Overgewicht van de ruiter, negatief effect op het paard..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 16:14

Suuskipje schreef:
Hoe weet je dat jouw paard dat vind Waratje, kan jij paards spreken? Ik denk dat het voornamelijk is omdat hij de andere paarden ziet die dan weggaan uit het land of de stal, dat hij dan ook wil, kuddedier. Diep van binnen blijven het 'wilde' dieren die liever in een kudde staan grazen op een groot stuk land dan door een stoffige bak lopen met iemand op zijn rug.

Nee hoor, de paarden hebben bij ons om de beurt les, dus ze staan gewoon in de groep zwaar teleurgesteld te kijken als zij niet worden opgehaald om mee te doen.

Ilsje_

Re: Overgewicht van de ruiter, negatief effect op het paard..

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 16:15

hoe weet jij dat ze teleurgesteld zijn? misschien kijken ze hun vriendjes gewoon wel even na.
Beetje apart, kan je dan meteen ook even met mijn paard gaan praten?

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 16:16

Huertecilla schreef:
astridklomp schreef:
Maar het gaat erom of het paard er schade aan ondervind.

'Negatief effect' staat er in de ts titel.

Aan alle paardrijden ligt een ethisch compromis ten grondslag. Daarna geldt hoe minder belastend hoe beter.

Het negatieve effect van overgewicht is een optelsom van zwaardere belastingen met gevolgen naar de ernst ervan.
Vervolgens trekken blijkbaar zichzelf overgewichtig vindende ruiters zich dit evidente gegeven aan en gaan om zich heen meppen.

Overgewicht belast extra. Wie de schoen past moet die zélf aantrekken.

Je zegt zelf 'optelsom van zwaardere belastingen met gevolgen naar de ernst ervan', oftewel, ondervind het paard er schade aan.

Om zich heen meppen? Dat doe je dan zelf ook om het tegendeel proberen te bewijzen. En dat om zich heen meppen valt wel mee, we zijn toch gewoon netjes aan het discussiëren over de vraagstelling, dat is toch geen meppen?

En je valt in herhaling, herhaalt iedere keer hetzelfde stukje, maar gaat niet in over het belang van het ruggebruik bij zwaardere ruiters.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 16:25

astridklomp schreef:
maar gaat niet in over het belang van het ruggebruik bij zwaardere ruiters.

Dat is wel degelijk de revue gepasseerd.
Correct rijden dor de ruiter en goed opleiden van het paard zijn altijd belangrijk. Dat hoort vanzelfsprekend uitgangspunt te zijn.
Minder slecht is namelijk nog steeds niet goed, alleen een verkeerd alibi.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 16:47

Ilsje_ schreef:
hoe weet jij dat ze teleurgesteld zijn? misschien kijken ze hun vriendjes gewoon wel even na.

Nee, ze kijken niet hun vriendjes na, ze kijken heel specifiek naar iemand waarvan ze verwachten dat die best op ze kan rijden (eigen mens of lesgeefmens) op een absoluut niet mis te verstane wijze.
Kun jij zelf de uitdrukkingen van je paard niet lezen? Zou ik dan toch maar eens werk van gaan maken, want de meeste paarden laten ruimvoldoende zien wat ze vinden.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 19:23

Misschien moeten we helemaal terug naar het begin; wat bedoelen we precies met 'negatief effect'?

Bedoelen we elk voor het paard merkbare verschil, een vermindering van prestatie of bedoelen we pijn of letsel? En gaat het er alleen om of dit zich voordoet of dat het ethisch aanvaardbaar is?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 19:32

beantsje schreef:
Misschien moeten we helemaal terug naar het begin; wat bedoelen we precies met 'negatief effect'?

Bedoelen we elk voor het paard merkbare verschil, een vermindering van prestatie of bedoelen we pijn of letsel? En gaat het er alleen om of dit zich voordoet of dat het ethisch aanvaardbaar is?

