[FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel II

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 19:49

Yamcha schreef:
@ Begrijp je nu wat er gebeurt? De buikspier trekt de dij naar voren, en doordat die naar voren komt, kantelt het bekken, en wordt de rug bol, en gaat het paard dus 'over de rug'.

Nou ja, ook weer niet...
De buikspier zit niet vast aan de dijspier....
http://cal.vet.upenn.edu/projects/gross ... muscle.htm

Ben iets te lui om het over te tikken.

abdominal muscles zitten niet vast aan het been van het paard.
Je kan zeg maar het hele achterbeen er af zagen zonder aan de buikspieren te komen.
(oke, tikje gesimplificeerd, maar bij wijze van spreken)
Alleen de musc. rectus abdominus (Rechte buikspier) zit vast aan de femur kop (indirect)

Kon geen plaatje daarvan vinden.

Sheran

Re: [FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 19:51

Wat een interessant stuk over anatomie!

Iedereen die van mijn eerste filmpje vond dat ik haar teveel tegenhield moet ook zeker even de tweede kijken, ik ben benieuwd of jullie die beter of minder vinden.
Ik zal zo ook even wat commentaar formuleren, ik ben nu aan het eten.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 19:52

KarinvdM schreef:
S_en_Z schreef:
Bertie.. Ik heb met de keertwendingen nog best wel veel "problemen" om recht te blijven zitten.. ik let er wel op en roep iedere keer "binnenbeen langggg" maar als ik dan recht zit zit ik de eerste 2 keertwendingen heeeel krampachtig waardoor ze heel twijfelend kw inzet maar dan net niet lekker door kan stappen.. Ik heb wel kw waarbij ik WEL netjes recht blijf.. maar heb je daar misschien een goede tip voor om dat te oefenen?

Achterom kijken richting het bab.
Bij travers kan je achterom kijken richting de hoekletter aan de andere kant van de bak.

:o blond... hoe kan je bij een travers achterom kijken naar de hoekletter aan de andere kant van de bak?
Ik ben hem even kwijt dat snap ik niet..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 19:53

@ Sjolvir: Heb ik gezegd dat hij vast zat aan de dijspier? Goed lezen ;)

Het is de buikspier die de dijspier van het paard stimuleert. De atlas is ook totaal los van de biceps, en toch hebben die 2 voortdurend invloed op elkaar :) ze staan los van elkaar maar er is wel een verbinding tussen de 2.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 29-02-12 19:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 19:54

Yamcha schreef:
@ Sjolvir: Heb ik gezegd dat hij vast zat aan de dijspier? Goed lezen ;)

Het is de buikspier die de dijspier van het paard stimuleert. De atlas is ook totaal los van de biceps, en toch hebben die 2 voortdurend invloed op elkaar :)

buikspier trekt de dij naar voren, geloof me dat lezen er heel veel letterlijk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 19:55

Ik kan het niet beter uitleggen dan dat, anders wordt het een heel complex verhaal..... dan moeten ze heel goed lezen en kijken denk ik?

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-12 19:57

Sheran schreef:
Wat een interessant stuk over anatomie!

Iedereen die van mijn eerste filmpje vond dat ik haar teveel tegenhield moet ook zeker even de tweede kijken, ik ben benieuwd of jullie die beter of minder vinden.
Ik zal zo ook even wat commentaar formuleren, ik ben nu aan het eten.

Daar loopt ze fijner omdat ze lang mag worden.. maar zie ook daar dat ze rechtsom over de schouder wegloopt als je richting camera rijd := zou daar afentoe wat actiever naar voren mogen zodat het neusje meer op/voor de ll komt.

Wel veel fijner om naar te kijken als wanneer je haar oppakt :j Alleen ben jij soms wel je balans kwijt met lichtrijden. Steun je stiekem soms op je handen? (moet je maar eens een keer op letten met rijden of je dat doet)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-12 19:58

Sjolvir schreef:
KarinvdM schreef:
Bij travers kan je achterom kijken richting de hoekletter aan de andere kant van de bak.

