[FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel III

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Proudy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 21:01

en in gallop (niet letten op houding viel wat naar voor :p)
Afbeelding

maralyn

Re: [FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 21:15

Juist focussen op je houding, je paard rijd rond, vanuit achteren naar voren, dat is dus goed. Je rijd ook met een Snaffle en niet met een shank, dus je rijd niet met hefboomwerking, waar sommige ruiters nogal snel misbruik van maken.

Laat je benen nog langer en zit op je zitbeenknobbels en op je binnenste van je benen. handen mooi recht op, zo ga je ook sneller rechter zitten namelijk.

Rijd je ook schijnovergangen? Gaat hij ook snel terug vanuit je zit van galop naar draf?
Zo niet?: Onderbenen ontspannen bovenbenen aanspannen en zwaar zitten. Dan ben je tegen het schouder beweging en gaat hij terug, zit je ook niet aan de teugel.

Hij leunt lekker aan.
Buig je ook veel met hem?

Proudy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 21:49

maralyn schreef:
Juist focussen op je houding, je paard rijd rond, vanuit achteren naar voren, dat is dus goed. Je rijd ook met een Snaffle en niet met een shank, dus je rijd niet met hefboomwerking, waar sommige ruiters nogal snel misbruik van maken.

Laat je benen nog langer en zit op je zitbeenknobbels en op je binnenste van je benen. handen mooi recht op, zo ga je ook sneller rechter zitten namelijk.

Rijd je ook schijnovergangen? Gaat hij ook snel terug vanuit je zit van galop naar draf?
Zo niet?: Onderbenen ontspannen bovenbenen aanspannen en zwaar zitten. Dan ben je tegen het schouder beweging en gaat hij terug, zit je ook niet aan de teugel.

Hij leunt lekker aan.
Buig je ook veel met hem?

had bij gallop open sandalen aan en heb ijzeren beugels, maar ik zal er op letten! het is een opmerking die ik wel meer krijg vaak ga ik soms zonder dat ik het weet wat meepushen, en wat naar voor leunen. :) Ik rijd vaak ook zonder bit en daar reageert ze even goed op, een shank komt er bij mijn paardje niet in, ze gaat snel terug van gallop naar draf en draf naar stap, inbuigingen doe ik ook redelijk vaak (met mate en vooral in opwarming)

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 22:42

Dat is dus heel erg goed!

Weetje hoe je dat kan oefenen met je zit?

Op een yogabal

En weetje wat nog het gekste is?

Het werkt ook nog...en dat voor maar een 10e

Proudy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 23:23

haha :) heb er nogal eens van gehoord :p zal eens uitkijken voor 1, nu ik eraan denk ga ik opnieuw wat fitnesse zal ik daar ook eens gelijk zien of er daar 1 staat :p hartelijk bedankt voor de tip :)

meganproperx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 23:32

Hoihoi, wat vinden jullie van deze foto?
In stap loopt kanjer al heel mooi laag en rond, maar zodra ik in draf ga strekt hij zijn hals helemaal uit.. begint wel al te komen met heel veel les :) galop is helemaal een ramp.. dit is draf:
Afbeelding
toevallig net een goed stukje :)

ben niet zo goed in commentaar geven op anderen..

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 07:06

Dat is echt geen draf hoor :=

Kijk maar naar de plaatjes.. een stap is een 4 takt gang.. de draf een 2 takt gang. Ofwel.. in 4takt gaat iedere voet apart van de grond. In draf 2 tegelijk.

Stap
Afbeelding

Draf
Afbeelding
(dit "paard" loopt niet helemaal zuiver.. maar het gaat om het idee :') )

meganproperx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 11:01

grapje, dan is het stap..

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 19:22

plaatje bovenaan is ook geen galop :n

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 19:37

Ja wel...Maar geen galop die in takt is.

Als het paard zijn achterbeen van de grond zet, zet hij 2 benen tegelijk aan de grond, en gaat de laatste voorbeen nog naar voren.
Dus het is wel galop

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 21:18

Volgens mij is het gewoon draf, zie de twee diagonalen.
De galop zou zoiets moeten zijn (even ook momentje rechtsom en met binnenachter en buitenvoor naar voren grijpend)
Afbeelding
terwijl draf op dat punt:
Afbeelding
er volgens mij meer op lijkt.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 22:44

Het is wel een galop maar hij is stijver en trager in het voorbeen en langer in het achterbeen :j

google maar eens bij afbeeldingen op google naar Western Pleasure (je kan er later ook nog walk, the jog and the lope of galop bij zetten (of trot). Die paarden worden heel anders gereden dan ons (dressuur) ideaalbeeld.. Zij hebben nl. een ander ideaalbeeld.

