Niveau is bedroevend...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 22:49

themuisje schreef:
jaa, want een paard waarmee je op latere leeftijd begint met rijden krijgt nooit blessures :D

Dan zijn ze sterker en volgroeid en wordt de kans op blessures of overvragen veel kleiner. Mijn vorige paard dat is overleden door een ongeluk met prikkeldraad (wei niet van mezelf, was allang blij dat ik eindelijk wat had), kon ik na het beleren op 3-jarige leeftijd meteen doorsturen naar fysio en ostheopaat, zelfde geldt voor mijn huidige paard. En die heb ik laten beleren bij een professionele stal. Nee wat dat betreft heb ik mijn lesje geleerd, mijn jaarling mag veel langer jong zijn en groeien.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 22:51

joenohoe schreef:
Tendance schreef:
@ joenohoe. Als je die cursus niet wilt doen, omdat je ook maar een mens bent, dan hoef je ook niet zo af te geven op jury'd aangezien dat ook maar mensen zijn.

En oh wat een aardige boel weer hier!

Zucht... ik geef niet af op juryleden, dat noemde ik alleen in het kader van hoge punten, dat de jury niet altijd gelijk heeft. Zeg toch zelf dat ik geen cursus volg omdat ik niet denk dat ik altijd objectief zou zijn... Graag beetje lezen.

Je had het over vaak geen gelijk hebben en dat vind ik afgeven op een jury terwijl je zelf toegeeft dat je niet beter zou kunnen, maar toch verwacht je van hen wel beter.

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 22:51

tja... ik ben laat begonnen met rijden... mede door alle blessures die mijn paard al heeft gehad.... vroeg beleren en blessures hoeft echt niet hand in hand te gaan.... verantwoordelijk omgaan met je paard wel.... geluk ook.. in mijn geval dan....

edit: typo
Laatst bijgewerkt door Mjay op 13-07-11 22:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 22:52

Tendance schreef:
Vroeger werden pony's/ paarden vaak al met 2,5 jaar zadelmak gemaakt, maar gingen over het algemeen langer mee, dan nu, dus er moet een andere reden zijn, waarom paarden sneller naar de eeuwige jachtvelden gaan. Naar mijn idee is dat dus niet direct de leeftijd van zadelmak maken.

Daar zou je gelijk in kunnen hebben, dat zit misschien meer in het gebruik (of soms misbruik) daarna... Veel wedstrijden, een 6-jarige die Z loopt en met 7 zijn ze versleten... Om maar eens een knuppel in het hoenderhok te gooien.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 22:52

dat snap ik ook weer maar dan wordt t wel een lekkere warboel als we maar van alles gaan aannemen ;)
ik heb t erover en dat heb ik al eerder in topic gepost dat handige ruiters jonge paarden door de proef rijdne op hun handigheid ,en dat daar niets van basis of bevestiging aan te pas komt en dat de ruiters daar nog mee wegkomen ook en dus winst rijden,en er dus beloond wordt dat er dieren die ergens nog niet aan toe zijn nog hoger uitgebracht worden. ook verbaasd het mij dat daar niet doorheen geprikt wordt...
ik rijdt zz-z een in zz-l en een jonge (10) in training om uit te gaan brengen in het ? weet ik nog niet oh ja en die in het zz-z is 23... :D
Laatst bijgewerkt door knollentuin op 13-07-11 22:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 22:53

Tendance schreef:
Je had het over vaak geen gelijk hebben en dat vind ik afgeven op een jury terwijl je zelf toegeeft dat je niet beter zou kunnen, maar toch verwacht je van hen wel beter.

