[FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 22:36

Pion schreef:
Bij pendelen denk ik aan het middelpunt van het paard waar het paard in galop 'omheen pendelt'.
Dat het middenpunt steeds hetzelfde blijft en dan de 'afwikkeling' van de sprong en het begin van de nieuwe sprong.

Ik kan er ook helemaal naast zitten, maar daar denk ik aan bij pendelen.

S_Z: ja snap inderdaad wat je bedoeld, lastig punt is dat!
Ophouding, los en been?
Hoe doe jij dat?

Tsja, ik vraag me een beetje af welke houding ze in de B willen zien.
Heb toch vaak dat ze iets achter de loodlijn loopt.

Ik heb tot in de L2 gehad dat hij te diep liep, maar reed wel enorme punten :o Niet geheel terecht hoor, maar hij liep overal heel simpel doorheen en zijn aanleuning was het grootste probleem. Hij volgde keurig de hand, maar kreeg hem niet fijn op de LL, hij zakte altijd weer dieper. Pas toen ik hem een stuk sterker had, bleef hij keurig.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 22:37

Pion schreef:
Bij pendelen denk ik aan het middelpunt van het paard waar het paard in galop 'omheen pendelt'.
Dat het middenpunt steeds hetzelfde blijft en dan de 'afwikkeling' van de sprong en het begin van de nieuwe sprong.

Ik kan er ook helemaal naast zitten, maar daar denk ik aan bij pendelen.

S_Z: ja snap inderdaad wat je bedoeld, lastig punt is dat!
Ophouding, los en been?
Hoe doe jij dat?

Tsja, ik vraag me een beetje af welke houding ze in de B willen zien.
Heb toch vaak dat ze iets achter de loodlijn loopt.

Ik zie graag dit beeld: (dit is absoluut geen oprichting) Dit is overigens een paard die bij de vorige eigenaar een ontzettende valse bespiering heeft opgebouwd (valse knik). We zijn bezig om deze bespiering om te zetten in de juiste bespiering.. maar helaas zit er sneller bespiering op dan het er af gaat.
Afbeelding

Nee geen ophouding los en been pion. Eerder terug zetten op je zithulpen (bijv. langzamer lichtrijden) Actief houden aan je been en op het moment dat je voelt dat het paard zijn hoofd iets tilt en tegen je hand aan gaat lopen.. en je het "schoft" omhoog gevoel geeft.. wegdraven en juist je handen openen zodat het paard de ruimte krijgt zich te verlengen en zijn hoofd op/voor de ll te brengen.

En de paar passen dat het paard naar de hand loopt, op de ll is en nog horizontaal draaft toejuichen dmv stemhulpen. Eventueel van daaruit even stappen en belonen. Niet belonen zolang het paard naar de hand loopt want dan verbreek je de verbinding.

Werkt voor mij vaak wel heel fijn. Moet eerlijk zeggen dat ik het zelf ook niet geleerd heb van instructie vroeger.. maar dit klinkt mij het meest logisch.. ik probeer zo "logisch" mogelijk te paardrijden.. want paarden denken ook niet.. die DOEN. ;) (en das maar goed ook) Ik ben met Zyalda pas begonnen met lessen toen ik het "er achter kruipen" er uit had.. en ze al meer naar de hand zocht. (dus vandaar dat ik zeg dat ik het niet van instructie heb.. en mijn vorige instructrices van vroeger lieten me rustig met paard ondersteboven lopen.. die keken niet zo nauw :') dus heb mezelf veel dingen aangeleerd om rijtechnische problemen op te lossen.)

Bertie heeft eventueel nog wel andere tips.. die heeft al vele jaren meer ervaring dan ik. Ben ook maar een broekkie :=
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 20-01-12 22:49, in het totaal 2 keer bewerkt

Sjolvir

Re: [FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 22:46

@Bertie, zou je mij zwartje op blz 32 nog van commentaar willen voorzien?
Ben benieuwd of jij nog andere inzichten hebt.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 22:46

Goed, moet maar geduld hebben en werken aan de kracht :P

Edit: wat jij nu omschrijft, daar doel ik een beetje op.
Ophouding (zit eventueel licht de hand) wachten op reactie (proberen meer op achter te komen), daarna hand open en been (langzaam wegrijden). :j
Ik omschrijf het alleen een beetje plat.

