is hier iemand NIET ANTI slof?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 23:29

Nimber schreef:
Ja ik mocht bijna Z starten dus daarom bezig met de eenvoudige wissel.

Slof voor het nageven heb ik zelf nooit gebruikt. Als ik er 1 voor correctie had die echt te verreden was (blok beton) ging ik eerst een tijdlang longeren met touwtjes (lammert haanstra manier) dan pakken ze dat onder het zadel ook wel weer op

Ik ken de Lammert Haanstra manier niet zo, maar ben wel heel geïnteresseerd daarin. Ik longeer zelf met een elastiek dat ik alleen tussen voorbenen naar de bitringen vastmaak. Ik maak ze zo vast dat ze haar neus er uit kan lopen als deze op boeghoogte is. Dan hangt de stiek los. Is dat een beetje de manier?

MyWishMax

Re: is hier iemand NIET ANTI slof?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 23:37

Ik heb, zoals eerder verteld in dit topic, slof gebruikt voor mijn vertrouwen. In de les redde ik het zonder, want instructeur praatte me er doorheen. Maar alleen was ander verhaal. Nu rijd ik weer zonder, omdat ik nu weer het vertrouwen heb en weet hoe ik hem door de moeilijke stukken heen moet rijden.

Ik vind mezelf niet goed genoeg om te kunnen corrigeren met slof, ik reed met zo'n hele losse. :=

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 23:39

Oh ja, dat was jij!!! :D

Echt goed voorbeeld van slofgebruik bij zelfvertrouwen. Ik ben blij dat je het helemaal terug hebt en dat je weer lekker aan het rijden bent. :j

En weer is het hier een tijdelijk hulpmiddel.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 23:40

Bedoeldeje mij in je post? :o Thanks!

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 23:46

Ja, ik bedoelde jou. :D Ik heb niet teruggelezen, maar ik herinner me dat je toen veel reacties hebt gekregen omdat de slof "te los" hing. De werkelijke reden is iedereen totaal voorbij gegaan. Ik vind hem op de foto's mooi los hangen. Ook als de neus eruit geduwd wordt, zal de slof niet strak staan. Het is puur voor jouw gevoel. Heel netjes.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 23:54

Het was echt alleen voor het doorslaan, dan pas kwam die 'strak'. Maar dat mocht ook wel, wat dan zag ik zijn hoofd ondersteboven. :=

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 08:45

nadeel van elastiek vind ik persoonlijk dat het mee veert. Paard leert een klein beetje dat als ie op het elastiek gaat hangen hij meer ruimte krijgt.waardoor ze ook wat aan je hand blijven hangen.

http://www.lammert-haanstra.nl/

Bij artikelen zie je op de 3e foto de touwtjes. Ik haal ze inplaats van bovenlangs ook wel tussen de voorbenen door als ik ze lager wil hebben.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 09:07

Tjuppie schreef:
Nee ik denk wel dat dat is wat MDH bedoelde. Dan vind ik het ook een stuk begrijpelijker hoor. Maar soms vraag ik me dan wel eens af wat je dan zou kunnen bereiken wat je zonder slof niet zou kunnen? Misschien bij een paard wat dat niet snapt, dat ie beter vwnw kan lopen?

je snapt hem :))
dat traingspaardje had 7 jaar met zijn kop in de lucht mogen lopen, zwaar tegen de hand, rug weggedrukt, de broekspier onwijs strak dus de achterhand kon niet meer ondertreden, gevolg, paard liep stokkreupel.
met het masseren was hij zo weer los en kon weer normaal lopen, maar dan moet zo'n dier zo snel mogelijk vwnw gaan lopen, want 1 keer weer in de oude houding en alle spieren zitten weer vast... zo'n beestje moet gewoon zo snel mogelijk leren zijn lichaam anders te gebruiken en dan kun je beter de slof er aan doen als dat hij weer in het oude patroon valt, niet om hem nagevelijk te krijgen, maar om zijn rug te laten ontspannen want als die ontspannen is kun je met dit soort paarden weer makkelijker aan het vwnw werken.
en een dier wat 7 jaar zijn eigen gang heeft mogen gaan dat krijg je niet in een uurtje braaf ontspannen zoals deze wel nodig had, om dan te voorkomen dat het weer mis gaat in zijn lichaam, dan maar het slofje er aan :)