Ja, want zij hebben er wel voor gekozen om te jureren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 22:54

knollentuin schreef:
ik vergelijk het op vroege leeftijd al volledig in de sport ingezet worden met die turnstertjes uit de oostbloklanden...ach,kom je niet met je neus tussen je knieen? kom maar bij de trainer die duwt wel ff verder dan de rek erin zit...die grietjes zijn zo overbelast dat dr geen vrouwelijke hormonen aangemaakt worden dus borsten en menstruatie blijven uit ,en als ze 28 zijn zijn ze volledig naar de klo...
ik wil al die paarden die nu op jonge leeftijd beleerd en direct uitgebracht zijn wel eens zien als ze in de 20 zijn ,nu heb je in mijn idee meer geluk met een pony die zijn toch net ff sterker dan de meeste paarden

Jij zegt wat ik had moeten zeggen. En niveau: mijn huidige paard M1 (maar al 3 jaar geen wedstrijden gereden), mijn eerste paard M2 (vanaf groen, is met 4 beleerd), tussendoor Z2 en ZZ-L. O ja, ook nog 3 jaar op een manege gewerkt, toen reed ik nog niet zo lang, en 3 jaar op een hengstenstation.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-07-11 22:58, in het totaal 2 keer bewerkt

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 22:56

Tendance schreef:
Nieuwsgierig: welk niveau rijdt iedereen hier? Heeft verder geen specifieke reden, maar gewoon om een beeld te vormen.

Door lichamelijke problemen rijd ik al 5 jaar niet meer en ik zal ook nooit meer paardrijden (jammergenoeg).
De hoogste klassering ooit was M2-dressuur en M-achttal en wat onderlinge springparcoursjes, niets bijzonders dus. Ook heb ik voor een fokkerij gewerkt en pony's/paarden zadelmak gemaakt en buitenritten begeleidt.
Ik probeer gewoon een "open mind" te hebben.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 22:57

Vroeger moesten paarden juist op jonge leeftijd al veel harder werken. Ik denk dat het eerder komt, doordat we steeds meer een bepaalde fokrichting op willen, dit heeft zijn voors zoals beweging etc. Maar kan natuurlijk ook heel goed zijn tegens hebben. Blessure gevoeliger etc.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 23:00

knollentuin schreef:
dat snap ik ook weer maar dan wordt t wel een lekkere warboel als we maar van alles gaan aannemen ;)
ik heb t erover en dat heb ik al eerder in topic gepost dat handige ruiters jonge paarden door de proef rijdne op hun handigheid ,en dat daar niets van basis of bevestiging aan te pas komt en dat de ruiters daar nog mee wegkomen ook en dus winst rijden,en er dus beloond wordt dat er dieren die ergens nog niet aan toe zijn nog hoger uitgebracht worden. ook verbaasd het mij dat daar niet doorheen geprikt wordt...
ik rijdt zz-z een in zz-l en een jonge (10) in training om uit te gaan brengen in het ? weet ik nog niet oh ja en die in het zz-z is 23... :D

Ik snap jouw berichten vaak niet, Knollentuin.

Jij bent zelf ook een wedstrijdruiter. Heb jij dan altijd al je winstpunten terecht gehad van de jury? Of was er ook wel eens onterecht? Aan het eind van de streep, zal het toch wel een beetje kloppen? Anders was je niet zo ver gekomen en wel ergens vast komen te lopen.
Of is jouw klassering zz-z terecht en van andere ruiters dan vaak onterecht?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 23:03

Tendance schreef:
Vroeger moesten paarden juist op jonge leeftijd al veel harder werken. Ik denk dat het eerder komt, doordat we steeds meer een bepaalde fokrichting op willen, dit heeft zijn voors zoals beweging etc. Maar kan natuurlijk ook heel goed zijn tegens hebben. Blessure gevoeliger etc.

