Waarom ligt alleen de dressuursport onder een vergrootglas..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kadankovitch

Re: Waarom ligt alleen de dressuursport onder een vergrootglas..

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 01:33

Dit is dus precies wat ik bedoel. U beiden bevestigen slecht hetgeen ik hierboven stel. Bedankt ik hoef er niets meer aan toe te voegen.
Met vriendelijke groet,
Kadankovitch

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 08:03

Vooral het zinnetje uit het stukje 'verliezen went nooit' viel mij op.

Iemand zei me ooit dat de dressuur een graadmeter was voor het niveau van paard en ruiter. Sinds te term verliezen om de hoek is komen kijken ligt de druk wat hoger zeg maar.
Ja en dat geldt ook voor het paard, we moeten winnen !
Zoniet dan ben je een verliezer. :\

Moderne paardensport, innovatie. Alles kan sneller, beter en vooral meer. :j

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-10 13:21

Paardentango schreef:
Vooral het zinnetje uit het stukje 'verliezen went nooit' viel mij op.

Iemand zei me ooit dat de dressuur een graadmeter was voor het niveau van paard en ruiter. Sinds te term verliezen om de hoek is komen kijken ligt de druk wat hoger zeg maar.

Ik denk dat je het niet te letterlijk moet nemen, in de zin van dat met moet winnen ten koste van alles... Meer in de zin dat het opvallend is dat de kritiek juist komt vanuit de hoek die op de dressuurladder even een stapje terug heeft moeten doen.

Ik blijf erbij: een (top)sportruiter is gebaat bij een gezond paard dat lekker in zijn vel zit. Een (top)sportruiter die zijn paard slechts als een ding ziet, een middel om mee te winnen, die zal veelal al in een vroeg stadium al door de mand vallen. Ik wil daarmee niet zeggen dat er in de topsport nooit geen zaken gebeuren die het daglicht kunnen verdagen, maar wellicht veel minder dan hier vaak wordt gesuggereerd. Ik denk dat de meeste misstanden nog op basis en nationaal niveau te vinden zijn. Daar is veel meer onwetendheid en veel minder controle (doping, losrijden etc) als op internationaal niveau. Onlangs stond er een artikel van een official bij (inter)nationale wedstrijden. Deze man deed dat al 30 jaar. Stelde ook dat er vroeger veel meer gebeurde wat niet door de beugel kon dan nu. Een interessant artikel van iemand die al hetgeen hier op bokt altijd maar over gespeculeerd wordt van dichtbij meemaakt.

Paardentango schreef:
Ja en dat geldt ook voor het paard, we moeten winnen !
Zoniet dan ben je een verliezer.

Ik denk dat dat jou interpretatie is, maar dat dat bij vele (top)sport ruiters niet zo is. Oke, als gezonde sporter heb je een drive om te willen winnen. En ik vind daar niets mis mee. Maar zoals gezegd niet ten koste van alles. Voor de echte sportruiter die weet waar hij staat, die weet met welke plaatsing hij tevreden kan zijn. Wat voor hem en zijn paard op dat moment haalbaar is. Die kan ook heel tevreden zijn met een vijfde plaats bijvoorbeeld. Of kan het ook heel goed relativeren als het eens een keer niet lukt. Ik weet wel zeker dat er bij de meeste dressuurruiters meer liefde voor hun paard is dat 'de buitenwacht' wil beweren.

Kadankovitch schreef:
Dit is dus precies wat ik bedoel. U beiden bevestigen slecht hetgeen ik hierboven stel. Bedankt ik hoef er niets meer aan toe te voegen.

Daar hoefden we inderdaad niet lang op te wachten... Je bent voor en slecht of goed en tegen.... Iets anders lijkt er niet te bestaan hier...

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 13:43

Nou zijn we het daarover eens, Paardentango.

