Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Colway schreef:Waarom een paard als therapie vind ik niet gek, paarden zijn prikkelgevoelige dieren en prikkelen ons dus weer, dat kan rustgevend werken (voor gehandicapten) als inzichtgevend (bij bijvoorbeeld counseling en weerbaarheid)
freeride schreef:Wat therapie met paarden betreft zijn er denk ik 2 aspecten waarmee men rekening moet houden:
enerzijds hoe prikkelarm of prikkelrijk is de patient? een autistisch persoon is bijvoorbeeld heel prikkelarm, en zal door het gevoel en de beweging en het leven dat een paard uitstraald rustiger worden en meer 'in de wereld' kunnen zijn, ten koste van het paard, maar die kost valt nog enorm mee, ik ken toevallig 2 appaloosamerries die zich daar makkelijk voor lenen, stevige gespierde paarden met een goede kop erop.
anderzijds hoe prikkelarm of prikkelrijk is het paard? mijn eigen appiemerrie krijgt het al op haar heupen als een gehandicapte mevrouw van in de straat haar wil aaien, de merrie is te gevoelig. zij hebben echter zelf een hele oude forrester en fjord, die kunnen dat prima handelen, en dus is dat op die manier best acceptabel.
Zolang in de therapieschool er rekening wordt gehouden met de paarden en hun fysiek, kan ik er zeker mee leven dat paarden worden ingezet voor therapie. 2 van die stevige beesten met zo'n bed-doek erboven,zodat de patient de bewegingen voelt, respect voor de paarden en hun begeleiders hoor! maar ook hier moet een belastingsgrens aangehouden worden, om te voorkomen dat de paarden na een overbelasting in verzet komen en dus uit behoudt van de paarden lijkt mij.
De reden van paarden-therapie is voor mij wel duidelijk, paarden zijn puur en leven in het hier en nu, en wie van ons heeft nog nooit zijn/haar verdriet gedeeld met zijn/haar paard, ikke wel in ieder geval.
freeride schreef:Colway schreef:mensen met autisme zijn juist zeer prikkelgevoeligprikkelverwerking is 1 van de hoofdproblemen
Ik bedoel dat ze weinig prikkels afgeven, geen hoge verwachtingen hebben en/of emoties afgeven aan een paard, ze zijn wel zeer gevoelig voor prikkels uiteraard
freeride schreef:Colway schreef:mensen met autisme zijn juist zeer prikkelgevoeligprikkelverwerking is 1 van de hoofdproblemen
Ik bedoel dat ze weinig prikkels afgeven, geen hoge verwachtingen hebben en/of emoties afgeven aan een paard, ze zijn wel zeer gevoelig voor prikkels uiteraard
Colway schreef:sowieso heb je stabiele dieren nodig qua karakter, een nerveus paard zal er alleen nerveuzer van worden, de keuze voor koudbloeden is naast postuur denk ik ook vanwege de aard van het beestje (al zeg ik dus niet dat alle koudbloeden nuchter zijn en warmbloeden nerveus) Er zullen vast maneges zijn die het goed aanpakten, maar ook maneges die dat niet doen
ik vraag me alleen wel af wat nou het voordeel is om een, bij wijze van, 120 kilo zwaar wegende therapie klant te laten paardrijden. Ga dan voor de lichamelijke activiteit zwemmen en voor het contact met dieren gewoon aaien/poetsen/knuffelen, maar goed da's mijn mening
Klinkt wellicht hard, maar de oorzaak van overgewicht mocht geen reden zijn voor wel of niet paardrijden, dat is een handicap wat mij betreft ook niet (als we het over overgewicht hebben)
Citaat:120 kilo is sowieso te zwaar, valide ruiter of niet..Als 90 het maximum is over het algemeen bij maneges dan is 120 kilo sowieso niet ok.
Citaat:Ik lees veelvuldig dat steeds meer maneges geld ruiken in dit segment, dat zet mij aan het denken want hoe is het dan met die criteria gesteld, wie maakt deze op en welke controle is erop.
marjootje schreef:ShamalArabs schreef:Wanneer heb je eigenlijk overgewicht?
ik heb namelijk een BMI van 30+ (volgens BMI dus al voorbij overgewicht en dus in klasse 1 obesitas) en maatje 36Dus ik ben dan véél te dik
![]()
Ga ik echter op mijn MAXIMAAL gezond gewicht zitten, dan heb ik maat 32, op ideaal gezond gewicht val ik terug in kindermaatjes
Dus in de vergelijking iemand die lang is en 78 kg weegt of ik met 78 kg en maar 1.60 groot, maar nu wetende dat ik "maar" maatje 36 heb en daardoor dus én "redelijk" slank ben én niet met mijn lengte het paard in de weg zit; veranderd dat dan ook de situatie weer?
Je zult imo individueel naar zowel paard als ruiter moeten kijken!
Dan moet je mij eens uitlegeen hoe jij maatje 36 kunt hebben....................???
Ik ben 1,65 en ook 78 kilo, en ik heb toch echt maat 42..................mijn bmi zit net onder de 30.................en dat valt ook nog in de klasse "overgewicht"
Colway schreef:Citaat:120 kilo is sowieso te zwaar, valide ruiter of niet..Als 90 het maximum is over het algemeen bij maneges dan is 120 kilo sowieso niet ok.
Toch werd er eerder een voorbeeld gegeven over te zware gehandicapte mensen, die zullen toch ook wel snel boven de 90 uitkomenCitaat:Ik lees veelvuldig dat steeds meer maneges geld ruiken in dit segment, dat zet mij aan het denken want hoe is het dan met die criteria gesteld, wie maakt deze op en welke controle is erop.
dat gevoel heb ik ook