Dikkere mensen te paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

D00R

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 08:35

Zo simpel is het ook niet, Ukje.

@ Russel: voor jouw aanpak heb ik echt respect :D
(en herkenbaar is het ook trouwens)

Net als bij jou is het zo dat ik er behoorlijk wat voor moet doen en laten om het gewicht te houden zoals het is.
Ik schommel nu tussen maat 36 (te licht voor mijn bouw) en maat 40 (net te doen met mijn bouw), maar dat is wel eens anders geweest.
Op momenten dat het ritme uit mijn leven is, val ik behoorlijk snel af (teveel) of ik kom in zwaar rap tempo aan (ook teveel).
De weken dat ik door mijn ziekte weinig kan doen, kom ik ook snel aan. Dat betekent dat ik dus mijn voedingspatroon weer aan moet passen en daarna hard aan de slag moet om de kilo's weer kwijt te raken. En is dat makkelijk? Nee, natuurlijk niet.
Maar ik weet wel dat ik op deze manier op mijn paard kan blijven rijden, zonder hém te hinderen met mijn ongemakken.
Hij heeft al genoeg te stellen met mijn andere ongemakken :+

Almeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 08:36

Yamcha schreef:
Juist, Kuggur.
En ik lees hier weer een heleboel zielige verhalen, van mensen die er volgens zichzelf niets aan kunnen doen, en die eigenlijk heel sneu zijn dat ze te dik zijn, en dat het paard hen gered heeft en zo.......
Mooi voor je. Maar dat geeft je niet het recht om de rug van een paard naar de bliksem te helpen. Er zijn hier een aantal mooie tabellen gegeven wanneer je er nog op kunt en wanneer niet meer. En als je te zwaar bent, ga er dan gewoon niet meer op. Je paard is geen fitnessapparaat.

Daar ben ik het mee eens, paard mag er niet onder lijden. (Ik wàs te zwaar voor mijn paard, en omdat ik dat heb beseft ben ik, vooral voor haar, zoveel afgevallen, nu pas ik mooi in die tabel...)

D00R

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 08:37

Amanda schreef:
Zo heb ik eens mijn eetgewoontes vergeleken met een vriendin die een stuk slanker is dan ik. Gewoon echt slank.
Als ik zou eten wat zij eet, dan zou ik binnen no time dichtgegroeid zijn. Terwijl zij nog steeds gewoon slank is.
Ik zit elke dag tussen de 1500 en 2000 caloriën. Minder dan wat mag. Maar ik val niet af. Als ik niet zou bewegen kom ik er zelfs van aan.
Meerdere kleine beetjes per dag, yoghurt bij ontbijt, tussendoor een appel, 4 hele donkerbruine boterhammen met worst (moet er eigenlijk 6 van de dietiste, maar dat krijg ik niet weg), 's middags weer fruit of een cup a soup, 's avonds een normale maaltijd. Ik eet veel sla, wel eens pasta en ja, ik doe ook wel eens een pizza in de oven. Maar echt niet elke week.
Ik drink 500ml verse sap op een dag voor de overige vitamines en verder water of thee.
Ik rij mijn pony 4/5x per week en maak 1/2x per week een wandeling van minimaal een uur met hem. Volgens artsen genoeg beweging.
Simpel zeggen: oh, je eet te veel caloriën en je beweegt te weinig is het dus niet ;)

Net als paarden is de stofwisseling bij ieder mens anders :D
Wat voor de één werkt om af te vallen, werkt voor de ander niet.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 08:40

D00R schreef:
Amanda schreef:
Zo heb ik eens mijn eetgewoontes vergeleken met een vriendin die een stuk slanker is dan ik. Gewoon echt slank.
Als ik zou eten wat zij eet, dan zou ik binnen no time dichtgegroeid zijn. Terwijl zij nog steeds gewoon slank is.
Ik zit elke dag tussen de 1500 en 2000 caloriën. Minder dan wat mag. Maar ik val niet af. Als ik niet zou bewegen kom ik er zelfs van aan.
Meerdere kleine beetjes per dag, yoghurt bij ontbijt, tussendoor een appel, 4 hele donkerbruine boterhammen met worst (moet er eigenlijk 6 van de dietiste, maar dat krijg ik niet weg), 's middags weer fruit of een cup a soup, 's avonds een normale maaltijd. Ik eet veel sla, wel eens pasta en ja, ik doe ook wel eens een pizza in de oven. Maar echt niet elke week.
Ik drink 500ml verse sap op een dag voor de overige vitamines en verder water of thee.
Ik rij mijn pony 4/5x per week en maak 1/2x per week een wandeling van minimaal een uur met hem. Volgens artsen genoeg beweging.
Simpel zeggen: oh, je eet te veel caloriën en je beweegt te weinig is het dus niet ;)

Net als paarden is de stofwisseling bij ieder mens anders :D
Wat voor de één werkt om af te vallen, werkt voor de ander niet.