Ik begrijp Uw standpunt met betrekking tot sport. Ikzelf krijg vaak een grote afkeer van sport als ik journalisten erover hoor praten (of zie wat ze erover schrijven). Samengevat in de tekst van een liedje dat in Atlanta gezongen werd met de strekking: "Je hebt niet zilver gewonnen, je hebt goud verloren".
Maar met dat 'gevoel' gooi ik wel 'het kind met het badwater' weg. Ik ben er van overtuigd dat nog altijd het merendeel van de vakkundige sportruiters met hun paarden omgaan zoals Jasmijn hierboven beschreven heeft.
Dat deze situatie zeker voor verbetering vatbaar is, daar ben ik het geheel over, met U eens. Maar ook hier denk ik dat het meeste 'werk' gedaan moet worden in de middenmoot. Zo heb ik ook de opmerkingen van Jasmijn opgevat.

Met vriendelijke groet,
Kadankovitch

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-10 14:03

Kadankovitch schreef:
Samengevat in de tekst van een liedje dat in Atlanta gezongen werd met de strekking: "Je hebt niet zilver gewonnen, je hebt goud verloren".

Eerlijk gezegd zou ik het ook zo voelen als ik net naast het goud zou grijpen... Het zou ook bijna onmenselijk zijn om niet even teleurgesteld te mogen zijn als je net mis grijpt. En vervolgens is het natuurlijk best zuur dat iedereen je aanspreekt op het verliezen van goed terwijl het winnen van zilver natuurlijk OOK een topprestatie is. Maar ik denk niet dat mijn paard daar iets van mee zou krijgen. Ik denk ook niet dat Anky haar paard zonder eten de box in is gebonjourd nadat hij goud had verloren. En zoals ik in veel interviews met topruiters lees is de dag na een grote wedstrijd er weer een zoals alle andere. Gewonnen of verloren, de volgende dag is weer buisiness as usual, zowel voor paard als ruiter.

Helaas lees ik in de uitspraken van het tuchtcollege van de KNHS dat het op basisniveau wel regelmatig voorkomt dat men zich even afreageert op het paard of op officials. Dat vind ik echt onacceptabel, en daar worden ook hoge straffen voor gegeven. Ik heb zelfs wel eens gelezen dat iemand een rijverbod voor altijd opgelegd kreeg (aangezien je in Nederland alleen onder de KNHS wedstrijden kan rijden, betekent dat dus dat diegene nooit meer aan wedstrijden deel kan nemen) En terecht.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 14:39

Geachte Jasmijn,
Met uw beschrijving over het gemiste goud en de gevoelens van de sporter zelf ben ik het eens, ook ik ben ervan overtuigd dat zij, topruiters, ondanks gevoelens van verdriet en teleurstelling, hun paarden goed behandelen. De tekst van het liedje was eerder ophetsend voor het publiek, en geeft een mentaliteit weer waar ik geen sympatie voor heb (de betrokken sporters niet inbegrepen).
Over het laatste deel van uw reaktie is geen commentaar nodig: Geheel mee eens.
Met vriendelijke groet,
Kadankovitch

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 18:09

Ja toch even reageren, het is een beetje druk dus even snel.

De posts komen dicht bij waar ik mee worstel.
Het punt ligt denk ik zeker niet in het uitoefenen van sport, ik kom zelf uit een gezin waar sport (Pa was sportleraar en oud sporter) hoog in het vaandel stond.
Mij is de sportiviteit van Pa altijd bijgebleven, hij was verdraaide goed en won div keren NL kampioenschappen maar... hij bracht me bij dat een goede verliezer eigenlijk de winnaar is. Voor winnen is niks nodig, voor niet winnen en verliezen wel. Daar komen incaseringsvermogen, omgaan met teleurstellingen, feliciteren van de winnaar, reacties van anderen etc. bij kijken.

