Wie durft er voor uit te komen?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 12:25

mariekepiet schreef:
Hoe leven paarden in de natuur? in een kudde! In deze kudde weten paarden heel goed hun plaats. Hoe zet het dominante paard een ander paard op zijn plek? Door het te schoppen, bijten...
Aangezien het paard in onze situatie naar ons moet luisteren, in principe dient het ons te zien als de dominantere (zeker niet andersom want anders heb je toch echt een probleem), is het nu eenmaal wel eens nodig om hem op zijn plek te zetten. Is dit met een tik dan moet het maar met een tik.
Ik zeg wel, een tik krijg je van mij echt niet zomaar maar als je te ver gaat krijg je hem. En ik geloof, dat die tik van ons geen reet voorstelt t.o. die tikken die ze krijgen van elkaar in de natuur!! (en ook nog weleens in de wei terwijl wij erbij staan te kijken)

En dan zou ik wel eens willen weten hoe iemand die zijn paard niet hard wil aanpakken, zijn paard aanpakt wanneer het hem bijvoorbeeld zou bijten met de oren plat in de nek? Zeggen diegene dan: "niet doen, vind ik niet leuk"? Ik ben echt heel erg benieuwd want zoiets kun je van je paard toch niet pikken?

Het is alleen erg jammer dat veel ruiters de voorgaande signalen van hun paard vaak niet herkennen. En het is ook jammer dat ruiters vaak hun eigen onduidelijkheden/zwakheden niet erkennen, waardoor een paard de 'fout' in gaat. En dan maar wel meppen, waarbij een paard het al helemaal niet meer snapt. ;(
Paarden in een kudde, waarbij niet constant gerommeld wordt met de samenstelling van de kudde (wat je wel heel veel ziet bij bv pensionstallingen), hoeven niet constant te vechten om de rangorde. ;)
En ik weet waar ik het over heb, mijn paard loopt al jaren 24/7 bij dezelfde paarden.

Ik ben dus iemand die niet erg hard is voor mijn paard. Het is onnodig en ik heb toch echt een paard met een kop er op, die ik nog als jonkie gekocht ook destijds, dus ik heb hem ook moeten opvoeden/begeleiden. ;)
Als je de lichaamstaal van paarden een beetje kent, kun je heel veel 'negatief' gedrag al voor zijn. Dat is de truuk, naar mijn idee. Maar wie leert die dingen nog tegenwoordig? Als ik een dominant paard tegen kom, die bijt, kan hij natuurlijk lik op stuk krijgen. En daarna probeer ik dat gedrag al voor te zijn, door zodra hij aangeeft te gaan bijten, mijn lichaamstaal te gebruiken. Kan het zo 1, 2, 3 niet uitleggen op internet, maar het werkt als een speer. Zonder overmatig geweld te gebruiken. :)

Ik rij ook niet volgens het boekje, moet nog veel bij laten spijkeren, maar ik ruk niet aan de teugels, rij redelijk zacht, misschien wel te zacht en dat is ook niet altijd juist. Mijn zweep gebruik ik weinig, sowieso vrijwel niet als strafmiddel. Ik moet weer hard aan mijn focus en doelgerichtheid werken tijdens het rijden, dat zijn weer andere problemen. :D

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 12:26

liljebo schreef:
murphy102 schreef:
Aprella, allereerst als jij je paardje buiten niet kan houden, moet je er niet mee naar buiten gaan, want dan heb jij gewoon nog niet genoeg zeggenschap over het paard!
Dus het werkt bij jou ook: niet luisteren, dan een schop tegen je scheenbeen, want daar kun je een snuk mee vergelijken. Hoe lang werkt dat bij jou?? Wil je respect of wil je een angstig paard? Wel eens de lagen in de mond van een paard bekeken??. Van al die snukken in de mond zal ze een "dode" mond krijgen en heb je al een probleempaard ZELF gecreëerd! Je werkt direct op tandbeen en tandvlees in. Besef je wel hoe gevoelig dat is?!
Het verschil tussen straffen en disciplineren zit hem in het feit dat disciplineren betekent dat je heel consequent bent, niet streng, ja op jezelf!! Als jij heel consequent bent, hoef jij een paard niet te straffen.
Als jij een paard moet straffen, heb jij het zelf te ver laten komen, omdat jij niet consequent was op een bepaald moment. Dat ligt dus aan jou en niet aan je paard!
Goed gedrag belonen! Al het andere gedrag van een paard vloeit meestal voort uit het feit dat iets NIEUW voor hem is en dus ONBEKEND, of omdat hij jou niet begrijpt, omdat je iets de ene keer wel tolereert en de andere keer niet en dus NIET consequent bent.
Probleempaarden worden door de mens gemaakt!!