Álle paardrjden is al een compromis.
Álle gewicht op de rug is een belasting.
Dit loopt van ongemak tot ronduit levenskwaliteit bedreigende ruggenwervelschade.
Onnodig meer is onnodig nog negatiever en dat is.... negatief.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 20:26

Waratje schreef:
Ilsje_ schreef:

Nee, ze kijken niet hun vriendjes na, ze kijken heel specifiek naar iemand waarvan ze verwachten dat die best op ze kan rijden (eigen mens of lesgeefmens) op een absoluut niet mis te verstane wijze.
Kun jij zelf de uitdrukkingen van je paard niet lezen? Zou ik dan toch maar eens werk van gaan maken, want de meeste paarden laten ruimvoldoende zien wat ze vinden.

Nou persoonlijk zie ik dat als een menselijk iets en niet wat dieren denken.
Dus dat is zeker geen feit maar een mening. Dat is maar net wat je gelooft. Ik geloof niet dat paarden serieus denken.
Hé sh*t nu gaan ze mij niet rijden. Balen zeg. Bedoel dat is echt een menselijke gedachten. Iets wat wij mensen graag willen zien dat ze dat denken.

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 20:45

Huertecilla schreef:
beantsje schreef:

Álle paardrjden is al een compromis.
Álle gewicht op de rug is een belasting.
Dit loopt van ongemak tot ronduit levenskwaliteit bedreigende ruggenwervelschade.
Onnodig meer is onnodig nog negatiever en dat is.... negatief.

Ken jij voorbeelden van paarden die rugletsel hebben door te zwaar ruitergewicht? In mijn hele leven met paarden (en dat is al 33 jaar) ben ik het nog nooit tegengekomen. Wel paarden met rugproblemen door andere oorzaken. En paarden met veel ongemak door andere oorzaken. Het kan in sommige gevallen ongemak veroorzaken zoals ik al aanhaalde bij een zwaardere ruiter die technisch tekort schiet. Maar om te zeggen echt rugletsel, nee daar geloof ik niet in. Het zal dan een combinatie van factoren zijn, nooit enkel door het gewicht van de ruiter.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 21:56

Kijk, nu hebben we het ergens over. Inderdaad, nu je het zegt, ik ben het ook nog nooit tegengekomen dat een paard echt problemen kreeg puur door het gewicht van de ruiter.
Wat nog wel eens gebeurt, is (m.n. bij een klein/kort paard) dat voor de zware (of lange!) ruiter een maat zadel nodig is, die te lang is voor de paardenrug. Daardoor worden dan de lendenen belast en ontstaat wel degelijk letsel.

Maar ook een slanke ruiter met lange bovenbenen heeft een grote maat zadel nodig dus dit is niet een specifiek probleem van overgewicht. Lange slanke ruiters zouden dus niet op kleine/korte paarden moeten rijden.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 22:03

Ik denk het niet als je er op de juiste manier mee omgaat. Als iemand van 90 kilo op een ranke arabier gaat zitten, nee dat geeft geen goed beeld denk ik. Maar zou je diezelfde persoon op een zwaarder/steviger ras zetten (tinker, fries, shire) geeft dat al een heel ander beeld.

Ik vind het echt heel erg om te lezen dat er hier mensen zijn die vinden dat zwaardere mensen beter niet kunnen paardrijden terwijl er bewijzen zijn dat er geen schade is aan de rug.

Mijn moeder is ook zwaarder, komt door haar 3 zwangerschappen, helemaal niet omdat ze super veel snoept en veel eet, wij eten thuis namelijk veel gezonde verse dingen, en dit vind zei zelf ook belangrijk. Ze doet er echt heel veel aan om af te vallen, maar dit gaat maar mondjes maat.

Wij willen over 1/2 jaar aan een eigen paard beginnen, zijn met drie dames thuis die paardengek zijn en dus ook rijden, ook mijn moeder. Zou zij dan niet meer mogen paardrijden terwijl het paard er geen last van heeft? En dit ook bewezen is?

Wat een gezellige sweer hangt hier weer, kan er dan nooit respectvol met elkaar omgegaan worden? Ook met vollere mensen?