:o blond... hoe kan je bij een travers achterom kijken naar de hoekletter aan de andere kant van de bak?

Schat, er staat RICHTING.. oftewel.. zo ver als je kan :=

Karin, bedankt! Ga ik proberen (ik kijk sowieso veel te veel omlaag nog in "moeilijke" oefeningen, ofwel.. ik maak het veel te moeilijk op haar) Alleen dan opletten dat je buitenhand niet teveel naar voren steekt en binnenhand naar je toe haalt. Maar dat is denk ik minder lastig dan jezelf recht forceren _O-

Freeride, kan ik wel een keertje doen inderdaad.. al is het wel erg lang geleden dat ik zonder zadel op haar heb gezeten (omdat ze zo arm bespierd was zat ik op haar ruggengraat.. en dat vonden we allebei niet zo lekker)
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 29-02-12 20:01, in het totaal 3 keer bewerkt

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 19:58

Yamcha schreef:
Ik kan het niet beter uitleggen dan dat, anders wordt het een heel complex verhaal..... dan moeten ze heel goed lezen en kijken denk ik?

Snap je uitleg hoor, maar de meesten zullen niet snappen dat komt omdat ze verbonden zitten,
zonder verbonden te zitten :D

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 20:00

S_en_Z schreef:
Sjolvir"
[quote="KarinvdM schreef:

Schat, er staat RICHTING.. oftewel.. zo ver als je kan :=[/quote]

Snap hem nog niet.. Je kan toch nooit je nek die kant op draaien..

Oh, sh :D :o t, jullie bedoelen over je binnenschouder...
Ik zat andersom achterom te kijken, begreep al niet hoe ik dat ooit ter wereld moest gaan doen
en hou dat dan zou werken op mijn travers..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 20:01

Dat maakt het ook zo lastig...... en dan heb ik liever dat ze er door zo'n uitleg iets van.snappen, dan helemaal niets :D

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 20:01

Sjolvir schreef:

Je rijdt travers op de lange zijde tussen K en H en dan kijk je om richting F.
Op die manier blijf je makkelijker op de binnenkant zitten met je binnenbeen lang.
Het komt op hetzelfde neer als het omkijken bij de KW.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-12 20:08

Hmm.. als ik het op het droge oefen (nu dus) en ik rijd (denkbeeldig)rechtsom travers en ik kijk rechtsom naar de andere hoek druk ik mijn ribbenkast naar buiten, komt mijn linkerschouder omhoog en naar voren in een kromming en zit ik meer naar links. Als ik linksom (denkbeeldig) travers doe en ik kijk linksom naar de hoek gaat alleen mijn rechterschouder een stukje mee naar voor maar blijf ik wel recht met iets meer druk op linker zitbeenknobbel..

Ben ik nou zo raar..?

Misschien moet ik eerst maar eens zonder paard loslaten in mijn lijf en met hoofd draaien zonder rest van mn lichaam mee te nemen. Dat eerste KAN ik nl. wel zonder mijn ribben naar links te drukken.. maar dan moet ik op het moment van mijn hoofd draaien me focussen op mijn rechter ribben "aanspannen"

-:(-

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 20:11

S_en_Z schreef:
Hmm.. als ik het op het droge oefen (nu dus) en ik rijd (denkbeeldig)rechtsom travers en ik kijk rechtsom naar de andere hoek druk ik mijn ribbenkast naar buiten, komt mijn linkerschouder omhoog en naar voren in een kromming en zit ik meer naar links. Als ik linksom (denkbeeldig) travers doe en ik kijk linksom naar de hoek gaat alleen mijn rechterschouder een stukje mee naar voor maar blijf ik wel recht met iets meer druk op linker zitbeenknobbel..

Ben ik nou zo raar..?

Misschien moet ik eerst maar eens zonder paard loslaten in mijn lijf en met hoofd draaien zonder rest van mn lichaam mee te nemen. Dat eerste KAN ik nl. wel zonder mijn ribben naar links te drukken.. maar dan moet ik op het moment van mijn hoofd draaien me focussen op mijn rechter ribben "aanspannen"

-:(-

Nee niet raar, gewoon scheef, rechtrichten van de ruiter is dan het motto :D

Dorien_68

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 20:13

Heel interessant topic dit.