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Ook helemaal met bovenstaande eens! :j :j :j

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 12:27

geert100 schreef:
Het is maar te hopen dat al die mensen die hier, "omdat ze hun geduld verliezen een flinke dreun uitdelen" , geen kinderen gaan krijgen. :n

Nou, zowel voor kinderen als voor dieren, vind ik het echt schandalig, als je er zo mee om gaat! :(

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 12:52

Twiggy2008 schreef:
geert100 schreef:
Het is maar te hopen dat al die mensen die hier, "omdat ze hun geduld verliezen een flinke dreun uitdelen" , geen kinderen gaan krijgen. :n

Nou, zowel voor kinderen als voor dieren, vind ik het echt schandalig, als je er zo mee om gaat! :(

Ach kom, net alsof iedereen die streng is voor zijn paard direct een slechte ouder is die zijn kinderen mishandeld.

Dat is weer typisch bokt hier. Alles wordt op zo'n manier gelezen dat mensen hun paard direct mishandelen als ze eens laten zien wie de baas is. Wat een onzin.

Natuurlijk zie ik ook wel eens dingen die me te ver gaan. Maar ik denk dat je jezelf voor de gek houd als je denkt dat elk paard met veel liefde/ aandacht en een perfecte ruiter braaf zijn ding doet.

Ik heb geen eigen paard en rij op een stal waar de eigenaresse les geeft. En bij het paard dat ik de laatste tijd weer regelmatig rij moet ik echt wel eens aanpakken en laten zien wie de baas is. En als ik dat heb gedaan is het gedonder ook direct afgelopen en hebben we een fijne les samen. Als ik dat niet doe dan ben ik de hele les aan het vechten met hem.

Het gaat er denk ik om HOE je laat zien dat je het meent als ze niet luisteren.
En ook zien wanneer je zelf iets fout doet ipv alles op het paardjes af te schuiven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 12:54

Ik geef geen dreun omdat ik mijn geduld verlies, wel omdat ik anders niet kan doorpakken bij bijv. bekappen.
Voor sommige kinderen is een corrigerende tik soms ook wel op zijn plek vind ik. De laatste jaren zie ik er daarvan ook steeds meer die maar doen waar ze zin in hebben.

Dat sommige mensen nooit in de mond van hun paard zouden gaan hangen geloof ik niet. En een z dressuurruiter heeft niks aan zijn/haar z op straat, daar gelden hele andere regels Afbeelding
Een paard kan daar altijd, om wat voor reden ook, ineens doorlopen. Dan kun je zo'n beest niet even op de volte zetten tenzij je dwars door 3 vrachtwagens, 5 fietsers en 8 auto's wilt rijden. En omdat een paard dat soms zomaar kan doen wil het nog niet zeggen dat je je paard niet goed onder controle hebt en dat je daarom dus nog niet met je paard op straat zou mogen. Er zijn veel te veel invloeden van buitenaf op straat om een paard altijd perfect te laten lopen. Tuigpaarden krijgen niet voor niks vaak oogkleppen op.

Bellissima_

Re: Wie durft er voor uit te komen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 13:13

Perfect uitgelegd Lamar. Ben het er heelmaal mee eens! :)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 13:32

Ik denk dat het hier niet gaat om het moment waarop een paard met geopende mond en oren in de nek op je afvliegt, noch om het moment waarop het paard op straat op hol slaat.
Dat zijn uitzonderingen en op dat moment doet ieder wat hij of zij kan vanwege de eigen veiligheid en die van het paard.

