Tendance schreef:Nieuwsgierig: welk niveau rijdt iedereen hier? Heeft verder geen specifieke reden, maar gewoon om een beeld te vormen.
Mijn CV: Meerdere paarden opgeleid van zadelmak tot M/Z/ZZ-l dressuur(en in een ver grijs verleden M springen pony's, L springen paarden, L SGW en M-viertal voor de volledigheid)
Maar waarschijnlijk zul je niet van iedereen hier antwoord krijgen, want het onderbouwen van je mening aan de hand van je niveau/behaalde prestaties etc. is hier nu eenmaal not-done op bokt. De meeste lijken het toch wel vrij normaal te vinden dat een grietje van 12 die de shet van de buurman heeft 'zadelmak' gemaakt net zoveel te vertellen heeft overhet niveau van anderen dan iemand die met meerdere paarden actief is geweest in de GP, om maar twee extremen te noemen...
Het mag duidelijk zijn dat ik het wel verhelderend vind wat iemands achtergrond, niveau en ervaring is en dat het wat mij betreft zeker bijdraagt aan het al dan niet geloofwaardig en serieus nemen van mijn discussiepartners.
joenohoe schreef:Mijn vorige paard dat is overleden door een ongeluk met prikkeldraad (wei niet van mezelf, was allang blij dat ik eindelijk wat had), kon ik na het beleren op 3-jarige leeftijd meteen doorsturen naar fysio en ostheopaat, zelfde geldt voor mijn huidige paard.
Dan heb je OF een brakke knol gekocht OF je hebt iets heel erg fout gedaan, want dit zegt imo verder niets over het al dan niet beleren op 3-jarige leeftijd.
Ik heb al mijn paarden met 3 beleerd en zij liepen altijd niveau naar leeftijd (4 L, met 5 M en met 6 Z) en ik heb zelden een paard met een blessure gehad. Wel eentje met droes, een ontstoken kies en eentje die ontsnapt was en op de snelweg heeft gelopen, zich in deze dollemansrit verstapt heeft en toen 4 maanden kreupel is geweest, maar nu weer volledig rad en hij wordt nu vol op belast. Dat is het enige in, zeg, 10 jaar of zo.
knollentuin schreef:ik heb t erover en dat heb ik al eerder in topic gepost dat handige ruiters jonge paarden door de proef rijdne op hun handigheid ,en dat daar niets van basis of bevestiging aan te pas komt en dat de ruiters daar nog mee wegkomen ook en dus winst rijden,en er dus beloond wordt dat er dieren die ergens nog niet aan toe zijn nog hoger uitgebracht worden.
je moet gewoon niet zo dramatiseren. Een L proef met een 4 jarige kan best.Zo moeilijk/onredelijk zijn die opgaven nu ook weer niet voor een enigzins fatsoenlijk paard. Wat het verschil maakt is of het dier week in week uit op wedstrijd moet, en hoe handig de ruiter zelf is. Als die 100x het wijken moet oefenen omdat de ruiter zelf rijtechnische vaardigheid mist, dan gaat het wel belastend worden ja.
Het is gewoon voor sommige zo onvoorstelbaar dat het best kan om dat L voor de meeste ruiters al het eindstation is. Dat er ruiters zijn die wel in staat zijn om een paard met beleid in korte tijd gewoon in balans te laten gaan en even simpel door zo'n L proefje heen te sturen, dat gaat hun voorstellingsvermogen voorbij.
Electra63 schreef:Maar je hebt toch het ZZ-Z bereikt met je ouderwetse model? Dus het kan.
Ja hoor, hier nog een. mijn huidige ZZ-l paard is er eentje van een zeer ouderwets model. Inclusief ramsneus en plat kruis. Op stand geef je er geen stuiver voor. Maar hij kan wel bewegen als een kanon. En ik heb al veel positieve reacties gekregen van subtopjuryleden op mijn paard (zelf ook als het in de proef zelf even mis ging)
Je paard hoeft niet perse 'mooi' te zijn, maar hij moet wel kwaliteit hebben om leuk mee te kunnen rijden in de dressuur.