mariekepiet schreef:Hoe leven paarden in de natuur? in een kudde! In deze kudde weten paarden heel goed hun plaats. Hoe zet het dominante paard een ander paard op zijn plek? Door het te schoppen, bijten...
Aangezien het paard in onze situatie naar ons moet luisteren, in principe dient het ons te zien als de dominantere (zeker niet andersom want anders heb je toch echt een probleem), is het nu eenmaal wel eens nodig om hem op zijn plek te zetten. Is dit met een tik dan moet het maar met een tik.
Ik zeg wel, een tik krijg je van mij echt niet zomaar maar als je te ver gaat krijg je hem. En ik geloof, dat die tik van ons geen reet voorstelt t.o. die tikken die ze krijgen van elkaar in de natuur!! (en ook nog weleens in de wei terwijl wij erbij staan te kijken)
En dan zou ik wel eens willen weten hoe iemand die zijn paard niet hard wil aanpakken, zijn paard aanpakt wanneer het hem bijvoorbeeld zou bijten met de oren plat in de nek? Zeggen diegene dan: "niet doen, vind ik niet leuk"? Ik ben echt heel erg benieuwd want zoiets kun je van je paard toch niet pikken?
Het is alleen erg jammer dat veel ruiters de voorgaande signalen van hun paard vaak niet herkennen. En het is ook jammer dat ruiters vaak hun eigen onduidelijkheden/zwakheden niet erkennen, waardoor een paard de 'fout' in gaat. En dan maar wel meppen, waarbij een paard het al helemaal niet meer snapt.
Paarden in een kudde, waarbij niet constant gerommeld wordt met de samenstelling van de kudde (wat je wel heel veel ziet bij bv pensionstallingen), hoeven niet constant te vechten om de rangorde.
En ik weet waar ik het over heb, mijn paard loopt al jaren 24/7 bij dezelfde paarden.
Ik ben dus iemand die niet erg hard is voor mijn paard. Het is onnodig en ik heb toch echt een paard met een kop er op, die ik nog als jonkie gekocht ook destijds, dus ik heb hem ook moeten opvoeden/begeleiden.
Als je de lichaamstaal van paarden een beetje kent, kun je heel veel 'negatief' gedrag al voor zijn. Dat is de truuk, naar mijn idee. Maar wie leert die dingen nog tegenwoordig? Als ik een dominant paard tegen kom, die bijt, kan hij natuurlijk lik op stuk krijgen. En daarna probeer ik dat gedrag al voor te zijn, door zodra hij aangeeft te gaan bijten, mijn lichaamstaal te gebruiken. Kan het zo 1, 2, 3 niet uitleggen op internet, maar het werkt als een speer. Zonder overmatig geweld te gebruiken.
Ik rij ook niet volgens het boekje, moet nog veel bij laten spijkeren, maar ik ruk niet aan de teugels, rij redelijk zacht, misschien wel te zacht en dat is ook niet altijd juist. Mijn zweep gebruik ik weinig, sowieso vrijwel niet als strafmiddel. Ik moet weer hard aan mijn focus en doelgerichtheid werken tijdens het rijden, dat zijn weer andere problemen.

, slechte ik) als hij bij een kruising niet wil blijven staan.