Zoiets als hierboven vind ik ook totaal niet erg om te zien:n
Laatst bijgewerkt door OdiEtAmo op 20-01-12 22:51, in het totaal 3 keer bewerkt

rox_en_wilvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 22:48

Ben benieuwd wat jullie hiervan vinden! Het gaat om een draver, onze wedstrijddispline is endurance! Dus we rijden dresuur voor de basis.
Afbeelding ik zit op deze foto iets te ver naar achter in het zadel!

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 22:50

Wat een leuk topic! :+
Nou, dan zal ik hier ook maar even iets posten.
De foto's zijn van even geleden. Ben heel benieuwd wat jullie ervan vinden. Wees wel lief voor me, want het is even geleden. :)

Hier rijd ik tijdens de jeugdruitervierdaagse in Bathmen in september 1966. Ik had de eerste prijs gewonnen tijdens de afsluitende wedstrijd, dat zie je aan mijn gezicht. Ik heb de ruiterspeld op. (er waren toen nog strenge regels over wat je wel en niet mocht opspelden- niet meer dan één)
Afbeelding

Hier een overzicht zoals we tijdens de jeugdruitervierdaagse in 1966 's ochtends stonden te wachten om te beginnen met de tocht. Let vooral op onze actieve en correcte zit. De meest actieve combinatie is de derde van rechts.
Afbeelding

Hier rijd ik tijdens de eerste Almelose Ruiterdagen in 1967.
Dit is een beeld van de M1. Ik won de eerste prijs.
In die tijd was er nog een jeugdruiterrubriek. In de jeugd-L1 moest je eerst 10 winstpunten halen voor je bij de 'gewone ruiters' mee mocht rijden. Je reed maar één proef, maar je kon er wel vijf winstpunten per keer mee krijgen. En die kreeg ik op een gegeven moment ook. (Kom je terug bij de manege, zegt iemand nors 'jij zult wel weer gewonnen hebben'. ik was niet zo'n popie, beetje outcast van het gym). Maar het duurde dus wel even voor je als jeugdruiter een M proef kon rijden. Zoveel wedstrijden waren er niet. Tijdens deze Almelose Ruiterdagen gaf Harry Boldt een demo met Remus, die tijdens de OS in Tokio een zilveren medaille wonnen. Piaffe en passage, en zo. Bij mij viel het kwartje niet, een té ver van mijn bed show. Ik kreeg een uitnodiging om bij hem een silber abzeichen te halen, maar als kind van gescheiden ouders (ja, toen kwam dat al voor) :) was school belangrijker.

Hier dus tijdens de M1.
TIJDENS deze proef had Hayayah (jawel, penny-naam :+ )ineens door wat een uitgestrekte draf kan. (oh, en ik wist het ook niet). Zomaar was er dat speciale zweefmoment. Zou je niet denken he, met zo'n plaatje. :)
We hadden hier de eerste prijs. :)

Afbeelding

Hayayah kreeg een blessure en werd afgevoerd. Zó jammer.

Toen kwam Provo.
Wedstrijd in 1969, Boekelo
Afbeelding

en op een braakliggend stukje bij de stal
Afbeelding

Provo was niet zozeer een dressuurpaard. Tijdens het springconcours in Geesteren werd hij geprezen omdat hij 'door' ging. Het was toen niet gebruikelijk dat paarden vloeiend een parcours dóór gingen. Het was meer bonkerdebonkerdebonk - STOP - JUMP- bonkerdebonkerdebonk.