Wij maakten (vroeger) de NF-pony's altijd met 3 zadelmak, 's winters dan rust en het jaar daarop draaiden ze volop mee. De Gelderse paarden werden met 4 of 5 jaar pas zadelmak gemaakt.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 23:11

zucht electra, ik wordt er een beetje moe van, ik heb al vaker gepost dat ik een aktieve starter ben...wat is er niet te snappen ?dat ik kritisch ben?
ik geef ook les en ik kijk om me heen,en ik blijf met trainersogen om me heen kijken,zo zie ik dus geregeld mensen punten rijden die ze niet verdienen,en ik heb ze ook wel onverdiend gekregen. verschil is ws dat ik er dan niet blij mee ben omdat ik weet wat ik verkloot heb, de ander denkt zo ,het was ws toch goed wat ik gedaan heb....
maar zoals je begrijpen zal is mijn paard van 23 geen elastisch mooi modern dressuur paard,eerder een oldtimer..ik zal er erg veel moeite voor moeten doen om over de dressuurkanonnen heen te gaan. daarnaast durf ik te beweren dat mijn paard vaak beter bevestigd is in zn africhting dan die van de concurenten.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 23:20

knollentuin schreef:
zucht electra, ik wordt er een beetje moe van, ik heb al vaker gepost dat ik een aktieve starter ben...wat is er niet te snappen ?dat ik kritisch ben?
ik geef ook les en ik kijk om me heen,en ik blijf met trainersogen om me heen kijken,zo zie ik dus geregeld mensen punten rijden die ze niet verdienen,en ik heb ze ook wel onverdiend gekregen.
maar zoals je begrijpen zal is mijn paard van 23 geen elastisch mooi modern dressuur paard,eerder een oldtimer..ik zal er erg veel moeite voor moeten doen om over de dressuurkanonnen heen te gaan. daarnaast durf ik te beweren dat mijn paard vaak beter bevestigd is in zn africhting dan die van de concurenten.

Maar je hebt toch het ZZ-Z bereikt met je ouderwetse model? Dus het kan.

Maar als jij nog les geeft, wat doe jij dan om het niveau te verbeteren, behalve kritisch kijken?
Ik probeer dus te zeggen, we kunnen wel allemaal commentaar hebben, maar de paardensport is ontzettend gegroeid de laatste 30 jaar. Het was vroeger IMO allemaal niet beter.

Maar goed, ik ga stoppen, ik moet morgen vroeg op. :wave:

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 23:29

ik probeer in mijn lessen mensen voldoende te leren over het rijden,hoe je iets bereikt en hoe dat hoort te voelen,waarom je bepaalde dingen doet en waarom juist niet. kennis achter het rijden ook de theorie neem ik mee.leg de biomechanika van het paard uit aan de ruiter,probeer alles begrijpelijk\tastbaar te maken geregeld nodig ik een leerling uit om het eens te voelen op een van mijn paarden. ik volg overal clinics,en doe mee met de bijscholingen op ermelo,lees boeken volg zelf elke week les en gergeld vaker. ik les trouw bij david de wispelaere al jaren. komende maand organiseer ik een clinic op mn stal voor beginnende wedstrijdruiters met een jury erbij.
dus bijblijven ,blijven nadenken, is wat ik doe. en jullie?
en ja ,het is te doen met een ouwetje naar de subtop,maar je moet wel incasseringsvermogen hebben en een lange adem en tegen heel wisseldende uitslagen kunnen : een voorbeeld; bij een proef [er zitten altijd 2 jurys ] hoogste score en laagste score scoren ? !

nobility

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 23:31

Het gaat al mis bij de jonge pony ruiters... Pony loopt BRAAF zn rondje,iets voor de loodlijn misschien. Maar goed pony doet wat ie moet doen. Amazone/ruitertje zit keurig recht, benen en handen stil. Vervolgens zijn de punten erg laag.Keer op keer. En ja,dit gebeurd maar al te vaak. Vervolgens vindt kind het niet meer leuk, voor de ouders gaat de lol eraf. En voila,frustratie alom. En de 1 stopt,de andere slaat aan het lessen bij een "bekend" iemand.Waar het trekken en schoppen wordt aan gemoedigd.(Bedoel hiermee niet alle "bekende" mensen) En goh, het helpt! Pony loopt al schoppend tegen een terugwerkende hand spetterend met een weg gedrukte rug door de baan. Dikke punten en prijzen zijn het resultaat.

