Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sjolvir

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 21:37

Ben benieuwd wat de theoretisch beter onderbouwden ervan vinden.
Ik kan er me even geen voorstelling bij maken.

In mijn beleving zou namelijk het benenpaar aan de binnenkant van de circel (dus kant waar de buiging heen is) dan dichterbij elkaar moeten staan dan het buitenste benen paar.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 21:39

ik ook , ook met een halve ophouding op een teugel kon een grotere buigin van het bekken naar binnen gemotiveert worden mits op goede moment.

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 21:41

Lib, ik weet ook niet waardoor dat komt. Maar je hebt wel gelijk. Dat was les 1, eerste oefening.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 21:42

Is het niet meer een verbuiging en dan met inknikken van het bekken naar 1 kant wat je krijgt bij
4 voeten aan de grond en hals veel stelling vragen?
Dat is het enigste dat ik dan nog kan bedenken, dat het paard op die manier probeert te compenseren
voor het uit balans gehaald worden en toch stil moeten staan.

He! Waar zijn die heren als je het niet meer snapt!!!!

liberty22

reflex is mij geleerd

Professor

Citaat:
1. Paard is veel te dik. Dat is slecht voor de gewrichten en bekort de levensduur van het edele ros.

Daar ben ik het volkomen mee eens, alleen weet u niet dat dit paard een hormonaal probleem heeft en nog dikker was, vandaar werk ik daarmee aan de hand, hij kon voorheen nog niet eens zijn achterbenen op laten tillen door een hoefsmid, dus nu weet u dat waarom hij nog te dik is.

De rest van uw commentaar is net een kop in de Telegraaf.

liberty22

haha jah idd waar is iedereen?

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 21:43

ja en da's wat ik zo naar vind aan de AR: alles gebeurt op die binnenteugel. De travers wordt verkregen door de binnenteugel enz. dan rijd je dus gewoon je paard op de teugel in de buiging of hoe is ook weer de klassieke term?

terwijl je normaal gesproken je buitenteugel gebruikt om te begrenzen, je buitenbeen om de achterhand te begrenzen. de binnenteugel onderhoudt stelling en het binnenbeen onderhoudt de buiging. Je paard geeft dan na in de richting van de beweging op de binnenteugel en met je binnenbeen kun je dan het binnenachterbeen 'bewerken'. Zo komt je paard steeds op beide teugels in aanleuning terecht, ongeveer gelijk, maar niet altijd (da's wel het streven natuurlijk). Even kort gezegd.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 21:45

quadripes schreef:
ja en da's wat ik zo naar vind aan de AR: alles gebeurt op die binnenteugel. De travers wordt verkregen door de binnenteugel enz. dan rijd je dus gewoon je paard op de teugel in de buiging of hoe is ook weer de klassieke term?

terwijl je normaal gesproken je buitenteugel gebruikt om te begrenzen, je buitenbeen om de achterhand te begrenzen. de binnenteugel onderhoudt stelling en het binnenbeen onderhoudt de buiging. Je paard geeft dan na in de richting van de beweging op de binnenteugel en met je binnenbeen kun je dan het binnenachterbeen 'bewerken'. Zo komt je paard steeds op beide teugels in aanleuning terecht, ongeveer gelijk, maar niet altijd (da's wel het streven natuurlijk). Even kort gezegd.

sorry quadripes maar nu sla je de plank zo mis , waar we direct mee bezig gingen op mijn nieuwe opleidiing was het uitbalanceren van het paard met name ook op twee teugels daar ik het paard altijd aanleuning liet zoeken op de buitenteugel en binnen helemaal loshangt , bijna altijd en dat moeten we nu afleren
Afbeelding[imghttp://www.mijnalbum.nl/Foto-YHQJQUFE.jpg][/img]Afbeelding

dit zijn willekeurige foto 's van een tijd terug , bit eenhandig enzo hoef je me niets van te zeggen ik begeef me al op een andere weg als AR en rij weer met twee op trens
Laatst bijgewerkt door liberty22 op 07-02-11 21:58, in het totaal 2 keer bewerkt

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 21:46

Sjolvir schreef:

In mijn beleving zou namelijk het benenpaar aan de binnenkant van de circel (dus kant waar de buiging heen is) dan dichterbij elkaar moeten staan dan het buitenste benen paar.

Een paar centimeter, niet bemerkbaar, aangezien een lengtebuiging maar heel weinig is de buiging is niet in de rug die kan niet buigen de verbinding met de lendenen dat is iets buigbaar.
Wat optisch als veel uit ziet is de ribbenbuiging, wat eigenlijk niet meer is als dat de binnenkant naar buiten drukt en hol word daardoor de buitenkant van de ribben bol word.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 21:47

Professor schreef:
Sjolvir schreef:

Een paar centimeter, niet bemerkbaar, aangezien een lengtebuiging maar heel weinig is de buiging is niet in de rug die kan niet buigen de verbinding met de lendenen dat is iets buigbaar.
Wat optisch als veel uit ziet is de ribbenbuiging, wat eigenlijk niet meer is als dat de binnenkant naar buiten drukt en hol word daardoor de buitenkant van de ribben bol word.

