Klassieke rijkunst [deel 2]

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zooist

Re: Klassieke rijkunst [deel 2]

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 16:50

Ik ook niet. Die discussie is ook al eens eerder geweest.
Misschien wil ze het nog eens uitleggen?

Nombrado?

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 16:54

Maris schreef:
Pasterza schreef:
Lijkt mij dat een paard de volte inzet met het binnenVOORbeen :Y)

haha, je hebt gelijk, maar daarna ......?

Oh jullie waren al een stapje verder aan het denken :+

Ik denk dat het afhankelijk is van welke gang je rijdt.
Wanneer je stapt dan volgt ná het binnenvoorbeen het buitenachterbeen. In draf volgt met het binnenvoorbeen gelijktijdig het buitenachterbeen en in galop ná het binnenvoorbeen het buitenachterbeen.
Laatst bijgewerkt door Pasterza op 17-07-11 17:30, in het totaal 1 keer bewerkt

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 17:27

Maris schreef:
Domme vraag misschien... maar zet een paard een volte als eerste in met zijn buitenachterbeen of met zijn binnenachterbeen ? Nombrado zegt buitenachterbeen. Maar als ik zelf een volte loop begin ik toch echt met mijn binnenbeen ( nu weet ik dat een mens echt anders gebouwd is als een paard hoor ;) )

waar zet je mee af? om een volte in te gaan?
ik nl met mijn buitenbeen. :D

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 17:31

Maris schreef:
Daarna toch het binnenachterbeen ??! Ik snap de beredenering van Nombrado niet, dat dan het buitenachterbeen de volte in zou zetten namelijk. :o

het buitenachterbeen zet af, (en de daarbijbehorende bekkenstand) om een volte te gaan inzetten, vervolgens wordt het gewicht ook in de volte weer achter hetzelfde belast door de stand van het bekken /heup in de volte.
je kan het ook voelen, als je bv zonder zadel in een heel langzaam tempo een volte ingaat.
of zien, als je heel goed leert kijken naar bewegende paarden ( los)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 18:41

Ik zelf zet wel af met mijn buitenbeen, maar begin de volte toch echt met mijn binnenbeen.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 09:54

Kunnen we dit onderwerp laten voor wat het is , er is in het vorige topic uitvoerig over gesproken en
Nombrado houd vast aan haar menig, wat ze overigens vooral móet blijven doen , maar hier over worden we het toch niet eens

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 10:10

ooh sorry dat wist ik niet ( dat jullie het er al eerder over hebben gehad ). Ik zal eens gaan zoeken dan.
Maar ik begrijp dat nombrado daar dus iets anders over denkt dan de rest.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 10:31

Maris schreef:
ooh sorry dat wist ik niet ( dat jullie het er al eerder over hebben gehad ). Ik zal eens gaan zoeken dan.
Maar ik begrijp dat nombrado daar dus iets anders over denkt dan de rest.

het ging eigenlijk over dat de eerste pas van een volte SB is, daarom ontstond deze discussie idd.
maar wat jij zelf ervaart idd als het afzetten met je buitenbeen, dat is even belangrijk om te weten.
daarna zijn de achterbenen op de volte weer gelijk verdeeld aan gewicht. (en bij ons gewoon de benen :D ) Het bekken is dan zo gedraaid in de richting van de volte.
Belasting van beide benen op een volte is belangrijk.

MoniqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 15:19

Zooist schreef:
Drie sporen? Travers is vier sporen dus heb je te maken met een krom gereden paard.

In de klassieke dressuur wordt, zeker bij het aanleren, de laterale oefeningen op drie sporen gereden. Hoe sterker het paard wordt kunnen de oefeningen ook op vier sporen gereden worden.

In de sport wordt vier sporen gereden om het voor de jury makkelijker te maken. Heeft niets met een krom paard te maken.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 15:22

Wel als je zo op de hoefslag terug komt. :j
Dan is er echt gedurende de volte iets mis gegaan.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 16:52

Dat onzin zooist, want nu suggereer je dat alle paarden in de.dressuur sport recht zijn als ze dus zo lopen als je aan geeft door de volte, en dat is dus niet zo.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 17:20

Het gaat hier om de stelling of je als je een volte rijdt de laatste pas travers is.
Ik zeg dat dat niet zo is omdat travers oa vier sporen is. Mocht je wel in travers de volte afkomen dan is er iets mis gegaan.

Ik geloof niet, als ik mijn posten nalees, dat ik ergens geschreven heb dat alle paarden recht zijn.

Ik heb wel gezegd dat wanneer je in travers aankomt op de hoefslag terwijl de bedoeling een volte is, dat het paard dan behoorlijk scheef is. Die scheefheid kan verschillende oorzaken hebben. Zie hierboven.

Daarnaast is het de bedoeling om een paard te leren zo recht mogelijk te gaan. De een doet dat op een volte, de ander op een rechte lijn.

Dan lijkt me het geen goed uitgangspunt om in travers te eindigen.

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 19:45

maar ten opzichte van de hoefslag is het toch op 4 sporen? als je het van voren bekijkt, maar op de volte heb je inderdaad de binnenste cirkel van de binnenbenen en de buitenste cirkel van de buitenbenen. of zie ik dit nu helemaal verkeerd?

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 20:55

Als je een volte 10 meter rijd en je begin punt en dus je eind punt is op de hoefslag, is de voorhand eerst van de hoefslag dus de eerste pas is schouder voor, de laatste pas dus terug komend op de hoefslag is de voorhand op de hoefslag alvoords de achter hand deze raakt dus neem het plaatje in je hoofd hoe dit er van boven en van voor uit ziet.