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 20:13

Ik wil even snel via m'n werk iedereen ontzettend bedanken voor de heldere uitleg.
Alleen even inhaken op 1 dingetje, ik weet dat mijn pony wat te dik is, maar veeeeeeeeel te dik vind ik wel overdreven. Ze is een rondgeribt ding met een overvloed aan haar en een platte rug. KWPN slank zal ze nooit worden.
Ja ze moet op dieet maar ze is echt niet TE. :)

Zal later vanavond even wat uitgebreider op jullie reageren, maar nogmaals! FANTASTISCH! Ook bedankt voor alle leerzame pb's!!!!

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-12 20:14

Daarom kom ik ook braaf iedere 2-3 weken bij de osteo en probeer ik ong. 5 x per uur een :)* momentje te nemen of ik wel recht sta op beide benen, niet meer gewicht op links of rechts (voeten), schouders ontspannen (trek met werken vaak 1 schouder op en kantel mijn hoofd omdat ik onder een lamp door moet kijken als ik sta te assisteren.. die lamp staat te laag voor mij om recht te blijven (hang dan naar links).

En dat (ver)kantelen met mijn hoofd doe ik dus ook exact hetzelfde op voltes als ik rijd.

Dus ik weet dat veel "aangeleerd" is door het dagelijks leven. Scheelt dat ik me er bewust van ben.. maar hoe kom je er vanaf? :x

(osteo vind wel dat ik in mijn draai steeds een beetje meer "bewegingsruimte" krijg!! Hij zette eerst mijn voeten tegen elkaar, pakte 1 van mijn armen en duwde dan mijn onderrug aan 1 kant naar voren. Aan 1 kant was de draai die ik maakte vrij ver, aan de andere kant kwam ik bijna niet van de plek)

Ben ook veel aan het hoepelen op de wii en ik ga misschien zumba spel halen om mijn heupjes los te wiebelen :=
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 29-02-12 20:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 20:16

Mallow schreef:
Ik wil even snel via m'n werk iedereen ontzettend bedanken voor de heldere uitleg.
Alleen even inhaken op 1 dingetje, ik weet dat mijn pony wat te dik is, maar veeeeeeeeel te dik vind ik wel overdreven. Ze is een rondgeribt ding met een overvloed aan haar en een platte rug. KWPN slank zal ze nooit worden.
Ja ze moet op dieet maar ze is echt niet TE. :)

Zal later vanavond even wat uitgebreider op jullie reageren, maar nogmaals! FANTASTISCH! Ook bedankt voor alle leerzame pb's!!!!

Hier liefhebber van ronde rassen.. waarbij rond niet gelijk is aan dik.
Maar jouw pony is toch echt TE!!!
Als ze slanker is kan ze makkelijker zelf bewegen en ook makkelijker ruiters dragen.
Buiten dat wil je natuurlijk ook niet niet ze bevangen wordt o.i.d.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 20:18

S_en_Z schreef:
Daarom kom ik ook braaf iedere 2-3 weken bij de osteo en probeer ik ong. 5 x per uur een :)* momentje te nemen of ik wel recht sta op beide benen, niet meer gewicht op links of rechts (voeten), schouders ontspannen (trek met werken vaak 1 schouder op en kantel mijn hoofd omdat ik onder een lamp door moet kijken als ik sta te assisteren.. die lamp staat te laag voor mij om recht te blijven (hang dan naar links).

En dat (ver)kantelen met mijn hoofd doe ik dus ook exact hetzelfde op voltes als ik rijd.

Dus ik weet dat veel "aangeleerd" is door het dagelijks leven. Scheelt dat ik me er bewust van ben.. maar hoe kom je er vanaf? :x

Niet...
Je zou bv al 2 auto's willen hebben 1 met stuur en alles rechts en 1 met alles links..
Dan kan je beide kanten gelijk belasten.
Dan ook nog gelijktijdig al het verkeer in NL op de andere weghelft jagen, anders ben je spookrijder.