Klopt :D
Daarom is het niet zo makkelijk als dat sommige mensen stellen.
Volg ik het dieet van de diëtiste blijf ik keurig op gewicht, maar afvallen doe ik er niet mee. Terwijl dat wel zou moeten.
Afvallen is me alleen gelukt door te crashen. Nadeel is dan dat je boedingsstoffen te kort komt.
Dus wat ik deed was 4 weken crashen (nou ja, 2-3 kilo per week afvallen), dan 4 weken volgens dieet van diëtiste om weer alles op peil te brengen (en dus niet af te vallen) en dan weer 4 weken crashen.
Helaas ben ik nu dus op het punt gekomen dat crashen ook niet meer werkt en ik er alleen maar moe van word.
Maar goed, dat is weer een ander verhaal.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 08:42

Marion71 schreef:
Wees toch gewoon eerlijk; overgewicht heb je omdat je verkeerd eet en/of te weinig beweegt. Ofwel te veel calorieën erin en te weinig verbranden. Ook als je maar 1 of 2x per dag eet. Met die weinige maaltijden neem je zoveel calorieën, dat je lichaam in staat is het op te slaan.

Of iemand overgewicht heeft, is een eigen keuze en die veroordeel ik ook niet. Wel dat iemand op een paard gaat zitten en vervolgens zijn paard letterlijk opzadelt met het overgewichtsprobleem van zijn berijder.

Dit geldt niet altijd, er zijn ook mensen met meer gewicht door ziekte of medicijngebruik.

russel schreef:
In mijn ogen hoeft nl niemand te veel kgrammen te hebben. je moet je levenstijl aanpassen aan je eigen stofwisseling.

Ik vind dit nogal een kwetsende opmerking.
In veel gevallen ben ik het eens met dat mensen graag eten, maar niet in alle gevallen gaat die vlieger op.
Ik vind ook dat je niet te paard moet als je dramatisch overgewicht hebt, maar hier raak je veel mensen mee. In december ben ik ziek geworden en sinds 2 weken ben ik eindelijk medicijn-vrij, ik weet niet of jij weet wat Prednison met je doet? Buiten dat het je dik maakt zorgt het ook voor afbraak van je spieren en heb ik momenteel een spierkracht van 50% en -helaas nog steeds- een zuurstofopname van 58%. Sporten is dus op vele manieren erg moeilijk (zou graag stallen uitmesten en meer bij de paarden bezig zijn, maar dat is waardoor ik haast het loodje heb gelegd).
Nou ben ik niet overdreven dik (1.60m en inmiddels 65kg -3 afgevallen na het stoppen met Prednison-), maar ik heb wel een BMI van 26.6, ik zit mezelf in de weg. Afvallen tíjdens het Prednisongebruik was onmogelijk, ook niet onder begeleiding van een diëtist, het kon alleen gestabiliseerd worden.

Het is rot om aan te komen door medicijnen, waar je echt níets aan kunt doen. Buiten dat je wereld op z'n kop staat door wat er in je leven speelt krijg je ook zulke reacties van buitenaf.
Ik voel me rot als ik in de supermarkt met koeken of chips of weet ik het wat sta, voor VRIENDLIEF en ZOONLIEF, want ja... wat zullen mensen denken? Niemand durft het te vragen ;)
Laatst bijgewerkt door 050206051012 op 12-07-11 08:48, in het totaal 1 keer bewerkt

ukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 08:43

@door vondt de reactie van manon71 een beetje kortzichtig. Daarom zij ik het meer. Weet er zelf helaas alles van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 08:44

Ken iemand die heel erg dik was. Nu echt mooi slank, maar zonder vel wat over is...

Die heeft 9 maanden gedieet, maar wel 5 keer per week aqua joggen gedaan....en dat zal wellicht de clou zijn, dan nog veel fietsen, wandelen....deze vrouw was voordat ze ging lijnen gescheiden, depri en zeer ongelukkig met haar zelf.

Het was zelfs zo dat ze fietste in haar dorp en mensen haar niet herkende...nu heeft ze een nieuwe liefde, leuke kleren, ander kapsel en ziet er 10 jaar jonger uit. Deze vrouw leefde even voor haarzelf. Heb er bewondering voor.

Moet er niet aan denken om 5 keer per week in een zwembad te zijn, sowieso zwembad, maar zwemmen, baantjes trekken opzich is al een hele grote afvaller...dus 5 keer per week 20 baantjes en dan zal je wel afvallen, maar moet je kunnen gaan doen.....