Ha, ook hier foto-spam! :)

edit: jaartallen.
Laatst bijgewerkt door bertie op 20-01-12 22:57, in het totaal 2 keer bewerkt

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 22:52

Sjolvir schreef:
Toobs maand of 4 in mijn bezit (waarvan hij er dik 2 had stilgestaan, omdat ik ziek was) juni 2010
Gekocht in febr. was jaar daarvoor 2 jaar op beleer bedrijf geweest in het voorjaar, verder weer stil gezet)
[img]https://lh4.googleusercontent.com/-JugyQFSXv_E/TDmKd3V_4nI/AAAAAAAAUW0/Ggm5ALJOiiE/s400/2010%25252007%25252010%252520wedstrijd%252520debuut%252520Tobago%252520172.JPG

Je ziet dat hij hier nog geen spieren heeft en dmv zijn hals zijn balans zoekt. Wel mooi dat je hem die ruimte geeft, ook op onderstaande foto. Hoewel hij het op deze foto nog niet aanneemt?

Sjolvir schreef:

Voor een wedstrijd loopt hij teveel met de neus eruit, hij loopt nog wat op de voorhand, maar ook hier gebruikt hij zijn hals voor zijn balans geloof ik?

Sjolvir schreef:
(tussen okt en juni weer maand of 4 stil gestaan wegens omstandigheden (2 x 2mnd), niet zijn schuld)
Toobs juni 2011
https://lh3.googleusercontent.com/-Iawm ... 0116-9.jpg

Nog steeds iets op de voorhand, maar het mooie vind ik zijn beenwerk. Hij lijkt veel ruimer geworden sinds de bovenstaande foto's? Als hij meer op het achterbeen zou komen, of iig meer in horizontale balans, wordt zijn halshouding beter, maar toch vind ik het een fijn plaatje om naar te kijken!

Filmpjes kan ik helaas niet zien, iets met een laptop die staakt...

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 22:53

Geweldig die oude foto's bertie! :D

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 22:54

Haha die actieve houding!
Maar wat leuk zeg die foto's van vroeger!

MMM: ik vind Beeb op de foto's erg fijn lopen.
Inderdaad niet spectaculair maar wel correct.

S_en_Z

wat een totaaaaal ander beeld van de dressuur dan er NU verwacht wordt zeg Bertie!

Heb ook een boek ergens liggen waar anky als jonkie nog pony en paard reed.. heeeeeeel ander beeld dan nu ook.. echt zo grappig!

Nu wordt er veel meer SPEKTAKEL verwacht. OOK in de L2.

Hoe vaak ik het wel niet hoor "je rijd erg netjes, maar je zou je middengangen meer mogen markeren.. ze vallen nu niet zo op omdat je niet ineens KNALT.. terwijl je wel echt een middendraf rijd...."

Dan denk ik.. Tsja.. dat ze eerst 2 passen op kracht komt om een middendraf correct uit te kunnen voeren vind ik niet zo gek. Ik rijd eerst de diagonaal op en als ze recht is DAN ga ik pas een middendraf rijden. Als ik haar niet eerst op het achterbeen zet heb ik een duikboot...

Ik weiger in een proef ook een middendraf te rijden als ze zich scheef maakt.. dat is 1x gebeurd in het L1, toen ook commentaar op gehad toen ik de jury sprak bij de uitrijking.. ze vond het jammer en vroeg waarom ik niet zo'n middendraf reed als aan het begin van de proef.. heb haar uitgelegd waarom. Als de fundering van de oefening al niet goed is vraag je om over de schouder weglopen, kantelen of aangaloperen of tactfouten maken en ik train haar juist zo om dat NIET te doen. Waarom dan het risico lopen dat ze zich gaat haasten..?

Dan maar een slecht cijfer.. *\o/*
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 20-01-12 23:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Gianti

@bertie: jeetje, wat ging het er toen anders aan toe :Y)

edit: hmmm, daarom komen 'zulke' foto's me niet bekent voor, ik wast toen nog niet eens geboren :')
Laatst bijgewerkt door Gianti op 20-01-12 22:58, in het totaal 1 keer bewerkt

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 22:56

@bertie: wat zie jij als jury het liefst in de B? :)

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 22:59

Pion schreef:

Een blij paard :)
én een blije ruiter!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 23:01

Bertie wat leuk zo'n overzicht en dat je zelfs foto's hebt uit '66!
Jammer dat je toen de kans niet kreeg voor je silber abzeichen.