Maar over het algemeen vind ik het afgeransel en dingen die niet door de beugel kunnen wel mee vallen. Erger me meer aan paarden die niet tot hun recht komen door een storende of bange ruiter. En dan wat er bij de trailers gebeurd, Kalkoenen draaien.Trailer laden.

delerium

Re: Niveau is bedroevend...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 23:34

Moderatoropmerking:
Het is nog steeds totaal niet nodig persoonlijk naar elkaar te worden en de eigen waarheid voor DE waarheid te zien. Iedereen is hier om met elkaar in gesprek te gaan. En dat betekent dat je ook andere meningen dan jouwe tegenkomt en die dient te respecteren.

Enkele persoonlijke aanvallen en beledigingen verwijderd.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 23:40

Ik zou zeggen begin bij de basis
instucteurs opleiden die de nieuwe ruiters vanaf het begin goed kunnen begeleiden zodat meteen wordt aangeleerd dat het paard met de juiste hulpen en vanuit balans meestal wel berreid is de oefeningen te doen in de mate die het kan, daar hoeft geen geruk en gepluk aan pas te komen voor een krulletje en ook geen geschop en gemep omdat het paard eigenwijs zou zijn.

Leer een nieuwe ruiter pas de leiding te nemen over het paard als deze de ruiter in opleiding ook als leider zou kunnen zien. Iets afdwingen of iets zodanig vragen dat je een ja als antwoord krijgt zijn 2 andere dingen. Maar het komt op hetzelfde neer.

Al die kleine dingetjes zouden mensen vanaf het begin begrip kunnen geven voor het paard en zijn en hun eigen kunde kunnen leren inschatten.

Maar zolang het niveau op veel maneges zo blijft als dat het is, die mensen hun eigen wedstrijd dier gaan aanschaffen en door schade en schande wijzer moeten worden en eventueel een of meerdere paarden zal moeten verslijten voor het door krijgt wat er mis gaat, zal het niveau denk ik zo blijven.

xxOrlando

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 00:58

Tendance schreef:
Nieuwsgierig: welk niveau rijdt iedereen hier? Heeft verder geen specifieke reden, maar gewoon om een beeld te vormen.

Met m'n eerste pony ( géén dressuur pown.) : L1. Toen ik mijn eerste wedstrijd in het L had met haar ben ik gestopt met wedstrijden rijden.
Orlando : M1 , L-viertal
LT.Jack : Ik ga starten als ik me startkaart binnen heb , in de L1 :)
Voorderest rijd ik nog wat paarden maar die start ik niet..

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 10:30

Tendance schreef:

Thuis, of op wedstrijd?

M'n vos loopt thuis appuyementen alsof hij een GP-paard is ... Maar terugkomen uit galop naar stap vind hij op wedstrijd soms erg moeilijk.
Ben er op wedstrijd L (niveau 2) & 5 handicappunten ver mee geraakt. Ik weet niet hoe dit vertaalt naar't Nederlandse systeem, ik zou de proeven eens naast elkaar moeten leggen.

-Tussentijdse opmerking: wordt hier soms vergeten, dat paarden thuis héél anders kunnen zijn dan op locatie. Zo kan een paard dat er op wedstrijd nog niet klaar voor lijkt dit wèl al zijn!-

M'n 4jaarse loopt thuis zoals een 4jaarse, en gaat dit jaar mee voor wat ervaring op te doen. Komende zondag z'n 2e keer.
Komt hij niet naar beneden, dan kijkt hij maar naar de vlaggetjes, en wil hij niet langs de jury passeren, laat ik er hem rustig en met véél stembeloning in stap voorbijgaan.
Commentaar van de jury kan me geen reet schelen, ik wil een paard 'kweken' dat graag meegaat op locatie.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 10:40

Optiwolk schreef:
Thuis, of op wedstrijd?