Het niet afvallen hapert altijd weer bij het niet kunnen gaan doen....die drempel...het niet willen, omdat we in ons hoofd geen sporters zijn...

Daihyo

Re: Dikkere mensen te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 08:48

Is ook Russel.
Je hebt bewegen en bewegen.
Als ik naar mezelf kijk: Zwemmen is niet mijn ding, ivm allergie. En overige sporten zijn te belastend voor mijn benen.
Maar wandelen gaat wel. En als je niet meer met je paard kan rijden dan is wandelen een goed alternatief.
Ik begon met 20 minuten, maar wandel nu gerust 1,5 uur.

Er is altijd wel een weg. Maar je moet willen. En soms is het even zoeken.
Maar feit blijft dat ik momenteel echt niet meer afval, wat ik ook doe. Het irriteert me mateloos en ik wil echt wel. Enige optie die steeds voorbij komt is operatie en weg laten halen.
Maar dat is wel de allerlaatste optie voor mij.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 08:48

Ik heb mijn bovenstaande bericht aangepast.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 08:50

Amanda, ik woonde vroeger bij de bossen, mijn paard stond daar in pension, wij gingen heel vaak in de zomer met paard aan touwtje een boswandeling maken, hond mee en gezellig samen wandelen.

Paard vond dat het einde, hier en daar een hapje, en lekker mee gezellig met ons.. wij liepen dan rustig een uur en hadden veel bekijks.

Nu woon ik niet meer bij bossen, mis dat zo..

Mensen die bij bossen wonen, ga dat eens doen....ik had bv die dag dan al gereden, maar ging na het eten bewust nog even van de natuur genieten en dier was weer zijn stal uit...

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 08:53

Ik woon niet in de bossen, maar in de polder.
Maar wij doen dat inderdaad ook. Heerlijk 's avonds of in het weekend rondje polder wandelen.
Paard geniet er van en ik ook. Behalve de dag erna als ik de prijs betaal, maar goed, dat is iets persoonlijks. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 08:55

Quellian schreef:
Ik heb mijn bovenstaande bericht aangepast.

Quillian, van de prednison is het akelig als je dik wordt, ik moest het ook gaan gebruiken en was zo blij dat de arts er voor koos het nog even niet te doen..juist vanwege al die bijwerkingen.

Maar op zo een moment kan je ook alleen maar ziek zijn. Afvallen en sporten is dan van later belang...na een kuur heb je alleen maar iets van, als ik er maar beter van ga worden.

ik hoop dat je begrijpt dat ik dit niet onder mijn berichten schaar. Het is The day after. Toen ik net met medicijnen begon kon ik ook niet sporten toen ik per dag groeide...ik had binnen een week geen kleren meer om aan te trekken :D liep in kleren van mijn man.... :D :+ ging naar de winkel en wist mijn maat niet.... }> de paskamer lag vol met broeken....steeds een maat of model groter....

Het naar de winkel gaan was al een energieknaller op zich...

Maar nu na dato, voel mij weer goed, is het de discipline....en die moet groter worden bij mij!!!en omdat ik weet wat het inhoudt, durf ik dat te zeggen.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 08:56

vanitymay schreef:
Ik ben veelste dik en ga rustig op een paard zitten als ik daar zin in heb, ongeacht wat de boktmeute daar van vind! Boeien...

Van de "boktmeute" hoef je je ook niet zo veel aan te trekken, maar misschien zou je je het welzijn van het paard wel aan kunnen trekken ;)

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 08:57

Klopt, het is de discipline erná, maar er zijn genoeg mensen die levenslang Prednison moeten gebruiken (denk aan mensen met reuma).

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 08:59

Ik ben een ex dikkertje van 120 kg. Maar ik zou niet opnieuw kiezen om op een paard te gaan zitten toen ik 98 kg woog. Toen vond ik dat mensen niet moesten zeuren. Maar heel objectief gezien kan het nooit goed zijn voor de rug van het paard. En zou ik eerder kiezen voor alternatieven..

am_vanes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 09:02

Abiola schreef:
vanitymay schreef:
Ik ben veelste dik en ga rustig op een paard zitten als ik daar zin in heb, ongeacht wat de boktmeute daar van vind! Boeien...

arm arm paard, heb jij je paard ooit horen schreeuwen? een goed verstaander heeft maar een half woord nodig.... dus omdat jij dat zo graag wilt moet je paard maar accepteren dat jij zoals je zelf zegt "veels te dik" bent

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 09:14

lesilla schreef:
Ik ben een ex dikkertje van 120 kg. Maar ik zou niet opnieuw kiezen om op een paard te gaan zitten toen ik 98 kg woog. Toen vond ik dat mensen niet moesten zeuren. Maar heel objectief gezien kan het nooit goed zijn voor de rug van het paard. En zou ik eerder kiezen voor alternatieven..