mijn eigen daar in tegen is weer een ander verhaal.
die is zo heet (ja de tinkr ja :') _O- ) daar kon je niet zomaar even je been bij aanleggen, dat ging hij door het lint(steigeeren, zich laten vallen aan de kletter gaan en nooit meer terug komen :o) alle eisen van het skala werd aan voldaan, ritme takt regelmaat achterhand etc dat was allemaal goed, maar zodra ik met mijn been in kwam om hem naar mijn hand toe te rijden keeg ik dus dat soort leipe acties... niet heel fijn dus :o hij durfde door zijn verleden niet los te laten en laag e komen met zjn hals, tel daarbij op dat hij ook nog eens een karaktertje heeft om u tegen te zeggen (en dat karaktertje over een komt met die van mij dus pony en ik botsen ook nog eens vaak :+) en begon dan, zodra hij merte dat hij geraagd werd los te laten en lang en laag te worden te vechten voor zijn leven...
ik heb het 7 jaar over gedaan om het zonder hulpmidelen te proberen (heb alleen van bit gewisseld) omdat ik bang was dat de pony helemaal door het lint zou gaan als ik hem zou dwingen...
(ja toen dacht ik hetzelfde over de slof als de meeste hier, niet aan beginnen dwangmiddel etcetcetc) toen de pony 2 jaar terug tijdens de les weer eens omhoog kwam en zich liet vallen en ik dit keer niet op tijd genoeg weg was... toen as zowel mijn vader als de instructeur het zat! er moest iets gebeuren voor er een keer echt ongelukken zouden gebeuren (de schade viel nu mee, kon me net op tijd weg draaien dus de pony viel alleen op mijn arm, die ik een maandniet kon gebruiken daardoor... en zijn dure zadel was stuk :( ) op aanraden van de instructeur desof er bij gepakt en met hulp van hem er de erste keren mee gereden... heel stom maar het dier voelde dat hij laag moest komen en dat hij dit keer geen kant op kon (je de eerste 2 keer hebben intructeur en ik besoten hem wel wat strak te pakken om bepaalde reacties te voorkomen, maar dit was maar 2 keer dus :o) en toen hij hierdoor laag moest, ontspande hij in eens... gewoon omdat hij merkte dat niemand hem pijn deed als hij zijn hoofdje en zijn halsje omlaag zou doen :)
hij moest zeg maar even door zijn verleden heen voor hij ko ontspannen...
dus hier heeft de slof me onwijs me gehlopen :))
hij kan nog we omhoog komen of gaan rennen...
maar dat is nu vooral even vrouwtje uit proberen :+
verder kan ik heel goed aan hem zien weelke bui hij heeft en zien of ik uit voorzorg het slofje er bij pak of niet :)
het is voor hem en mij zeker niet de oplossing geweest :n maar wel het hulpmiddel waarmee we tot de oplossing konden komen :)
overgens was hij in de 7 jaar natuurlijk wel medere malen door de medische molen geweest en bij de zadelmaker etc dus dit was gewoon wangedrag door zijn verleden :)

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 11:26

MDH, dat is ook wat Nimber bedoelde. Die heeft er even een slof opgezet om het dier het te laten snappen. Bij jou was het dus ook gewoon even om het te laten snappen. "Oh, bedoeld je DAT!" Daar kan ik echt nog wel achter staan, hoor! Ik denk ook dat dáár de slof voor bedoeld is, voor de bovengenoemde situaties, niet om een uur lang een houding te eisen elke dag, zo diep en rond mogelijk, wat dus door zo veel mensen gedaan werd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 16:16

Deruijter is een meisje die gewoon niet beter weet. Kan zij niks aan doen, dat ik haar leeftijd was wist ik ook niet beter.
Een sterk paard? Dan een harde hand, duidelijk zijn, in het parcours was het altijd een zwarte tocht om rond te komen, zo sterk, trekken, zitten, sturen. Zo wat had ik een armspieren op die leeftijd. En met dat paard leerde je omgaan, je keek niet naar hoe het anders kon. Met training thuis af en toe de slof eraan, zo was hij minder sterk en koste het me gewoon minder moeite als op wedstrijd. Waarom het paard zo sterk was? Geen idee, zo was hij gewoon.