Ik twijfel geen moment, echt geen moment over het welzijn van de sportpaarden. Dat is ook het punt met wetenschappelijke bewijzen willen vinden, die zul je niet vinden.
Toen ik zelf 'afgetraind' was kon ik veel meer hebben dan nu (nu wat luier). Waarmee ik bedoel dat het zinloos zou zijn om dat te willen.

Het is zonder meer waar, dat is wat beiden zeggen, dat sport moet blijven. Alsjeblieft wel !
Maarr.. en daar loop ik dus over te twijfelen, welke prijs is redelijk als het gaat om een medestander, de collega en dat is het paard. Waar ligt de lat, is er een maximum?
Ik twijfel ook omdat ik aan de ene kant denk die Janssen staat ergens voor, en maakt daar geen geheim van. Daar kan ik wel enige bewondering voor opbrengen. Maar dat neemt niet weg dat ik mijn twijfels heb over de extreme flexie van de spieren en de wijze waarop. Kracht, agressie hoe dan ook, kan dit moreel gezien wel? Is dit de énige weg, de snellere weg?
Als ik ernaar kijk word ik namelijk erg verdrietig en vraag me af of dit modern rijden is.
Daarbij maak ik me zorgen over de kopietjes ervan.

Moet de topsporter, en dat lees ik Jasmijn78 een beetje tussen de regels door ook in jouw bericht, moet die niet het voorbeeld zijn voor de basissport. De basissport die vele, vele malen groter is dan het handjevol toppers. Daar moet je niet smalend mee omgaan, niet dat het hier gebeurt hoor, maar besef wel dat de toppers maar een paar mensen zijn.

Ik hink er tussen zeg maar, en dan denk ik maak een keuze en zeg nee. Als voorbeeld en als signaal om te zeggen 'nee, het is niet acceptabel om zo te rijden'. Niet omdat het wetenschappelijk bewezen is, wat nooit gaat lukken ook, maar om andere redenen.

(kort is niet erg gelukt)

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-10 18:27

Paardentango schreef:
Maarr.. en daar loop ik dus over te twijfelen, welke prijs is redelijk als het gaat om een medestander, de collega en dat is het paard. Waar ligt de lat, is er een maximum?

Waar de lat ligt weet je niet. Als je naar sporten met mensen kijkt dan zie je dat records ook nog steeds verbroken worden. De mens veranderd ook. Men is nu bijvoorbeeld langer dan 30 jaar geleden (gemiddeld genomen). Trainingsmethoden in andere sporten zijn ook met hun tijd meegegaan.

Zo nu ook met paarden. Het moderne sportpaard van tegenwoordig is ook anders dan het gemiddelde paard van 30 jaar geleden. Ik heb vernomen dat waar de springparcoursen bijvoorbeeld van 30 jaar geleden vaak nog log en hoog waren, ze nu veel technischer zijn. Je moet niet vergeten dat er in de afgelopen 30 jaar ook juist een heleboel verbeteringen doorgevoerd zijn om paardensport veiliger te maken en het welzijn van paarden te borgen. Ik vind het ook wel vrij logisch dat trainingsmethoden dus ook met de tijd meegaan. Waar die grens echt ligt zal altijd in de praktijk moeten blijken.

Paardentango schreef:
Maar dat neemt niet weg dat ik mijn twijfels heb over de extreme flexie van de spieren en de wijze waarop. Kracht, agressie hoe dan ook, kan dit moreel gezien wel? Is dit de énige weg, de snellere weg?

Zoals al eerder gezegd wordt nu dus een LDR houding afgedwongen door kracht afgestraft, en terecht denk ik zo. Of deze methode uiteindelijk een snellere weg is betwijfel ik. Een goede opleiding van een dressuurpaard neemt nu eenmaal jaren in beslag, welke methode je ook toepast.

Paardentango schreef:
Moet de topsporter, en dat lees ik Jasmijn78 een beetje tussen de regels door ook in jouw bericht, moet die niet het voorbeeld zijn voor de basissport.

