkens plots in je armen knijp schrik je een paar keer en daarna ga je eigenlijk al telkens (zonder ontspanning) wachten op de volgende kneep. Je concentreert je dan op de kneep. Niet op de oefening die ik met die kneep van je verwacht.

Vanuit je contact wil je dat een paard zich ontspant en je hand opzoekt. Om vervolgens je hulpen te kunnen doorgeven Als je iets vraagt en die afvloeien.

En het grappige is.. Dat je je nu waarschijnlijk bedenkt dat jij al contact hebt voor je een hulp geeft.

Nee nog niet eens benen afsteken.
Pien heeft het over zachtjes aanwezig zijn van je benen.
Daarom mijn vraag, als dus jou been daar altijd is, dan laat je je been een x los, is dan niet je balans weg.
Ik wil wel dat mijn paard zelf op zijn eigen benen loopt, dus ik geef alleen de hulp als ik verwacht dat hij er wat op doet.(praktijk wijst uit dat je vaker dr aan zit dan je wilt)

Want ik ben heel druk aan t trainen gister, knijp ik mn kuit aan, om hem van de hoefslag op de volte te krijgen,en ik blijf knijpen. dus paard word 'dood'voor mn been.
Volgende rondje vraag ik hem, door been te geven en los te laten,en hij begrijpt me wel.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 09:58

Snackie schreef:

Nee want mijn been raakt als het ware de haren van het paard en als ik de halve ophouding wil geven dan geef ik een klein drukje. Paardje valt niet om hoor. Maar been is gewoon altijd in de buurt. Kan me vinden in de beschrijving van SenZ en Snackie. Paardje schrikt niet meer nu ik de hulp geef want die is ook veel gedoceerder geworden.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 10:08

Ik snap hem :j.

Je ziet zo vaak mensen rijden, die constant hun paard vasthouden tussen de benen,laten ze het been los, gaat t paard uit balans, omdat hij nooit heeft geleerd om zelf te lopen.
Vandaar ;)

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 10:33

Het is een verschil tussen constant knijpen/pompen met de benen en ze aanleggen waardoor je contact houdt. Als je je paard geleerd hebt om alleen te lopen met zware duwende druk... tja geef hem dan eens ongelijk om dan uit balans te raken als je je been afsteekt. Terwijl als je dit paard een wakend been geeft die dus rustig is aangelegd hij waarschijnlijk ook sneller door heeft wat de bedoeling is.

Omgekeerde zie ik trouwens vaker. Ruiters, m.n. op paarden die wat vluchtiger/zenuwachtig zijn, die hun been afsteken (en dan meestal naar voren zodat ze zelf in de stoelzit zitten). Elke keer als ruiter dan hulp geeft schiet het dier weg... waardoor ruiter weer bevestigd wordt dat het paard te snel loopt en dus nog meer zijn been gaat afsteken. De remedie is om het been juist aan te leggen zodat paard niet elke keer overvallen wordt door de hulpen.

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 11:03

Een losse opmerking: Ik vind het zo fijn dat dit topic bestaat, ik lees het al een paar weken stil mee en de manier van uitleggen vind ik heel helder en 'voor het paard'.
Op dit moment ben ik net weer begonnen met rijden op een erg sensibel paard dat tegenstrijdige hulpen NIET trekt (en terecht), dus voor het eerst sinds jaren moet - nee, mag ik weer serieus gaan rijden en samen leren. (Afgelopen 1,5 jaar voornamelijk grondwerk gedaan met hetzelfde paard, daarvoor verzorgpaarden die allemaal wat mankeerden). Af en toe stukken lezen hier helpt me heel erg!

Als ik een goeie vraag heb zal ik 'm dan ook zeker hier stellen, voor nu: Super bedankt allemaal.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 11:08

Wat jij aanhaalt over benen afsteken. Zo ging het.met de.mijne de eerste drie maanden ook. Kon hem niet aanraken of hij schoot weg. Dus we reden met.inderdaad... Afgestoken benen. Langzaam is hij er aan gewend geraakt. Maar af en toe blijft ie snel.