Maar waar het hier volgens mij op gaat (waar mensen zich dus kwaad over maken) is het 'stevig aanpakken' als het rijden niet naar wens gaat.

Hierop wil ik dan toch iets plaatsen om over na te denken,

De vorige eigenaresse van mijn merrie was een amazone met veel ervaring en die allang rijdt en ook in de lessen rijdt. Ze had veelvuldig meningsverschillen met deze overigens soms best dominante merrie en nam dan ook het advies van 'stevig doorpakken' aan. En ja... het paard deed dan inderdaad braaf het gevraagde.

Toen ik haar kocht, kwam ik al snel tot de ontdekking dat er iets niet klopte. Een ingehuurde fysio bevestigde dat volmondig en daarop volgde een trajekt waaruit bleek dat het paard een ernstige vergroeiing in de sprong had, waardoor de gevraagde dressuuroefeningen voor haar zeer moeilijk waren.
Het stevig doorpakken had ertoe geleid dat ze het toch deed, maar met verkeerd gebruik van lijf omdat ze haar probleem in het been moest compenseren. Een gevolg daarvan was scheefstand in bekken, geblokkeerde wervels, beginnende artrose in knieeen vanwege overbelasting, verkrampte spieren, problemen in de nek incl overbelasting nekbanden. Ze is feitelijk niet meer rijdbaar.

Als het probleem tijdig was erkent en het protest van de merrie in het begin serieus was genomen, was ze met aangepaste training nog prima bruikbaar geweest als rijpaard en had ze niet de pijn in d'r lijf die ze nu heeft als we door weersomstandigheden geen gymoefeningen kunnen doen (ik heb geen binnenbak)
Kortom. ... ze is kapotgereden. En ze is niet de eerste of de laatste hierin.

Een paard wat protesteert kan daar zeer veel redenen voor hebben; pijn, ongemak, niet begrijpen, niet kunnen, nog niet voldoende bespiering etc etc etc.
Stevig aanpakken zorgt ervoor dat het paard het toch 'braaf' probeert, maar daarbij andere problemen kan krijgen.

Het grootste probleem van het paard zit op zijn rug, las ik ergens. Niets is minder waar.
Maar dit wordt vaak niet onderkent. Het is zoveel gemakkelijker om het paard op zijn donder te geven als hij niet doet wat je zegt.
Veel gemakkelijker dan je af te vragen of je vraag misschien niet duidelijk was voor hem
Want wat voor jou zo klaar als een klontje is, is dat niet voor het paard

En ik hoor de eigenaresse van mijn paard nog zeggen... Ja, als hij dan een oefening niet deed, werd ik kwaad,. Want ik wist dat hij het kende
Niet dus... door problemen in het lijf lukte het soms gewoon niet.
En door een onduidelijk signaal of ruis begrijpt het paard het soms gewoon niet

Of ik nu een geweldige ruiter ben...whahahaha... echt niet. Maar ik besef wel dat ik degene ben die blundert als mijn paard niet luistert.
Ben allang blij met het geduld wat ie met me heeft.

Aprella

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 13:33

Bokt zit blijkbaar vol met engeltjes van mensen die nooit eens iets fout doen...
Van af een toe is een snok te geven gaat je paard echt niet dood. Jullie doen alsof ik mijn paard mishandel. Als dat zo is, kijk dan eerst eens naar al die manege ruiterjes die pas beginnen. Die zitten hun paarden te trappen en hangen aan hun teugels.

Als je het verschil tussen dierenmishandeling en streng wezen/straffen niet kunt onderscheiden, is er iets mis met jullie, niet met mij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 13:45

liljebo schreef:
Ik denk dat het hier niet gaat om het moment waarop een paard met geopende mond en oren in de nek op je afvliegt, noch om het moment waarop het paard op straat op hol slaat.
Dat zijn uitzonderingen en op dat moment doet ieder wat hij of zij kan vanwege de eigen veiligheid en die van het paard.

Maar waar het hier volgens mij op gaat (waar mensen zich dus kwaad over maken) is het 'stevig aanpakken' als het rijden niet naar wens gaat.