Binnen de grenzen van het redelijke... Ik vind het namelijk niet terecht dat alle verantwoordelijkheid voor het foutief kopieren bij de topruiters wordt neergelegd. Een topturner wordt toch ook niet verantwoordelijk gehouden door wannabe meisjes die bij zichzelf een spagaat forceren? Van de basisruiter zou je redelijkerwijs ook mogen verwachten dat hij zich verdiept alvorens aan de slag te gaan. De topruiter heeft de verantwoordelijkheid openheid van zaken te geven. Daarom zou ik er ook voor pleiten om meer controles uit te voeren op basis wedstrijden, tijdens het losrijden.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 19:48

Jasmijn schreef:
Als je naar sporten met mensen kijkt dan zie je dat records ook nog steeds verbroken worden. De mens veranderd ook. Men is nu bijvoorbeeld langer dan 30 jaar geleden (gemiddeld genomen). Trainingsmethoden in andere sporten zijn ook met hun tijd meegegaan.

Afgeleid... :o

Klopt, mensen zijn langer en de paarden zouden meer gefokt moeten kunnen zijn op prestaties, nik smis mee en de eisen mogen best iets hoger. Maar dan kom je eigenlijk op een ander vlak, en dat ligt meer bij de jury. Waar beoordeelt men op. Wat is belangrijk om te laten zien?
1.Gehoorzaamheid
2. Souplesse, tact, regelmaat en noem het allemaal maar op
3. Prestatie

Ja, en daar begin ik te twijfelen. Innovatie, prima. Mooi en de condities van de paarden, ik denk best o.k. beter dan op vele amdere plekken, en daar bedoel ik niks lelijks mee. Maar kijk nou zelf, zijn die paarden nu echt wel zo veranderd. Een paard is een kind tot zijn derde, dan begint zijn pubertijd, dan jong volwassene op naar volwassene. Niets kan daar in versnellen. Al vinden mensen, zie hier op bokt, dat ze al met 2,5 op een paard kunnen gaan zitten. Innovatie? Of versnelling.
Dat is denk ik waar het bij mij om gaat.
Is dit nu wel redelijk, je hebt een perfect paard gefokt. HET paard voor de dressuur èn andere disciplines. Want daar ben ik het roerend met je eens, niet alleen de dressuur, het komt overal voor.

Dus is dat paard nou echt wel zoveel anders? Op het balkje van de evolutie zijn wij maar een heel dun lijntje, het is niet zo dat we in 30 jaar een paard volledig veranderd hebben.
Afgezien daarvan vind ik het niet mooi en niet eerlijk om een paard zo te moeten, of te willen trainen. Het roept tranen bij me op, en dan hoef ik hier vlakbij alleen maar naar een dressuur evenement te gaan. Daar word ik niet blij... meer.

Jasmijn78 schreef:
alle verantwoordelijkheid voor het foutief kopieren bij de topruiters wordt neergelegd. Een topturner wordt toch ook niet verantwoordelijk gehouden door wannabe meisjes die bij zichzelf een spagaat forceren?

Ja en daar verschillen wij denk ik van mening. Een topturner is alléén. Ik denk dat de topsporters juist het voorbeeld zijn voor alles wat daaronder zit. Die zijn sterk in de meerderheid, die daaronder zitten. Heel simpel, een spelend jongetje denkt aan Cryuff als hij tegen een bommpje of een muurtje trapt. Da's zijn idool.
(Ben vast bijna antiek en is het nu een ander dan Cruijff)
Als je met dieren werkt, sport of sowieso omgaat dan denk ik dat je grenzen moet stellen. Voor jezelf en voor dat dier. Als ik hier boos word op iemand (paard) moet ik mijn ook wel eens beheersen en denken, ze kunnen er niks aan doen dat ze ànders zijn. Rustig PT, rustig....
Waarmee ik doel op discipline en grenzen, ten aanzien van een dier. Zo rijden is toch niet meer nobel, het aantrekken van een halsspier om die in doe stand op te rekken. Ik vind het maar een vreemd verhaal dat het nodig is om alleen zo je punten te kunnen scoren. Echt, heel vreemd.

