Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Paardentango schreef:Vooral het zinnetje uit het stukje 'verliezen went nooit' viel mij op.
Iemand zei me ooit dat de dressuur een graadmeter was voor het niveau van paard en ruiter. Sinds te term verliezen om de hoek is komen kijken ligt de druk wat hoger zeg maar.
Paardentango schreef:Ja en dat geldt ook voor het paard, we moeten winnen !
Zoniet dan ben je een verliezer.
Kadankovitch schreef:Dit is dus precies wat ik bedoel. U beiden bevestigen slecht hetgeen ik hierboven stel. Bedankt ik hoef er niets meer aan toe te voegen.
Kadankovitch schreef:Samengevat in de tekst van een liedje dat in Atlanta gezongen werd met de strekking: "Je hebt niet zilver gewonnen, je hebt goud verloren".
Paardentango schreef:Maarr.. en daar loop ik dus over te twijfelen, welke prijs is redelijk als het gaat om een medestander, de collega en dat is het paard. Waar ligt de lat, is er een maximum?
Paardentango schreef:Maar dat neemt niet weg dat ik mijn twijfels heb over de extreme flexie van de spieren en de wijze waarop. Kracht, agressie hoe dan ook, kan dit moreel gezien wel? Is dit de énige weg, de snellere weg?
Paardentango schreef:Moet de topsporter, en dat lees ik Jasmijn78 een beetje tussen de regels door ook in jouw bericht, moet die niet het voorbeeld zijn voor de basissport.
Jasmijn schreef:Als je naar sporten met mensen kijkt dan zie je dat records ook nog steeds verbroken worden. De mens veranderd ook. Men is nu bijvoorbeeld langer dan 30 jaar geleden (gemiddeld genomen). Trainingsmethoden in andere sporten zijn ook met hun tijd meegegaan.
Jasmijn78 schreef:alle verantwoordelijkheid voor het foutief kopieren bij de topruiters wordt neergelegd. Een topturner wordt toch ook niet verantwoordelijk gehouden door wannabe meisjes die bij zichzelf een spagaat forceren?
Jasmijn78 schreef:Daarom zou ik er ook voor pleiten om meer controles uit te voeren op basis wedstrijden, tijdens het losrijden.
KiWiKo schreef:ja een paard is enorm veranderd pak eens een foto van Amor, en een foto van Grib, of Totilas....... leg die naast elkaar en dan zie je al dat sportpaarden qua lijf enorm veranderd zijn in de afgelopen 40 jaar
KiWiKo schreef:maar er is maar een enkeling die daar "ziek" van word of kapot van gaat......... ze hebben dus over het algemeen leren leven met onze manier van paarden houden, dus hebben ze zich intern ook aangepast
KiWiKo schreef:weinig
Hoeveel bekende paarden daarintegen zijn gezond oud in hun weitje?
Paardentango schreef:Nu komen we op een andere discussie uit, en wie weet ligt daar ook wel het stukje waar veelmisverstanden over bestaan.
In de dagelijkse praktijk is het schrikbarend eigenlijk hoeveel er gekwkkeld wordt met paarden. Dat is geen kwade opzet, integendeel vaak.
Het aantal vage keupelheden, en vraag het gerust eens aan je DA als die er al antwoord wil geven, is toegenomen. Speciaal beslag, noem het allemaal maar op.
Biologische gezien ongewijzigd, medisch ongewjzigd, innerlijke ontwikkeling ongewijzigd. Daar komen de grootste problemen van.
Bij mijn favoriete ras, de PRE, zie ik het ook terug. Vroeguh waren die paarden elegant, klein, sober, droog, fraaie paarden vind ik. Nu de ontwikkeling ineens heel snel gaat zijn de paarden centimeters omhoog. Bij de keuringen vinden ze het prachtig zo'n joekel.
Maar of het medisch gezien kan en correct is, ik hou mijn hart vast. De eerste ziektes/gebreken hebben zich al aangediend. Echt waar, er is niet zoveel verbeterd, veranderd behalve spieren en de hoogte.
Vraag me niet hoe, want dan had ik biologie gestudeerd en hing nu achter een microscoop ipv hier op bokt.