Veel westernpaarden (ook in de pleasure wedstrijden) kunnen niet normaal meer galoperen (in takt) Dat is het resultaat van te lang/laag met de hals/het hoofd en te traag tempo.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 09:06

Inderdaad s en Z

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 09:54

Serieus? Dus die hele drietakt in de galop wordt er met western echt uitgereden? Tjee, ik wist dat het vlak moest zijn maar dat wist ik niet!

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 15:18

Het hoort niet hoor.. volgens mij verliezen ze er ook punten op.. maar helaas gebeurd het wel... en heel veel.. ook in Amerika.

Maargoed.. in onze dressuur zijn ook veel paarden "taktgestoord" omdat ze te weinig over de rug gaan en niet genoeg sprong houden hoor.

In de western is het alleen veel en veel duidelijker te zien (voor een ongetraind oog)

Proudy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 17:37

hoe bedoelen jullie met takt verlies? Het is wel degelijk gallop :), nu dat was nog voor ze anders beslagen is geweest ze ging vaak vanachter in contragallop of zelfs draven als dat er iets te maken mee kan hebben. Ze liep vanvoor vaak te traag nu heeft ze andere hoefijzers vanvoor zodat ze beter afrolt :)

Nrkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 20:44

Urielle, even tussendoor maar hoe komt het dat je geen springschoenen gebruikt. Ze lijkt op de bovenste foto zichzelf aan te tikken, of in ieder geval het scheelt niet veel. Weet niet of het een momentopname is hoor en het toevallig alleen op deze foto is, maar viel me gewoon op

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 22:13

Nee dat klopt, hij heeft zelfs een peesblessure gehad omdat hij zijn achterbenen er te ver onder zet, en daarom een tijd speciaal beslag gehad om het achterbeen te vertragen en te voorkomen dat hij ver doorveert in de kogel. In die tijd reed/longeerde ik ook met springschoenen maar die dingen vlogen eigenlijk altijd met 5 minuten in de rondte := en hij vangt zich tot dusver nooit op de ballen, je hoort hem wel ooit in zijn hoeven tikken.

Proudy, galop is drietakt, dwz je hoort bij de galop de voeten neerkomen van tadaDAM tadaDAM tadaDAM tadaDAM.. Bij jouw foto is de galop viertakt en dat heeft te maken met te weinig impuls/sprong in de galop. Dus idd als ze van achter gaan draven bijv.

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 07:56

Hoe vinden jullie Nike lopen?
Afbeelding

Een maand geleden ging hij nog zo :=
(heb er nu dan wel een hack om, maar met trens kruipt hij ook niet meer weg :) )
Afbeelding

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 08:32

ik vind het eerlijk gezegd niet heel prettig ogen
hij is niet actief
de hackamore hangt veel te laag
en een hackamore is niet gemaakt om met constante druk te rijden
ik zou graag een foto zien met trens....

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 10:07

@visibreteam: er is geen verbinding van achteren naar voren. Is er een speciale reden voor de hackamore?

hamsterfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 22:38

Ik lees hier ook vaak mee, heb ook wel een keertje iets gepost, kan alleen echt geen commentaar op anderen geven want dat vind ik erg moeilijk. Hij heeft vaak de neiging heel erg in mijn handen te gaan hangen, wat erg vervelend is want hij heeft ook geen licht hoofd :=. De laatste paar lessen de afgelopen weken zijn al een stuk beter gegaan voor mijn gevoel. We rijden nu weer in de binnenbak en dit vindt hij een stuk spannender dan wanneer we met de les buiten rijden Afgelopen zaterdag was daarom ook vreselijk, was een manegepony ook bij die het vreselijk eng vind dat geritsel op het dak van de blaadjes en het waaien, en daardoor fokte hij zich ook weer op :(.
Maar vaak naar mijn gevoel gaat hij binnen wel vaak over zijn tempo lopen, vooral in draf. Weet niet of dit aan het zand ligt (kan best, want het zand was eerst best zwaar), maar dat denk ik haast niet meer. Hierdoor ga ik tegenwerken met mijn hand (slecht.. ik weet het, maar dat is vaak mijn eerste reactie omdat ik gauw wil in grijpen en ik dit vroeger heb aangeleerd) en komt hij te diep. Zodra ik mijn handen dan weer ontspan is het ook weer gewoon oke :). Mijn eigen houding is een heel stuk verbeterd in vergelijking met vorig jaar en de jaren daar voor, hier ben ik erg blij mee en blijf ik uiteraard aan werken :). Zo vind ik het erg lastig de teugels in mijn handen vaak gelijk te houden (teugels glibberen vaak weg zodra hij gaat zweten) dus daar ga ik voortaan met handschoenen voor rijden. Tenen zijn altijd al een probleem geweest en ik weet van mezelf dat mijn beenhouding (hak/tenen) al een stuk beter zijn met een gaatje langer, maar binnen zit ik liever wat korter omdat hij nog weleens gek wil doen door schrikken of bakkabouters, dus daar ben ik me van bewust :=. Schouders blijf ik ook lastig vinden.
Foto's zijn 2 weken terug gemaakt, hoop dat ze duidelijk genoeg zijn. Hij vond het toch best spannend, vooral het meisje die de foto's maakte :'). Ik doe ook mijn best om commentaar er bij te zetten, maar vind het wel lastig :o Probleem is ook een beetje dat ik niet precies weet wanneer hij te diep komt of wanneer hij op de loodlijn loopt (vooral tijdens het rijden):
Foto 1. Eigen commentaar; Zit voor mijn doen nog best netjes, moet mijn hakken niet te ver uitsteken en mijn tenen meer naar binnen draaien, ellebogen meer aansluiten en mijn schouders naar achteren doen. Moet zijn achterhand meer actiever maken? Volgt wel netjes mijn hand heb ik het idee?
Afbeelding

Foto 2. Weet niet zo goed wat ik hier van moet vinden. Sowieso rechtop zitten.
Afbeelding

Foto 3(en soortgelijke foto in link). Kwam hier volgens mij net terug uit het lichtrijden. Rechtop zitten
Afbeelding
http://i46.tinypic.com/w7j0vb.jpg

Foto4. Hier werd hij volgens mij wat sterk, en werd ik strenger in mijn hand, waardoor hij te diep komt en kantelt.
Afbeelding

Ik probeer hem zo vriendelijk en fijn mogelijk rond te rijden, kritiek mag, maar heb liever opbouwend commentaar want daar kan ik de volgende keer dan weer mee aan de gang :).

Volgens mij had ik oa deze in het andere topic toen geplaatst:
http://i47.tinypic.com/ea05xs.jpg

ZarcoTje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 22:43

Ik vraag me af hoe jullie Violette vinden lopen ? Ik doe hard m'n best om oprichting vanuit de schoft te krijgen ipv enkel aan de nek, mijn doel is om haar telkens fijn en los door het lichaam te rijden en dat ze zichzelf draagt en fijn actief is, want ze durft zichzelf nogal snel vasthouden in de kaak/in de rug waardoor ze dan gaat hangen op mijn handen.

Afbeelding

En hier een foto waar ze een beetje omhoog kruipt, dit bedoel ik met dat ik liever wat meer oprichting vanuit de schoft heb dan enkel die 'knik' in de nek (aan de kaak)
Afbeelding

Dit zie ik dan weer liever, wat vinden jullie ervan ?
Afbeelding

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 23:33

Hamsterfan, waar denk je, jezelf nog op te kunnen verbeteren met jou houding.

Zarcotje, ook diezelfde vraag en, vind je dat hij lekker over zijn rug loopt. En lekker van achteren naar voren?

ZarcoTje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 23:44

@maralyn: wat mijn houding betreft ik laat snel mijn teugels te lang worden, waar mijn lesgeefster me natuurlijk ook steeds op wijst, ik moet leren om de lengte van mijn teugels constant te houden want anders heb ik dat 'los-vast, los-vast' effect en dat is voor het paard natuurlijk ook niet fijn, ik moet ook leren om meer vooruit te werken met mijn handen dan steeds terug te werken. Voor de rest vind ik mijn houding eigenlijk wel prima, vooral mijn handen zijn een werkpunt.
Op de laatste foto vind ik haar wel fijn lopen, mag misschien nog iets actiever vanachter en dit is ook weer een werkpunt waar we hard aan werken, een actieve achterhand en vanvoor gewoon opvangen ! Ze durft ook snel wat 'sloffen' in draf (wat dan natuurlijk resulteert in een paard dat in mijn handen hangt omdat de motor vanachter niet voldoende actief is), in de les probeer ik steeds naar een actieve draf te werken, niet snel vooruit gaan maar gewoon actief.