Jasmijn78 schreef:
Daarom zou ik er ook voor pleiten om meer controles uit te voeren op basis wedstrijden, tijdens het losrijden.

Dat lijkt me een beetje ingewikkeld worden eerlijk gezegd. Ik heb jaren in pension gestaan en ik heb wat moeten slikken en mijn oogkleppen op doen. Waarom, uit ontwetenheid, haast, ongeduld, woede al dat soort emoties zijn menselijk. De gekste teugels heb ik gezien, en paarden die schreeuwen, maar niemand die ze hoort. Geen kwade opzet, maar onwetenheid.
Je kunt alleen mensen er op wijzen dat ze iets beter niet kunnen doen, maar het rijden begint bij de ruiters zèlf.
Dat is een mentaliteit, een innerlijk iets.

Met allemaal een idool als persoonlijk uitgangspunt.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 19:53

ja een paard is enorm veranderd pak eens een foto van Amor, en een foto van Grib, of Totilas....... leg die naast elkaar en dan zie je al dat sportpaarden qua lijf enorm veranderd zijn in de afgelopen 40 jaar

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 19:59

Uiterlijk wel, van Falabella tot Shire maar innerlijk is er weinig verschil.

Er zijn wel andere eisen, hogere en een gerichter beleid. Waar ik overigens nogal wat ellende om me heen heb gezien. Knetterhete en onredelijke paarden, mensen met de grootste problemen met dat super gefokte sportpaard. Die paarden zijn er ook, en blijkbaar is er markt voor. Maar er zijn maar een paar mensen die deze paaren ècht kunnen rijden naar het niveau waar ze voor dienen.
Ik stond niet op stallen met toppers, dat begrijp je.

Je maakt mij daarmee niet wijs dat paarden nu, en innerlijk al helemaal niet want dan hadden we(ze) ook die spijsvertering een beetje kunnen aanpassen, zo veranderd zijn. Dat kan niet.
Hoewel het aantal kreupelheden wel exceptioneel is, rare kreupelheden met onduidelijke redenen en verloop. Zou er dan toch ergens iets niet helemaal goed zijn?
Bespiering kun je voor een deel beinvloeden, maar voor verandering is veelmeer tijd nodig. Dat zou ook een argument zijn, of stond die er al.. (menselijke) haast.
Laatst bijgewerkt door Paardentango op 15-02-10 20:11, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 20:09

Door eeuwen domesticatie veranderd er ook eea aan de binnenkant van een paard :) Vergeet niet dat wij al eeuwen paarden in gevangenschap houden :)

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 20:11

KiWiKo schreef:
ja een paard is enorm veranderd pak eens een foto van Amor, en een foto van Grib, of Totilas....... leg die naast elkaar en dan zie je al dat sportpaarden qua lijf enorm veranderd zijn in de afgelopen 40 jaar

Tja, volgens mij komt dat omdat er nu veel meer volbloed in warmbloeden zit dan 40 jaar geleden. De nieuwe warmbloeden lijken heel erg op de oude volbloeden. Over het algemeen hebben paarden nog steeds dezelfde hoeveelheid botten, pezen en spieren. Wat is er dan precies verandert?

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 20:13

Nee, Kiwiko helaas, daar kan ik je geen gelijk in geven want innerlijk, biologisch gezien is het paard nog altijd gelijk aan zijn voorvaderen.
Paarden hebben geen 'gevangenschapsgen' erbij gekregen.
Wel vaak problemen met voeding e.d. op basis van o.a. de spijsvertering in verhouding met gevangenschap.
Verschil van mening...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 20:14

paarden zijn ook hoger geworden dan pakkembeet 40 jaar geleden....... als je toen een peerd van 1.74 had, dan was het echt een knoeppert......... nu is het normaal...... gewoon maar een klein voorbeeldje :)

daaarnaast hebben paarden leren wennen aan ons voerpatroon en huisvestingspatroon bijvoorbeeld.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 20:19

Met de hoogte is ook het aantal beengebreken toegenomen. Geloof me, dat is wel innovatie maar géén verbetering.