M'n vos loopt thuis appuyementen alsof hij een GP-paard is ... Maar terugkomen uit galop naar stap vind hij op wedstrijd soms erg moeilijk.
Ben er op wedstrijd L (niveau 2) & 5 handicappunten ver mee geraakt. Ik weet niet hoe dit vertaalt naar't Nederlandse systeem, ik zou de proeven eens naast elkaar moeten leggen.

-Tussentijdse opmerking: wordt hier soms vergeten, dat paarden thuis héél anders kunnen zijn dan op locatie. Zo kan een paard dat er op wedstrijd nog niet klaar voor lijkt dit wèl al zijn!-

....

Als je paard er op de wedstrijd niet klaar voor lijkt, dan is 'ie nog nog klaar voor dat niveau. Dat is juist het doel van de wedstrijdsport. Dat je de oefeningen onder wedstrijdomstandigheden op het gevraagde moment kan laten zien. Thuis rijden we allemaal GP :D

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 12:24

Tendance schreef:

Mijn CV: Meerdere paarden opgeleid van zadelmak tot M/Z/ZZ-l dressuur(en in een ver grijs verleden M springen pony's, L springen paarden, L SGW en M-viertal voor de volledigheid) :D

Maar waarschijnlijk zul je niet van iedereen hier antwoord krijgen, want het onderbouwen van je mening aan de hand van je niveau/behaalde prestaties etc. is hier nu eenmaal not-done op bokt. De meeste lijken het toch wel vrij normaal te vinden dat een grietje van 12 die de shet van de buurman heeft 'zadelmak' gemaakt net zoveel te vertellen heeft overhet niveau van anderen dan iemand die met meerdere paarden actief is geweest in de GP, om maar twee extremen te noemen...

Het mag duidelijk zijn dat ik het wel verhelderend vind wat iemands achtergrond, niveau en ervaring is en dat het wat mij betreft zeker bijdraagt aan het al dan niet geloofwaardig en serieus nemen van mijn discussiepartners.

joenohoe schreef:
Mijn vorige paard dat is overleden door een ongeluk met prikkeldraad (wei niet van mezelf, was allang blij dat ik eindelijk wat had), kon ik na het beleren op 3-jarige leeftijd meteen doorsturen naar fysio en ostheopaat, zelfde geldt voor mijn huidige paard.

Dan heb je OF een brakke knol gekocht OF je hebt iets heel erg fout gedaan, want dit zegt imo verder niets over het al dan niet beleren op 3-jarige leeftijd.

Ik heb al mijn paarden met 3 beleerd en zij liepen altijd niveau naar leeftijd (4 L, met 5 M en met 6 Z) en ik heb zelden een paard met een blessure gehad. Wel eentje met droes, een ontstoken kies en eentje die ontsnapt was en op de snelweg heeft gelopen, zich in deze dollemansrit verstapt heeft en toen 4 maanden kreupel is geweest, maar nu weer volledig rad en hij wordt nu vol op belast. Dat is het enige in, zeg, 10 jaar of zo.

knollentuin schreef:
ik heb t erover en dat heb ik al eerder in topic gepost dat handige ruiters jonge paarden door de proef rijdne op hun handigheid ,en dat daar niets van basis of bevestiging aan te pas komt en dat de ruiters daar nog mee wegkomen ook en dus winst rijden,en er dus beloond wordt dat er dieren die ergens nog niet aan toe zijn nog hoger uitgebracht worden.

je moet gewoon niet zo dramatiseren. Een L proef met een 4 jarige kan best.Zo moeilijk/onredelijk zijn die opgaven nu ook weer niet voor een enigzins fatsoenlijk paard. Wat het verschil maakt is of het dier week in week uit op wedstrijd moet, en hoe handig de ruiter zelf is. Als die 100x het wijken moet oefenen omdat de ruiter zelf rijtechnische vaardigheid mist, dan gaat het wel belastend worden ja.