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 21:03

ik heb altijd de kleine volte misbruikt om een pas of 2 a 3 SB of travers te rijden met jonge paarden, gewoonweg omdat het dan een stuk makkelijker voor ze is om het dan te volgen. Dan maak je het ze een stuk minder moeilijk. In latere stadia van africhting kan je het "per ongeluk, en voor de leuk" factor laten vallen voor wat meer serieuze SB en Travers, maar in beginfase van het leren doe ik dat graag vanuit een kortere wending van of naar de bakwand, omdat je dan de bakwand als natuurlijke begrenzer heb daar waar je als ruiter misschien te kort kan komen

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 22:50

Kijk Moll, nu noem je het al schouder voor. Dat heb ik ook in mijn post genoemd. Dat is al heel wat anders dan schouder binnenwaarts.

Ik blijf erbij dat als je in travers eindigt dat er dan iets mis is.

Ik gebruik de kleine volte net als tjoppie om deze oefeningen aan te leren. Maar dan is het in beginsel zeker nog geen travers zoals deze gereden hoort te worden.

KasparovX

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 12:41

Bedankt nog voor jullie reacties op "ontspanning".

Ik lees hier ook mee over travers/SB bij einde/begin volte. Ik heb het idee dat er wat langs elkaar heen gepraat wordt omdat een deel bedoelt dat als je het beeld zou bevriezen net voor aankomst op de hoefslag, je van bovenaf hetzelfde plaatje ziet als bij travers. Terwijl een ander deel van de posters bedoelt dat je nergens op de volte dezelfde beweging maakt als in travers omdat je bij het rijden van een volte constant "spoort". Als dat zo is hebben beide partijen het naar mijn mening bij het juiste eind. :)

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 21:32

Kasparovx, dat zou best eens kunnen.

Over het 'sporen' moet het binnenachterbeen op de volte in het spoor van het binnenvoorbeen gezet worden? Of meer onder de massa, dus iets meer tussen de sporen van het binnen- en buitenvoorbeen in? Dan kom je meer richting de bovengenoemde schoudervoor.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 22:40

In het vorige topic kwam regelmatig de term "in de hand stellen" voor.

Hoe zien jullie dat, het "in de hand" stellen van een paard?

Ik heb dit stukje gelezen in het boek van Van Reede.
En ben dus benieuwd hoe jullie hier tegenaan kijken en wat volgens jullie die term nu exact betekent

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 00:15

Ik vind het toch zo grappig dat heel veel oefeningen komen uit 1 hele makkelijke, fatsoenlijk 'de bocht omgaan'. Doet ook maar weer eens beseffen hoe belangrijk die basis is en de ruiter uiteraard.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 13:31

En hoe zou je galop kunnen verbeteren. Mijn paard heeft een beetje een krabbel galopje, ze zou wel wat meer sprong mogen krijgen. In uitjes heb ik aan zitten denken alleen ik heb nog nooit gesprongen met haar omdat ze zich zo snel druk maakt en ik wil de dressuur nog iets meer op orde hebben en als alles goed gaat gaan we zo in augustus beginnen.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 13:46

cherie78 schreef:
In het vorige topic kwam regelmatig de term "in de hand stellen" voor.

Hoe zien jullie dat, het "in de hand" stellen van een paard?

Ik heb dit stukje gelezen in het boek van Van Reede.
En ben dus benieuwd hoe jullie hier tegenaan kijken en wat volgens jullie die term nu exact betekent

volgens mij is 'in de hand stellen' een deel van nageeflijkheid, omdat nageeflijkheid te maken heeft met goed ruggebruik actieve achterhand enz.. en daaruit volgt dan het 'aan de teugel lopen' of de 'knik' in het hoofd.
In de hand stellen is voor mij alleen het 'hoofd-gedeelte' dus wanneer je je paard actief hebt gemaakt enz.. dat je met lichte hand kunt opvangen en het hoofdje naar beneden krijgt.
In de hand stellen is volgens mij ook het tegengestelde van tegen de hand, dus als je ervoor hebt gezorgd dat je paard met je hand meewil, daarom hoeft het niet perfect in de krul te lopen,bij rond en diep, of vwnw,... is je paard ook in de hand gesteld. Maar als je paard met zijn hoofd in de lucht loopt, niet, omdat je dan eigenlijk geen volledige controle hebt over je paard. als je paard in de hand gesteld is dan wil hij volgens mij je hand volgen en niet tegenwerken tegen de hand. Dit is natuurlijk mijn mening :o

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 16:33

Als fervent lezer van dit topic mis ik in de afgelopen weken de aktiviteit.. dus ik vraag me af of het gesloten is?

@Danique_G ik denk dat tempowisselingen kunnen helpen bij het verbeteren van de galopsprong.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 20:31

Het feit dat je kunt reageren geeft al wel aan dat het niet gesloten is :)
Er wordt in mijn ogen echter zo veel onzin geschreven dat ik voor rijtechnische dingen niet meer op bokt / internet kijk, dus dat is mijn reden om hier verder niet te reageren. Wellicht denken er meer mensen zo en is men een eeuwige discussie op deze manier ook zat?

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 20:33

Ik vind het anders wel enigszins jammer omdat het wel een leerzaam topic is waar ruiters zoals ik veel van kunnen leren. Maar na de laatste keer dat het was gesloten is er toch niet zo veel onzin meer op gekomen?