Muis van links naar rechts en andersom, telefoon idem dito.
Links en rechts leren schrijven etc.

Ondoenlijk... :+

Buiten de milieu invloeden om, ben je recht? Of ben je anatomisch al overdwars in elkaar getimmerd?
Want bijna niemand is echt links/rechts gelijk.

We beginnen dus met een achterstand.
En wij maar proberen die paarden recht te krijgen.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-12 20:21

ik zat aan de rechterkant van mijn lijf van mijn schouder tot mijn bekkenbodem helemaal vast in mijn spieren.. osteo zei dat dat al jaren zo was. Sinds ik bij de osteo kom heb ik nog maar zelden kramp in mijn lies als ik op een groot paard moet opstappen en ik heb ook nog maar zelden hoofdpijn.

Ik wordt wel "rechter" omdat ik me bewust ben dat ik "los" moet laten. (verkramp snel in houdingen.. ook als ik "relaxed" op de bank zit of op bed lig) maar in beweging gebruik ik mijn lichaam nog niet goed.

(oefen best veel oefeningen op het droge.. ook bezig met oefeningen om bovenbeenspieren op te rekken enz..)

Beetje lopen snuffelen naar pilates oefeningen.. maar ik merk bij de "simpelste" dingen al dat ik kort in mijn spieren ben. (heb een wii balanceboard waarbij je oefeningen uit moet voeren EN in balans moet blijven. Erg confronterend maar ook wel weer heel leuk!)
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 29-02-12 20:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 20:24

S_en_Z schreef:
ik zat aan de rechterkant van mijn lijf van mijn schouder tot mijn bekkenbodem helemaal vast in mijn spieren.. osteo zei dat dat al jaren zo was. Sinds ik bij de osteo kom heb ik nog maar zelden kramp in mijn lies als ik op een groot paard moet opstappen en ik heb ook nog maar zelden hoofdpijn.

Ik wordt wel "rechter" maar in beweging gebruik ik mijn lichaam nog niet goed.

(oefen best veel oefeningen op het droge.. ook bezig met oefeningen om bovenbeenspieren op te rekken enz..)

Oke, dus basispakket van jou is dan nog vrij recht?
Dan heb je nog mazzel!
Want je bent ook nog jong, blijven oefenen!

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-12 20:25

Op hol ruggetje die gevoed wordt door "zakkende" darmen na ben ik over het algemeen wel even "lang" op beide kanten. Ik forceer sommige spieren teveel. Wat ik merk op mijn paard. Ik verkramp, paard verkrampt. (als je over mijn rug voelt zijn de spieren aan de rechterkant langs mijn ruggengraat "dikker" dan links)

Leuk zo'n spiegelpaard.. leer je veel van :j
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 29-02-12 20:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 20:26

S_en_Z schreef:
Op hol ruggetje die gevoed wordt door "zakkende" darmen na ben ik over het algemeen wel even "lang" op beide kanten. Ik forceer sommige spieren teveel. Wat ik merk op mijn paard. Ik verkramp, paard verkrampt.

Leuk zo'n spiegelpaard.. leer je veel van :j

Is die Toobs van mij ook goed in, ook wel eens heel lastig, als je compleet verkreukeld je
verheugd op een ontspannend ritje :+

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-12 20:27

Hehehe.. als ik een zware dag heb gehad klim ik er dus ook niet op. Dan ga ik lekker longeren :P

Okee nieuwsgierigheid: (en tevens Ontopic)

Wat vinden jullie hiervan?

Afbeelding
(heb toestemming deze te plaatsen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 20:40

Leuk setje :D paard mag een beetje meer gaan dragen, beeld is een beetje stijfjes, hij houdt zich wat vast in de lendenen. Niet schrikbarend of zo, maar ik zou graag een beetje meer impuls zien, en wat meer schwung. Ruiter mag wel wat meer ontspannen, lekker gaan zitten, en meeveren met paard. Dan krijg je een relaxter beeld denk ik.