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 22:04

beantsje schreef:
Kijk, nu hebben we het ergens over. Inderdaad, nu je het zegt, ik ben het ook nog nooit tegengekomen dat een paard echt problemen kreeg puur door het gewicht van de ruiter.
Wat nog wel eens gebeurt, is (m.n. bij een klein/kort paard) dat voor de zware (of lange!) ruiter een maat zadel nodig is, die te lang is voor de paardenrug. Daardoor worden dan de lendenen belast en ontstaat wel degelijk letsel.

Maar ook een slanke ruiter met lange bovenbenen heeft een grote maat zadel nodig dus dit is niet een specifiek probleem van overgewicht. Lange slanke ruiters zouden dus niet op kleine/korte paarden moeten rijden.

Lijkt me dat als je lang/zwaarder bent, je ook voor een paard gaat dat daarbij best en je dus zult zoeken naar een groter/zwaarder paard.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 22:12

Wat leuk hier een discussie over!
Zelf heb ik er een tijd geleden werk van gemaakt om af te vallen. Deels voor mijn eigen gezondheid, maar ook deels uit respect voor mijn paard. In Spanje mocht ik niet meer wegen dan 80 kilo. Zwaarderen mochten er echt niet op. Ik woog toen 78 kilo. Inmiddels al weer minder. Er is een onderzoek naar gedaan hè?
Kijk hier maar eens! http://www.horsetalk.co.nz/news/2008/03/011.shtml

Vrij vertaald:
Citaat:
Ben je te zwaar? Slecht voor je paard!
Slecht nieuws voor ruiters met overgewicht. Een studie heeft bewezen dat paarden die een gewicht moeten dragen dat gelijk staat aan 25 tot 30 procent van hun eigen lichaamsgewicht, meer lichamelijke problemen krijgen dan paarden die 20 procent of minder moeten dragen.
Paarden die 30% lichaamsgewicht moeten dragen hebben aanduidend meer last van pijnlijke spieren, spierverzuring en een pijnlijke rug. De kans op problemen is minder aanwezig wanneer zij maar 25% van hun eigen lichaamsgewicht moeten dragen.

Debra Powell en haar collega's van de Ohio State University Agricultural Technical Institute, onderzochten dit in een studie waarbij paarden, een gewicht tot 30% aan lichaamsgewicht moesten dragen terwijl zij een standaard dressuurproef moesten rijden in een binnenmanege.

Zij onderzochten de hartfrequentie en de verzuring van de spieren tijdens inspanning. Bij de testpaarden die de zwaardere last droegen duurde het veel langer voordat hun hartfrequentie weer normaal was. Ook het herstel van de verzuring in de spieren duurde veel langer dan bij de paarden die minder dan 20 procent van hun lichaamsgewicht droegen.

Er werd ook bekeken of paarden met een zwaardere bouw minder last hadden van het overgewicht van de ruiter. De onderzoekers keken naar de schofthoogte van het paard, de bouw van het paard en de stand van de benen. Zij kwamen tot de conclusie dat de zwaarder gebouwde paarden slechts iets beter bestand zijn tegen het overgewicht van de ruiter.

Bron: Horsetalk

Edit: Ik ga zeker even verder kijken in dit topic waar staat dat het niet zo is. Maar ja, idd, je kan jezelf als lichte ruiter ook zwaar maken en andersom.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 22:27

bandita schreef:
MontyRulezz schreef:
Waarom zou iemand ueberhaupt op een paard/pony willen stappen als die er veels te zwaar voor zou zijn??
En een paard kan heel veel hebben, dus je moet toch al top zwaar zijn. Waarom je paard/pony kapot willen rijden??

En een paard zal ook niet gauw een kik geven... ookal is iemand echt te zwaar voor zijn/haar rug..

Dat ben ik niet met je eens. Als je goed kijkt, kikken ze wel degelijk! En als ik kijk naar onze dartmoor, die bokt je er simpelweg af en het meisje wat er op ging zitten woog nog geen 50 kilo en ging er maar heel even voor de gein op zitten. Ook onze oude hackney bokte alles boven de 20 kilo van haar rug af.