Sanniey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 11:15

Snackie schreef:
Wat jij aanhaalt over benen afsteken. Zo ging het.met de.mijne de eerste drie maanden ook. Kon hem niet aanraken of hij schoot weg. Dus we reden met.inderdaad... Afgestoken benen. Langzaam is hij er aan gewend geraakt. Maar af en toe blijft ie snel.

Denk inderdaad dat het ook is hoe je het je paard aanleert, of hoe het hem is aangeleerd.
Die van mij had het juist niet goed aangeleerd en er was met teveel been gereden waardoor hij in het begin niet overal op reageerde, gelukkig gaat dat nu steeds beter.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 11:53

Ja als je eenmaal "schreeuwd" is het moeilijk weer te gaan fluisteren

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 12:23

Evelijn schreef:
Omgekeerde zie ik trouwens vaker. Ruiters, m.n. op paarden die wat vluchtiger/zenuwachtig zijn, die hun been afsteken (en dan meestal naar voren zodat ze zelf in de stoelzit zitten). Elke keer als ruiter dan hulp geeft schiet het dier weg... waardoor ruiter weer bevestigd wordt dat het paard te snel loopt en dus nog meer zijn been gaat afsteken. De remedie is om het been juist aan te leggen zodat paard niet elke keer overvallen wordt door de hulpen.

Dit was ook iets wat ik even door moest krijgen inderdaad toen ik voor het eerst in tijden weer op een vlugger/gevoeliger paard ging zitten. En dan kwam ik ook nog vanuit western waar het toch al gebruikelijk is om je benen meer af te houden. Merkte toen inderdaad ook dat het een stuk beter ging wanneer juist wel licht contact hield.

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 12:23

Snackie schreef:
Ja als je eenmaal "schreeuwd" is het moeilijk weer te gaan fluisteren

Mooi omschreven :)

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 12:28

Sjolvir schreef:
Fry, zoals jij kan ik ook wel een14 jarige verzorger/bijrijder er op na houden, alleen zoveel zijn die als jij niet te vinden.

*\o/*

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 12:28

SaSalover schreef:
Nou.. mijn 12jaar dan _O- En hetzelfde: amper ervaring..

We komen er wel *D

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 12:41

Ik ben een groot fan van dit topic en het sluit ook helemaal aan waar ik en mijn paard mee bezig zijn. Ik voel ook echt voor het eerst wat het doet. Het feit dat ik niet meer zoals vroeger maar aan dat hoofd zit te plukken. Ik probeer zo veel mogelijk te leren en te kijken naar plaatjes en mijn instruktice leert me vooral om veel te voelen wat er gebeurd.

Maar nu heb ik een vraag en misschien kunnen jullie ons wel een beetje helpen. Ik praat veel met mijn dochter van 10 over hetgeen ik ervaar en waar we mee bezig zijn.
En zij vind dat gelukkig erg leuk en pikt er veel van op. Maar wat zij natuurlijk ook ziet is dat mijn paard ineens veel mooier loopt en dat wil zij ook heel erg graag ervaren. Het lukt haar nog niet, wat natuurlijk heel erg logisch is en helemaal niet erg want haar benen komen nauwelijks onder het zadel uit. ik wil vooral dat ze veel plezier houd in het rijden. Ze komt van een manege waar ze (gelukkig niet )erg veel bezig zijn met het aan de teugel rijden.
Nu moet ze een power point op school gaan maken en natuurlijk wil ze dat over ( het doel van dressuur rijden) houden. Ze wil eigenlijk heel erg graag aan haar ( paardrijdende ) vriendinnen gaan uitleggen waar ze de laatste tijd samen met mij mee bezig is geweest. Hebben jullie misschien tips waar ik moet beginnen ?
En misschien is straks haar powerpoint wel van toegevoegde waarde aan dit topic. vooral voor de jonge meelezers ?