Op je tweede punt geef ik ook ongelijk omdat het aantal problemen inherent is aan de natuurlijke behoeftes van het paard. Kijk en daar kunnen de meeste toppers een prima antwoord op geven. Die paarden krijgen alles optimaal.
Eten verdeeld over ... 6, 7, 8 keer per dag? Beweging, daar twijfel ik zeker niet aan.
Als voorbeeld: Spijsvertering van het paard,speeksel komt alleen als een paard kauwt, en als het geen speeksel heeft hoopt het maagsap op. Met alle problemen van dien zoals luchtzuigen, kribbebijten noem het maar op. Maagpijn is zeer pijnlijk.

Nee, helaas ik kan niet met je meegaan in deze.
Biologisch is er echt geen sprake van een evolutionair hoogtepunt. Hoe graag men dat ook wil denken.
Laatst bijgewerkt door Paardentango op 15-02-10 20:23, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 20:22

maar er is maar een enkeling die daar "ziek" van word of kapot van gaat......... ze hebben dus over het algemeen leren leven met onze manier van paarden houden, dus hebben ze zich intern ook aangepast ;)

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 20:24

Hoe kan ik je overtuigen dat paarden zich innerlijk niet hebben aangepast ?

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 20:30

KiWiKo schreef:
maar er is maar een enkeling die daar "ziek" van word of kapot van gaat......... ze hebben dus over het algemeen leren leven met onze manier van paarden houden, dus hebben ze zich intern ook aangepast ;)

Zo zou ik het toch, persoonlijk, niet willen stellen ;(
Hoeveel bekende paarden zijn er de laatste jaren al doodgegaan aan koliek??

Dat zijn dan paarden(namen) die in het nieuws komen, omdat ze inderdaad bekend zijn.
Hoeveel sterven er dagelijks, aan koliek (en andere spijsverterings-problemen) waar men het niet van weet?
Juist omdat ze onbekend zijn/waren.

Dus ik denk echt niet, dat paarden innerlijk veranderd zijn, de laatste 30 - 40 jaar.
IK heb het tenminste nog steeds niet gemerkt in de bijna 40 jaar dat ik met paarden omga en ze zelf heb

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 20:32

weinig :)

Hoeveel bekende paarden daarintegen zijn gezond oud in hun weitje?

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 20:43

KiWiKo schreef:
weinig :)

Hoeveel bekende paarden daarintegen zijn gezond oud in hun weitje?

Ik heb geen behoefte om ze allemaal terug op te zoeken :+

Hoe weet je dat die bekende paarden "gezond oud" staan te zijn in hun weitje??
Welke zijn er daar echt binnenste-buiten van gekeerd om dat met 100% zekerheid te kunnen zeggen?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 20:44

Bonnie :D :D is echt binnenstebuiten gekeerd om de schadelijke gevolgen van LDR te kunnen onderzoeken :D

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 20:47

Nu komen we op een andere discussie uit, en wie weet ligt daar ook wel het stukje waar veelmisverstanden over bestaan.
In de dagelijkse praktijk is het schrikbarend eigenlijk hoeveel er gekwakkeld wordt met paarden. Dat is geen kwade opzet, intégendeel vaak.
Het aantal vage keupelheden, en vraag het gerust eens aan je DA, àls die er al antwoord wil geven, is sterk toegenomen. Speciaal beslag, noem het allemaal maar op.
Biologisch gezien zijn paarden ongewijzigd, medisch ongewjzigd, innerlijke ontwikkeling ongewijzigd. Daar komen de grootste problemen van.