Ik had het ook niet per se over op hol slaan. Mijn paard wil soms gewoon zijn zin doordrijven. Meneer wil dan snel terug naar de wei naar zijn hooiruif en dan geef ik wel eens een flinke ophouding (met liverpoolstang op tweede gat }> , slechte ik) als hij bij een kruising niet wil blijven staan.
Ik kan in de openingspost trouwens niets vinden over mishandelen uit ontevredenheid/ongeduld.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 13:49

Ik durf er voor uit te komen. Op het moment zitten m'n pony en ik in een enorm diep dal waar we met heel veel moeite moeten gaan proberen uit te komen.

Ik ben bang geworden. Als ik iets hoor of zie wat eng is schrik ik. Vervolgens denkt zij dat er iets is want ik vind het eng. Vervolgens rent ze weg en word ik boos op haar.

Vorige keer schrok ze van een dichtslaande deur, ik gaf een enorme ophoudin van schrik en ze stond meteen netjes stil, maar omdat ik zo schrok reageerde ik nogal lomp en begon in het mond te rukken.

Gebeurd overigs wel vaker. Ik verlies mezelf als ik schrik. Daarom ga ik nu beginnen met parelli. We moeten het wederzijdse vertrouwen weer opbouwen en ik moet in haar durven te geloven. Het zal heel moeilijk gaan worden maar ik geef de moed niet op.

Ze houd van me en ik van haar. En ze doet het niet express, maar ik ben door een val een tijd geleden enorm geschrokken. en zij net zo goed. Was voor haar ook de 1e keer dat er iemand van haar afviel. Ik heb haar nog nooit zo in paniek gezien :(:)

Dusja dan ben ik niet altijd fair, maar ik denk dat niemand zijn emoties en gedrag samen kan laten lopen en dat daar wel eens een contact foutje in zit..

appelflap2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 14:12

Aprella schreef:
Bokt zit blijkbaar vol met engeltjes van mensen die nooit eens iets fout doen...
Van af een toe is een snok te geven gaat je paard echt niet dood. Jullie doen alsof ik mijn paard mishandel. Als dat zo is, kijk dan eerst eens naar al die manege ruiterjes die pas beginnen. Die zitten hun paarden te trappen en hangen aan hun teugels.
Als je het verschil tussen dierenmishandeling en streng wezen/straffen niet kunt onderscheiden, is er iets mis met jullie, niet met mij.

hihi :')
inderdaad en kijk maar eens wat ze bij zich hebben op de allereerste les cap, laarzen en een zweep en dan het lliefst een rose met glitters die licht geeft als je ermee slaat.

geert100

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 14:14

Jolandaa_ schreef:
Ik durf er voor uit te komen. Op het moment zitten m'n pony en ik in een enorm diep dal waar we met heel veel moeite moeten gaan proberen uit te komen.

Ik ben bang geworden. Als ik iets hoor of zie wat eng is schrik ik. Vervolgens denkt zij dat er iets is want ik vind het eng. Vervolgens rent ze weg en word ik boos op haar.

Vorige keer schrok ze van een dichtslaande deur, ik gaf een enorme ophoudin van schrik en ze stond meteen netjes stil, maar omdat ik zo schrok reageerde ik nogal lomp en begon in het mond te rukken.

Gebeurd overigs wel vaker. Ik verlies mezelf als ik schrik. Daarom ga ik nu beginnen met parelli. We moeten het wederzijdse vertrouwen weer opbouwen en ik moet in haar durven te geloven. Het zal heel moeilijk gaan worden maar ik geef de moed niet op.

Ze houd van me en ik van haar. En ze doet het niet express, maar ik ben door een val een tijd geleden enorm geschrokken. en zij net zo goed. Was voor haar ook de 1e keer dat er iemand van haar afviel. Ik heb haar nog nooit zo in paniek gezien :(:)

Dusja dan ben ik niet altijd fair, maar ik denk dat niemand zijn emoties en gedrag samen kan laten lopen en dat daar wel eens een contact foutje in zit..