Pion, tja, ons probleem, hem meer op het achterbeen krijgen.
Dat vind hij heel moeilijk, maar de stukjes dat hij het doet merk je ook direct dat hij dan meer ruimte gaat pakken, zeker als hij dan zijn schoft eruit drukt.
Komt er ook een veertje in, waarbij ik dan weer op moet letten dat hij wel snel blijft met zijn achterbeen.
Heb alleen geen filmpjes of zo waar hij echt fijn op gaat, maar dat zijn ook nog maar hele korte momenten.
We hebben nog hele lange weg te gaan, wat ik niet erg vind, heb geen haast, hij gaat nergens heen.
Laatst bijgewerkt door Sjolvir op 20-01-12 23:02, in het totaal 1 keer bewerkt

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 23:02

bertie schreef:
Pion schreef:

Een blij paard :)
én een blije ruiter!

Dat ga ik onthouden voor mijn debuut haha. Denk dat mijn paard blijer is dan ik op dat moment. :P
Qua aanleuning?
Zit ik dan goed met het beeld wat de foto's geven? :)

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 23:03

Sjolvir schreef:
Pion, tja, ons probleem, hem meer op het achterbeen krijgen.
Dat vind hij heel moeilijk, maar de stukjes dat hij het doet merk je ook direct dat hij dan meer ruimte gaat pakken, zeker als hij dan zijn schoft eruit drukt.
Komt er ook een veertje in, waarbij ik dan weer op moet letten dat hij wel snel blijft met zijn achterbeen.
Heb alleen geen filmpjes of zo waar hij echt fijn op gaat, maar dat zijn ook nog maar hele korte momenten.
We hebben nog hele lange weg te gaan, wat ik niet erg vind, heb geen haast, hij gaat nergens heen.

Ik denk dat je MMM bedoeld? :)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 23:08

Pion, ja, sorry, zat in gedachten al bij deze post te denken.

Pion schreef:
Ik ben erg benieuwd wat jullie hier van vinden.
Ze loopt hier te ver achter de loodlijn, maar ik vind het vooral zo moeilijk om tussen de oren het hoogste punt te houden.
Paard wil erg graag dat ik haar help haar hoofd vast te houden (vooral in de galop, tijdje terug daarvan een foto geplaatst).
Probeer veel te schakelen, ophouding en weer los maar jeetje wat moeilijk.

S_Z: dat grote zal wel van Prestige zijn :P , Zodore doet dat ook graag maar dan is ze heel hangerig, wil liever niet sluiten.

Voor juryleden:
Wat zien jullie het liefst in de B?
Oprichting is daar nog niet echt aan de orde, maar moet toch het hoogste punt tussen de oren zitten?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Onderste foto is het makkelijkst te beoordelen, vind ik een fijn plaatje.
Alleen ben jij nog bezit met hem te "helpen" met je handen.

De bovenste lijkt hij wat te hangen en loopt achter de loodlijn.
Wat betreft oprichting zou ik me niet druk maken, het is B, als hij zo loopt als op de onderste foto
en dat constant doet, heb je mooi constant beeld denk ik en zouden de puntjes binnen moeten rollen.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 23:14

Je pakt echt direct mijn probleem er uit Sjolvir!
Ik help inderdaad teveel, moet haar echt meer zelf laten lopen. Wil haar teveel ondersteunen.
Ook met mijn benen probeer ik haar continue recht te maken. Instructeur zegt ook vaak; kap daar mee, ze moet het zelf doen, ze valt heus niet zomaar om.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 23:20

Dat "helpen" herken ik, simpel weg omdat ik er ook een handje van heb :o .

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 23:21

Dat is precies waar veel ruiters tegenaan lopen Pion.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 23:24

Denk ook dat ik onbewust dermate de 'controle' wil houden dat ik soms niet genoeg loslaat.
Combinatie van paard wat nog niet sterk genoeg is, en mijn eigen rijden.

Als baas de mogelijkheid biedt, waarom dan je eigen hoofd tillen? Altijd handig als iemand een handje helpt. :+

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 23:33

S_en_Z schreef:
Ik weiger in een proef ook een middendraf te rijden als ze zich scheef maakt..

haha, en omdat je middendraf NIET rijdt is er waarschijnlijk wat meer ontspanning. En dan KAN dat zomaar op een middendrafje lijken dat nog voor een 5 gewaardeerd wordt. Dus voor slechte punten niet eens zo rampzalig.

ik vind het SUPER dat je het paard dan niet forceert.
het kan toch niet zo zijn dat een paard naar huis gaat met een slechte associatie terwijl er nog gewoon werk aan de winkel is.