Ik ben idd wel van mening dat je naar paard én ruiter moet kijken. Het gaat in mijn ogen dus ook niet om overgewicht, maar om verhouding mens/paard.

Die tekst heb ik trouwens van de site van www.passendzadel.nl. Niet dat ik nu beticht ga worden van plagiaat. Ik vond het wel een doordenkertje en zodoende is hij me bijgebleven.

Kiwiko: P.R.E.'s hebben ook kortere ruggen en staan ook bekend om minder sterkte lendenen. Met een flink gewicht op zo'n paardje gaan zitten lijkt me onverstandig.

De eerste 5 pagina's gelezen. Ik ga er een nachtje over nadenken.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 22:28

xx_Kelly_xx schreef:
Ik denk het niet als je er op de juiste manier mee omgaat. Als iemand van 90 kilo op een ranke arabier gaat zitten, nee dat geeft geen goed beeld denk ik. Maar zou je diezelfde persoon op een zwaarder/steviger ras zetten (tinker, fries, shire) geeft dat al een heel ander beeld.

Ik vind het echt heel erg om te lezen dat er hier mensen zijn die vinden dat zwaardere mensen beter niet kunnen paardrijden terwijl er bewijzen zijn dat er geen schade is aan de rug.

Mijn moeder is ook zwaarder, komt door haar 3 zwangerschappen, helemaal niet omdat ze super veel snoept en veel eet, wij eten thuis namelijk veel gezonde verse dingen, en dit vind zei zelf ook belangrijk. Ze doet er echt heel veel aan om af te vallen, maar dit gaat maar mondjes maat.

Wij willen over 1/2 jaar aan een eigen paard beginnen, zijn met drie dames thuis die paardengek zijn en dus ook rijden, ook mijn moeder. Zou zij dan niet meer mogen paardrijden terwijl het paard er geen last van heeft? En dit ook bewezen is?

Wat een gezellige sweer hangt hier weer, kan er dan nooit respectvol met elkaar omgegaan worden? Ook met vollere mensen?

Excuseer maar de toon werd gezet door iemand die begon over anorexia, dwerg etc, niet door degenen die hun mening rustig en onderbouwd konden geven. Zoals ik in mijn eerste post al zei, dit lijkt wel het grootste taboe en ik moet echt op mijn tenen lopen om mensen niet te kwetsen en dan nog krijg ik pb's of ik me er niet mee wil bemoeien, dat ik waarschijnlijk zelf graatmager ben en je me omver kan blazen (hihi, ik werd zelfs aangesproken als 'hallo graatje') dus WIE moet nou indammen?! Het werd al eerder aangegeven, dit topic is indirect een aanval op het lichaam van enkele onder ons en dus pijnlijk. Ik poog ook delicate antwoorden te geven, helaas is dit een onderwerp waar we het niet eens gaan worden. Ik kan alleen maar zeggen dat het WEL is bewezen dat overgewicht van de ruiter een negatief effect heeft op het paard. Ik zal morgen even de bronvermeldingen hier neerzetten, voordat ik ga citeren.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 22:52

Ook deze discussie laat weer zien dat het onnozel is om één ding ergens uit te lichten en daarover een waar/niet waar discussie te beginnen. Het lijkt me niet zo ingewikkeld: te zwaar is is niet goed, maar dat geldt ook voor een heleboel andere dingen. Als je zelf niet lenig bent of geen 'gevoelsruiter, áls je paard een zwakke of lange rug heeft, als het zadel niet past, als ...
Of het verantwoord is om op een paard te gaan zitten heeft met al die aspecten te maken. Niet dat het één het ander kan compenseren, maar alleen een optelsom kan het juiste antwoord geven. Ik zou bv. liever een goede maar iets 'vollere' ruiter op mijn paard hebben dan een bonestaak die zit te hopsen.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 23:02

@idefix4
25 tot 30% van het gewicht van het paard zijn natuurlijk extreme uitwassen...
Igv mijn paard betekent dat een ruiter van 150-180 kg! Nee, dat soort uitwassen wens ik geen enkel paard toe....