Bij mijn favoriete ras, de PRE, zie ik het ook terug. Vroeguh waren die paarden elegant, klein, sober, droog, fraaie paarden vind ik. Nu de ontwikkeling ineens heel snel gaat zijn de paarden centimeters omhoog. Bij de keuringen vinden ze het prachtig zo'n joekel.
Maar of het medisch gezien kan en correct is, ik hou mijn hart vast. De eerste ziektes/gebreken binnen dit ras hebben zich al aangediend. Echt waar, er is niet zoveel verbeterd, veranderd behalve spieren en de hoogte.
Vraag me niet hoe, want dan had ik biologie gestudeerd en hing nu achter een microscoop ipv hier op bokt.
;)

Edit: tikfouten verbeterd
Laatst bijgewerkt door Paardentango op 15-02-10 21:06, in het totaal 1 keer bewerkt

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 20:51

Paardentango schreef:
Nu komen we op een andere discussie uit, en wie weet ligt daar ook wel het stukje waar veelmisverstanden over bestaan.
In de dagelijkse praktijk is het schrikbarend eigenlijk hoeveel er gekwkkeld wordt met paarden. Dat is geen kwade opzet, integendeel vaak.
Het aantal vage keupelheden, en vraag het gerust eens aan je DA als die er al antwoord wil geven, is toegenomen. Speciaal beslag, noem het allemaal maar op.
Biologische gezien ongewijzigd, medisch ongewjzigd, innerlijke ontwikkeling ongewijzigd. Daar komen de grootste problemen van.

Bij mijn favoriete ras, de PRE, zie ik het ook terug. Vroeguh waren die paarden elegant, klein, sober, droog, fraaie paarden vind ik. Nu de ontwikkeling ineens heel snel gaat zijn de paarden centimeters omhoog. Bij de keuringen vinden ze het prachtig zo'n joekel.
Maar of het medisch gezien kan en correct is, ik hou mijn hart vast. De eerste ziektes/gebreken hebben zich al aangediend. Echt waar, er is niet zoveel verbeterd, veranderd behalve spieren en de hoogte.
Vraag me niet hoe, want dan had ik biologie gestudeerd en hing nu achter een microscoop ipv hier op bokt.
;)

Het eerste wat mij opvalt, i.c.m. die hoogte is het schrikbarende aantal paarden met ongelijke voeten ;(

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 21:10

Paardentango en modie zoals u beide omschrijven is ook mijn ervaring, zeker wat betreft been- en hoef gebreken.
Kiwiko zoals u schrijft mag u wel eens wat meer ervaring op doen bij paardenklinieken, hoeveel paarden te kampen hebben met koliek. Hoeveel daar voor behandeld moeten worden, hoeveel geopereerd moeten worden en hoeveel er daadwerkelijk "genezen" en niet overlijden of weer in herhaling vervallen. Been- en hoef gebreken zijn enorm toegenomen, hoe meer de moderne mens een modern paard fokt in "een" generatie. Ziet u de verschillen tussen de Falabelle en miniature horse, Schetlander en mini shetlander? Tussen de rassen die in generaties natuurlijk klein gefokt worden of stamboeken die in "een" generatie onnatuurlijk klein gefokt worden? Zo ook van toepassing bij groot of zwaar fokken, de mens wil voor god spelen en zo snel mogelijk zijn doel fokken ten koste van het paard. En dan gewoon de hoefsmeden de schuld geven van de verkeerde beenstand en voetas, in plaats van eerlijk de been- en hoef gebreken te her- en erkennen. Nee gewoon door blijven fokken, met alle gevolgen van dien. Vergeten wordt dat je dat niet meer uit de bloedlijn kan fokken, net als dat het karakter wordt vergeten. Als een paard mooi is met een piepkarakter, wordt er maar mee raak gefokt.