Helder, maar blijft voor mij het duistere punt, hoe je dan het bekken naar voren krijgt? Bij een stilstaand paard, door stelling in de hals te vragen.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 21:49

quadripes schreef:

Het binnenbeen geeft de stelling de binneteugel is om de stelling te verfijneren.
De buitenteugel regelt het tempo (takt) de hoofdhouding ( houd het paard in de houding) door halve ophoudingen.
Leuk dat halve ophoudingen maar wie weet wat er werkelijk gebeurd door deze halve ophoudingen en hoe die gegeven worden????

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 21:51

In de Ar bewerkstelligte je er mee mits op een teugel dat het bekken verder naar voren kwam op twee teugels kun je je paard attenderen ,gewicht naar achter brengen mits onderteuning of fractie nageefelijk vragen uitbalanceren. ??

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 21:53

@Liberty: ok, maar je moet ook niet alleen op je buitenteugel rijden.

ik heb overigens zelf een paar keer toch echt andere dingen horen zeggen. bijvoorbeeld: een paard moet aan de buitenschouder zijn (waarmee ze bedoelen dat de buitenteugel langer moet zijn dan de binnenteugel) en ik heb iemand (ik noem geen namen) horen zeggen in een les dat je begint met de binnenteugel totdat het paard nageeft en vanzelf aanleuning gaat zoeken op de buitenteugel. maar goed, dan wordt het nu een beetje jouw woord tegen het mijne en da's ook weer niet de bedoeling. ik ben in elk geval in mijn omgeving niet de enige die deze conclusie heeft getrokken.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 21:55

o ok nu jah naar mijn weten was dat niet de bedoeling en idd ben me er nu bewust van dat het niet de manier is zoals ik al gezegd had ;)
jammer genoeg veel tijd aan besteed

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 21:55

Denk dat u allemaal veel te ver denkt, zeker met dat bekken van het paard, die kantelt deze alleen in de verzameling, dus dat men het merkt.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 21:57

maar de buiging naar binnen toe hoef je daar dan niet zoveel aandacht aan te besteden?

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 21:58

Professor, het is geen kastelen van het bekken. Maar dat bekken aan binnenkant van de buiging iets naar voren komt en waarschijnlijk aan buitenkant van de buiging naar achter.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 21:59

halve ophouding: been, kruis aantrekken, buitenteugel. Deze zou je eigenlijk om de zoveel meter moeten rijden (paradepunten in de rijbaan oftewel de letters) om het paard weer in evenwicht terug te brengen. Ik ben mezelf er niet genoeg van bewust, meestal pas weer veel te laat.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 22:05

liberty22 schreef:
maar de buiging naar binnen toe hoef je daar dan niet zoveel aandacht aan te besteden?

De buiging is relatief net zo als de oprichting, het paard dient van maantop tot en met staart op de gebogenlijn te gaan, op twee sporen. Dit is dito op de rechtelijn, dus links acher in linksvoor en rechtsachter in rechtsvoor.
Eigenlijk anders om omdat men de voorhand instelt op de achterhand, de achterhand is een aandrijvende motor die in principe rechtuit gaat. De voorhand kan men sturen dit mag men nooit met de achterhand.
Een voorbeeld achterwaarts gaan, men corrigeert wanneer het paard scheef gaat, niet de achterhand nee men brengt de voorhand naar die zijde waar de achterhand naar toe gaat.
Dat doet men door de 1e teugelwerking te geven????? Dit is de hand zonder naar voor of achter te bewegen zijwaarts van de hals af. De buitenhand gaat tegen de hals aan (3e teugelwerking) natuurlijk drukt het been aan die kant waar de achterhand naar wijkt iets meer als het andere been.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 22:07

quadripes schreef:
halve ophouding: been, kruis aantrekken, buitenteugel. Deze zou je eigenlijk om de zoveel meter moeten rijden (paradepunten in de rijbaan oftewel de letters) om het paard weer in evenwicht terug te brengen. Ik ben mezelf er niet genoeg van bewust, meestal pas weer veel te laat.

De paradepunten is een verbastering uit het Duits, die hebben wij niet het zijn baanpunten en circelpunten.
Een ophouding dus de halve ophouding wat doet hij en hoe word hij gegeven???
De hulpen die kent bijna iedereen maar de uitwerking.
Zonder halve ophoudingen is er geen rijden mogelijk.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 22:07

u moet niet alle klappen van de zweep schrijven zo houden we geen werk meer over hahahahahhaa

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 22:08

ik snap het , pas het ook niet meer toe mijn aandacht gaat nu veel meer uit het plaatsen van de boeg ipv het hoofd en de hals

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 22:10

Professor schreef:
quadripes schreef:

De paradepunten is een verbastering uit het Duits, die hebben wij niet het zijn baanpunten en circelpunten.
Een ophouding dus de halve ophouding wat doet hij en hoe word hij gegeven???
De hulpen die kent bijna iedereen maar de uitwerking.
Zonder halve ophoudingen is er geen rijden mogelijk.

uitbalanceren , fractie gewicht naar achter brengen , attenderen , onderhouden controleren van het naar de hand toe zijn en het doorgelaten zijn van het paard , als er iets niet goed gaat blokkert je halve ophouding op de dan bestaande blokkade

( oei oei)

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 22:10

Moll schreef:
u moet niet alle klappen van de zweep schrijven zo houden we geen werk meer over hahahahahhaa

houd uw mond ;)