Het is gewoon voor sommige zo onvoorstelbaar dat het best kan om dat L voor de meeste ruiters al het eindstation is. Dat er ruiters zijn die wel in staat zijn om een paard met beleid in korte tijd gewoon in balans te laten gaan en even simpel door zo'n L proefje heen te sturen, dat gaat hun voorstellingsvermogen voorbij.

Electra63 schreef:
Maar je hebt toch het ZZ-Z bereikt met je ouderwetse model? Dus het kan.

Ja hoor, hier nog een. mijn huidige ZZ-l paard is er eentje van een zeer ouderwets model. Inclusief ramsneus en plat kruis. Op stand geef je er geen stuiver voor. Maar hij kan wel bewegen als een kanon. En ik heb al veel positieve reacties gekregen van subtopjuryleden op mijn paard (zelf ook als het in de proef zelf even mis ging)

Je paard hoeft niet perse 'mooi' te zijn, maar hij moet wel kwaliteit hebben om leuk mee te kunnen rijden in de dressuur.

DDW1190

Re: Niveau is bedroevend...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 12:33

Kan me erg vinden in de mening vooral over het stukje hoe handig de ruiter zelf is en hoe snel diegene het oppikt!
Zelf heb ik L niveau, maar wel altijd jonge paarden gehad vanaf jongs af aan! (en dat zijn er behoorlijk wat :+)
Ik moet zelf nog heel veel leren, maar sta er echt voor open om meer te leren! Ik schaam me ook niet voor mijn niveau want je moet toch ergens beginnen om wat te leren :)

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 12:47

Nou ik heb dus geen niveau, maar ga al een jaar of 5 week in week uit met mijn dochter mee naar les en CC. Ik kijk en luister en heb veel geleerd. De stelling van dit topic ben ik het dus niet mee eens, zoals het gezegd word klinkt het alsof er bijna geen fatsoenlijke ruiters zijn. De verschillen van mening komen ook door een ieders kijk op een paard hoe er mee om te gaan en wat nu het beste is voor zijn welzijn. Kijk wij hebben ons paard voor de sport niet om in de wei te laten lopen en naar te kijken. Ook ben ik van mening dat paarden wel tegen een stootje kunnen. Wij hebben ons paard gekregen als 4 jarige, toen was hij net zadel mak, hij is nu 6 Z1 dressuur en B springen hij is nog nooit een dag kreupel geweest. En als het is zoals iemand hier heeft gesteld, kunnen we hem dus volgend jaar naar de slacht brengen omdat hij kapot is....
Verder vind ik wel dat er altijd iets te leren en verbeteren valt dat houd nooit op. Dat geld denk ik voor alles en iedereen die ook maar wat met de paardensport te maken heeft.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 12:53

Interessant topic. Ik heb veel gelezen, maar niet alles.

Ik verwonder me ook regelmatig over het niveau op het wedstrijdterrein. Als groom, als lezer, als schrijfster (vvoral klasse M/Z). Er zijn onwijs fijne combinaties, op alle niveaus. En er zijn combinaties waarvan je je afvraagt hoe ze de punten voor een volgende klasse bij elkaar hebben gesprokkeld.
Van B-ruiters met hun jonge paard die fijn rond konden sturen, tot Z-ruiters met een bijna horizontale stang en niet eens wist hoe ze dat kon voorkomen (kinketting zat te los).

Je hebt paardenmensen en mensen met paarden.
Paardenmensen zullen naar hun paard luisteren en het niveau daarop aanpassen. Voor sommige paarden is dat L met hun 4e, voor andere paarden zal het pas beginnen met starten in de B op hun 6e zijn. Ligt aan het paard, maar ook zeker aan de kundigheid van de ruiter en instructeur.
Mensen met paarden zullen koste wat het kost zo snel mogelijk een niveau hoger willen.