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 23:19

Tigra_ schreef:
Nou persoonlijk zie ik dat als een menselijk iets en niet wat dieren denken.
Dus dat is zeker geen feit maar een mening. Dat is maar net wat je gelooft. Ik geloof niet dat paarden serieus denken.
Hé sh*t nu gaan ze mij niet rijden. Balen zeg. Bedoel dat is echt een menselijke gedachten. Iets wat wij mensen graag willen zien dat ze dat denken.

Dit gaat ondertussenver off topic, dus dit is het laatste wat ik hierover in het topic zet.
Jij mag denken wat je wil, ik heb ondertussen voldoende gezien in de jaren dat ik me met paarden bezig hou (bijna 2x zo lang als jij op de wereld bent) om te weten waar ik het over heb. Dat jij niet kunt lezen wat een paard denkt is jouw beperking, ik hoop voor je dat je het in de loop van de tijd alsnog leert, maar denk niet dat iets wat jij niet kent of kunt daarom ook niet bestaat. :evaw:
Kendra schreef:
Ik zou bv. liever een goede maar iets 'vollere' ruiter op mijn paard hebben dan een bonestaak die zit te hopsen.

En nog liever gewoon een goedgebouwde goede ruiter. ;)
Het hele verhaal is inderdaad het afwegen van voor- en nadelen voor paard en ruiter. Er op gaan zitten is per definitie een belasting voor het paard, aan de andere kant kun je het "werk" voor het paard dusdanig leuk maken, dat het paard het erg graag wil doen. Ook bij paarden heb je "workaholics" en "bankhangers", daar zul je rekening mee moeten houden. Een workaholic vindt hele dagen in de wei staan vreselijk, met het risico dat hij/zij de groep op stelten gaat zetten, wat die groep dan misschien weer niet fijn vindt. Dan is het wellicht toch beter om met zo'n paard vooral lekker aan het werk te gaan, hem/haar uitdaging te bieden op een manier die fysiek verantwoord is (dus juiste trainingsopbouw voor geschikte bespiering voor dat werk).

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 23:24

Kendra schreef:
Ook deze discussie laat weer zien dat het onnozel is om één ding ergens uit te lichten en daarover een waar/niet waar discussie te beginnen. Het lijkt me niet zo ingewikkeld: te zwaar is is niet goed, maar dat geldt ook voor een heleboel andere dingen. Als je zelf niet lenig bent of geen 'gevoelsruiter, áls je paard een zwakke of lange rug heeft, als het zadel niet past, als ...
Of het verantwoord is om op een paard te gaan zitten heeft met al die aspecten te maken. Niet dat het één het ander kan compenseren, maar alleen een optelsom kan het juiste antwoord geven. Ik zou bv. liever een goede maar iets 'vollere' ruiter op mijn paard hebben dan een bonestaak die zit te hopsen.

Dat is nu precies wat ik de hele tijd vertel.....

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 23:41

Uit het onderzoek wat Idefix aandraagt gaat het over ruiters met 30% van het gewicht van het paard, dat is ook wel erg zwaar, dat is wel extreem. Dat is voor een gemiddeld paard van 500 kilo een ruiter met gewicht 150 kilo. Ik denk dat mensen met dat gewicht in het geheel niet aan sport doen, dus ook niet aan paardrijden. Met 30% kan ik me inderdaad voorstellen dat dat niet goed is voor een paardenrug. Want met dit gewicht kan je zeker niet goed meebewegen met het paard of het paard op je zit rijden. Niet meebewegen + extreem gewicht, ja die optelsom beloofd niet veel goeds. Dat kan ik zonder onderzoek ook nog wel bedenken.... waar wij het hier over hebben gaat over 'vollere' ruiters, niet degene met extreem gewicht.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 01:45

Ik ben 67 kilo en rijd een arabier van 1.50.
Voor de statistieken en percentages zou het prima kunnen maar als ik héééél eerlijk ben en naar het plaatje kijk van mijzelf op die pony vind ik het aan het randje. Ik doe er dan ook alles aan om af te vallen en in ieder geval niet zwaarder te worden.