Maar zo lang de vinger wordt gewezen naar het paard 'hij is sterk', 'hij luistert niet', 'het is een pismerrie', 'ze is dominant', maar we doen er niks mee, zal je de fout niet bij jezelf neerleggen.
Wat kan ik veranderen zodat mijn paard fijn te rijden wordt? Dat zou je je moeten afvragen, niet maar zonder na te denken een slof omhangen, een ander bit erin gooien omdat het dan voor jou makkelijker wordt. We zijn geneigd om met weinig geduld met paarden om te gaan, want tijd is geld.

Mensen zoals Freeride en ik kunnen wel willen overtuigen, maar zolang het lijkt of wij arabisch spreken zal men niet luisteren...

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 16:24

Daarom hebben we ook de discussie weer gewoon opgepakt, Joolien. We zijn weer lekker aan het kletsen over al dan niet de slof. Ik zal hem niet zo gauw pakken en zie ook misbruik van de slof. Maar, hoe fel ik ook tegen was, en ik ben nog steeds fel tegen misbruik van de slof, mede omdat het zo vaak gebeurt, ik begin wel te begrijpen waarom bij sommige paarden of in sommige gevallen de slof even een uitkomst kan bieden als daadwerkelijk hulpmiddel.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 16:33

Een vraagje aan iedereen die erop wil antwoorden: Waarom pak je er eventjes of voor enkele malen een slof bij? waarom neem je niet meer tijd, of zoek je niet naar een andere manier om door een probleem heen te raken? enkel eerlijke antwoorden kunnen een fijn vervolg van de discussie opleveren, en IEDEREEN mag van mij reageren,echt.

Tjuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 16:49

Ja ik kan me in jullie posts allebei vinden Agossie & Freeride.. Mijn idee is net als die van Freeride, maar dat komt voornamelijk doordat ik zelf dus nooit op een punt kom dat ik denk dat ik het zonder slof niet kan oplossen. En misschien duurt het dan een week langer voordat ze snappen wat ik wil, maar daar zit ik niet mee. Toch snap ik de andere kant van het verhaal ook wel, alleen heb ik nog nooit om mijn heen mensen zien rijden die de slof zo gebruiken als jij bijvoorbeeld vertelt MDH. Dus het echte 'goede' gebruik ken ik niet zo. Het gaat ZO vaak fout, dat het moeilijk is om te zien hoe het ook goed kan. Maar dat wil niet zeggen dat ik niet snap dat hij voor jou bijvoorbeeld nuttig kan zijn. En voor het vertrouwen van een ruiter, snap ik het dan wel weer helemaal.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 16:50

Om te voorkomen, dat er ongelukken gebeuren. Eigenlijk is dat de enige reden, voor mij dan.
Als het niet hoeft, gaat er sowieso geen slof aan.
Toen ik nog een kleine Penny was, ooit lang geleden, had ik een serieuze sterrenkijker en daar had ik een slof bij omgedaan. Ik heb toen verschrikkelijk op mijn donder gehad van een rasechte paardenman en volgens mij heb ik bij die pony hem nooit meer omgedaan. Het kwartje was trouwens gevallen :), voor de pony dan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 16:57

Dat vind ik het enige juiste excuus Setteke, als noodrem buiten.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 17:04

Ik rijd niet met slof. Om twee redenen. Mijn paard heeft het helemaal niet nodig, dat is één. Ik ben bang dat ik te snel op de slof ga rijden ipv op mijn teugels, dat is twee. Vooralsnog kan ik het inderdaad allemaal met been en zit opknappen en zoekt ze netjes mijn hand op. Als ik ergens tegenaanloop, neem ik contact op met mijn instructrice en overleggen we en pakken we het op bij de volgende les.

Setteke, dat is precies de reden ("het kwartje valt") die Nimber ook gaf toen zij even de slof erbij pakte. Met het verschil dat jij, toen het gebeurde, nog een jonge ruiter was en dus op je donder hebt gekregen. Nimber had het paard toen al aan de teugel en nageeflijk, maar het ging om een bepaalde oefening waarbij het paard steeds zijn hoofd omhoog gooide. 3 of 4 keer de oefening met de slof om het omhooggooien tegen te gaan en het kwartje was gevallen. Slof er weer af. Daar heb ik dus totaal geen problemen mee.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 17:10

Er is niks mis met een slof, mits je hem goed gebruikt. Zeker om te voorkomen, dat een paard zijn hoofd omhoog steekt en aan de tetter gaat.
Een slof is geen middel om een uur met nagenoeg alleen de slof je paard in de krul te trekken.
Ook is het geen handig hulpmiddel voor een paard wat graag naar beneden pullt, uiteindelijk hangt je paard dan in de slof en gaat alleen nog op de voorhand.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 17:19

setteke schreef:
Een slof is geen middel om een uur met nagenoeg alleen de slof je paard in de krul te trekken.