Kijk jij gaat het tenminste op een goeie manier aanpakken. En een contactfoutje vind ik wel wat anders dan doelbewust meppen, trekken/scheuren en schreeuwen.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 14:15

Jolanda, natuurlijk kun je door emotie (zeker door angst) verkeerd reageren. Maar in jouw geval geef je duidelijk je paard niet de schuld, maar jezelf, en heb je besloten daar verandering in te brengen.
En dat is knap.

geert100

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 14:17

[quote="Aprella"]Van af een toe is een snok te geven gaat je paard echt niet dood. quote]

Nee hij valt niet dood neer. Maar van binnen sterft er bij elke "snok" die jij geeft een klein stukje van je paard. Omdat hij respectloos behandeld wordt en niet snapt waarom.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 14:48

Weet je wat ik mij afvraag? Waarom wij ons moeten verdedigen? Waarom wij uitgemaakt worden voor heilige boontjes, engeltjes, jullie doen zeker nooit iets verkeerd, allemaal Z-ruiters zeker,...?
Ik begin dat een beetje kwetsend te vinden. Nee, ik ruk mijn paard nooit in de mond, nee, ik stamp nooit met mijn sporen in zijn ribben, nee, ik vier mijn frustratie nooit bot op mijn paard.
Ieder zijn methode, ieder zijn techniek, maar dat ik hiervoor allerlei verwijten naar mijn hoofd geslingerd krijg daar kan ik echt helemaal niet bij. Het is toch van de zotte bijna...

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 14:52

Gini schreef:
Weet je wat ik mij afvraag? Waarom wij ons moeten verdedigen? Waarom wij uitgemaakt worden voor heilige boontjes, engeltjes, jullie doen zeker nooit iets verkeerd, allemaal Z-ruiters zeker,...?
Ik begin dat een beetje kwetsend te vinden. Nee, ik ruk mijn paard nooit in de mond, nee, ik stamp nooit met mijn sporen in zijn ribben, nee, ik vier mijn frustratie nooit bot op mijn paard.Ieder zijn methode, ieder zijn techniek, maar dat ik hiervoor allerlei verwijten naar mijn hoofd geslingerd krijg daar kan ik echt helemaal niet bij. Het is toch van de zotte bijna...

Het gaat erom dat dingen vaak zo overdreven worden.
En de ander dan ook het gevoel heeft zich te moeten verdedigen ;)

Daarom loopt dit soort topics op bokt meestal uit op een hoop verdedigingen van alle kanten ipv een goede discussie :o

Aprella

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 14:59

geert100 schreef:
Aprella schreef:
Van af een toe is een snok te geven gaat je paard echt niet dood. quote]

Nee hij valt niet dood neer. Maar van binnen sterft er bij elke "snok" die jij geeft een klein stukje van je paard. Omdat hij respectloos behandeld wordt en niet snapt waarom.

Ik behandel hem echt niet respectloos... Hij moet gewoon luisteren anders wordt het voor het paard en mij een gevaar. Als het niet nodig is, geef ik geen snok. Ik ga niet opstappen en direct zitten snokken...
ik egbruik mijn gewicht, stem, druk, knieën en dan pas geef ik een snokje.
Als ze stopt zonder dat ik een snokje heb moet geven, beloon ik ze uitgebreid...
Een terecht snok kan, in mijn ogen geen kwaad... het is niet dat ik heel de tijd dat ik rij aan haar bit hang of dat ik heel de tijd aan haar teugels loop te trekken. Ik heb al veel ergere dingen gezien hoor!

Als jij er niet tegen kan dat iemand wat streng is met zijn/haar paard, dat is jou probleem, niet het mijne.

Ik kan er mee leven om commentaar te krijgen, maar iedereen blijft keer op keer hetzelfde zeggen.
Ik begin al spijt te krijgen dat ik hier heb gepost in de eerste plaats...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 14:59

Blabla1980 schreef:
Ach kom, net alsof iedereen die streng is voor zijn paard direct een slechte ouder is die zijn kinderen mishandeld.

Dat is weer typisch bokt hier. Alles wordt op zo'n manier gelezen dat mensen hun paard direct mishandelen als ze eens laten zien wie de baas is. Wat een onzin.