Ikzelf start pas sinds vorig jaar. Wel rij ik inmiddels zo'n 17 jaar. En ik heb van alles gereden, van jonge hengst tot Z-merrie, van fjord tot arabisch volbloed en alles wat daar tussenin zat.
Recreatiepaarden, paarden met potentie, paarden met veel ervaring, net zadelmakke paarden. Maar starten... Daar had ik geen zin in, juist door de mensen met paarden.
Inmiddels start ik dus wel met mijn haflinger. Op 1 stal, kleinschalig met een fijne sfeer. De mensen daar zijn paardenmensen. Starten met plezier, ongeacht het niveau. De ene is heel fanatiek, de ander doet het voor de lol. Ik hang daar zelf een beetje tussenin. Ben best fanatiek, maar ook zeer bewust van mijn haflinger en zijn kunnen en karakter.

Verschil in opvattingen zul je tussen jury's altijd hebben. Zo heb ik een keer 2 vrij gelijke proeven gereden en bij de ene 182 punten en de andere jury 170 punten gekregen. Het was glad, mijn pony gleed een paar keer weg. De ene hield er wel rekening mee, de ander niet. Het zij zo.
Het is een jurysport en 1 lijn trekken is moeilijk. Je hebt met mensen te maken. En dan heb ik het niet eens over de kwestie smaak, potentie, rassenvoorkeur, enz.
Andersom overigens net zo. Mensen met een koudbloed die hun lage punten wijten aan een jury die vast niet van het type paard houdt. Tsja, het zal best eens voorkomen (en nee, dat praat ik niet goed), maar kijk eerst naar je eigen rijden voor je zoiets roept.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 13:02

pizza64 schreef:
Nou ik heb dus geen niveau, maar ga al een jaar of 5 week in week uit met mijn dochter mee naar les en CC. Ik kijk en luister en heb veel geleerd. De stelling van dit topic ben ik het dus niet mee eens, zoals het gezegd word klinkt het alsof er bijna geen fatsoenlijke ruiters zijn. De verschillen van mening komen ook door een ieders kijk op een paard hoe er mee om te gaan en wat nu het beste is voor zijn welzijn. Kijk wij hebben ons paard voor de sport niet om in de wei te laten lopen en naar te kijken. Ook ben ik van mening dat paarden wel tegen een stootje kunnen. Wij hebben ons paard gekregen als 4 jarige, toen was hij net zadel mak, hij is nu 6 Z1 dressuur en B springen hij is nog nooit een dag kreupel geweest. En als het is zoals iemand hier heeft gesteld, kunnen we hem dus volgend jaar naar de slacht brengen omdat hij kapot is....
Verder vind ik wel dat er altijd iets te leren en verbeteren valt dat houd nooit op. Dat geld denk ik voor alles en iedereen die ook maar wat met de paardensport te maken heeft.

Daar ben ik het helemaal mee eens!
Iedereen heeft zijn paard voor een ander doel, maar we proberen wel het beste voor hun welzijn te doen! tenminste ik wel :)

Verder niet om je aan te vallen hoor (bedoel ook niet jou ermee), maar het gaat me hier meer om de omgeving die ik ken dat ouders staan te roepen naar hun kinderen over ditjes en datjes, terwijl ze zelf nooit op een paard hebben gezeten en dan alles denken te weten!
Ik vind het erg jammer hoe dat soms uit de hand kan lopen! vooral als het gaat om aanpak met harde hand!
Natuurlijk mag een paard best eens luisteren naar ons, maar ik vind dat je wel reëel moet blijven kijken naar wat het paard aankan en niet naar wat je zelf wilt en verwacht!
Soms loopt dat nog weleens uit de hand! want hoe kun je nou kwaad worden op een kleuter als hij iets niets snapt (zelfde geld voor een groen paard).