Het 'dan maar een slecht cijfer' valt waarschijnlijk nog wel mee. :)
Als je gestrest was blijven doorrijden was het vast nog veel slechter uitgevallen.

Er i natuurlijk een verschil tussen thuis rijden en een wedstrijd. Ik denk eerlijk gezegd dat voor een paard dat verschil niet zou moeten bestaan. Een paard weet nu eenmaal niets van een inschrijfformulier, zeg maar.
Als rijden op een wedstrijd echt anders is dan thuis, dan ben je naar mijn idee niet goed bezig.

Dus inderdaad: DAN MAAR EEN SLECHT CIJFER! *\o/*

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 23:38

Jeetje wat gaat dit topic snel, voor je het weet zijn jullie na je reactie al weer een blz verder

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 23:43

bertie schreef:
Er i natuurlijk een verschil tussen thuis rijden en een wedstrijd. Ik denk eerlijk gezegd dat voor een paard dat verschil niet zou moeten bestaan. Een paard weet nu eenmaal niets van een inschrijfformulier, zeg maar.
Als rijden op een wedstrijd echt anders is dan thuis, dan ben je naar mijn idee niet goed bezig.

Denk dat het verschil ook vooral in ons hoofd zit (althans in mijn hoofd).

Handig hoor, niet alleen een discussietopic maar ook wedstrijdtips.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 00:12

bertie schreef:
S_en_Z schreef:
Ik weiger in een proef ook een middendraf te rijden als ze zich scheef maakt..

haha, en omdat je middendraf NIET rijdt is er waarschijnlijk wat meer ontspanning. En dan KAN dat zomaar op een middendrafje lijken dat nog voor een 5 gewaardeerd wordt. Dus voor slechte punten niet eens zo rampzalig.

ik vind het SUPER dat je het paard dan niet forceert.
het kan toch niet zo zijn dat een paard naar huis gaat met een slechte associatie terwijl er nog gewoon werk aan de winkel is.

Het 'dan maar een slecht cijfer' valt waarschijnlijk nog wel mee. :)
Als je gestrest was blijven doorrijden was het vast nog veel slechter uitgevallen.

Dus inderdaad: DAN MAAR EEN SLECHT CIJFER! *\o/*

Nja je wil dat de volgende oefening gewoon weer goed gaat. Als ik haar ga forceren gaat ze strak lopen, kort in de hals en hikken in de aanleuning. Dan ga ik ook spannen omdat ik in mn proef zit en dan heb ik zo het idee dat ze bij ieder beetje been gaat stressen. Daar heb ik heel geen zin in. Als ze op zo'n moment de diagonaal op wend en zich niet recht houdt dan corrigeer ik haar gewoon tot ze recht loopt. (dat gebeurd nog zelden.. maar als dat gebeurd kan het een halve diagonaal duren voor ze echt recht is omdat ze dan vaak gewoon even warrig is.. kan gebeuren... Als ze recht is rijd ik weg, ook al zijn het maar 2 passen.. en dan neem ik haar weer terug.)

"het zijn toch maar ENKELE passen middendraf" :=

Mocht ze niet recht gaan wordt ze toch gecorrigeerd. Er zit dan min. een halve rijbak tussen het scheve moment en de volgende oefening. Dus je hebt ruim de tijd om haar weer de kans te geven te ontspannen en de hand op te zoeken. Voor de oefeningen die erna kwamen had ik gewoon weer dikke 7ens. Enkel een 4 voor de middendraf met middendraf onderstreept :P

Ik rijd niet veel anders dan dat ik train, met trainen neem ik ook proefoefeningen mee en probeer ik een soort van "proefje" te rijden. dus op bepaalde hoeken overgangen rijden, ergens op een specifieke plek halthouden, netjes 21 tot 24 tellen, achterwaarts en voorwaarts draven.. of hh en wegstappen in middenstap. Dat soort dingen.