Natuurlijk zie ik ook wel eens dingen die me te ver gaan. Maar ik denk dat je jezelf voor de gek houd als je denkt dat elk paard met veel liefde/ aandacht en een perfecte ruiter braaf zijn ding doet.

Ik heb geen eigen paard en rij op een stal waar de eigenaresse les geeft. En bij het paard dat ik de laatste tijd weer regelmatig rij moet ik echt wel eens aanpakken en laten zien wie de baas is. En als ik dat heb gedaan is het gedonder ook direct afgelopen en hebben we een fijne les samen. Als ik dat niet doe dan ben ik de hele les aan het vechten met hem.

En ook zien wanneer je zelf iets fout doet ipv alles op het paardjes af te schuiven.

Volgens mij ging die opmerking waar jij op reageert over de mensen die uit ongeduld op hun paard reageren. Dat is nooit goed te praten! :n

Ik zie helaas in het dagelijks leven best veel miscommunicatie tussen ruiter en paard. Het paard is eigenlijk altijd de dupe, ja.
Overigens snap je dus totaal niet wat ik bedoel, jammer. Ik moet mijn paard ook wel eens corrigeren, nogmaals, hij heeft een sterk eigen karakter, maar heb daar in de praktijk eigenlijk weinig klappen voor nodig, hoor. ;)
Het gaat om de balans van liefde/aandacht/consequent zijn/duidelijk zijn en samenwerking (en dat is wat anders dan werken met dwang, als je de nuance snapt). ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 15:52

Gini schreef:
Ik begin dat een beetje kwetsend te vinden. Nee, ik ruk mijn paard nooit in de mond, nee, ik stamp nooit met mijn sporen in zijn ribben, nee, ik vier mijn frustratie nooit bot op mijn paard.
Ieder zijn methode, ieder zijn techniek, maar dat ik hiervoor allerlei verwijten naar mijn hoofd geslingerd krijg daar kan ik echt helemaal niet bij. Het is toch van de zotte bijna...

Misschien heb jij een heel braaf paard? Of loop je nooit door druk verkeer?
Die van mij zijn niet zo braaf hoor, de ene is een echte ouderwetse fjord met fjordenstreken (en dan weet bijna iedere fjordeneigenaar wel waar ik het over heb), daar kun je je helemaal suf op grondwerken en zelfs daar werkt hij niet aan mee. Hij heeft voor mij 9 andere eigenaren gehad dus dat zegt ook genoeg.
De andere is een eeuwig ondeugend kind van 1100 kilo, heeft in engeland jaren voor de koets gelopen en is ontiegelijk hard in de mond.
Superbraaf zullen ze nooit worden, ook niet met parelli e.d., dat zit gewoon niet in ze. Meestal zijn hun streken behoorlijk lachwekkend maar soms is doorpakken noodzakelijk.
Als jij zo met mijn paarden zou kunnen rijden als met je eigen paard dan zou ik daar graag wat van willen leren maar ik ben bang dat dat niet gaat lukken, dus ik denk dat het vaak ook wel aan het karakter en verleden van het paard ligt hoe je met hem om moet gaan.

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 16:36

Hier nog iemand die wel eens buiten zijn boekje gaat.
Mijn paard kan het bloed van onder mijn nagels halen. Het is een lief maar vreselijk dominant paard die jaren lang heeft mogen doen waar hij zin in had. Viel even vies tegen voor hem toen hij met mij te maken kreeg :D.

Ook ik heb wel eens een klap/ruk/trap/brul uitgedeeld uit frustratie en onmacht en nee daar ben ik NIET trots op. Maar ook ik ben maar een mens en mensen maken fouten.

Tegenwoordig kan ik mijn geduld bewaren en weet ik hoe ik met hem om moet gaan. Ik ben streng waneer het nodig is en beloon goed gedrag. Corrigeren gaat er hier niet altijd zachtjes aan toe maar zodra het goed gaat krijgt hij het ook te horen.