En dat zie ik helaas dus gebeuren hier... ;( Zo jammer, want door dit soort dingen krijgt de slof een verkeerde "naam" om maar zo te zeggen.
Inderdaad, als hij juist gebruikt wordt, in kundige handen, kan het echt een goed, tijdelijk, hulpmiddel zijn. :j

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 18:12

Maar de reden van Nimber begrijp ik dus niet goed; waarom kon er niet worden gewerkt aan de oefening zonder slof, moest het gisteren nog af ofzo?
En als noodrem zal de slof vast werken, maar waarom wordt er door angst-gebruikers, niet eerst gewerkt aan vertrouwen,kunde en respect? op die manier kom je niet in situaties waarin er ineens een slof nodig is, voor als ie er vandoor gaat, of zie ik het nu erg simpel?
EDIT @setteke, leg eens uit wat voor ongelukken je voorkomt met de slof? want als de combinatie ruiter/paard echt zo riskant is, is het dan niet logischer om daar eerst aan te werken?
Laatst bijgewerkt door freeride op 29-01-12 18:14, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 18:14

freeride schreef:
Maar de reden van Nimber begrijp ik dus niet goed; waarom kon er niet worden gewerkt aan de oefening zonder slof, moest het gisteren nog af ofzo?
En als noodrem zal de slof vast werken, maar waarom wordt er door angst-gebruikers, niet eerst gewerkt aan vertrouwen,kunde en respect? op die manier kom je niet in situaties waarin er ineens een slof nodig is, voor als ie er vandoor gaat, of zie ik het nu erg simpel?

Ik heb de slof alleen maar gebruikt als ik naar buiten ging. Mijn paard was braaf, heel braaf, maar soms werkte de noodrem niet helemaal. En dan was een slof toch echt wel fijn.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 18:26

freeride, sommige paarden gaan er soms vantussen, doordat zij hun hoofd omhoog kunnen doen. Dat kan je met een slof voorkomen. En dan praat ik niet alleen over buitenrijden, maar ook in de bak.
Het is een hulpmiddel, dus als die hulp genoodzaakt is, gaat de slof eraan. Die hangt gewoon los, zoals de plaatjes van MyWishMax en werkt alleen in als ze de benen willen nemen.
Niets anders dan dat!

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 18:37

setteke schreef:
freeride, sommige paarden gaan er soms vantussen, doordat zij hun hoofd omhoog kunnen doen. Dat kan je met een slof voorkomen. En dan praat ik niet alleen over buitenrijden, maar ook in de bak.
Het is een hulpmiddel, dus als die hulp genoodzaakt is, gaat de slof eraan. Die hangt gewoon los, zoals de plaatjes van MyWishMax en werkt alleen in als ze de benen willen nemen.
Niets anders dan dat!

En de reden dat zo'n paard de benen wil nemen wegnemen is geen optie? en wat is er zo erg aan als een paard de benen neemt, ze gaan dan toch alleen maar harder? waarom vindt iedereen dat toch zo erg, het zijn paarden,dus vluchtdieren, en die gaan nu eenmaal weleens wat harder, als de vertrouwensband echter goed zit, kun je dat toch prima laten afvloeien in een volte in galop, beetje doorsluiten die volte, dan weer openen en verderrijden, ik snap niet wat de slof kan toevoegen in zo'n geval, behalve dat het paard wordt verboden de benen te gebruiken om al lopend de rust terug te vinden, zo werken paarden nu eenmaal, beweging is ontstressen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 18:41

Als mijn paard energie in zijn donder heeft moet ie van mij juist galopperen, ook al is het enigszins ongecontroleerd.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 18:42

Nou ja, het is best erg als je in een bocht onderuit gaat. Niet alleen voor de ruiter, maar ook voor het paard.
Waarom zou je die risico's nemen als je het kan voorkomen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 18:43

setteke schreef:
Nou ja, het is best erg als je in een bocht onderuit gaat. Niet alleen voor de ruiter, maar ook voor het paard.
Waarom zou je die risico's nemen als je het kan voorkomen?

Waarom wil jou paard er vandoor gaan?