Als je daarin "tegen de lamp loopt" leer je dingen simpel op te lossen en verder te rijden. Wat mij wel red moet ik zeggen. Als ze een keer onder me vandaan stuift ga ik niet zitten trekken aan haar mond, ik laat haar stuiven. Geef de hulpen voor de volgende oefening (zoals bijv. inzet 15m) Dan gaat ze maar met een loeivaart de volte 15m in.. halverwege de volte komt ze door het bochtenwerk toch wel terug in tempo. Ze geeft na, maakt de oefening af en de volgende oefening gaat weer netjes. De rem zit toch niet in de mond.. dus wat heeft het voor zin om er aan te zitten...?

Zie regelmatig roodhoofdige ruiters een proef uit komen die gelijk beginnen te schelden.. als die van mij een bok geeft in middengalop zit ik de halve proef te grijnzen. Doet ze normaal nooit, maar ik zal het wel verdiend hebben.. vorige keer stoof ze weg terwijl ik geen hand gebruikte, geen been gaf en netjes stil zat. Er gebeurde ook helemaal niets... ik vond het zo grappig. Jury zat te lachen omdat ik er zo blij op zat.. tsja.. moet een keer kunnen hoor :P

Nja jury vond haar lekker levendig zeiden ze toen ik feedback vroeg.. maar had alsnog hele hoge punten (op de galopoefeningen na.. dat waren 5en en 4en maar die had ik flink opgehaald met de rest van de proef) en ze vond het heel positief dat ik gewoon lekker doorreed en de rest van mijn oefeningen gewoon netjes afwerkte. Ze kon het wel waarderen dat ik haar niet vastzette of boos werd.

Ik probeer mijn paard te leren dat een wedstrijd niets anders is dan training.. ik vlecht haar regelmatig in zodat dat geen stress kan opwekken ondanks ik toch op wedstrijd vaak zenuwachtig ben (waarom weet ik ook niet) en dat gaat heel goed. Hoe "makkelijker" ik ben.. hoe fijner zij loopt :)

Paarden die in de ring niet willen lopen reageren vaak op de wedstrijdstress van de ruiter... denk aan verkrampen.. strak rijden.. dus handen vastzetten.. overmatig been geven of gewoon hele nerveuze energie uitdragen.. een paard neemt dit op en gaat dan alles spannend vinden..

(al heb je natuurlijk echte wedstrijdstakers.. maar dat is vaak vooral omdat ze thuis gejaagd worden en dat dat op wedstrijd niet meer gedaan wordt en paard dan denkt DIKKE DOEI) En ook daar weet ik alles van.. Er is een tijd geweest dat ik ook zo'n ruiter was.. rood hoofd.. goed strak houden en flink opjutten (zo werd het mij geleerd want dan tilde hij eindelijk zijn benen eens op.. ik wist toen niet beter..)

Tot ik in de Z2 binnenkwam, paard liet hh en hij toen stil bleef staan "bekijk het maar, ik heb hier GEEN zin meer in"

Paard was verdorie al een de dunne als ik hem in ging vlechten.. heb toen jaren geen wedstrijden meer gereden.. ben gestopt bij die instructrice.. dan maar geen les.. uiteindelijk mezelf geleerd tot 10 tellen en LOS laten..

Uiteindelijk had ik een blij paard.. en dat ik mezelf op 0 heb gezet is maar goed geweest ook.. want ik heb met dit paard echt zoveel meer plezier in rijden en ook in wedstrijden.. ik weet dat ze altijd haar uiterste best doet mij te plezieren.. ook al gaat niet alles perfect.

Ik kom blij van mijn paard ipv boos.. als ik een slechte dag heb rijd ik niet. Dan ga ik lekker tuttelen.. en daar worden we allebei gelukkiger van. Ik heb absoluut geen frustraties meer.. en heb veel meer energie.

Vroeger was ik na een uurtje rijden bekaf.. nu kan ik er nog wel 10 rijden als ik er na een uur af kom :D
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 21-01-12 00:26, in het totaal 2 keer bewerkt