Wat maakt eigenlijk dat je toen vond dat mensen niet moesten zeuren, en wat maakt dat je er nu anders tegenaan kijkt?

Patty83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 09:19

Overgewicht is heel vervelend. Of dit nu komt door verkeerde eetgewoontes of door een ziekte, dat maakt voor het paard niets uit. Probeer een beetje objectief naar je eigen situatie te kijken en dan een conclusie te trekken. Is dit nog wel eerlijk naar mn paard toe? Ieder moet die keuze voor zichzelf maken.
Net als wanneer ben ik te lang geworden voor mn pony (en daardoor misschien ook te zwaar) Deze vraag kan bijna altijd zonder problemen worden gesteld, en het antwoord komt niet zo pijnlijk over. Terwijl dit toch eigenlijk over hetzelfde gaat?
Als je besluit dat je te zwaar bent geworden om te rijden is mennen misschien ook een optie? Ben je toch lekker met je paard bezig, maar zonder overbelasting ervan!

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 09:25

Het is beter als je lichter bent voor je paard, ook beter als je niet rookt, 3 keer per week sport, de was altijd doet, je sociale leven goed onderhoud, lief bent voor je ouders, familie, je vriend, je niet teveel ergert aan anderen. etc. etc. Er is vanalles op te noemen om beter te leven maar ik kan en wil het ook niet altijd... Ik heb makkelijk praten ik ben meestal te licht van gewicht maar ik laat op een ander vlak vast wel eens een steekje vallen!

Dus... geniet van het leven èn wees zelfkritisch, vind jij dat je paard er geen last van heeft en doe jij net zoveel je best om je eigen lichaam gezond en fit te houden als dat van je paard.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 09:27

Quellian schreef:
Klopt, het is de discipline erná, maar er zijn genoeg mensen die levenslang Prednison moeten gebruiken (denk aan mensen met reuma).

Klopt, maar het moet toch niet zo zijn dat "omdat die mensen er niets aan kunnen doen" het paard dan maar de dupe moet zijn?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 09:29

lesilla schreef:

Ik weet dat wel meer mensen er zo over denken na het afvallen. Je wilt het gewoon niet horen als je te zwaar bent en je paard daarmee belast, maar je voelt nu zelf het verschil wel. Goed van je! En fijn dat je jouw ervaring en mening hier neerzet.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 09:29

Jessix schreef:
Klopt, maar het moet toch niet zo zijn dat "omdat die mensen er niets aan kunnen doen" het paard dan maar de dupe moet zijn?

Ben ik zéker met je eens :j
Maar er kwamen in dit topics ook foto's van paarden met ruiters voorbij dat ik dacht: 'jij te dik??'.

Ik geloof nl. niet dat mijn paarden bv last hebben van mijn 68kg, maar voor mij persoonlijk is het héul wat :+
Maar als je 100kg weegt, tja... waar trek je de grens?

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 09:30

Ik lees alweer een paar keer "ik heb aanleg om dik te zijn" :n Dat gaat me echt zo door merg en been.
Ik ook, het gemiddelde gewicht van mijn familie aan mijn vaders kant ligt werkelijk rond de 100. Dat zijn gewoon grote mensen die absoluut niet uitzonderlijk veel frituren of vaak naar de Mac gaan.

Ik kan ook met gemák de 90 halen, daar hoef ik amper moeite voor te doen. Maar ik ga er niet aan toegeven. Waarom zou ik mezelf dik laten worden.. omdat ik daar aanleg voor heb? Omdat mijn familie ook zo is? Tuurlijk heb ik mijn dieptepunt gehad, toen reed ik wel, maar op een Tinker van 1.50 bij 1.50 ;).

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 09:36

@Quellian :

Ik slik dus zelf ook prednison voor mijn reuma in schouders heup en bekken....veroorzaakt door SLE.
Maar, ik voelde ook dat ik wat zwaarder werd toen ik dit nog niet zolang slikte, en dat wilde ik gewoon niet, dus koos ik voor meer volkoren meer groentjes en meer magere producten, en dwong mezelf
door de pijn heen toch te bewegen, is niet makkelijk, maar 't werkt wel, de extra 3 kg is eraf, en blijft eraf....
maar idd, prednison is erg lastig ivm gewicht, veel water en magere melk drinken helpt je nieren om vocht af te drijven, en zet jezelf regelmatig in 't zweet, werkt net als bij paarden ;)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 09:38

vanitymay schreef:

Maar jij gaat waarschijnlijk fantastisch mee in de beweging van het paard, dan geef het niet. ;)