En dan zijn er andere volslanke mensen die gaan rekenen en zeggen ach, 80 kilo moet zo'n pony makkelijk kunnen dragen.... Dan ben je gewoon egoistisch. Echt simpelweg egoistisch. Iedere kip kan zien dat zo'n pony lekkerder loopt met iemand van 60 kilo op z'n rug. En al die excuses van m'n moeder heeft 3 kinderen gekregen en we eten heel gezond... tsja, prima maar als je niet van plan bent af te vallen neem dan een groot, sterk paard waarvan je zeker weet dat ie er geen last van heeft. Ga niet die grens opzoeken want het is wel degelijk bewezen (en een beetje logisch nadenken kunnen we allemaal) dat een zware ruiter een negatieve invloed heeft op een paard. Anky van Grunsven en andere olympisch kampioenen wegen ook geen 100 kilo, das niet voor niks.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 01:54

@Waves
Bij de internationale wedstrijden van endurance geldt er in de hogere klasse een minimaal gewicht van 75 kilo... vaak lopen er dravers en arabieren mee.....

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 02:03

@brainless, ik vindt wat een wedstrijdorganisatie zegt niet de standaard om aan te houden. De standaard is de veterinaire wetenschap en je eigen logische verstand dat een rugzak van 10 kilo een stuk vervelender/belemmerender is dan een rugzak van 5 kilo.

Een ranke arabier van 1.50 met iemand van 75 kilo erop en een zadel etc dat het nodige weegt.. tuurlijk kan het, paard zal er niet dood van gaan. Maar waarom houden ze een minimaal gewicht aan... juist, omdat mensen die minder wegen anders voordeel hebben.. het moeten meenemen van extra gewicht in de vorm van bijv. lood heet niet voor niets een "handicap" Dus het bewijst alleen maar het punt dat lichter = is beter lopen

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 10:58

Een gemiddelde KWPN is zwaar hoor bij 500 kilo. Ik heb een heel zware gehad en die woog in Utrecht 480 kilo. Dat was een flinke merrie met een lage schoft en een lange rug en ze was 1.65 hoog. Wij waren verbaasd, dat ze maar zo weinig woog en ze was toen niks te mager!

Ik weet zeker dat een arabier dat gewicht absoluut niet haalt en die wordt momenteel in jullie gesprek het meeste aangehaald. Zitten er hier geen studenten tussen die iets met dieren doen? Ik zou zeggen: Onderzoek het! Dit is nou een leuke om iets mee te doen!

En om de P.R.E nog eens aan te halen... Die zijn ook maximaal 1.60. Die van ons is 1.53 en die haalt de 500 kilo ook zeker niet. Zeg 350 kilo en dan een gewicht van 30%. Dat is dan iemand van ruim 100 kilo. De sint was behoorlijk aan de maat en ik zie nog hoe onze P.R.E. voorzichtig vooruitstapte, omdat ie bang was dat ie om zou vallen. We hebben het doorgezet, omdat het maar een ritje van een goeie 50 meter was in stap. Maar met zo'n gewicht echt serieus gaan paardrijden? Nee, geen denken aan!

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-10 11:06

En ja, mijn eigen paard een WPN die ook zeker de 500 kilo niet haalt. Hij is 1.72 m. Toen ik ruim 80 kilo woog had ie meer moeite met me, dan nu hoor! En dan zit ik nog niet eens aan de 150...
Laten we eerlijk zijn. Ik sjouw ook liever 25 kilo mee op mijn rug dan 50? Van een Wow-zadel bijvoorbeeld weet ik ook dat het ongeveer 9 kilo weegt. (dan noem ik een zware) Het gewicht van je harnachement moet je idd ook meerekenen.

Mensen worden nu ook steeds langer hè? Een man van 100 kilo en 1.90 m lang is een normaal verschijnsel. 8-)