Buiten je boekje gaan uit frustratie/onmacht is gewoon not done maar volgens mij overkomt dat iedereen wel eens. Zolang je maar weet dat je de fout in gaat en de volgende keer een andere oplossing zoekt is er in mijn ogen niks aan de hand.

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 18:16

Twiggy2008 schreef:
Blabla1980 schreef:

Volgens mij ging die opmerking waar jij op reageert over de mensen die uit ongeduld op hun paard reageren. Dat is nooit goed te praten! :n

Ik zie helaas in het dagelijks leven best veel miscommunicatie tussen ruiter en paard. Het paard is eigenlijk altijd de dupe, ja.
Overigens snap je dus totaal niet wat ik bedoel, jammer. Ik moet mijn paard ook wel eens corrigeren, nogmaals, hij heeft een sterk eigen karakter, maar heb daar in de praktijk eigenlijk weinig klappen voor nodig, hoor. ;)
Het gaat om de balans van liefde/aandacht/consequent zijn/duidelijk zijn en samenwerking (en dat is wat anders dan werken met dwang, als je de nuance snapt). ;)

Ja die opmerking mischien, maar de algemene manier van reageren hier op bokt heeft ene bepaalde toon, daar reageerde ik op ;)

En ik snap wel wat je bedoeld, ik zie dat ook wel, en jammer genoeg is een paard vaak de dupe. En helaas komt dat vaak omdat teveel mensen denken dat ze te goed kunnen rijden en geen hulp of advies aannemen.

Maar ik zeg alleen dat niet alles direct zielig is. Een tik met de zweep of eens wat harder doorkomen met sporen is niet direct mishandeling, En dat betekend niet direct dat er daarnaast niet veel liefde aandacht en consequent gedrag is ;)

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 18:26

wat 'n walgelijke reacties hier :r
consequentie oke, een corrigerende tik wanneer nodig oke.
maar je geduld verliezen als 't n keer niet loopt zoals jij wil en vervolgens schreeuwend/schoppend/slaand je paard de bak door jagen vind ik echt respectloos..
leuk om te zien ook hoe ze d'r mee wegkomen ''jullie zijn zeker Z ruiters, die nooooit wat fout doen''
kom op zeg :O

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 12:07

Blabla1980 schreef:
Maar ik zeg alleen dat niet alles direct zielig is. Een tik met de zweep of eens wat harder doorkomen met sporen is niet direct mishandeling, En dat betekend niet direct dat er daarnaast niet veel liefde aandacht en consequent gedrag is ;)

Het hoeft ook niet per se zielig en/of mishandeling te zijn, als het op het juiste moment en om de juiste reden gedaan wordt. Is dat niet zo (en dat zie je zooooooo vaak!), dan vind ik het absoluut niet eerlijk naar het paard toe. Dan ben je in mijn ogen fout bezig als ruiter op dat moment. Doen we allemaal wel eens een keertje misschien, nobody is perfect, maar dan mag je je ook realiseren, dat je niet goed bezig bent.

Radegonde

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 15:42

Het valt mij op (na 39 pagina's) dat er vrij veel reacties zijn van mensen die nog weleens een trap/klap/brul uitdelen, uit onmacht omdat het paard niet luistert/zijn zin doordrijft en toegeven daar heus niet trots op te zijn. Dat geeft aan dat er voor die ruiters zelf ook wat wringt.

Uit de openingspost had ik begrepen dat er soms maatregelen (buiten het boekje) nodig zijn om het paard daar te krijgen waar jij het hebben wilt, om daarna weer fijn verder te kunnen rijden. Dat kan ik begrijpen en dat valt zeker niet onder dierenmishandeling. Maar het is ook geen maatregel uit onmacht.
Bij veel van de reacties hier krijg ik het idee dat fijn rijden er niet echt bij is, omdat het beest nogal eens niet meewerkt, en die ruiters voelen zich schuldig. Daar zit wel een verschil in, denk ik.
(zonder te willen oordelen; ik ben zeker geen authoriteit of zeer ervaren ruiter).

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 17:30

[quote="geert100"][quote="Aprella"]Van af een toe is een snok te geven gaat je paard echt niet dood. quote]

Wat is een snok eigenlijk? :o?